Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

Με τον Πολιτισμό συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Με τον Πολιτισμό συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
Με τον Πολιτισμό συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σχετικά με τις διαλέξεις-μαθήματα του «Λαϊκού Πανεπιστημίου», ότι μετά την ολοκλήρωση και των 4 διαλέξεων της τρίτης θεματικής ενότητας (Λαογραφία), θα ξεκινήσουν οι διαλέξεις-μαθήματα της τέταρτης θεματικής ενότητας (Πολιτισμός), σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«H Εθνομουσικολογία ως εργαλείο για τη διερεύνηση και τη διατήρηση της δημοτικής μουσικής παράδοσης».
Ομιλητής: Παύλος Τσακαλίδης, Διδάκτωρ Εθνικού Πανεπιστημίου Μουσικής Βουκουρεστίου, Διπλωματούχος Μαέστρος Χορωδίας (Ινστιτούτο Πολιτισμού του Κρασνοντάρ Ρωσίας), Μουσικοσυνθέτης.

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Η Φιλοσοφία της ποντιακής διατροφής»
Ομιλητής: Θωμάς Σαββίδης, Βιολόγος - Χημικός, Καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Το Ποντιακό θέατρο στη Γεωργία κατά την περίοδο 1922-1937».
Ομιλήτρια: Κανδυλίδου Αικατερίνη
Υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Βαλκανικών και Σλαβικών Σπουδών του, Πανεπιστημίου Μακεδονίας, απόφοιτη του Τμήματος Διοίκησης και Οικονομίας του Οικονομικού Παν/μίου της Αγίας Πετρούπολης, απόφοιτη του Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ.

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
α) «Ο ποντιακός χορός ως προβεβλημένο ταυτοτικό στοιχείο του ποντιακού πολιτισμού»
Ομιλητής: Μιχάλης Καραβέλας, Μέλος Δ.Σ. Ευξείνου Λέσχης, βιωματικός βετεράνος χορευτής και μελετητής του ποντιακού χορού, μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού της Π.Ο.Ε.
β) «Ο χορός Σέρρα ως στοιχείο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και η προσπάθεια ένταξής του στο Εθνικό Ευρετήριο και στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας».
Ομιλήτρια: Αλεξία Ιωαννίδου, Απόφοιτη του Τμήματος Ελληνικού Πολιτισμού της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ε.Α.Π. και του Μεταπτυχιακού Τμήματος Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του ιδίου Πανεπιστημίου.

Να μετονομαστεί σε οδό Πόντου, η οδός Καρατάσου, ζητά η Εύξεινος Λέσχη Σερβίων

Να μετονομαστεί σε οδό Πόντου, η οδός Καρατάσου, ζητά η Εύξεινος Λέσχη Σερβίων
Να μετονομαστεί σε οδό Πόντου, η οδός Καρατάσου, ζητά η Εύξεινος Λέσχη Σερβίων

Να μετονομαστεί σε οδό Πόντου, η οδός Καρατάσου, ζητά η Εύξεινος Λέσχη Σερβίων με υπόμνημα που κατέθεσε προς τα αρμόδια όργανα του Δήμου.

Το σωματείο που ιδρύθηκε το 2018, έχοντας ως καταστικό σκοπό την διατήρηση της ταυτότητας του Ποντιακού Ελληνισμού, ζητά από τον Δήμο Σερβίων την μετονομασία της οδού Καρατάσου σε οδό Πόντου, για τους εξής λόγους:
α) στα Σέρβια το 1928 εγκαταστάθηκαν 300 οικογένειες Ποντιακής καταγωγής,
β) η πλεινότητα των προσφυγικών οικογενειών εγκαταστάθηκε στην οδό Καρατάσου,
γ) πολλές πόλεις στην Ελλάδα έχουν μετονομάσει δρόμους με αναφορά στον Ποντιακό Ελληνισμό,
δ) απόγονοι των Ελλήνων Ποντίων προσφύγων που εγκαταστάθηκαν στα Σέρβια, εργάζονται και δραστηριοποιούνται στα Σέρβια,
ε) ελάχιστος φόρος τιμής στους Έλληνες του Πόντου.

Έκοψε την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτα η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου

Έκοψε την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτα η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου
Έκοψε την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτα η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου 

Το 2020 υπήρξε μία δύσκολη χρονιά για όλο τον πλανήτη. Μας στέρησε πολλά και κυρίως την κοινωνική συναναστροφή.

Αυτό όμως δεν πτόησε το Δ.Σ. της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων, λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης, να πραγματοποιήσει την καθιερωμένη κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας, στα γραφεία του συλλόγου, ευχόμενο στα μέλη και τους φίλους του, καλή χρονιά με υγεία, πίστη και ελπιδα για καλύτερες μέρες στον πολιτισμό.

Το τυχερό κομμάτι με το «φλουρί» ήταν του τμήματος της χορωδίας και το παρέλαβε ο ταμίας του συλλόγου και υπεύθυνος του τμήματος Φώτης Παστουρματζής.

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021

Αργοναύτες Waiblingen: Η μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Ακ Νταγ Μαντέν

Αργοναύτες Waiblingen: Η μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Ακ Νταγ Μαντέν
Αργοναύτες Waiblingen: Η μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Ακ Νταγ Μαντέν

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον επετειακό κύκλο εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του, που φέτος λόγω των συνθηκών που επικρατούν, λόγω των μέτρων πρόληψης που αλλάζουν συνέχεια για την εξάπλωση του κορονοϊού, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

Την Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021 στις 7.00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) ο κ. Βασίλης Ασβεστάς (εκπρόσωπος της Λ.Ε.Ε.Δ.Ε.Π. «Ηλιοείδεια») θα αναπτύξει το θέμα «Η μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Ακ Νταγ Μαντέν».

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο εδώ (Meeting ID: 89670931784)

Η εισήγηση θα μεταδοθεί και «live» από το κανάλι των Αργοναυτών στο Youtube.

Πυρρίχιος Ακαδημία: Οι Σερατζήδες 1ης και 2ης γενιάς

Πυρρίχιος Ακαδημία: Οι Σερατζήδες 1ης και 2ης γενιάς
Πυρρίχιος Ακαδημία: Οι Σερατζήδες 1ης και 2ης γενιάς

Η Πυρρίχιος Ακαδημία στα πλαίσια του νέου κύκλου διευρυμένων διαδικτυακών συναντήσεων της για το 2021, την Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2021 στις 6:30 μ.μ. θα έχει τη τιμή να φιλοξενήσει τον χοροδιδάσκαλο Μιχάλη Καραβέλα σε μια εισήγηση-συζήτηση με θέμα τους Σερατζήδες της 1ης και της 2ης γενιάς.

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη για όλους τους ενδιαφερόμενους στο σύνδεσμο εδώ.

