Έκθεση ζωγραφικής του Πόντιου ιστορικού, Βλάση Αγτζίδη |
To Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017, 7.15 μ.μ. εγκαινιάζεται η έκθεση ζωγραφικής του Κιλκισιώτη Βλάση Αγτζίδη στη "Βίλα Κώστα" στη Νέα Ερυθραία (Λουκή Ακρίτα 4), με εισήγηση της Αθηνάς Σχινά, κριτικού και ιστορικού Τέχνης με θέμα: "Οι εικαστικές αποδόσεις φαντασιακών σχεδιασμών"
Θα μπορούσε κανείς να ονομάσει τα «σχεδιομορφώματα» του Βλάση Αγτζίδη – που άλλοτε θυμίζουν «εικονογράμματα» – κάποιες θαρρείς σελίδες από αθέατα μέχρι σήμερα Ημερολόγια ενός δικού του εικαστικού Καταστρώματος, καθώς τα έχει εκείνος διαμορφώσει κατά την διάρκεια ενός μεγάλου χρονικού διαστήματος, ως πάρεργα.
Αναφέρω τούτο το τελευταίο χαρακτηριστικό,που διακρίνει τα νοεράτου αποθησαυρίσματα, (τα οποία μεταμορφώνονται σε τροχιές, αναμονές κι αναχωρήσεις υφαίνοντας τα φαντασιακά του ταξίδια), προκειμένου να τονίσω το κύριο γνώρισμα των συγκεκριμένων του συνθέσεων. Κι αυτό δεν είναι άλλο, από το αβίαστο, το παρορμητικό και παράλληλα το ψυχοδυναμικό κάθε φορά αποτύπωμα μιας γραφής αυτοματικής και αδιαμεσολάβητης, χειρονομιακάεξπρεσιονίζουσας και ρευστής, με οριακές ωστόσο εσωτερικές ισορροπίες και συνεχόμενες μεταλλαγές.
Οι συμπληρωματικές ή σε άλλα σημεία οι αντιστικτικές εναρμονίσεις των τονικών,κατά βάση, χρωμάτων του Βλάση Αγτζίδη, ζυγοσταθμίζουνυφέρπουσες εντάσεις και υφέσεις, ενώ παράλληλα συνομιλούν ευφάνταστα και ισοδύναμα με τις περιελίξεις που σχηματίζουν οι γραφισμοί του σχεδιασμού των «μορφωμάτων» αυτών, ορίζοντας αυτοδύναμα τα πεδία των εγγραφών τους.
Ο θεατής τα παρακολουθεί αυτά τα ακηδεμόνευτα κι αχαρτογράφητα «μορφώματα», σαν σινιάλα φάρων στο πέλαγος ή σαν άγνωστα μουσικά κλειδιά, προσπαθώντας μέσα από αυτά να αφουγκραστεί, να διαισθανθεί και να αποκωδικοποιήσει τις άτυπές τους νότες ή συλλαβές, που κρύβουν συγκερασμούς θαρρεί κανείς από αφαιρετικές και μετουσιωτικές διαδρομές και περιπέτειες, ιστορήματα και μυθεύματα.
Τα «εικονογράμματα» άλλωστε του Βλάση Αγτζίδη,ακροβατώντας ανάμεσα στον μικρόκοσμο και στην μεγακλίμακα, αιωρούνται στον απροσδιόριστο,κατά τα άλλα,χώρο και στον χρόνοτου ονείρου και της πραγματικότητας, εμπεριέχοντας εγγραφές κι ερωτήματα, απορίες κι ομιλήματα από μνήμες και καθημερινότητες των συναντήσεων και συναρτήσεων του «εγώ» και του «εμείς», καθώς μεταιχμιακάαποτυπώνουν στιγμές και διαθέσεις του ατομικού και συλλογικού υποσυνειδήτου.
Αθηνά Σχινά
Κριτικός & Ιστορικός Τέχνης