Φώτης Σιώτας: Η Ποντιακή μουσική παράδοση και ο «Χορός της Φωτιάς» |
Διαβάζοντας το κείμενο του Άρη Μπινιάρη για τον «Χορό της Φωτιάς» και δουλεύοντας μαζί του για το κομμάτι της μουσικής, προέκυψε η ιδέα των δύο κόσμων. Δύο κόσμοι που δεν είναι μόνο το «χθες» και το «σήμερα» αλλά δύο σημεία που ορίζουν τον «χώρο» μέσα στον οποίο θα πούμε την ιστορία.
Το ιδιαίτερο στοιχείο της μουσικής της παράστασης είναι η συνεχής ηχοχρωματική της μεταμόρφωση. Σ’ αυτό, βοήθησε καταλυτικά η ικανότητα των μουσικών να κινηθούν με άνεση και στα δύο αυτά πεδία. Οι πρωτότυπες συνθέσεις για βιολί, τσέλο και κρουστά, ερμηνεύονται από τρεις εξαιρετικούς μουσικούς: τον Μιχάλη Βρέττα (βιολί), τον Νίκο Παπαϊωάννου (τσέλο) και τον Νίκο Μαγνήσαλη (κρουστά).
Η μουσική κατέχει σπουδαίο ρόλο στην αφήγηση της ιστορίας και αυτός είναι και ο λόγος που οι τρεις μουσικοί συμμετέχουν ζωντανά στην παράσταση. Σε κάποιες σκηνές, τα έγχορδα ηχούν με τον κλασικό τους ήχο, ενώ σε κάποιες άλλες χρησιμοποιούνται εφέ και παραμορφώσεις. Το ίδιο ισχύει και με τα κρουστά, με τα ηλεκτρονικά μέσα να διαδέχονται το νταούλι.
Η Ποντιακή λύρα εμφανίζεται στην κορύφωση της παράστασης, γυμνή και λυτρωτική. Χρησιμοποίησα ρυθμούς από την Ποντιακή παράδοση και πάνω εκεί έφτιαξα μια σύγχρονη δράση είτε με σκοτεινές ατμόσφαιρες είτε με ξεσπάσματα. Άφησα τα σημεία με τη λύρα γυμνά μάλλον γιατί έμεινα αμήχανος μπροστά στη δύναμη αυτού του οργάνου και την πληρότητα που ένιωσα στο μοναχικό άκουσμα της.
Ο «Χορός της Φωτιάς» είναι μια παράσταση ενθύμησης με αφορμή ιστορικά γεγονότα. Η αίσθησή μου συμμετέχοντας και γράφοντας τη μουσική είναι κάτι σαν τη διαδρομή ενός ταξιδευτή στο χρόνο των γεγονότων. Ενός ονειρευτή που ξυπνά στο σήμερα και λέει την ιστορία με τα δικά του μέσα. Ίσως και τη δική του ιστορία.
Πηγή: Briefingnews
Σχετικά θέματα