Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Ο Ιβάν Σαββίδης έφερε το Άγιο Φως στο Ροστόβ

Ο Ιβάν Σαββίδης έφερε το Άγιο Φως στο Ροστόβ
Ο Ιβάν Σαββίδης έφερε το Άγιο Φως στο Ροστόβ

Ο Ιβάν Σαββίδης μετέφερε το Άγιο Φως από τα Ιεροσόλυμα στο Ροστόβ.

Την Πασχαλινή Λειτουργία στον καθεδρικό Ναό γεννήσεως της Θεοτόκου πραγματοποίησε ο Μητροπολίτης Ντον Μερκούριος. Ο Ναός κατακλείστηκε από χιλιάδες πιστούς, μεταξύ των οποίων και ο εκπρόσωπος του Προέδρου στο Νότο της χώρας Βλαντιμήρ Γκούρμπα., ο αναπληρωτής Κυβερνήτης του Ροστοβ Ίγκορ Γκουσκόφ, ο Δήμαρχος Ροστόβ Σαεργκέι Γκορμπάν.

Ο Ιβάν Σαββίδης μετέφερε και έδωσε το Άγιο Φως στους πιστούς, δεχόμενος της ευχαριστίες αλλά και την ευλογία του Μητροπολίτη Μερκούριου. 

Πηγή: BSGreeks

«Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα» - Παραδοσιακές εκδηλώσεις στα Σούρμενα

«Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα» - Παραδοσιακές εκδηλώσεις στα Σούρμενα
«Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα» - Παραδοσιακές εκδηλώσεις στα Σούρμενα

Για μια ακόμα χρονιά, το «Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα», το οποίο διοργανώνεται από την Ένωση Ποντίων Σουρμένων, μένει πιστό στο ραντεβού του, πραγματοποιώντας εκδηλώσεις με δυνατούς συμβολισμούς, στον δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, από τις 4 έως τις 8 Μαΐου 2016.


Πιστοί στις ρίζες και την παράδοση από τις αλησμόνητες πατρίδες, οι Πόντιοι εξακολουθούν να βιώνουν και να διαιωνίζουν τα ήθη και έθιμά τους. Στις πενθήμερες εκδηλώσεις με την παρουσία χιλιάδων επισκεπτών από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι Πόντιοι στα Σούρμενα ζουν εορταστικές στιγμές, όπως στις ομηρικές γιορτές, καθώς ο θάνατος και η φθορά μεταλλάσσονται σε ύμνο για τη ζωή, με αθλητικούς, πνευματικούς και καλλιτεχνικούς αγώνες.


Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Τετάρτη 4 Μαΐου: Διοργάνωση του Ποδοσφαιρικού Συναπαντήματος Προσφυγικών Ομάδων, με αγώνες παλαιμάχων που προέρχονται από τις ομάδες: ΑΕΚ, Πανιώνιος, Ιωνικός Νίκαιας, Πρωτέας Παλαιάς Φώκαιας, Φωστήρας Αθηνών, Αθλητικός Σύλλογος Σουρμένων.

Πέμπτη 5 Μαΐου: Στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων, ποντιακή θεατρική παράσταση, με τίτλο «Η Μανασία κι Σύρκεται», από τη θεατρική ομάδα του Ποντιακού Μορφωτικού Συλλόγου Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου Κοζάνης.

«Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα» - Παραδοσιακές εκδηλώσεις στα Σούρμενα

Σάββατο 7 Μαΐου: Στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Σουρμένων Ελληνικού, διοργάνωση Αιμοδοσίας Πολιτών, με το σύνθημα «δίνω αίμα, χαρίζω ζωή», που επιδιώκει να περάσει το μήνυμα της κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης των Ποντίων, 94 χρόνια μετά τον βίαιο ξεριζωμό τους από τις πατρογονικές τους εστίες και 92 χρόνια μετά την ίδρυση του Συλλόγου τους.
Κυριακή 8 Μαΐου: Τέλεση του Ταφικού Εθίμου στο Κοιμητήριο Σουρμένων, ένα έθιμο που έφεραν από τον ιστορικό Πόντο οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής και το τηρούν με ευλάβεια αναλλοίωτο μέχρι τις μέρες μας.

6, 7 και 8 Μαΐου: η Ένωση Ποντίων Σουρμένων και η Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών του δήμου Ελληνικού - Αργυρούπολης συλλέγουν τρόφιμα και φάρμακα για τους συνανθρώπους μας που βρίσκονται σε ανάγκη. Επίσης, στην πλατεία Σουρμένων, ποντιακοί σύλλογοι και σύλλογοι άλλων περιοχών από όλη την Ελλάδα με τα χορευτικά συγκροτήματά τους παρουσιάζουν ποντιακούς και άλλους παραδοσιακούς χορούς.

«Παμποντιακόν Πανοΰρ τη Θωμά ‘ς σα Σούρμενα» - Παραδοσιακές εκδηλώσεις στα Σούρμενα

Özdemir: Η Γερμανία κάνει τα "στραβά μάτια" για τις Γενοκτονίες Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων

Özdemir: Η Γερμανία κάνει τα "στραβά μάτια" για τις Γενοκτονίες Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων
Özdemir: Η Γερμανία κάνει τα "στραβά μάτια" για τις Γενοκτονίες Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων

Ο τουρκικής καταγωγής Πρόεδρος του Κόμματος των Πρασίνων της Γερμανίας, Cem Özdemir ανέφερε πρόσφατα σε συνεδρίαση του Γερμανικού Κοινοβουλίου ότι η Γερμανία κάνει τα στραβά μάτια για την Γενοκτονία των Αρμενίων, Ασσυρίων και των Ελλήνων που διαπράχθηκαν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Ο Ozdemir πρόσφατα εισήγαγε προς ψήφιση ένα ψήφισμα για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων, που θα συζητηθεί στο Γερμανικό Κοινοβούλιο στις αρχές Ιουνίου.

Αν η Γενοκτονία των Αρμενίων του 1915 είχε γίνει γνωστή, δεν θα υπήρχαν σήμερα εθνικές μειονότητες που να έχουν διωχθεί στη συνέχεια, δήλωσε ο Ozdemir.

Αν οι Αρμένιοι δεν είχαν σφαγιαστεί, το Van θα είχε γίνει το Παρίσι της Ανατολής.

Τα τουρκικά σχολικά βιβλία θα έπρεπε να λένε την αλήθεια για τη Γενοκτονία και ο Ταλάτ Πασά δεν θα πρέπει με κανένα τρόπο να παρουσιάζεται ως ήρωας για τα παιδιά, πρόσθεσε.

Πηγή: Panarmenian

Σχετικά θέματα

3ο ποδοσφαιρικό συναπάντεμα προσφυγικών ομάδων για το Παμποντιακόν Πανοΰρ 2016

3ο ποδοσφαιρικό συναπάντεμα προσφυγικών ομάδων για το Παμποντιακόν Πανοΰρ 2016
3ο ποδοσφαιρικό συναπάντεμα προσφυγικών ομάδων για το Παμποντιακόν Πανοΰρ 2016

Με το 3ο ποδοσφαιρικό συναπάντεμα προσφυγικών ομάδων ξεκινούν φέτος, Τετάρτη 4 Μαΐου 2016 στις 4:45 μ.μ. οι εκδηλώσεις για το Παμποντιακόν Πανοΰρ 2016, από την Ένωση Ποντίων Σουρμένων.

Οι ποδοσφαιρικοί αγώνες θα πραγματοποιηθούν στο γήπεδο Σουρμένων Ελληνικού.

Συμμετέχουν οι ομάδες:

- ΑΕΚ
- Πανιώνιος
- Ιωνικός Νίκαιας
- Φωστήρας Αθηνών
- Παλαιά Φώκαια
- Αθλητικός Σύλλογος Σουρμένων

Το πρόγραμμα των αγώνων

17:00 - 18:00
Σούρμενα - Π. Φώκαια
Π. Φώκαια - Ιωνικός

18:00 - 19:00
Ιωνικός - Φωστήρας Αθηνών
Φωστήρας Αθηνών - Α.Ε.Κ.

19:00 - 20:15
Α.Ε.Κ. - Πανιώνιος
Πανιώνιος - Σούρμενα

Ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Σαπών "Τα Κασσιτερά"

Ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Σαπών "Τα Κασσιτερά"
Ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Σαπών "Τα Κασσιτερά"

Ο Σύλλογος Ποντίων Σαπών "Τα Κασσιτερά" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να διασκεδάσουν μαζί στον ετήσιο χορό μας που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 7 Μαΐου 2016 και ώρα 9 μ.μ. στο Κέντρο Έπαυλη στις Σάπες.
                   
Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι: 
- Μπάμπης Ιωακειμίδης στο τραγούδι,
- Τάσος Πετρόπουλος στην λύρα,
- Γιώργος Χαραλαμπίδης στο νταούλι και οι καλλιτέχνες και μέλη του σωματείου Δημήτρης Κενανίδης, Παντελής Δημόπουλος και Βασίλης Καραγιάννης.

Την βραδιά θα πλαισιώσουν και τα χορευτικά συγκροτήματα του Συλλόγου.

Τιμή πρόσκλησης: 15 € το άτομο και περιλαμβάνει πλήρες μενού και απεριόριστο κρασί.

Πληροφορίες, κρατήσεις: 6980571154, 6976461668.

Θία Χάλο: «Στην Ελλάδα νιώθω σαν μία από εσάς»

Θία Χάλο: «Στην Ελλάδα νιώθω σαν μία από εσάς»
Θία Χάλο: «Στην Ελλάδα νιώθω σαν μία από εσάς»

Της Ελένης Κορόβηλα

Η Ευθυμία Βαρυτιμίδου (ή Βαρυτιμιάδου), που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της ως Sano Halo, πέθανε στις ΗΠΑ σε ηλικία 105 ετών. Είχε γεννηθεί στον Άγιο Αντώνιο Κοτυώρων (Ορντού) του μικρασιατικού Πόντου. Το 1919 εκδιώχθηκε μαζί με χιλιάδες Πόντιους από την πατρίδα της και πήρε τον δρόμο της προσφυγιάς. Οι κάτοικοι του δικού της χωριού και των γειτονικών εκτοπίστηκαν, το δεκάχρονο κορίτσι βρέθηκε μόνο στο Κουρδιστάν κι από κει στο Χαλέπι της Συρίας, όπου βρήκε καταφύγιο σε μια οικογένεια Ασσυρίων. Το 1925 μετανάστευσε στην Αμερική με τον σύζυγό της, τον Ασσύριο Αβράαμ Χάλο.

Με τη μαρτυρία της, που καταγράφηκε στο πολυδιαβασμένο βιβλίο της κόρης της Thea Halo Ούτε το όνομα μου (Γκοβόστης, 2001) συνέβαλε ώστε να γίνει διεθνώς γνωστή και να αναγνωριστεί η γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών που ξεκίνησαν οι Νεότουρκοι και ολοκλήρωσαν οι κεμαλικοί, επιχειρώντας τη βίαιη μετατροπή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε τουρκικό έθνος-κράτος. Το 2009 το ελληνικό κράτος απέδωσε στην Ευθυμία Βαρυτιμιάδου, όπως και στην κόρη της Θία Χάλο, την ελληνική ιθαγένεια. «Οι αλλοδαπές Χάλο Σάνο και Χάλο Θία-Μάρθα προσέφεραν εξαιρετικές υπηρεσίες στην Ελλάδα...». Ορκίστηκαν στο γενικό προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, ενώ η διαδικασία ολοκληρώθηκε λίγους μήνες αργότερα με την εγγραφή τους στο Δημοτολόγιο του Δήμου Αθηναίων.

Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει μάρτυρες προσφυγικών ροών χωρίς προηγούμενο, ιδίως από τη Μέση Ανατολή. Η Ευρώπη μπροστά σε αυτήν την κρίση εμφανίζεται διχασμένη. Πιστεύετε ότι η Αμερική θα έπρεπε να αναλάβει περισσότερες πρωτοβουλίες σε πολιτικό ή ανθρωπιστικό επίπεδο;

Η κοινή λογική λέει ότι αν χαλάσεις κάτι, πρέπει να το πληρώσεις. Είναι πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η ΗΠΑ και η Βρετανία είναι οι χώρες που ευθύνονται πρωτίστως για την προσφυγική κρίση και παρ' όλα αυτά είναι οι χώρες που κατ' αναλογία με το χάος που έχουν προκαλέσει σε τόσους αθώους στη Μέση Ανατολή αναλαμβάνουν το μικρότερο βάρος από τις συνέπειες των πολεμοκάπηλων αποφάσεών τους. Ας πάρουμε για παράδειγμα την καταστροφή του Ιράκ στις αρχές της δεκαετίας του '90. Όταν ρωτήθηκε για τις παρατεταμένες κυρώσεις των Ηνωμένων Εθνών που οδήγησαν στον θάνατο περισσότερα από ένα εκατομμύριο παιδιά στο Ιράκ, η τότε Υπουργός Εξωτερικών, η Madeleine Albright, απάντησε: «Θεωρούμε ότι άξιζε τον κόπο». Μπορεί κανείς να αναρωτηθεί αν θα ήταν ίδια η απάντησή της αν το δικό της παιδί βρισκόταν ανάμεσα στους νεκρούς. Με μια τέτοια άσπλαχνη απάντηση να βγαίνει από τα χείλη μιας ανώτατης αξιωματούχου των ΗΠΑ, ποιος μπορεί να εκπλαγεί με την οργή και το μίσος που θα ένιωσαν στο άκουσμά της όσοι άμεσα επλήγησαν;

Οι Έλληνες πρέπει να νιώθουν περηφάνια για την ανθρωπιστική στάση τους σε μια ανθρώπινη τραγωδία για την οποία δεν ευθύνονται καθόλου. 

Ακολούθησε η αδικαιολόγητη εισβολή στο Ιράκ το 2003, η οποία βασίστηκε σε επιπλέον ψευδείς ισχυρισμούς για την ύπαρξη όπλων μαζικής καταστροφής. Ωστόσο, ακόμη και η καταστροφή του Ιράκ δεν είναι ο επίλογος αυτής της ιστορίας. Ο δημοσιογράφος Seymour Hersh αποκάλυψε μια βαθύτερη ιστορία: «μια μυστική συμφωνία διημείφθη μεταξύ των κυβερνήσεων Obama και Erdogan... [μετά την καταστροφή της Λιβύης] η CIA, με την υποστήριξη της ΜI6, θα ήταν υπεύθυνη για την προμήθεια όπλων από το οπλοστάσιο του Καντάφι στη Συρία». Αυτό συνέβη κατά τη θητεία της Hilary Clinton στο Υπουργείο των Εξωτερικών. Στόχος ήταν η αλλαγή του καθεστώτος στη Συρία η οποία θα επιτυγχανόταν με τον εξοπλισμό των επαναστατών που μάχονταν εναντίον της συριακής κυβέρνησης. Το χάος που δημιουργήθηκε άνοιξε τον δρόμο στον ISIS.

Οπότε, η απάντησή μου στην ερώτησή σας είναι αυτή: Φυσικά οι ΗΠΑ, η Βρετανία, ακόμη και η Τουρκία πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη της στέγασης, της ένδυσης, της σίτισης και της υποδοχής των Σύρων, των Ιρακινών και όλων των προσφύγων που εισρέουν στην Ευρώπη εξαιτίας της αθέμιτης και ανάλγητης πολιτικής τους. Οφείλουν επίσης να ανοικοδομήσουν τις χώρες που κατέστρεψαν ώστε κάποτε αυτοί οι άνθρωποι να είναι σε θέση να γυρίσουν στην πατρίδα τους. Η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες που λειτουργούν ως χώρες υποδοχής αντιμετωπίζουν και οι ίδιες τεράστια οικονομικά προβλήματα, και ωστόσο φροντίζουν για τους πρόσφυγες σε πολλά επίπεδα. Πρέπει να νιώθουν περηφάνια για την ανθρωπιστική στάση τους σε μια ανθρώπινη τραγωδία για την οποία δεν ευθύνονται καθόλου. Και, μάλιστα, η Ελλάδα ορισμένες φορές δέχεται επικρίσεις ότι δεν κάνει αρκετά. Μα οι ανάγκες είναι τέτοιες που όλες οι χώρες οφείλουν να συνδράμουν, ανεξαρτήτως ευθυνών.

Καλό είναι, επίσης, να θυμηθούμε ότι πολλοί από τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τη Συρία εξαιτίας του πολέμου είναι απόγονοι των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής και Κεμαλικής Τουρκίας οι οποίοι επιβίωσαν από τη γενοκτονία που στοίχισε τη ζωή σε τρία εκατομμύρια Έλληνες, Ασσυρίους και Αρμενίους.

