Λαγός την φτέρη κούναγε, κακό της κεφαλής του.
Εδώ βέβαια οι λαγοί είναι δύο.
Ο ένας όμως, εκτιμώντας καλύτερα την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, σιώπησε.
Κατάλαβε ότι έχει δημιουργηθεί ένα κίνημα που απαιτεί την αλλαγή του καθεστώτος στην Παναγία Σουμελά.
Ένα κίνημα δυναμικό που έχει πλαισιωθεί από όλα τα εκλεκτά στοιχεία του Ποντιακού Χώρου και έχει αγκαλιασθεί από το σύνολο των Ποντίων.
Κατάλαβε την δημιουργία αυτού του τεράστιου ρεύματος που διεκδικεί και θέλει να αποκατασταθεί η νομιμότητα στο Ίδρυμα.
Κατάλαβε ότι όποιος αντισταθεί στην καθολική λαϊκή απαίτηση, θα συμπαρασυρθεί και θα διαλυθεί μαζί με το παράνομο κατεστημένο.
Ο λαγός λοιπόν που κούναγε την φτέρη, είναι ένα απομεινάρι μιας άλλης εποχής που δίνει την ύστατή του μάχη. Όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, η ψυχολογική του πίεση είναι μεγάλη και η ψυχραιμία του, ελλειμματική, γνωρίζοντας ότι η μάχη που δίνει δεν έχει ηθικό έρεισμα, δεν έχει ιδανικά και το δίκαιο είναι μακριά από αυτόν.
Αυτά λοιπόν στριφογυρίζουν στο κρανίο του λαγού, με αποτέλεσμα να έχει απολέσει την νηφαλιότητα και όποια σοβαρότητα έχει.
Πέταξε την μάσκα του και σαν καλός ευσεβιστής, άρχισε να υβρίζει από άμβωνος έναν ολόκληρο λαό, προσπαθώντας να φανεί αρεστός στην Παρέα.
Ύβρεις που δεν μπορεί να δεχθεί κανείς.
Προδότες, Εφιάλτες, Αμοιρούτσηδες αλητήριοι νυχτερινών κέντρων, μεθύστακες, άθεοι, χιλιαστές κλπ. Δεν άφησε στο απυρόβλητο ούτε τους Βουλευτές του Νομού που υπέγραψαν το ψήφισμα για την αλλαγή του καθεστώτος, εκθειάζοντας τον έναν και μοναδικό που δεν υπέγραψε, παροτρύνοντας εμμέσως τους πιστούς να τον ψηφίσουν στις επερχόμενες εκλογές.
Δεν εξαιρέθηκαν ούτε οι κάτοικοι της Καστανιάς, τους οποίους καθύβρισε επίσης, διερωτώμενος πού βρήκαν την δωρεά των 500 στρεμμάτων που έκαναν στο Σωματείο.
Μήπως οι πρόγονοί τους την έφεραν από την Σάντα;
Αυτά και άλλα πολλά είπε ο Ανιστόρητος λαγός.
Οχυρωμένος πίσω από τα άμφια, θεώρησε ότι μπορεί να υβρίζει και να λασπολογεί.
Νόμισε ότι δεν θα τολμήσει κανείς να του ανταπαντήσει. Φαντάστηκε ότι το πλήρωμα της Εκκλησίας θα αποδοκιμάσει κάθε τέτοια προσπάθεια.
Πόσο λάθος όμως έκανε στις εκτιμήσεις του.
Βρέθηκαν πολλοί που αντέδρασαν.
Άνθρωποι καταξιωμένοι στη συνείδηση του Ποντιακού λαού, από το έργο και την προσφορά τους.
Το χειρότερο για τον λαγό είναι ότι έχουν την στήριξη όλων των Ποντίων, οι οποίοι γνωρίζουν πού βρίσκεται το δίκαιο. Επίσης γνωρίζουν για ποιο λόγο ένας Μητροπολίτης κατάντησε κοινός συκοφάντης και φερέφωνο κάποιων. Όσο αφορά εμένα, του αφιερώνω από καρδιάς και του επιστρέφω τους χαρακτηρισμούς και τις ύβρεις που εκστόμισε από άμβωνος, με τον δικό μου Ποντιακό τρόπο.
