Δευτέρα 19 Αυγούστου 2019

Η Πάτρα θα υποδεχτεί την εικόνα της Παναγίας Σουμελά

Η Πάτρα θα υποδεχτεί την εικόνα της Παναγίας Σουμελά
Η Πάτρα θα υποδεχτεί την εικόνα της Παναγίας Σουμελά

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου η ιερή εικόνα της Παναγίας Σουμελά θα μεταφερθεί στην Πάτρα δίνοντας την ευκαιρία σε χιλιάδες πιστούς να προσκυνήσουν τη χάρη της.

Την είδηση μετέφερε ο Σεβ. Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος κατά τη διάρκεια του κηρύγματός του στην Ιερά Μονή Παναγίας Γηροκομήτισσας την Κυριακή 11 Αυγούστου.

Η εικόνα αναμένεται να μεταφερθεί στην πρωτεύουσα της Αχαΐας τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Τούρκος Αρχαιολόγος: Ο Πόντος δεν ιδρύθηκε από Έλληνες

Τούρκος Αρχαιολόγος: Ο Πόντος δεν ιδρύθηκε από Έλληνες
Τούρκος Αρχαιολόγος: Ο Πόντος δεν ιδρύθηκε από Έλληνες

Αίσθηση προκαλούν οι δηλώσεις του Τούρκου Αρχαιολόγου Φαχρί Ισίκ, ο οποίος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Χουριέτ προχωρεί σε μια σειρά προκλητικών και ανιστόρητων «διαπιστώσεων»

Ο Τούρκος καθηγητής υποστηρίζει ότι η Μίλητος δεν υπήρξε ποτέ ελληνική, ο Θαλής δεν ήταν Έλληνας και ο Πόντος δεν ιδρύθηκε από Έλληνες.

Τονίζει δε, ότι η κοιτίδα του ευρωπαϊκού πολιτισμού δεν ήταν η Αθήνα αλλά η Μίλητος, και πως η ευρωπαϊκός πολιτισμός «δημιουργήθηκε» από κατοίκους της Ανατολίας.

Οι θέσεις του αυτές περιλαμβάνονται στο βιβλίο του με τίτλο «Ο πολιτισμός γεννήθηκε στην Ανατολία».

Πηγή: Ορθοδοξία

Κτητορικό μνημόσυνο τελέστηκε στην Παναγία Σουμελά

Κτητορικό μνημόσυνο τελέστηκε στην Παναγία Σουμελά
Κτητορικό μνημόσυνο τελέστηκε στην Παναγία Σουμελά

Την Κυριακή 18 Αυγούστου 2019 το πρωί στο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο όρος Βέρμιο τελέστηκε πανηγυρικό αρχιερατικό συλλείτουργο.

Χοροστάτησε στον Όρθρο, προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας και κήρυξε τον θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος, ενώ έλαβαν μέρος οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος και Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας τελέστηκε το καθιερωμένο κτητορικό μνημόσυνο και επιμνημόσυνη δέηση στους τάφους των κτιτόρων του προσκυνήματος, ενώ ο Σεβ. Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων επέδωσε τον χρυσό Σταυρό του Αργυρού Ιωβηλαίου των Παυλείων στον Σεβ. Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλο και στον Πρόεδρο του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» κ. Γεώργιο Τανιμανίδη, για την προσφορά τους στο Ιερό Προσκύνημα.

Κυριακή 18 Αυγούστου 2019

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές
Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Στην πλατεία Τζιτζιφιών, σε έναν τόπο-σύμβολο για το Ρεμπέτικο τραγούδι λόγω της παρουσίας πολλών μαγαζιών γνωστών ρεμπετών κατά τις παλιές, όμορφες δεκαετίες, επέλεξε  Δήμος Καλλιθέας να αναβιώσει ένα τριήμερο αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο, ένα στοιχείο που εντάχθηκε στο Διεθνή κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της Unesco, από την πλευρά της Ελλάδας.

Σε μια μαγική σχεδόν βραδιά, που ταξίδεψε τους θεατές σε εικόνες μιας άλλης εποχής, το Ελληνικό Σωματείο Διάσωσης & Διάδοσης της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς «Οι Μωμόγεροι» σε σκηνοθεσία του Κώστα Αλεξανδρίδη, άνοιξε το εορταστικό τριήμερο στις 10 Ιουλίου 2019. Με παρόντες το Δήμαρχο Καλλιθέας κ. Δημήτρη Κάρναβο, τον επικεφαλής της παράταξης «Προοπτική Ζωής» κ. Κώστα Ασκούνη, τον βουλευτή του Κ.Κ.Ε. κ. Χρήστου Κατσώτη, την εκπρόσωπο της «Προοδευτικής Ενότητας Καλλιθέας» κα Ρόκα, τη δημοτική σύμβουλο κα. Ρούλα Ελευθεριάδου, το μεγάλο ερευνητή του Ρεμπέτικου κ. Παναγιώτη Κουνάδη, τον Πρόεδρο του Αθλητικού Οργανισμού «Γιάννης Γάλλος» κ. Κωνσταντίνο Ευσταθίου και τους νεοεκλεγέντες δημοτικούς συμβούλους κα Αθηνά Εξάρχου και κ. Νίκο Ηλιάδη, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, Πολιτισμού και Τοπικής Ανάπτυξης κ. Μανώλης Κωστάκης, πραγματοποίησε την έναρξη του τριημέρου.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές
Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Ένα απρόσμενο γεγονός


Την παρουσίαση της βραδιάς ανέλαβε η Μυροφόρα Ευσταθιάδου και ενώ οι θεατές περίμεναν να ξεκινήσει με την ιστορία των τραγουδιών που θα ακουστούν, ξεκίνησε με ένα προσωπικό γεγονός:  

«Το ρεμπέτικο είναι έκφραση χαράς, πόνου, έρωτα, ξενιτιάς. Κι εμείς σας σωματείο έχουμε έναν «πόνο». Όλα τα χρόνια έφυγαν από το σύλλογό μας πολλά νέα παιδιά, για μια καλύτερη ζωή στην ξενιτιά. Και δεν υπάρχει χειρότερο πράμα από το να βλέπεις μια μάνα να αποχαιρετά το παιδί της με την ευχή να μην πιει το νερό της λησμονιάς στα έρημα τα ξένα. Σήμερα όμως, έχουμε και μια μεγάλη χαρά! Μετά από τέσσερα σχεδόν χρόνια, επέστρεψε στην Ελλάδα, για λίγες μέρες, ένα παιδί που από τότε που ξεκίνησε να περπατά, χόρευε μαζί μας. Βρέθηκε όμως πολύ μακριά, στη Μελβούρνη, εκεί που δεν πας εύκολα και δεν έρχεσαι εύκολα. Κι άφησε το χειμώνα της Αυστραλίας και ήρθε εδώ, μαζί μας, να γιορτάσουμε σήμερα, με τραγούδι και χορό. Είναι κοντά μας η Ελενίτσα μας!»

