Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025

Έφυγε από την ζωή ο Χρήστος Παρχαρίδης, ένας από τους τελευταίους γνήσιους εκφραστές της Ποντιακής μουσικής παράδοσης

Έφυγε από την ζωή ο Χρήστος Παρχαρίδης, ένας από τους τελευταίους γνήσιους εκφραστές της Ποντιακής μουσικής παράδοσης
Έφυγε από την ζωή ο Χρήστος Παρχαρίδης, ένας από τους τελευταίους γνήσιους εκφραστές της Ποντιακής μουσικής παράδοσης

Ο Χρήστος Παρχαρίδης του Ευσταθίου και της Ζωής (το γένος Τριανταφυλλίδη) γεννήθηκε το 1940 στο Πρωτοχώρι Κοζάνης (Πορτοράζ). Υπήρξε γόνος της ποντιακής οικογένειας του Ευσταθίου Σιαμίδη (μετέπειτα Παρχαρίδη) από το χωριό Καρά (Καπίκιοϊ) της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας.

Από μικρή ακόμη ηλικία εμφάνισε το φυσικό τάλαντο της φωνής του, έχοντας πάντα κοντά του τον επίσης καλλίφωνο πατέρα του, που καμάρωνε για τον γιο του. Σε ηλικία 13 χρονών ο αδελφός του Τάσος αγόρασε μια λύρα από τον περίφημο κατασκευαστή Γοργόρ’ και απαγόρευσε στο μικρό Χρήστο να τη χρησιμοποιεί, λόγω του νεαρού της ηλικίας του. Απαρηγόρητος, όμως, αλλά και επίμονος, ο Χρήστος προσπάθησε να μάθει κρυφά τα μυστικά της λύρας, όταν απουσίαζε ο «αυστηρός» αδελφός.

Το 1954 η περιβόητη λύρα αποτέλεσε την «ακίνητη» περιουσία του Χρήστου. Άρχισε να παίζει δειλά-δειλά σε μικρές παρέες ή γάμους, νιώθοντας τη χαρά της δημιουργίας.

Το 1957 εγγράφηκε ως σπουδαστής στην τεχνική σχολή «Δανάτσα» στην Κοζάνη, όπου και διέμενε. Λύρα και Χρήστος κάθε Σαββατοκύριακο επέστρεφαν στο χωριό και έπαιζαν σε παρέες. Την ίδια χρονική περίοδο συμμετείχε με πολύ μεράκι στις ραδιοφωνικές εκπομπές του κρατικού ραδιοφωνικού σταθμού της Κοζάνης, όπου τον συνόδευε με τη λύρα ο μεγαλύτερος σε ηλικία συγχωριανός του Δημήτρης Κυριακίδης.

Το 1961, μετά από πρόσκληση του αδελφού του, μετανάστευσε στη μακρινή Αυστραλία, έχοντας πάντα μαζί του την αγαπημένη του λύρα. Η ξενιτειά τον πλήγωσε πολύ. Σύντομα, όμως, συσπειρώθηκαν οι λιγοστοί τότε Πόντιοι και δημιούργησαν μια μεγάλη, αλλά ζεστή οικογένεια. Ο Χρήστος έπαιζε και τραγουδούσε για όλους, πάντοτε όμως ερασιτεχνικά. Ποτέ δεν θέλησε να εκμεταλλευτεί αυθόρμητες εκδηλώσεις φίλων και να κερδίσει χρήματα. Εξάλλου, πάντα τόνιζε ότι απεχθανόταν τη ζωή της νύχτας, του επαγγελματία καλλιτέχνη.

Το διάστημα 1965-1967, κατά την επιστροφή του στην Ελλάδα, διδάχθηκε την τέχνη του «αγγείου» από τον μοναδικό Κωνσταντίνο Κυριακίδη. Επέστρεψε μ’ αυτό στην Αυστραλία, όπου τραγουδούσε και έπαιζε τους προσφυγικούς καημούς. Αργότερα το εγκατέλειψε για καθαρά συναισθηματικούς λόγους.

Παντρεύτηκε την εκλεκτή της καρδιάς του, Βέτα Δεσποινιάδου, με την οποία έφεραν στον κόσμο τέσσερα παιδιά, τον Στάθη, τα δίδυμα Ζωή και Ευδοξία και τον Λάμπον. Τα δύο αγόρια έπαιξαν εξίσου καλή λύρα. Έτσι, η οικογένεια Παρχαρίδη έζησε, υπηρέτησε και απόλαυσε την παράδοση.

