Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018

Συνάντηση χοροδιδασκάλων ενόψει φεστιβάλ πραγματοποιείται στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη

Συνάντηση χοροδιδασκάλων ενόψει φεστιβάλ πραγματοποιείται στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη
Συνάντηση χοροδιδασκάλων ενόψει φεστιβάλ πραγματοποιείται στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη

Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε συνεργασία με τους συντονιστές χοροδιδασκάλους της περιφέρειας, για το 14ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών χορών της ΠΟΕ, προγραμμάτισε συνάντηση με όλους τους χοροδιδασκάλους της περιφέρειας, την Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 8 το απόγευμα, στην Χρυσούπολη.

Η συνάντηση έχει σκοπό την παρουσίαση των χορών, ώστε να διευκρινιστούν τυχόν απορίες, σχετικά με το ύφος αυτών.

8η Γιορτή Ποντιακής Λύρας από τον Ευξείνιο Μουσικό Πολιτιστικό Σύλλογο

8η Γιορτή Ποντιακής Λύρας από τον Ευξείνιο Μουσικό Πολιτιστικό Σύλλογο
8η Γιορτή Ποντιακής Λύρας από τον Ευξείνιο Μουσικό Πολιτιστικό Σύλλογο

Ο Ευξείνιος Μουσικός Πολιτιστικός Σύλλογος διοργανώνει στα πλαίσια των εκδηλώσεων "Σοφόκλεια 2018", την 8η γιορτή λύρας και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του, την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018 στις 9:00 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο "Μίκης Θεοδωράκης" στον Προφήτη Ηλία Αχαρνών.

Σχετικά θέματα

Για τρίτη χρονιά η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, στο 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών

Για τρίτη χρονιά η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, στο 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών
Για τρίτη χρονιά η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, στο 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα του Δήμου Βέροιας, συμμετείχε στο 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών.

Είναι πανθομολογούμενο ότι το Φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών του Δήμου Βέροιας καθιερώθηκε ως ιδιαίτερα επιτυχημένος θεσμός.

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ η Ε.Λ.Β. συμμετείχε στο σύνολο των δραστηριοτήτων του.

Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Η συμμετοχή στη παρέλαση όλων των συλλόγων, στην έναρξη του Φεστιβάλ.
- Το θεματικό περίπτερο της Ε.Λ.Β. για την παραδοσιακή μαγειρική και ζαχαροπλαστική του Πόντου.
- Η εντυπωσιακή εμφάνιση του τμήματος παραστάσεων της Ε.Λ.Β στην τελετή λήξης, που για μια ακόμη φορά καταχειροκροτήθηκε από τους θεατές τόσο για το καθαρά ποντιακό πρόγραμμα που παρουσίασε όσο και για το κοινό χορό με το σύλλογο Ούσιτζε Σερβίας.
- Η παρουσίαση του τμήματος παραστάσεων αφιερώθηκε στα τραγικά θύματα της πυρκαγιάς στο Μάτι επιβεβαιώνοντας την ευαισθησία του Ποντιακού στοιχείου στα κοινωνικά προβλήματα της πατρίδας μας.

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται συνεχίζοντας την παράδοση ετών

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται συνεχίζοντας την παράδοση ετών
Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται συνεχίζοντας την παράδοση ετών

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται συνεχίζοντας και τιμώντας την παράδοση των προηγούμενων ετών και έτσι με ιδιαίτερη χαρά και τιμή ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους της Μέριμνας ότι στο μουσείο της, βρίσκονται πλέον, αποτυπωμένα σε υφασμάτινες τσάντες πολλαπλών χρήσεων, τα μοναδικά σχέδια από κεντήματα της συλλογής της.

Ευχαριστεί δε, θερμά το μέλος του Δ.Σ. της Μέριμνας, κ. Χριστίνα Μητρούση - Κιουπτσίδου για αυτήν την υπέροχη ιδέα καθώς και για τη συμβολή και την αρωγή της στην υλοποίηση αυτής της ιδέας.

Ποντιακή Διάλεκτος: εξέλιξη και ιδιώματά της

Ποντιακή Διάλεκτος: εξέλιξη και ιδιώματά της
Ποντιακή Διάλεκτος: εξέλιξη και ιδιώματά της

Καταρχήν πρόκειται για διάλεκτο και όχι για γλώσσα. Η ελληνική γλώσσα δεν διαφοροποιήθηκε τόσο πολύ, ώστε να διασπαστεί σε γλώσσες, όπως έγινε με τη Λατινική, από την οποία προήλθαν οι λατινογενείς γλώσσες, ιταλικά, γαλλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, ρουμάνικα κ.ά.