Ανάμεσα στα δάκρυα των θεατών και της μητέρας της «Ελενίτσας», πρόβαλε η Ελένη Μπουκουβάλα, μέσα από ένα «παραθύρι της Σμύρνης», χορεύοντας το παραδοσιακό τσιφτετέλι «Ελενίτσα». Τα χειροκροτήματα και τα έντονα συναισθήματα των θεατών πλαισίωσαν και τα υπόλοιπα παραδοσιακά τραγούδια της Σμύρνης.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές
Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Μια νύφη και τρεις χανούμισσες


Οι εκπλήξεις, όμως, δε σταμάτησαν. Σε λίγο, εμφανίστηκε στη σκηνή μια νύφη, η Σεραφούλα Μπακομήτρου, που χόρευε και τραγουδούσε στον υποψήφιο γαμπρό της Χρήστο Βακράκη, ότι θα τον παρατήσει, «Αερόπλανο θα πάρει» και θα φύγει στην Αμερική. Κλείνοντας το παραδοσιακό μέρος, από όπου εμπνεύστηκαν οι δημιουργοί του Ρεμπέτικου, χόρεψαν χανούμισσες το γνωστό τσιφτετέλι «Θα σπάσω κούπες», με ανάλογο φωτισμό και με τις επευφημίες των θεατών που καθηλωμένοι παρακολουθούσαν την εξέλιξη της παράστασης. Οι χανούμισσες της ομάδας «Ateș ve Su» Φένια Λαουτάρη, Κωνσταντίνα Λουκά, Πέρη Αλαφασού, μαθήτριες της διεθνούς φήμης δασκάλας οριεντάλ Σαλώμης, που χόρεψε κι αυτή μαζί τους.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές
Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)
                          
Χατζηχρήστος, Βαμβακάρης και οι ρεμπέτες της Σύρου και του Πειραιά

Κι από τη Σμύρνη έγινε αναφορά σε ένα Σμυρνιό ρεμπέτη. Τον Απόστολο Χατζηχρήστο ή Σμυρνιωτάκη, που γεννήθηκε στο ωραίο Kokaryalı, το λιμάνι της Σμύρνης, παιδί μιας πλούσιας οικογένειας, που τον μεγάλωσαν με γαλλικά και πιάνο. Εκτός όμως από Σμυρνιωτάκι, ήταν και πατριωτάκι, καθώς πολέμησε εθελοντικά με τον ελληνικό στρατό στη Σμύρνη. Πρόσφυγας στην Ελλάδα, με ξεριζωμένη καρδιά και με τις μελωδίες του να αναζητούν τόπο και τρόπο να θρηνήσουν, μεταφέρει όλη την εκλεπτισμένη μουσική παράδοση της Σμύρνης κι ενός ψεύτη ντουνιά.

Κι από το Σμυρνιό Χατζηχρήστο μεταφερθήκαμε στο Συριανό, Πατριάρχη του Ρεμπέτικου τραγουδιού, Μάρκο Βαμβακάρη:

«Όλος ο κόσμος της Σύρου μ' αγαπούσε πολύ, διότι κι εγώ ήμουν Συριανός και το είχαν καμάρι οι Συριανοί. Πρωτόπαιξα, λοιπόν, σ' ένα μαγαζί στην παραλία, μαζεύτηκε όλος ο κόσμος. Εγώ, όταν έπαιζα και τραγουδούσα, κοίταζα πάντα κάτω, αδύνατο να κοιτάξω τον κόσμο, τα έχανα. Εκεί όμως που έπαιζα, σηκώνω μια στιγμή το κεφάλι και βλέπω μια ωραία κοπέλα. Τα μάτια της ήταν μαύρα. Δεν ξανασήκωσα το κεφάλι, μόνο το βράδυ την σκεφτόμουν, την σκεφτόμουν... Πήρα, λοιπόν, μολύβι κι έγραψα πρόχειρα:
Μία φούντωση, μια φλόγα
έχω μέσα στην καρδιά
Λες και μάγια μου 'χεις κάνει
Φραγκοσυριανή γλυκιά...

Ούτε και ξέρω πώς την λέγανε ούτε κι εκείνη ξέρει πως γι ' αυτήν μιλάει το τραγούδι. Όταν γύρισα στον Πειραιά, έγραψα τη Φραγκοσυριανή».

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Οι χορευτές, Κώστας Αλεξανδρίδης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Γιώργος Κότσαλος, Χρήστος Βακράκης, Δημήτρης Βακράκης, Κώστας Στούπας, Στάθης Αλεξανδρίδης, με κοστούμια μιας άλλης εποχής και χορεύοντας με ιδιαίτερο τρόπο ζεϊμπέκικα και χασάπικα, συνόδευαν τις χορεύτριες Ελένη Μπουκουβάλα, Σεραφούλα Μπακομήτρου, Ειρήνη Ασλανίδου, Χριστίνα Ιωσηφίδου, Βαγγελίτσα Τόμα, Ελένη Χρυσού που με ξεχωριστά χτενίσματα και κοστούμια, θύμιζαν εικόνες των δεκαετιών ’40, ’50 και ΄60.  

Νταλγκάς, Περιστέρης, Τσιτσάνης, Μητσάκης

Φεύγοντας από τη Σύρο οι θεατές μεταφέρθηκαν στην Πόλη με τις  δημιουργίες του Κωνσταντινουπολίτη Αντώνη Διαμαντίδη ή Νταλγκά. Γιατί Νταλγκά; Γιατί εκτός από τους νταλγκάδες που τραγουδούσε, dalga σημαίνει κύμα και η φωνή του ήταν ξεχωριστή, κυματιστή, ιδιαίτερα στους αμανέδες. Τραγουδιστής, συνθέτης, οργανοπαίχτης, στιχουργός, αλλά και ευαίσθητος ως καλλιτέχνης. Με τη γερμανική κατοχή, βυθίζεται σε μελαγχολία και πεθαίνει το 1945 σε ηλικία 53 ετών.

