Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 30ο επεισόδιο (Video)

Live | Παρακολουθήστε ζωντανά το 30ο επεισόδιο από το "Κόκκινο Ποτάμι"
Live | Παρακολουθήστε ζωντανά το 30ο επεισόδιο από το "Κόκκινο Ποτάμι"

Συγκλονιστικές είναι οι εξελίξεις στο 30ο επεισόδιο της σειράς του Open «Κόκκινο Ποτάμι», το οποίο θα προβληθεί τη Δευτέρα 6 Ιουλίου. Στον απόηχο της βίαιης δολοφονίας του Θεόκλητου από τους Νεότουρκους ο Μίλτος αποφασίζει να ψάξει για την Ιφιγένεια, το μωρό και τις άλλες γυναίκες αλλά καταλαβαίνει ότι μόνο με τη βοήθεια του Ζαχάρωφ μπορεί κάτι να πετύχει, διότι το μένος εναντίον των Ελλήνων κυριαρχεί παντού. Στην Αμισό οι Τούρκοι θέλουν να εξοντώσουν όλους τους χριστιανούς και ο Οσμάν αποφασίζει να συλλάβει τους Παυλίδηδες υποψιαζόμενος που βρίσκονται.

Παράλληλα ο Χότζας συναντάει το καραβάνι με την Ιφιγένεια και τους άλλους και συγκρούεται με τον Μουράτ, επειδή θέλει να τους βοηθήσει λόγω της κατάντιας τους. Του αναφέρει τι λέει το κοράνι για τους ταλαιπωρημένους και του επιβάλλει τη γνώμη του, για παροχή φαγητού και νερού. Μετά τρέχει στο χωριό και ζητάει από τον μάγειρα να φτιάξει φαγητό για τους αιχμάλωτους και υπόσχεται το παλτό του για αμοιβή.

Ο Οσμάν χρησιμοποιεί την Σωτηρία και προτείνει στον Θέμη να παραδοθεί

Την ίδια στιγμή ο Μίλτος που περιμένει για βοήθεια, μαθαίνει ότι οι χριστιανοί εκτοπίζονται σε ερημιές για να πεθάνουν ενώ η Ιφιγένεια, η Σοφία και οι άλλοι κρατούνται στην εκκλησία του χωριού που στους τοίχους της είναι γραμμένες με αίμα φράσεις και ημερομηνίες χριστιανών που θανατώθηκαν. Λίγο πιο μακριά η ανυποψίαστη Ειρήνη μαθαίνει από τον Χότζα ότι πρέπει να φτιάξουν φαγητά για τους αιχμάλωτους χριστιανούς, αγνοώντας ότι ανάμεσα σε αυτούς είναι η μάνα της και η αδελφή της. Στο μεταξύ, στα λατομεία με τους αιχμάλωτους, ο Ονούρ Ασλάν κάνει επίδειξη σκληρότητας ενώ ο Νικολαΐδης προσπαθεί να σώσει τους άρρωστους για να μην επεκταθούν οι ασθένειες.Ο Οσμάν χρησιμοποιεί την Σωτηρία και προτείνει στον Θέμη να τους παραδοθεί και για αντάλλαγμα θα αφήσει την Βασιλική, την Ευγενία και τους υπόλοιπους να γλιτώσουν. Ο Θέμης αποφασίζει να το κάνει παρά τις αντιρρήσεις όλων, αν και φοβάται ότι ο Τούρκος δεν θα κρατήσει το λόγο του. Πηγαίνει να παραδοθεί αλλά πριν ο Οσμάν τον σκοτώσει με το όπλο του, ακούγεται μια ομοβροντία πυροβολισμών από τους Παναγιώτη, Ανέστη, Χρήστο και άλλους και έτσι γλιτώνει μαζί με τους υπόλοιπους, ενώ μέσα στον χαμό η Βασιλική σκοτώνει με τουφέκι τον Μουσταφά.

Οι Τούρκοι καίνε, βιάζουν και σκοτώνουν τους Έλληνες

Μετά οι Αμισιώτες με την Ευγενία και τον παπά Ευτύχη ξεκινάνε για ένα μοναστήρι ενώ η Βασιλική και η Χαρά μένουν πίσω οπλισμένες με τους άλλους. Στην εκκλησία ο Χότζας και η Ειρήνη φέρνουν ψωμί και νερό, αλλά αυτή δεν βλέπει την μάνα της και την Ιφιγένεια, γιατί ο Χότζας την αποτρέπει να δει τους δυστυχισμένους. Ο Μίλτος περιμένει ακόμα για βοήθεια και μαθαίνει από τον Νεγρεπόντη ότι οι Τούρκοι καίνε, βιάζουν και σκοτώνουν τους Έλληνες αλλά η Ελλάδα δεν κάνει τίποτα για τους διωγμούς αυτούς. Στο μεταξύ ο Θέμης, η Βασιλική, η Ευγενία και όλοι οι Αμισιώτες καταλαβαίνουν ότι είναι αποκλεισμένοι από τον Οσμάν, τον Οντούρ και στρατό που έχει έρθει και αποφασίζουν να πέσουν πολεμώντας. Τρέχουν και κρύβονται σε μια σπηλιά και καταλαβαίνουν ότι δεν έχουν καμία ελπίδα να σωθούν.



Σχετικά θέματα

























Ολοκλήρωσαν για φέτος τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι φοιτητές στη Θεσσαλονίκη

Ολοκλήρωσαν για φέτος τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι φοιτητές στη Θεσσαλονίκη
Ολοκλήρωσαν για φέτος τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι φοιτητές στη Θεσσαλονίκη 

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης ανακοινώνει την ολοκλήρωση του τμήματος εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου που λάμβανε χώρα κάθε Δευτέρα από την Μαχαιρίδου Αναστασία φιλόλογο και εκπαιδεύτρια Ποντιακής Διαλέκτου, καθώς και του τμήματος εκμάθησης Ποντιακών Χορών που πραγματοποιούσε πρόβες κάθε Δευτέρα και Τετάρτη με υπεύθυνη χοροδιδάσκαλο την Ευγενία Σακονίδου, στις εγκαταστάσεις του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης, επί της οδού Πετροπουλακιδών 3 (Αγίου Δημητρίου με Ιασωνίδου).

Ολοκλήρωσαν για φέτος τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι φοιτητές στη Θεσσαλονίκη

Παρά τις δυσχερείς καταστάσεις που προκλήθηκαν από την πανδημία, το τμήμα εκμάθησης Ποντιακής Διαλέκτου συνεχίστηκε διαδικτυακά με αποτέλεσμα ο κύκλος των μαθημάτων να ολοκληρωθεί ακόμη και εξ αποστάσεως επιτυχώς, περνώντας το μήνυμα πως αν υπάρχει θέληση για γνώση υπερνικάται κάθε εμπόδιο.

Τέλος, ο Σύλλογος θα ήθελε να ευχαριστήσει όλους όσοι συμμετείχαν στα τμήματα αυτά, καθώς και τις υπεύθυνες αυτών, Ευγενία Σακονίδου και Αναστασία Μαχαιρίδου αντίστοιχα και ανανεώσει το ραντεβού του με την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους.

Μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου - Ξένες λέξεις στην Ποντιακή διάλεκτο (Video)

Μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου - Ξένες λέξεις στην Ποντιακή διάλεκτο
Μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου - Ξένες λέξεις στην Ποντιακή διάλεκτο

Οι γλώσσες είναι ζωντανοί οργανισμοί, εξελίσσονται, δίνουν δάνεια και παίρνουν. Έτσι η ποντιακή διάλεκτος δάνεισε και δανείστηκε λέξεις από λαούς με τους οποίους ήρθε σε επαφή (η παράθεση των δανεισμένων λέξεων είναι ενδεικτική). Τα περισσότερα δάνεια, αλλά και αντιδάνεια είναι από την τουρκική γλώσσα.