Η διαφορά πάλι ανάμεσα στη διάλεκτο και το ιδίωμα είναι η εξής: η διάλεκτος διαφέρει σημαντικά από την κοινή ομιλούμενη γλώσσα, ενώ το ιδίωμα διαφέρει πολύ λιγότερο. Διάλεκτοι ήταν τα ποντιακά, κατωιταλικά, τσακώνικα, καππαδοκικά, ενώ ιδιώματα πελοποννησιακά, ηπειρωτικά, χιώτικα, θεσσαλικά κ.ά.

Η Ποντιακή θα ήταν γλώσσα στην περίπτωση που οι διαφορές της από την κοινή νεοελληνική σε επίπεδο φωνολογίας, μορφολογίας, σύνταξης και λεξιλογίου θα ήταν πολύ βαθιές και εκτεταμένες.

Βεβαίως, οι διάλεκτοι δεν είναι κατώτερες από μια γλώσσα, μια διάλεκτος μπορεί να γίνει κοινή καθομιλουμένη γλώσσα κάτω από ορισμένες ιστορικές συνθήκες. Αυτό συνέβη με τη λατινική, το γλωσσικό ιδίωμα των κατοίκων του Λατίου, αυτό συνέβη και με την κοινή νεοελληνική, η οποία βασίζεται στο πελοποννησιακό ιδίωμα.

Τον πρώτο αποικισμό του Πόντου κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. έκαναν οι Μιλήσιοι ιδρύοντας αρχικά τη Σινώπη και στη συνέχεια τα Κοτύωρα, Κερασούντα, Τραπεζούντα κ.ά. Η γλώσσα των πρώτων αποίκων ήταν η ιωνική διάλεκτος. Συντηρητική καθώς είναι η κοινωνία κρατά τη γλώσσα, η οποία παίρνει την οριστική της μορφή στα χρόνια της πρώιμης Ρωμαϊκής κατάκτησης και διαμορφώνεται από την επίδραση της ελληνιστικής κοινής.

Οι Ρωμαίοι άφησαν κάποια αυτονομία στις πόλεις του Πόντου με αποτέλεσμα να διατηρηθεί η γλώσσα με μικρές επιδράσεις από τη Λατινική. Με τον εκχριστιανισμό τους κάτω από την διοίκηση του βυζαντινού κράτους η γλώσσα που μιλάνε παίρνει πια την οριστική της μορφή.

Αποκομμένοι καθώς είναι από τον υπόλοιπο ελλαδικό κορμό διατηρούν δομές και λεξιλόγιο που χάνονται στις άλλες περιοχές λόγω της εξέλιξης της γλώσσας. Στα χρόνια του κράτους των Κομνηνών δέχονται μικρές επιρροές στο γλωσσικό τους όργανο από τους Φράγκους, με τους οποίους έχουν στενές εμπορικές σχέσεις, καθώς το λιμάνι της Τραπεζούντας είναι κόμβος για το εμπόριο Ανατολής-Δύσης.

Τέλος ερχόμαστε στην τουρκική κατάκτηση. Οι λεξιλογικές εισροές ήταν αρκετά εκτεταμένες. Αντίστοιχες εισροές είχαμε και στην Ελλάδα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όμως μετά την απελευθέρωση επιχειρήθηκε σε εκτεταμένη κλίμακα ο εξελληνισμός της γλώσσας και η αποβολή των τουρκικών λέξεων. Παρόλα αυτά οι επιρροές αυτές δεν αλλοίωσαν την δομική σύσταση της Ποντιακής. Δεν επηρέασαν τα δομικά της στοιχεία, παρά μόνον περιθωριακά στοιχεία της, η ποσότητα δεν επηρέασα την ποιότητα. Αυτό συνέβη, επειδή η Ποντιακή Διάλεκτος αφομοίωσε, εξελλήνισε και ενέταξε στο κλητικό και παραγωγικό της σύστημα τις τουρκικές λέξεις. Έτσι λόγου χάρη η τουρκική λέξη beslemek = τρέφω πέρασε στην ποντιακή με κατάληξη – εύω, πεσλεεύω, αρτουρεύω = αυξάνω, περισεύω (artimak), τολανεύω = περιφέρομαι (dolanmak), γαπατουρεύω = καλύπτω (kapamak), γουρεύω = στήνω (kurmak), γαβουρεύω = τηγανίζω (kaurmak) και πολλές άλλες ακολουθώντας όλες το ελληνικό κλητικό σύστημα, όπως το γυρεύω.

Η ποντιακή έχει και αυτή πολλά ιδιώματα. Αυτό οφείλεται στη μεγάλη γεωγραφική περιοχή όπου μιλιόταν η Διάλεκτος από την Ινέπολη μέχρι Ριζούντα και σε μεγάλο βάθος της ενδοχώρας. Όλες αυτές οι περιοχές δεν είχαν επικοινωνία λόγω των αποστάσεων και των συνθηκών που επικρατούσαν. Έτσι διαμορφώθηκαν τοπικά ιδιώματα.