Από τη συγγραφή του βιβλίου «Ούτε το Όνομά μου», στο οποίο διηγηθήκατε τον ξεριζωμό της μητέρας σας όταν ήταν παιδί, τι έχει αλλάξει στις συνειδήσεις των ανθρώπων όσον αφορά τις σφαγές των χριστιανικών πληθυσμών στην Τουρκία τον περασμένο αιώνα; Έχει επέλθει κάποια ευαισθητοποίηση;

Πιστεύω πως ναι, ιδίως μετά το ψήφισμα του IAGS το 2007, το οποίο κατέθεσα και υποστήριξα μαζι με τον ακαδημαϊκό Adam Jones. To 2010 η Σουηδία ήταν η πρώτη χώρα που εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο η θανάτωση όλων των χριστιανικών πληθυσμών –Ελλήνων, Ασσυρίων και Αρμενίων– αναγνωρίστηκε επισήμως ως γενοκτονία. Το 2013, το Κοινοβούλιο της Ουαλίας έκανε το ίδιο, και ακολούθησαν η Ολλανδία, η Αυστρία και η Αρμενία το 1915. Ακόμη και ο Πάπας έκανε αναφορά στα θύματα της γενοκτονίας. Είναι σίγουρο ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες χώρες.

Τι άνθρωπος ήταν η μητέρα σας; Ως παιδί νιώθατε το βάρος που κουβαλούσε;

Η μητέρα μου ποτέ δεν ήθελε να μας επιβαρύνει με τη δική της τραγωδία. Φυσικά μας είχε πει ότι έχασε ολόκληρη την οικογένειά της σε πορείες θανάτου έξω από την Τουρκία. Αλλά όταν ήμασταν παιδιά δεν μας έλεγε τις ανατριχιαστικές λεπτομέρειες. Κυρίως μας μιλούσε για τα ποντιακά ελληνικά έθιμα.

Πώς και γιατί αποφασίσατε να γράψετε την ιστορία της;

Όταν ήμουν παιδί έδωσα στη μητέρα μου την υπόσχεση να την πάω στην Τουρκία κάποια μέρα για να βρει το σπίτι της. Το 1989 αποφάσισα να εκπληρώσω την υπόσχεση. Τη στιγμή όμως που πάτησα σε εκείνα τα εδάφη ένιωσα ότι ήμουν συνδεδεμένη με μια κληρονομιά για την οποία αγνοούσα σχεδόν τα πάντα. Και τότε θέλησα να μάθω τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια. Η μητέρα μου συνήθιζε να λέει: «Αν μπορούσα να γράψω θα έλεγα σε όλον τον κόσμο τι μας συνέβη». Ήθελε ο κόσμος να γνωρίσει την οικογένεια και τον λαό της γιατί τους αγαπούσε βαθιά. Όταν πάτησα τα χώματα αυτά που κάποτε ήταν το σπίτι της, αποφάσισα να γίνω η φωνή της και να πω την ιστορία της στον κόσμο.

Επισκεφθήκατε την Τουρκία με τη μητέρα σας, τη Sano Halo. Οι περισσότεροι άνθρωποι που ξεριζώθηκαν βίαια από τα σπίτια τους δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να γυρίσουν πίσω κι έφυγαν με τον καημό των χαμένων πατρίδων. Βοήθησε το ταξίδι της επιστροφής της μητέρα σας και, αν ναι, πώς;

Πιστεύω ότι ησύχασε κάθε έγνοιά της ότι κάτι μπορεί να υπήρχε πίσω για το οποίο να έπρεπε να γυρίσει. Ήταν πολύ σημαντικό ταξίδι, όχι μόνο για τη μητέρα μου αλλά και για μένα. Αρχικά πίστευα ότι απλώς θα τη συνόδευα σε ένα ταξίδι της. Αλλά όταν πάτησα τη γη αυτή, κατάλαβα για πρώτη φορά ότι το ταξίδι εκείνο ήταν και δικό μου. Χωρίς αυτό το ταξίδι, η ιστορία της, που είναι και ιστορία εκατομμυρίων θυμάτων της ποντιακής και ασσυριακής γενοκτονίας, δεν θα είχε ειπωθεί... τουλάχιστον όχι από εμένα. Η μητέρα μου, επίσης, είχε για πρώτη φορά την ευκαιρία να διηγηθεί με λεπτομέρειες τα όσα είχαν συμβεί κι εγώ με τη σειρά μου να τα πω στον κόσμο.

Πρόσφατα, ο Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης έκανε λόγο για εθνοκάθαρση και όχι για γενοκτονία όσον αφορά τον ποντιακό ελληνισμό. Πώς σας κάνουν να νιώθετε δηλώσεις σαν αυτήν;

Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, έχω ήδη πάρει θέση για την ατυχή διατύπωση του κύριου Φίλη. Είναι κρίμα ο Υπουργός Παιδείας που είναι υπεύθυνος για τη διαπαιδαγώγηση των ελληνόπουλων να δείχνει τόσο βαθιά άγνοια για ένα από τα πιο σπουδαία ιστορικά γεγονότα που κατέστρεψε τις ζωές τόσων Ελλήνων και άλλαξε τον ρουν της ιστορίας. Φανταστείτε μόνο μια υπερδύναμη να αποφασίζει να καταλάβει την Ελλάδα διά της βίας, να εκδιώκει τους Έλληνες από τη γη που για αιώνες είναι η πατρίδα τους και να σφαγιάζει και το μισό πληθυσμό στο μεταξύ. Αυτό συνέβη στους Πόντιους και τους άλλους Έλληνες της Μικράς Ασίας, τους Ασσύριους και τους Αρμένιους που ζούσαν για τρεις και τέσσερις χιλιετίες στα εδάφη της Μικράς Ασίας. Το 1914, 2.500.000 Έλληνες ζούσαν στην Ασιατική Τουρκία. Περίπου 700.000 εξ αυτών ήταν Ελληνοπόντιοι. Τουλάχιστον 1.200.000 Έλληνες της Μικράς Ασίας και της Θράκης δολοφονήθηκαν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο – 353.000 εξ αυτών ήταν Ελληνοπόντιοι. Ο μίσος δηλαδή πληθυσμός. Ο Υπουργός Παιδείας της Ελλάδας θα έπρεπε να δέχεται τα ερευνητικά πορίσματα εκατοντάδων κορυφαίων μελετητών γενοκτονίας ανά τον κόσμο. Διαφωνούν αρκετά μαζί του ώστε να έχουν εκδώσει μία διακήρυξη που βεβαιώνει τη γενοκτονία τόσο των Ποντίων όσο και των άλλων Ελλήνων της Μικράς Ασίας και Ασσυρίων στην Οθωμανική Τουρκία μεταξύ 1914 και 1923. Η Σουηδία τα δέχεται. Η Ολλανδία το ίδιο. Η Αυστρία και άλλες χώρες επίσης. Μήπως ο κύριος Φίλης πιστεύει ότι εκείνος είναι μοναδικός γνώστης της πραγματικής ιστορίας;

Στην Τουρκία, όπως θα γνωρίζετε, πολλοί υποδέχθηκαν ζεστά τη μητέρα μου κι εμένα.