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών συνεχίζει το σπουδαίο έργο της και κάνει τον έβδομο απολογισμό της

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών συνεχίζει το σπουδαίο έργο της και κάνει τον έβδομο απολογισμό της
Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών συνεχίζει το σπουδαίο έργο της και κάνει τον έβδομο απολογισμό της

Με την έκδοση του 7ου ενημερωτικού της δελτίου, η Έδρα Ποντιακών Σπουδών κάνει τον έβδομο απολογισμό της μέχρι σήμερα, τόσο από την έναρξη του εξαμήνου και των μαθημάτων που διδάσκονται όσο και τις εκδηλώσεις - δραστηριότητες της.

Στο 7ο ενημερωτικό δελτίο μπορείτε να διαβάσετε τις συνεργασίες και τις δράσεις της έδρας μέχρι σήμερα, τα μαθήματα που διδάσκονται, το αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και βιβλία που έχουν αποκτηθεί μέχρι σήμερα καθώς και τις δράσεις του ερευνητικού της προγράμματος.

Λίγα λόγια την Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ ιδρύθηκε τον Μάιο του 2017, μετά από το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε μεταξύ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Ιβάν Σαββίδη (Μάιος 2016).

Επιστημονικό αντικείμενο της Έδρας είναι η διδασκαλία της ιστορίας του Ελληνισμού του Πόντου, ενταγμένης στη μεγάλη ενότητα του Ελληνισμού της Ανατολής, κατά τους Νεότερους Χρόνους. Προπτυχιακά μαθήματα συμβάλλουν στη γνωριμία και τη σταδιακή εκπαίδευση και «ωρίμανση» των φοιτητών σε θέματα κοινωνίας, οικονομίας, ιδεολογίας, συνύπαρξης με άλλους λαούς κ.λπ. που αφορούν στον Ελληνισμό του Πόντου και όλης της Ανατολής, καθώς και της Παρευξείνιας Ζώνης, από την Άλωση της Πόλης και την κατάλυση της Αυτοκρατορίας των Κομνηνών μέχρι και την Ανταλλαγή των πληθυσμών.

Είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι μαθήματα Ιστορίας του Ελληνισμού της Ανατολής (ΙΕΑ) προσφέρθηκαν και στο παρελθόν (δεκαετίες 1990 και 2000) στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας, με διδάσκοντες τότε, τους ομότιμους σήμερα, καθηγητές Άρτ. Ξανθοπούλου-Κυριακού και Κ. Φωτιάδη.

Επιπλέον, η Έδρα παρέχει τη δυνατότητα παρακολούθησης μεταπτυχιακών μαθημάτων στον Τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας, προσπάθεια που ήδη ξεκίνησε στο εαρινό εξάμηνο 2016-2017 από την ομότιμη καθηγήτρια Άρτ. Ξανθοπούλου-Κυριακού -πανεπιστημιακή δασκάλα πολλών εκ των νεότερων καθηγητών του Τμήματος- και από τον αναπληρωτή καθηγητή Ιάκ. Μιχαηλίδη. Σκοπός αυτών των μαθημάτων δεν είναι άλλος από τη δημιουργία ενός «φυτωρίου» νέων ιστορικών που θα ασχοληθούν στις μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές τους με ανερεύνητες πτυχές της πλούσιας ιστορίας και του πολιτισμού των Ελλήνων του Πόντου.

Τόσο το διδακτικό όσο και το ερευνητικό έργο (εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων) της Έδρας Ποντιακών Σπουδών βασίζονται στην οικονομική στήριξη του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος «Ιβάν Σαββίδης».

Η επιστημονική ομάδα εργασίας της Έδρας Ποντιακών Σπουδών δεν περιορίζεται μόνο στο διδακτικό και ερευνητικό έργο της. Ψηλά στις προτεραιότητές της είναι η ανάπτυξη σχέσεων και συνεργασιών με άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και Αρχεία της Ελλάδας. Κυρίως όμως αυτό που προέχει είναι οι συνεργασίες με Πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και ιστορικούς και άλλους επιστήμονες του εξωτερικού γενικότερα, που ασχολούνται με συναφή επιστημονικά ζητήματα (διεπιστημονική προσέγγιση). Προβλέπονται επίσης η διοργάνωση και συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η πρόσκληση Ελλήνων και ξένων ερευνητών για διαλέξεις, εκδηλώσεις και μαθήματα, η διοργάνωση θερινών σχολείων και η ανταλλαγή φοιτητών, η συνεργασία με την αρμενική και την εβραϊκή κοινότητα της πόλης μας και φυσικά η επικοινωνία με την ελληνική Διασπορά.

Στους στόχους της Έδρας είναι ασφαλώς τόσο η μελέτη και η επιστημονική προσέγγιση όσο και η ανάδειξη της Γενοκτονίας του Ελληνισμού της Ανατολής.

Αναμφισβήτητα, σημαντικά βήματα έχουν ήδη γίνει στην έρευνα και την τεκμηρίωση αυτού του σημαντικού θέματος, όμως πρέπει πολλά ακόμη να γίνουν, όπως λ.χ. να συμπεριληφθεί το ζήτημα σε ξενόγλωσσες εκδόσεις (βιβλία και περιοδικά), καθώς και να αυξηθούν οι περιορισμένες σχετικές αναφορές στην ξένη βιβλιογραφία.

Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021

Αφιέρωμα στον Ιστορικό, Βυζαντινολόγο, Οδυσσέα Λαμψίδη

Αφιέρωμα στον Ιστορικό, Βυζαντινολόγο, Οδυσσέα Λαμψίδη
Αφιέρωμα στον Ιστορικό, Βυζαντινολόγο, Οδυσσέα Λαμψίδη

Ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος 89,5 FM, στο πλαίσιο της εκπομπής «Ραδιοφωνικές Προσωπογραφίες», που μεταδίδεται κάθε Σάββατο από τις 12 έως τις 14.00, επιχειρεί να σκιαγραφήσει ραδιοφωνκά τις προσωπογραφίες σημαντικών ανθρώπων του παρελθόντος και του παρόντος.

Το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021 στις 12:00 μ.μ. θα μεταδώσει εκπομπή – αφιέρωμα στον Οδυσσέα Λαμψίδη, δρ Φιλοσοφίας, Φιλόλογο, Ιστορικό, Βυζαντινολόγο και επί σειρά ετών Πρόεδρο της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, με τη συμπλήρωση 15 χρόνων από την εκδημία του.

Την εκπομπή επιμελείται και παρουσιάζει η Σμαραγδή Καράγιωργα.