Η Γιώτα Ιωακειμίδου σε αυτό το μάθημα καταπιάνεται με τις ξένες λέξεις που υπάρχουν στην Ποντιακή διαλέκτο.

 

Οι Πόντιοι συγχαίρουν τον Αρχιμανδρίτη Κρικέλη για τη χειροτονία και το διορισμό του

Οι Πόντιοι συγχαίρουν τον Αρχιμανδρίτη Κρικέλη για τη χειροτονία και το διορισμό του
Οι Πόντιοι συγχαίρουν τον Αρχιμανδρίτη Κρικέλη για τη χειροτονία και το διορισμό του

Σε κλίμα κατάνυξης, εκκλησιαστικής λαμπρότητας αλλά και βαθιάς συγκίνησης, τελέσθηκε την Δευτέρα, 19 Ιουνίου, ημέρα της εορτής των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου όπως και της συμπλήρωσης ενός έτους από την ενθρόνιση του Σεβασμιότατου Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας κ.κ Μακαρίου στον Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Σίδνεϊ, η χειροτονία σε αρχιμανδρίτη του πατέρα Χριστοφόρου Κρικέλη.

Της θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ Μακάριος συμπαραστατούμενος από κληρικούς της Αρχιεπισκοπής μας και με τη συμμετοχή συγκεκριμένου αριθμού πιστών λόγω των μέτρων που λαμβάνονται εξαιτίας της πανδημίας. Ο χειροτονηθείς Αρχιμανδρίτης είναι εκπαιδευτικός και προέρχεται από ιερατική οικογένεια αφού είναι γιος του πατέρα Ιορδάνη Κρικέλη.

Ο Σεβασμιότατος κ. Μακάριος, απεύθυνε πατρικές νουθεσίες στον νεοχειροτονούμενο, υπογραμμίζοντας τη μεγάλη ευθύνη που αναλαμβάνει ως Αρχιμανδρίτης του Θεού και του Λαού Του, προτρέποντάς τον να εφαρμόζει το θέλημα του Θεού και να είναι αρεστός στον Κύριο και όχι στο θέλημα του ανθρώπου. Στάθηκε στην μεγάλη του αγάπη για την ιεροσύνη.

Μεγάλη συγκίνηση προκάλεσε ο λόγος που εκφώνησε ο νέος Αρχιμανδρίτης, που ήταν πλημμυρισμένος από πνευματικότητα και ταπεινότητα, λόγος που έδειξε σε όλους μας υπερβατικούς δρόμους, δύσκολους αλλά θεάρεστους και έδειξε σε άλλη μια φορά μέσα από αυτήν της ταπεινοφροσύνη ότι είναι Φιλάρετος και αποτελεί κόσμημα για τον τόπο και την Εκκλησία μας. Κλείνοντας καθησύχασε την οικογένεια του και τους στενούς του φίλους στην Μελβούρνη (τόπος καταγωγής του) οτι έχει βρεί την γαλήνη του δίπλα στον γέροντά του.

Σημαντική ήταν η παρουσία των εκπροσώπων των Ποντιακών Σωματείων της Νέας Νότιας Ουαλίας όπως και της Ποντιακής Εστίας Μελβούρνης και της Μέριμνας Ποντίων Κυριών. Μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των δύο συλλόγων ταξίδεψαν για να βρεθούν κοντά του αυτήν τη σημαντική ημέρα.

Ο Αρχιαμνδρίτης Χριστοφόρος Κρικέλης υπηρέτησε την Ποντιακή Εστία για πολλά χρόνια και για οκτώ συνεχόμενα χρόνια υπήρξε ο πρόεδρός της, παρά το νεαρό της ηλικίας του.

Δημιουργικός αληθινός και ειλικρινής, με ιδιαίτερη ευαισθησία στους νέους ανθρώπους, με τους συνεργάτες του κατόρθωσε ώστε ο οργανισμός να είναι πλέον ένας χώρος παραγωγής πολιτισμού του αλησμόνητου Πόντου.

Συγχαρητήρια επιστολή για τη χειροτονία του Αρχιμανδρίτου Χριστόφορου Κρικέλη

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου και των μελών της Κεντρικής Ένωσης Ποντίων Μελβούρνης και Βικτώριας «Ποντιακή Εστία», σας απευθύνουμε θερμότατες ευχές για την χειροτονία σας στον βαθμό του Αρχιμανδρίτη και τον διορισμό σας στην υψηλή και ευθυνοφόρα θέση του Διευθυντή του Γραφείου του Σεβασμιοτάτου Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας κ.κ. Μακαρίου.

Το ήθος σας και ο πνευματικός πλούτος εγγυώνται μία απολύτως επιτυχημένη θητεία στη νέα θέση την οποία σας έταξε η Εκκλησία μας να υπηρετήσετε.

Υποσχόμαστε ότι θα μας έχετε συμπαραστάτες στο πνευματικό, κοινωνικό, και ανθρωπιστικό έργο που επιτελείτε, υπό την καθοδήγηση και ευλογία του Σεβασμιότατου Αρχιεπισκόπου μας για το καλό του ελληνισμού της Αυστραλίας.

Σας συγχαίρουμε και πάλι και σας ευχόμαστε υγεία και δύναμη στα νέα εκκλησιαστικά σας καθήκοντα.

Άξιος, «Υείαν και Ευλοείαν η Παναία με τεσέν».

Πλατύ: Με πολύ κόσμο το πρώτο Ποντιακό γλέντι του καλοκαιριού από τους Κομνηνούς

Πλατύ: Με πολύ κόσμο το πρώτο Ποντιακό γλέντι του καλοκαιριού από τους Κομνηνούς
Πλατύ: Με πολύ κόσμο το πρώτο Ποντιακό γλέντι του καλοκαιριού από τους Κομνηνούς

Το πρώτο Ποντιακό γλέντι του καλοκαιριού που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων Πλατέος «Οι Κομνηνοί» στον προαύλιο χώρο του Γυμνασίου Πλατέος το Σάββατο 4 Ιουλίου στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.

Πολύ κόσμος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Συλλόγου και δήλωσε παρών στην καθιερωμένη εκδήλωση που κάνουν κάθε χρόνο τέτοια εποχή οι Κομνηνοί, μόνο που φέτος λόγω Covid-19 τα Κομνηνά αναβλήθηκαν και έδωσαν τη θέση τους στη Ποντιακή βραδιά. Η βραδιά ξεκίνησε με χορευτικά του παιδικού τμήματος, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε πλούσιο ποντιακό και λαϊκό πρόγραμμα.

Πλατύ: Με πολύ κόσμο το πρώτο Ποντιακό γλέντι του καλοκαιριού από τους Κομνηνούς

Στην εκδήλωση βραβεύτηκε ο αντιδήμαρχος Αλεξάνδρειας Στέφανος Δριστάς για την πολυετή προσφορά του στα αυτοδιοικητικά, ενώ παραβρέθηκαν ο βουλευτής της ΝΔ Αναστάσιος Μπαρτζώκας, ο πρόεδρος της δημοτικής ενότητας Πλατέος Θοδωρής Τσοπουρίδης, ο δημοτικός σύμβουλος Ιερεμίας Κιοσέογλου, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξάνδρειας Αντώνης Σταμάτης και μέλη Ποντιακών οργανώσεων.