Μέχρι το 1976 ο Χρήστος έπαιζε και τραγουδούσε στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, τελείως ερασιτεχνικά, σε διάφορους τοπικούς συλλόγους, αλλά και σε άλλους που ήρθαν από τη μητέρα Ελλάδα. Πολλές φορές, μάλιστα, προσπάθησε με τη λύρα του και το τραγούδι του να καταπραΰνει τους έντονους πολιτικούς διαξιφισμούς πολλών Ελλήνων στη μακρινή ήπειρο. Το 1976, μαζί με άλλους, ίδρυσε την «Ποντιακή Εστία», στην οποία υπήρξε σύμβουλος και στην οποία έπαιξε και τραγούδησε για δύο χρόνια ανιδιοτελώς.

Το 1981 ίδρυσε τον σύλλογο «Ποντιακή Κοινότητα», έχοντας πάντα ως στόχο τη σύσφιξη των σχέσεων των Ελλήνων -και κυρίως των Ποντίων- της Αυστραλίας. Παραπονιόταν, όμως, καθώς έβλεπε πολλούς να θέλουν να αυτοπροβληθούν, προφασιζόμενοι υποκριτικά τη συνέχιση της παράδοσης.

Το 1992, με τη μεσολάβηση του ανιψιού του Αλέξη Παρχαρίδη, κάλεσε τους καλλιτέχνες Κώστα Σιαμίδη (λυράρη) και Γιάννη Κουρτίδη (τραγουδιστή) στην Αυστραλία, στα πλαίσια εκδήλωσης της «Ποντιακής Εστίας». Γνωρίστηκαν καλά και συζήτησαν για μελλοντική συνεργασία Χ. Παρχαρίδη - Κ. Σιαμίδη. Καρπός της συνεργασίας αυτής υπήρξε η συλλογή και εκτέλεση των τραγουδιών του CD «Αροθυμώ και καίουμαι».

Η ερμηνεία των τραγουδιών αυτών κατέδειξε τόσο το μεγάλο ταλέντο του καταξιωμένου λυράρη Κώστα Σιαμίδη όσο και την ερμηνευτική δεινότητα της φωνής του Χρήστου Παρχαρίδη, ο οποίος απέδωσε εκπληκτικά τα ποντιακά τραγούδια, με κύρια ευαισθησία στα παθιασμένα για τις πατρίδες, αλλά και στα ακριτικά. Έκτοτε συμμετείχε σε άλλες τέσσερις δισκογραφικές δουλειές πάντοτε με τη συνοδεία του γιου του Χαράλαμπου Παρχαρίδη στη λύρα (Ποίον έν’ η πατρίδα μ’ - 2000, Σην πλατείαν χορεύ’νε - 2003, Κωφά ας έσαν τ’ ωτία μ’ - 2005, Ψυχής κατάθεση | Τραπεζούντα παντέμορφον - 2016).

Πέρα, όμως, από τις σπάνιες φωνητικές του αρετές, ο Χρήστος Παρχαρίδης διέθετε και κάτι άλλο εξίσου αξιοθαύμαστο. Αντλώντας πάντα από την παράδοση, έγραφε στίχους στους οποίους απεικόνιζε ανάγλυφα τον Πόντο, την πληγωμένη ψυχή του πρόσφυγα, την εγκατάλειψη, τη γενναία ψυχή του Ακρίτα, αλλά και τον έρωτα και την πίκρα της ξενιτειάς.

Απεβίωσε στις 22 Δεκεμβρίου 2025 αφήνοντας πίσω του μια πλούσια παρακαταθήκη και συνεισφορά στον απόδημο ποντιακό ελληνισμό. Τον λαμπρό αυτόν καλλιτέχνη ακολούθησε κατά βήμα ο μικρότερος γιος του, ο Λάμπον, διαπρέποντας ως οργανοπαίκτης στη λύρα, το αγγείο και τη φλογέρα.

Πηγή: PontianLyrics

Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025

Πολλές εκπλήξεις και ατέλειωτο ξεφάντωμα στην γιορτή των «Ακριτών»

Πολλές εκπλήξεις και ατέλειωτο ξεφάντωμα στην γιορτή των «Ακριτών»
Πολλές εκπλήξεις και ατέλειωτο ξεφάντωμα στην γιορτή των «Ακριτών»

Πολλές εκπλήξεις επεφύλαξε στου Πόντιους της Μείζονος Περιοχής της Φιλαδέλφειας και στους φίλους τους το ετήσιο συναπάντημα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων «Ακρίται» της Φιλαδέλφειας.