Πού νιώθετε ότι είναι το «σπίτι» σας;

Από πολύ μικρή ήθελα να δω τον κόσμο. Και ίσως επειδή δεν γνώριζα ως παιδί και ως έφηβη τα πάντα για την καταγωγή μου, ένιωθα και λίγο πολίτης του κόσμου. Έχω επισκεφθεί πολλές χώρες, όπως την Ελλάδα, τη Ισπανία, το Μαρόκο, την Αίγυπτο, την Τουρκία, την Κίνα και το μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Ευρώπης. Έχω ζήσει για μεγάλο διάστημα σε πολλές χώρες. Πολλές χώρες είχαν πολύ διαφορετική κουλτούρα από τη δική μου, ωστόσο για διαφορετικούς λόγους σε πολλές απ' αυτές ένιωθα σαν το σπίτι μου. Πιστεύω ότι τις χώρες τις κάνουν οι άνθρωποι που ζουν σε αυτές. Στα ταξίδια μου ανακάλυψα ότι, παρόλες τις πολιτισμικές διαφορές, οι άνθρωποι λίγο-πολύ νοιαζόμαστε για τα ίδια πράγματα. Ισπανίδες που δεν με γνώριζαν με υπερασπίζονταν, μόνο και μόνο επειδή ήμουν «μια γυναίκα μόνη». Οι Ισπανοί επίσης με βοήθησαν όταν το αμάξι μου χάλασε. Στο Μαρόκο και την Αίγυπτο μού φέρθηκαν σαν να ήμουν αδελφή τους. Συνάδελφοι καλλιτέχνες με φιλοξένησαν στη Γερμανία. Στην Ιταλία, όταν χάλασε το αμάξι μου, ένας άγνωστος βρήκε ένα ασφαλές μέρος για να το αφήσω και μετά οδήγησε για εκατοντάδες χιλιόμετρα προκειμένου να προλάβω το τρένο μου στη Ρώμη και από εκεί το αεροπλάνο για την Κίνα. Στην Κίνα γέλασα με τους Κινέζους που απορούσαν με την άνεσή μου με τα chop sticks. Στην Τουρκία, όπως θα γνωρίζετε, πολλοί υποδέχθηκαν ζεστά τη μητέρα μου κι εμένα. Φυσικά αυτά συνέβαιναν τις δεκαετίες του '60, του '70, του '80, προτού ο κόσμος βυθιστεί στο χάος. Τώρα στην Ελλάδα είμαι ευγνώμων γιατί με κάνετε να νιώθω σαν μία από εσάς.

Πιστεύω σε αυτό που λέει ο John Donne στο ποίημά του:

Κανένας άνθρωπος δεν είναι μόνος του ένα Νησί ακέραιο και ξεχωριστό·
κάθε άνθρωπος είναι ένα κομμάτι της Ηπείρου, ένα κομμάτι της ενδοχώρας·
αν η θάλασσα πάρει μαζί της ένα σβόλο χώμα, η Ευρώπη λιγοστεύει, σαν να ήταν ένα Ακρωτήρι ή σαν να ήταν ένας Πύργος, φίλων σου ή δικός σου·
ο θάνατος του κάθε ανθρώπου με λιγοστεύει, γιατί ανήκω στην Ανθρωπότητα.
Γι' αυτό, μη στέλνεις ποτέ να ρωτήσεις για ποιον χτυπά η καμπάνα· για σένα χτυπά.

John Donne, Λονδίνο 1572 – 1631


Πηγή: Book Press 

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη
Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του νομού Πιερίας σε συνδιοργάνωση με τον Σύλλογο Μικρασιατών Πιερίας, το Βιβλιοπωλείο ΝΕΣΤΩΡ και τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος, το Σάββατο 9 Απριλίου 2016, στην Κατερίνη στην αίθουσα διαλέξεων της Ένωσης Ποντίων Πιερίας, πραγματοποίησαν την παρουσίαση του βιβλίου του ιστορικού Βλάση Αγτζίδη: Μικρά Ασία - Ένας οδυνηρός μετασχηματισμός (1908-1923).

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη

Στην εκδήλωση προσήλθε πολύς κόσμος ο οποίος παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον τις εισηγήσεις της κας Δώρας Σπυριδοπούλου, Έφορου Δημοσίων σχέσεων του Συλλόγου Μιρασιατών Πιερίας, του κ. Νικόλαου Γραίκου, Διδάκτορα Ιστορίας της Τέχνης, Σχολικού Σύμβουλου, του κ. Άρη Κασιμίδη, εκπαιδευτικού, Προέδρου του Ποντιακού Συλλόγου Παναγίας Σουμελά Κατερίνης ο οποίος μίλησε εκ μέρους των Ποντιακών Συλλόγων του νομού Πιερίας και ο κ. Αντώνης Κάλφας, Ποιητής, Φιλόλογος.

Ακολούθησε η τοποθέτηση του ιστορικού κ. Βλάσης Αγτζίδη, συγγραφέα, του εξαιρετικού αυτού βιβλίου, Διδάκτορα Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον οποίο παρακολούθησε το κοινό με μεγάλη προσοχή και ενδιαφέρον. 

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη

Την συζήτηση συντόνισε ο Δημήτρης Προκοπίδης, Ιατρός, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πιερίας.

Στη συζήτηση τονίστηκαν οι ευθύνες των κυβερνήσεων και των κομμάτων μέχρι σήμερα καθώς και οι λόγοι αποσιώπησης της ιστορίας των Ελλήνων της Ανατολής και η φιλοκεμαλική στάση τους με την άρνηση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, των Θρακών και των Μικρασιατικού ελληνισμού γενικότερα, καθώς και η γενναία στάση των Τούρκων Ακαδημαϊκών και διανοούμενων οι οποίοι σε αντίθεση με Έλληνες ιστορικούς φιλοκεμαλικούς αρνητές της γενοκτονίας, μιλούν για την γενοκτονία τεκμηριώνοντας τον λόγο τους βασισμένοι σε ιστορικά γεγονότα.

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι του Ν. Πιερίας παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Β. Αγτζίδη

Συγκινητική ήταν η στιγμή της σύνδεσής μας, την ίδια ώρα, μέσω skype με τους συμμετέχοντες στην Διάσκεψη στην Άγκυρα, που για πρώτη φορά διοργάνωσε η «Πρωτοβουλία για την Ελευθερία Σκέψης της Άγκυρας» (Ankara Düşünceye Özgürlük Girişimi) και η εφημερίδα «Newroz» με θέμα «Ο Νομός Τραπεζούντας και το Ποντιακό Ζήτημα Στον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά».

Τρίτη 3 Μαΐου 2016

Τα Ποντιακά τραγούδια του Χρήστου Χολίδη και η συγκίνηση όταν τραγούδησε με τον πατέρα του (Video)

Τα Ποντιακά τραγούδια του Χρήστου Χολίδη και η συγκίνηση όταν τραγούδησε με τον πατέρα του
Τα Ποντιακά τραγούδια του Χρήστου Χολίδη και η συγκίνηση όταν τραγούδησε με τον πατέρα του

Παραδοσιακά ποντιακά τραγούδια ερμήνευσε ο τραγουδιστής στο σόου «Bravo Ρούλα» που προβλήθηκε το βράδυ της Δευτέρας του Πάσχα.

Ο ποντιακής καταγωγής τραγουδιστής Χρήστος Χολίδης, έκανε μία διαφορετική εμφάνιση στο σόου της Ρούλας Κορομηλά, «Bravo Ρούλα», που προβλήθηκε το βράδυ της Δευτέρας του Πάσχα. Φορώντας την παραδοσιακή φορεσιά των Ποντίων, ερμήνευσε ποντιακά τραγούδια, ξεσηκώνοντας το κοινό και τους τηλεθεατές.

Η παρουσιάστρια είχε ετοιμάσει μία έκπληξη στον τραγουδιστή. Ο πατέρας του Χρήστου Χολίδη, εμφανίστηκε στο πλατό και τραγούδησε μαζί του, ένα παραδοσιακό ποντιακό τραγούδι. «Tον έφερα από την Κατερίνη, χωρίς να ξέρει ο Χρήστος τίποτα!», είπε η Ρούλα Κορομηλά.


Ομιλία για την Ιστορία των Ποντίων στη Λέσχη αποφοίτων Ε΄ Γυμνασίου Πειραιά

Ομιλία για την Ιστορία των Ποντίων στη Λέσχη αποφοίτων Ε΄ Γυμνασίου Πειραιά
Ομιλία για την Ιστορία των Ποντίων στη Λέσχη αποφοίτων Ε΄ Γυμνασίου Πειραιά

Την Τρίτη 20 Απριλίου 2016, στην Λέσχη των αποφοίτων του Ηρωϊκού Ε΄ Γυμνασίου Πειραιά, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με ομιλητή τον Δρ. Αντώνη Παυλίδη, Συντονιστή της Ελλάδας στην Κων/πολη, με εξαιρετικές σπουδές και μεταπτυχιακά.

Θέμα της ομιλίας: «Το Πολιτιστικό υπόβαθρο και η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου».

Μας συγκλόνισε η ομιλία του κου Παυλίδη, καθώς ήταν πλήρης και αναλυτική και μας οδήγησε στις αλησμόνητες και μαρτυρικές πατρίδες του Πόντου, με αποτέλεσμα όλοι να ρωτούν για να μάθουν και η διάρκεια της εκδήλωσης, κόντεψε να περάσει το τρίωρο, χωρίς να κουραστεί ή να φύγει κανείς.