Πηγή: Έμβολος

Κυριακή 5 Ιουλίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 29ο επεισόδιο (Video)

Live | Παρακολουθήστε ζωντανά το 29ο επεισόδιο από το "Κόκκινο Ποτάμι"
Live | Παρακολουθήστε ζωντανά το 29ο επεισόδιο από το "Κόκκινο Ποτάμι"

Πλησιάζει το φινάλε της δραματικής σειράς του Μανούσου Μανουσάκη «Το Κόκκινο Ποτάμι», μια σειρά που έχει κερδίσει την προτίμηση του τηλεοπτικού κοινού και εξιστορεί την τραγωδία του Ελληνισµού της Ανατολής και τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. «Το Κόκκινο Ποτάμι» βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη φτάνει στο τέλος του, με τους συντελεστές και τον σκηνοθέτη να έχουν γυρίσει τα τελευταία πλάνα σε ατμόσφαιρα συγκίνησης και ικανοποίησης. 

Συγκλονιστικές οι εξελίξεις στο 29ο επεισόδιο της σειράς του Open «Κόκκινο Ποτάμι» με τους Τούρκους να έχουν συλλάβει τον Θεόκλητο. Ο Οσμάν και ο Μουσταφά τους παρακινούν να συνεχίζουν να φωνάζουν και εξαγριώνουν ακόμα περισσότερο το συγκεντρωμένο όχλο. Στην πλατεία καταφτάνουν και Έλληνες και ζητούν από τον Μουτασερίφη να σταματήσουν να χτυπάνε τον Θεόκλητο και αν θεωρούν πως έχει φταίξει κάπου να τον δικάσουν. Οι Τούρκοι όμως συνεχίζουν να βασανίζουν τον Θεόκλητο και η Δόμνα μην αντέχοντας στο θέαμα ορμάει και προσπαθεί να φτάσει τον Θεόκλητο. Την πυροβολούν και ο γιος της ο Κωστής τρέχει κοντά της.

Οι Τούρκοι πυροβολούν και αυτόν. Με όση δύναμη του έχει απομείνει ο Θεόκλητος φωνάζει στους Χριστιανούς να φύγουν να σωθούν. Αρχίζουν πυροβολισμοί. Η πλατεία γεμίζει πτώματα. Στο μεταξύ η Λουσίν νιώθει ασφάλεια στο μοναστήρι μαζί με τον πατέρα Γρηγόριο. Στο μοναστήρι καταφτάνει η Μαρία με το νεκρό παιδί στα χέρια της. Όλοι παγώνουν. Ο πατέρας Γρηγόριος εξομολογεί την Μαρία και αυτή ησυχάζει.

Ο πατέρας Γρηγόριος απευθυνόμενος προς την Λουσίν της εξηγεί πως η εξομολόγηση θα την βοηθήσει και όποτε είναι έτοιμη θα την εξομολογήσει και αυτή. Πράγματι η Λουσίν εξομολογείται στον Πατέρα Γρηγόριο όλη την φρίκη που έζησε και αυτός δεν μπορεί να πιστέψει τα όσα έχουν συμβεί. Στο καραβάνι του θανάτου οι χριστιανοί είναι πια εξαντλημένοι και παλεύουν να κρατηθούν στη ζωή. Η Μελικέ δείχνει να μην αντέχει άλλο. Η Σοφία και η Ιφιγένεια την εμψυχώνουν για να συνεχίσει. Ο  Μουράτ και ο Χαρούν βλέποντάς τις γυναίκες έτσι, διαλέγουν τέσσερις από τους αιχμάλωτους, τους δίνουν τσάπες και τους διατάζουν να ανοίξουν ένα μεγάλο λάκο. Η Σοφία αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για τάφο που προορίζεται για αυτές και ξεσπά. Οι γυναίκες, όσες μπορούν να κινηθούν, σκορπίζουν.

Οι φρουροί πιάνουν τις ανήμπορες, που μόλις και σαλεύουν, και τις πετάνε σαν σακιά μέσα στο λάκκο. Η Ιφιγένεια και η Σοφία βρίσκουν την ευκαιρία να τραβήξουν τη Μελικέ, που είναι η πιο ευάλωτη, πίσω από ένα δέντρο. Οι Τούρκοι ρίχνουν το χώμα πάνω στον τάφο και τις θάβουν ζωντανές. Εντωμεταξύ στην Αμισό ο Θέμης ψάχνει απεγνωσμένα την Ευγενία. Πέφτει πάνω στην Σωτηρία και αυτή που ξέρει τις ταραχές που έχουν συμβεί τον κρύβει και τον πηγαίνει στην μητέρα του. Το βράδυ με την βοήθεια της Σωτηρίας, Ευγενία και Θέμης ξεκινάνε να φύγουν από το χωριό για να πάνε στο βουνό να συναντήσουν τους υπόλοιπους. Περνώντας από την πλατεία αντικρύζουν το αποτρόπαιο θέαμα. Ο Θεόκλητος κρεμασμένος στην μέση της πλατείας. Συγκρατούν με κόπο τα ουρλιαχτά τους και συνεχίζουν. Σμίγουν με τους άλλους και αποφασίζουν να γυρίσουν να πάρουν το πτώμα του Θεόκλητου για να τον θάψουν. Έτσι και γίνεται.

Ο παπα Ευτύχης ψέλνει και όλοι οι Αμισιώτες φυγάδες, ο ένας μετά τον άλλο, περνάνε και ρίχνουν χώμα και λουλούδια στον τάφο του Θεόκλητου. Εν τω μεταξύ η Ειρήνη παρόλο που ο Χότζας της φέρεται πολύ καλά ξεκινάει να γυρίσει στους δικούς της στην Κωνσταντινούπολη. Στο δρόμο την συναντάει η Άννα μια χριστιανή και την παροτρύνει να γυρίσει πίσω γιατί τα πράγματα έχουν αγριέψει. Η Ειρήνη γυρνάει πίσω στον Χότζα και εκείνος της υπόσχεται πως μόλις ηρεμήσουν τα πράγματα θα ψάξουν μαζί για την οικογένειά της.  Στο μεταξύ ο Μίλτος ελευθερώνεται και είναι αποφασισμένος να βρει την Ιφιγένεια και το παιδί. Το καραβάνι των αθλίων, έχει «κατασκηνώσει» σε ξέφωτο. Ο Χαρούν κοιμάται κάτω από ένα δέντρο. Το ίδιο και οι άλλοι φρουροί. Ο Μουράτ και άλλος ένας φυλάνε σκοπιά. Η Ιφιγένεια νοιώθει ζάλη. Η Σοφία την κρατά καθιστή. Της τρίβει τους καρπούς. Το μικρό στα πόδια της, ανήμπορο, σχεδόν αναίσθητο.

Μια μικρή ομάδα τριών χωρικών και μιας γυναίκας, που γυρίζει απ’ τα χωράφια, κουβαλώντας τα γεωργικά εργαλεία τους, βλέπει στη μέση του ξέφωτου τους Χριστιανούς και τους πλησιάζει. Κοιτάζουν το χάλι των ανθρώπων κι αμέσως λύνουν τα δισάκια τους. Προλαβαίνουν να μοιράσουν λίγο ψωμί πριν ο Μουράτ που έχει κάτσει και καπνίζει παραπέρα, τους δει και τους σταματήσει. Οι Τούρκοι τους σταματούν. Η Μελικέ και η Γεσθημανή λένε στην Ιφιγένεια να δώσει το παιδί στους χωρικούς για να το σώσει. Εκείνη το σκέφτεται … Η Γεσθημανή και η Μελικέ επιμένουν. Η Χρυσάνθη, μία εκ των χωρικών, της χαμογελά γλυκά. Της λέει πως είναι Χριστιανή Πόντια και θα το προσέχει σαν να είναι δικό της παιδί και πως όταν όλα τελειώσουν θα την περιμένουν να γυρίσει να το πάρει.

