της Δήμητρας Συμεωνίδου
Σημαντική ανακοίνωση στο Θρυλόριο του προέδρου της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Γιώργου Παρχαρίδη, που παραβρέθηκε σε εκδήλωση του συλλόγου «Η Κερασούντα και το Γαρς».
Το άγνωστο ποντιακό θέατρο, του οποίου οι ρίζες ανάγονται στις αρχές του 18ου αιώνα στις περιοχές της Τραπεζούντας και της Κερασούντας, ζωντάνεψε στο Θρυλόριο με το σύγχρονο έργο «Τι ανεράδας τι λαλία» του νεαρού Ηλία Υφαντίδη και «ηθοποιούς», νήπια και παιδιά του νεοσύστατου παιδικού τμήματος του συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς». Η πρεμιέρα της παράστασης, την οποία επιμελήθηκαν μέλη του συλλόγου, έγινε το απόγευμα της Κυριακής στο κατάμεστο κτίριο της πρώην κοινότητας του οικισμού. Η διατήρηση της γλώσσας και η χρήση της από τις νεότερες γενιές, είναι ο διαχρονικός στόχος του συλλόγου, όπως δήλωσε η πρόεδρος Χρύσα Μαυρίδου. «Η προσπάθεια ξεκίνησε από την αγωνία μας να σώσουμε τη γλώσσα μας. Η ποντιακή διάλεκτος μαζί με όλες τις άλλες διαλέκτους της Ελλάδας πρέπει να διασωθεί. Εμείς αποφασίσαμε να της δώσουμε το φιλί της ζωής μπολιάζοντας τους νεότερους με το θέατρο, τη μουσική και τον χορό. Αυτός πιστεύουμε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος, καθώς η γλώσσα, πλέον, δε μιλιέται στα σπίτια από τους γονείς. Τα παιδιά θέλαμε να το δουν σαν παιχνίδι και να βάλουν και τους γονείς τους στη διαδικασία να μιλήσουν την ποντιακή γλώσσα».
Πρωταγωνιστής της προσπάθειας ο Σάββας Σαλπιγγίδης, ο οποίος με το αστείρευτο ταλέντο του κατάφερε να μεταδώσει στα μικρά παιδιά το μεράκι του για την ποντιακή παράδοση και λαογραφία. Καταλυτικές για το τελικό αποτέλεσμα οι ερμηνείες του Γιώργου Καμενίδη, της αφηγήτριας, Δήμητρας Κουδουσάκης και της νεράιδας, Ευτυχίας Σαλπιγγίδου. Ο Ερμής Μουρατίδης με άρθρο του στην Καθημερινή μας πληροφορεί ότι το ποντιακό θέατρο εντοπίζεται σε δύο χώρους: ο πρώτος είναι ο μικρασιατικός Πόντος (Tραπεζούντα, Kερασούντα), όπου το θέατρο γεννήθηκε στις αρχές του 18ου αι. Εκεί έχουμε το πρώτο τυπωμένο ποντιακό θεατρικό έργο, το «Eιμαρμένης παίγνια» του Kερασούντιου Ιωάννου Bαλαβάνη, το 1860. Παραμένει ακόμη άγνωστο το Ποντιακό Θέατρο του 16ου και 17ου αιώνα που οι Πόντιοι δημιούργησαν στην τουρκική γλώσσα, μαζί με άλλες εθνότητες, υποχρεωμένοι από τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. O δεύτερος χώρος είναι η ρωσική επικράτεια, πρώτα στα χρόνια τσαρικής αυτοκρατορίας και μέχρι το 1917 και στη συνέχεια, από την Οκτωβριανή Επανάσταση μέχρι και τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, οπότε έχουμε την «περίοδο του ποντιακού σοβιετικού θεάτρου» (1917- 1985).
Ανάμεσα στους θεατές της ποντιακής παράστασης ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Γιώργος Παρχαρίδης, ο οποίος μάλιστα επεφύλαξε μία ευχάριστη έκπληξη στους Θρυλοριώτες και σε όλους τους Πόντιους της Ροδόπης. Αναγνωρίζοντας το έργο του συλλόγου στην ανάδειξη και διατήρηση της ποντιακής παράδοσης, ανακοίνωσε πως το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός του ποντιακού χώρου, το πανελλήνιο φεστιβάλ ποντιακών χορών της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, θα γίνει το φθινόπωρο στην Κομοτηνή.
Σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου, περισσότεροι από 1500 χορευτές από όλους τους ποντιακούς συλλόγους της Ελλάδας, θα φιλοξενηθούν στην πόλη μας, παρουσιάζοντας ένα μοναδικό θέαμα στο πανεπιστημιακό κλειστό γυμναστήριο της Κομοτηνής.
Η πρόεδρος του συνδέσμου ποντιακών σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», Χρύσα Μαυρίδου, δέχτηκε με ιδιαίτερη χαρά την επίσημη ανακοίνωση του προέδρου της ομοσπονδίας και μάλιστα απευθυνόμενη στους εκπροσώπους φορέων που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση ζήτησε τη βοήθειά τους. Νωρίτερα η κ. Μαυρίδου προχώρησε στον καθιερωμένο απολογισμό των δράσεων του συλλόγου για το προηγούμενο έτος, ενώ αναφέρθηκε στο πάγιο αίτημα για δημιουργία μουσείου Ποντίων στο Θρυλόριο. «Το πολιτιστικό κτίριο στον οικισμό ήδη από πέρσι βρίσκεται σε ένα πολύ καλό επίπεδο. Θα ζητήσουμε από τις τοπικές αρχές να μεριμνήσουν για την αποπεράτωσή του, καθώς δεν υπάρχει χώρος να φυλάξουμε τις πολύτιμες συλλογές που έχουμε. Πρόκειται για τη φωτογραφική έκθεση με ανέκδοτες που είχε ο Τριλόουαρ και οι οποίες δωρίθηκαν από τους γιους του. Είναι 100 φωτογραφίες σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή, οι οποίες αποτυπώνουν την περίοδο της προσφυγιάς στη Θράκη. Επίσης, έχουμε την έκθεση φωτογραφίας από τον Πόντο της Άννας Θεοφυλάκτου και μία εργασία με το Α.Π.Θ. και τον καθηγητή Θωμά Σαββίδη σχετικά με τη χλωρίδα του Θρυλορίου. Φυσικά, υπάρχει και ένα τεράστιο λαογραφικό υλικό, που ο καθένας από εμάς φυλάσσει στο σπίτι του».
Στην εκδήλωση του συλλόγου Θρυλορίου έγινε και η κοπή της βασιλόπιτας.
Πηγή: Ο Χρόνος
Το άγνωστο ποντιακό θέατρο, του οποίου οι ρίζες ανάγονται στις αρχές του 18ου αιώνα στις περιοχές της Τραπεζούντας και της Κερασούντας, ζωντάνεψε στο Θρυλόριο με το σύγχρονο έργο «Τι ανεράδας τι λαλία» του νεαρού Ηλία Υφαντίδη και «ηθοποιούς», νήπια και παιδιά του νεοσύστατου παιδικού τμήματος του συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς». Η πρεμιέρα της παράστασης, την οποία επιμελήθηκαν μέλη του συλλόγου, έγινε το απόγευμα της Κυριακής στο κατάμεστο κτίριο της πρώην κοινότητας του οικισμού. Η διατήρηση της γλώσσας και η χρήση της από τις νεότερες γενιές, είναι ο διαχρονικός στόχος του συλλόγου, όπως δήλωσε η πρόεδρος Χρύσα Μαυρίδου. «Η προσπάθεια ξεκίνησε από την αγωνία μας να σώσουμε τη γλώσσα μας. Η ποντιακή διάλεκτος μαζί με όλες τις άλλες διαλέκτους της Ελλάδας πρέπει να διασωθεί. Εμείς αποφασίσαμε να της δώσουμε το φιλί της ζωής μπολιάζοντας τους νεότερους με το θέατρο, τη μουσική και τον χορό. Αυτός πιστεύουμε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος, καθώς η γλώσσα, πλέον, δε μιλιέται στα σπίτια από τους γονείς. Τα παιδιά θέλαμε να το δουν σαν παιχνίδι και να βάλουν και τους γονείς τους στη διαδικασία να μιλήσουν την ποντιακή γλώσσα».