Για τη ζωή και το έργο του Οδυσσέα Λαμψίδη, θα μιλήσουν οι:
- Θεοδόσης Κυριακίδης, Δρ. Νεότερης Ιστορίας.
- Απόστολος Καρπόζηλος, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
- Έλσα Γαλανίδου – Μπαλφούσια, Φιλόλογος, λαογράφος.
- Χρήστος Ι. Γαλανίδης, Οικονομολόγος, Πολιτικός Μηχανικός, Πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών
- Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

Λίγα λόγια

Ο Οδυσσέας Λαμψίδης γεννήθηκε στις 8 Μαΐου 1917 στην Τραπεζούντα από γονείς Ποντίους. Το 1923 ήρθε στην Ελλάδα μετά από ταλαιπωρίες με την οικογένεια του (γονείς, δύο κορίτσια και πέντε αγόρια) και εγκαταστάθηκαν μόνιμα στον προσφυγικό συνοικισμό Σκοπευτηρίου Καλλιθέας.

Το 1941 πήρε το πτυχίο του από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, το 1948 ανακηρύχθηκε διδάκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών με το βαθμό «Άριστα» και με θέμα διατριβής του «Η ποινή της τυφλώσεως παρά τοις Βυζαντινοίς».

Δίδαξε στη Μέση Εκπαίδευση από το 1944 έως το 1957 στο Πρότυπο Λύκειο Αθηνών. Το 1948 μάλιστα όταν δίδασκε στη Σχολή Μπερζάν, είχε μαθητή τον 17χρονο τότε Μένη Κουμανταρέα, ο οποίος θα τον μνημονεύσει αργότερα στο βιβλίο του «Η Ξεχασμένη Φρουρά» στο αφιέρωμα για τον Καβάφη, αλλά θα θυμηθεί ότι τον αποκαλούσε χαριτολογώντας "Κουμανταρινέα".

Εργάστηκε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και διετέλεσε καθηγητής στην Γερμανική Σχολή από το 1958 έως το 1979. Παράλληλα δραστηριοποιήθηκε και ως ερευνητής. Συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ελληνικά και ξένα περιοδικά, στα οποία δημοσίευσε πάνω από 250 μελέτες, με θέματα που αναφέρονται στη βυζαντινή ιστορία και φιλολογία, καθώς και στο δημόσιο και ιδιωτικό βίο και στη διάλεκτο των Ποντίων, ενώ επιμελήθηκε και των άρθρων του κεφαλαίου «Ελληνισμός υπό ξένη κυριαρχία» της «Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους» (Τόμος ΙΑ).

Παράλληλα ασχολήθηκε και με τη λογοτεχνία γράφοντας διηγήματα, θεατρικά και μεταφράσεις με το ψευδώνυμο Lys. Photeinos (Λυσ.Φωτεινός). 

Από το 1962 και επί σειρά ετών διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών και με την ιδιότητά του αυτή διηύθυνε το επιστημονικό σύγγραμμα «Αρχείον του Πόντου».

Για το επιστημονικό του έργο τιμήθηκε από τον Πατριάρχη Δημήτριο, ενώ η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε το αργυρό μετάλλιό της και η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα.

Απεβίωσε στις 12 Ιουλίου 2006.

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021

Μετά την Πάφο, να αλλάξει και στη Λάρνακα η οδός "Μποζ Κουρτ"

Μετά την Πάφο, να αλλάξει και στη Λάρνακα η οδός "Μποζ Κουρτ"
Μετά την Πάφο, να αλλάξει και στη Λάρνακα η οδός "Μποζ Κουρτ"

Γράφει ο Βαλέριος Δανιηλίδης*

Η Πάφος άλλαξε την οδό η οποία έφερε το όνομα ενός στυγνού δολοφόνου και γενεοκτόνου Ελλήνων και Αρμενίων του Πόντου, του Ταλάτ πασά.

Συγχαρητήρια στον Δήμο, στον Δήμαρχο και στους Δημοτικούς Συμβούλους της Πάφου.

Ελπίζουμε να συνεχίσει στην ίδια κατεύθυνση και με τις άλλες μετονομασίες, όπως αυτή του λεγόμενου Κεμάλ Ατατούρκ, ο οποίος ευθύνεται για την εξόντωση και δολοφονίες χιλιάδων Ελλήνων της Μικράς Ασίας.

Ελπίζουμε να ακολουθήσει και η Λάρνακα με την μετονομασία της οδού Μποζ Κουρτ, η οποία μεταφράζεται ως Γκρίζος Λύκος.

Το πρόβλημα με αυτές τις οδούς δεν είναι ότι είναι τουρκικές, αλλά το τι αντιπροσωπεύουν.

* Ο Βαλέριος Δανιηλίδης είναι Δικηγόρος, Δημοτικός Σύμβουλος Λευκωσίας.

Σχετικά θέματα

Στόχος των Τούρκων είναι να μπει η Μονή Παναγίας Σουμελά στη λίστα με τα μνημεία της UNESCO

Στόχος των Τούρκων είναι να μπει η Μονή Παναγίας Σουμελά στη λίστα με τα μνημεία της UNESCO
 Στόχος των Τούρκων είναι να μπει η Μονή Παναγίας Σουμελά στη λίστα με τα μνημεία της UNESCO

Το Ιερό Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο παρουσιάζει σε αφιέρωμα το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu σημειώνοντας ότι τη Μονή επισκέφτηκαν 123.000 τουρίστες.

Στο ρεπορτάζ σημειώνεται ότι πως μετά το άνοιγμα του μοναστηριού αυξήθηκε δραστικά ο αριθμός των επισκεπτών του, κάνοντάς το ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά αξιοθέατα βάσει προσέλευσης κόσμου στην Τουρκία.

Το μοναστήρι χαρακτηρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα κέντρα θρησκευτικού τουρισμού στην Τουρκία αφού από τις 28 Ιουλίου που άνοιξε (σ.σ. είχε κλείσει για έργα το 2015) έως τις 3 Νοεμβρίου που έκλεισε πάλι το είχαν επισκεφτεί 123.933 άτομα.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως σε ολόκληρο το αφιέρωμα του πρακτορείου Anadolu στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά ή Μονή Σουμελά δεν αναφέρεται πουθενά το πασίγνωστο μοναστήρι κοντά στην Τραπεζούντα και σύμβολο του Ποντιακού ελληνισμού επί 16 αιώνες ως αυτό που είναι, δηλαδή χριστιανικό, ορθόδοξο.

Στόχος των Τούρκων είναι να μπει το «μοναστήρι Σουμελά» στη λίστα με τα μνημεία της UNESCO το 2022, με την προοπτική, αναφέρει το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού, να μείνει κληρονομιά στις «επόμενες γενιές».

