Άννα Θεοφυλάκτου, μια σπουδαία γυναίκα |
«Αμάν, κ. Άννα, δεν αφήσατε καμιά πρωτιά και για μας!» της είπα με πολλή αγάπη στο σπίτι της. Πράγματι αυτή η Τραπεζούντια προσφυγοπούλα, με τον προοδευτικό πατέρα και τη σπουδαία μάνα (του γιατρού Θεοφύλακτου Θεοφυλάκτου και της Ιφιγένειας Κογκαλίδου - Θεοφυλάκτου, δισέγγονη του τραπεζίτη Καπαγιαννίδη), τα έκανε όλα ώστε να μη μας αφήσει εμάς τις τελευταίες και καταϊδρωμένες καμία πρωτιά!
Από τους πρώτους φοιτητές και φοιτήτριες της Ιατρικής (συμφοιτήτρια του Αναγνωστάκη) τότε που σκέπαζαν τα παράθυρα των αιθουσών με παλιές ακτινογραφίες, το φαγητό ήταν λίγο, η τόλμη περίσσευε και ήταν όλες και όλοι στην αντίσταση χωρίς δεύτερη σκέψη. Η πρώτη γυναίκα χειρούργος οφθαλμίατρος! Τι να κάνω τώρα εγώ για να την ξεπεράσω; Τι; Δεν έχω συναντήσει άνθρωπο με μεγαλύτερη αίσθηση αξιοπρέπειας και ανεξαρτησίας. Εάν μου επιτρέπεται θα πω ότι η Άννα Θεοφυλάκτου ήταν ο «άντρας και η γυναίκα του εαυτού της». Κοινωνική προσφορά, πολιτική συμμετοχή, επάγγελμα, οικογένεια: 3 παιδιά, 8 εγγόνια και 5 δισέγγονα, όλα μορφωμένα προφανώς. Για τη γυναίκα η καταγωγή της ήταν η προμετωπίδα και το καμάρι της. Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών (περίμενε να γίνει κυρία δια του συζύγου της ώστε να «γίνει κυρία» και να μπορεί να γίνει μέλος!) για πολλά χρόνια την είχε Πρόεδρο και άοκνα προσέφερε τα πάντα. Στην τραγωδία της Κύπρου παρούσα με τον καλύτερο, τον πιο αξιοπρεπή τρόπο. Μια πραγματική ευπατρίδις.
Όταν ήταν δήμαρχος ο Μπουτάρης φέραμε την κ. Άννα στο δημαρχείο και είχε μία εγκάρδια συζήτηση μαζί του. Εκεί ήταν θαρρώ που αποφασίστηκε η έκθεση από την εξαιρετική της φωτογραφική συλλογή που με επιμέλεια φρόντιζε και συντηρούσε, το καμάρι της. 21 ταξίδια πραγματοποίησε στον Πόντο φωτογραφίζοντας, μαθαίνοντας και διατηρώντας τη μνήμη.
Τη συλλογή αυτή χάρισε στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΚΙΘ), όπου είχε εξαιρετική συνεργασία με τον ακάματο και ευρυμαθή Ανέστη Στεφανίδη. Ο Δήμος την τίμησε σε μία συγκινητική εκδήλωση στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, γεμάτη από φίλες και φίλους της, «επώνυμους»! Θεσσαλονικείς και τους συγγενείς της.
Το ΚΙΘ το 2016 έκανε –κυρίως με φωτογραφίες της Θεοφυλάκτου– έκθεση με τίτλο: «Πορτραίτα Αστών Τραπεζούντας».
Στο Μουσείο της Μέριμνας η ευφάνταστη σχεδιάστρια, η Ελένη Νάστα, έβαλε τα ονόματα των δωρητριών σε ένα σύννεφο σε συνεχόμενη γραφή, όπως η γυναικεία αλληλεγγύη. Μου κάνει καλό να σκέφτομαι ότι η κ. Άννα όπως οι σοφοί (έτσι λένε) επέλεξε τη στιγμή και τον τρόπο του θανάτου της: πλήρης ημερών, ήσυχα στο κρεβάτι της.
Πηγή: Parallaxi