Το θεατρικό τμήμα του Συλλόγου Ποντίων Ξάνθης ταξιδεύει…
Με ιδιαίτερη χαρά σας γνωρίζουμε ότι το Θεατρικό τμήμα του Συλλόγου μας, με το εξαίρετο ηθογραφικό θεατρικό έργο του Σίμου Λιανίδη «Σα κρύα τη Λουτρού», έχει προσκληθεί και θα δώσει παραστάσεις στις παρακάτω εκδηλώσεις:
- στον Πολύγυρο Χαλκιδικής, στις 14 Νοεμβρίου 2009,
στα πλαίσια της « 5ης Συνάντησης Ερασιτεχνικών Θεατρικών δημιουργημάτων» προσκεκλημένοι από το θεατρικό τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Πολυγύρου.
- στις Μουριές του Νομού Κιλκίς, στις 21 Νοεμβρίου 2009,
στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου» της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος. Το φεστιβάλ διοργανώνεται από τον Σύνδεσμο Ποντιακών Σωματείων Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, θα συμμετέχουν με έργα τους σύλλογοι από όλη την χώρα και οι παραστάσεις έχουν προγραμματισθεί να δοθούν σε διάφορους Δήμους του Νομού Κιλκίς.
Ο Σύλλογος αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει και να συγχαρεί δημοσίως τον υπεύθυνο του θεατρικού μας τμήματος κ Χαϊτίδη Δημήτρη για την επαγγελματική σκηνοθεσία του θεατρικού έργου.
Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στους ερασιτέχνες ηθοποιούς του έργου:
Χαϊτίδη Λάζαρο (Λάκη), Τουλουμίδου Γεύση, Χαϊτίδη Δημήτρη, Παρασκευοπούλου Ειρήνη, Τσιμούδη Χριστίνα, Ραφτοπούλου Αθηνά, Ελευθεριάδη Απόστολο, Ιωακειμίδη Μπάμπη, Βλασακούδη Λεωνίδα, Νικολαϊδου Αναστασία, Αναστασιάδου Κατερίνα, Αποστολίδη Μίλτο, Καλεντερίδη Λάζαρο που ανιδιοτελώς, με ιδιαίτερη προθυμία, αγάπη για τον ποντιακό ελληνισμό και με μεγάλη επιτυχία συμμετέχουν στην άψογη παρουσίαση της θεατρικής παράστασης.
Το Ποντιακό Θέατρο που γεννήθηκε στον χώρο του αξέχαστου Πόντου, υπήρξε ο εκφραστής της ιστορίας των ελληνικών πράξεων και της ελληνικής γλώσσας και προσπάθησε μέσα από τις ρωγμές που άφηνε το τιμαριωτικό σύστημα στα τέλη της οθωμανικής αυτοκρατορίας, το τανζιμάτ, κι αργότερα το τουρκικό κράτος, να κρατήσει τον ελληνισμό εκεί, δίνοντας του τα εθνικά πειστήρια της καταγωγής, της αδιάλειπτης συνέχειας, της περηφάνιας. «Έλληνες εσμέν, απόγονοι ενδόξων προγόνων», γράφει ο Iωάννης Bαλαβάνης στο «Eιμαρμένης παίγνια» το 1860.
Αν το αρχαίο θέατρό μας αποτελεί τη μακρινή αρχή της προϊστορίας του νεοελληνικού θεάτρου, τότε, θα πρέπει να λογαριάζεται και το Ποντιακό Θέατρο, μαζί με τον Καραγκιόζη, το Κρητικό Θέατρο, τις Ομιλίες, σαν «γέφυρα» ανάμεσα στο αρχαίο και το νεοελληνικό θέατρο.
Αριθμεί σήμερα πάνω από 340 έργα τυπωμένα ή χειρόγραφα, γραμμένα σε όλα τα ιδιώματα της ποντιακής διαλέκτου ή ποντιακής καθαρεύουσας, ή ποντιακής και δημοτικής, ή μόνο καθαρεύουσας. Από αυτά τα 285 γράφτηκαν στην Ελλάδα μετά το 1922.
