Τρίτη 20 Αυγούστου 2024

Σύσκεψη για τη λειτουργία στη Σουμελά στη Νομαρχία της Τραπεζούντας

Σύσκεψη για τη λειτουργία στη Σουμελά στη Νομαρχία της Τραπεζούντας
Σύσκεψη για τη λειτουργία στη Σουμελά στη Νομαρχία της Τραπεζούντας

Στη νομαρχία της Τραπεζούντας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη σχετικά με τη λειτουργία που θα πραγματοποιηθεί στη Μονή Παναγία Σουμελά στις 23 Αυγούστου.
 
Ο νομάρχης της Τραπεζούντας Αζίζ Γιλντιρίμ, ο αντιδήμαρχος Τραπεζούντας Φαρούκ Κάντζα, ο αρχηγός της αστυνομίας της πόλης Μουράτ Εσερτούρκ, ο υπεύθυνος τουρισμού της νομαρχίας Ταμέρ Ερντογάν, ο υπεύθυνος υγείας Χακάν Ουστά και εκπρόσωποι ΜΚΟ συμμετείχαν στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη νομαρχία της Τραπεζούντας.
 
Όπως αναφέρουν τοπικά μέσα, «την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό ότι η θεία λειτουργία που πραγματοποιείται στη Μονή Σουμελά κάθε 15 Αυγούστου από το 2010 αναβλήθηκε για τις 23 Αυγούστου. Μετά την αναβολή, ο επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας Κωνσταντινούπολης Βαρθολομαίος πραγματοποίησε τη λειτουργία της Παναγίας στην Ίμβρο στις 15 Αυγούστου».

Πηγή: SigmaLive

Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων Κρηνίδων "Το Βυζάντιο"

Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων Κρηνίδων "Το Βυζάντιο"
Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων Κρηνίδων "Το Βυζάντιο"

Ο Σύλλογος Ποντίων Κρηνίδων "Το Βυζάντιο" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024 στις 9:00 μ.μ. στον προαύλιο χώρο του Γυμνασίου - Λυκείου Κρηνίδων.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν στο τραγούδι, οι Αλέξης Παρχαρίδης, Κυριάκος Τριανταφυλλίδης, Ανέστης Ραμπίδης, Γιώργος Παπαγιαννίδης, Αντώνης Σιδηρόπουλος, στη λύρα οι Φάνης Κουρουκλίδης, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Χρήστος Ραμπίδης, Παναγιώτης Κοργιαννίδης, στα πλήκτρα ο Γιάννης Ιωαννίδης, στο λαούτο ο Νίκος Σιδηρόπουλος, στα τύμπανα ο Νίκος Μελικίδης και στο νταούλι ο Κώστας Πετρίδης.

Με την Ιστορία του Πόντου θα εμπλουτιστούν οι θεματικές που συνδέονται στα νέα σχολικά βιβλία

Με την Ιστορία του Πόντου θα εμπλουτιστούν οι θεματικές που συνδέονται στα νέα σχολικά βιβλία
Με την Ιστορία του Πόντου θα εμπλουτιστούν οι θεματικές που συνδέονται στα νέα σχολικά βιβλία

Ως προς τα ερωτήματα 18 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ , που αφορούν την εκμάθηση της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού στα σχολεία, το ΙΕΠ, με έγγραφο το οποίο διαβιβάστηκε από το υπουργείο Παιδείας στη Βουλή επισημαίνει τα ακόλουθα:

Περιγραφή ερώτησης

Οι βουλευτές του κόμματος «ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία» κ.κ. Θρασκιά Ουρανία (Ράνια), Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος, Βέττα Καλλιόπη, Δούρου Ειρήνη (Ρένα), Ζαμπάρας Μιλτιάδης, Ηλιόπουλος Όθων, Κασιμάτη Νίνα, Κόκαλης Βασίλειος, Κοντοτόλη Μαρίνα, Λινού Αθηνά, Μάλαμα Κυριακή, Μπάρκας Κωνσταντίνος, Παπαηλιού Γεώργιος, Παππάς Πέτρος, Πούλου Παναγιού, Σαρακιώτης Ιωάννης, Χρηστίδου Ραλλία και Ψυχογιός Γεώργιος με Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που έχει ως θέμα «Σχετικά με την εκμάθηση της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού στα σχολεία», σημειώνουν ότι «η περίοδος της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού είναι από τις πιο μελανές σελίδες της ελληνικής και της παγκόσμιας Ιστορίας [...], που σηματοδοτήθηκε από την άνοδο των Νεότουρκων, τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, την εξόντωση που υπέστη ο Ελληνισμός και άλλοι μη μουσουλμανικοί πληθυσμοί» και «οδήγησε στον θάνατο και τον ξεριζωμό ενός σημαντικού κομματιού του Ελληνισμού με μακραίωνη και πλούσια ιστορία». 