Υ.Γ. Αφιερωμένο επίσης και σε εκείνους που διέγραψαν με μια μονοκοντυλιά- αλλά δεν κατάφεραν να εξαφανίσουν- τους αδελφούς μας που έμειναν στον Πόντο, που το
μόνο τους αμάρτημα ήταν ότι δεν ήταν Χριστιανοί ή ήταν Κρυπτοχριστιανοί
Το κατά Σαύλον Τραυαγγέλιγμαν1
Ναϊλλοί σ’ εμάς τοι Πόντιους, έρθεν ο νέον Σαύλον
Ωράστε, ξάϊ κι’ ομοίασεν τον Άγιον τον Παύλον
Το στόμαν ατ’ αν κι κρατεί, υλάζ’2 κ’ εβγάλ’ κακίαν
Σκεντρέζ’3 άμον σιρκούμενον, με λόγια την καρδίαν.
Τερέστε τον και κρίστε τον, τον ασεβόν τον Σαύλον
Το Ιερόν πα μουρταρίζ’4 , να ξεπλερών το Ναύλον
Δεσπότες με δισάκ’ς σο χέρ, αντίς για τα Βαγγέλια
Όπου ελέπ’νε έχ φαΐν, ρούζ’νε άμον γαρδέλια5
Εχώρτσαν μίαν το μιλέτ, τ’ ημσούς οπίσ’ εφέκαν
Αλλόπιστους εκόλτσαν ατς’ς σοι Τούρκ’ς δώρον εδέκαν
Ατώρα ξάν χωρίζ’νε μας και το μιλέτ δασκεύνε6
Πως είμες άθεοι εμείς κι’ ατοίν’ς σον Θον πιστεύνε.
Θεός ατουν εν’ η παρά, θεός τα μεγαλεία
Σ’ατά προσκύνεμαν εφτάν’, σ’ατά εφτάν’ λατρεία
Ευλαβικοί’ς σα φανερά, τεή7 κρατούν νεστείας.
Ατσάπα πώς εγέντανε με τα τρανά κοιλίας;
Δίκλωποι8 και αφώτιστοι9, πάντα με τοι τρανούς
Κ’ εντρέπουνταν κι’ εφτάνε μας και τοι θεοτικούς
Κι όνταν Προδότες λέγνε μας ας ξέρνε κι κομπούμες
Ατοίν είν’ Αμοιρούτσηδες10, ολόρθοι κι κοιμούμες
Εξέρουμε τα σκέδια, ντο θέλ’νε, ντο νουνίζ’νε.
Ακρίτες είμες σ’ Αγια, για να μη λαταρίζνε11.
1 Τραυαγγελίζω= επί ιερέως, αναγιγνώσκω περικοπάς του Ευαγγελίου επί του πάσχοντος σωματικώς ή ψυχικώς, προς ίασιν
2 Υλάζω= α) επί κυνός γαβγίζω π.χ. ο σκύλλον μερ’ τρώει, εκεί υλάζ’ β) κακολογώ, υβρίζω
3 Σκεντρέζω= επι ιοβόλων ερπετών και εντόμων δάκνω, κεντρίζω
4 Μουρταρίζω= βρωμίζω, λερώνω με ακαθαρσίες
5 Γαρδέλ’= γεράκι
6 Δασκεύω= α) κηρύττω επί εκκλησίας, κατηχώ β) συμβουλεύω, καθοδηγώ
7 Τεή= τάχα
8 Δίκλωπος= διπρόσωπος, δόλιος
9 Αφώτιστος= πονηρός, κακός
10 Αμοιρούτσης= κατηγορείται ότι παρέδωσε δολίως την Τραπεζούντα στους Τούρκους
11 Λαταρίζω= κινούμαι ελαφρώς εις την θέσιν που είμαι, χωρίς να μετακινηθώ
Πηγή: Εφημερίδα "Αργοναύτης", φύλλο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου