Παρασκευή 9 Απριλίου 2021

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...
Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Στη συνοικία Αβέρωφ αν κάτι γνωρίζουν καλά οι παλαιότεροι είναι μνήμες από ταλαιπωρία. Η γη τους μυρίζει ακόμα κυνηγητό…

Το Larissanet.gr συνεχίζει τις μικρές και διαφορετικές «βόλτες» στις συνοικίες της Λάρισας καταγράφοντας στιγμιότυπα από το σήμερα και κάνοντας σύνδεση με ιστορίες από το παρελθόν. Σημερινή μας στάση η συνοικία Αβέρωφ. Η γειτονιά του Πόντου.

Αν μια ημερομηνία σημαίνει πολλά για τούτη την περιοχή είναι η 19η Μαΐου, Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων. Κατατρεγμένοι Έλληνες που έφτασαν στην Λάρισα και εγκαταστάθηκαν σε έκταση ιδιοκτησίας «Παράσχου Αβέρωφ», η οποία ανταλλάχθηκε με αντίστοιχη έκταση ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι πρώτοι κάτοικοι της συνοικίας που εγκαταστάθηκαν προέρχονται από τους πρόσφυγες κυρίως του Μικρασιατικού Πόντου και λίγους από την Ανατολική Θράκη, θύματα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922.

Στη Λάρισα εγκαταστάθηκαν ολιγάριθμες οικογένειες προσφύγων, τέλη του 1924 και το 1925. Λόγω έλλειψης καταλυμάτων πραγματοποιήθηκε μια πρώτη πρόχειρη τακτοποίησή τους στο τουρκικό τέμενος (Τζαμί) που βρισκόταν στην αρχή της οδού 31ης Αυγούστου. Συγχρόνως είχε αρχίσει η κατασκευή παραγκών στα νότια όρια της πόλης, στην αρχή της οδού Φαρσάλων, στον χώρο που παρεμβάλλεται μεταξύ της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου και της εξόδου της υπόγειας διάβασης, όπου αργότερα εγκαταστάθηκε το εργοστάσιο μαρμάρων Σκούταρη. Εκτός τούτων ένας μικρός αριθμός προσφύγων εγκαταστάθηκε στη συνοικία Νέα Σμύρνη.

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Με το πέρασμα των ετών έγιναν συμβολικά έργα όπως η ανέγερση του Ι.Ν. Αναλήψεως του Σωτήρος και η δημιουργία του 13ου Δημοτικού Σχολείου.

Είναι μέρος της 4ης Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Λαρισαίων κι έχει σύγχρονα χαρακτηριστικά. Πολλές είναι πλέον οι εγκαταστάσεις που λειτούργησαν και λειτουργούν εκεί. Μεταξύ άλλων το Ροδοπούλειο Ίδρυμα, το Στέκι ΚΑΠΗ, η στέγη κακοποιημένων γυναικών, τα γραφεία του συλλόγου ατόμων με αναπηρία, τα γραφεία της Πανθεσσαλικής Ένωσης Ατόμων με Σκλήρυνση κατά Πλάκας, τα γραφεία του Πολιτιστικού Συλλόγου Κωφών και Βαρυκόων, το ΙΚΠΑ (Ινστιτούτο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης), το Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Παρέμβασης και τα κοινωνικά συσσίτια του Δήμου Λάρισας. Εκεί βρίσκεται και το ξενοδοχείο Imperial, το οποίο κατασκευάστηκε στον χώρο του πρώην ΞΕΝΙΑ και αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης σε εποχές προ… κορονοϊού φυσικά.

Σημαντικό ρόλο έπαιξε και ο Μορφωτικός και Εκπολιτιστικός Σύλλογος «Ο ΘΕΤΤΑΛΟΣ» ενώ εκεί βρίσκεται και ο Ποδοσφαιρικό Αθλητικό Όμιλο Λαρίσης Αβερωφ (ΠΑΟΛ ΑΒΕΡΩΦ).

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη
Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη

Η Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη ανακοινώνει την έναρξη μαθημάτων Ποντιακής διαλέκτου στα οποία μπορούν να συμμετέχουν νέοι ποντιακής καταγωγής και μη από όλες τις χώρες της Ευρώπης με διδάσκουσα τη φιλόλογο και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Ποντιακής διαλέκτου, Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου, M. Ed. στη Διδακτική της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας.

Τα μαθήματα είναι δωρεάν και θα ξεκινήσουν με ένα εισαγωγικό πλαίσιο για την ιστορία και τη γλώσσα του Ποντιακού Ελληνισμού και με ορολογία για την ερμηνεία βασικών όρων γραμματικής και συντακτικού στα αγγλικά και στα γερμανικά.

Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 και θα πραγματοποιούνται κάθε Κυριακή στις 18:00 (ώρα Γερμανίας) και 19:00 ώρα Ελλάδας.

Πατήστε εδώ για να συμπληρώσετε την φόρμα και να δηλώσετε την συμμετοχή στα μαθήματα ποντιακής διαλέκτου.

Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία

Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία
Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία

Αναβλήθηκε λόγω τεχνικών προβλημάτων η δεύτερη διαδικτυακή διάλεξη του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών, με προσκεκλημένο τον Βιολόγο - Χημικό, Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Θωμά Σαββίδη, που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Απριλίου 2021.

Η νέα ημερομηνία για τη διάλεξη με θέμα «Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής» είναι την Κυριακή 11 Απριλίου 2021, στις 8:30 μ.μ.

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας
"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

Οι Σύλλογοι Ποντίων Βαυαρίας πραγματοποιούν την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 στις 6:00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) το τέταρτο διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας με τον τίτλο "Χαϊτέστε ας μαειρεύομε".

Ο Γιάννης Τερζίδης φέρνει στο πρόσωπό μας και στην ψυχή μας δροσερό αέρα από τα παρχάρια της Πατρίδας με την εισήγησή του "Παρχάρ' αέρα εφύσεσεν..." και ο Θεόφιλος Γεωργιάδης μαγειρεύει και μας αποκαλύπτει τα μυστικά των παραδοσιακών φαγητών "σιρόν" και "εβρισστόν" ενώ η σεφ Αφροδίτη Γεωργιάδου μας παρουσιάζει τις γκουρμέ εκδοχές της ποντιακής διατροφής. Τιμώμενα πρόσωπα οι Παρχαρομάνες του Συλλόγου Ποντίων Μονάχου.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ (Meeting ID: 82635553756 Passcode: 903514).