Η Ιφιγένεια κοιτάζει τη γυναίκα θολά. Τραυλίζει. Της λέει πως την λένε Ιφιγένεια Νικολαϊδη και ο Μιλτιάδης είναι ο γιος της. Η Χρυσάνθη της γνέφει με καλοσύνη και η Ιφιγένεια αφήνει τα χέρια της να λυθούν. Η Χρυσάνθη παίρνει το παιδί απ’ την αγκαλιά της. Της αφήνει το δισάκι της και το παγούρι της και φεύγει με τον μικρό στα χέρια. Η Ιφιγένεια την κοιτάζει παγωμένη ώσπου χάνεται απ’ τα μάτια της μέσα στο σκοτάδι. Το βράδυ όταν όλοι κοιμούνται η Ιφιγένεια βρίσκει την ευκαιρία και κρύβεται πίσω από τους θάμνους. Εκεί όμως συναντάει τον Μουράτ. Εκείνος θέλει να τη βιάσει η Ιφιγένεια αρχίζει να φωνάζει και ξυπνάει η Μελικέ και η Σοφία που προσπαθούν να πάνε κοντά της. Οι Τούρκοι τις χτυπούν και η Μελικέ πεθαίνει. Μετά από λίγο επιστρέφει η Ιφιγένεια και περήφανη λέει στη μητέρα της να σηκωθεί, ενώ οι Τούρκοι τις χλευάζουν. Εν τω μεταξύ στην Αμισό ο Οσμάν βλέποντας να λείπει το πτώμα του Θεόκλητου ετοιμάζεται να πάρει εκδίκηση.



Σχετικά θέματα

























Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα
Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Οι ήρωες της σειράς εποχής «Το Κόκκινο Ποτάµι» και οι ιστορίες τους είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της παραγωγής, που εξιστορεί μέσα από τη μυθοπλασία την τραγωδία του Ελληνισµού της Ανατολής από το 1908 και την ένταση του Κινήµατος των Νεότουρκων μέχρι τον ξεριζωμό της Μικρασιατικής Καταστροφής. Λίγο πριν το τέλος της σειράς του Μανούσου Μανουσάκη οι σκηνές γίνονται ακόμα πιο σκληρές. Στο 29ο επεισόδιο της Κυριακής 5 Ιουλίου, οι Νεότουρκοι συλλαμβάνουν και βασανίζουν με πρωτοφανή αγριότητα τον Θεόκλητο.

Ο Οσμάν και ο Μουσταφά εξαγριώνουν το συγκεντρωμένο όχλο. Στην πλατεία καταφτάνουν και Έλληνες και ζητούν από τον Μουτασερίφη να σταματήσουν να χτυπάνε τον Θεόκλητο και αν θεωρούν πως έχει φταίξει κάπου να τον δικάσουν. Οι Τούρκοι όμως συνεχίζουν να βασανίζουν τον Θεόκλητο και η Δόμνα μην αντέχοντας στο θέαμα ορμάει και προσπαθεί να φτάσει τον Θεόκλητο. Την πυροβολούν και ο γιος της ο Κωστής τρέχει κοντά της. Οι Τούρκοι πυροβολούν και αυτόν. Με όση δύναμη του έχει απομείνει ο Θεόκλητος φωνάζει στους Χριστιανούς να φύγουν να σωθούν. Αρχίζουν πυροβολισμοί. Η πλατεία γεμίζει πτώματα. Ο Θεόκλητος μένει σταυρωμένος στη μέση της πλατείας. 

Τον τηλεοπτικό χαρακτήρα του Θεόκλητου, ερμήνευσε εκπληκτικά ο ηθοποιός Στέφανος Κυριακίδης.

Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Μητροπολίτης Γερμανός Καραβαγγέλης: Το ιστορικό πρόσωπο «πίσω» από τον Θεόκλητο

Εµπνευσµένος από τη δράση του µητροπολίτη Γερµανού Καραβαγγέλη είναι ο ρόλος του Θεόκλητου, τον οποίο υποδύεται ο Στέφανος Κυριακίδης. Ο Γερµανός Καραβαγγέλης ήταν Έλληνας  επίσκοπος, ο οποίος διετέλεσε µητροπολίτης Καστοριάς και διαδραµάτισε σηµαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα, καθώς και του αγώνα του Ποντιακού Ελληνισµού, αργότερα, οργανώνοντας αντιανταρτικά σώµατα µε ντόπιους οπλαρχηγούς, µε συνέπεια να αναδειχθεί σε µια από τις σηµαντικότερες µορφές των αγώνων εκείνων. Οι υπηρεσίες του τόσο προς το έθνος όσο και προς την ελλαδική Ορθόδοξη Εκκλησία υπήρξαν ανεκτίµητες. Γεννήθηκε στη Στύψη της Λέσβου το 1866 και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο Αδραμύττιο της Μικράς Ασίας.

Σπούδασε στη Θεολογική Σχολής της Χάλκης, απ’ όπου αποφοίτησε το 1888, χειροτονήθηκε διάκονος και έφυγε για τη Λειψία και τη Βόννη για σπουδές στη Φιλοσοφία και στη Θεολογία. Το 1891 διορίστηκε καθηγητής στη Σχολή της Χάλκης, το 1896 εξελέγη επίσκοπος Χαριουπόλεως και αρχιερατικός προϊστάμενος της κοινότητας Σταυροδρομίου.

Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Τον Ιανουάριο του 1908 ανέλαβε µητροπολίτης Αµάσειας, µε έδρα τη Σαµψούντα. Ο Γερµανός και εκεί ανέπτυξε έντονη εθνική δράση, δηµιουργώντας σχολεία στα πιο αποµακρυσµένα χωριά και ιδρύοντας γυµνάσιο για να µαθαίνουν τα παιδιά ελληνικά, αλλά και ένοπλες οµάδες κατά των Τούρκων ατάκτων, που λυµαίνονταν την περιοχή. Ο Γερµανός αντιστάθηκε σθεναρά στις διώξεις των Νεότουρκων, αφιερώνοντας τις δυνάµεις του στην υπεράσπιση των δικαίων των Ελλήνων και των Αρµενίων, έχοντας ως συνεργάτες τον µητροπολίτη Τραπεζούντας, Χρύσανθο, τον συντοπίτη του από τη Λέσβο επίσκοπο Ζήλων Ευθύµιο και τον αρχιµανδρίτη Πλάτωνα Αϊβαζίδη. Κατά τις σφαγές των Αρµενίων έσωσαν εκατοντάδες αθώους, κρύβοντας άλλους στον µητροπολιτικό ναό και άλλους σε σπίτια Ελλήνων. Τις πράξεις του αυτές αναγνώρισαν αρµενικές εφηµερίδες στις ΗΠΑ.

Αυτός ήταν ο Γερμανός: «Ένας λεβέντης που έμοιαζε με Θεό», όπως τον είχε χαρακτηρίσει ένας πληρωμένος, παρ’ ολίγον φονιάς του, που όμως - εντυπωσιασμένος από το παράστημα του Δεσπότη - δεν εξετέλεσε τελικά το δολοφονικό του έργο.


Ο Λάμπρος Κτεναβός, που υποδύεται τον Οσμάν, δεν άντεξε τη σκηνή του βασανισμού του Θεόκλητου

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Άκη Φωτόπουλου στο TV Έθνος που κυκλοφόρησε μαζί με το Έθνος της Κυριακής (5/7), ράγισαν οι καρδιές όσων βρέθηκαν στα τελευταία γυρίσματα της ιστορικής σειράς του Open, που έγιναν στη Βέροια και στο Λαύριο. Ο Μανούσος Μανουσάκης, σε συνεργασία με τον Στέφανο Κυριακίδη, αποτύπωσε με απαράμιλλο τρόπο τη στυγερή δολοφονία του μητροπολίτη Θεόκλητου από τους Νεότουρκους. Για τη σκηνή της βάναυσης δολοφονίας του Θεόκλητου ο ηθοποιός Στέφανος Κυριακίδης λέει στο «TV Έθνος»: «Ήταν μια ξεχωριστή και συνάμα δημιουργική σκηνή που δεν έχω ξαναζήσει, στην τηλεόραση τουλάχιστον». Και προσθέτει: «Τόσο ξύλο δεν έχω ξαναφάει ποτέ. Με σέρνανε στον δρόμο, με χτύπαγαν και με διαπόμπευαν.

Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Ο Μανούσος μου ζήτησε να φορέσω και το χαλινάρι του αλόγου, υποστηρίζοντας ότι αυτός είναι ένας από τους τρόπους που θανάτωναν τους ιερείς εκείνη την εποχή. Ο Λάμπρος Κτεναβός που υποδύεται τον Οσμάν είναι ένα πολύ ευαίσθητο παιδί, παρ’ όλο που στη σειρά δείχνει τόσο άγριος. Ενώ λοιπόν με χτύπαγε, δεν το άντεχε κάποιες φορές, σταματούσε και πήγαινε κι έκανε εμετό». Ο ηθοποιός δεν ξεχνά την πρώτη αντίδραση της γυναίκας του, όταν επέστρεψε στο σπίτι του:  «Στέφανε, τι είναι αυτοί οι μώλωπες που βλέπω. Όντως, όπως είδα κι εγώ, είχε μελανιάσει όλη η πλευρά από τα νεφρά, ενώ τα χέρια μου ήταν μελανιασμένα. "Γλυκοβασανίστηκα" της είπα».

Κόκκινο Ποτάμι - Θεόκλητος: Το αληθινό πρόσωπο που ενέπνευσε τον χαρακτήρα

Ο Στέφανος Κυριακίδης θυμάται την τελευταία του κουβέντα στη σκηνή και δακρύζει: «"Αδέλφια μου, τρέξτε να σωθείτε" φωνάζω δείχνοντας ως Θεόκλητος ότι η μόνη μου έγνοια είναι αυτή.  Είμαι ευγνώμων για όλη αυτήν τη σκηνή, την οποία τη δουλέψαμε πολύ με τον Μανουσάκη. Αισθανόμουν γήινος όταν με δέρνανε και δεν αισθάνθηκα τίποτα όταν με σταυρώνανε. Ο Θεόκλητος είναι για μένα το τέλος του Ποντιακού Ελληνισμού».

Πηγή: Έθνος

Αγία Σοφία: Έλληνες του Πόντου ενώνουν τις φωνές τους να μη γίνει τζαμί (Video)

Αγία Σοφία: Έλληνες του Πόντου ενώνουν τις φωνές τους να μη γίνει τζαμί
Αγία Σοφία: Έλληνες του Πόντου ενώνουν τις φωνές τους να μη γίνει τζαμί

Με τον χρόνο να μετράει αντίστροφα για το εάν η Αγία Σοφία θα μετατραπεί ή όχι σε τζαμί, νεολαίοι Ποντιακών οργανώσεων από όλο το κόσμο, ξεκινούν πανστρατιά, ζητώντας από τον Ερντογάν να μην κάνει πράξη τα σχέδιά του. Κοινός τόπος, ο ενωτικός χαρακτήρας της Αγίας Σοφίας, που αποτελεί οικουμενικό σύμβολο για τον πολιτισμό και την Χριστιανοσύνη.


Πηγή: Open TV

Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης - ο Τραπεζούντιος ιδρυτής του Αγ. Όρους

Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης - ο Τραπεζούντιος ιδρυτής του Αγ. Όρους
Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης - ο Τραπεζούντιος ιδρυτής του Αγ. Όρους

Ο Όσιος Αθανάσιος, ο οποίος καταγόταν από την Τραπεζούντα, προέρχονταν από πολύ ευσεβή και εύπορη οικογένεια. Η οικογένειά του, του προσέφερε όλα τα απαραίτητα εφόδια για τις σπουδές του, τις οποίες τις ολοκλήρωσε στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί του γεννήθηκε μέσα στην ψυχή του η επιθυμία να γίνει μοναχός και να φθάσει στα άκρα της ασκητικής ζωής.

Γι' αυτό ακριβώς τον λόγο, πήγε στο όρος Κυμινάς της Μικράς Ασίας, όπου βρισκόταν ένα μοναστήρι του οποίου ηγούμενος ήταν ο Μιχαήλ, ο επονομαζόμενος Μαλείνος. Έτσι ανάμεσα στους μοναχούς, συγκαταριθμήθηκε και ο Αθανάσιος. Στο λίγο χρονικό διάστημα που ήταν στο Μοναστήρι, διακρίθηκε για τις αρετές και για την ασκητική του ζωή. Επειδή όμως έφθασε σε ύψιστα σημεία αρετής και τον τιμούσαν όλοι, αποφάσισε να φύγει και πήγε στον Άθωνα κοντά σε ένα γέρο ασκητή υπακούοντας σ' αυτόν με μεγάλη ταπεινοφροσύνη.

Εν συνεχεία μετά από Θεία αποκάλυψη, έφυγε από εκεί και πήγε στα ενδότερα του Αγίου Όρους. Εκεί μετά από πολλές παρακλήσεις του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά, με τον οποίο γνωρίζονταν, έχτισε έναν ναό προς τιμήν της Παναγίας. Επίσης έφτιαξε πολλά κελιά για τούς μοναχούς. Μετά λοιπόν από πολλούς κόπους και θυσίες, δημιούργησε την ιερά Μονή της Μεγίστης Λαύρας, η οποία είναι η αρχαιότερη μονή στο Όρος και τιμάται επ' ονόματι του Οσίου Αθανασίου (963 μ.Χ.).

Στην συνέχεια εξεδήμησε προς Κύριον και μάλιστα κατά τρόπο μαρτυρικό. Συγκεκριμένα υπήρχε ανάγκη να μετασκευαστεί η οροφή του Ναού της Μονής. Ο Όσιος, αν και σε μεγάλη ηλικία, ανέβηκε και αυτός μαζί με άλλους αδελφούς της μονής για να κάνουν το έργο. Η οροφή όμως κατέρρευσε και καταπλάκωσε τον Όσιο μαζί με τους υπόλοιπους αδελφούς.

Εορτάζει στις 5 Ιουλίου εκάστου έτους.

Πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

Πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
Πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

Και φέτος η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας - Εθνική Βιβλιοθήκη Αργυρουπόλεως, ανακοινώνει την έναρξη του Θερινού Προγράμματος Δημιουργικής Απασχόλησης, την Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020.

Οι μικροί φίλοι θα έχουν την ευκαιρία μέσα από δράση, ψυχαγωγία και δημιουργική μάθηση να διασκεδάσουν μαθαίνοντας, με τη βοήθεια παιδαγωγών. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται καθημερινά (Δευτέρα με Παρασκευή) από τις 10:00 π.μ. έως τη 1:00 μ.μ. Τις ώρες αυτές, τα παιδιά θα έχουν δημιουργικό χρόνο με: εικαστικά, κατασκευές, μουσικοκινητικά δρώμενα, θεατρικό παιχνίδι, δημιουργική κίνηση, εργαστήρια μαγειρικής και υγιεινής διατροφής, προβολές, επισκέψεις σε χώρους ενδιαφέροντος, αφηγήσεις παραμυθιών και λογοτεχνικής παιδείας, εκπαιδευτικά παιχνίδια και ομαδικές δραστηριότητες.

Οι ενδιαφερόμενοι γονείς μπορούν να καλέσουν στο τηλέφωνο επικοινωνίας: 6988621149.