Τα ιδιώματα αυτά είναι τα εξής κατά τον Άνθιμο Α. Παπαδόπουλο:

Το ιδίωμα της Ινεπόλεως

Αυτό μιλιόταν στον Δυτικό Πόντο και είχε υποστεί μεγάλη επίδραση της κοινής νεοελληνικής. Χαρακτηριστικό του ιδιώματος η άρνηση δεν, ενώ στα άλλα ιδιώματα έχουμε το ουκί<’κι’<‘κ’, ουτσ’.

Αμισού

Πρόκειται για μεικτό γλωσσικό ιδίωμα Ελλήνων, που προερχόταν από την Καππαδοκία, την Κωνσταντινούπολη, την Οινόη, τη Χαλδία και άλλα μέρη του Πόντου.

Οινόης

Διαφέρει από τα άλλα ιδιώματα, υπερτονίζεται το τελικό ν ακόμα και σε ουσιαστικά αρσενικού γένους, όπως ο κριτήν, ο Νικόλαν, ο πεντικόν; κ.ά.

Κερασούντος

Το ιδίωμα διατηρεί το τελικό ν, αλλά και τα άτονα φωνήεντα ι, υ

Όφεως και Σουρμένων

Στο ιδίωμα αυτό αποβάλλονται το τελικό ν και τα άτονα ι. υ, π.χ. ο άρκο, ο πάππο, ο λύκο

Τραπεζούντος, Ματσούκας, Σάντας και Χαλδίας

Στο ιδίωμα αυτό μιλούσαν τα 9/10 σχεδόν του πληθυσμού των Ελλήνων του Πόντου. Σ’ αυτό είναι συχνή η συγκοπή φωνηέντων, όπως: Αντώντς, ανεφέλτς, κ.ά. Εμφανίζεται σε πολλές λέξεις φθόγγος, που δηλώνεται με το γερμανικό umlaut: όπως έρ, πουδάρ, χωράφ κλπ. Τα θηλυκά ουσιαστικά έχουν κατάληξη –ε αντί –η, π.χ. νύφε αντί νύφη.

Ο Δ. Τομπαΐδης, που ασχολήθηκε εκτενώς με την Ποντιακή Διάλεκτο, κατατάσσει τα ιδιώματα ως εξής:

α. Τραπεζούντας, Ματσούκας, Σάντας και Χαλδίας. Ήταν η πολυπληθέστερη διαλεκτική ομάδα κατά τον Α. Α. Παπαδόπουλο.

β. Το ιδίωμα Όφη και των Σουρμένων

γ. Το ιδίωμα Κερασούντος και Τρίπολης

δ. Το ιδίωμα της Οινόης

ε. Το ιδίωμα της Αμισού

στ. Το ιδίωμα της Ινέπολης

Ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης στη Νεοελληνική Γραμματική του (σ.288) τα κατατάσσει ως εξής:

Οινουντιακά: Οινόη, Άνω Αμισός, Σινώπη, Ινέπολη, με έντονες επιδράσεις από την κοινή νεοελληνική

Τραπεζουντιακά: Τραπεζούντα, Σούρμενα, Όφη, Ριζέ, Λιβερά, Ματσούκα, Τρίπολη, Κερασούντα

Χαλδιώτικα: Αργυρούπολη, Σάντα, Κρώμνη, Πουλαντζάκι, Ορντού, Σερίενα, Νικόπολη, Τουρψί, Σεμπίν Καραχισάρ και νότιες αποικίες μεταλλωρύχων, με μεγαλύτερες επιδράσεις από την τουρκική.

Ως μικρότερα ιδιώματα μπορούν να αναφερθούν των Κοτυώρων, της Σινώπης, της Νικόπολης κ.ά.

Τα κριτήριά του όμως, δεν είναι τόσο γλωσσολογικά, όσο γεωγραφικά.

Κάποιοι ανεβάζουν τα ιδιώματα της Ποντιακής Διαλέκτου στον αριθμό εκατό. Ο αριθμός αυτός μοιάζει αυθαίρετος, μια και οι ελαχιστότατες διαφορές ανάμεσα σε κάποιες λέξεις δεν μπορούν να σχηματίσουν και αυτοτελές ιδίωμα.

Η Ποντιακή Διάλεκτος, όπως είναι φυσικό επακόλουθο, έχει υποστεί την έντονη επίδραση της νεοελληνικής διαλέκτου στη μητροπολιτική Ελλάδα.

Γιώτα Ιωακειμίδου*
Φιλόλογος

Πηγή: Schooltime

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018

Εκλογές για νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Σύλλογο Φιλύρου

Εκλογές για νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Σύλλογο Φιλύρου
Εκλογές για νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Σύλλογο Φιλύρου

Το Διοικητικό Συµβούλιο του Ποντιακού Συλλόγου Φιλύρου προσκαλεί τα µέλη του συλλόγου σε γενική συνέλευση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 11:00 π.μ. στο χώρο του συλλόγου µε θέµατα ηµερήσιας διάταξης:
- Διενέργεια Εκλογών για την ανάδειξη νέου Δ.Σ.
- Διοικητικός απολογισµός.
- Ισολογισµός- απολογισµός.
- Εκλογή εξελεγκτικής και εφορευτικής επιτροπής.
- Υποψηφιότητες.

