Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2015

Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου

Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου

Το πρόγραμμα διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου που διοργάνωσε ο πανελλήνιος σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών σε πλαίσιο των προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας, θεωρείται απολύτως επιτυχημένο, γεγονός που επιβεβαιώνουν τόσο οι διδάσκοντες, όσο και οι διδασκόμενοι.

Αυτό υποστηρίχθηκε στην σημερινή πρώτη ημέρα του διήμερου σεμιναρίου του Συνδέσμου που πραγματοποιείται από το πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ταυτόχρονα, ότι χρειάζονται βελτιώσεις, τόσο στο πρόγραμμα, όσο και στο εγχειρίδιο που χρησιμοποιήθηκε για τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου.

Χαιρετισμός του Γιάννη Αποστολίδη
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Στο σύντομο χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης, Γιάννης Αποστολίδης, ως οικοδεσπότης που φιλοξενεί της εκδηλώσεις των εκπαιδευτικών, ανέφερε πως η λέσχη είναι αρωγός για πνευματικές εκδηλώσεις, και μάλιστα φιλοξενεί τις εκδηλώσεις αυτές δωρεάν, παραχωρώντας την αίθουσα εκδηλώσεων, γιατί σε αυτές τις δύσκολες στιγμές όπως είπε, πρέπει να υπάρχει αλληλεγγύη για να γίνονται εκδηλώσεις λόγου και τέχνης.

Ο Αντώνης Παυλίδης
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Όπως είπε στην εισηγητική του ομιλία ο πρόεδρος του πανελλήνιου συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Αντώνης Παυλίδης, το πρόγραμμα αναμένεται να συνεχιστεί και στην επόμενη διετία, μέσω της χρηματοδότησης από το ΕΠΣΑ, ενώ εξετάζεται και να ενταχθεί και η διδασκαλία της ποντιακής και μέσω του προγράμματος Εράσμους πλας. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως επισημάνθηκε ήταν πως οι εκπαιδευόμενοι επειδή ήταν εργαζόμενοι, οι 150 ώρες που διαρκούσε η φοίτηση ήταν βαρύ φορτίο και καλό θα ήταν να διαρκούσε δύο χρόνια, αντί για ένα όπως ήταν το πρόγραμμα. Επίσης, πολλοί εκπαιδευόμενοι ζήτησαν και ζητούν μετά το τέλος του προγράμματος διδασκαλίας να υπάρχει κάτι το οποίο θα τους κάνει να βρίσκονται και πάλι κοντά στην ποντιακή διάλεκτο και να ασχοληθούν με την ποντιακή παράδοση και τον πολιτισμό.

Παρουσίαση έρευνας

Ο Αντώνης Παυλίδης, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας με τη μορφή ερωτηματολογίου που διεξήχθη μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων για τον τρόπο διεξαγωγής και αποτελεσματικότητας του προγράμματος εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου, ανέφερε πως σε επίπεδο εκπαιδευτών, αρκετά ευχαριστημένοι από το εγχειρίδιο απάντησαν ότι είναι 11 εκπαιδευτές και πολύ ευχαριστημένοι οι 9, ωστόσο 11 άτομα ζήτησαν να διορθωθούν τα αρκετά λάθη που υπάρχουν σ’ αυτό. Δέκα εκπαιδευτές ζήτησαν να υπάρχει λυσάρι ασκήσεων, 9 να βελτιωθούν οι ασκήσεις και πέντε διδάσκοντες ζήτησαν μεγαλύτερη ποικιλία θεμάτων.

