Παρουσιάστηκε το βιβλίο του Βασίλη Ασβεστά «Τα παιχνίδια του Ανατολικού Πόντου και του Κυβερνείου του Καρς κατά την περίοδο 1880 – 1923» |
Στην κατάμεστη αίθουσα του ΜΑΣ «Η Καλλιθέα» παρουσιάστηκε το απόγευμα της Τετάρτης 15/3 το βιβλίο Βασίλη Ασβεστά «Τα παιχνίδια του Ανατολικού Πόντου και του Κυβερνείου του Καρς κατά την περίοδο 1880 – 1923».
Μεταξύ των παρευρισκόμενων ήταν: Οι αντιδήμαρχοι Α. Τσαχουρίδης και Κ. Γρηγοριάδης, ο πρόεδρος της ΑΝΗΜΑ Θ. Τεληγιαννίδης, ο πρόεδρος του ΚΑΠΑ (και υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ) Θ. Δέλλας, οι υποψήφιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Α. Μαρκούλης και Π. Τσαπαρόπουλος, του ΠΑΣΟΚ Ν. Τσαμήτρος, του ΚΚΕ Γ. Τσαναξίδης, της «Ελληνικής Λύσης» Β. Κοτίδης, ο δημοτικός σύμβουλος Κ. Θεοδωρίδης κ.α
Για το βιβλίο μίλησε η Ευγενία Καβαλλάρη, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων νομού Ημαθίας και ο ίδιος ο συγγραφέας, που αναφέρθηκε στο πώς προέκυψε το βιβλίο (κυκλοφορεί πλέον σε β’ επαυξημένη έκδοση) και συνομίλησε με τους παρευρισκόμενους.
Από την παρέμβαση της Ευγενίας Καβαλλάρη: «Ο Βασίλης Ασβεστάς, ακάματος υπηρέτης και ερευνητής του ποντιακού πολιτισμού με το βιβλίο του «Τα παιχνίδια του Ανατολικού Πόντου και του Κυβερνείου του Καρς κατά την περίοδο 1880-1923» παραδίδει στο αναγνωστικό κοινό μια σημαντική λαογραφική μελέτη, στη οποία προσεγγίζει το παιχνίδι ως διαχρονικό, πολιτισμικό στοιχείο των Ελλήνων του Πόντου. Συμβάλλει ταυτόχρονα με αυτόν τον τρόπο και στην έρευνα και μελέτη συνολικά του λαϊκού πολιτισμού των Ελλήνων εντός και εκτός του Ελλαδικού χώρου, καθώς διευκολύνει τη δυνατότητα συσχετίσεων και παραλληλισμών των παιχνιδιών μέσα στη συγχρονία και στη διαχρονία του Ελληνισμού, ώστε να διεξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για τις κοινωνικές, οικονομικές συνθήκες μέσα στις οποίες λειτούργησαν και αναπόφευκτα τις αντανακλούν. Μια τέτοια μελέτη σε βάθος του λαϊκού πολιτισμού οδηγεί στην αναγκαία αυτογνωσία για το σήμερα. Με βάση τη θεώρηση αυτή το πολύτιμο υλικό του παρόντος βιβλίου προσφέρεται για εμβάθυνση στα χαρακτηριστικά της ποντιακής κοινότητας κατά την συγκεκριμένη περίοδο, καθώς στη ιστορική και κοινωνιολογική της, ανθρωπολογική προσέγγιση…
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι πως τα ποντιακά παιχνίδια αποτελούν συνέχεια της μακραίωνης ελληνικής παράδοσης. Πολλά δε έχουν τουρκικές ονομασίες με ελληνικό χαρακτήρα, είναι απολύτως προσαρμοσμένα στα ήθη των Ποντίων και έχουν δεχτεί επιρροές από τους πολιτισμούς των γειτονικών λαών. Οι Πόντιοι απολάμβαναν και χαίρονταν την κάθε στιγμή. Εκτιμούσαν ακόμη και το πιο ασήμαντο πράγμα, καθώς από αυτό μπορούσαν να επινοήσουν ένα παιχνίδι και να διασκεδάζουν με αυτό…Ως εκ τούτου η παρούσα ανθολογία πέρα από τη λαογραφική, συναισθηματική και νοσταλγική της επίδραση λειτουργεί αφυπνιστικά μέσα στη σύγχρονη εποχή, όπου τα ποσοστά κατάθλιψης και άγχους μεταξύ των παιδιών και των νέων ενηλίκων αυξάνονται σταθερά. Αυξάνονται είτε γιατί η ευτυχία σχετίζεται με τα υλικά αγαθά, είτε γιατί μειώνονται οι ευκαιρίες για ελεύθερο παιχνίδι, είτε γιατί τα παιδιά περνάνε τον χρόνο τους μπροστά σε μια οθόνη χωρίς κοινωνική διάδραση».
Πηγή: Ημερησία