Υπενθυµίζουµε ότι στη Γενική Συνέλευση µπορούν να λάβουν µέρος µόνο τα µέλη και εφόσον είναι ταµειακώς ενηµερωµένοι ή καταβάλλουν την υποχρέωσή τους πριν την έναρξη της γενικής συνέλευσης.

Σε περίπτωση µη απαρτίας η Γενική Συνέλευση θα επαναληφθεί την Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2018 την ίδια ώρα και στον ίδιο χώρο µε τα ίδια θέµατα.

Την ίδια µέρα και ώρα έναρξης 12:00 θα πραγµατοποιηθούν και οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συµβουλίου.

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στην 34η εμποροπανήγυρη του Δήμου Κατερίνης

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στην 34η εμποροπανήγυρη του Δήμου Κατερίνης

Αυθεντικά τραγούδια του Πόντου, θα ερμηνεύσουν ο Αχιλλέας Βασιλειάδης και ο Γιώργος Στεφανίδης την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 9:00 μ.μ., στη μουσική σκηνή της 34ης Εμποροπανήγυρης του Δήμου Κατερίνης. Μαζί τους θα είναι ο Κώστας Σιαμίδης στη λύρα και ο Σίμος Συμεωνίδης στο νταούλι.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" ξεκινά δυναμικά τη νέα χρονιά

Ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" ξεκινά δυναμικά τη νέα χρονιά
Ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" ξεκινά δυναμικά τη νέα χρονιά

Ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" με σεβασμό στην παράδοση, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, προσκαλεί τα έλη και τους φίλους του συλλόγου να συμμετέχουν για ακόμα μία χρονιά στις δραστηριότητες του συλλόγου

Όπως και πέρυσι θα λειτουργήσουν τμήματα παιδικά (αρχαρίων & προχωρημένων) με δωρεάν συμμετοχή για παιδιά δημοτικού με εγγραφή μέλους γονέα ή κηδεμόνα και τμήματα ενηλίκων (αρχαρίων & προχωρημένων) με έναρξη την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με μουσικούς οι οποίοι θα διδάξουν παιδιά και ενήλικες, μουσικά όργανα του Πόντου (λύρα και νταούλι) καλύπτοντας μια πάγια απαίτηση μελών και φίλων του συλλόγου.

Εγγραφές – πληροφορίες κάθε Κυριακή απόγευμα. (Τηλ. 6948054724)

8ήμερος μαραθώνιος Ποντιακού γλεντιού στην Ξάνθη από τους "Τραντέλλενες"

8ήμερος μαραθώνιος Ποντιακού γλεντιού στην Ξάνθη από τους "Τραντέλλενες"
8ήμερος μαραθώνιος Ποντιακού γλεντιού στην Ξάνθη από τους "Τραντέλλενες" 

Ο Σύλλογος Ποντίων Χορευτών Ξάνθης "Τραντέλλενες" συμμετέχει στις "Γιορτές παλιάς πόλης" του Δήμου Ξάνθης με ένα 8ήμερο μαραθώνιο Ποντιακού γλεντιού που θα πραγματοποιηθεί από το Σάββατο 1 έως το Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018 στο Λιμνίο Ξάνθης.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων:

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018
Αδάμ Αποστολίδης - Στέφανος Κωνσταντινίδης

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018
Αλέξης Παρχαρίδης - Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018
Μπάμπης Ιωακειμίδης - Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018
Γιάννης και Αβραάμ Γκόσιος - Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Ορφανίδης - Αντώνης Νικηφορίδης

Συμμετέχει καθημερινά ο Στέλιος Κολοβός στα έγχορδα και ο Αλέξης Σιδηρόπουλος στο νταούλι.

Εικόνες προσφύγων από τον Πόντο και την Μικρά Ασία παρουσιάζονται στην Αναρράχη

Εικόνες προσφύγων από τον Πόντο και την Μικρά Ασία παρουσιάζονται στην Αναρράχη
Εικόνες προσφύγων από τον Πόντο και την Μικρά Ασία παρουσιάζονται στην Αναρράχη

της Μαίρης Κεσκιλίδου

620 φωτογραφίες και ένα βίντεο πενήντα λεπτών, από την κοινωνική και οικονομική ζωή των κατοίκων της Αναρράχης, έτσι όπως αυτή εξελίχθηκε από το 1919 μέχρι και σήμερα, περιλαμβάνει η έκθεση που πραγματοποιείται το Σάββατο 1η Σεπτεμβρίου 2018 στις 8 το βράδυ στην πλατεία του χωριού, ενώ, θα ακολουθήσει πρόγραμμα με την παρουσίαση χορών της Μακεδονίας, του Πόντου, και της Θράκης, από Συλλόγους της ευρύτερης περιοχής.