Μεταξύ των προσελθόντων, εκτός άλλων και, ο Πρόεδρος του Συλλόγου κ. Λευτέρης Λαζαρίδης, ο κ. Γιάννης Μαθιόπουλος, ο κ. Κώστας Χάϊδος, η κα Ντίνα Τρουπιώτη, ο κ. Γιάννης Ηλίας.

Πηγή: Η Φωνή των Πειραιωτών

Φιλολογικό μνημόσυνο για τον Παναγιώτη Ηλιάδη πραγματοποίησαν οι Αργοναύται-Κομνηνοί (Video)

Φιλολογικό μνημόσυνο για τον Παναγιώτη Ηλιάδη πραγματοποίησαν οι Αργοναύται-Κομνηνοί
Φιλολογικό μνημόσυνο για τον Παναγιώτη Ηλιάδη πραγματοποίησαν οι Αργοναύται-Κομνηνοί

Φιλολογικό μνημόσυνο για τον αείμνηστο Παναγιώτη Ηλιάδη πραγματοποίησε ο Σύλλογος Ποντίων Καλλιθέας Αργοναύται Κομνηνοί στην αίθουσα του συλλόγου «Άγγελος Δεληγιώργης».

Ο Παναγιώτης Ηλιάδης ήταν φιλόλογος και συγγραφέας, που με το έργο του βοήθησε στην τεκμηρίωση της ιστορίας και της ποντιακής διαλέκτου, όντας συνοδοιπόρος της ποντιακής ιδέας.


Την εκδήλωση χαιρέτησε ο πρόεδρος του συλλόγου Θεόφιλος Καστανίδης, ενώ προβλήθηκε βίντεο σχετικά με τη ζωή του Πάνου Ηλιάδη, όπως την είχε περιγράψει ο ίδιος. Το βίντεο, ανάμεσα στα άλλα, περιλάμβανε αποσπάσματα από ομιλίες του για τα θύματα της ναζιστικής κατοχής, καθώς είχε υπάρξει και ο ίδιος αιχμάλωτος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.
 
Ακολούθησαν ομιλίες της  φιλολόγου και λαογράφου Έλσας Γαλανίδου – Μπαλφούσια σχετικά με τη γνωριμία της με τον επιστήμονα Πάνο Ηλιάδη και της  αρχαιολόγου Λένας Καλπίδου για τη συμβολή του στην τεκμηρίωση της ιστορίας και της ποντιακής διαλέκτου.

Φιλολογικό μνημόσυνο για τον Παναγιώτη Ηλιάδη πραγματοποίησαν οι Αργοναύται-Κομνηνοί

Ο φιλόλογος και ιστορικός Χρήστος Ανδρεάδης μίλησε για τον Πάνο Ηλιάδη, όπως τον είχε γνωρίσει μέσα από τη μακροχρόνια φιλία τους, ενώ η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ομιλία του ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ Ιωάννη Ερμόπουλου με θέμα τα βιογραφικά του στοιχεία.

Ο Θεόφιλος Καστανίδης, πρόεδρος του συλλόγου, μίλησε στην διαδικτυακή τηλεόραση της Νέας Σμύρνης www.nstv.gr, χαρακτηρίζοντας τον Πάνο Ηλιάδη ως το συνδετικό κρίκο της πρώτης, τρίτης και τέταρτης γενιάς Ελλήνων του Πόντου, προσθέτοντας ότι προσέφερε πολλά σε τομείς όπως η ποντιακή διάλεκτος, η έρευνα, η μελέτη και η καταγραφή.
 

Τέλος, η Άννα Ηλιάδου – Κοντογιώργου, αδερφή του αείμνηστου, μίλησε για τη σεμνότητα και ταπεινότητα του αδερφού της, προσθέτοντας πως, όπως ανακοίνωσε και δημόσια, σκοπεύει να δωρίσει στο σύλλογο τη βιβλιοθήκη του αδερφού της, όπως ήταν επιθυμία του.

Πηγή: NSTV

Ο Πρόεδρος και η Ποντιακή Σημαία

Ο Πρόεδρος και η Ποντιακή Σημαία
Ο Πρόεδρος και η Ποντιακή Σημαία

του Παντελή Σαββίδη

Λίγες ημέρες μετά την σκληρή ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών κατά του Έλληνα Προέδρου της Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού, με αφορμή τις δηλώσεις του κ. Τσίπρα περί γενοκτονίας, ο κ. Παυλόπουλος παραβρέθηκε στην επίσημη παρουσίαση του πολιτικού αρχείου του ποντιακού ελληνισμού και επανέλαβε, απερίφραστα, την θέση ότι οι Τούρκοι διέπραξαν Γενοκτονία. Η δήλωση του Πρόεδρου της Δημοκρατίας, μετά την αντίδραση του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών, έχει βαρύνουσα σημασία.

Εκείνο, όμως, που βαρύνει ακόμη περισσότερο είναι η παράδοση από τον Πρόεδρο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης στον κ. Παυλόπουλο, πιστού αντιγράφου της ποντιακής σημαίας κατά τη σύντομη διάρκεια της Δημοκρατίας του Πόντου.

Στο επίπεδο του Προέδρου της Δημοκρατίας τίποτε δεν γίνεται τυχαία. Το γεγονός περικλείει ένα σαφές μήνυμα προς την Τουρκία.

Υπάρχει ακόμη μια μικρή λεπτομέρεια που αν δεν ήταν τυχαία, έχει και αυτή την μεγάλη σημασία της, αν και περιπλέκει τα πράγματα.

Ο Πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης, παραδίδοντας το αντίγραφο στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας μίλησε για Ποντιακό λαό.

Το ποντιακό είναι το μόνο ζήτημα στο οποίο η Τουρκία μπορεί να βρεθεί σε άμυνα διεθνώς. Αντί να υπονομεύεται από κάθε είδους αποδομιστές, καλόν είναι να τύχει μεγαλύτερης επεξεργασίας και προσοχής. Και όταν λέμε προσοχής, εννοούμε μελετημένων κινήσεων.



Σχετικά θέματα


Συνεχίζει το κοινωνικό της έργο η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων

Συνεχίζει το κοινωνικό της έργο η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων
Συνεχίζει το κοινωνικό της έργο η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων συνεχίζοντας το κοινωνικό της έργο παρέδωσε τη Μ. Τετάρτη στο Φιλόπτωχο ταμείο του Ιερού Ναού Κοίμησης της Θεοτόκου δέματα με τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης για να ενισχυθεί το θεάρεστο έργο του.

Το Δ.Σ του συλλόγου θέλει να ευχαριστήσει τα μέλη και τους φίλους του που με την προσφορά τους συντέλεσαν τα μέγιστα ώστε να στεφθεί με επιτυχία η προσπάθειά αυτή.

Το Δ.Σ απευθύνει εγκάρδιες ευχές στα μέλη, στους φίλους αλλά και σ' όλο τον κόσμο για ειρήνη-αγάπη και πρόοδο.

Υπήρξαν ποτέ στην ιστορία Οθωμανοί – Έλληνες;

Υπήρξαν ποτέ στην ιστορία Οθωμανοί –  Έλληνες;
Υπήρξαν ποτέ στην ιστορία Οθωμανοί –  Έλληνες;

Άρθρο του
Δρ Χαράλαμπου Β. Βασιλειάδη*

Στην ιστορία του Ελληνισμού της Αμερικής προστίθεται μια (ακόμη) μαύρη σελίδα (και δυστυχώς δεν υπερβάλλω!) συντροφιά με τα λαμπρά κεφάλαια των σπουδαίων ομογενών, όπως των ιατρού Γεωργίου Παπανικολάου, Αρχιεπισκόπου Ιακώβου, Πολ Σαρμπάνη, Τζον Μπραδήμα, Μάικλ Δουκάκη, Πολ Τσόγκα, Ελία Καζάν, Μαρία Κάλλας, κ.ά., αλλά και των σημαντικών αγώνων της Ομογένειας για μείζονα εθνικά θέματα, όπως το Κυπριακό, το Μακεδονικό, των γενοκτονιών, κ.ά. Η ανακοίνωση σε δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης γράφει: «… we would like to formally announce the establishment of The Ottoman-Greeks of the United States Oral History Archive at the University of Florida with the support of the Center for Greek Studies http://cgs.classics.ufl.edu/ and the Samuel Proctor Oral History  Program http://oral.history.ufl.edu/ …». (μετάφραση: «… σας ανακοινώνουμε την ίδρυση του Αρχείου Προφορικής Ιστορίας των Οθωμανοελλήνων των Ηνωμένων Πολιτειών στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντας…»). Διευκρινίζω ότι η ανωτέρω ανακοίνωση έχει αναρτηθεί σε δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης αλλά όχι (ακόμη τουλάχιστον) στην επίσημη ιστοσελίδα του εν λόγω πανεπιστημίου. Η διαφωνία μου δεν άπτεται της ίδρυσης του εν λόγω Αρχείου, δηλαδή της αρχειοθέτησης προφορικών απομνημονευμάτων. Αντίθετα μάλιστα. Η αρχειοθέτηση σαν εγχείρημα θα μπορούσε να είναι πραγματικά αξιέπαινη. Αντιδρώ κυρίως στην ονομασία του Αρχείου αλλά και στον τρόπο προώθησής του. Επιπλέον η εν λόγω ανακοίνωση αναρτήθηκε την 24η Μαρτίου του 2016, παραμονή της επετείου της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας και του Ευαγγελισμού. Αλήθεια, πιστεύουν ότι προσφέρουν εθνική υπηρεσία με κάτι τέτοιο; ‘Η μήπως εξυπηρετούν κάποια σκοπιμότητα ή ιδιοτέλεια; Επιπολαιότητα, θα την χαρακτήριζα.