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

Μπράβο στο Δήμο Πάφου! Μετονόμασε την οδό "Ταλαάτ Πασά" σε οδό «Δικαιοσύνης»

Μπράβο στο Δήμο Πάφου! Μετονόμασε την οδό "Ταλαάτ Πασά" σε οδό «Δικαιοσύνης»
Μπράβο στο Δήμο Πάφου! Μετονόμασε την οδό "Ταλαάτ Πασά" σε οδό «Δικαιοσύνης»

Στην προχθεσινή συνεδρία του το Δημοτικό Συμβούλιο Πάφου εξέτασε αίτημα μελών της Αρμενικής Κοινότητας αλλά και Ελλήνων Ποντίων για την ύπαρξη οδού στα δημοτικά όρια Πάφου με το όνομα του Ταλαάτ Πασά.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Πάφου επαναβεβαιώνοντας το σεβασμό του στα τοπωνύμια και οδωνύμια της πόλης ως απότοκο της συνύπαρξης με την Τουρκοκυπριακή Κοινότητα στο πλαίσιο της Κυπριακής Δημοκρατίας του 1960, δεν μπορούσε να μην εξετάσει το εν λόγω θέμα, υπό το φως μάλιστα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Αρμενίων από δεκάδες κράτη της υφηλίου και τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά και της συζήτησης που γίνεται για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Μέσα από τη μελέτη των ιστορικών γεγονότων τεκμηριώνεται ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Ταλαάτ Πασά στο σχεδιασμό και την εκτέλεση των Γενοκτονιών αυτών.

Το Συμβούλιο, συναισθανόμενο το βάρος της ευθύνης του απέναντι στις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές, ομόφωνα αποφάσισε όπως απαλειφθεί το όνομα του Ταλαάτ Πασά από οδωνύμιο της πόλης και κατά πλειοψηφίαν αποφάσισε όπως ο δρόμος μετονομαστεί σε «Οδό Δικαιοσύνης», θέλοντας με τον τρόπο αυτό να στείλει ένα ηχηρό μήνυμα στην τοπική κοινωνία και τη διεθνή κοινότητα ότι άνθρωποι που γενοκτόνησαν δεν έχουν θέση στις φωτεινές σελίδες της ιστορίας.

Ο αγώνας που διεξάγουμε για δικαιοσύνη στην Κύπρο αποτελεί ένα στοιχείο που πρέπει να ενώνει Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους σε αυτή την ιστορική συγκυρία. Είναι αξιοσημείωτο ότι υπάρχουν πολλοί Τούρκοι και Τουρκοκύπριοι διανοούμενοι και προοδευτικοί άνθρωποι οι οποίοι επίσης περιγράφουν και καταγράφουν τον Ταλαάτ Πασά ως ένα φρικαλέο πολιτικό και έναν αδίστακτο άνθρωπο.

Ο Ταλαάτ Πασά (1874-1921) ήταν μέλος της τριανδρίας του Κομιτάτου των Νεοτούρκων, οργάνου που αποτελούσε το συνωμοτικό πυρήνα του Κινήματος. Διετέλεσε Υπουργός Εσωτερικών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και από τη θέση αυτή διέταξε τον εκτοπισμό και τις σφαγές των μειονοτήτων, κυρίως των Αρμενίων και των Ελλήνων. Δολοφονήθηκε το 1921 από τον Αρμένιο Τεϋλιριάν στη Γερμανία όπου είχε διαφύγει το 1918.

Σχετικά θέματα

«Τα Ποντιακά παραδοσιακά παραμύθια ως φορείς πολιτισμού και μνήμης»

«Τα Ποντιακά παραδοσιακά παραμύθια ως φορείς πολιτισμού και μνήμης»
«Τα Ποντιακά παραδοσιακά παραμύθια ως φορείς πολιτισμού και μνήμης»

Την τρίτη διάλεξη της 3ης θεματικής ενότητας (Λαογραφία), με θέμα: «Τα Ποντιακά παραδοσιακά παραμύθια ως φορείς πολιτισμού και μνήμης», με εισηγήτρια την κ. Μαρία Προκοπίδου, εκπαιδευτικό-συγγραφέα, πραγματοποιεί την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021 στις 7:00 μ.μ. η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα εκδηλώσεων της.

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των διαλέξεων του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και θα δοθεί με όλα τα μέτρα προστασίας ενάντια στην πανδημία του κορωνοϊού.

«Το Ταξίδι στον Πόντο επιστρέφει» - Σεμινάρια για τα παιδιά από τη "Μαύρη Θάλασσα" Ν. Σμύρνης

«Το Ταξίδι στον Πόντο επιστρέφει» - Σεμινάρια για τα παιδιά από τη "Μαύρη Θάλασσα" Ν. Σμύρνης
«Το Ταξίδι στον Πόντο επιστρέφει» - Σεμινάρια για τα παιδιά από τη "Μαύρη Θάλασσα" Ν. Σμύρνης

Η Ένωση Ποντίων Ν. Σμύρνης "Η Μαύρη Θάλασσα" ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου για την έναρξη παιδικών σεμιναρίων για παιδιά από 9 ετών και άνω με στόχο την εκμάθηση της ποντιακής ιστορίας, των παραδόσεων και των εθίμων του τόπου καταγωγής μας. Ο ειδικός αυτός διαδικτυακός κύκλος σεμιναρίων θα δώσει την ευκαιρία στους νεαρούς μας φίλους να έρθουν σε επαφή με το ποντιακό στοιχείο και την ελληνική παράδοση σε μία εποχή που οι δραστηριότητες των παιδιών μας είναι περιορισμένες λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που όλοι μας βιώνουμε.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021 έως και την Κυριακή 7 Μαρτίου 2021 στις 18.00 μέσω της πλατφόρμας Google Hangouts. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δηλώσουν συμμετοχής εδώ.

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021

«Δέβα χαθ κορωνοϊέ»: Ένα Ποντιακό λεξικό 10.000 λημμάτων «γεννήθηκε» μέσα στην καραντίνα

«Δέβα χαθ κορωνοϊέ»: Ένα Ποντιακό λεξικό 10.000 λημμάτων «γεννήθηκε» μέσα στην καραντίνα
«Δέβα χαθ κορωνοϊέ»: Ένα Ποντιακό λεξικό 10.000 λημμάτων «γεννήθηκε» μέσα στην καραντίνα

«Δέβα χαθ κορονοϊε», που σημαίνει «άντε εξαφανίσου κορονοϊέ», είναι μία φράση της ποντιακής διαλέκτου, που μπορεί να σχηματίσει κάποιος αν έχει ανά χείρας το ποντιακό-ελληνικό λεξικό της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας. Πρόκειται για μία έκδοση που περιλαμβάνει 10.000 ποντιακές λέξεις, οι οποίες μεταφράζονται στη νέα ελληνική γλώσσα.

Η περίοδος της καραντίνας λειτούργησε ως σύμμαχος στην προσπάθεια των μελών του συλλόγου, τα οποία κατά την πολύμηνη παραμονή τους στο σπίτι, αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο τους, με αποτέλεσμα, ύστερα από πολλή δουλειά, να εκδοθεί το συγκεκριμένο λεξικό.