Πρόκειται για την 86η ετήσια χοροεσπερίδα, η οποία έλαβε χώρα το βράδυ του Σαββάτου, 29ης Νοεμβρίου 2025 στην κοινοτική αίθουσα του Αγίου Δημητρίου στο Άπερ Ντάρμπι Πενσιλβάνιας, στην οποία δεν έπεφτε καρφίτσα.

Η απόφαση του προέδρου Στέφανου Ευαγγελόπουλου, του διοικητικού συμβουλίου και της οργανωτικής επιτροπής να τιμήσουν τους πρώην προέδρους Αβραάμ Μπουικίδη, Πρόδρομο Μπουικίδη και Χάρη Αλεξιάδη, καθώς επίσης και να καλέσουν από την γενέτειρα δημοφιλείς καλλιτέχνες έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην συμμετοχή του κόσμου και πάνω από όλα στον ανεπανάληπτη εορταστική ατμόσφαιρα.

Πολλές εκπλήξεις και ατέλειωτο ξεφάντωμα στην γιορτή των «Ακριτών»

Την παράσταση έκλεψαν για μία ακόμη χρονιά τα χορευτικά του Συλλόγου και ειδικά δύο τρίχρονοι χορευτές – ένα αγόρι και ένα κορίτσι – που ακολουθούσαν πιστά τα βήματα των μεγαλύτερων παιδιών.

Στην γιορτή παρέστησαν εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Ελληνικών Σωματείων Φιλαδέλφειας και Μείζονος Ντελαγουέαρ, της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Αμερικής και Καναδά, της κοινότητας του Αγίου Δημητρίου στο Άπερ Ντάρμπι και άλλων ομογενειακών φορέων της περιοχής.

Παρέστη επίσης και ο πρόεδρος του Ιερού Ιδρύματος Ποντίων Αμερικής και Καναδά, Δρ. Χαράλαμπος Βασιλειάδης, ο οποίος συνεχάρη την ηγεσία του Συλλόγου και συνάμα εξέφρασε την ευγνωμοσύνη για την δωρεά τους για το Ίδρυμα.

Πολλές εκπλήξεις και ατέλειωτο ξεφάντωμα στην γιορτή των «Ακριτών»

Ο Σύλλογος Ποντίων «Ακρίται» της Φιλαδέλφειας, τα στελέχη και τα μέλη του, ως γνωστόν  είναι στυλοβάτες του Ιερού Ιδρύματος Παναγία Σουμελά Ποντίων Αμερικής και Καναδά και ευεργέτες της Ποντιακής Γης στο Ουέστ Μίλφορντ της Νεάς Ιερσέης.

Ο Δρ. Χαράλαμπος Βασιλειάδης κατά την διάρκεια της επικοινωνίας με τις «Αναμνήσεις» εξέφρασε την ευγνωμοσύνη για την δωρεά αξίας $2.000 του Συλλόγου Ποντίων «Ακρίται» και τον θαυμασμό του για το φιλότιμο των ηγετών του Συλλόγου και τις άοκνες προσπάθειες για την διατήρηση των παραδόσεων.

Τρεις ημέρες μετά την γιορτή των Ποντίων ο Δρ. Βασιλειάδης απέστειλε ευχαριστήρια επιστολή προς τον πρόεδρο κ. Στέφανο Ευαγγελόπουλο στην οποία αναφέρει:


Αξιότιμε Πρόεδρε τού Συλλόγου Ποντίων ΑΚΡΙΤΑΙ Φιλαδελφείας, κ. Ευαγγελόπουλε,

Αγαπητέ Στέφανε,

Με την παρούσα επιστολή, επιθυμώ εκ μέρους όλων των μελών τού Συμβουλίου Καταπιστευματοδόχων καθώς και του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιερού Ιδρύματος Παναγία Σουμελά να ευχαριστήσουμε εσένα και όλα τα αγαπητά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ιστορικού και ιδιαίτερα δραστήριου Συλλόγου σας για την σημαντικότατη δωρεά των $2,000 προς το Ίδρυμα.