Κατόπιν, ακούσαμε τραγούδια ενός μισού Ιταλού και μισού Έλληνα, του Σπύρου Περιστέρη. Γεννημένος στη Σμύρνη, παίζει όλα τα έγχορδα όργανα, πιάνο και ακορντεόν. Στα 18 του χρόνια αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Σμυρνέικης Εστουδιαντίνας, που είχε γίνει διάσημη σ`όλη την Ευρώπη. Ανάμεσα στα πολύ γνωστά τραγούδια του, το οφ αμάν ή αλλιώς, πίνω και μεθώ.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Πηγαίνοντας στην ηπειρωτική Ελλάδα, μεταφερόμαστε στα Τρίκαλα. Οι γονείς του Ηπειρώτες. Ο ίδιος, γεννήθηκε στα Τρίκαλα. Ήθελε να γίνει νομικός και τελικά έγινε μουσικός. Ο λόγος για το Βασίλη Τσιτσάνη που τη δύσκολη δεκαετία του ‘40 εμπνεύστηκε αριστουργήματα κατά την παραμονή του στη Θεσσαλονίκη, αποτυπώνοντας τον πόνο αλλά και τη διέξοδο που έψαχνε ο Έλληνας μετά από μια βαριά δεκαετία γερμανικής κατοχής αρχικά και μεθοδευμένου αδελφοκτόνου σπαραγμού, στη συνέχεια. «Για να γράψεις τέτοια μουσική πρέπει να πονέσεις, να πεινάσεις» συνήθιζε να λέει…

Το μουσικό ταξίδι συνεχίστηκε με τραγούδια του Κωνσταντινουπολίτη Γιώργου Μητσάκη. «Γράφαμε για τον καημό, το γλέντι, το μεράκι του λαϊκού ανθρώπου», Τραγουδούσα σόλο, πρίμα, έπαιζα μπουζούκι …και όταν κανένας φώναζε, δάσκαλε παίξε μου ένα "βασανισμένο", του έκανα το χατίρι... Αυτά τραγουδούσα, τα βάσανα και τις ελπίδες του λαϊκού ανθρώπου. Αυτόν τον κόσμο αντιπροσώπευα στα τραγούδια μου, πέντε χιλιάδες το σύνολο. Τον εφοπλιστή τι να τον συγκινήσει αυτό το είδος; Δε θα το καταλάβει, όσο σπουδαγμένος και να είναι» συνήθιζε να λέει.

Ο πατέρας του Νταλάρα και η Καίτη Γκρέυ

- Εσύ κοπέλα μου, είσαι μεγάλη τραγουδίστρια. Δεν θα υπάρχει δεύτερη σαν εσένα. Εσύ θα τις σβήσεις όλες τις άλλες… 
- Μη μου λέτε τέτοια πράγματα, κύριε Νταράλα. Το μεροκάματο θέλω να βγαίνει, γιατί είμαι φτωχή κοπέλα και χρειάζομαι τα χρήματα, απαντά εκείνη. 

Αμέσως ο Λουκάς Νταλάρας της προτείνει να δοκιμάσουν ένα δικό του καινούργιο τραγούδι. Η Γκρέυ δέχεται και της παίζει το «Βουνό».

Το αποτέλεσμα; Όπου και αν πήγαινες (λέει η Καίτη Γκρέυ), άκουγες το «Βουνό». Οι πρέσες στην Columbia δεν προλάβαιναν να κόβουν δίσκους.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Ο Γιάννης Παπαϊωάννου και οι Τζιτζιφιές

«…αθλητής σαν κι εμένα και ψαράς δεν είναι κανείς τους! Στο ψάρεμα εγώ έχω τέχνη. Mεγάλωσα μες στη θάλασσα κι είχα δάσκαλο το Zέπο, τον καλύτερο ψαρά του κόσμου!

….Η πρώτη ομάδα που έπαιξα ήταν η Πέρα-Kλουπ, στις Tζιτζιφιές. Έπαιξα λίγο. Aυτά. Tα ξέρουνε οι γείτονες, γιατί από το 1922 δεν έφυγα από τις Tζιτζιφιές»

Στις Τζιτζιφιές, αλλά με καταγωγή από την Κίο της Προποντίδας. Σε ηλικία 9 ετών έζησε τον ξεριζωμό, ήδη ορφανός από πατέρα. Στις Τζιτζιφιές δουλεύει ως ψαράς, μαραγκός, οικοδόμος για να ζήσει. Ο λόγος για το μεγάλο Γιάννη Παπαϊωάννου, που η κόρη του Χρύσα παρακολούθησε με ενδιαφέρον όλη την παράσταση.

Πέντε Έλληνες στον Άδη

Στο γνωστό τραγούδι του Γιάννη Παπαϊωάννου «Πέντε Έλληνες στον Άδη», μέσα σε μια σκοτεινή σκηνή, εμφανίστηκαν πέντε στρατιώτες, να χορεύουν το ζεϊμπέκικο αυτό, που κατατάσσεται στα τραγούδια του Χάρου. Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία, όταν πέντε παλικάρια σκοτώθηκαν ταυτόχρονα στα βουνά της Αλβανίας…και τρέλαναν τους σατανάδες με το ρωμαίικο τραγούδι τους. Οι στίχοι του Κώστα Μάνεση πηγαίοι, γνήσιοι, σχεδόν ποιητικοί, σε συνδυασμό με το ξεχωριστό ζεϊμπέκικο των χορευτών, που ήταν ντυμένοι με στρατιωτικές στολές της εποχής του αλβανικού μετώπου, δημιούργησαν έντονα συναισθήματα στους θεατές.

Τα χιλιοτραγουδισμένα Ρεμπέτικα, από τους "Μωμόγερους", στις Τζιτζιφιές (Φωτο: Μανώλης Κωστάκης)

Ο Γιάννης Λεμπέσης και η ορχήστρα του

Την παράσταση πλαισίωσε μουσικά ο γνωστός ρεμπέτης Γιάννης Λεμπέσης, που τραγούδησε και έπαιξε τζουρά, με τη φωνή της Εύας Κανέλλη, το ακορντεόν του Πορφύρη Κονά, το μπουζούκι του Βασίλη Μούζου, το βιολί του Νίκου Βερύκοκου, το τραγούδι και την κιθάρα του Θεόδωρου Κυδωνιέως και τα κρουστά του Γιώργου Βλάχου.