Μια συνεργασία των σωματείων Άουκσμπουργκ, Μονάχου, Λάουφ, Νταχάου και Νυρεμβέργης.

Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»

«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»
«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας Συκεών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην 2η διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής» με εισηγητή τον Βιολόγο - Χημικό, Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Θωμά Σαββίδη, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Απριλίου 2021 στις 8:00 μ.μ.

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο κ. Θεόφιλος Κωτσίδης.

Όσοι επιθυμούν να δουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ.

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

Έχασε τη μάχη με τον κορωνοϊό ο, Ποντιακής καταγωγής, σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης

του Φωκίωνα Φουντουκίδη  Αντίο φίλε Δημήτρη, δεν το περιμέναμε... δεν το πιστεύαμε ότι θα μας δώσεις τόση θλίψη εσύ που μας χάριζες τόσο απλόχερα χαμόγελο, κουράγιο και αισιοδοξία...  Έσβησε σήμερα το χαμόγελο του ανθρώπου μας χάριζε τόσο απλόχερα το χαμόγελο...  Βαθιά θλίψη σκόρπισε σε όλους μας ο αδόκητος χαμός του ανθρώπου που χάριζε καλοσύνη και χαμόγελο σε όλους.  Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης έχασε σήμερα την μάχη με τον αόρατο εχθρό, σε ηλικία 52 ετών.  Με τα σκίτσα του και τα καλά του λόγια και το χιούμορ του, πρόθυμος να βοηθήσεις όλους μας και να δώσει χαρά και αισιοδοξία σε όλους…  Το πιο προηγούμενο Καλοκαίρι κάναμε μαζί το όνειρο της ζωής του να επισκεφτεί τον Πόντο, την αγαπημένη του γενέτειρα των προγόνων του Σάντα και την ενορία Ισχανάντων. Κλάψαμε στο σπίτι των Κουρτιδαίων, των προγόνων του, και υποσχεθήκαμε να είμαστε πάλι στον Πόντο μόλις έφτιαχναν τα πράγματα. Πάλεψε αρκετές ημέρες έως σήμερα στην μονάδα εντατικής Θεραπείας, αλλά ο αγώνας αποδείχτηκε άνισος…  Φίλε Δημήτρη, έφυγες νωρίς, δεν ήταν η σειρά σου, είχαμε πολλά να κάνουμε, καταστρώναμε πολλά σχέδια για εκδόσεις βιβλίων με σκίτσα, για ταξίδια στον Πόντο, για σεμινάρια σκίτσου.  Ο Δημήτρης Νικολαΐδης ήταν 52 ετών με δύο παιδιά.  Θρηνεί το Ωραιόκαστρο, ο τόπος κατοικίας, το Κιλκίς τόπος γέννησης και ο Πόντος, η Σάντα τόπος καταγωγής.  Τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του.  Θεολογία κουράγιο, Ιωάννα, μικρέ Κωστάκη κουράγιο.
Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαίδης στο ταξίδι που έκανε τον Αύγουστο του 2019 στον Πόντο, με φόντο το χωριό της καταγωγής του Ισχανάντων Σάντας

του Φωκίωνα Φουντουκίδη

Αντίο φίλε Δημήτρη, δεν το περιμέναμε... δεν το πιστεύαμε ότι θα μας δώσεις τόση θλίψη εσύ που μας χάριζες τόσο απλόχερα χαμόγελο, κουράγιο και αισιοδοξία...

Έσβησε σήμερα το χαμόγελο του ανθρώπου μας χάριζε τόσο απλόχερα το χαμόγελο...

Βαθιά θλίψη σκόρπισε σε όλους μας ο αδόκητος χαμός του ανθρώπου που χάριζε καλοσύνη και χαμόγελο σε όλους.

Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης έχασε σήμερα την μάχη με τον αόρατο εχθρό, σε ηλικία 52 ετών.

Με τα σκίτσα του και τα καλά του λόγια και το χιούμορ του, πρόθυμος να βοηθήσεις όλους μας και να δώσει χαρά και αισιοδοξία σε όλους…

Το πιο προηγούμενο Καλοκαίρι κάναμε μαζί το όνειρο της ζωής του να επισκεφτεί τον Πόντο, την αγαπημένη του γενέτειρα των προγόνων του Σάντα και την ενορία Ισχανάντων. Κλάψαμε στο σπίτι των Κουρτιδαίων, των προγόνων του, και υποσχεθήκαμε να είμαστε πάλι στον Πόντο μόλις έφτιαχναν τα πράγματα. Πάλεψε αρκετές ημέρες έως σήμερα στην μονάδα εντατικής Θεραπείας, αλλά ο αγώνας αποδείχτηκε άνισος…

Φίλε Δημήτρη, έφυγες νωρίς, δεν ήταν η σειρά σου, είχαμε πολλά να κάνουμε, καταστρώναμε πολλά σχέδια για εκδόσεις βιβλίων με σκίτσα, για ταξίδια στον Πόντο, για σεμινάρια σκίτσου.

Ο Δημήτρης Νικολαΐδης ήταν 52 ετών με δύο παιδιά.

Θρηνεί το Ωραιόκαστρο, ο τόπος κατοικίας, το Κιλκίς τόπος γέννησης και ο Πόντος, η Σάντα τόπος καταγωγής.

Τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του.

Θεολογία κουράγιο, Ιωάννα, μικρέ Κωστάκη κουράγιο.

Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο

Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο
Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο

Ένα ακόμα ιστορικό κειμήλιο και συγκεκριμένα ένα μουσικό χειρόγραφο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα πωλήθηκε σε πλειστηριασμό σε οίκο του Λονδίνου.

Την είδηση μετέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου, Δρ Θεοδόσιος Κυριακίδης κάνοντας γνωστό ότι παρόλο που έγινε προσπάθεια να συγκεντρωθεί ένα σημαντικό ποσό για την απόκτηση του, αυτό δεν κατέστη δυνατό.