Επιπλέον, επισημαίνουν πως «όσοι κατάφεραν να διασωθούν, εγκαταλείποντας τις πατρογονικές τους εστίες, και έφτασαν ως πρόσφυγες από τον Πόντο στην χώρα μας, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετώπισαν και συχνά την απαξίωση που εισέπραξαν, όχι απλά κατάφεραν να επιβιώσουν αλλά συνέβαλαν καθοριστικά στην οικονομική, πολιτική, πολιτιστική και πνευματική εξέλιξη της Ελλάδας και, κυρίως, στη διαμόρφωση της συλλογικής μας ταυτότητας».

Επίσης, υπενθυμίζουν ότι «η Βουλή των Ελλήνων, ως ελάχιστο και αυτονόητο χρέος, με δύο αποφάσεις της, τον Φεβρουάριο του 1994 και τον Οκτώβριο του 1998, ανακήρυξε τη 19η Μαΐου (ημέρα αποβίβασης του Μουσταφά Κεμάλ στην Αμισό) ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και, αντιστοίχως, τη 14η Σεπτεμβρίου (ημέρα κατάληψης της Σμύρνης από τον τουρκικό στρατό) ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το τουρκικό κράτος». 

Ωστόσο, θεωρούν ότι «οι Ημέρες Μνήμης δεν αρκούν», ότι «η Πολιτεία οφείλει να μεριμνά έμπρακτα για την ανάδειξη της ιστορικής μνήμης» και υποστηρίζουν πως «τόσο τα σχολικά βιβλία της Ιστορίας ειδικά αλλά και τα Προγράμματα Σπουδών γενικά, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, συμπεριλαμβάνουν ελάχιστα ή/και αποσπασματικά την Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, τη στιγμή που το σχολείο διαδραματίζει τον πλέον κυρίαρχο ρόλο στη διαχείριση του ιστορικού παρελθόντος».

Με βάση τα παραπάνω ερωτούν τον κύριο Υπουργό: 1. Προτίθεται να μεριμνήσει για την ενίσχυση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού στα σχολικά εγχειρίδια όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων; 2. Με ποιους άλλους τρόπους θα διασφαλίσει τη δημιουργική εκμάθηση της ποντιακής Ιστορίας και κληρονομιάς στα σχολεία της χώρας;

Απάντηση

Ως προς το πρώτο ερώτημα των βουλευτών του κόμματος «ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία», που αφορά στην ενίσχυση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού στα σχολικά εγχειρίδια όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων επισημαίνονται τα ακόλουθα:

Στα ισχύοντα διδακτικά βιβλία Ιστορίας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γίνονται συχνές αναφορές στην Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου. Μάλιστα, αυτές συνοδεύονται από σχετικό εικονογραφικό υλικό και γραπτές πηγές που συνδράμουν στη σφαιρικότερη και βαθύτερη κατανόηση του θέματος.

Ειδικότερα, στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Δ ́Δημοτικού (2η Ενότητα, Κεφάλαιο 5. Νέες αποικίες των Ελλήνων, σσ. 17-20), οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με την ιστορία του Πόντου στο πλαίσιο της πραγμάτευσης της αποικιακής εξάπλωσης των αρχαίων Ελλήνων και λαμβάνουν πληροφορίες για την ίδρυση των πρώτων ελληνικών αποικιών στα παράλια του Ευξείνου Πόντου, παρατηρώντας και τον σχετικό χάρτη.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Ε ́Δημοτικού (ΣΤ ́. Το Βυζάντιο παρακμάζει και υποκύπτει σε κατακτητές, 30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης, σσ. 93-94) γίνεται αναφορά στην ίδρυση της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1204), ενώ τονίζεται η μακραίωνη παράδοση του ποντιακού ελληνισμού, μέσω εικονογραφικού υλικού (στη σχετική εικόνα παρουσιάζονται στοιχεία του πολιτισμού των Ποντίων, όπως ο χορός και η μουσική).