«Μπορεί να μην είναι το πρώτο ποντιακό λεξικό που κυκλοφορεί, αλλά σίγουρα είναι από τα λίγα που περιλαμβάνουν τόσο σημαντικό αρχείο και τόσο μεγάλο αριθμό δεδομένων», σημείωσε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», ο πρόεδρος της Ευξείνου λέσχης Βέροιας Νίκος Τουμπουλίδης.

«Ο συνολικός χρόνος που απαιτήθηκε για τη συγκέντρωση του υλικού, ήταν κάποια... χρόνια. Είχαμε στη διάθεσή μας πληροφορίες από σκόρπιες σελίδες που χρονολογούνται στο 1950 και το 1960, καθώς και πρόσφατες καταγραφές», εξηγεί ο κ. Τουμπουλίδης. Αναφέρει ακόμη ότι το υλικό άρχισε να συγκεντρώνεται με πρωτοβουλία του πρώην προέδρου του συλλόγου, συνταξιούχου γιατρού Κώστα Καμπουρίδη, αλλά και χάρη στην πολύτιμη βοήθεια του Χριστιανού Αθανασιάδη, εγγονού του «γεροστάθη» Ευστάθιου Τσαντεκίδη- Αθανασιάδη, παιδαγωγού, δασκάλου, λαογράφου, που γεννήθηκε το 1890 και άφησε σπουδαία παρακαταθήκη.

Τουλάχιστον τέσσερα μέλη της Λέσχης, ανέλαβαν να οργανώσουν αυτό το πλούσιο υλικό, δουλεύοντας ο καθένας μεμονωμένα, από το σπίτι του, λόγω των μέτρων περιορισμού διασποράς του κορονοϊού. Λίγους μήνες μετά, εκδόθηκε το ποντιακό λεξικό.

Στις 395 σελίδες του, τα μέλη της Λέσχης έχουν συμπεριλάβει όσο περισσότερες λέξεις μπόρεσαν, προκειμένου «να μην πεθάνει η μητρική γλώσσα των Ποντίων», όπως λένε χαρακτηριστικά. Δίπλα από το κάθε ποντιακό λήμμα, υπάρχει, εκτός από την ερμηνεία του στη νέα ελληνική γλώσσα, η προέλευση της λέξης, καθώς και μικρές προτάσεις για κατανόηση και για τον τρόπο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί. «Οι λέξεις, όπως σε όλα τα λεξικά, αναγράφονται με αλφαβητική σειρά και είναι εύκολο να βρει κάποιος την ποντιακή λέξη που έχει ακούσει και δεν ξέρει τι σημαίνει», υπογραμμίζει ο κ. Τουμπουλίδης.

Όσο για το αν είναι εύκολη η εκμάθηση των ποντιακών, σύμφωνα με τον πρόεδρο της λέσχης, «αν υπάρχει αγάπη και θέληση, θα καταφέρει κάποιος να “καλατσεύει” (σ.σ. μιλάει) Ποντιακά». Στον σύλλογο, μάλιστα, ανυπομονούν να αρθούν τα μέτρα και να ανοίξουν και πάλι οι πόρτες του, προκειμένου να συνεχιστούν και τα μαθήματα ποντιακής διαλέκτου, που είχαν ξεκινήσει πριν από το λοκντάουν και στα οποία έβαλε «φρένο» η Covid-19.

*Τη συνέντευξη πήραν η Αναστασία Τελιανίδου και ο Φάνης Γρηγοριάδης

Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ

Τα πληθυσμιακά στοιχεία στον Πόντο στις αρχές του 20ου αιώνα

Τα πληθυσμιακά στοιχεία στον Πόντο στις αρχές του 20ου αιώνα
Τα πληθυσμιακά στοιχεία στον Πόντο στις αρχές του 20ου αιώνα

Γράφει ο Κωνσταντίνος Ζαφειρίδης*

Ο Πόντος αποτελεί μια από τις αλησμόνητες και χαμένες ελληνικές χώρες. Το συναισθηματικό φορτίο που έφεραν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα, και το οποίο μετέδωσαν στις επόμενες γενιές, δημιούργησε κάποιες αντιλήψεις γύρω από τον πληθυσμό, όχι μόνο του Πόντου, αλλά και γενικότερα της Μικράς Ασίας. Η γενικότερη αίσθηση, λοιπόν, στους Έλληνες, πρόσφυγες ή μη, είναι ότι αυτές οι περιοχές κατοικούνταν κυρίως από Έλληνες, με λίγους Τούρκους διάσπαρτους, να θυμίζουν την Οθωμανική κυριαρχία και κατοχή. Η άποψη αυτή αμφισβητείται, όμως, από τα γεγονότα και τα διαθέσιμα στοιχεία των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα. 

Αρχικά, αξίζει να σημειωθεί ότι το ελληνικό στοιχείο δεν αποτελούσε την πλειοψηφία σε κανένα τμήμα της σημερινής Τουρκίας, με εξαίρεση μόνο ορισμένους καζάδες και σαντζάκια, δηλαδή, τις διοικητικές διαιρέσεις του οθωμανικού κράτους. Στην καλύτερη των περιπτώσεων αποτελούσε, ίσως, το 40% του συνολικού πληθυσμού μιας επαρχίας. Το ζήτημα περιπλέχθηκε στην αυγή του 20ου αιώνα. Με την ανάδυση των εθνικιστικών κινημάτων στα βαλκανικά κράτη και τις εδαφικές διεκδικήσεις τους, οι αριθμοί απέκτησαν τεράστια σημασία και μετατράπηκαν σε πολιτικά εργαλεία. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, και χάριν μιας απαραίτητης επιστημονικότητας, θα εξεταστούν οι απογραφές πληθυσμού που διενεργήθηκε στον Πόντο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, αλλά και από τις αμερικανικές αποστολές κατά το Συνέδριο Ειρήνης στις Βερσαλλίες.

Η πρώτη απογραφή, η οποία θα εξεταστεί είναι αυτή του Γάλλου γεωγράφου Vital Cuinet, η οποία διενεργήθηκε το διάστημα 1881-1893, κατ’ εντολή της Οθωμανικής κυβέρνησης. Η έρευνα αυτή έχει σοβαρά κενά και κατακρίθηκε, ήδη, από την δημοσίευση της. Σε αυτή την απογραφή, λοιπόν, οι Έλληνες ανέρχονται σε 246.625. Αυτός ο αριθμός, ωστόσο, αφήνει εκτός αρκετούς ελληνικούς πληθυσμούς, οι οποίοι θα ανέβαζαν τον αριθμό σε 278.925. Παρά τις αδυναμίες, η δουλειά του Cuinet ήταν σαφώς πιο αξιόπιστη από εκείνη των Οθωμανών, η οποία κατέγραψε μόλις 193.733 Έλληνες. Η δεύτερη απογραφή των Οθωμανικών αρχών είναι αυτή του 1905-1906, στην οποία οι Έλληνες ανέρχονται σε 286.943.

