του Γιώργου Κιούση
Η μοναδική του ενοχή ήταν το ελληνικό του όνομα και η φανέλα με το Π του Πόντου στο στήθος του. Επί τέσσερις μήνες τον βασάνιζαν φρικτά στις φυλακές της Αμάσειας. Στα δεκαεννιά του απαγχονίζεται και τρεις μήνες μετά την ίδια τύχη έχει ο πατέρας του και άλλοι 173 Πόντιοι. Ήταν όλοι τους εξόριστοι στα Τάγματα Θανάτου του κεμαλικού καθεστώτος.
Στη μνήμη του Συμεών Ανανιάδη γεννημένου το 1901 στη Σαμψούντα, απόφοιτου του «Ανατόλια», του κολεγίου Μερζιφούντας, ήταν αφιερωμένο το 6ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών που πραγματοποιήθηκε στο νέο κλειστό γυμναστήριο Λευκόβρυσης, παρουσία περισσότερων από 2.000 νεολαίων του Πόντου απ' όλες τις γωνιές της χώρας. Παιδιά όλων των ηλικιών από τα 386 σωματεία της Παμποντιακής παρουσίασαν παραδοσιακούς χορούς της Αργυρούπολης, του Ακ-Νταγ-Ματέν, της Πάφρας, του Καρς, γιουβαλάντουμ, σαρίκουζ, τούρι, κότσαρι, χερροιανίτσα, φόνα, υπό τους ήχους του ζουρνά, του κεμανέ, του νταουλιού, της λύρας.
Συγκλονιστική η αρχή με τον λυράρη Αντέμ Εκίζ να απαγγέλλει: «Την πατρίδα μ' έχασα, έκλαψα και πόνεσα, λύουμαι κι αροθυμώ, όι-όι, ν' ανασπάλω κι' επορώ», από τη «Μαυροθάλασσα», στίχοι Χρήστου Αντωνιάδη. Παρόντες σ' αυτή τη γιορτή βουλευτές και τοπικοί άρχοντες άκουσαν τον πρόεδρο της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Γιώργο Παρχαρίδη, να τονίζει το θέμα διδασκαλίας της ποντιακής γλώσσας στα σχολεία, της διεθνοποίησης του ζητήματος της γενοκτονίας, της αλλαγής του νομικού καθεστώτος που διέπει το Ιδρυμα «Παναγία Σουμελά» στο Βέρμιο όπου, όπως υπογράμμισε, «μία οικογένεια διαφεντεύει εδώ και 46 χρόνια, παραδίδοντας προκλητικά τη διαχείριση από γενιά σε γενιά».
Ο ίδιος ουσιαστικά πέταξε το γάντι στην Κοζανίτισσα υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, από την οποία περιμένει να προχωρήσει το θέμα «από το τέλμα που το άφησαν οι προκάτοχοί της Στυλιανίδης και Σπηλιωτόπουλος». Υποδειγματική η φιλοξενία από τον Δήμο Κοζάνης και τον Σύνδεσμο Σωματείων Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, με τη σφραγίδα του προέδρου του Στέλιου Μωυσιάδη.
Επίγευση στη μυσταγωγική βραδιά ο συμπαντικός πυρρίχιος (σέρα ή τρομαχτόν) αρχαιοπρεπέστατος, ίσως ο διασημότερος χορός.
Της Λευκόβρυσης
Οι πρόσφυγες, όσο και να ονειρεύονται την επιστροφή στον τόπο τους, πάντα προσπαθούν να ρίξουν ρίζα στη νέα τους πατρίδα, συχνά ιδρύουν και πολιτιστικά σωματεία.
Όπως ο Εκπολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Λευκόβρυσης «Αναγέννηση» που γεννήθηκε στις 16 Μαΐου 1982, για να μετονομαστεί σε Ιστορικό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκόβρυσης Κοζάνης «Διγενής Ακρίτας». Οι σκοποί του συλλόγου είναι κατ' αρχήν ιστορικοί. Προσπαθεί να εκπροσωπήσει τη συνέχεια από τις «χαμένες πατρίδες», για την τοπική κοινωνία όχι μόνο της Λευκόβρυσης αλλά και του ελληνισμού γενικότερα, αφού υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη και συμμετέχει ενεργά στην Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος. Πρόσφατα, τα μέλη του Συλλόγου εξέδωσαν ένα ιστορικό-λαογραφικό έντυπο με θέματα της παράδοσης του χωριού.
Περήφανοι για τη νεολαία
«Είμαστε περήφανοι γι' αυτήν τη νεολαία. Κοιτά μπροστά, χτίζει το μέλλον της, με ομοψυχία και σύνεση, ανταποκρίνεται στα αιτήματα της νέας εποχής». Συγκινημένος από το χορό των ποντιόπουλων, ο Γιώργος Παρχαρίδης, πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος τονίζει: «Με τις Πανελλαδικές Συνδιασκέψεις των νέων και τα Πανελλαδικά Φεστιβάλ ποντιακών χορών η Π.Ο.Ε. ενθαρρύνει και προωθεί τη συμμετοχικότητα των νέων, ενισχύει και ενδυναμώνει τη συνοχή τους, διευκολύνει και επιβραβεύει τις πρωτοβουλίες τους και τους προετοιμάζει να αναλάβουν τα ηνία τού οργανωμένου ποντιακού χώρου. Εκφράζω τις ευχαριστίες μου σε όσους συνέβαλαν τα μέγιστα για να ευοδωθεί αυτή η μεγάλη παμποντιακή γιορτή».
Έρωτας στον Πόντο
Η ιστορία ξεκινά από τη Γερμανία με τον έρωτα δύο νέων ανθρώπων, του Κώστα (από τη Δράμα) και της Εμινέ (από τον Πόντο) και πορεύεται μέσα από συγκρούσεις των διαφορετικών ηθών, εθίμων και θρησκειών.
Έχουμε από τη μια την άρνηση των γονέων του Κώστα, που πηγάζει από τον πόνο που άφησε στις ψυχές τους η γενοκτονία, και από την άλλη την αρρωστημένη ακραία ιδεολογία των Γκρίζων Λύκων στην οικογένεια του κοριτσιού. Η μοίρα, όμως, αλλάζει το παιχνίδι. Ιστορικά γεγονότα από το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου και συγγραφέα Τάσου Κοντογιαννίδη με τίτλο «Αργοναύτες του Ερωτα», εκδόσεις «Άγκυρα». Ο Τάσος Κοντογιαννίδης από τα Κομνηνά Ξάνθης είναι γνωστός στο κοινό με τα ιστορικά και πολιτικά βιβλία του «Το έγκλημα στου Χαροκόπου», «Η απαγωγή της Τασούλας», «Μπαϊρακτάρης, πολιτικοί και κουτσαβάκηδες» και «Η θρυλική Ολυμπιάδα του Σπύρου Λούη» κ.ά.
Αντιθέσεις
Γιάννης Κακουλίδης δημοσιογράφος για τα ποντιακά...
«Συγκλονιστικό, ήταν μαγική η εκδήλωση στην Κοζάνη»
Γιάννης Μαρκόπουλος συνθέτης ... φεστιβάλ
«Δεν έχω δει ωραιότερη επίθεση στα υποπολιτισμικά προϊόντα»
Πηγή: Ελευθεροτυπία