Ο Γιάννης Λεμπέσης, σύμφωνα με τον Άκη Πάνου, είναι ο συνεχιστής του ρεμπέτικου τραγουδιού. Αριστούχος μαθητής, περνά και αποφοιτά από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Όμως από 8 ετών ήταν ψάλτης και σκάρωνε μόνος του αυτοσχέδια όργανα που προσπαθούσε να παίξει. Δεν παίζει μόνο και τραγουδά. Γράφει τραγούδια και στίχους, με περιεχόμενο ερωτικό και κοινωνικό, όπως ένα από τα τελευταία, επίκαιρα τραγούδια του:

Όλα είναι μια βιτρίνα
και να λες καλά το ποίημα.
Κι όλο φέρνουν δυσκολίες
σου ζητούν φτωχέ θυσίες
όπως μες στις Ελβετίες
κρύβουν τις περιουσίες.
Κι όμως φίλε μου σε πείθει
το μπλα μπλα το παραμύθι.
"πέρασες χωρίς ν' αφήσεις, γέρασες χωρίς να ζήσεις" 

Οι θεατές τραγουδούσαν με τους μουσικούς

Καθώς το ρεμπέτικο είναι το αστικό λαϊκό τραγούδι που αγγίζει την ψυχή, που έχει μέσα του λίγη Σμύρνη, λίγη Πόλη, πολύ καημό και κυρίως αυθεντικότητα, η ορχήστρα του Γιάννη Λεμπέση έκλεισε με  χιλιοτραγουδισμένα ρεμπέτικα από την πρώτη εποχή που κυριαρχούν τα παραδοσιακά στοιχεία της Σμύρνης, τη δεύτερη εποχή του περιθωρίου και την τρίτη, της κοινής αποδοχής και με τους θεατές να σιγοτραγουδούν στις ιστορικές Τζιτζιφιές γνωστά, αγαπημένα τραγούδια.

Ας σημειωθεί ότι την τεχνική υποστήριξη της όλης παράστασης, καθώς πλαισιωνόταν από εικόνες και καρτ ποστάλ εποχής, είχε ο Ιάσονας Αλεξανδρίδης.

Πρόσκληση συμμετοχής στο σίριαλ του Μανούσου Μανουσάκη για τη Γενοκτονία των Ποντίων

Πρόσκληση συμμετοχής στο σίριαλ του Μανούσου Μανουσάκη για τη Γενοκτονία των Ποντίων
Πρόσκληση συμμετοχής στο σίριαλ του Μανούσου Μανουσάκη για τη Γενοκτονία των Ποντίων

Το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, θα πραγματοποιηθούν στο τεχνολογικό πάρκο του Λαυρίου κάποια από τα γυρίσματα της νέας σειράς του Μανούσου Μανουσάκη "Το Κόκκινο Ποτάμι". Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν ως βοηθητικοί ηθοποιοί, μπορούν να στείλουν το τηλέφωνο τους και δύο φωτογραφίες (μια κοντινή και μια ολόσωμη) στο e-mail: kokkinοlavrio@gmail.com. Δεν απαιτείται εμπειρία.

Τα γυρίσματα θα είναι ημερήσια και δίδεται και αμοιβή, 30 ευρώ μεικτά, 22,50 καθαρά για κάθε μέρα συμμετοχής.

Συμμετοχή μπορούν να δηλώσουν άντρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, από 18 χρονών και πάνω.

Εκτός από το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, θα πραγματοποιηθούν γυρίσματα και μέσα στο φθινόπωρο, ωστόσο δεν υπάρχουν ακόμα ακριβείς ημερομηνίες.

Το "καταφύγιο" των Σανταίων στο Βέρμιο, υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

Το "καταφύγιο" των Σανταίων στο Βέρμιο, υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά
Το "καταφύγιο" των Σανταίων στο Βέρμιο, υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά 

Κάθε χρόνο, την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου, αποτίουν φόρο τιμής στην πρώτη γενιά των προσφύγων της επτάκωμης Σάντας του ιστορικού Πόντου, οι σελίδες της οποίας 'έσβησαν' στις 11 Σεπτεμβρίου 1921. Πρόκειται για τον ξενώνα "Τη Σάντας τ' οσπίτ", η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Νικολάου Τοπαλίδη.

"Σανταίοι πρώτης γενιάς, πρώτοι από όλους τους πρόσφυγες (σ.σ. από τον ιστορικό Πόντο) έχτισαν σε οικοπεδικό χώρο του Ιερού Ιδρύματος Παναγίας Σουμελά, τον πρώτο ξενώνα και τον ονόμασαν Τη Σαντάς τ' οσπίτ", δηλώνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η πρόεδρος του Συλλόγου Σανταίων Θεσσαλονίκης "Η Επτάκωμος Σάντα", Βικτωρία Σαββίδου.

"Δεν έλειψε ούτε ένας από το χτίσιμο του σπιτιού", λέει η κ. Σαββίδου. Ο πρώτος όροφος αποπερατώθηκε το 1958 με την οικονομική συνδρομή των Σανταίων προσφύγων της πρώτης γενιάς. Ο δεύτερος όροφος προστέθηκε και αποπερατώθηκε το 1963 με δαπάνες του Νικολάου Τοπαλίδη στη μνήμη της συζύγου του Μαρίας. 

Από την πρώτη στιγμή που "έπεσε" η ιδέα για τον ξενώνα, οι Σανταίοι, που ήταν φημισμένοι για τις πετρόκτιστες κατασκευές τους, δούλεψαν ομαδικά, ακατάπαυστα για το δικό τους σπίτι, εκεί όπου συγκεντρώνονταν για να αναπολήσουν μνήμες των πατρογονικών τους εστιών, να συναντηθούν με συγγενείς και φίλους τους που η μοίρα τους χώρισε, να κάνουν σχέδια για το μέλλον τους, συμπληρώνει η κ. Σαββίδου.