Η πιο διαφωτιστική Οθωμανική απογραφή είναι του 1914. Σε αυτήν, οι Έλληνες του Πόντου αριθμούν 335.946 ψυχές. Σε κάποιες περιοχές το ελληνικό στοιχείο παρουσιάζει αύξηση της τάξεως του 50%. Έκπληξη δημιουργεί το γεγονός ότι στην επαρχία της Σινώπης έχει καταγραφεί αύξηση του ελληνικού στοιχείου κατά 85%. Πρόκειται για ένα ποσοστό, το οποίο δεν μπορεί να εξηγηθεί με ρυθμούς φυσικής εξέλιξης πληθυσμού, ακόμα και σε βιομηχανικές εποχές.

Στον αντίποδα, η πρώτη προσπάθεια καταγραφής από ελληνικής πλευράς, είναι η απογραφή του Σάββα Ιωαννίδη το 1870. Βασισμένος σε στοιχεία των ελληνικών Μητροπόλεων και προξενείων, παρουσιάζει έναν πληθυσμό 240.000 χριστιανών Ελλήνων και 480.000 μουσουλμάνων σε σύνολο 1.000.000. Στην απογραφή εμφανίζονται, επίσης, 120.000 Αρμένιοι και 100.000 Κιρκάσιοι. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι οι κάτοικοι ελληνικής καταγωγής ήταν 330.000, ενώ της Οθωμανικής-250.000.

Η επόμενη ελληνική απογραφή διενεργήθηκε από το Πατριαρχείο το 1910 και δημοσιεύθηκε το 1919. Αυτή η απογραφή ανεβάζει τον αριθμό των Ελλήνων στους 450.913. Το Πατριαρχείο, ωστόσο, κατακρίθηκε έντονα για τα αμφιλεγόμενα σημεία, που βρίσκονται εντός της συγκεκριμένης απογραφής και τα οποία μειώνουν την αξιοπιστία του έργου. Αξίζει, επίσης, να αναφέρουμε την αμερικανική αποστολή και την διάσημη αναφορά King Crane, η οποία εκτιμά ότι οι Έλληνες πλησίαζαν τους 400.000.

Συνεχίζοντας την  ανάλυση, υπάρχουν αποκλίσεις στις απογραφές, οι οποίες μπορούν να εξηγηθούν. Στην εποχή του εθνικισμού και της εθνικής αυτοδιάθεσης τα νούμερα αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο. Κάθε πλευρά είχε τους λόγους της για να νοθεύσει τα νούμερα. Η μεν Ελλάδα μπορούσε να έχει εδαφικές διεκδικήσεις στην Μικρά Ασία, η δε Τουρκία να ασκήσει πιο στιβαρό έλεγχο σε εδάφη της, διεκδικούμενα από γειτονικά κράτη. 

Οι Οθωμανοί πολλές φορές κατέγραφαν τους μουσουλμάνους δύο ή και τρεις φορές, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες απέφευγαν να απογραφούν, προκειμένου να διαφύγουν της κυβερνητικής προσοχής. Η ελληνική πλευρά διόγκωνε τα νούμερα, καταγράφοντας πληθυσμούς για τους οποίους ήταν αμφίβολο αν ήταν ελληνικοί, καθώς στον Πόντο ούτε η γλώσσα ούτε η θρησκεία, αλλά θεωρητικά ούτε και η καταγωγή αποτελούσε ασφαλές κριτήριο εθνικότητας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το ζήτημα των Κρυπτοχριστιανών, οι οποίοι στο θρήσκευμα παρουσιάζονταν φαινομενικά ως μουσουλμάνοι, ενώ διατηρούσαν κρυφά την ορθόδοξη πίστη τους. Είναι ένα θέμα εξαιρετικά πολύπλοκο και έχει τύχει πολιτικής εκμετάλλευσης εκατέρωθεν. Οι ξένες έρευνες σχετικά με την απογραφή του πληθυσμού, είναι πιο αξιόπιστες συνολικά, χωρίς να ξεφεύγουν, όμως, κι αυτές από σκοπιμότητες και σφάλματα. 

Συμπερασματικά, ο ελληνικός πληθυσμός στον Πόντο κατά τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, φαίνεται πως δεν ήταν μικρότερος των 336.000, αλλά ούτε και μεγαλύτερος των  400.000, κάτι που εν μέρει επιβεβαιώνεται από τους περίπου 200- 250.000 νεκρούς Πόντιους του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά και από αυτούς που τελικά ήρθαν στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι θέσεις αυτές δεν είναι επιστημονικά ακλόνητες, καθώς τα διαθέσιμα στοιχεία και κυρίως αυτά που χάθηκαν ή παραποιήθηκαν, δεν επιτρέπουν τον σχηματισμό μιας ξεκάθαρης εικόνας. 

Το πιο πιθανό είναι ότι οι Έλληνες δεν αποτελούσαν πλειοψηφία πουθενά στον Πόντο. Πιο ισχυροί πληθυσμιακά εμφανίζονταν στην Τραπεζούντα, αποτελώντας το 40% του συνολικού πληθυσμού της επαρχίας Η εικόνα, επομένως, μιας “ελληνικής” Μικράς Ασίας φαίνεται να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Αυτή, ακριβώς, η εντύπωση ήταν που έβλαψε τον σκοπό των Ελλήνων του Πόντου και επέδρασε αρνητικά στο πως οι Μεγάλες Δυνάμεις έβλεπαν τις ελληνικές διεκδικήσεις, με τα γνωστά εν τέλει αποτελέσματα, της ήττας και απώλειας της Μικράς Ασίας.

Βιβλιογραφία

- Cuinet, Vital. La Turquie d’ Asie. Geographie, administrative, statistique, descriptive et raisonee de chaque province de l’Asie mineure 1 1. Paris: E. Leroux, 1890.
- Karpat, Kemal H.  Ottoman population 1830-1914. Demographic and social characteristics. Madison, Wisconsin : THE University of Wisconsin Press, 1985.
- McCarthy, Justin. Muslims and minorities. The population of ottoman Anatolia and the end of the empire. New York, London: New York University Press, 1983.
- Kiepert, Heinrich. Die Verbreitung Der Griechischen  Sprache im Pontischen Kustengebirge,” Zeitschrift Der Gesellschaft fur Erkunde zu Berlin, no XXV (1890):317-330.
- Γεωργανόπουλος Ευριπίδης Π.” Τα πληθυσμιακά στοιχεία για τον Πόντο(1870-1912): κριτική και συγκριτική παρουσίαση τους. ” University Studio Press.

* Είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο ΔΙΠΑΕ, με τίτλο «Σπουδές στη Μαύρη θάλασσα και Ανατολική Μεσόγειο». Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα συνέδρια και ημερίδες. Μιλά αγγλικά, γερμανικά, ισπανικά και τουρκικά. Στα ακαδημαϊκά του ενδιαφέροντα εμπίπτουν η ιστορία του Πόντου, η σύγχρονη ελληνική ιστορία εν γένει, αλλά και η μελέτη των Βαλκανίων.