Κάποιοι λοιπόν ομογενείς (ναι, δικοί «μας» άνθρωποι, όχι εχθροί ή ξένοι) αποφάσισαν να διαπρέψουν εις βάρος της αξιοπρέπειας και του σεβασμού. Αποφάσισαν λοιπόν να προσάψουν τον όρο «Οθωμανός» στους Έλληνες των τελευταίων δεκαετιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Δεν αναφέρονται στους τουρκέψαντες (εξισλαμισμένους) Έλληνες. Αναφέρονται στους εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες που θυσιάστηκαν στην Ιωνία, στη Θράκη και στον Πόντο «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία», που θυσιάστηκαν γιατί θέλησαν να πεθάνουν Ρωμιοί (δηλαδή Ορθόδοξοι Ελληνες). Αναφέρονται και σε αυτούς που επέζησαν τον ξεριζωμό και την καταστροφή, σε αυτούς που θρήνησαν και θρηνούν τους δικούς τους ανθρώπους. Δεν εκφωνώ πατριωτικό λόγο. Δεν λαϊκίζω. Δεν αναθεματίζω. Την αλήθεια ξεστομίζω όπως αυτή πηγάζει μέσα από ιστορικά γεγονότα, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από βιώματα.

Μιλούν λοιπόν για «Οθωμανούς-Έλληνες» (ή οθωμανοέλληνες). Και αναρωτιέμαι, τι τους πείραζε να μιλούσαν για «Ελληνες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία» ή για «Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας»; Τόσο δύσκολο είναι; Μιλάει κανείς για «Ναζιστές Έλληνες» για όσους γεννήθηκαν στην Ελλάδα το 1941-1944; Γιατί το κάνουν άραγε αυτοί; Γιατί προσβάλλουν τους ίδιους τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους; Είναι θέμα απλής απροσεξίας, αμάθειας, ή ματαιοδοξίας; Είναι πλέον πασιφανές ότι κάποιοι ξεστομίζουν συχνά-πυκνά ό,τι πιο ακραίο και προκλητικό υπάρχει, στο όνομα τάχα της ιστορικής αλήθειας και της επιστημονικής ακρίβειας, για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον και να τραβήξουν τη δημοσιότητα επάνω τους. Ναι, για να γίνουν διάσημοι με κίνητρα ταπεινά και πρακτικές μυστήριες, αν όχι απαράδεκτες.

Για να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν κάποια πράγματα. Η επιστημονική τεκμηρίωση δεν μπορεί να γίνεται μέσα από δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης και η ακαδημαϊκή καταξίωση δεν προωθείται ή επιτυγχάνεται με selfies. Χρειάζεται σοβαρότητα, υπευθυνότητα και συστηματική δουλειά.

Δεύτερον, το να αποτίσεις φόρο τιμής και σεβασμού δεν κάνει τον τιμώμενο πιο σημαντικό ή πιο σπουδαίο. Κάνει εσένα πιο άνθρωπο. Είναι θέμα πολιτισμού, είναι θέμα παιδείας. Προς τι λοιπόν η ασέβεια και βεβήλωση των ιερών μας προγόνων; Γιατί παραχαράσσουμε την ίδια μας την ιστορία;

Τρίτον, όλα τα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (από τα πιο σκληρά και μαύρα μέχρι τα πιο χαλαρά και γκρίζα) ήμασταν, σύμφωνα με τους «αφέντες» μας, γκιαούρηδες (δηλαδή άπιστοι, άρα όχι Οθωμανοί) και κατ’ εμάς ραγιάδες (δηλαδή σκλάβοι, άρα όχι ισόνομοι Οθωμανοί πολίτες). Άσχετα αν η επικύρωση της (επιβαλλόμενης στον, μόλις δεκαεπτάχρονο τότε, σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίτ Α’ από τις Δυτικές Δυνάμεις μετά τους Κριμαϊκούς πολέμους) συνθήκης Χάτι Χουμαγιούν το 1856 (ή άλλες εικονικές παραχωρήσεις πρωθύστερα ή μεταγενέστερα) προέβλεπε κάποια δικαιώματα ισονομίας και ισοπολιτείας στους σκλαβωμένους λαούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στην ουσία παρέμειναν ραγιάδες, στόχοι συστηματικών καταπιέσεων, μέχρι και θύματα απανωτών γενοκτονιών. Άρα πώς δικαιολογείται επί της ουσίας ο όρος «οθωμανοέλληνας»; Δηλαδή αν η συνθήκη υπογραφόταν μερικές δεκαετίες πριν, θα αποκαλούσαμε και τον Γέρο του Μωριά, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, «Οθωμανοέλληνα»; Ας τροχοπεδήσουμε λοιπόν την βλαστήμια. Φτάνει πια ο εθνικός κατήφορος και ο ηθικός ξεπεσμός.

Τέταρτον, αν δεν γνώριζα κάποια πρόσωπα θα υπέθετα (ή τουλάχιστον θα υποψιαζόμουν) ότι κάποιος τουρκικός δάκτυλος προπαγάνδας και παραπληροφόρησης κινεί τα νήματα πίσω από την ίδρυση του εν λόγω Αρχείου. Ωστόσο αυτό, από ό,τι γνωρίζω, δεν συμβαίνει. Αλλά τι καλύτερη υπηρεσία μπορούμε να παρέχουμε στους εθνικιστικούς κύκλους της Τουρκίας (ουσιαστικά στο τουρκικό κράτος της προπαγάνδας και του επεκτατισμού) από το να αυτοπροσδιοριζόμαστε -αναίτια και άκαιρα μάλιστα- ως «οθωμανότεροι» των Οθωμανών;

Και ενώ θα έπρεπε η Ομογένεια, βασικά οι οργανωμένοι φορείς της, να πάρουν θέση, η αδράνεια πλεονάζει. Κάποιοι δε, ίσως τους σιγοντάρουν ψιθυριστά. Δεν μπορεί λοιπόν πάντα να μας φταίνε οι άλλοι, οι ξένοι, οι εχθροί, τα κεφάλαια, τα μονοπώλια, οι πολυεθνικές και τα συμφέροντα. Έχουμε και δικούς «μας» διαχειριστές κερκοπορτών. Ας πάψουμε λοιπόν να ηθικολογούμε για τους άλλους όταν η προστυχιά είναι μέσα στο σπίτι μας. Επαγρύπνηση χρειάζεται, παιδεία, συντονισμός και αγώνας. Τι διαθέτουμε από αυτά;

Ο Δρ. Χαράλαμπος Βασιλειάδης είναι καθηγητής στο City College of New Υork και πρόεδρος του Ιερού Ιδρύματος Παναγία Σουμελά Ποντίων Αμερικής και Καναδά.

Δευτέρα 2 Μαΐου 2016

850 Ποντιόπουλα χόρεψαν στο 8ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών (Φωτο - Video)

850 Ποντιόπουλα χόρεψαν στο 8ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
850 Ποντιόπουλα χόρεψαν στο 8ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Προσοτσάνης Δράμας, πραγματοποίησαν με απόλυτη επιτυχία, το Σάββατο 16 Απριλίου 2016, στις 18:30 μ.μ., στο κλειστό γυμναστήριο στην Προσοτσάνη Δράμας, το 8ο Περιφερειακό Παιδικό- Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Παραδοσιακών Χορών.