Από τα θεμέλια ακόμη και τις "ρίζες" του, το σπίτι αποτέλεσε "φωλιά" για όλους τους Σανταίους. Για τους μεγαλύτερους που εξιστορούσαν γεγονότα της ζωής τους στις Ποντιακές Άλπεις, εκεί σε μία σχεδόν απροσπέλαστη κόχη τους, από τις εξορίες του Ερζερούμ και του Χονούζ, όπου χάθηκαν ψυχές Σανταίων, αλλά και για τους νεότερους που ένοιωθαν την ανάγκη και το χρέος να "δεθούν" με την ιστορία του τόπου τους, τονίζει η κ. Σαββίδου.

Το "καταφύγιο" των Σανταίων στο Βέρμιο, υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

Αυτό το "καταφύγιο" χτίστηκε στις πλαγιές του Βερμίου, κοντά στον ναό της Παναγίας Σουμελά. Άλλωστε και στον ιστορικό Πόντο, η επτάκωμη Σάντα ήταν η πλησιέστερη κωμόπολη με τη Μονή Σουμελά (386 μ.Χ.), 15 χιλιόμετρα νότια από το μοναστήρι. Μάλιστα, ο  συγγραφέας Επαμεινώνδας Κυριακίδης στην “ Ιστορία της Μονής Σουμελά” γράφει: “ Οι Σανταίοι αγαπώσι δε καθ' υπερβολήν και σέβονται την Ιεράν Μονή του Σουμελά υπέρ ης είναι πάντοτε πρόθυμοι να χύσωσι και το αίμα των (...)".

Στον ξενώνα αυτόν, που ήταν σημείο συγκέντρωσης των προσφύγων της πρώτης γενιάς, ξεκίνησε, από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του, να τελείται μνημόσυνο στις 11 Σεπτεμβρίου (ημέρα καταστροφής της επτάκωμης Σάντας) για όσους χάθηκαν στη γενέθλια γη.

Το 1978, μετά τον μεγάλο σεισμό, ο ξενώνας υπέστη μεγάλες ζημίες, οι οποίες όμως αποκαταστάθηκαν, με την κινητοποίηση, οικονομική συνδρομή και προσωπική εργασία πολλών Σανταίων δεύτερης γενιάς, απ’ όπου και αν βρίσκονταν, είτε στο Κιλκίς, είτε στην Ημαθία, είτε στη Δράμα, είτε στην Αλεξανδρούπολη, είτε σε οποιαδήποτε άλλη γωνιά της Ελλάδας ή της γης. Ακολουθούν χρόνια επέκτασης και αναβάθμισης του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου και τη "Σάντας τ'οσπίτ" ανοίγει ακόμη περισσότερο την "αγκαλιά" του για τους Σανταίους, που κάθε χρόνο τιμούν την ιστορία τους.

"Εμείς, οι Σανταίοι, οι Πόντιοι γενικότερα, τον θάνατο τον τραγουδάμε, δεν τον φοβόμαστε. Ενενήντα επτά χρόνια δεν ξεχνάμε τους προγόνους μας, τους νεκρούς μας, κάνουμε μνημόσυνα, τους μνημονεύουμε, τους έχουμε μέσα στην ψυχή μας", σημειώνει η κ. Σαββίδου.

Απέναντι από τη "Σάντας τ' οσπίτ" βρίσκεται το μνημείο του Ολοκαυτώματος της Σάντας, που θεμελιώθηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1960 και αποπερατώθηκε το 1972 με πρωτοβουλία του Νικολάου Τοπαλίδη. Σχεδιαστής και γλύπτης του ο Ευθύμιος Καλεβράς από τον Καταχά Πιερίας και κατασκευαστής του ο λιθοξόος και τεχνίτης λίθινων κτισμάτων Μιλτιάδης Κωστηκίδης, Σανταίος από τη Μικρή Σάντα Βέροιας.

"Είναι κενοτάφιο. Δεν είναι για αυτούς που χάσαμε στην Ελλάδα, είναι για αυτούς που χάσαμε εκεί και δεν τους θάψαμε. Μωρά, γριές, παππούδες, όσοι χάθηκαν στις εξορίες του Ερζερούμ και του Χονούζ", σημειώνει η κ. Σαββίδου, υπογραμμίζοντας πως αν και έχουν περάσει περίπου εκατό χρόνια, η μνήμη παραμένει άσβεστη και το χρέος θα εκπληρώνεται κάθε χρόνο και από τις επόμενες γενιές.

Ούτε φέτος ήχησαν οι καμπάνες στην Παναγία Σουμελά, στον Πόντο

Ούτε φέτος ήχησαν οι καμπάνες στην Παναγία Σουμελά, στον Πόντο
Ούτε φέτος ήχησαν οι καμπάνες στην Παναγία Σουμελά, στον Πόντο

Θλίψη προκαλεί το γεγονός ότι για μία ακόμα χρονιά φέτος το Δεκαπενταύγουστο η Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα είναι κλειστή…

Για λόγους ασφαλείας, καθώς όπως λένε οι αρχές τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, δεν πραγματοποιείται καμία λειτουργία.

Η ολοκλήρωση μέρους των έργων και το άνοιγμα μέρους της Ιεράς Μονής τον περασμένο Μάιο, είχε δημιουργήσει την ελπίδα ότι ανήμερα του 15Αυγουστου θα ετελείτο από την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη θεία λειτουργία για τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Οι ελπίδες όμως, διαψεύσθηκαν και οι πιστοί αναμένουν και πάλι να ακούσουν τα σήμαντρα της Παναγίας να χτυπούν…

Τα έργα ανάπλασης που εδώ και τέσσερα χρόνια εκτελούνται στο μνημείο, δεν έχουν ολοκληρωθεί, κι έτσι δεν έγινε η Λειτουργία, όπως είχε καθιερωθεί να γίνεται.

Ο ναός δεν είναι έτοιμος να λειτουργήσει παρά τις εντατικούς ρυθμούς των εργασιών αναστήλωσης και έτσι οι αρχές αποφάσισαν να μην ανοίξουν τον ναό.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες στο βράχο της εισόδου και η αντιστήριξη της βόρειας πλευράς του μοναστηριού θα ολοκληρώνονταν τον Ιούνιο του 2019.

Τα βράχια «απειλούν» την Παναγία, αλλά από ότι φαίνεται έχει βρεθεί λύση, με τις τεχνικές εταιρείες να συνεχίζουν τις εργασίες συντήρησης.

Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το μοναστήρι θα τελέσει ξανά τη μεγάλη λειτουργία του Δεκαπενταύγουστου το 2021.