Συγκεκριμένα έγραψε: 
Σήμερα δεν είναι μια καλή μέρα για μας, για τον Άγιο Γεώργιο Περιστερεώτα. Εντοπίσαμε μετά από υπόδειξη ένα μουσικό χειρόγραφο του μοναστηριού του 1750 που ως κτήτορας υπογράφει ο Θεοφάνης Περιστεριώτης. Ο Θεοφάνης στις Βιογραφίες Λογίων του Επαμεινώνδα Κυριακίδη αναφέρεται ότι καταγόταν από το Ρίζαιο, ήταν μορφωμένος και γνώστης της μουσικής. Άφησε πολλά ενυπόγραφα μουσικά βιβλία ένα εκ των οποίων και αυτό για το οποίο γράφω. Αν δεχτούμε τις μετριοπαθείς πληροφορίες η βιβλιοθήκη της Μονής του Περιστερεώτα περιλάμβανε 4000 χειρόγραφα ενώ κατά τον Κιαγχίδη 7500. Το χειρόγραφο βρισκόταν σε πλειστηριασμό σε οίκο του Λονδίνου. Ειδοποιήσαμε τέσσερις καλούς φίλους του Ιδρύματος μας που πάντα στέκονται δίπλα μας σε τέτοιες περιπτώσεις και κατέθεσαν τα πρώτα χρήματα για την απόκτηση του. Κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας η τιμή του χειρογράφου εκτοξεύτηκε 10 φορές πάνω από την πρόβλεψη του οίκου και ενώ και εγώ ως πρόεδρος διπλασίασα τα χρήματα που υπολογίζαμε να δαπανήσουμε για να το αποκτήσουμε τελικά δεν το καταφέραμε. Κάποιος που εκδήλωσε έντονο ενδιαφέρον και προφανώς είχε περισσότερα χρήματα πλειοδότησε και το πήρε. Λυπάμαι όχι μόνο γιατί είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώσουμε ξανά την κλεμμένη περιουσία μας, αλλά και διότι δεν υπάρχουν στα σοβαρά ζητήματα συνασπισμένες δυνάμεις που θα συντονίζονται για την επίτευξη μεγάλων σκοπών όπως ο σημερινός. Λυπάμαι πραγματικά για τη σημερινή απώλεια και για την κατάντια μας...

Ιστορικά κειμήλια που καταλήγουν σε ιδιώτες, φορείς και μουσεία, μακριά από τον φυσικό τους χώρο...

Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος

Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος
Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος

Τις δικές του διαδικτυακές συναντήσεις μέσω της πλατφόρμας Zoom συνεχίζει ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας "Ο Φάρος", την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 στις 7:30 μ.μ.

Το θέμα της συνάντησης είναι: «Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος».

Ομιλητής: Δρ. Βλάσης Αγτζίδης, Δρ Σύγχρονης Ιστορίας ΑΠΘ.

Όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν αρκεί να μπουν 10 λεπτά πριν συνάντηση εδώ (ID 83123214243).

Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821

Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821
Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Να αναδειχθεί η συμβολή στην επανάσταση του 1821 των Αλέξανδρου και Δημήτριου Υψηλάντη, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή στρατεύτηκαν στον αγώνα προσφέροντας όλη την περιουσία αλλά και τη ζωή τους, ζητά ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας.

Ο σύλλογος συντάσσεται με τις διαμαρτυρίες των φορέων του οργανωμένου Ποντιακού χώρου επειδή στις πρόσφατες επετειακές εκδηλώσεις για την απόδοση τιμής στους ήρωες του 1821 και τα 200 χρόνια από την Εθνική παλιγγενεσία δεν εκπροσωπήθηκε ο Ποντιακός Ελληνισμός και δεν έγινε αναφορά στους Υψηλάντηδες, με την πρόεδρο του Συλλόγου, Σοφία Τουμανίδου, να κάνει λόγο για «παραγκωνισμό» των φλογερών αυτών πατριωτών. Όπως αναφέρει, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά εάν οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι ήταν ενεργοί - και επιφυλάσσεται για τις 19 Μαΐου - δυστυχώς, όμως, λέει, παραμένουν επί έναν χρόνο κλειστοί έχοντας να αντιμετωπίσουν πληθώρα προβλημάτων χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση.

Πηγή: ΕΡΤ

Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων

Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων
Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον επετειακό κύκλο εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του, που φέτος λόγω των συνθηκών που επικρατούν, λόγω των μέτρων πρόληψης που αλλάζουν συνέχεια για την εξάπλωση του κορωνοϊού, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

Τo Σάββατο 17 Απριλίου 2021 στις 7.00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) ο Μητροπολίτης Δράμας κ.κ. Παύλο, θα μας μιλήσει για ήθη κι έθιμα της Μεγάλης Σαρακοστής.

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο εδώ (Meeting ID: 84913227984).

Η εισήγηση θα μεταδοθεί και «live» από το κανάλι των Αργοναυτών στο Youtube.

Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο
Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Θεοδωρίδη και το Ελεύθερο ραδιόφωνο παραχώρησε ο ομ. καθηγητής Ιστορίας Κωνσταντίνος Φωτιάδης σχετικά με την προσπάθεια που ξεκίνησε για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στη Θεσσαλονίκη.

«Μέσα από αυτό το διαδικτυακό βιβλίο – λεύκωμα, πεντακόσιες και πλέον σελίδες, απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά και σε όλους τους Έλληνες, όχι μόνον τους Ποντίους, ζητώντας να συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια και υπογράφοντας την ίδρυση ενός μόνιμου Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου. Ο Πολιτισμός δεν ανήκει στα άτομα... Και εγώ πλέον, έχω «βαρύνει» πάρα πολύ, με όλο αυτό το «φορτίο» το οποίο κατέχω ακόμη στο σπίτι μου και σε τρεις αποθήκες...Όλο αυτό το υλικό, πρέπει πλέον να βρει τη θέση του...», τόνισε ο κ. Φωτιάδης.

Ας ακούσουμε όλη τη συνέντευξη εδώ.


Σχετικά θέματα

Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο
Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

του Κωνσταντίνου Φωτιάδη
Ομ. Καθηγητή Ιστορίας, Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Η επιστολή αυτή αφορά την πρόταση για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στη Θεσσαλονίκη. Κατά τη διάρκεια της ερευνητικής και ακαδημαϊκής πορείας μου, που ξεπερνά τα 45 χρόνια, έχω αφιερωθεί στη συλλογή πρωτογενούς και δευτερογενούς υλικού που αφορά την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου.

Συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή το προσωπικό μου αρχείο περιλαμβάνει σχεδόν 35.000 βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά του Πόντου, πολύτιμους χάρτες του 18ο αιώνα, γκραβούρες, καρτ-ποστάλ και χιλιάδες αυθεντικές φωτογραφίες, κυρίως από τον Πόντο και την πρώην Σοβιετική Ένωση. Ανέκδοτα προξενικά έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα από τα αρχεία των Υπουργείων Εξωτερικών της Ευρώπης και της Αμερικής. 1500 μελέτες και προφορικές συνεντεύξεις από πρόσφυγες Α΄ και Β΄ δεύτερης γενιάς. Οι μελέτες αυτές έχουν ολοκληρωθεί σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς της εξομοίωσης, με  προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και αναφέρονται όλες στον ποντιακό, μικρασιατικό και παρευξείνιο ελληνισμό.  Τέλος 600 αυθεντικούς εικαστικούς πίνακες με θέματα, που αναφέρονται κυρίως στη γενοκτονία, την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου. Μέρος του αρχειακού μου υλικού έχει παρουσιαστεί σε μία σειρά Πολυθεματικών Εκθέσεων σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του Εξωτερικού.

Η συγκέντρωση αυτού του αρχειακού υλικού δεν αποτελεί απλά το αποτέλεσμα της εργασιακής μου πορείας ούτε βασίζεται μόνο στην επιθυμία μου να διασώσω την ιστορία των προγόνων μου. Για μένα ήταν και είναι ένα χρέος απέναντι στους προγόνους μου και την ιστορία τους. Ένα χρέος που ακόμα καθορίζει την επαγγελματική και προσωπική μου πορεία. Μεγαλώνοντας ως παιδί προσφύγων στα μετεμφυλιακά χρόνια, η ταυτότητα του πρόσφυγα, η ταυτότητα του Ποντίου δεν είχε τη θέση που της έπρεπε. Η ιστορία μας ήταν άγνωστη και δεν υπήρχε καμία μέριμνα για την διάσωσή της. Με θλίβει που ακόμα και σήμερα, μετά από σχεδόν εκατό χρόνια από την περίοδο της καταστροφής, της γενοκτονίας, του ξεριζωμού και της προσφυγιάς, δεν τολμήσαμε να αναδείξουμε και να ερευνήσουμε αυτή την τραγωδία του ελληνισμού στο βαθμό που της πρέπει. Δεν τολμήσαμε να διεκδικήσουμε το δικαίωμα στην ιστορική μνήμη. Μόνο εκδηλώσεις μνημοσύνων, τελούσαμε και τελούμε.  Οι νεκροί μας δεν έχουν ανάγκη από ένα απλό μνημόσυνο, αλλά από ένα διαρκή αγώνα που θα μας επιτρέψει να σταθούμε απέναντι στο χρέος μας, στο χρέος στην ιστορική μνήμη. «Η μνήμη δεν είναι παρελθόν, είναι σπόρος της σκέψης και του καρπού, θεμέλιο της ζωής» μας συμβουλεύει ο Αργύρης Σφουντούρης που επέζησε από τη σφαγή του Διστόμου. Αυτή τη μνήμη πρέπει να διασώσουμε, γιατί αν δε γνωρίζουμε το παρελθόν μας, δεν μπορούμε να έχουμε μέλλον.

Επιβάλλεται, λοιπόν, να συνεχίσουμε τις έρευνες και κυρίως να ενθαρρύνουμε τις νέες ερευνήτριες και τους νέους ερευνητές προς αυτή την κατεύθυνση. Και επιβάλλεται να έχουμε ένα κεντρικό χώρο για να στεγάσει την υπάρχουσα και μέλλουσα ερευνητική δραστηριότητα. Ένα Κέντρο, όπου το υλικό θα είναι προσβάσιμο και θα αποτελεί ένα ζωντανό χώρο, μία κοιτίδα για τη διάσωση, την ανάδειξη και κυρίως τη συνέχιση της ιστορίας του Ποντιακού ελληνισμού.

Η Θεσσαλονίκη τόσο ως προσφυγομάνα όσο και ως πολυπολιτισμική πόλη αποτελεί από μόνη της και εξ ορισμού κέντρο πολιτισμού. Συνεχίζοντας αυτό το ρόλο της μπορεί να αποτελέσει και να αναδειχθεί ως κοιτίδα Μουσείων που αφορούν τις ιστορίες των λαών που έζησαν και ζουν σε αυτήν. Το πρώτο και μεγάλο βήμα έγινε με την απόφαση για την ανέγερση Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη. Αυτό ήταν ένα χρέος που η Πολιτεία όφειλε απέναντι στα δεκάδες χιλιάδες θύματα των συνελλήνων Εβραϊκής καταγωγής στα ναζιστικά στρατόπεδα και στους τόπους Κατοχής.

Γνωρίζω πολύ καλά ότι τώρα ζούμε μία νέα ιστορική στιγμή, με την πανδημία η οποία έχει αλλάξει τις προτεραιότητες και έχει φέρει νέα προβλήματα και προκλήσεις που κανείς δεν φανταζόταν. Ο πολιτισμός είναι ένας από τους τομείς που χτυπήθηκε σκληρά σε αυτή τη συνθήκη. Αλλά είναι και ένας από τους τομείς που θα πρέπει να επενδύσουμε για να ορθοποδήσουμε με το πέρας αυτής της τόσο δύσκολης αυτής περιόδου.

Ιδιαίτερα απευθύνομαι στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στην Υπουργό Πολιτισμού, αλλά και σε όλα τα μέλη του Κοινοβουλίου να δουν με σεβασμό την πρόταση που καταθέτουμε μέσω του Κέντρου Ποντιακών Μελετών. (ΚΕ.ΠΟ.ΜΕ) και αφορά στη δημιουργία Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη. Ο χώρος αυτός προτείνεται γιατί ήδη έχει παρθεί απόφαση για την ανάπλασή του, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου και την ίδρυση Μουσείων εντός του. Πρόσθετοι λόγοι που συνηγορούν στην επιλογή του συγκεκριμένου χώρου είναι και οι παρακάτω: Στις Δυτικές συνοικίες της πόλης μας, όπου το στρατόπεδο είναι η καρδιά του, η πλειοψηφία των προσφύγων είναι ποντιακής καταγωγής. Το στρατόπεδο Παύλου Μελά έχει συναισθηματική εξάρτηση με την τραυματική ιστορία των προσφύγων. Το 2012 σε συνεργασία με τον τότε Δήμο Σταυρούπολης πραγματοποίησα την Πολυθεματική έκθεση σε δύο χώρους του στρατοπέδου Παύλου Μελά. Οι επισκέπτες ήταν χιλιάδες, αλλά η τεράστια επιτυχία ήταν ο μεγάλος αριθμός μαθητών που επισκέφθηκαν την Έκθεση. Ο χώρος αυτός επιτρέπει την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση των μαθητών στο χώρο, για να μπορούμε να πραγματοποιούμε ξεναγήσεις, αλλά και μαθήματα ιστορίας.