Περισσότεροι από 850 χορευτές, παιδικής και εφηβικής ηλικίας, από τα ποντιακά σωματεία του Έβρου, της Ροδόπης, της Ξάνθης, της Καβάλας και της Δράμας, ένωσαν τα χέρια τους για 8η συνεχόμενη χρονιά σε ένα χορό γεμάτο δυναμισμό, πάθος, χαμόγελα, μεταλαμπαδεύοντας στους θεατές τα μηνύματα της αλληλεγγύης, της φιλίας, του πολιτισμού, της αισιοδοξίας και της ενότητας.



Φέτος, για πρώτη φορά, πριν την έναρξη του φεστιβάλ, οι χορευτές συγκεντρώθηκαν σε κεντρικά σημεία της πόλης της Προσοτσάνης, παρέλασαν με τα λάβαρά τους στους δρόμους της και συναντήθηκαν στην πλατεία, όπου με την συνοδεία των μουσικών χόρεψαν κυκλωτικούς παραδοσιακούς ποντιακούς χορούς.
 
Το φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στην Πελαγία Χατζηελευθερίου - Οξούζογλου, στην γυναίκα μαχητή, σύζυγο του Αντών Πασά, ενώ επίσης βραβεύθηκαν για την προσφορά τους στην ποντιακή παράδοση και δυο προσωπικότητες, καταγόμενες από τον Ν. Δράμας, ο Συμεών Αθανασιάδης και η Ελένη Αφεντούλη.
 
850 Ποντιόπουλα χόρεψαν στο 8ο Παιδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Το Δ.Σ. του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής-Μακεδονίας και Θράκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας σε ανακοίνωσή του απευθύνει «θερμές ευχαριστίες σε όλα τα σωματεία της Περιφέρειάς μας για την μαζική συμμετοχή τους στο φεστιβάλ, στους συντονιστές χοροδιδασκάλους αλλά και σε όλους τους χοροδιδασκάλους, όπως και στους μουσικούς που συνόδεψαν τους χορευτές μας, για την συμβολή τους στην άρτια εμφάνιση των χορευτών.


Ένα μεγάλο ευχαριστώ και στον Δήμο Προσοτσάνης και ιδιαίτερα στον Δήμαρχο κ. Άγγελο Λύσσελη αλλά και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου για την μέγιστη συνεισφορά τους στην υλοποίηση του συγκεκριμένου φεστιβάλ.

Δείτε τον Ποντιακό χορό της Ελλάδας στη σκηνή της Eurovision (Video)

Δείτε τον Ποντιακό χορό της Ελλάδας στη σκηνή της Eurovision (Video)
Δείτε τον Ποντιακό χορό της Ελλάδας στη σκηνή της Eurovision (Video)

Το τραγούδι ξεκινά με την κάμερα να εστιάζει πρώτα στη λύρα και μετά στη Χριστίνα, η οποία είναι στο πίσω μέρος της σκηνής και κάνει τον αμανέ. Σε παράταξη πιο μπροστά της είναι ο χορευτής μαζί με το Βλαδίμηρο και πιο μπροστά ακόμη η Μαρία μαζί με τους μουσικούς που κρατούν τη λύρα και το νταούλι.

Η Χριστίνα προχωρά, συναντά το Βλαδίμηρο με το χορευτή και όλοι μαζί προχωρούν να βρουν τους υπόλοιπους τρεις. Όταν ξεκινά το ραπ, σε πρώτο πλάνο έχουμε το Βλαδίμηρο μαζί με το χορευτή, ενώ στο ρεφραίν μπαίνουν και πάλι μπροστά τα κορίτσια. Σε όλη τη διάρκεια του τραγουδιού χορεύουν όλοι είτε σε ζευγάρια είτα μόνοι τους, ενώ στη γέφυρα χορεύουν ποντιακά σε κύκλο οι τέσσερις καθώς έξω από το κύκλο στα δεξιά και στα αριστερά κάθονται τα παιδιά με τα μουσικά όργανα. Το τραγούδι κλείνει με τους Argo παρατεταγμένους σε σειρά και το χορευτή μπροστά τους κάτω. 

Τα χρώματα σκηνή ξεκινούν με κόκκινο και κάτι που μοιάζει με φλόγες και στη συνέχεια εναλλάσσεται με χρυσαφί, το οποίο παραπέμπει σε ανατέλλων ήλιο, σύμφωνα και τους στίχους του τραγουδιού.

Αυτά ως μια πρώτη – καλή, κατά τη γνώμη μας εντύπωση – και δεν έχουμε παρά να περιμένουμε τη δεύτερη πρόβα της Παρασκευής.


Πηγή: ANT1

Γ. Καλπούζος: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως


Γ. Καλπούζος: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως
Γ. Καλπούζος: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως

Μέσα σε θερμά χειροκροτήματα πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής 10 Απριλίου 2016 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πρέβεζας, η παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Καλπούζου με τίτλο«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου».

Ο συγγραφέας έδωσε το παρών και μίλησε για το βιβλίο, ενώ χειροκροτήθηκε θερμά όταν πήρε ξεκάθαρη θέση και για το θέμα της Γενοκτονίας των Ποντίων, εκφράζοντας την έκπληξή του όταν άκουσε από ελληνικά στόματα να υποστηρίζουν ότι δεν συντελέστηκε η Γενοκτονία.

Γ. Καλπούζος: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως

«Εκπλήσσομαι ακούγοντας από ελληνικά στόματα να υποστηρίζουν ότι δεν συντελέστηκε Γενοκτονία, όταν αρκετοί Τούρκοι ιστορικοί την παραδέχονται στα συγκράματά τους και όταν όλα όσα κατά τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών συνιστούν Γενοκτονία, έχουν συμβεί στον Πόντο. Ωστόσο για μένα το μέγα θέμα είναι πως το αντιμετωπίζει κανείς, πως το προσεγγίζει αυτό το ζήτημα. Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως για να καταγραφεί η ιστορική αλήθεια, για να τιμηθεί η μνήμη των εκατοντάδων χιλιάδων νεκρών, για να μην ξανασυμβούν τα ίδια και για να συμφιλιωθούν οι ίδιοι οι Τούρκοι με την ιστορία τους και να γκρεμίσουν στην Κερασούντα το άγαλμα του Τοπάλ Οσμάν, του μεγαλύτερου μακελάρη του ελληνισμού του Πόντου» είπε χαρακτηριστικά ο συγγραφέας και κατέληξε σημειώνοντας: «Αν στόχος μας μέσα από την αναγνώριση είναι να υψώσουμε το μίσος απέναντι στον τουρκικό λαό, τότε τραβάμε σε λάθος πορεία. Τον θέλουμε σύμμαχο, τουλάχιστον το μεγάλο προοδευτικό κίνημα που υπάρχει στην Τουρκία. Ούτε οι κραυγές ωφελούν, η κραυγή είναι το αδέρφι του μίσους. Ούτε αρμόζει σε έναν περήφανο λαό να θρηνολογεί. Τα δεινά των Ελλήνων του Πόντου σε σχέση με τα επιτεύγματά τους και κυρίως σε σχέση με το ότι κατάφεραν να υψώσουν το κεφάλι, ύστερα από τόσους κατατρεγμούς πρέπει να αποτελέσουν σημείο αναφοράς, φωτεινό παράδειγμα πρότυπο για τους σημερινούς Έλληνες και στις δύσκολες αυτές περιόδους που διανύουμε. Ιστορικό σηματωρό για να κατορθώσουμε να δούμε το σήμερα και το αύριο με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση. Δεν πρέπει και να επιτρέψουμε να ασχολούνται με αυτά τα θέματα, μόνο όσοι εμφορούνται από μίσος».

Γ. Καλπούζος: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει να αναγνωριστεί παγκοσμίως

Ο Μικρασιατικός Ποντιακός Σύλλογος Πρέβεζας, ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νέας Σινώπης "Διογένης", ο Ποντιακός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νέας Κερασούντας και ο Εξωραϊστικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νέας Σαμψούντας "Αμισός" πλαισίωσαν μοναδικά με μουσική και χορούς του Πόντου την εκδήλωση, ενώ ο συγγραφέας συνομίλησε με το κοινό και υπέγραψε αντίτυπα του βιβλίου.