ο Ίδρυμα παίρνει ανάσες ζωής από την αγάπη και στήριξη σας για να συνεχίσει ακόμη πιο δυναμικά την υλοποίηση του ιερού του έργου. Το Παλλάδιο τής Ποντιακής Ρωμιοσύνης της Βορείου Αμερικής, το Ιερό Προσκύνημα τής Παναγίας Σουμελά και ο περιβάλλοντος χώρος του, αξιοποιούνται και καλλωπίζονται ακόμη περισσότερο.

Επίσης θα ήθελα εκ μέρους τής Ελίνας και εμού προσωπικά να σε ευχαριστήσουμε για τη θερμή φιλοξενία σας στην ετήσια χοροεσπερίδα του Συλλόγου σας το περασμένο Σάββατο.

Σας ευχόμαστε να έχετε μια όμορφη και λαμπρή γιορτινή περίοδο, καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα και ένα αίσιο και ελπιδοφόρο νέο έτος με προοπτικές ειρήνης, ασφάλειας και ευημερίας.

Ποντιακό θέατρο: Το Στραβόξυλον (Video)

Ποντιακό θέατρο: Το Στραβόξυλον (Video)
Ποντιακό θέατρο: Το Στραβόξυλον (Video)

Η παράσταση βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά. Η ξεκαρδιστική κωμωδία «Το Στραβόξυλο» στην Ποντιακή διάλεκτο, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1997 από τo Σύλλογο Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου», σε σκηνοθεσία Γιώργου Σιαπανίδη.

Υπόθεση του έργου: Ένας εριστικός και ιδιότροπος οικογενειάρχης, ιδιοκτήτης εργοστασίου υποδημάτων, ζει μαζί με τη γυναίκα του και την ανιψιά του, την Καίτη. Όλοι τον θεωρούν στραβόξυλο, ιδίως η ανιψιά του, η οποία έχει δεσμό με τον συνεταίρο του καθώς και με έναν πελάτη της υποδηματοποιίας.

Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025

Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”

Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”
Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”

Tην Πέμπτη 13 Νοεμβρίου άνοιξε τις πύλες του το νέο “Φεστιβάλ Πολιτισμού” του Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”, εγκαινιάζοντας έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχίσει και να εξελίξει την 21ετή πορεία του «Φεστιβάλ Ποντιακού και Προσφυγικού Βιβλίου». Η σημαντικότερη καινοτομία του νέου εγχειρήματος είναι η συμμετοχή συλλόγων και φορέων από όλη την πόλη και τον νομό, δημιουργώντας μια πρωτότυπη και ζωντανή σύναξη πολιτισμού.

Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”

Τετραήμερο γεμάτο δράσεις

Στο τετραήμερο των εκδηλώσεων παρουσιάστηκαν:

- ενδιαφέρουσες εισηγήσεις από ακαδημαϊκούς και ερευνητές,
- εκθέσεις βιβλίου και χειροποίητων κουκλών με παραδοσιακές φορεσιές,
- παρουσιάσεις των πολιτιστικών δράσεων των συμμετεχόντων συλλόγων,
- μουσικές εκδηλώσεις που προσέφεραν μια όμορφη καλλιτεχνική νότα στο πρόγραμμα.

Η ενεργή συμμετοχή του κοινού ανέδειξε την επιτυχημένη στροφή προς μια πιο συνεργατική και συλλογική κατεύθυνση, που ενισχύει τις σχέσεις των πολιτιστικών φορέων του τόπου.

Ο Σύλλογος και η μακρά πορεία του

Ο Ποντιακός Σύλλογος Κατερίνης “Παναγία Σουμελά”, με παρουσία 35 χρόνων, συνεχίζει αδιάκοπα να καλλιεργεί και να προβάλλει τον πολιτισμό και την παράδοση των Ελλήνων του Πόντου. Με δράσεις, συμμετοχές και εκδηλώσεις, παραμένει σταθερός πυλώνας της πολιτιστικής ζωής της Κατερίνης.

Ένα όραμα που μεγαλώνει

Ο νέος θεσμός φιλοδοξεί να ανοίξει ακόμη περισσότερο την αγκαλιά του, χωρώντας περισσότερο πολιτισμό, ποιότητα και δημιουργική ανταλλαγή, με στόχο να γίνει σημείο αναφοράς για την πόλη και την Πιερία.

