Δεύτερη μέρα Επιστημονικού Συνεδρίου για την Ποντιακή Γενοκτονία (Φωτο) |
Συνεχίστηκαν το Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015, οι εργασίες του Β’ Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: «Ζώντας με τις μνήμες 100 χρόνια μετά… Φόρος τιμής στη Ποντιακή Γενοκτονία», που διοργανώνεται από την Ιερά Μονή Εισοδίων της Θεοτόκου Μυρτιάς, στο Αγρίνιο και στην αίθουσα εκδηλώσεων της Χριστιανικής Ενώσεως.
Η πρώτη πρωινή συνεδρία, με θέμα: «Μνήμες και εικόνες Γενοκτονίας», υπό την προεδρία του Διευθυντού Β/θμιου Εκπαιδεύσεως Αιτωλοακαρνανίας και Θεολόγου, κ. Σπυρίδωνος Παπαθανασίου περιλάμβανε τρεις εισηγήσεις.
Την πρώτη εισήγηση: «Η Ποντιακή Γενοκτονία και οι κρυπτοχριστιανοί» ανέπτυξε η Φιλόλογος και τέως Γενική Επιθεωρήτρια Μέσης Εκπαιδεύσεως κα Ουρανία Λαναρά.
Η κα Λανάρα αφού έκανε μια ανάδρομη στην ιστορία του Πόντου, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανταλλαγή των πληθυσμών με τη Συνθήκη της Λωζάνης και στις δυσάρεστες συνέπειες που δημιουργήθηκαν.
Ο εισηγητής περιέγραψε την «Έξοδο» των κατοίκων της Τριπόλεως του Πόντου προς το εσωτερικό της Ασίας, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 1916. Οι κάτοικοι της Τριπόλεως μαζί µε τους κατοίκους των γύρω περιοχών, ένα ανθρώπινο ποτάμι δεκατριών χιλιάδων ψυχών ξεκίνησαν ένα ταξίδι προς το εσωτερικό της Μικράς Ασίας. Το ταξίδι αυτό ουσιαστικά ήταν µια πορεία θανάτου στα πλαίσια της εφαρμογής του σχεδίου της «λευκής σφαγής», ενός σχεδίου που εφαρμόστηκε σε ολόκληρο τον Πόντο, στις πόλεις και στα χωριά του, και οδήγησε μεθοδικά, συστηματικά, μαρτυρικά στον αφανισμό του Ποντιακού Ελληνισμού.
Η τρίτη εισήγηση από την Εκπαιδευτικό κα. Φωτεινή Τσιτσώνη – Καβάγια, είχε θέμα: «Θραύσματα μνήμης πολύτιμα».
Η εισηγήτρια αναφέρθηκε στον ελληνικό πολιτισμό, την παιδεία, την ποντιακή διάλεκτο και τα γράμματα που για τρεις χιλιάδες χρόνια ανέπτυξαν οι οργανωμένες ελληνικές χριστιανικές κοινότητες του Πόντου, των οποίων η εγκατάσταση στην περιοχή χάνεται στην αρχαιότητα και τους μύθους της φυλής μας. Η τρισχιλιετής όμως ποντιακή παρουσία στη Μαύρη Θάλασσα, έλαβε τέλος μετά το 1908, με την εμφάνιση των Νεότουρκων, που στόχεψαν στη Γενοκτονία.
Η δεύτερη πρωινή συνεδρία, με γενικό θέμα: «Η κληρονομιά του Πόντου», υπό την προεδρία του Θεολόγου κ. Σπυρίδωνος Λαπατά, άρχισε με την εισήγηση: «Ποντιακοί οικισμοί στην περιοχή Αιτωλοακαρνανίας» από τον Καθηγητή Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ. Κωνσταντίνο Κονταξή.
