Διάκριση σε διαγωνισμό για τον Ποντιακό Ελληνισμό για την Πατριαρχική Εκκλησιαστική Σχολή Κρήτης |
Δεν είναι σαφές αν ο Αισχύλος στεφανώθηκε στους δραματικούς αγώνες για την τριλογία του Προμηθέα, πάντως η ερευνητική τριλογία του Εκκλησιαστικού Λυκείου Χανίων «Προμηθέας Δεσμώτης»: Σταυρόσχημη κραυγή μνήμης για τον Ελληνισμό του Πόντου τιμάται με το 1ο Βραβείο στην κατηγορία Project του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού «Ποντιακός Ελληνισμός, μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον».
Αφορμή πέρα από τον εν λόγω Διαγωνισμό, που τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Επιτροπής για την Unesco, στάθηκε η συμμετοχή της Σχολής στο πρόγραμμα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων «Ας γνωρίσουμε το αρχαίο θέατρο ανεβάζοντας μία παράσταση». Το πρόγραμμα περιελάμβανε αρχικά δύο θεματικά εργαστήρια, τα οποία εκπόνησαν οι αρχαιολόγοι κ. Αγγελική Τσίγγου και κ. Μιχάλης Μιλιδάκης και η διοικητικός κ. Δήμητρα Κορακάκη σε συνεργασία με τη φιλόλογο Μαρίνα Χαλιβελάκη και τα μέλη της ραδιοφωνικής ομάδας του σχολείου, ενώ ακολούθησε εκτενές πολυμεσικό αφιέρωμα στον Παρευξείνιο Ελληνισμό συνολικής διάρκειας τεσσάρων διδακτικών ωρών.
Πενταμελής υποομάδα, οι Παύλος Ρουσανίδης, Χρήστος Πάτκας, Μανώλης Περάκης, Λευτέρης Μωχάμαντ και ο άρτι εις διάκονον χειροτονηθείς π. Γρηγόριος Ξειδιανάκης, επεξεργάστηκαν αποσπάσματα της Παρόδου και του Α’ Στασίμου του Προμηθέα Δεσμώτη επιχειρώντας να εντοπίσουν συνάψεις στο πρωτότυπο του Αισχύλου, τη νεοελληνική απόδοση των Γ. Μπλάνα και Τ. Ρούσσου και την ιστορία του Πόντου. Σειρά είχε η «διδασκαλία» στο αρχαίο θέατρο της Απτέρας μετά από ξενάγηση των συντονιστών αρχαιολόγων.
Το κοίλο και η ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου αποτέλεσαν τον φυσικό χώρο για τον «προάγωνα» και ένα ανοιχτό βιωματικό εργαστήριο με θέμα τον πολιτισμό των Ελλήνων του Πόντου, μέσα από εικόνες και φωτογραφικό υλικό, προϊόν μελέτης μονογραφιών και συλλεκτικών εκδόσεων στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων και του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου Αθηνών. Καθοριστική ήταν η παρουσία και συμμετοχή της προέδρου του Συλλόγου Ποντίων Χανίων «Παναγία Σουμελά», κ. Σιμέλας Καραβάνου. Με αυθόρμητες ερωτήσεις και «υπόκρισι» αποδόθηκαν βιωματικά πλέον η γενεσιουργός αιτία του αρχαίου δράματος, αλλά και σταθμοί στην ιστορία των Ελλήνων του Πόντου μέχρι τη Γενοκτονία. Η σκευή του δρωμένου προέκυψε δημιουργικά από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι με τις κατάλληλες επεξηγήσεις από τον κ. Χαράλαμπο Καραβάνο, φόρεσαν την παραδοσιακή ενδυμασία του Πόντου.
Η προσθήκη ρυθμού και η συμβολική μίμηση της κίνησης των Ευζώνων στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, ο παραβολικός Γολγοθάς με αφετηρία τη γεμάτη φωτογραφίες θυμέλη και τέρμα τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα ως θέσεις πρωταγωνιστή και χορού, περικυκλωμένες από φωτογραφίες κειμηλίων που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, ο υποβλητικός χώρος και η επικράτηση απόλυτης σιγής, ακόμα και από τους ξένους επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου, συνετέλεσαν σε μία εντελώς διαφορετική ερμηνεία της συμβολικής για τη μαθητική ομάδα κραυγής του Προμηθέα 100 χρόνια μετά τη Γενοκτονία. Η «μίμηση της σπουδαίας και τελείας πράξεως» του Τιτάνα κορυφώθηκε σε μία πολύπλευρα σταυρόσχημη ενός λεπτού σιγή, προσευχή μνήμης. Για τη νικήτρια μαθητική ομάδα πάντως, που θα βραβευθεί τον προσεχή Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη, θα παραμείνει μάλλον δια βίου ένα από τα πιο ξεχωριστά βιώματα της εκπαιδευτικής της πορείας!
Πηγή: Χανιώτικα νέα