Ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος μιλάει στο «Βήμα», στην Μαρία Αντωνιάδου στις 12-08-2011 για το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.
Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά πέρυσι το Δεκαπενταύγουστο, την πρώτη μετά από 87 χρόνια προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. κ. Βαρθολομαίου, του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνα από το Πατριαρχείο Ρωσίας και του Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλου από την Εκκλησία της Ελλάδος.
Εκατοντάδες πιστοί, κυρίως ποντιακής καταγωγής, συρρέουν στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο για να συμμετάσχουν στις εορταστικές τελετές για την Κοίμηση της Θεοτόκου. Στην Τραπεζούντα και την Ματσούκα η ελληνική παρουσία είναι έντονη παρά το γεγονός ότι η οικονομική κρίση περιόρισε τον αριθμό των επισκεπτών.
Πόντιοι από την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Ρωσία ακόμη και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν συρρεύσει ήδη για να συμμετάσχουν στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία την οποία θα τελέσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος. Και ανάμεσα τους και ο Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος που στην περυσινή πρώτη επαναλειτουργία του Μοναστηριού της Παναγίας με τα δάκρυα του και το τραγούδι του συγκλόνισε τους πιστούς.
Οι παππούδες του βιώσαν τις κακουχίες της προσφυγιάς. Από την Κρώμνη, την Αργυρούπολη και την Τραπεζούντα όπου έζησαν βρέθηκαν στην Βέροια και την Νάουσα κάτω από τραγικές συνθήκες. Και οι Μητροπολίτης Δράμας δεν ξεχνάει τους παππούδες εκείνους.
«Το προσκύνημα στην Παναγία Σουμελά αποτελεί για χιλιάδες ποντίους μια απόδοση τιμής στο Μοναστήρι που κράτησε επί αιώνες άσβηστη την λυχνία της χριστιανικής πίστης και της εθνικής μας αυτοσυνειδησίας. Από το 1451 που καταλήφθηκε η Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντος από τον Μωάμεθ τον Πορθητή το Μοναστήρι της Παναγίας μεταβλήθηκε σε τόπο δακρύων και αγώνα για την διατήρηση της θρησκευτικής και εθνικής ταυτότητας των ελλήνων του Πόντου», τονίζει στο «Βήμα».
Περιγράφοντας τα συναισθήματα που τον διακατέχουν κάθε φορά που ταξιδεύει στον Πόντο δηλώνει ότι «εκεί βλέπεις το παρελθόν όταν οι Ελληνες μεγαλούργησαν έχοντας ιδανικά και αξίες, έχοντας πίστη και εθνική συνείδηση. Ιδανικά και αξίες που επί δεκαετίες περιθωριοποιούνται και χλευάζονται γεγονός που μας οδήγησε σε πνευματική ανισορροπία και παρακμή για αυτό και σήμερα η πατρίδα μας νοσεί». Και εύχεται «το Μοναστήρι να λειτουργεί μόνιμα και να αποδοθεί σε λειτουργία στην Ορθόδοξη Εκκλησία και να αποτελέσει και πάλι έναν φάρο πνευματικής ανάτασης και κατανόησης για χριστιανούς και μουσουλμάνους».
Η Κοίμηση της Θεοτόκου γιορτάζεται κατά τη διάρκεια του ραμαζανιού και χριστιανοί και μουσουλμάνοι δείχνουν να κατανοούν ο ένας την γιορτή του άλλου. Γι αυτό και ο Μητροπολίτης Δράμας στο ερώτημα για το πώς τους συμπεριφέρονται οι μουσουλμάνοι κάτοικοι δηλώνει: «Καλύτερα από ορισμένους χριστιανούς κατοίκους των Αθηνών. Η φιλοξενία που κυριαρχούσε στον Πόντο έμεινε ανέπαφη στη διάρκεια του χρόνου και όλοι οι επισκέπτες ζούμε την θερμή φιλοξενία των τούρκων μουσουλμάνων».
Πηγή: Το Βήμα