Αυτό το πλούσιο υλικό που έχω συγκεντρώσει καθώς και όλη μου τη γνώση και εμπειρία με πολλή χαρά θα διαθέσω για να συνεχίσω το έργο που έχω αναλάβει τόσο σε όλη την επαγγελματική, αλλά και σε όλη την προσωπική πορεία. Αυτό θεωρούσα και θεωρώ χρέος μου απέναντι στους προγόνους μου και στην ιστορική μνήμη. Τώρα, το Χρέος το έχει η Πολιτεία, ώστε να συμβάλλει ενεργά και να στηρίξει αυτή την προσπάθεια. Εκατό χρόνια είναι αρκετά. Είναι καιρός  να στεγάσουμε επιτέλους μερικά από τα ανεκτίμητα προσφυγικά κειμήλια και εκθέματα που σώθηκαν. Να έχουμε ένα χώρο όπου το υλικό θα είναι προσβάσιμο σε όλες και σε όλους. Δεν είμαστε ου-τοπιστές. Πιστεύουμε στη δύναμη του τόπου και του χώρου, που μπορούν να προσφέρουν πολλά στη μελέτη της άγνωστης ιστορίας και του πολιτισμού μας.

Για αυτό προτείνουμε να είστε δίπλα μας στον αγώνα της ολοκλήρωσης του έργου μας και καλούμε όλες και όλους να υπογράψουν για να στηρίξουν την πρωτοβουλία αυτή.

Υπογράφουμε εδώ.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: ΕΒΟΟΚ

Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ

Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ
Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ

Ορθόδοξο μοναστήρι στη Μαύρη Θάλασσα έχει μπει στο μάτι του δήμου Τσάιμπασί και απειλείται να γίνει τεκές (ιστορικά χώρος συνάθροισης και ησυχαστήριο των δερβίσηδων). Ο δήμος που πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα ΑΚΡ και το κόμμα της Μεγάλης Ενότητας (ΒΒΡ) έχει αποφασίσει να κινητοποιήσει το δημοτικό συμβούλιο και οι επικεφαλής του δήμου ετοιμάζονται να καταθέσουν πρόταση αλλαγής της ονομασίας του μοναστηριού σε τεκέ.

Ο αρμενικής καταγωγής βουλευτής του HDP, Γκαρό Παϊλάν, εξέφρασε την αντίδρασή του στο σχέδιο και κάλεσε το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού να αναλάβει δράση, σημειώνοντας πως τέτοιες ρυθμίσεις αποτελούν κατάλοιπα του παρελθόντος και δεν ταιριάζουν στον 21ο αιώνα. Σύμφωνα με τον Garo Paylan «στην Ανατολία υπήρχαν χιλιάδες εκκλησίες και μοναστήρια Ελλήνων, Αρμενίων και Συροχαλδαίων. Πολλά από αυτά είναι πλέον ερείπια. Προσδοκία μας είναι να καταφέρουμε να έρθουμε σε συμβιβασμό με το παρελθόν. Πρέπει να αναβιώσει η κουλτούρα της συνύπαρξης (…) Είμαστε κάθετα αντίθετοι στην αλλαγή ονομασίας».

Πηγή: Έθνος

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»
Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε από τις 26 έως τις 28 Μαρτίου 2021, το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση», της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας – Εθνικής Βιβλιοθήκης Αργυρουπόλεως «Ο Κυριακίδης», μέσω του Zoom και του Facebook live.

Η πλούσια θεματολογία του έδωσε το έναυσμα ώστε να διεξαχθεί μία γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση, να ανταλλαχθούν χρήσιμες απόψεις και να διατυπωθούν προβληματισμοί και προτάσεις που αφορούν τον Ελληνισμό του Πόντου. 

Συνολικά έλαβαν μέρος 87 εισηγητές, εισηγήτριες και πρόεδροι τραπεζών από 10 χώρες, αναπτύσσοντας 17 θεματικές ενότητες, ενώ στην διοργάνωση συμμετείχαν 823 εγγεγραμμένοι σύνεδροι, αλλά και χιλιάδες θεατών που παρακολούθησαν την απευθείας μετάδοση.

Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο διαχειριστής και υπεύθυνος του e-Pontos, Θεόφιλος Κωτσίδης με θέμα: "Η συμβολή των ΜΜΕ στην διατήρηση της Παράδοσης - Η περίπτωση του e-Pontos".
 
 

Κυριακή 4 Απριλίου 2021

Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo

Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo
Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo

Με αφορμή το γεγονός την κήρυξη του 2021 ως κοινό έτος Ιστορίας μεταξύ Ελλάδας – Ρωσίας, η επιτροπή αδελφοποιήσεων του Δήμου Λυκόβρυσης Πεύκης επέλεξε να συνάψει σχέσεις συνεργασίας και επικοινωνίας με την Ρώσικη πόλη της Anapa και ιδιαίτερα με το προάστιο Vityazevo.

Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν:

Εκπρόσωποι του προαστείου Vityazevo:
- Σταφιονίδης Δημήτρης, Αντιπρόεδρος του Συλλόγου «Γοργιπία» Ελληνοποντίων του Vityazevo
- Έντισον Ιαννίδης, Μέλος ΔΣ του Συλλόγου «Γοργιπία» Ελληνοποντίων του Vityazevo
- Παπαδόπουλος Παύλος, Αποσπασμένος εκπαιδευτικός του Υπουργείου Παιδείας στο Vityazevo.