Μάγεψε η χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων και το μουσικό σύνολο 1919

Μάγεψε η χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων και το μουσικό σύνολο 1919
Μάγεψε η χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων και το μουσικό σύνολο 1919

Ένα απόγευμα γεμάτο συγκίνηση, μνήμη και αυθεντικά συναισθήματα έζησαν τα μέλη και οι φίλοι της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων «Οι Τραντέλληνες» την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025, στο φιλόξενο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Βριλησσίων. Εκεί πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με τίτλο «Τα Κάλαντα στον Πόντο», μια μοναδική μουσική γέφυρα μνήμης και ψυχής, αφιερωμένη στην ποντιακή παράδοση και τον πολιτισμό.

Η εκδήλωση αποτέλεσε ένα ξεχωριστό πολιτιστικό γεγονός, που ένωσε το παρελθόν με το παρόν και ανέδειξε τη δύναμη της συλλογικής μνήμης, μέσα από ήχους, λέξεις και μελωδίες που ταξίδεψαν το κοινό στις αλησμόνητες πατρίδες του Πόντου.

Μάγεψε η χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων και το μουσικό σύνολο 1919

Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση ο Δήμαρχος Βριλησσίων κ. Γιάννης Πισιμίσης, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Τάσος Χρηστάκης, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Χρήστος Γούναρης, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής κα Σοφία Μαντινίδου, καθώς και η Εντεταλμένη Σύμβουλος Πολιτιστικών Υποδομών κα Κατερίνα Βουτσαδάκη. Την εκδήλωση τίμησαν επίσης με την παρουσία τους ο Πρόεδρος του ΣΠοΣ Νοτίου Ελλάδος και Νήσων κ. Θεόδωρος Μαρκίδης, ο Γραμματέας του Συλλόγου Ηπειρωτών Βριλησσίων «Ο Πύρρος» κ. Γιάννης Ντούλας, η κα Λένα Καλπίδου από την Επιτροπή Ποντιακών Μελετών, ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Μελισσίων κ. Ιωάννης Λεπτοκαρίδης και η Γραμματέας κα Σύλια Τσιτιρίδου, η Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Ένωσης Κρητών Βριλησσίων κα Στέφη Αγγελίδου, ο Πρόεδρος των Μεσσηνίων Βριλησσίων κ. Παναγιώτης Μαχαίρας, ο Πρόεδρος των Μακεδόνων Θρακιωτών Βορειοανατολικής Αττικής, του Δήμου Βριλησσίων και του Βράχου Βριλησσού κ. Αργύρης Κεχαγιάς, καθώς και η κα Βασιλεία Μαντινίδου ως εκπρόσωπος της ΠΕΝ.

Μάγεψε η χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων και το μουσικό σύνολο 1919

Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν τη χορωδία της Ένωσης Ποντίων Βριλησσίων σε συνεργασία με την Ορχήστρα 1919, σε ένα μουσικό αφιέρωμα υψηλής καλλιτεχνικής και επιστημονικής αξίας. Η παράσταση ζωντάνεψε ήχους, συναισθήματα και μνήμες αιώνων, φωτίζοντας την καθημερινότητα, την πίστη και τα έθιμα του ποντιακού ελληνισμού. Ιδιαίτερη συμβολή είχαν οι εισηγήσεις του Γιάννη Μιχαηλίδη, μουσικού και εθνομουσικολόγου, με θέμα «Τα Κάλαντα στον Πόντο, Έρευνα, Καταγραφή, Σύνθεση», καθώς και του μουσικολόγου Χάρη Καφέτση, με θέμα «Ελληνικά παραδοσιακά κάλαντα, Λαϊκότητα και λόγια επεξεργασία».


Η παράσταση βασίστηκε σε πολυετή έρευνα της Ορχήστρας 1919, η οποία κατέγραψε τα παραδοσιακά κάλαντα όπως ψάλλονταν στον Πόντο από την παραμονή των Χριστουγέννων έως και τα Φώτα. Η μελέτη στηρίχθηκε σε σημαντικές ιστορικές πηγές, όπως το «Αρχείον Πόντου» της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, τα «Λαογραφικά Κοτυώρων» του Ξ. Άκογλου, καθώς και σε πολύτιμες μαρτυρίες Ποντίων της παλαιότερης γενιάς. Μέσα από αυτή την εργασία αναδείχθηκε ο «αθέατος» Πόντος, η γνήσια ζωή των ανθρώπων του, η αγνότητα των εθίμων, η βαθιά πίστη και η ακατάλυτη δύναμη της παράδοσης που συνεχίζει να εμπνέει και να συγκινεί.