Στην ίδια τάξη και συγκεκριμένα στο σχολικό εγχειρίδιο της Γεωγραφίας (Κεφάλαιο 46. Ο ελληνισμός της διασποράς, σσ. 150-152 και Κεφάλαιο 47. Το ελληνικό στοιχείο στις αρχαίες ελληνικές εστίες, σσ. 153-155), ο Πόντος συγκαταλέγεται μεταξύ των τόπων εξάπλωσης του ελληνισμού και δίδεται έμφαση στην ίδρυση των αποικιών του Ευξείνου Πόντου μέσω σχετικού παραθέματος («Ο ελληνισμός του Πόντου στην αρχαιότητα») και δύο χάρτες των αρχαίων ελληνικών εστιών της περιοχής.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της ΣΤ ́Δημοτικού (Ενότητα Δ ́, Κεφάλαιο 5. Η Θράκη, η Μικρά Ασία και ο Πόντος, ακμαία ελληνικά κέντρα, σσ. 166-169), ο Πόντος μνημονεύεται ως μια από τις περιοχές με ακμαίο ελληνικό πληθυσμό, που όμως δεν συμπεριλήφθηκε στο πρώτο ανεξάρτητο ελληνικό κράτος (1830).

Οι πληροφορίες του κεφαλαίου συνοδεύονται από σχετική πηγή («Αναφορά Βρετανού Υποπρόξενου στην Τραπεζούντα προς το βρετανικό Υπουργείο των Εξωτερικών. Τραπεζούντα, 10 Νοεμβρίου 1857»), βάσει της οποίας οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν στο ερώτημα «για ποιους λόγους παρουσιάζονται Έλληνες του Πόντου να επιθυμούν να αποχωρήσουν από την πατρίδα τους;», καθώς και φωτογραφικό υλικό (Άποψη της Τραπεζούντας και του «Φροντιστηρίου Τραπεζούντας»). Στο ίδιο εγχειρίδιο (Ενότητα Ε ́, Κεφάλαιο 5. Η Μικρασιατική Εκστρατεία και η Καταστροφή, σσ. 194-199), η τύχη του ποντιακού ελληνισμού εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της Μικρασιατικής Εκστρατείας και Καταστροφής. Ειδικότερη αναφορά γίνεται στον συστηματικό διωγμό των Ελλήνων του Πόντου, που προσέλαβε διαστάσεις γενοκτονίας, ενώ μεταξύ του σχετικού φωτογραφικού υλικού εντοπίζεται και η φωτογραφία του Μητροπολίτη Τραπεζούντας, Χρύσανθου Φιλιππίδη.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Θρησκευτικών της Στ ́Δημοτικού (Θεματική ενότητα 6, Μνημεία και τόποι λατρείας: αποτυπώσεις της πίστης), αναφέρεται Η Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο, ως Νέα Παναγία Σουμελά.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Α ́Γυμνασίου (Κεφάλαιο Δ ́, 1. Αποικιακή εξάπλωση, σσ. 42-44) περιγράφονται οι μετακινήσεις των Ελλήνων προς τις ακτές της Μεσογείου και του Ευξείνου Πόντου. Από την περιγραφή αυτή και με τη βοήθεια σχετικού χάρτη που τη συνοδεύει, οι μαθητές/τριες μπορούν να αντιληφθούν την ελληνική παρουσία στην περιοχή του Πόντου από τα αρχαία χρόνια.