Πηγή: @Preveza

Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Τραπεζούντα, το διαμάντι της Ανατολής» στην Αγ. Βαρβάρα

Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Τραπεζούντα, το διαμάντι της Ανατολής» στην Αγ. Βαρβάρα
Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Τραπεζούντα, το διαμάντι της Ανατολής» στην Αγ. Βαρβάρα

Ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «Ο Φάρος», παρουσίασε το ιστορικό μυθιστόρημα «Τραπεζούντα, το διαμάντι της Ανατολής», του κ. Θοδωρή Δεύτου, την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου στην φιλόξενη αίθουσά του.

Η Πρόεδρος του Συλλόγου κ. Σοφία Σαββίδου αφού χαιρέτησε τους καλεσμένους τόνισε μεταξύ άλλων «παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, ο σύλλογος προσπαθεί με όσες δυνάμεις έχει να συνεχίζει το σημαντικό και αξιόλογο έργο του.

Στη σημερινή εποχή με τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, την εποχή με τις συνεχείς προκλήσεις, εμείς είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε. Κάθε μέρα να αναλογιζόμαστε και το χρέος που μας βαραίνει, γιατί πρέπει να διατηρήσουμε τις ρίζες μας γερές».

Στη συνέχεια ανέφερε ότι ο συγγραφέας κ. Θ. Δεύτος είναι συστηματικός μελετητής της ιστορίας και εμπνέεται από μεγάλα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν αυτόν τον τόπο, μ’ ένα τρόπο ιδιαίτερα σκληρό.

Ακολούθησε η παρουσίαση του βιβλίου από τον κ. Κυριάκο Σαχανίδη, συγγραφέα και Ποιητή της ποντιακή διαλέκτου και την κ. Φωτεινή Μουρδουκούτα, Εκπαιδευτικό – Φιλόλογο, όπου ο καθένας μίλησε με το δικό του ξεχωριστό τρόπο.

Τέλος το λόγο είχε ο ίδιος ο συγγραφέας, λέγοντας ότι το πέμπτο του αυτό βιβλίο πραγματεύεται το ποντιακό ζήτημα και στόχος του είναι να μάθουν οι Έλληνες σωστά την ιστορία, έστω και μέσα από ένα μυθιστόρημα!

Η παρουσία μελών και φίλων του Συλλόγου, του Δημάρχου κ. Γ. Καπλάνη, των εκπροσώπων ποντιακών σωματείων και άλλων φορέων γέμισε την αίθουσα και δημιούργησε μια πολύ ζεστή ατμόσφαιρα.

Το κοινό παρακολούθησε με εξαιρετικό ενδιαφέρον τις εισηγήσεις, τις αφηγήσεις καθώς και τα χορευτικά από το παιδικό και το τμήμα ενηλίκων του Συλλόγου, που παρουσίασαν χορούς της Τραπεζούντας.

Μετά το πέρας της εκδήλωσης ο συγγραφέας υπέγραψε βιβλία.

Κυριακή 1 Μαΐου 2016

Ιερά πανήγυρις Αγίου Γεωργίου και Ποντιακό γλέντι στο Ριζοχώρι

Ιερά πανήγυρις Αγίου Γεωργίου και Ποντιακό γλέντι στο Ριζοχώρι
Ιερά πανήγυρις Αγίου Γεωργίου και Ποντιακό γλέντι στο Ριζοχώρι

Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Ριζοχωρίου «Τοξίδου Ελένη» και ο Ιερός Ναός Αγίων Γεωργίου και Ιγνατίου Ριζοχωρίου διοργανώνουν την Ιερά πανήγυρη για τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου, τη Δευτέρα 2 Μαΐου 2016 στις 5:00 μ.μ.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Στις 5:00 μ.μ., Πανηγυρικός Εσπερινός και λιτάνευση της ιερής εικόνας του Αγίου Γεωργίου μετά συνοδείας αλόγων.
Στις 6:00 μ.μ., ποντιακό γλέντι στην πλατεία του χωριού με χορευτικά συγκροτήματα.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Πόλυς Εφραιμίδης, λύρα-τραγούδι
- Σταύρος Μιχαηλίδης, λύρα
- Μιχάλης Τσεντεμίδης, λύρα-τραγούδι
- Νίκος Τσιμτσιρίδης, λύρα
- Βαγγέλης Ηλιάδης, τραγούδι
- Νίκος Μαντζιρίδης, κλαρίνο
- Δημήτρης Φουντουκίδης, πλήκτρα
- Σάββας Παρασκευάς, νταούλι
- Θωμάς Χατζηιωαννίδης, νταούλι.

Απόλυτα επιτυχημένος ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας

Απόλυτα επιτυχημένος ο Ετήσιος Χορός του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας

Απόλυτα επιτυχημένος ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας & Περιχώρων που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016 με εκπληκτική παρουσία και συμμετοχή καθώς και με αστείρευτο κέφι στο κατάμεστο Κτήμα Αφροδίτη.

Τον χορό προλόγισε ο Πρόεδρος του Συλλόγου κ. Σεβεντεκίδης Βαγγέλης ο οποίος ευχαρίστησε από καρδιάς τον κόσμο για την πέρα από κάθε προσδοκία προσέλευση και τιμή προς τον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας.

Στην κατάμεστη αίθουσα ο ιστορικός Σύλλογος και συγκεκριμένα οι χορευτές, τα μέλη και οι φίλοι του διασκέδασαν με την ψυχή τους μέχρι το ξημέρωμα με ένα εξαιρετικό ποντιακό πρόγραμμα. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Σύλλογος Ποντίων Αλεξάνδρειας αποσπά θετικότατα σχόλια από όλους για την άριστη οργάνωση και τη ζωντάνια και αριστοτεχνία των χορευτικών τμημάτων.

Επίσης ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στις τιμητικές βραβεύσεις που πραγματοποιήθηκαν.
Συγκεκριμένα τιμήθηκαν ο Κοσμίδης Κων/νος για την προσφορά του στο σύλλογο, ο Αποστολίδης Άγγελος για την κατάκτηση της 1ης θέσης και το χρυσό μετάλλιο στο άθλημα της πάλης, ο Γκουτσίδης Χρήστος και η Γκουτσίδου Ελευθερία για τη διάκρισή τουςστον 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου της Π.Ο.Ε., η Μπαλτά Χρύσα, η Γκιάτα Μάρθα, η Τσαγκαλίδου Ωραία και η Τόκα Ελισάβετ για τις σχολικές τους επιδόσεις καθώς και το μέλος του Δ.Σ. Νίκος Κοταρίδης για την εισαγωγή του στο Πολυτεχνείο του ΑΠΘ.

Στον Ετήσιο Χορό παραβρέθηκαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Βουλευτής Ημαθίας κ. Αντωνίου, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Ναλμπάντης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Αλεξάνδρειας κ Μπρουσκέλης, ο Δκτης της Π.Υ. Αλεξάνδρειας κ. Αμανατίδης, ο Πρόεδρος Σχ. επιτροπών κ. Κυτούδης, ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Κιρκιλιανίδης, ο Δκτης του Α.Τ. Πλατέος κ. Σιδηρόπουλος, ο Πρόεδρος της ΣΠΟΣ Μακεδονίας-Θεσσαλίας κ Σαρβανίδης Λεωνίδας και εκπρόσωποι συλλόγων.

Πηγή: Alexandreia Mou

Διαγωνισμός αυγομαχιών στα Αλωνάκια Κοζάνης

Διαγωνισμός αυγομαχιών στα Αλωνάκια Κοζάνης
Διαγωνισμός αυγομαχιών στα Αλωνάκια Κοζάνης

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Αλωνακίων "Πόντος" ανακοινώνει προς τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι τη Δευτέρα 2 Μαΐου 2016 (Δεύτερη Μέρα του Πάσχα) και ώρα 6:00 μ.μ., στην αίθουσα του συλλόγου θα πραγματοποιηθεί ο καθιερωμένος διαγωνισμός τσουγκρίσματος αυγών. 

Οι δηλώσεις συμμετοχής των διαγωνιζομένων θα κατατίθενται στα γραφεία του συλλόγου από τις 5:30 μ.μ. έως και τις 6:00 μ.μ. 

Ο κάθε διαγωνιζόμενος θα συμμετέχει με 10 (δέκα) αυγά κότας. 

Το Δ.Σ. του Συλλόγου εύχεται σε όλο τον κόσμο Υγεία και Αγάπη για τους συνανθρώπους μας.