Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022

Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο!

Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο!
Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο! 

Στις 2 Οκτωβρίου του 2022, στη πόλη της Φλώρινας, στα πλαίσια του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργάνωσε η ΠΟΕ, «Ποντιακή. Όψεις του σήμερα, προοπτικές του αύριο. Σκιαγραφώντας δρόμους και διαδρομές» υπό την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, παρουσιάστηκε από την εκπαιδευτικό πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κα. Μαρία Κ. Ηλιοπούλου ένα ψηφιακό, διαδραστικό ποντιακό παραμύθι (e-book).

Σκοπός αυτού του βιβλίου «Τ’αρχόταγον η ψη. Το χρυσομένον τ’οψάρ’» είναι η διδασκαλία και η εκμάθηση της Ποντιακής διαλέκτου από τα παιδιά των μεγάλων τάξεων του δημοτικού σχολείου. Παράλληλα στη πλοκή του παραμυθιού εμπεριέχονται ποικίλες δραστηριότητες και διαδραστικά παιχνίδια που στηρίζουν την επίτευξη του βασικού σκοπού του βιβλίου.

Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο!

Για την κατασκευή του e-book, η κα. Μαρία Ηλιοπούλου τόνισε στο e-Pontos πως, για την ολοκλήρωση του, συνεισέφεραν και άτομα από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους π.χ. φιλόλογοι, μουσικοί. Επομένως όπως τονίζει και η ίδια «Εάν θέλουμε οι δράσεις μας να έχουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, ολόπλευρα, η διεπιστημονικότητα αποτελεί μονόδρομος. Μόνο ενωμένοι μπορούμε να καταφέρουμε πολλά». Συγκεκριμένα, όπως μας είπε, αυτή ανέλαβε την επιμέλεια-δημιουργία του βιβλίου και των δραστηριοτήτων. Η κα. Αναστασία Μαχαιρίδου, φιλόλογος, και εκπαιδεύτρια Ποντιακής διαλέκτου, ανέλαβε την διασκευή του κειμένου. Την αφήγηση του παραμυθιού, ο πατέρας Κυριάκος Ηλιόπουλος (πατέρας της εκπαιδευτικού) και για τη Μουσική επιμέλεια, έχουν ως εξής: Λύρα - Φωνή: Αρσένιος Χαραλαμπίδης, Πλήκτρα - Programming: Παναγιώτης Καλιωτάκης, Νταούλι - Κρουστά: Γιάννης Ιωαννίδης, Ηχοληψία - Μίξη Mastering:Studio M Productions Βαλάντης Μάμτσιος.

Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο!

Η θεωρία λοιπόν, δεν άργησε να γίνει πράξη

Έναν μήνα μετά, η κα. Μαρία Ηλιοπούλου καθώς βρίσκεται στη Κρήτη, στις Άνω Αρχάνες του Νομού Ηρακλείου, εκπληρώνοντας τα καθήκοντα της αναπληρώτριας δασκάλας, αποφάσισε με την στήριξη της συναδέλφισσάς της Καντίλα Ολυμπία, να εφαρμόσει το ψηφιακό βιβλίο μέσα στη σχολική αίθουσα της Γ’ τάξης του 2ου Δ.Σ. Αρχανών. Τα παιδιά φυσικά δεν ήξεραν και δεν είχαν απολύτως καμία επαφή με τα Ποντιακά στοιχεία (διάλεκτος, μουσική, εικόνα). Όπως μας είπε η Πόντια εκπαιδευτικός, «Τα παιδιά εδώ μιλούν και γράφουν τη νεοελληνική και φυσικά την κρητική διάλεκτο. Επομένως η εφαρμογή αυτού του βιβλίου μέσα στη τάξη, υπό αυτές τις συνθήκες είχε να πετύχει δύο μεγάλα “στοιχήματα”. Αρχικά το πρώτο στοίχημα σχετίζονταν με τον ρόλο μου ως δασκάλα, διότι πλέον βλέπω σε εφαρμογή τις εκπαιδευτικές μας θεωρίες, γεγονός που εύκολα με οδηγεί σε αναστοχασμό/αναθεώρηση. Έπειτα το μεγαλύτερο στοίχημα που ήταν πιο προσωπικό, αφορούσε την συνέχιση της Ποντιακής διαλέκτου αλλά και της ιστορίας μας, μέσα σε ένα ξένο περιβάλλον με δέκτες τα παιδιά της σημερινής κοινωνίας».

Κι όμως έγινε! Μαθητές και μαθήτριες από την Κρήτη γνώρισαν και έμαθαν τη Ποντιακή διάλεκτο!

Τελικά η Πόντια δασκάλα μας, κέρδισε τα στοιχήματά της. Τα παιδιά, όπως πληροφορηθήκαμε, ενθουσιάστηκαν που γνώρισαν τη γλώσσα/διάλεκτο ενός άλλου, ξένου για αυτά, πολιτισμού και το εντυπωσιακό θα λέγαμε ήταν πως κάποια από αυτά εκδήλωσαν τόσο μεγάλη αγάπη, που είπαν ότι θέλουν να συνεχίσουν να μαθαίνουν την Ποντιακή διάλεκτο, την Ποντιακή κουλτούρα και ιστορία.

Ευελπιστούμε, παρόμοιες δράσεις να γίνουν πιο συχνές στα ελληνικά σχολεία.