Από το σύνολο των εκπαιδευτών η συντριπτική πλειοψηφία -20 άτομα- ανέφεραν ότι διδάσκουν στα μαθήματα λόγω καταγωγής και συναισθηματικής σύνδεσης με αυτήν, ενώ σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο εισαγωγής νέων μαθημάτων, έξι διδάσκοντες –συντριπτική πλειοψηφία– ζήτησαν περισσότερη ποίηση και λογοτεχνία. Παράλληλα, 14 εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι ο ιδανικός χρόνος διάρκειας του προγράμματος είναι τα δύο έτη, ενώ 10 ζήτησαν περαιτέρω επιμόρφωση των εκπαιδευτών.
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Οι εκπαιδευόμενοι, σχεδόν δύο στους τρεις που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο ήταν γυναίκες (259), με περισσότερους από έναν στους τέσσερις (120) να ανήκει στην ηλικία των 40-50 ετών και να ακολουθούν αυτοί που ήταν ηλικίας μέχρι 30 ετών. Απόφοιτοι ΑΕΙ - ΤΕΙ ήταν σχεδόν οι μισοί (190 άτομα) και απόφοιτοι Λυκείου σχεδόν ένας στους τρεις. 136. Εργαζόμενοι ήταν οι 187, άνεργοι οι 100, φοιτητές οι 44 και οι υπόλοιποι συνταξιούχοι. Από τις απαντήσεις που έδωσαν οι εκπαιδευόμενοι, συμπεραίνεται ότι τρεις στους τέσσερις, 307 παρακολούθησαν τα μαθήματα λόγω καταγωγής και ακολούθησαν αυτοί που έχουν έφεση στις γλώσσες, 36 και εκείνοι που συμμετείχαν στο πρόγραμμα από περιέργεια, 27.

Περισσότεροι από τους μισούς εκπαιδευόμενους, 251 ανέφεραν ότι θα συνεχίσουν τα μαθήματα εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου, ότι δεν θα τα συνεχίσουν απάντησαν οι 137 –εξαιτίας της πίεσης χρόνου αλλά και λόγω του συμπυκνωμένου προγράμματος διδασκαλίας-, και 4 ανέφεραν ότι ίσως τα συνεχίσουν. Είναι σημαντικό όμως ότι δεν υπήρξε ούτε ένας που να απάντησε ότι δεν του άρεσαν τα μαθήματα. Από αυτούς που απάντησαν ότι θα συνεχίσουν τα μαθήματα, οι 230 είπαν ότι θα το κάνουν για να γνωρίσουν καλύτερα τη διάλεκτο και τον πολιτισμό του ποντιακού ελληνισμού, οι 27 εξαιτίας του δασκάλου τους και οι 25 από ενδιαφέρον.

Η Αλκμήνη Θεοδωρίδου και η Ανατολή Καρυπίδου 

Στη συνέχεια εισήγηση με θέμα το «εγχειρίδιο γραμματικής για το ποντιακόν τη διάλεκτον», παρουσίασαν οι καθηγητές – μέλη του συνδέσμου, από την Αλκμήνη Θεοδωρίδου και την Ανατολή Καρυπίδου. Οι δύο καθηγήτριες με εμπειρία της ποντιακής διαλέκτου, αναφέρθηκαν στις ιδιαιτερότητες της ποντιακής διαλέκτου, περί Φωνηέντων. Περί Συμφώνων. Τονισμός. Τα γένη. Το απαρέμφατο. Το Συντακτικό. Κι όπως είπαν, στην ποντιακή διάλεκτο, τα εγχειρίδιο της γραμματικής, αφιερώνεται:

«Για τ’ ατείντζ π’ έρθαν ασήν πατρίδαν
‘μ’ έναν βρακίν σον κώλον’
κ’ εδούλεψαν κ’ επρόκοψαν
κ’ εποίκαν κ’ εμάς ανθρώπ’ς..
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Επιτυχημένο το πρόγραμμα διδασκαλίας της Ποντιακής διαλέκτου
Στο τέλος της εκδήλωσης η Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου, και η Σοφία Μυρίδου παρουσίασαν τις εμπειρίες τους από τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου.

Η διημερίδα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 26 Αυγούστου με τις εισηγήσεις της Αναστασίας Κορκατίδου, του Κοσμά Τσίναλη και της Αναστασίας Μαχαιρίδου για τις εμπειρίες τους από τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου, και με συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, όπου αναλύθηκαν τα συμπεράσματα του προγράμματος, στο οποίο θα συμμετάσχουν οι Αντώνης Παυλίδης, Στάθης Πελαγίδης, Διαμαντής Λαζαρίδης, Βασίλης Χατζηθεοδωρίδης και Θεόδωρος Κωνσταντινίδης.