Πρωταγωνιστής της προσπάθειας ο Σάββας Σαλπιγγίδης, ο οποίος με το αστείρευτο ταλέντο του κατάφερε να μεταδώσει στα μικρά παιδιά το μεράκι του για την ποντιακή παράδοση και λαογραφία. Καταλυτικές για το τελικό αποτέλεσμα οι ερμηνείες του Γιώργου Καμενίδη, της αφηγήτριας, Δήμητρας Κουδουσάκης και της νεράιδας, Ευτυχίας Σαλπιγγίδου. Ο Ερμής Μουρατίδης με άρθρο του στην Καθημερινή μας πληροφορεί ότι το ποντιακό θέατρο εντοπίζεται σε δύο χώρους: ο πρώτος είναι ο μικρασιατικός Πόντος (Tραπεζούντα, Kερασούντα), όπου το θέατρο γεννήθηκε στις αρχές του 18ου αι. Εκεί έχουμε το πρώτο τυπωμένο ποντιακό θεατρικό έργο, το «Eιμαρμένης παίγνια» του Kερασούντιου Ιωάννου Bαλαβάνη, το 1860. Παραμένει ακόμη άγνωστο το Ποντιακό Θέατρο του 16ου και 17ου αιώνα που οι Πόντιοι δημιούργησαν στην τουρκική γλώσσα, μαζί με άλλες εθνότητες, υποχρεωμένοι από τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. O δεύτερος χώρος είναι η ρωσική επικράτεια, πρώτα στα χρόνια τσαρικής αυτοκρατορίας και μέχρι το 1917 και στη συνέχεια, από την Οκτωβριανή Επανάσταση μέχρι και τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, οπότε έχουμε την «περίοδο του ποντιακού σοβιετικού θεάτρου» (1917- 1985).
Στην Κομοτηνή το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Ανάμεσα στους θεατές της ποντιακής παράστασης ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Γιώργος Παρχαρίδης, ο οποίος μάλιστα επεφύλαξε μία ευχάριστη έκπληξη στους Θρυλοριώτες και σε όλους τους Πόντιους της Ροδόπης. Αναγνωρίζοντας το έργο του συλλόγου στην ανάδειξη και διατήρηση της ποντιακής παράδοσης, ανακοίνωσε πως το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός του ποντιακού χώρου, το πανελλήνιο φεστιβάλ ποντιακών χορών της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, θα γίνει το φθινόπωρο στην Κομοτηνή.
Σε ημερομηνία που δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου, περισσότεροι από 1500 χορευτές από όλους τους ποντιακούς συλλόγους της Ελλάδας, θα φιλοξενηθούν στην πόλη μας, παρουσιάζοντας ένα μοναδικό θέαμα στο πανεπιστημιακό κλειστό γυμναστήριο της Κομοτηνής.
Η πρόεδρος του συνδέσμου ποντιακών σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», Χρύσα Μαυρίδου, δέχτηκε με ιδιαίτερη χαρά την επίσημη ανακοίνωση του προέδρου της ομοσπονδίας και μάλιστα απευθυνόμενη στους εκπροσώπους φορέων που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση ζήτησε τη βοήθειά τους. Νωρίτερα η κ. Μαυρίδου προχώρησε στον καθιερωμένο απολογισμό των δράσεων του συλλόγου για το προηγούμενο έτος, ενώ αναφέρθηκε στο πάγιο αίτημα για δημιουργία μουσείου Ποντίων στο Θρυλόριο. «Το πολιτιστικό κτίριο στον οικισμό ήδη από πέρσι βρίσκεται σε ένα πολύ καλό επίπεδο. Θα ζητήσουμε από τις τοπικές αρχές να μεριμνήσουν για την αποπεράτωσή του, καθώς δεν υπάρχει χώρος να φυλάξουμε τις πολύτιμες συλλογές που έχουμε. Πρόκειται για τη φωτογραφική έκθεση με ανέκδοτες που είχε ο Τριλόουαρ και οι οποίες δωρίθηκαν από τους γιους του. Είναι 100 φωτογραφίες σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή, οι οποίες αποτυπώνουν την περίοδο της προσφυγιάς στη Θράκη. Επίσης, έχουμε την έκθεση φωτογραφίας από τον Πόντο της Άννας Θεοφυλάκτου και μία εργασία με το Α.Π.Θ. και τον καθηγητή Θωμά Σαββίδη σχετικά με τη χλωρίδα του Θρυλορίου. Φυσικά, υπάρχει και ένα τεράστιο λαογραφικό υλικό, που ο καθένας από εμάς φυλάσσει στο σπίτι του».
Στην εκδήλωση του συλλόγου Θρυλορίου έγινε και η κοπή της βασιλόπιτας.
Πηγή: Ο Χρόνος