Την πρωτοβουλία της έκθεσης ανέλαβε ο χοροδιδάσκαλος Σπύρος Αφεντουλίδης με την υποστήριξη της Τ.Κ. Αναρράχης και των Συλλόγων του χωριού, στους οποίους και θα παραδοθεί το υλικό που συγκέντρωσε για την περαιτέρω αξιοποίηση του, ενώ, στη συλλογή υπάρχουν σπάνιες φωτογραφίες, πρόσωπα και στιγμές από την εγκατάσταση των πρώτων προσφύγων, προερχόμενοι από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία. Ανάλογη έκθεση θα πραγματοποιηθεί και στην Άρδασσα.

Πηγή: ΕΡΤ

Άρωμα Πόντου στις γιορτές της Παλιάς Πόλης στην Ξάνθη

Άρωμα Πόντου στις γιορτές της Παλιάς Πόλης στην Ξάνθη
Άρωμα Πόντου στις γιορτές της Παλιάς Πόλης στην Ξάνθη

Ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Ξάνθης όπως κάθε χρόνο στα πλαίσια των Γιορτών Παλιάς Ξάνθης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου περάσουν μαζί και να διασκεδάσουν 7 διαφορετικές και ξεχωριστές Ποντιακές βραδιές από το Σάββατο 1 έως και το Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018 παρέα με καταξιωμένους καλλιτέχνες.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων:

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018
Γιάννης Παρηγορίδης - Γιώργος Αμπεσλίδης

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018
Γιάννης Κουρτίδης - Χρήστος Καλιοτζίδης

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018
Στάθης Νικολαΐδης - Γιώργος Ατματσίδης - Κώστας Ζώης

Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018
Μπάμπης Ιωακειμίδης - Στάθης Πορφυρίδης,

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018
Αλέξης Παρχαρίδης - Αντώνης Πηλαλίδης - Παντελής Κυρκενίδης

Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Σοφιανίδης - Γιώργος Σιαμίδης - Γιάννης Πολυχρονίδης

Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2018
Γιώργος Σιαμλίδης - Γιάννης Γκόσιος - Αβραάμ Γκόσιος

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 201
Γιάννης Παρηγορίδης - Γιώργος Αμπεσλίδης, Γιώργος Παπαγιαννίδης - Παναγιώτης Κοργιανίδης

Μαζί τους:
Τάσος Πετρόπουλος, λύρα - τραγούδι,
Μιχάλης Θεοχαρίδης, τραγούδι,
Γιώργος Κουμουλίδης, λύρα,
Γιώργος Χαραλαμπίδης, Κώστας Τσαρμαντίδης, νταούλι,
Νίκος Μεταξάς, λήκτρα.

Πληροφορίες: 2541078811.

14ο Ποντιακό Συναπάντημα από τον Σύλλογο Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα»

14ο Ποντιακό Συναπάντημα από τον Σύλλογο Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα»
14ο Ποντιακό Συναπάντημα από τον Σύλλογο Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα»

Ο Σύλλογος Ποντίων Ελευσίνας «Νέα Τραπεζούντα» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου το Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018, στις 9:30 μ.μ., στο 14ο Ποντιακό Συναπάντημα, που θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία έναντι του συλλόγου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Στάθης Νικολαΐδης, τραγούδι,
- Γιώργος Ιωαννίδης, τραγούδι,
- Γιώργος Ατματζίδης, λύρα,
- Χριστόφορος Κοσμίδης, αγγείο,
- Παναγιώτης Κογκαλίδης, νταούλι,
- Γιώργος Τσάπας, λαϊκό πρόγραμμα,
- Γιώργος Αβραμίδης, τύμπανα,
- Γιώργος Κοσμίδης, πλήκτρα,
- Νίκος Τριανταφυλλίδης, καλλιτεχνική επιμέλεια.

Γιορτές Πολιτισμού από την Πολιτιστική Λέσχη Ποντίων Περδίκκα

Γιορτές Πολιτισμού από την Πολιτιστική Λέσχη Ποντίων Περδίκκα
Γιορτές Πολιτισμού από την Πολιτιστική Λέσχη Ποντίων Περδίκκα

Η Πολιτιστική Λέσχη Ποντίων Περδίκκα διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις γιορτές πολιτισμού και παράδοσης που θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018 στις 8:30 μ.μ. στον προαύλιο χώρο της λέσχης.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Αντωνία Καραγιαννίδου, τραγούδι,
- Γιάννης Κατωτοικίδης, λύρα - τραγούδι,
- Σταύρος Μιχαηλίδης, λύρα,
- Γιάννης Παναγιωτίδης, κλαρίνο,
- Φώτης Ηλιάδης, νταούλι,
- Χρήστος Αραματανίδης, αγγείο,
- Δημήτρης Ιωαννίδης, πλήκτρα.

Συμμετέχουν:
- Χορευτικά τμήματα ανηλίκων Λέσχης,
- Θρακική Εστία Εορδαίας "Αρχιγένης",
- Πολιτιστικός Σύλλογος Διμηνίου Μαγνησίας,
- Πολιτιστικός Σύλλογος Φούφα.

Ομιλητής: Θωμάς Σαββίδης, καθηγητής Α.Π.Θ.

Ετήσιο Μνημόσυνο των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος της Επτάκωμης Σάντας, στην Παναγία Σουμελά

Ετήσιο Μνημόσυνο των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος της Επτάκωμης Σάντας, στην Παναγία Σουμελά
Ετήσιο Μνημόσυνο των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος της Επτάκωμης Σάντας, στην Παναγία Σουμελά

Ο Σύλλογος Σανταίων "Η Επτάκωμος Σάντα" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του Σωματείου να τιμήσουν τις εκδηλώσεις για το Ετήσιο Μνημόσυνο Υπέρ Αναπαύσεως των Ψυχών των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος της Ηρωικής Επτάκωμης Σάντας του Πόντου, που θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 1 και την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018 στον Ιερό Ναό της Παναγίας Σουμελά στην Καστανιά Ημαθίας.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018

08:00 Άφιξη Σανταίων και προσκυνητών στο χώρο της Παναγιά Σουμελά. Τακτοποίηση των προσερχομένων στους ξενώνες του Ιερού προσκυνήματος για διανυκτέρευση.
17:00 Ετοιμασία κανόνα (στόλισμα κολλύβων) στον ξενώνα ''Τη Σάντας τ΄οσπίτ", από τον συμπατριώτη μας Θανάση Ντουμανόπουλο.
17:30 Τρισάγιο και κατάθεση στεφάνου στο Μνημείο των Αγωνιστών και των Μαρτύρων του Πόντου.
21:00 Κοινό δείπνο εξ ίδίων στο περιστύλιο του Ιερού Ιδρύματος με Πόντιους καλλιτέχνες, Σανταίους και φίλους των Σανταίων οι οποίοι συμμετέχουν αφιλοκερδώς.

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018

08:00 Πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
10:00 Πέρας προσελεύσεως επισήμων. Μνημόσυνο.
11:30 - Επιμνημόσυνη δέηση προ του Μνημείου των Σανταίων.
- Προσφώνηση από την πρόεδρο του συλλόγου  Βικτωρία Σαββίδου.
- Ομιλία από τον αναπληρωτή καθηγητή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, κ. Ηλία Πετρόπουλο.
- Κατάθεση στεφάνων.
- Δημώδη άσματα του Πόντου από τις χορωδίες των Συλλόγων Ποντίων Νέας Σάντας και Πεύκων "Οι Ρίζες".
- Σιγή ενός λεπτού.
- Εθνικός Ύμνος.
(Αμέσως μετά θα προσφερθεί ο πατροπαράδοτος ποντιακός σορβάς).
12:30 Δεξίωση επισήμων με παραδοσιακά εδέσματα στον ξενώνα των Σανταίων ''Τη Σάντας τ΄οσπίτ".

Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018

Ποντιακή βραδιά στο Μαυροδένδρι Κοζάνης

Ποντιακή βραδιά στο Μαυροδένδρι Κοζάνης
Ποντιακή βραδιά στο Μαυροδένδρι Κοζάνης

Η Τοπική Κοινότητα Μαυροδενδρίου, ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροδενδρίου, ο Σύλλογος Περιβάλλοντος Μαυροδενδρίου, ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων Μαυροδενδρίου διοργανώνουν την Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018 στις 9:00 μ.μ., Ποντιακή βραδιά στον προαύλειο χώρο του δημοτικού σχολείου Μαυροδενδρίου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
- Γιώργος Σιαμλίδης, τραγούδι,
- Παναγιώτης Χωλόπουλος, λύρα & τραγούδι,
- Χρήστος Χανταβαρίδης, λύρα & τραγούδι,
- Νίκος Αφεντουλίδης, πλήκτρα,
- Κώστας Κελεσίδης, τύμπανα.

"9ες Ποντιακές Μνήμες" - Ζωντανεύοντας το Καρατάσιου

"9ες Ποντιακές Μνήμες" - Ζωντανεύοντας το Καρατάσιου
"9ες Ποντιακές Μνήμες" - Ζωντανεύοντας το Καρατάσιου

Η Ένωση Ποντίων Πολίχνης και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Καρατάσιου σε συνεργασία με το Δήμο Παύλου Μελά, διοργανώνουν για 8η χρονιά, το Φεστιβάλ Πολιτισμού και Παράδοσης "Ζωντανεύοντας το Καρατάσιου με Μνήμες Ποντιακές" από το Σάββατο 1 έως τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018 στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018

Ποντιακή βραδιά με τον Κώστα Θεοδοσιάδη στο τραγούδι και τον Φάνη Κουρουκλίδη στη λύρα.