Στόχοι του η προβολή των ηθών και εθίμων του Πόντου και η διατήρηση της ποντιακής διαλέκτου μέσα από τα ακούσματα της.
- στον Πολύγυρο Χαλκιδικής, στις 14 Νοεμβρίου 2009,
στα πλαίσια της « 5ης Συνάντησης Ερασιτεχνικών Θεατρικών δημιουργημάτων» προσκεκλημένοι από το θεατρικό τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Πολυγύρου.
- στις Μουριές του Νομού Κιλκίς, στις 21 Νοεμβρίου 2009,
στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Ποντιακού Θεάτρου» της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος. Το φεστιβάλ διοργανώνεται από τον Σύνδεσμο Ποντιακών Σωματείων Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, θα συμμετέχουν με έργα τους σύλλογοι από όλη την χώρα και οι παραστάσεις έχουν προγραμματισθεί να δοθούν σε διάφορους Δήμους του Νομού Κιλκίς.
Ο Σύλλογος αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει και να συγχαρεί δημοσίως τον υπεύθυνο του θεατρικού μας τμήματος κ Χαϊτίδη Δημήτρη για την επαγγελματική σκηνοθεσία του θεατρικού έργου.
Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στους ερασιτέχνες ηθοποιούς του έργου:
Χαϊτίδη Λάζαρο (Λάκη), Τουλουμίδου Γεύση, Χαϊτίδη Δημήτρη, Παρασκευοπούλου Ειρήνη, Τσιμούδη Χριστίνα, Ραφτοπούλου Αθηνά, Ελευθεριάδη Απόστολο, Ιωακειμίδη Μπάμπη, Βλασακούδη Λεωνίδα, Νικολαϊδου Αναστασία, Αναστασιάδου Κατερίνα, Αποστολίδη Μίλτο, Καλεντερίδη Λάζαρο που ανιδιοτελώς, με ιδιαίτερη προθυμία, αγάπη για τον ποντιακό ελληνισμό και με μεγάλη επιτυχία συμμετέχουν στην άψογη παρουσίαση της θεατρικής παράστασης.
Το Ποντιακό Θέατρο που γεννήθηκε στον χώρο του αξέχαστου Πόντου, υπήρξε ο εκφραστής της ιστορίας των ελληνικών πράξεων και της ελληνικής γλώσσας και προσπάθησε μέσα από τις ρωγμές που άφηνε το τιμαριωτικό σύστημα στα τέλη της οθωμανικής αυτοκρατορίας, το τανζιμάτ, κι αργότερα το τουρκικό κράτος, να κρατήσει τον ελληνισμό εκεί, δίνοντας του τα εθνικά πειστήρια της καταγωγής, της αδιάλειπτης συνέχειας, της περηφάνιας. «Έλληνες εσμέν, απόγονοι ενδόξων προγόνων», γράφει ο Iωάννης Bαλαβάνης στο «Eιμαρμένης παίγνια» το 1860.
Αν το αρχαίο θέατρό μας αποτελεί τη μακρινή αρχή της προϊστορίας του νεοελληνικού θεάτρου, τότε, θα πρέπει να λογαριάζεται και το Ποντιακό Θέατρο, μαζί με τον Καραγκιόζη, το Κρητικό Θέατρο, τις Ομιλίες, σαν «γέφυρα» ανάμεσα στο αρχαίο και το νεοελληνικό θέατρο.
Αριθμεί σήμερα πάνω από 340 έργα τυπωμένα ή χειρόγραφα, γραμμένα σε όλα τα ιδιώματα της ποντιακής διαλέκτου ή ποντιακής καθαρεύουσας, ή ποντιακής και δημοτικής, ή μόνο καθαρεύουσας. Από αυτά τα 285 γράφτηκαν στην Ελλάδα μετά το 1922.
Στόχοι του η προβολή των ηθών και εθίμων του Πόντου και η διατήρηση της ποντιακής διαλέκτου μέσα από τα ακούσματα της.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ
Πάροδος Θερμοπυλών 8
Ξάνθη
Τ.Κ. 67100
Τηλ. 2541078811
Fax 2541028200
www.spnx.gr
pontos@xan.gr