Από το σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Β ́Γυμνασίου (Κεφάλαιο Τέταρτο, ΙΙ. Οι Σταυροφορίες και οι συνέπειές τους για το Βυζάντιο, 2. Η περίοδος της Λατινοκρατίας και τα ελληνικά κράτη, σσ. 62-64), οι μαθητές/τριες λαμβάνουν πληροφορίες για την ίδρυση της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1204), αντλούν στοιχεία γι’ αυτήν από πηγή του βιβλίου [«Το κράτος της Τραπεζούντας κατά τον μαροκινό γεωγράφο Ουμάρι (μέσα 14ου αι.)»], η οποία συνοδεύεται από σχετική ερώτηση («Πού οφειλόταν η ευημερία και η δύναμη του κράτους της Τραπεζούντας;») και καλούνται να εντοπίσουν στον χάρτη της ενότητας τη θέση και την έκταση του συγκεκριμένου κράτους.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Γ ́Γυμνασίου (Ενότητα 36. Ο ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου, σσ. 102-103) δίνονται πληροφορίες για την οικονομική και πνευματική ανάπτυξη των ελληνικών κοινοτήτων του Πόντου, τις διώξεις που υπέστησαν από τους Τούρκους πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή, καθώς και για την προσπάθεια των Ποντίων να επιτύχουν την ανεξαρτησία τους, που κατέληξε στη δημιουργία ενός ομόσπονδου ποντοαρμενικού κράτους. Επίσης, περιγράφεται η διάλυση του εν λόγω κράτους από τους κεμαλικούς (Ενότητα 37. Το τουρκικό εθνικό κίνημα, σσ. 104). Στο ίδιο βιβλίο αναπτύσσεται το θέμα της άφιξης, αποκατάστασης και ενσωμάτωσης των προσφύγων (μεταξύ αυτών και των Ποντίων) στην ελληνική κοινωνία (Ενότητα 44. Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο, σσ. 121-122).

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Α ́τάξης Επαγγελματικού Λυκείου [Κεφάλαιο 5ο, Δ ́. Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1918-1923), σσ. 103-109] αναλύονται διεξοδικά τα γεγονότα της Μικρασιατικής Εκστρατείας και Καταστροφής, της Συνθήκης της Λωζάννης και της άφιξης των προσφύγων στην Ελλάδα. Εντός αυτού του πλαισίου, η πηγή του βιβλίου με τίτλο «Ποντιακός ελληνισμός» περιγράφει τη βίαιη εκδίωξη των Ποντίων από τις πατρογονικές εστίες τους.
Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Α ́τάξης Γενικού Λυκείου [Ο δεύτερος αποικισμός (8ος- 6ος αι. π.Χ.), σσ. 88-92] παρουσιάζεται η εξάπλωση των Ελλήνων στη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο κατά την περίοδο του δεύτερου αποικισμού, ενώ παρέχεται σχετικός χάρτης, στον οποίο καταγράφονται, μεταξύ άλλων, τα ονόματα και οι θέσεις των ελληνικών αποικιών που ιδρύθηκαν εκείνη την εποχή στα παράλια του Ευξείνου Πόντου.

Στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Β ́τάξης Γενικού Λυκείου (Κεφάλαιο 4, 2. Τα Ελληνικά κράτη: Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια, σσ. 74-75) γίνεται λόγος για την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας, ένα από τα ελληνικά κράτη που δημιουργήθηκαν μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1204). Οι μαθητές/τριες καλούνται να διαβάσουν τη σχετική πηγή («Ένας ξένος για την αυτοκρατορία της Τραπεζούντας») και βάσει αυτής να απαντήσουν στην ερώτηση «Ποιες πληροφορίες για την ισχύ και το διεθνές κύρος της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας μας δίνει ο Αλ-Ουμάρι;». Στο ίδιο βιβλίο, οι χάρτες των σελ. 66 και 78 παρέχουν μια εικόνα της θέσης και έκτασης της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας στα παράλια του Ευξείνου Πόντου, ενώ σε επόμενη ενότητα (7. Η άλωση της Κωνσταντινούπολης, σσ. 85-87) αναφέρεται η πτώση του συγκεκριμένου κράτους με την κατάληψή του από τους Οθωμανούς, το 1461.

Τέλος, η διεξοδικότερη παρουσίαση της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού εντοπίζεται στο σχολικά εγχειρίδια της Ιστορίας της Γ ́τάξης Γενικού Λυκείου.

Πιο συγκεκριμένα, στο βιβλίο Ιστορίας της Γ ́Λυκείου [Κεφάλαιο Γ ́, 5. Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922), σσ. 88-93], που διδάσκονται όσοι/ες μαθητές/τριες δεν ανήκουν στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, εντοπίζεται η υποενότητα με τίτλο «Η κίνηση για την ανεξαρτησία του Πόντου», όπου περιγράφονται οι προσπάθειες των Ελλήνων του Πόντου για τη δημιουργία ανεξάρτητου κράτους, καθώς και η τραγική κατάληξη αυτών των ενεργειών. Οι σχετικές πληροφορίες συνοδεύονται από «Χάρτη της δημοκρατίας του Πόντου», τη φωτογραφία του πρωτεργάτη της συγκεκριμένης κίνησης, Μητροπολίτη Τραπεζούντας, Χρύσανθου Φιλιππίδη, καθώς και παράθεμα για τον διωγμό και τη γενοκτονία των Ποντίων από το κεμαλικό καθεστώς («Μια τουρκική μαρτυρία για τον διωγμό των Ελλήνων του Πόντου»). 