Σάββατο 17 Αυγούστου 2019

Η Ποντιακή ενημέρωση γιορτάζει: κλείσαμε σήμερα τα 12 και μπαίνουμε στα 13!

Η Ποντιακή ενημέρωση γιορτάζει: κλείσαμε σήμερα τα 12 και μπαίνουμε στα 13!
Η Ποντιακή ενημέρωση γιορτάζει: κλείσαμε σήμερα τα 12 και μπαίνουμε στα 13!

Κλείσαμε σήμερα τα 12 και μπαίνουμε στα 13!

17 Αυγούστου 2007 - 17 Αυγούστου 2019

12 Χρόνια www.e-Pontos.gr και 8 χρόνια Ποντιακό παραδοσιακό ραδιόφωνο www.e-Pontosradio.gr.

Το www.e-Pontos.gr κλείνει σήμερα 12 χρόνια καθημερινής, έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης με νέα, ανακοινώσεις, εκδηλώσεις, ενδιαφέροντα άρθρα και ειδήσεις από τον Ποντιακό Ελληνισμό σε όλο τον κόσμο.


Ιστορία - Παράδοση - Πολιτισμός

Η Ποντιακή γαστρονομία παρουσιάζεται στη Θάσο

Η Ποντιακή γαστρονομία παρουσιάζεται στη Θάσο
Η Ποντιακή γαστρονομία παρουσιάζεται στη Θάσο

Ο Σύλλογος Ποντίων Θάσου "Διογένης ο Σινωπεύς" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην καθιερωμένη εκδήλωση για την Ποντιακή γαστρονομία που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Αυγούστου 2019 στις 9:00 μ.μ. στο Λιμένα Θάσου, απέναντι από το "Ξενία".

Οφίτικο Συναπάντεμα 2019 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας

Οφίτικο Συναπάντεμα 2019 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας
Οφίτικο Συναπάντεμα 2019 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας

Ο Μορφωτικός Ποντιακός Σύλλογος «Αλέξανδρος Υψηλάντης» διοργανώνει το Οφίτικο Συναπάντεμα 2019, και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου το Σάββατο 17 και την Κυριακή 18 Αυγούστου 2019 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:

Σάββατο 17 Αυγούστου 2019
Λύρα - τραγούδι: Ανέστης Ιωακειμίδης, Χρήστος Συρανίδης, Βαγγέλης Παραδεισόπουλος, Αλέξανδρος Αλχαζίδης,
Αρμόνιο: Ηλίας Ρακόπουλος,
Ντραμς: Γιώργος Γιασάρης.

Κυριακή 18 Αυγούστου 2019
Τραγούδι: Γιώργος Ορφανίδης,
Λύρα: Αντώνης Νικηφορίδης,
Λύρα - τραγούδι: Βαγγέλης Παραδεισόπουλος, Αλέξανδρος Αλχαζίδης,
Αρμόνιο: Άκης Γεωργιάδης,
Ντραμς: Γιώργος Γιασάρης.

«Ο Πόντος υποδέχεται την Κρήτη» στη Νέα Νικομήδεια

«Ο Πόντος υποδέχεται την Κρήτη» στη Νέα Νικομήδεια
«Ο Πόντος υποδέχεται την Κρήτη» στη Νέα Νικομήδεια

Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Νέας Νικομήδειας «Ο Αριστοτέλης» διοργανώνει εκδήλωση με τίτλο «Ο Πόντος υποδέχεται την Κρήτη» και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου το Σάββατο 24 Αυγούστου 2019 στις 21:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Νικομήδειας.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι: Γιάννης Κουρτίδης (τραγούδι), Γιάννης Τσανασίδης (λύρα), Γιάννης Σαφακιανάκης (λαούτο, κρητικό τραγούδι), Μιχάλης Παπαβομβολάκης (κρητική λύρα, τραγούδι), Νίκος Κωστογλίδης (ποντιακή λύρα), Μαρία Δεμερτζίδου (τραγούδι), Μιχάλης Τσανασίδης (αγγείο, νταούλι), Ανέστης Φετφατσίδης (νταούλι).

Παρασκευή 16 Αυγούστου 2019

«Πόντος – Σταύρωση και Μνήμη» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση (Video)

«Πόντος – Σταύρωση και Μνήμη» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση (Video)
«Πόντος – Σταύρωση και Μνήμη» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση (Video)

Παρακολουθήστε την εκδήλωση τιμής και μνήμης με τίτλο «Πόντος – Σταύρωση και Μνήμη», που πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο την Κυριακή 19 Μαΐου 2019, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου.

Στην εκδήλωση, που διοργάνωσε η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών, συμμετείχαν οι εξής καλλιτέχνες: Γιώργος Νταλάρας, Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης, Μελίνα Ασλανίδου, Έλενα Κελεσίδου, Χάικ Γιαζιτζιάν, Sarina Cross, Πέλα Νικολαΐδου, Ελένη Ουζουνίδου, Χρήστος Καλιοντζίδης.

Επίσης, συμμετείχαν Χορωδία και Ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων, καθώς και η Πρότυπη Καλλιτεχνική Ομάδα Χορού «Έκνευσις».

Η ηθοποιός Ελένη Ουζουνίδου ερμήνευσε ένα απόσπασμα από τον «Κοινό Λόγο» της Έλλης Παπαδημητρίου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Αφηγητής ήταν ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης.

    

Γ. Αμανατίδης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας συνεχίζεται

Γ. Αμανατίδης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας συνεχίζεται
Γ. Αμανατίδης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας συνεχίζεται

"Η σκέψη μας βρίσκεται σε όλους όσοι δοκιμάζονται, ακόμη και τούτη τη στιγμή, από τις πυρκαγιές, καθώς και σε αυτούς που καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για την κατάσβεσή τους", δήλωσε ο αναπληρωτής τομεάρχης Εξωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ για θέματα Ομογένειας και Πολιτιστικής και Θρησκευτικής διπλωματίας Γιάννης Αμανατίδης, ο οποίος συμμετείχε στον εορτασμό της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο, εκπροσωπώντας τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ και αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Αλέξη Τσίπρα.