Σάββατο 4 Ιουλίου 2020

Το Φροντιστήριο Τραπεζούντας θα πρέπει να γίνει μουσείο και ερευνητικό κέντρο της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Το Φροντιστήριο Τραπεζούντας θα πρέπει να γίνει μουσείο και ερευνητικό κέντρο της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού
Το Φροντιστήριο Τραπεζούντας θα πρέπει να γίνει μουσείο και ερευνητικό κέντρο της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού 

του Κώστα Φωτιάδη*

«Απ΄υστερνέας ποι τουρκίζ΄ κι άλλο αφορισμένος ίνεται». Αυτός που εκτουρκίζεται τελευταία, είναι και ο πιο επικίνδυνος. Πρέπει να δώσει δείγματα της πατριοφροσύνης του στις επικίνδυνα φανατισμένες μάζες. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και ο Ερντογάν. Οι συγκυρίες τον βοήθησαν να δείξει τις ικανότητες του, αλλά και τον κακό εαυτό του. Είναι λυπηρό. Η Μικρά Ασία, αυτός ο ευλογημένος πολυεθνικός τόπος, που τον σεβάστηκαν όλοι οι εμπλεκόμενοι από την αρχαιότητα λαοί, αναδεικνύοντας η κάθε μία τις πολιτισμικές της ιδιαιτερότητες, έπεσε στα χέρια των άξεστων αγαρηνών.

Έρθεν ο Τούρκον ο κακόν και εκόνεψεν σην Χώραν.
Τ΄ομάλια Τούρκ΄ς εγόμωσαν και τα βουνά λεβέντας.

Σήμερα με αλαζονικό θράσος ο Ερντογάν αποκαλεί κρατική περιουσία του τα παγκόσμια μνημεία πολιτισμού που βρίσκονται στα κατακτημένα εδάφη της Μικράς Ασίας και με περίσσια ξεδιαντροπιά προκαλεί ότι θα τα αξιοποιεί στη λογική των κομματικών του συμφερόντων. Η Αγία Σοφία, ο Παρθενώνας της Ορθοδοξίας, μπήκε στο στόχαστρο του. Ο στοιχειώδης όμως σεβασμός επιβάλλει την ανάδειξη και προβολή αυτού του μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς. Το κύρος της θα πρέπει να λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος της κοινής παγκόσμιας πολιτιστικής οικογένειας με τα αντίστοιχα δημιουργήματα του πλανήτη μας. Δεν επιτρέπεται ο πόλεμος και οι πρωτόγονες ορέξεις των κατακτητών να καταστρέφουν ότι ο ξεχωριστός άνθρωπος δημιούργησε με όπλα την αγάπη, την ειρήνη, την παιδεία και κυρίως την τέχνη. Τα μνημεία αυτά θα πρέπει να λειτουργούν ως ανάχωμα στις επεκτατικές βλέψεις αρρωστημένων ηγετών. Ο βιασμός των έργων τέχνης, που ανέδειξε η Ουνέσκο και βρίσκονται υπό την προστασία της, θα πρέπει να βρίσκει όλους μας ενωμένους. Η πολιτισμική γενοκτονία, όπως και κάθε άλλη γενοκτονία σε βάρος της ανθρωπότητας επιβάλλεται άμεσα και χωρίς δικολαβικές και λεκτικές αναφορές να καταδικάζεται και να επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις. Κάθε λαός έχει δικαίωμα ν' απαιτεί μ' επιμονή την επίσημη αναγνώριση των αδικημάτων που διαπράχθηκαν εναντίον του. H σημερινή πραγματικότητα δε δικαιολογεί νέες ολιγωρίες και αναβολές. Όταν η εξουσία και ο εγκλωβισμένος λαός της δεν αντικρύζει κατάματα το πρόβλημα, όταν συνειδητά αργοπορεί απέναντι στην Ιστορία, γιατί έχει φοβικές εμμονές, αυτή τον εκδικείται.

H στρατοκρατική Τουρκία συνεχίζει, ως ο αληθινός τρομοκράτης, να απειλεί όλους τους γείτονές της στο όραμα της αναβίωσης της παντουρκικής αυτοκρατορίας, και αυτό γιατί μέχρι σήμερα δεν κλήθηκε από κανένα Διεθνή Οργανισμό να απολογηθεί για τα εγκλήματά της. Στο σημείο αυτό είναι συνένοχη και η ίδια η Διεθνής Κοινότητα που ανέχεται ή και εν μέρει αποσιωπά τα Διεθνή της εγκλήματα. Συνένοχοι όμως είμαστε και όλοι εμείς που περί «άλλων τυρβάζομεν».


Είναι καιρός νομίζω, ειδικά σήμερα, μετά τις καθημερινές απειλές της Τουρκίας και τις ανιστόρητες διεκδικήσεις, να επιλέξει η Ελλάδα τους δρόμους που στρατηγικά οδηγούν στην επίλυση των τραγικών γεγονότων της μικρασιατικής καταστροφής. Να αποκαλύψει την αλήθεια των ιστορικών αδικιών που διαπράχθηκαν σε βάρος των εκατοντάδων Ποντιόφωνων μουσουλμάνων με ελληνική συνείδηση. Πέρασαν εκατό χρόνια από τη μοιραία ανταλλαγή των πληθυσμών με κριτήριο μόνο τη θρησκεία, και σήμερα αρκετοί πλέον επώνυμοι διεκδικούν την αναγνώριση της ελληνικής τους καταγωγής. Ο Ταμέρ Τσιλιγκίρ από τη Λιβερά του Πόντου και ο Γιαϊλαλή από την Μπάφρα μπήκαν στον επικίνδυνο χορό των αποκαλύψεων. 97.50% συγγένεια έχει ο δεύτερος με μια εξαδέλφη του από τη Δράμα. Σε περισσότερους από χίλιους που έκαναν αυτό το διάστημα στον Πόντο αιματολογικές εξετάσεις δεν βρέθηκε ίχνος τουρκικής καταγωγής. Πέρασαν εκατό χρόνια και οι γυναίκες του Πόντου το νεκρό στα ποντιακά τον μοιρολογούν. Η ποντιακή γλώσσα στο γενέθλιο τόπο, παρά τις σκληρές απαγορεύσεις, δεν έχει το κουράγια να πεθάνει. Εκεί ακόμη σήμερα στον καθημερινό τους διάλογο συναντούμε ομηρικές λέξεις. Το 2019 εκδόθηκε στην Τουρκία το Ποντιακο-τουρκικό λεξικό του Βαϊτ Τουσούν που περιέχει, μόνο για την περιοχή Όφεως του Πόντου 14400 ποντιακές λέξεις, τις οποίες χρησιμοποιούν και σήμερα. Υπάρχουν λαοί που δεν έχουν τόσες λέξεις. Κανένα πανεπιστήμιο μας δεν αξιοποίησε αυτόν τον γλωσσικό πλούτο. Το ακούει αυτό η Αθήνα; Έχουμε προξενείο στην Ανδριανούπολη, γιατί; Για να αγοράζουμε φτηνά τουρκικά προϊόντα; Έχουν οι Τούρκοι στην Ελλάδα ένα προξενείο περισσότερο από ότι εμείς στην Τουρκία. Γιατί δεν υπάρχει ισορροπία; Και γιατί, να μην είναι το τρίτο στην τάξη προξενείο μας στην Τραπεζούντα, μετά της Άγκυρας και της Κωνσταντινούπολης; Σήμερα που η επιστήμη, μέσα από τις έρευνες της, απαντά στις εθνοβιολογικές συγγένειες και καταγωγές είναι εύκολο να εντοπίσουμε ποιο είναι το ποσοστό των τουρκικής καταγωγής πληθυσμών του Πόντου. Η Ελλάδα θα πρέπει επίσης να αποκαλύψει το τραγικό κεφάλαιο των δεκάδων χιλιάδων επίσημα Κρυπτοχριστιανών του Πόντου, που είναι και στις ημέρες μας επίκαιρο και ζωντανό. Το ανθρωποπάζαρο της Συνθήκης της Λοζάνης τους βρήκε καταγεγραμμένους ως μουσουλμάνους και για αυτό δεν έγινε καμία αναφορά σε αυτούς.