Εκπρόσωποι της Επιτροπής Αδελφοποιήσεων  Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης:

- Ιωάννου Παναγιώτης, Αντιδήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης
- Ζαχόπουλος Θανάσης, Διευθυντής Μοντεσσοριανών Σχολείων
- Παπαζαχαρίου Θωμάς, Πρόεδρος Εξωραϊστικού Πολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου Λυκόβρυσης Πεύκης «Αριστοτέλης»
- Ψυλλάκης Παναγιώτης, ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Ποντίων Μεταμόρφωσης «Ο Εύξεινος Πόντος», χοροδιδάσκαλος
- Ρούσσου Ρόζα, Αρχηγός 1ου Συστήματος Αεροπροσκόπων Πεύκης.
- Σαμπάνη Αγγελική, Σύλλογος Ποντίων

Σκοπός ήταν να γνωριστούν αμφότεροι οι εκπρόσωποι από τις δύο χώρες και να γίνει η πρώτη προσέγγιση για την ανάπτυξη διαύλων επικοινωνίας μεταξύ τους. Το συγκεκριμένο προάστιο επιλέχθηκε με δεδομένο ότι στην πλειοψηφία τους οι κάτοικοι είναι Ελληνικής και Ποντιακής καταγωγής 2ης και 3ης γενιάς, οι περισσότεροι εξ αυτών από την περιοχή Καρς του Πόντου, σε αριθμό περίπου 4000 ατόμων, οι οποίοι τιμούν τις παραδόσεις των προγόνων τους, ενώ γίνεται και εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας από τον κ. Π. Παπαδόπουλο αποσπασμένο εκπαιδευτικό του Υπουργείου Παιδείας.

Η πόλη της Anapa βρίσκεται στη βόρεια ακτή της Μαύρης Θάλασσας και για τον λόγο αυτό αποτελεί τουριστικό θέρετρο, που κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, υποδέχεται περίπου 800.000 με 1.000.000 άτομα για τουρισμό και για αυτό οι περισσότεροι κάτοικοι της περιοχής εργάζονται στον κλάδο αυτόν.

Ο Σύλλογος «Γοργιπία» από την πλευρά του έχει αναπτύξει στην περιοχή τις ακόλουθες πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες: Χορωδία, Θέατρο, Διδασκαλία μπουζουκιού και Ποντιακής Λύρας, Διδασκαλία Ποντιακής Διαλέκτου, Πρωταθλήματα Τάβλι και Ποδοσφαίρου, Φεστιβάλ Ελληνικής κουζίνας.

Οι εκπρόσωποι της επιτροπής Αδελφοποιήσεων του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης, επαίνεσαν τους συνομιλητές για την διατήρηση των ηθών και εθίμων της Ελληνικής και Ποντιακής παράδοσης και προθυμοποιήθηκαν να συμβάλουν στην διατήρηση της επαφής με την Ελλάδα, ο καθένας εκπροσωπώντας τον φορέα με τον οποίο δραστηριοποιείται στον Δήμο.

Δεδομένου ότι οι συνθήκες λόγω πανδημίας δεν επιτρέπουν προς το παρόν ανταλλαγή ανθρώπων και εύκολα ταξίδια στο εξωτερικό, στο πλαίσιο αυτό προτάθηκε:

Να αξιοποιηθεί η πολύχρονη και πρακτική εμπειρία των Μοντεσσοριανών σχολείων σε θεσμούς παιδείας, γνώσης και ανταλλαγής ιδεών σε ήδη εφαρμοσμένα προγράμματα στο σχολείο, όπως το Model United Nations (MUN), το διαπολιτισμικό πρόγραμμα ARMAMO και το Erasmus ώστε να γίνει ανταλλαγή στοιχείων επικοινωνίας (e-mail) μεταξύ των μαθητών του σχολείου και των μαθητών του σχολείου του Vityazevo προάγοντας την επικοινωνία και την φιλία και ίσως την επαφή για ένα μελλοντικό ταξίδι ανταλλαγής.

Να έρθουν σε επαφή (μέσω διαδικτυακών συναντήσεων) τα παιδιά του σχολείου του Vityazevo επίσης με άλλα παιδιά και προσκόπους από την Λυκόβρυση – Πεύκη προάγοντας την επικοινωνία και την φιλία.

Να γνωστοποιηθεί και στα 33 μέλη της επιτροπής αδελφοποίησης του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης το περιεχόμενο της πρώτης αυτή συνάντησης και να μεταδοθεί το αίσθημα της συγκίνησης και του ενθουσιασμού που διέπει τους συγκεκριμένους Έλληνες του Εξωτερικού.

Να προσφερθεί βοήθεια στην εκμάθηση ποντιακών χορών ή σε μαθήματα σκάκι (μέσω διαδικτύου κυρίως) αλλά και μελλοντικά να διοργανωθεί κάποιου δια ζώσης φεστιβάλ ή ολιγοήμερης εκδρομής και εκατέρωθεν φιλοξενίας στις δυο πόλεις, εάν οι συνθήκες κάποια στιγμή το επιτρέψουν.

Αφού έγινε γνωστό ότι στο Vityazevo λειτουργεί βιβλιοθήκη με ελληνικά βιβλία, συζητήθηκε από τα μέλη του συλλόγου, εάν υπάρχει η δυνατότητα, οι φορείς του Δήμου Λυκόβρυσης-Πεύκης να ζητήσουν από τα μέλη τους δωρίσουν κάποια βιβλία ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας, για θα σταλούν στο Vityazevo για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης.

Τέλος ανανεώθηκε το ραντεβού για επικοινωνία, των μελών του Συλλόγου «Γοργιπία» με το σύνολο των 33 μελών της επιτροπής αδελφοποιήσεων.

Συνεχίζονται οι "Κυριακές του Πόντου" από την Ποντιακή νεολαία της ΟΣΕΠΕ

Συνεχίζονται οι "Κυριακές του Πόντου" από την Ποντιακή νεολαία της ΟΣΕΠΕ
Συνεχίζονται οι "Κυριακές του Πόντου" από την Ποντιακή νεολαία της ΟΣΕΠΕ

Η Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη συνεχίζει τις διαδικτυακές εκδηλώσεις της, την Κυριακή 4 Απριλίου 2021.

Στην εκδήλωση αυτή θα υπάρχει αφιέρωμα στους Πόντιους αγωνιστές του 1821.

Η εισήγηση θα γίνει μέσω Zoom (Meeting ID 5203301373) στις 14.00 ώρα Γερμανίας και 15.00 ώρα Ελλάδας.

«Όψεις της εκπαίδευσης και της κοινωνίας των Ελλήνων του Πόντου»

«Όψεις της εκπαίδευσης και της κοινωνίας των Ελλήνων του Πόντου»
«Όψεις της εκπαίδευσης και της κοινωνίας των Ελλήνων του Πόντου»

Τις δικές του διαδικτυακές συναντήσεις μέσω της πλατφόρμας Zoom συνεχίζει ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας "Ο Φάρος", την Κυριακή 4 Απριλίου 2021 στις 7:30 μ.μ.