Ο κ. Καθηγητής αναφέρθηκε αρχικά στην τρισχιλιετή ιστορική παρουσία του Ελληνισμού στον Πόντο, μέσα από επικίνδυνες στροφές της ιστορίας, γεμάτες από πλήγματα βαρβάρων επιδρομέων. Στη συνέχεια στάθηκε στα μαύρα χρόνια που η «Ρωμανία επάρθεν» για να τονίσει ότι οι Έλληνες του Πόντου αντέταξαν στο καταπιεστικό κράτος του κατακτητή, μια κοινωνία, της οποίας ουσιαστικό στοιχείο ήταν η κοινότητα. Μια κοινότητα μικρή, αυτορρυθμιζόμενη, κλειστή και σχεδόν αυτάρκης. Έχοντας μόνο υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος και κανένα δικαίωμα, οι Πόντιοι, στηρίχθηκαν μόνο στις δυνάμεις τους και διατήρησαν τη γλώσσα τους, την πίστη τους στο Θεό, την παράδοσή τους, την τιμή και την αξιοπρέπειά τους. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο ομιλητής στους πέντε ποντιακούς οικισμούς που δημιουργήθηκαν στη φιλόξενη γη της Αιτωλοακαρνανίας και δέχθηκαν τους πονεμένους Έλληνες του Πόντου: τον Άγιο Νικόλαο Βόνιτσας, τον Άγιο Νικόλαο Κατούνας, το Ματσούκι, το Μπαμπαλιό και τη Σφήνα (Κυψέλη σήμερα).
Ακολούθησε η δεύτερη εισήγηση με θέμα: «Ο Αγιοτόκος Πόντος». Ο εισηγητής κ. Παντελεήμων Λεονάρδος, Ιατρός και Θεολόγος παρουσίασε τη χριστιανική ζωή του Πόντου, η οποία άρχισε από την εποχή που ο Απόστολος Ανδρέας μετέφερε το χριστιανικό μήνυμα, έσπειρε τον ευαγγελικό λόγο και κατήχησε τη νέα πίστη.
Η τελευταία εισήγηση της δεύτερης συνεδρίας είχε ως θέμα: «Τα ατελή εθνικά οράματα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ή η Ψυχολογική διάσταση της εθνικιστικής παράνοιας)» και παρουσιάστηκε από τον κ. Δημήτριο Πάνο, Φιλόλογο και Επιστημονικό Συνεργάτη του τμήματος Φ.Π.Ψ. του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στόχος της εισηγήσεως αυτής ήταν η ένταξη της Ποντιακής Γενοκτονίας στο πλαίσιο της ευρύτερης πάλης για τη διαμόρφωση εθνικών κρατών, που χαρακτήριζε τον 19ο και το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Άξονες του προβληματισμού αποτέλεσαν το ιδεολογικό και αξιακό υπόβαθρο της διαδικασίας «εκπλήρωσης» των εθνικών οραμάτων, με έμφαση στις ιδιαιτερότητες της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η απογευματινή συνεδρία, με θέμα: «Μνήμες και προοπτικές του Ποντιακού Έπους», υπό την προεδρία του Φιλολόγου κ. Κωνσταντίνου Πετρόπουλου περιλάμβανε την παρουσίαση του βιβλίου «Μνήμες του Ποντιακού Έπους 1913 – 1922», του Παντελή Αναστασιάδη (ΠΑΝΤΕΛ ΑΓΑ) από τις εκδόσεις «Ενωμένη Ρωμηοσύνη». Το βιβλίο παρουσίασε η Φιλόλογος κα Ευτυχία Σαλαμούρα, ως εκπρόσωπος του Σωματείου «Ενωμένη Ρωμηοσύνη».
Η τελευταία εισήγηση του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε από τον κ. Θεοφάνη Μαλκίδη, Δρ Κοινωνικών Επιστημών και Μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Ακαδημαϊκών για τη μελέτη των Γενοκτονιών και είχε θέμα: «Η 19η Μαΐου και η διεθνής αναγνώριση της Γενοκτονίας».
Η Συνεδρία ολοκληρώθηκε με παραδοσιακούς Μικρασιατικούς χορούς από τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών Προσφύγων Αιτωλοακαρνανίας, υπό τη διεύθυνση της χοροδιδασκάλου κας Τασούλας Γεωργιάδου.
Νωρίς το απόγευμα, στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Αγρινίου τελέσθηκε η Ακολουθία του Μεγάλου Αρχιερατικού Εσπερινού, με τη συμμετοχή των Συνέδρων.
Οι εργασίες του Συνεδρίου συνεχίζονται και την Κυριακή (15/11), τελευταία μέρα εργασιών, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Χριστιανικής Ενώσεως Αγρινίου.
Πηγή: Agrinio Voice
Πηγή: Agrinio Voice