Επίσης, ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Αμανατίδης, δήλωσε ότι "φέτος, οι εορτασμοί συμπίπτουν με τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γενοκτονία του Ποντιακού ελληνισμού και του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, καθώς ο αγώνας για την αναγνώριση και τη διεθνοποίηση του ζητήματος συνεχίζεται. Είναι ανάγκη", πρόσθεσε, "οι θετικές αποφάσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για το ζήτημα αυτό, και του Αλέξη Τσίπρα ως πρωθυπουργού, που ελήφθησαν τον Μάιο του 2019, να υλοποιηθούν και να διευρυνθούν, τόσο για τη διεθνοποίηση και αναγνώριση της γενοκτονίας των Ποντίων και του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, όσο και για τα δύο μουσεία που αποφασίστηκαν να χτιστούν και το μνημείο για τους πρόσφυγες στην Καλαμαριά. Η γιορτή του ισχυρού πνευματικού συμβόλου, του Ποντιακού ελληνισμού- και όχι μόνο- της Παναγίας Σουμελά, ας αποτελέσει χρονικό σημείο ενότητας και συσπείρωσης όλου του ελληνισμού", συμπλήρωσε και ευχήθηκε «Χρόνια πολλά σε όλους τους Έλληνες, όπου γης»!

Πηγή: Μακεδονία

Σέρρες : To Ποντιακό Κεσκέκ, Μακάριο της Παναγίας στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Σιδηροκάστρου

Σέρρες : To Ποντιακό Κεσκέκ, Μακάριο της Παναγίας στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Σιδηροκάστρου
Σέρρες : To Ποντιακό Κεσκέκ, Μακάριο της Παναγίας στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Σιδηροκάστρου

Το παραδοσιακό έθιμο Κεσκέκ, Μακάριο της Παναγίας, αναβίωσε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ο Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιδηροκάστρου.

«Είναι ένα έθιμο πού κρατάει από τους Έλληνες του Πόντου και της Μικράς Ασίας. Το Pοντιακό γεύμα παρασκευάστηκε από πολύ νωρίς το πρωί στον προαύλιο χώρο και δόθηκε ευλογία για όλους τους πιστούς και όχι μόνο.

Πηγή: Epiloges

Η συγκινητική ανάρτηση του Στέλιου Κυμπουρόπουλου από την Παναγία Σουμελά

Η συγκινητική ανάρτηση του Στέλιου Κυμπουρόπουλου από την Παναγία Σουμελά
Η συγκινητική ανάρτηση του Στέλιου Κυμπουρόπουλου από την Παναγία Σουμελά

Στο Όρος Βέρμιο ανέβηκε ανήμερα Δεκαπενταύγουστου, ο Στέλιος Κυμπουρόπουλος. 

Ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας προσκύνησε τη χάρη της Παναιγίας Σουμελά συνοδευόμενος από τον πατέρα του, που μαζί με τη μητέρα του αποτελούν τους φύλακες άγγελούς του, που βρίσκονται καθημερινά στο πλάι του.

Ο ίδιος κοινοποίησε μια φωτογραφία την οποία συνόδευσε με τα παρακάτω λόγια:

"Στέκεις μακρυά μου ή είμαι εγώ που σε κρατώ σε απόσταση ασφάλειας;
Μένεις κοντά μου ή χάνω παράδεισο για λάθη στα βήματα μετάνοιας;
Είσαι μαζί μου ή σε σαγήνευσε η δόξα της ευλάβειας;
Κι αφού υπάρχεις, γιατί χαρίζεσαι στον φόβο της αφάνειας;".

Κατέκτησαν την κορυφή των Ποντιακών Άλπεων στα 3937 μέτρα

Κατέκτησαν την κορυφή των Ποντιακών Άλπεων στα 3937 μέτρα

Με εκκίνηση για την κορυφή στις 3.30 το πρωΐ  από τη Base Camp στα 2860 μ. και μετά από 12 ώρες περπάτημα σε πολύ δύσβατο τερέν με γκρεμούς, σάρες, βάραθρα και απόκρημνα βράχια, ο Γιώργος Καισαρίδης, ο Θωμάς Μητσκόπουλος και ο Κώστας Μάϊνος κατόρθωσαν να κατακτήσουν την κορυφή των Ποντιακών Άλπεων (Kascar Dagi) την Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019. Παρά την πολύ μεγάλη κλήση και το μειωμένο οξυγόνο, πατήσαν τα 3937 μ. υψόμετρο.


Ένα όνειρο χρόνων πραγματοποιήθηκε. Ένα ταξίδι στον αγαπημένο μου Εύξεινο Πόντο και διάσχιση των Ποντιακών Άλπεων με ανάβαση στην δυσπρόσιτη κορυφή τους. Έφερα στο σπίτι μου από την πατρίδα, έναν κεμεντζέ από την Τραπεζούντα, ένα μαχαίρι από τα Σούρμενα και  ένα κομπολόι από το Ερζερούμ. Το πιο σημαντικό έφερα πίσω εικόνες, ήχους, γεύσεις και συναισθήματα από τον Πόντο και λίγες πέτρες από το σπίτι της γιαγιάς μου της Παρθενόπης και του προπάππου μου του Νίκου Μουμτζίδη. Ένα ταξίδι "για να αραεύω τεμετερον την ρίζα". Φεύγοντας άφησα πίσω μου "την ψυν εμούν, να κλώσκεται σα ορμάνεα και σα ρασία", μας δήλωσε ο Γιώργος Καισαρίδης.

Πάει στην Τραπεζούντα στον Πόντο η ΑΕΚ

Πάει στην Τραπεζούντα στον Πόντο η ΑΕΚ
Πάει στην Τραπεζούντα στον Πόντο η ΑΕΚ

Ο δρόμος της ΑΕΚ για τους ομίλους του Europa League περνά από την Τραπεζούντα.

Στον Πόντο θα βρεθεί η ΑΕΚ για να διεκδικήσει την είσοδό της στους ομίλους του Europa League. Αντίπαλός της στα πλέι οφ της διοργάνωσης είναι η Τράμπζονσπορ, εμπόδιο καθόλου εύκολο, ειδικά μετά τις αδυναμίες που έδειξε η Ένωση στο παιχνίδι με την Κραϊόβα.

Ο πρώτος αγώνας θα διεξαχθεί στις 22 Αυγούστου στις 21:00 στο κεκλεισμένων των θυρών Ολυμπιακό Στάδιο και η ρεβάνς στις 29/8 στις 20:30 στην Τραπεζούντα.