Το θέμα της συνάντησης είναι: «Όψεις της εκπαίδευσης και της κοινωνίας των Ελλήνων του Πόντου».

Ομιλητής: Δρ. Αντώνης Παυλίδης, Ιστορικός - Κοινωνιολόγος, Μέλος του Δ.Σ. της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών,

Όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν αρκεί να μπουν 10 λεπτά πριν συνάντηση εδώ (ID 83123214243).

Σάββατο 3 Απριλίου 2021

Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Εύξεινο Λέσχη Βέροιας

Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Εύξεινο Λέσχη Βέροιας
Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Εύξεινο Λέσχη Βέροιας

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους της ότι ξεκινά ο δεύτερος κύκλος διαδικτυακών μαθημάτων Ποντιακής διαλέκτου με διδάσκουσα την Αναστασία Μαχαιρίδου, Φιλόλογο, Γλωσσολόγο και διαπιστευμένη εκπαιδεύτρια ποντιακής διαλέκτου.

Τα μαθήματα θα είναι πέντε (5) και η έναρξή τους έχει προγραμματιστεί για τις αρχές Απριλίου 2021. Η δομή του μαθήματος θα ακολουθεί τα περσινά πρότυπα.

Όσοι και όσες ενδιαφέρεστε να συμμετάσχετε, παρακαλείστε να συμπληρώσετε την φόρμα εδώ.

Η φόρμα θα παραμείνει ανοιχτή έως ότου συμπληρωθούν οι διαθέσιμες θέσεις.

Εμβληματικό το μνημείο κατά των Γενοκτονιών στην Προσοτσάνη

Εμβληματικό το μνημείο κατά των Γενοκτονιών στην Προσοτσάνη
Εμβληματικό το μνημείο κατά των Γενοκτονιών στην Προσοτσάνη

Σε έναν κομβικό χώρο, στην είσοδο της Προσοτσάνης, τοποθετήθηκε το πρωί της Παρασκευής το μνημείο του διεθνούς γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη, που είναι αφιερωμένο στις Γενοκτονίες όλων των λαών. Οι μορφές του μνημείου τοποθετήθηκαν επάνω στην ειδική βάση και αυτό που ουσιαστικά απομένει είναι η μικρή διευθέτηση του χώρου και η τοποθέτηση του όγκου που θα αναγράφει σε διάφορες γλώσσες τις λέξεις «Γενοκτονία» και «Αθώοι».

Μιλώντας στα «ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας» ο δημιουργός του έργου κ. Τσουνίδης είπε ότι «Το έργο προέκυψε μετά από αρκετή συζήτηση, πριν από δυο περίπου χρόνια, με τον Σύλλογο Ποντίων Προσοτσάνης «Ο Πόντος» και με τον πρώην Δήμαρχο κ. Άγγελο Λύσσελη και ολοκληρώθηκε με τον σημερινό Δήμαρχο κ. Θεόδωρο Αθανασιάδη. Θέλαμε να είναι ένα σύγχρονο μνημείο που να αφορά το σύνολο των γενοκτονιών». Ο γνωστός, διεθνούς φήμης, γλύπτης που δημιουργεί τα έργα του στην Προσοτσάνη δήλωσε ικανοποίηση από την ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας, πολύ περισσότερο διότι το γλυπτό τοποθετείται στην περιοχή όπου μεγάλωσε, και συμπλήρωσε «Είναι κάτι ιδιαίτερο για εμένα αυτό το μνημείο και στέλνει ένα ελπιδοφόρο μήνυμα στον κόσμο, να μην ξανασυμβούν γενοκτονίες, αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός της τοποθέτησής του».

Για το θέμα της τοποθέτησης του μνημείου, ο Σύλλογος Ποντίων Προσοτσάνης «Ο Πόντος» ευχαρίστησε, χθες Δευτέρα, τους ανθρώπους που συνετέλεσαν στην ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας. Αρχικά ευχαρίστησε τον Δήμο Προσοτσάνης και τους Δημάρχους Άγγελο Λύσσελη και Θεόδωρο Αθανασιάδη για την άψογη συνεργασία και συμμετοχή στο όραμα του συλλόγου. Παράλληλα ευχαρίστησε τον διεθνούς φήμης γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη που του ανατέθηκε το έργο και δημιούργησε αυτό που έπρεπε να αποδοθεί με τον πιο όμορφο και κομψό τρόπο που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς. Ο σύλλογος απηύθυνε επίσης τις ευχαριστίες του στον Σύνδεσμο Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας και ιδιαίτερα στον πρόεδρο, Γρηγόρη Κεσαπίδη για την ενίσχυση, βοήθεια αλλά και πίστη που είχε από την αρχή σε αυτό το εγχείρημα. Επίσης απηύθυνε ευχαριστίες, όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά «Στον στρατηγικό σύμβουλο Νίκο Λυγερό, τον μεγάλο αυτόν ανθρωπιστή που με τις ιδέες του απογείωσε το μνημείο τόσο από άποψη καινοτομίας όσο και από άποψη συμβολισμού». Οι άνθρωποι του συλλόγου προσθέτουν: «Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την αρχιτέκτονα Ραλλού Καρτέρη από την Αθήνα, μη ποντιακής καταγωγής που εργάστηκε αφιλοκερδώς για την υλοποίηση των αρχιτεκτονικών και φωτορεαλιστικών σχεδίων του Μνημείου».

Το Μνημείο φέρει τίτλο «Μνημείο Αθώων Ανθρωπότητας κατά των Γενοκτονιών» και τοποθετήθηκε στο κεντρικότερο σημείο του Δήμου Προσοτσάνης, στην είσοδο της πόλης, ώστε να δεσπόζει στο φυσικό περιβάλλον και να είναι διακριτό από οποιονδήποτε μπαίνει ή βγαίνει από την πόλη. Το Μνημείο κατασκευαστικά και νοηματικά αποτελείται από δύο επιμέρους στοιχεία που το καθένα έχει το συμβολισμό του και τα δύο μαζί συνομιλούν για να μας περάσουν το μήνυμα, όπως έγραψε ο Νίκος Λυγερός σε ποίημα του αφιερωμένο στο Μνημείο, ότι δεν ξεχνάμε τους Αθώους των Γενοκτονιών αλλά ούτε και τους Δίκαιους που με το έργο τους μετατρέπουν τη φωτιά της γενοκτονίας σε φως Ανθρωπότητας.