Πηγή: Balkans in Site

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021

Ο Γιάννης Μπουτάρης ζητάει συγνώμη από τους Πόντιους! Τι αναφέρει στο βιβλίο που έγραψε

Ο Γιάννης Μπουτάρης ζητάει συγνώμη από τους Πόντιους! Τι αναφέρει στο βιβλίο που έγραψε
Ο Γιάννης Μπουτάρης ζητάει συγνώμη από τους Πόντιους! Τι αναφέρει στο βιβλίο που έγραψε

Ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης γράφει πολλά ενδιαφέροντα στο βιβλίο που έγραψε και αποκαλύπτει η «ΕΣΤΙΑ» στο σημερινό φύλλο της.

Πλήγωσα το θυμικό τους, τούς προκάλεσε αποστροφή και πίκρα. Με ένοχλεί πού πιστεύουν τον Κυριάκο Βελόπουλο και απεχθάνονται εμένα”, αναφέρονται μεταξύ άλλων από τον επιχειρηματία και πολιτικό.

Υπενθυμίζεται, ότι ο Μπουτάρης είχε προκαλέσει σάλο με δηλώσεις του που έθιγαν τον ποντιακό ελληνισμό. «Χέστηκα αν σκότωσε ή όχι Έλληνες ο Κεμάλ», ήταν τα λόγια του, τα οποία φούντωσαν την αντιπαράθεση, η οποία χτύπησε κόκκινο με τους χειρισμούς του πρώην δημάρχου γύρω από την παραχώρηση της πλατείας Αγίας Σοφίας για τη διοργάνωση της καθιερωμένης εκδήλωσης μνήμης στις 19 Μαΐου το 2018. Οι αντιδράσεις που δημιουργήθηκαν ήταν έντονες.

Η στάση του Μπουτάρη θεωρήθηκε προκλητική.  Γι’ αυτό και η παρουσία του στην κοινή εκδήλωση μνήμης για την επέτειο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου εκείνη τη χρονιά ήταν το κόκκινο πανί που οδήγησε σε άγρια επίθεση από εξαγριωμένο πλήθος. Το γεγονός αναμφισβήτητα αμαύρωσε την ημέρα μνήμης καθώς το επεισόδιο στάθηκε τροχοπέδη στην εκπομπή των σωστών μηνυμάτων.

Ο Γιάννης Μπουτάρης ζητάει συγνώμη από τους Πόντιους! Τι αναφέρει στο βιβλίο που έγραψε

Αυτή ήταν η κορύφωση της έντασης που προκάλεσε ο Γιάννης Μπουτάρης με τη στάση του, η οποία πλήγωσε το κοινό αίσθημα των Ποντίων και όχι μόνο.

Οι Βορειοηπειρώτες είχαν εξοργιστεί με την τοποθέτησή του σε παλαιά συνέντευξή του, το 2013, στην οποία είχε δηλώσει, ότι «δεν υφίσταται ο όρος Βόρειος Ήπειρος. Είναι απλά μια έννοια η οποία ικανοποιεί το δικό μας αίσθημα. Δεν είναι επίσημος όρος. Το να αναφέρεται σαν Βόρειος Ήπειρος για θέματα που αφορούν επισήμως την Αλβανία δεν είναι σωστό. Δεν θα το αναφέρουμε επισήμως ότι είναι η Βόρειος Ήπειρος».

Στην ίδια συνέντευξη είχε δηλώσει, ότι αποκαλεί την Κωνσταντινούπολη… Ιστανμπούλ, ενώ φωτιές άναψε και η απάντηση σε ερώτηση για τη μετατροπή του (δήθεν) σπιτιού του Κεμάλ σε μουσείο, αποκαλώντας τον «μεγάλο ηγέτη».

Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και ο Γιάννης Μπουτάρης δηλώνει μετανοημένος. Και καλώς έπραξε. Η μετάνοια έχει ονομαστεί από τους Πατέρες της εκκλησίας «δεύτερο βάπτισμα» ή «ανανέωση του βαπτίσματος» («Επιστροφή», Aρχιμ. Νεκτάριου Αντωνόπουλου, 2011). Η… ολική ανατροπή του “σκορ” θα συντελεστή εφόσον ο πρώην δήμαρχος συστρατευθεί στον ιερό αγώνα της δικαίωσης των γενοκτονημένων ψυχών και δεν προσπαθεί να δημιουργήσει κλίμα προς εξυπηρέτηση προσωπικού συμφέροντος ή οποιωνδήποτε πολιτικών επιδιώξεων.

Πηγή: Infognomon

Αναβάλλεται επ’ αόριστον η Γενική Συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών

Αναβάλλεται επ’ αόριστον η Γενική Συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών
Αναβάλλεται επ’ αόριστον η Γενική Συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών

Έπειτα από συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών με τη χρήση ψηφιακών μέσων αποφασίστηκε ομόφωνα η επ’ αόριστον αναβολή της τακτικής Γενικής Εκλογοαπολογιστικής Συνέλευσης του Συλλόγου που κανονικά θα πραγματοποιούνταν τον Δεκέμβριο του 2020.

Η ύπαρξη των απρόβλεπτων και ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν και θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των μελών του συλλόφοτ καθώς και των απαγορεύσεων που ισχύουν λόγω του lockdown δεν είναι δυνατή τόσο η πραγματοποίηση της Γενικής Συνέλευσης όσο και οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου και Εξελεγκτικής Επιτροπής.

Η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί μόλις το επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες σε χρονική στιγμή που θα κριθεί ότι ευνοείται η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των μελών μας.

Επίσης αποφασίστηκε ομόφωνα ότι νωρίτερα θα διεξαχθεί Έκτακτη Γενική Συνέλευση για την τροποποίηση του καταστατικού και την εκλογή μελών για την κάλυψη των κενών θέσεων της Εξελεγκτικής Επιτροπής έπειτα από τις παραιτήσεις ορισμένων μελών της.

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021

Ποντιακές συνταγές | Λάχανο τουρσί (Στύπα)

Ποντιακές συνταγές | Λάχανο τουρσί (Στύπα)
Ποντιακές συνταγές | Λάχανο τουρσί (Στύπα)

Υλικά

- 1 λάχανο μέτριο
- 1 κιλό καρότα
- 1 κρεμμύδι ξερό
- 3 πιπεριές κόκκινες
- 3 πιπεριές πράσινες κέρατο
- 4 τσίλι πιπεριές ή 1 πράσινη καυτερή
- 4 σκελίδες σκόρδο
- 1 ματσάκι μαϊντανός ψιλοκομμένος
- 1 κούπα ελαιόλαδο
- αλάτι (1 κ.σ.)