Είναι καιρός να ενεργοποιηθούν οι Διεθνείς Oργανισμοί που ιδρύθηκαν, για να προστατέψουν την παγκόσμια ειρήνη. Nα αποδώσουν δικαιοσύνη σύμφωνα με το πνεύμα και με τους όρους του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, σεβασμό στις θεμελιώδεις ανθρώπινες αρχές. Επιβάλλεται να συγκροτηθεί αδέκαστη ανακριτική επιτροπή από το Ανώτατο Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και να φέρει στο φως μέσα από τα υπάρχοντα ντοκουμέντα, τα τραγικά γεγονότα της εποχής εκείνης. Tο αίτημα των Ποντίων Ελλήνων για αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας και για αναγνώριση της Γενοκτονίας εμπεριέχει μια δυναμική, ένα μήνυμα λύτρωσης προς την ίδια την τουρκική κοινωνία.

Φοβερή Γενοκτονία σε βάρος του Εβραϊκού λαού και των Σλαβικών λαών διέπραξε και η Γερμανία στη διάρκεια του B' Παγκόσμιου Πολέμου. Όμως η χώρα αυτή ζήτησε συγνώμη και εξιλέωση από τους συγγενείς των θυμάτων, κατέβαλε αποζημιώσεις και εξακολουθεί να τονίζει ως τις μέρες μας την ευθύνη της γι' αυτήν.

H σημερινή Τουρκία, αν θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή χώρα, μια και κόπτεται να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να ακολουθήσει το γερμανικό παράδειγμα. Nα παραδεχτεί τις πολυάριθμες γενοκτονίες που διέπραξε και διαπράττει ως σήμερα. Nα ζητήσει συγγνώμη γι' αυτές και να δώσει εγγυήσεις στην ανθρωπότητα και στον εαυτό της ότι δεν θα τις επαναλάβει. Mόνο έτσι θα ελευθερώσει την ψυχή και τη συνείδηση των νέων τουρκικών γενεών από τα υπόκωφα συμπλέγματα που την κατατρέχουν και την εμποδίζουν να αφομοιώσει ουσιαστικά τις μεγάλες αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η Τουρκία θα πρέπει να παραχωρήσει το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας, τον κορυφαίο πνευματικό φάρο του ποντιακού ελληνισμού, στους απογόνους των θυμάτων της γενοκτονίας για να το αξιοποιήσουν ως μουσείο Γενοκτονίας και κοινό ερευνητικό κέντρο Ελλήνων και λαών της μικράς Ασίας, για την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού.

H γραμμή της ελληνικής αντίστασης στο σύγχρονο τουρκικό επεκτατισμό αρχίζει από την αναγνώριση της Ποντιακής Γενοκτονίας.

* Ο Κώστας Φωτιάδης είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Δύο νέες Ποντιακές εκδόσεις

Δύο νέες Ποντιακές εκδόσεις
Δύο νέες Ποντιακές εκδόσεις

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι κυκλοφόρησαν τα δύο βιβλία των κ. Κωνσταντίνου Καμπουρίδη (πρώην προέδρου της λέσχης) και του κ. Χριστιανού Αθανασιάδη (εγγονού του Γεροστάθη) με τους παρακάτω τίτλους:
- Τόμος 1ος: Αυτοβιογραφία Στάθη  Αθανασιάδη (Γεροστάθη), Ο Πόντος ανά τους αιώνας - Όμηρος  Κλασσικοί  και  Ποντιακή
- Τόμος 2ος: Λεξικό της Ποντιακής διαλέκτου

Η αγάπη και η επί πολλά έτη προσπάθεια των εκδοτών, με τη στήριξη των φίλων τους, μας δίνουν τη δυνατότητα να απολαύσουμε και να χαρούμε τον μεγάλο παιδαγωγό, λαογράφο και προπαντός άνθρωπο Ευστάθιο Αθανασιάδη (Γεροστάθη), γεννημένο στα ιερά χώματα της Σάντας Πόντου, με την έκδοση των προαναφερομένων βιβλίων.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τη Γραμματεία της Λέσχης, Κυριακή – Πέμπτη, ώρες, 17:00 - 21:00 στο τηλ. 2331072060 και στο τηλ. 6983503676.

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης
Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης. Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Παλασίδου Ανθούλα
Αντιπρόεδρος: Τσιρώνης Νικόλαος
Γενική Γραμματέας: Σαρηγιαννίδου Άννα
Ειδικός Γραμματέας: Δημητριάδης Μάριος
Ταμίας: Κωνσταντινίδης Γεώργιος
Μέλη: Καρυπίδης Σταύρος, Τσιγαρίδα Αφροδίτη

ΟΠΣΑ: Ευχές για τη χειροτονία του Αρχιμανδρίτη Χριστόφορου Κρικέλη

ΟΠΣΑ: Ευχές για τη χειροτονία του Αρχιμανδρίτη Χριστόφορου Κρικέλη
Dr. Παναγιώτης Διαμάντης, Δημήτριος Κουκλίδης, Ελένη Μακρἠ και η Πρόεδρος του Ποντιακού Συλλόγου Ποντοξενιτέας Μαρία Άνθονυ Νικολαΐδη. Με την Ποντιακή φορεσιά ο νεαρός (μέλος της νεολαίας της Ομοσπονδίας) Κωνσταντίνος Παπουλίδης καθώς και ο Πρόεδρος της Παμποντιακής Ένωσης Παναγίας Σουμελά

Η Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας με επιστολής της εκφράζει τις θερμότερες ευχές της για την χειροτονία στον Πανοσιολογιώτατο Χριστόφορο Κρικέλη την Κυριακή 28 Ιουνίου, σε Αρχιμανδρίτη, πρωεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου κ. Μακαρίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στο Ρέντφερν του Σύδνεϋ.

Κάθε ευχή από όπου και να προέρχεται έχει μέσα της την επιθυμία για κάτι όμορφο κάτι καλό. Προσβλέπουμε σε εσάς, τόσο προσωπικά αλλά και συλλογικά, στη δημιουργική και αλληλέγγυα σκέψη σας, στις οραματικές σας ιδέες, στον προσφιλή σας λόγο και είμαστε σίγουροι ότι η χειροτονία σας, θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή ενότητας, ποιότητας, συνεργασίας, πνευματικότητας και κοινωνικής προσφοράς, ιδιαίτερα στον Ποντιακό χώρο τον οποίο έχετε υπηρετήσει με επιτυχία και στο παρελθόν.

Στο δύσκολο έργο που αναλαμβάνετε, να είστε σίγουρος ότι θα είμαστε συμπαραστάτες με όλες μας τις δυνάμεις πάντα δίπλα σας και αρωγοί σε ό,τι μας ζητηθεί με γνώμονα την συνέχιση της άριστης συνεργασίας μεταξύ της Ομοσπονδίας μας και της Εκκλησίας.

Δηλώνουμε, ότι η Παροικία μας έχει ανάγκη από άξιους ποιμενάρχες, που αναδεικνύουν και προβάλλουν την ουσία και το πνεύμα του Χριστιανισμού. Τονίζουμε, ότι η εκλογή σας σηματοδοτεί νέα εποχή και η Ποιμαντορία σας θα είναι επιτυχημένη, Συνετή, σεμνή και συνεπής σε όποια θέση και εάν βρεθείτε.

Ο κόπος πολύς, το βάρος μεγάλο! Για μία ακόμη φορά ΑΞΙΟΣ, κλείνει η ανακοίνωση της ΟΠΣΑ.