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018

Ποντιακή βραδιά με τους Παναγιώτη Θεοδωρίδη, Στέργιο Ζημπιλιάδη, Νίκο Κοκκινίδη στη λύρα και Ειρήνη Σαχταρίδου στο αγγείο

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Ποντιακή βραδιά με τους Γιώργο Ιωαννίδη και Στάθη Παυλίδη στο τραγούδι, Μπάμπη Κεμανεντζίδη στη λύρα, Γιώργο Πετρίδη στο νταούλι και Δημήτρη Θωίδη στα πλήκτρα.

Θα συμμετέχουν τα χορευτικά τμήματα της Ένωσης Ποντίων Πανοράματος, της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης και η Πορφύριος Σχολή.

Καλοκαιρινός χορός Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιφύτου

Καλοκαιρινός χορός Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιφύτου
Καλοκαιρινός χορός Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιφύτου

Ο Πολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Καλλιφύτου διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην ετήσια καλοκαιρινή του βραδιά που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018 στην πλατεία Καλλιφύτου στις 9:00 μ.μ.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Κώστας Δημητριάδης, τραγούδι,
- Γιώργος Αυγητίδης, λύρα,
- Αλέξης Σιδηρόπουλος, νταούλι,
- και το μουσικό σχήμα "Ονειροβάτες"

Παρχάρια τη Καβακλί" από τον Ποντιακό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκώνα Σερρών

Παρχάρια τη Καβακλί" από τον Ποντιακό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκώνα Σερρών
Παρχάρια τη Καβακλί" από τον Ποντιακό Λαογραφικό Σύλλογο Λευκώνα Σερρών

Ο Ποντιακός Λαογραφικός Σύλλογος Λευκώνα Σερρών "Ο Πόντος" διοργανώνει την ετήσια εκδήλωση του "Παρχάρια τη Καβακλί" την Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018 στις 8:30 μ.μ. στο ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Γιάννης Κουρτίδης και Αλέξης Παρχαρίδης στο τραγούδι,
- Γιώργος Ελευθεριάδης στη λύρα.

Εκλογές για νέο Δ.Σ. πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Αγ. Δημητρίου - Ρυακίου

Εκλογές για νέο Δ.Σ. πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Αγ. Δημητρίου - Ρυακίου
Εκλογές για νέο Δ.Σ. πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Αγ. Δημητρίου - Ρυακίου

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ποντιακού Μορφωτικού Συλλόγου Αγ. Δημητρίου - Ρυακίου προσκαλεί τα μέλη του στην επαναληπτική Γενική Συνέλευση για εκλογή νέου Δ.Σ. που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 8:00 μ.μ. στην αίθουσα του συλλόγου.

Θέματα συζήτησης:
- Απολογισμός απερχόμενου Δ.Σ.
- Εκλογές για την ανάδειξη νέων οργάνων του συλλόγου.

«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά
«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά 

Έχει “ριζώσει” από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 στις πλαγιές του Βερμίου, σε απόσταση εκατοντάδων μέτρων από την Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά και αποτελεί σημείο αναφοράς για τις νεότερες γενιές των Σανταίων, που κάθε χρόνο, την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου, αποτίουν φόρο τιμής στην πρώτη γενιά των προσφύγων της επτάκωμης Σάντας του ιστορικού Πόντου, οι σελίδες της οποίας ‘έσβησαν’ στις 11 Σεπτεμβρίου 1921. Πρόκειται για τον ξενώνα “Τη Σάντας τ’ οσπίτ”, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Νικολάου Τοπαλίδη.

“Σανταίοι πρώτης γενιάς, πρώτοι από όλους τους πρόσφυγες (σ.σ. από τον ιστορικό Πόντο) έχτισαν σε οικοπεδικό χώρο του Ιερού Ιδρύματος Παναγίας Σουμελά, τον πρώτο ξενώνα και τον ονόμασαν Τη Σαντάς τ’ οσπίτ”, δηλώνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η πρόεδρος του Συλλόγου Σανταίων Θεσσαλονίκης “Η Επτάκωμος Σάντα”, Βικτωρία Σαββίδου.

«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

“Δεν έλειψε ούτε ένας από το χτίσιμο του σπιτιού”, λέει η κ. Σαββίδου. Ο πρώτος όροφος αποπερατώθηκε το 1958 με την οικονομική συνδρομή των Σανταίων προσφύγων της πρώτης γενιάς. Ο δεύτερος όροφος προστέθηκε και αποπερατώθηκε το 1963 με δαπάνες του Νικολάου Τοπαλίδη στη μνήμη της συζύγου του Μαρίας.