Διαδικασία

Ζεματάμε τα φύλλα από το λάχανο σε βραστό νερό. Κόβουμε το κρεμμύδι, τα καρότα και τις πιπεριές σε μπαστουνάκια.

Σοτάρουμε το κρεμμύδι στο ελαιόλαδο, σε μέτρια φωτιά και μόλις χρυσίσει προσθέτουμε τα καρότα για 2-3 λεπτά. Κατεβάζουμε το τηγάνι από τη φωτιά και ρίχνουμε τα υπόλοιπα υλικά.

Προσθέτουμε και το αλάτι και ανακατεύουμε.

Μόλις κρυώσει το μείγμα το βάζουμε στα φύλλα από το λάχανο  και τυλίγουμε σε ρολλάκια σαν τους σαρμάδες. Τα βάζουμε σε κατσαρόλα στη σειρά και τα καπακώνουμε με ένα βαρύ πιάτο.

Τα αφήνουμε στο ψυγείο 5 ημέρες να "ψηθούν" τα υλικά.

(Διατηρείται στο ψυγείο 15 ημέρες).

Πηγή: Bookitsa

Σε εικονογράφημα των δρώμενο των Μωμόγερων - "Οι Μωμο'έρ εδέβανε σον Πόντον σην Πατρίδαν'' (Video)

Σε εικονογράφημα των δρώμενο των Μωμόγερων - "Οι Μωμο'έρ εδέβανε σον Πόντον σην Πατρίδαν''
Σε εικονογράφημα των δρώμενο των Μωμόγερων - "Οι Μωμο'έρ εδέβανε σον Πόντον σην Πατρίδαν''

Μία ιδέα του δημοσιογράφου Χρήστου Κωνσταντινίδη, έφερε εις πέρας ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, συγγραφέας του βιβλίου «Η καλατζήν π'εγάπεσα», το οποίο περιέχει τέσσερις νουβέλες γραμμένες στα Ποντιακά.

Μετέφερε στα καθιερωμένα εικονογραφημένα του κόμικ το δρώμενο των Μωμόγερων, μέσα από την ιδέα και το ρεπορτάζ του Χρήστου Κωνσταντινίδη.

Ο συνταξιούχος φαρμακοποιός, γεννηθείς στο Κιλκίς, έχει προκαλέσει θετικότατες εντυπώσεις με τα κόμιξ, τα οποία φιλοτεχνεί ο ίδιος και ανεβάζει προσθέτοντας τον ήχο της φωνής του στο κανάλι του, στο Youtube. Πρόκειται στην ουσία για παραμύθια για μικρούς και μεγάλους, στα οποία ο συγγραφέας πραγματεύεται διάφορα ζητήματα της ζωής, μεταφέρει τις ανησυχίες του και στο τέλος περνάει ένα διδακτικό μήνυμα.


Τα αυθεντικά σχέδια, η υπόθεση των ιστοριών και η χαρακτηριστική βραχνή φωνή του είναι παράγοντες που προσδίδουν ακόμα μεγαλύτερη ελκυστικότητα σε αυτή τη δουλειά. Η χρήση της ποντιακής διαλέκτου (με υπότιτλους στα ελληνικά) μέσα από το παραμυθιακό στοιχείο, από τη μία ψυχαγωγεί τον δέκτη, από την άλλη όμως τον βοηθά να κατανοήσει τη δομή της και να εξοικειωθεί με αυτήν.

Το εθιμικό δρώμενο των Μωμόγερων, ένα από τα δρώμενα του δωδεκαημέρου ξεκινά την επόμενη των Χριστουγέννων και διαρκεί έως και λίγο μετά τα Φώτα. Πραγματοποιείται με όλες του τις παραλλαγές και συνδέεται με την ισχυρή παράδοση που κράτησαν ζωντανή οι πρόσφυγες από ορισμένες περιοχές του Πόντου.

Ο θεός Μώμος κατά την Αρχαιότητα ήταν ο θεός του γέλιου, του σαρκασμού και της σάτιρας και συνδεόταν με τις γιορτές που ήταν αφιερωμένες στον Διόνυσο. Από εκεί προέρχεται και η αρχική ετυμολογία της λέξης «Μωμόγεροι» ή «Μωμόεροι» ή και «Μωμογέρια», που αποτελούσαν τους ακολούθους του Μώμου και τον συνόδευαν χορεύοντας, τραγουδώντας και σατιρίζοντας πρόσωπα και καταστάσεις.

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Πυρρίχιος Ακαδημία: Ομιλία με θέμα τα μνημεία των Ελλήνων στον Πόντο

Πυρρίχιος Ακαδημία: Ομιλία με θέμα τα μνημεία των Ελλήνων στον Πόντο
Πυρρίχιος Ακαδημία: Ομιλία με θέμα τα μνημεία των Ελλήνων στον Πόντο

Η Πυρρίχιος Ακαδημία στα πλαίσια του νέου κύκλου διευρυμένων διαδικτυακών συναντήσεων της για το 2021, την Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021 στις 6:30 μ.μ. θα έχει τη τιμή να φιλοξενήσει τον Παύλο Κανονίδη, Δρ Αρχιτέκτων Μηχανικό σε μια εισήγηση-συζήτηση με θέμα τα μνημεία των Ελλήνων στον Πόντο.

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη για όλους τους ενδιαφερόμενους στο σύνδεσμο εδώ.

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021

Συνεχίζει τις διαδικτυακές εκδηλώσεις της η Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού

Συνεχίζει τις διαδικτυακές εκδηλώσεις της η Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού
Συνεχίζει τις διαδικτυακές εκδηλώσεις της η Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού

Η Ένωση Ποντίων Νίκαιας Κορυδαλλού συνεχίζει το πρόγραμμα των διαδικτυακών εισηγήσεων για τον Ιανουάριο 2021, μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ, κάθε Παρασκευή στις 20:30.

Η Ένωση, ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία, επτά διαδικτυακές εισηγήσεις οι οποίες και θα ανέβουν στο κανάλι της Ένωσης στο Youtube (δείτε σχετικά εδώ).

Ενώ για το επόμενο χρονικό διάστημα έχει προγραμματίσει τις εκδηλώσεις σύμφωνα με το πρόγραμμα:

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021
Θέμα: Θεοφύλακτος Θεοφυλάκτου, Μέριμνα Ποντίων Κυριών, με ομιλήτρια την κ. Άννα Θεοφυλάκτου

Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021
Θέμα: Η μουσική και τα μουσικά όργανα των Ελλήνων του Πόντου, με ομιλητή τον κ. Ηλία Υφαντίδη.

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021
Θέμα: Το παιχνίδι ως διαχρονικό πολιτιστικό στοιχείο στον Πόντο με ομιλητές τους κ. Βασίλη Ασβεστά και την κ. Μαρία Δεμερτζίδου.