27ο Ποντιακό παραδοσιακό πανηγύρι από την "Παναγία Σουμελά" Κατερίνης

27ο Ποντιακό παραδοσιακό πανηγύρι από την "Παναγία Σουμελά" Κατερίνης
27ο Ποντιακό παραδοσιακό πανηγύρι από την "Παναγία Σουμελά" Κατερίνης

Ο Ποντιακός Σύλλογος Κατερίνης "Παναγία Σουμελά", προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου με ιδιαίτερη χαρά και ξεχωριστή τιμή, την Παρασκευή 16 και το Σάββατο 17 Αυγούστου 2019 στις καθιερωμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνουν προς τιμήν της Παναγίας, για 27η χρονιά, στο χώρο της εμποροπανήγυρης Κατερίνης - Ανδρομάχη.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων πλαισιώνουν:

Την Παρασκευή 16 Αυγούστου 2019 οι:
Κώστας Θεοδοσιάδης, Κώστας Κασιμίδης, Χρήστος Ιωαννίδης, Γιώργος Φωτιάδης, Παναγιώτα Αμπερίδου, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Σάκης Παπαδόπουλος

Χορευτικά τμήματα των συλλόγων: Κρητών Πιερίας "Οι Σταυραετοί" και "Παναγίας Σουμελά" Κατερίνης, θα παρουσιάσουν παραδοσιακούς χορούς της Κρήτης και του Πόντου αντίστοιχα.

Το Σάββατο 17 Αυγούστου 2019 οι:
Αλέξης Παρχαρίδης, Κώστας Κασιμίδης, Λάζος Καριψιάδης, Γιώργος Αμπερίδης, Τάσος Ιμιρτζίδης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Παναγιώτα Αμπερίδου, Κυριάκος Χρυσικός

Χορευτικά τμήματα της "Παναγίας Σουμελά" Κατερίνης, θα παρουσιάσουν παραδοσιακούς χορούς του Πόντου.

Στη διάρκεια της βραδιάς, θα τιμηθεί ο επί σειρά ετών πρόεδρος του Συλλόγου "Παναγία Σουμελά" Κατερίνης κ. Κασιμίδης Άρης, για τη σημαντική του προσφορά και αγάπη για τον Σύλλογο.

Η Ομήρου Οδύσσεια στην Ποντιακή Διάλεκτο παρουσιάστηκε από τον Γιώργο Κοτανίδη (Video)

Η Ομήρου Οδύσσεια στην Ποντιακή Διάλεκτο παρουσιάστηκε από τον Γιώργο Κοτανίδη
Η Ομήρου Οδύσσεια στην Ποντιακή Διάλεκτο παρουσιάστηκε από τον Γιώργο Κοτανίδη

Μία διαφορετική Οδύσσεια στην Ποντιακή διάλεκτο μεταφρασμένη από τον Πόντιο συγγραφέα Παύλο Κοτανίδη παρουσιάστηκε, την Κυριακή 11 Αυγούστου 2019, στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων από τον γιο του, ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη.

Ο Γιώργος Κοτανίδης απήγγειλε αποσπάσματα της "Οδύσσειας" στην Ποντιακή διάλεκτο με τη μεταφορά στην Ποντιακή διάλεκτο να έχει γίνει από τον Παύλο Κοτανίδη σε μουσική συνοδεία της λύρας του Παναγιώτη Κογκαλίδη.

Η Ομήρου Οδύσσεια στην Ποντιακή Διάλεκτο παρουσιάστηκε από τον Γιώργο Κοτανίδη

Είναι γνωστό ότι το θέμα του φεστιβάλ Φιλίππων φέτος είναι η Οδύσσεια. Το βράδυ της Κυριακής οι θεατές είχαν την ευκαιρία να την ακούσουν στην Ποντιακή διάλεκτο. Το κείμενο διαβάστηκε από τον ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη, ο οποίος ουσιαστικά προβάλλει και αναδεικνύει τη δουλειά του πατέρα του Παύλου Κοτανίδη. Ο Παύλος Κοτανίδης πέθανε το 2006 σε ηλικία 91 ετών. Ήταν ένας άνθρωπος που αγαπούσε τα γράμματα. Μετά την συνταξιοδότησή του από το δημόσιο ασχολήθηκε με τη μετάφραση στα ποντιακά κειμένων αρχαίων συγγραφέων. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου, ο πατέρας Κοτανίδης μετέφρασε στα ποντιακά εκτός από την Οδύσσεια και την Ιλιάδα.

Η μετάφραση του έργου της «Ειρήνης» παρουσιάστηκε πριν από πολλά χρόνια από την «Νέα Ποντιακή Σκηνή» του Λάζου Τερζά. Με λίγα λόγια η δουλειά που έκανε ο πατέρας Κοτανίδης είναι ιδιαίτερα σημαντική. Τιμήθηκε για αυτήν όσο ο δραστήριος αυτός άνθρωπος ήταν στη ζωή. Σημειώνουμε ότι η οικογένεια κατάγεται από την περιοχή της Δράμας έτσι και ο πατέρας, πολύ περισσότερο ο Γιώργος Κοτανίδης που διάβασε στο αρχαίο θέατρο την Οδύσσεια στην ποντιακή γλώσσα, έχει σχέσεις εικόνες παραστάσεις με την Καβάλα. Στην εκδήλωση συμμετείχε με χορούς από τον Πόντο, ο Ποντιακός Σύλλογος Μαυρόβατου Δράμας.

 

10ο Ποντιακό Αντάμωμα στον Μακρύγιαλο Πιερίας

10ο Ποντιακό Αντάμωμα στον Μακρύγιαλο Πιερίας
10ο Ποντιακό Αντάμωμα στον Μακρύγιαλο Πιερίας

O Ποντιακός Σύλλογος Μακρύγιαλου «Ο Πόντος» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο 10ο Ποντιακό Αντάμωμα που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 16 και το Σάββατο 17 Αυγούστου 2019 στο προαύλιο του Δημοτικού Σχολείου Μακρυγιάλου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Την Παρασκευή 16 Αυγούστου 2019, Βασίλης Τοπαλίδης (τραγούδι), Δημήτρης Ξενιτόπουλος (λύρα) και Στάθης Πορφυρίδης (λύρα, τραγούδι).
Το Σάββατο 17 Αυγούστου 2019, Στάθης Παυλίδης (τραγούδι), Γαβρίλος Σιδηρόπουλος (τραγούδι), Φάνης Κουρουκλίδης (λύρα), Νίκος Γκότσιος (κλαρίνο).