Στο 1ο στοιχείο διακρίνονται πέντε μεγαλοπρεπείς φιγούρες ανθρώπων ύψους 3,5 m που εδράζονται σε βάση όπου αναγράφεται συντομογραφικά ο τίτλος του μνημείου «Μνημείο Αθώων Ανθρωπότητας» και αντιπροσωπεύουν τα θύματα όλων των γενοκτονιών. Η επιλογή της λέξης «Αθώοι» δεν είναι τυχαία αφού για να είσαι αθώος πρέπει να σε κατηγορήσουν και τα θύματα των γενοκτονιών κατηγορήθηκαν και καταδικάστηκαν για αυτό που είναι και όχι για κάτι που έκαναν. Οι φιγούρες αυτές είναι απλές, αλλά όχι απλοϊκές και διακρίνονται από μια αφαιρετικότητα επί τούτου, ώστε να μπορεί ο κάθε λαός να ταυτιστεί με αυτές. Είναι από μάρμαρο, σε αρχαιοελληνικό μοτίβο θυμίζοντας από την μία κυκλαδίτικα γλυπτά που αναδεικνύουν με έμμεσο τρόπο τον αρχαίο πολιτισμό που είχαν πολλοί γενοκτονημένοι λαοί και από την άλλη το γεγονός ότι πολλοί λαοί που γενοκτονήθηκαν ήταν πληθυσμοί γηγενείς στις περιοχές όπου μεγαλούργησαν.

Το 2ο στοιχείο αποτελείται από ένα παραλληλεπίπεδο που είναι τοποθετημένο με κλίση ως προς τον ορίζοντα και με κατεύθυνση προς τις 5 φιγούρες του 1ου στοιχείου έτσι ώστε να δίνει την αίσθηση στον παρατηρητή ότι συνομιλεί με αυτές. Στο παλληλεπίπεδο αναγράφονται οι λέξεις Γενοκτονία και Δίκαιοι σε γλώσσες λαών που έχουν υποστεί γενοκτονία: Ελληνικά, Αρμενικά, Εβραϊκά, Ουκρανικά καθώς και στις 6 επίσημες γλώσσες των Ηνωμένων Εθνών: Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά, Ρωσικά, Κινέζικα και Αραβικά έτσι ώστε να αναδειχτεί ο διεθνής χαρακτήρας που έχει το έγκλημα αυτό και να γίνει κατανοητό σε όλους ότι το σημαντικό στην έκφραση έγκλημα κατά της Ανθρωπότητας είναι το κατά της Ανθρωπότητας κι όχι το έγκλημα.

Ο κάθε λαός αντιπροσωπεύει την ίδια την Ανθρωπότητα σε φάση γενοκτονίας καθώς είναι αυτή που πληγώνεται. Η παρουσία των Δίκαιων σε μνημείο γενοκτονίας θέλει να δώσει ένα άλλο στίγμα και δεν περιορίζεται στη θυματολογία. Θέλει να αναδείξει το Έργο των Δίκαιων και να καλέσει τον παρατηρητή να γίνει και αυτός ένας, παλεύοντας ενάντια στις γενοκτονίες. Ο Raphael Lemkin που ως επινοητής του όρου γενοκτονίας είναι εξ αρχής Δίκαιος για όλες τις γενοκτονίες, ο Woodrow Wilson, ο Henry Morgenthau για τους Έλληνες και τους Αρμένιους, ο Oskar Schindler για τους Εβραίους και τόσοι άλλοι άνθρωποι που προστάτεψαν αθώους, αντιστάθηκαν και πάλεψαν ενάντια στη βαρβαρότητα εκφράζονται όλοι μέσα από αυτό το παραλληλεπίπεδο του Άγνωστου Δίκαιου ο οποίος θα έχει επιτέλους έναν τάφο που θα θυμίζει το έργο που έχει παράγει για τη μνήμη και αξιοπρέπεια των Αθώων της Ανθρωπότητας. Αυτός ο συμβολισμός αποτυπώνεται και αισθητικά προσδίδοντας στο Μνημείο μια ξεχωριστή και συνάμα σπάνια ιδιότητα. Από τον τάφο του Άγνωστου Δίκαιου βγαίνει το φως που φωτίζει τους Αθώους καθιστώντας έτσι το Μνημείο αυτόφωτο. Έτσι ο τάφος αυτός γίνεται ένα κερί μνήμης που φωτίζει τους Αθώους και το Μνημείο Αθώων της Ανθρωπότητας υπενθυμίζει όχι μόνο την πράξη βαρβαρότητας της γενοκτονίας αλλά και τον αγώνα των Δίκαιων για την επαναφορά της μνήμης.

Το Μνημείο αποκτά μέσω της ενέργειας του φωτός των Δίκαιων ενεργητικότητα και μας παροτρύνει να αντισταθούμε και εμείς στη βαρβαρότητα των γενοκτονιών. Στο Σύλλογό Ποντίων Προσοτσάνης «Ο Πόντος» δεν αρκεί η παθητική στάση της μνήμης, σύμφωνα με τα όσα δηλώνουν με αφορμή το μνημείο, αλλά χρειάζεται και έργο για την επαναφορά αυτής, λόγω αγάπης στην ανθρωπότητα.

«Μετάξι, ασήμι…και διπλωματία» - Οι Μ. Δυνάμεις στον Πόντο του 19ου αιώνα

«Μετάξι, ασήμι…και διπλωματία» - Οι Μ. Δυνάμεις στον Πόντο του 19ου αιώνα
«Μετάξι, ασήμι…και διπλωματία» - Οι Μ. Δυνάμεις στον Πόντο του 19ου αιώνα

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας Συκεών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Μετάξι, ασήμι…και διπλωματία» - Οι Μ. Δυνάμεις στον Πόντο του 19ου αιώνα, με εισηγητή τον επ. καθηγητή της Έδρας Ποντιακών Σπουδών κ. Κυριάκο Χατζηκυριακίδη, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 4 Απριλίου 2021 στις 8:00 μ.μ.

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο κ. Θεόφιλος Κωτσίδης.

Όσοι επιθυμούν να δουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ.