Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Τοποθέτηση του βουλευτή Γ. Βλάχου σχετικά με τη ρύθμιση των προστίμων των νεοπροσφύγων


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ (02-02-2012) ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«ΠΟΙΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ 2008/99/ΕΚ - ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ - ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ 2008/98/ΕΚ - ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ»

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ξεκινώ με διάφορα θέματα τα οποία έμμεσα ή άμεσα σχετίζονται με το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε. Είπαμε πολλά στις συνεδριάσεις των επιτροπών και επανέρχομαι σήμερα με μια διόρθωση που πρέπει να γίνει στο ν. 4030 και συγκεκριμένα στο άρθρο 49 παράγραφος 8.

Το είπαμε και στην Επιτροπή, το λέμε και σήμερα εδώ και περιμένω έστω αυτή την τελευταία στιγμή να υπάρξει παρέμβαση από τον Υπουργό και να γίνει κατανοητή αυτή η πρόταση που κάνουμε. Είναι μια αδικία και αφορά αρκετούς δήμους της Αττικής όπου βρίσκονται μπροστά στο εξής πρόβλημα: Προκειμένου να τακτοποιήσουν οι συμπολίτες μας τα αυθαίρετα με βάση το νόμο, βρίσκονται μπροστά σε μια υψηλή τιμή αντικειμενικής αξίας του δήμου, επειδή τυχαίνει ένα μόνο οικοδομικό τετράγωνο ή μια μικρή έκταση του δήμου να έχει τιμή πάνω από 2.200. Αυτή λοιπόν, η τιμή συμπαρασύρει για τακτοποίηση όλο το δήμο με ανώτατη τιμή.

Επειδή φαίνεται ότι δημιουργούνται παρερμηνείες, θέλω να πω ότι μιλούμε για περιοχές εκτός σχεδίου, μιλάμε για αντικειμενική αξία, που δεν έχει προσδιοριστεί και άρα, καταλαβαίνετε ότι είναι υποβαθμισμένες περιοχές και υπάρχει κάθε λόγος και σ’ αυτές τις περιοχές να γίνει τακτοποίηση. Άρα, έχουμε κάθε λόγο να ζητάμε να γίνει με την ελαχίστη τιμή και όχι με την υψηλότερη.

Άρα, δεν υπάρχει θέμα γενίκευσης της όποιας τροποποίησης του νόμου σε όλη την Ελλάδα, γιατί υπάρχουν αντικειμενικές αξίες. Εδώ, μιλάμε για πολύ λίγες περιοχές που όμως, είναι σε δυσμενέστατη κατάσταση. Εκεί, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, εγώ προτείνω σαν τελευταία λύση να συμπληρωθεί στην παράγραφο 8 του άρθρου 49 του ν. 4030 «εφόσον αυτή η τιμή, 2.200 είναι πάνω από το 10% των ορίων του δήμου» και να αναλάβει την εμβαδομέτρηση ο οικείος δήμος. Δεν είναι πολύ, προκειμένου να ξεμπλοκαριστεί το όλο θέμα.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Η Εφορεία.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Εύκολα διαπιστώνεται. Τα στοιχεία που εγώ αναφέρω εύκολα διαπιστώνονται, εάν κατανοηθεί το άδικο αυτής της ρύθμισης. Από εκεί και πέρα, νομίζω, ότι το 10% δεν είναι μεγάλο ποσοστό. Τι σημαίνει δηλαδή; Πρέπει τουλάχιστον το 10% της εκτός σχεδίου που δεν έχει τιμή, να είναι πάνω από 2.200. Άρα, λοιπόν, καταλαβαίνετε ότι αυτή είναι μία δίκαιη ρύθμιση και εγώ περιμένω πραγματικά τελειώνοντας, την παρέμβασή σας, προκειμένου να κλείσει αυτό το θέμα.

Αλλιώς, λυπούμαι που θα το πω. Εγώ έχω αυτή τη στιγμή υπ' όψιν μου δήμους στην Αττική, το Δήμο Κορωπίου, το Δήμο Παλλήνης, το Δήμο Ραφήνας που έχουν αυτό το πρόβλημα και βεβαίως, οι πολίτες θα οδηγηθούν στο να μην πάνε για τακτοποίηση. Ουσιαστικά τους εξαιρείτε. Γιατί να πάνε; Θα περιμένουν μια πιο ευνοϊκή ρύθμιση. Κάποιος άλλος θα τους ακούσει καλύτερα.

Την ίδια ώρα, βλέπετε όλοι κατανοούμε το δίκαιο του αιτήματος. Γιατί δεν το λύνουμε σήμερα; Γιατί πρέπει να μην πάνε να τακτοποιήσουν και να περιμένουν μετά από δύο μήνες μια άλλη ρύθμιση που θα γίνει κατανοητή και αποδεκτή και θα τους δώσει τη δυνατότητα να προσέλθουν; Αυτό νομίζω, κύριε Υπουργέ, ότι μπορεί να γίνει σήμερα και δεν βλέπω το λόγο που δεν μπορεί να γίνει. Το ένα είναι αυτό.