Από την πρώτη στιγμή που “έπεσε” η ιδέα για τον ξενώνα, οι Σανταίοι, που ήταν φημισμένοι για τις πετρόκτιστες κατασκευές τους, δούλεψαν ομαδικά, ακατάπαυστα για το δικό τους σπίτι, εκεί όπου συγκεντρώνονταν για να αναπολήσουν μνήμες των πατρογονικών τους εστιών, να συναντηθούν με συγγενείς και φίλους τους που η μοίρα τους χώρισε, να κάνουν σχέδια για το μέλλον τους, συμπληρώνει η κ. Σαββίδου.

Από τα θεμέλια ακόμη και τις “ρίζες” του, το σπίτι αποτέλεσε “φωλιά” για όλους τους Σανταίους. Για τους μεγαλύτερους που εξιστορούσαν γεγονότα της ζωής τους στις Ποντιακές Άλπεις, εκεί σε μία σχεδόν απροσπέλαστη κόχη τους, από τις εξορίες του Ερζερούμ και του Χονούζ, όπου χάθηκαν ψυχές Σανταίων, αλλά και για τους νεότερους που ένοιωθαν την ανάγκη και το χρέος να “δεθούν” με την ιστορία του τόπου τους, τονίζει η κ. Σαββίδου.

«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

Αυτό το “καταφύγιο” χτίστηκε στις πλαγιές του Βερμίου, κοντά στον ναό της Παναγίας Σουμελά. Άλλωστε και στον ιστορικό Πόντο, η επτάκωμη Σάντα ήταν η πλησιέστερη κωμόπολη με τη Μονή Σουμελά (386 μ.Χ.), 15 χιλιόμετρα νότια από το μοναστήρι. Μάλιστα, ο συγγραφέας Επαμεινώνδας Κυριακίδης στην “Ιστορία της Μονής Σουμελά” γράφει: “Οι Σανταίοι αγαπώσι δε καθ’ υπερβολήν και σέβονται την Ιεράν Μονή του Σουμελά υπέρ ης είναι πάντοτε πρόθυμοι να χύσωσι και το αίμα των (…)”.

Στον ξενώνα αυτόν, που ήταν σημείο συγκέντρωσης των προσφύγων της πρώτης γενιάς, ξεκίνησε, από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του, να τελείται μνημόσυνο στις 11 Σεπτεμβρίου (ημέρα καταστροφής της επτάκωμης Σάντας) για όσους χάθηκαν στη γενέθλια γη.

Το 1978, μετά τον μεγάλο σεισμό, ο ξενώνας υπέστη μεγάλες ζημίες, οι οποίες όμως αποκαταστάθηκαν, με την κινητοποίηση, οικονομική συνδρομή και προσωπική εργασία πολλών Σανταίων δεύτερης γενιάς, απ’ όπου και αν βρίσκονταν, είτε στο Κιλκίς, είτε στην Ημαθία, είτε στη Δράμα, είτε στην Αλεξανδρούπολη, είτε σε οποιαδήποτε άλλη γωνιά της Ελλάδας ή της γης. Ακολουθούν χρόνια επέκτασης και αναβάθμισης του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου και τη “Σάντας τ’οσπίτ” ανοίγει ακόμη περισσότερο την “αγκαλιά” του για τους Σανταίους, που κάθε χρόνο τιμούν την ιστορία τους.

«Τη Σάντας τ’ οσπίτ» στις πλαγιές του Βερμίου υπό τη σκέπη Της Παναγίας Σουμελά

“Εμείς, οι Σανταίοι, οι Πόντιοι γενικότερα, τον θάνατο τον τραγουδάμε, δεν τον φοβόμαστε. Ενενήντα επτά χρόνια δεν ξεχνάμε τους προγόνους μας, τους νεκρούς μας, κάνουμε μνημόσυνα, τους μνημονεύουμε, τους έχουμε μέσα στην ψυχή μας”, σημειώνει η κ. Σαββίδου.

Απέναντι από τη “Σάντας τ’ οσπίτ” βρίσκεται το μνημείο του Ολοκαυτώματος της Σάντας, που θεμελιώθηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1960 και αποπερατώθηκε το 1972 με πρωτοβουλία του Νικολάου Τοπαλίδη. Σχεδιαστής και γλύπτης του ο Ευθύμιος Καλεβράς από τον Καταχά Πιερίας και κατασκευαστής του ο λιθοξόος και τεχνίτης λίθινων κτισμάτων Μιλτιάδης Κωστηκίδης, Σανταίος από τη Μικρή Σάντα Βέροιας.

“Είναι κενοτάφιο. Δεν είναι για αυτούς που χάσαμε στην Ελλάδα, είναι για αυτούς που χάσαμε εκεί και δεν τους θάψαμε. Μωρά, γριές, παππούδες, όσοι χάθηκαν στις εξορίες του Ερζερούμ και του Χονούζ”, σημειώνει η κ. Σαββίδου, υπογραμμίζοντας πως αν και έχουν περάσει περίπου εκατό χρόνια, η μνήμη παραμένει άσβεστη και το χρέος θα εκπληρώνεται κάθε χρόνο και από τις επόμενες γενιές.