Κόκκινο Ποτάμι: Αποκλειστικά πλάνα από το επόμενο επεισόδιο - Θέμης και Οσμάν λίγο πριν το τέλος (Video)

Κόκκινο Ποτάμι: Αποκλειστικά πλάνα από το επόμενο επεισόδιο - Θέμης και Οσμάν λίγο πριν το τέλος
Κόκκινο Ποτάμι: Αποκλειστικά πλάνα από το επόμενο επεισόδιο - Θέμης και Οσμάν λίγο πριν το τέλος

Η δραματική σειρά του Μανούσου Μανουσάκη «Το Κόκκινο Ποτάμι», μια σειρά που έχει κερδίσει την προτίμηση του τηλεοπτικού κοινού και εξιστορεί την τραγωδία του Ελληνισµού της Ανατολής και τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πλησιάζει στο μεγάλο φινάλε. «Το Κόκκινο Ποτάμι» από την ερχόμενη εβδομάδα «κυλά» δυναμικά προς την τελική αυλαία, με νέα επεισόδια δύο φορές την εβδομάδα, Κυριακή και Δευτέρα στις 22:00 το βράδυ. Τα τέσσερα τελευταία επεισόδια της σειράς θα μεταδοθούν: Κυριακή 5/7, Δευτέρα 6/7, Κυριακή 12/7 και Δευτέρα 13/7.

Το μαρτυρικό τέλος του Θεόκλητου - Τι θα δούμε στο 29ο επεισόδιο την Κυριακή 5 Ιουλίου

Οι Τούρκοι που έχουν συλλάβει τον Θεόκλητο τον σέρνουν σε όλο το χωριό και τον οδηγούν στην πλατεία. Πλήθος Τούρκων έχει μαζευτεί και φωνάζει «Θάνατος», «Να πεθάνουν όλοι οι Χριστιανοί». Στην πλατεία καταφτάνουν και Έλληνες και ζητούν από τον Μουτασερίφη να σταματήσουν να χτυπάνε τον Θεόκλητο. Οι Τούρκοι όμως συνεχίζουν να τον βασανίζουν και αρχίζουν να πυροβολούν τους Έλληνες. Με όση δύναμη του έχει απομείνει ο Θεόκλητος φωνάζει στον κόσμο να φύγει για να σωθεί. Η πλατεία γεμίζει πτώματα.

Στο μεταξύ η Λουσίν νιώθει ασφάλεια στο μοναστήρι μαζί με τον πατέρα Γρηγόριο, ο οποίος της εξηγεί πως η εξομολόγηση θα την βοηθήσει. Πράγματι η Λουσίν εξομολογείται στον Πατέρα Γρηγόριο όλη την φρίκη που έζησε και αυτός δεν μπορεί να πιστέψει τα όσα έχουν συμβεί.

Στο καραβάνι του θανάτου οι χριστιανοί είναι πια εξαντλημένοι και παλεύουν να κρατηθούν στη ζωή. Η Μελικέ δείχνει να μην αντέχει άλλο.  Ο  Μουράτ και ο Χαρούν βλέποντάς τις γυναίκες έτσι, διαλέγουν τέσσερις από τους αιχμάλωτους, τους δίνουν τσάπες και τους διατάζουν να ανοίξουν ένα μεγάλο λάκο. Η Σοφία αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για τάφο που προορίζεται για αυτές και ξεσπά. Οι γυναίκες, όσες μπορούν να κινηθούν, σκορπίζουν. Οι φρουροί πιάνουν τις ανήμπορες, που μόλις και σαλεύουν, και τις πετάνε σαν σακιά μέσα στο λάκκο.

Δείτε αποκλειστικά πλάνα από τη συνάντηση του Θέμη με την πολυαγαπημένη μητέρα του και την έλευση του Οσμάν:


Εν τω μεταξύ στην Αμισό ο Θέμης ψάχνει απεγνωσμένα την Ευγενία. Πέφτει πάνω στην Σωτηρία και αυτή που ξέρει τις ταραχές που έχουν συμβεί τον κρύβει και τον πηγαίνει στην μητέρα του. Το βράδυ με την βοήθεια της Σωτηρίας, Ευγενία και Θέμης ξεκινάνε να φύγουν από το χωριό για να πάνε στο βουνό να συναντήσουν τους υπόλοιπους. Περνώντας από την πλατεία αντικρύζουν ένα αποτρόπαιο θέαμα. Ο Θεόκλητος κρεμασμένος στην μέση της πλατείας.

Εν τω μεταξύ η Ειρήνη παρόλο που ο Χότζας της φέρεται πολύ καλά ξεκινάει να γυρίσει στους δικούς της στην Κωνσταντινούπολη. Στο μεταξύ ο Μίλτος ελευθερώνεται και είναι αποφασισμένος να βρει την Ιφιγένεια και το παιδί.

Το καραβάνι των αθλίων, έχει «κατασκηνώσει» σε ξέφωτο. Μια μικρή ομάδα τριών χωρικών και μιας γυναίκας, που γυρίζει απ’ τα χωράφια, κουβαλώντας τα γεωργικά εργαλεία τους, βλέπει στη μέση του ξέφωτου τους Χριστιανούς και τους πλησιάζει. Η Μελικέ και η Γεσθημανή λένε στην Ιφιγένεια να δώσει το παιδί στους χωρικούς για να το σώσει. Εκείνη το σκέφτεται … Η Γεσθημανή και η Μελικέ επιμένουν. Η Ιφιγένεια είναι σε δίλημμα, απελπισμένη αφού η απόφασή της θα κρίνει την τύχη του γιου της.

Η Ιφιγένεια δίνει τον γιο της Μιλτιάδη για να τον σώσει. Δείτε τη συγκλονιστική σκηνή στο «Κόκκινο Ποτάμι»:

 

Πηγή: Έθνος

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2020

Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων

Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων
Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων. Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Γεωργία Πετρίδου
Αντιπρόεδρος: Μαρία Συμεωνίδου
Γεν. Γραμματέας: Χρυσούλα Κουρουκερέζη
Ταμίας: Φώτης Παστουρματζής
Μέλη: Θεόφιλος Σημαιοφορίδης, Γιώργος Πετρόπουλος, Χριστίνα Παυλίδου, Αλεξάνδρα Σιβρή, Νάκης Κεσίδης.

Ράγισαν καρδιές στην πρεμιέρα του “Νόστου” (Video)

Ράγισαν καρδιές στην πρεμιέρα του “Νόστου”
Ράγισαν καρδιές στην πρεμιέρα του “Νόστου”

Κυριολεκτικά ράγισαν καρδιές στην πρεμιέρα της θεατρικής παράστασης, ιστορικής αναδρομής για την ακρίβεια, Νόστος ρίζα μ’ και κλαδί μ΄, του Δημήτρη Πιπερίδη.

Οι Θεσσαλονικείς είχαν την ευκαιρία να ζήσουν αυτή τη μοναδική εμπειρία χάρη στην Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς που διοργάνωσε με τον καλύτερο τρόπο την παράσταση, για την οποία άνοιξε τις πόρτες του μετά από πολλά χρόνια το “Παλατάκι Κυβερνείο”.

Η ανταπόκριση του κόσμου ξεπέρασε κάθε προσδοκία.

Προσεγμένη σε κάθε λεπτομέρεια από τους συντελεστές ο Νόστος. Από την διακόσμηση, την ενδυμασία, τα χτενίσματα, το μακιγιάζ που παρέπεμπαν όλα σε εκείνη την εποχή μέχρι και τις αντίστοιχες γεύσεις που πρόσφερε ο Θεόφιλος Γεωργιάδης προς όλους τους θεατές που παρακολούθησαν τη θεατρική παράσταση.


Ο κ. Γεωργιάδης θέλοντας να τιμήσει τους προγόνους του, παρέθεσε “αντίδωρο” προς όλους τους θεατές, δηλαδή Ποντιακά εδέσματα από το Ραγιάν, ως μνημόσυνο χάρη των 101 ετών που συμπληρώθηκαν από τη Γενοκτονία Ποντίων.

Από το κοινό δεν θα μπορούσε να λείπει η Αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου.

Η κυρία Πατουλίδου κατά τη διάρκεια του  θεατρικού δεν πήρε τα δακρυσμένα μάτια της στιγμή από τη σκηνή και δήλωσε στην κάμερα του oraiokastro24.