Το άλλο που θέλω να θίξω είναι ότι όταν ξεκίνησε το νομοσχέδιο, θέσαμε υπ' όψιν σας, κύριε Υπουργέ, ένα αίτημα της Παμποντιακής Ομοσπονδίας. Εγώ το είπα στις συνεδριάσεις της Επιτροπής δύο-τρεις φορές και δεν πήρα απάντηση. Κατατέθηκε στο μεταξύ μία τροπολογία και σήμερα, έχουμε μία διατύπωση η οποία δίνει λύση. Με πρώτη ματιά συμφωνώ και εγώ ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Δεν είμαι σίγουρος αυτή τη στιγμή αν δίνει λύση συνολικά στο πρόβλημα που έχουν οι συγκεκριμένοι παλιννοστούντες και αν αυτό το 20% που περιορίζεται το πρόστιμο είναι ικανοποιητικό, είναι αποδεκτό. Οι συγκεκριμένοι νεοπρόσφυγες σημειωτέον δεν αυθαιρέτησαν, αλλά πήγαν με βάση το ν. 2790 και έχτισαν εκεί που τους έδειξε το κράτος. Απλά η πολιτεία δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί και να βάλει στο μεταξύ από τότε κανόνες εκεί που οργάνωσαν τη ζωή τους, και τους συνοδεύουν πρόστιμα.

Εδώ, με μία πρώτη ματιά, κύριε Υπουργέ, βλέπω ότι υπάρχει μια εκκρεμότητα με τυχόν πρόστιμα του παρελθόντος. Τι γίνονται αυτά; Γιατί εσείς λέτε, αν πάνε σήμερα να τακτοποιήσουν το αυθαίρετο. Ωραία, έχουν το 20% του προστίμου. Αν έχουν πρόστιμα διατήρησης που τους συνοδεύουν, αυτά τι γίνονται; Πώς τακτοποιούνται; Γιατί σ’ αυτό που σας είπα και σας έθεσα υπ' όψιν στην προηγούμενη συνεδρίαση, μιλούσα για πάγωμα των προστίμων έως ότου η πολιτεία βάλει κανόνες στη δόμηση. Άρα, καταλαβαίνω από το υπόμνημα ότι υπάρχουν πρόστιμα που τρέχουν και που πρέπει εδώ να διευκρινίσουμε τι γίνονται.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Συμψηφίζονται αυτά από το νόμο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Συμψηφίζονται.
Το επόμενο που θέλω να θίξω, κύριε Υπουργέ, το είπαμε και την προηγούμενη φορά. είπαμε ότι υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες σε σχέση με το νόμο τακτοποίησης των αυθαιρέτων. Είπαμε σε μία συνεδρίαση να τα δούμε όλα συνολικά, για να μπορέσουμε πραγματικά να δώσουμε απαντήσεις σε συνεχή ερωτήματα που θέτουν οι συμπολίτες μας. Μάλιστα, κάτι που εγώ έκανα σημαία, ήταν οι δόσεις. Δεν καταλαβαίνω γιατί σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς δεν μπορούν να υπάρξουν περισσότερες δόσεις. Μίλησα για εξατομικευμένες δόσεις και ο κύριος Υπουργός μου είπε ότι αποκλείεται και δεν γίνεται. Δηλαδή δεν γίνεται εξατομικευμένη δόση, να μπορεί κάποιος να δίνει το 20% ή 30% του μηνιαίου εισοδήματός του και γίνεται, σύμφωνα με τη δική σας λογική, να δώσει 1.100 ευρώ κάποιος που έχει μηνιαίο εισόδημα 1.000 ευρώ; Ε, λοιπόν, εγώ θεωρώ ότι μια τέτοια ρύθμιση αποκλείει τους συμπολίτες μας.

Ακόμη, κάνατε μια διόρθωση. Είναι στη θετική κατεύθυνση. Τις τριάντα έξι δόσεις τις κάνατε σαράντα οκτώ. Πίστευα ότι, αφού κάνετε που κάνετε το βήμα, μην το διορθώνουμε δόση - δόση, θα μπορούσαμε να πάμε στις εξήντα δόσεις, στην πενταετία, να μπορέσουν να προσέλθουν. Δεν είναι ικανοποιητικός ο ρυθμός που προσέρχονται οι συμπολίτες για τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους, γιατί πραγματικά υπάρχει οικονομική δυσπραγία και αυτό το ζούμε όλοι. Δεν ξέρω αν εσείς έχετε άλλη εικόνα ή αν όλοι αυτοί που δεν έχουν έρχονται σ’ εμάς. Εγώ αυτήν την εικόνα μεταφέρω και λέω, προκειμένου να μην πάρετε τίποτα, προκειμένου να μην γίνει τακτοποίηση, δώστε τη δυνατότητα τουλάχιστον των εξήντα δόσεων, αφού δεν θέλετε την εξατομικευμένη, να προσέλθουν οι άνθρωποι να τακτοποιήσουν, για να μπορέσουμε σε αυτό που λέμε αυθαιρεσία να βάλουμε μια τελεία και παύλα. Δεν μπορεί να συνεχίζεται έτσι αυτή η κατάσταση. Αλλά πώς θα γίνει; Εάν κλείσουμε με μιας όλες τις πόρτες και να μην το διαιωνίζουμε το πρόβλημα. Έχετε εμπειρία ότι όλοι οι προηγούμενοι νόμοι δεν μπόρεσαν να δώσουν απαντήσεις και να σταματήσουν τα αυθαίρετα. Η μια γενιά διαδέχεται την άλλη. Δεν μας προβληματίζει γιατί γίνεται αυτό; Δεν αναζητούμε τι δεν έχουμε κάνει καλά, προκειμένου να το διορθώσουμε;

Κλείνω με δύο ακόμα. Κατέθεσα μία τροπολογία για μια ρύθμιση στο άρθρο 55. Δεν πήρα καμία απάντηση και δεν ξέρω γιατί απορρίπτεται. Μάλιστα, δεν αφορά την περιφέρεια Αττικής, αφορά άλλη περιοχή, αλλά πιθανόν το θέμα αυτό να το αντιμετωπίζουν και άλλοι συμπολίτες μας επιχειρηματίες. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορούμε να σταματήσουμε την ομηρία αυτών των ανθρώπων. Μίλησαν και άλλοι συνάδελφοι και πιστεύω ότι έστω αυτήν την ώρα μπορεί να γίνει αποδεκτή.

Ένα τελευταίο που θέλω να πω είναι το θέμα σχετικά με τις αγροτοβιομηχανικές μονάδες. Ζήτησα να ενταχθούν στο ν. 3325. Θα αρκεστώ όμως σήμερα, κύριε Υπουργέ, στη διαβεβαίωση των συνεργατών σας ότι θέλει καλύτερη επεξεργασία και να επανέλθουμε σε επόμενο νομοσχέδιο. Θα αρκεστώ πραγματικά και θα πω ότι είναι θετικό το ότι αναγνωρίζετε ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, αλλά εν πάση περιπτώσει σε επόμενο νομοσχέδιο αυτό μπορούμε να το δουλέψουμε καλύτερα και να δώσουμε λύση. Διότι είπα και την προηγούμενη φορά ότι στην Αττική, στην οποία επιτρέπονται βιοτεχνίες και βιομηχανίες, δεν επιτρέπονται αγροτοβιομηχανικές μονάδες σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως Γ2, δηλαδή ως αγροτικές. Αυτό είναι παράλογο. Εάν υπάρχουν κάποιοι κίνδυνοι και κάποια παράθυρα, να τα κλείσουμε. Αλλά σαν κανόνας εμένα δεν μου ακούγεται καλά. Νομίζω ότι αυτή η δυνατότητα σε αυτές τις περιοχές πρέπει να δοθεί. Κρατώ ότι σε μία επόμενη ρύθμιση θα δοθεί ικανοποιητική απάντηση και σε αυτό.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ενέργειας, Περιβάλλοντος, και Κλιματικής Αλλαγής): …… Ως προς του παλιννοστούντες η διάταξη έχει επακριβώς ως εξής, όπως οι διάφοροι συνάδελφοι την κατέθεσαν: «Παλιννοστούντες ομογενείς, οι οποίοι έχουν εγγραφεί στα Μητρώα Αρρένων και τα δημοτολόγια δήμου ή κοινότητας για την υπαγωγή στο άρθρο 24 του Ν. 4014/2011 της κύριας και μοναδικής κατοικίας τους, καταβάλλουν ποσοστό 20% του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται, σύμφωνα με το παράρτημα του Ν.4014/2011.».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ενέργειας, Περιβάλλοντος, και Κλιματικής Αλλαγής): Όσον αφορά την πρόταση που έκανε ο κ. Βλάχος υπάρχει προσθήκη-αναδιατύπωση.

Στην παράγραφο 2 του άρθρου 50 στην περίπτωση β΄ μετά τη λέξη «ευρώ» προστίθενται οι λέξεις: «Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% της έκτασής της. Για τη συνδρομή της παραπάνω προϋπόθεσης εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οικείου δήμου».

Δεύτερον, στο τέλος της παραγράφου 2 προστίθεται η περίπτωση γ΄ η οποία έχει ως εξής: «Στο τέλος της παραγράφου 7α΄ του άρθρου 24 του ν.4014/2011 προστίθενται οι λέξεις «σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% της έκτασής της. Για τη συνδρομή της παραπάνω προϋπόθεσης εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οικείου δήμου».

Οι τροπολογίες που κατατέθηκαν με την υπογραφή του κ. Σηφουνάκη