Επιπλέον, στο σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας της Γ ́τάξης Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ένα εκτενές κεφάλαιο («Παρευξείνιος Ελληνισμός», σσ. 223-260), μέρος του οποίου έχει ενταχθεί και στην εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αναπτύσσει με τρόπο αναλυτικό την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή. 

Το εν λόγω κεφάλαιο συνοδεύεται από πλούσιο εικονογραφικό υλικό, κατατοπιστικούς χάρτες και σχετικά παραθέματα. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στα γεγονότα της νεότερης ιστορίας του Πόντου (οθωμανική κατοχή, οικονομική και πνευματική ανάπτυξη του Πόντου, προσπάθειες για τη δημιουργία αυτόνομης Ποντιακής Δημοκρατίας, μεθοδευμένη εξόντωση-γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, ενσωμάτωση των Ποντίων προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, πολιτισμική κληρονομιά του ποντιακού ελληνισμού). 

Στο ίδιο βιβλίο, συχνές αναφορές στους Ποντίους πρόσφυγες και στις διώξεις που υπέστησαν πριν και μετά τη Μικρασιατική καταστροφή πραγματοποιούνται στο κεφάλαιο που εξετάζει το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα του 20ού αιώνα (Πρόσφυγες στην Ελλάδα κατά τον 20ό αι., σσ. 137-169).

Επιπρόσθετα, στα νέα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου [ΦΕΚ 507/τ.Β ́/02.02.2023 (ΠΣ Ιστορίας Δημοτικού), ΦΕΚ 217/τ.Β ́/19.01.2023 (ΠΣ Ιστορίας Γυμνασίου), ΦΕΚ 198/τ.Β ́/19.01.2023 (ΠΣ Ιστορίας Γενικού Λυκείου)] υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για την ενίσχυση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού. 

Σε αυτά διατυπώνονται προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, που σχετίζονται με τη διδασκαλία της Ιστορίας του Πόντου. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

- να αξιολογούν την προσπάθεια των ελληνικών κρατών, που δημιουργήθηκαν μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους, να ανακτήσουν την Κωνσταντινούπολη (Ιστορία Ε ́ Δημοτικού), να συσχετίζουν τη δημιουργία του τουρκικού εθνικού κινήματος με τη βίαιη εκδίωξη και τη γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης (Ιστορία Στ ́Δημοτικού), να γνωρίζουν το γεωγραφικό εύρος του φαινομένου της αποικιακής εξάπλωσης των Ελλήνων κατά τους Αρχαϊκούς χρόνους (Ιστορία Α  Γυμνασίου),

- να απαριθμούν τα ποικίλα λατινικά και ελληνικά κρατίδια και τις περιοχές υπό ξένη κυριαρχία, όπως διαμορφώθηκαν μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους (Ιστορία Β ́Γυμνασίου), να γνωρίζουν τις συνθήκες ζωής των ελληνικών κοινοτήτων της Μικράς Ασίας και του Πόντου, να γνωρίζουν τα αίτια και τις συνέπειες της εθνοκάθαρσης των χριστιανικών λαών της Ανατολής (Ιστορία Γ ́Γυμνασίου), να διακρίνουν τα κύρια γεγονότα του Μικρασιατικού Πολέμου, να γνωρίζουν την κατάληξη του Μικρασιατικού Πολέμου, να γνωρίζουν τους όρους της Συνθήκης της Λωζάννης, να αποτιμούν τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις της Μικρασιατικής Καταστροφής στην Ελλάδα και την Τουρκία (Ιστορία Γ ́Γυμνασίου),

- να αναλύουν τα αίτια του αποικισμού και να περιγράφουν τον γεωγραφικό χώρο εξάπλωσης των αποίκων (Ιστορία Β ́Γενικού Λυκείου), να αναλύουν τις συνθήκες της εκάστοτε μετακίνησης (μετακινήσεις και ανταλλαγές πληθυσμών, προσφυγικά ρεύματα) από το 1900 έως το 1945 (π.χ. Έλληνες από την Ανατολική Θράκη, τη Μικρά Ασία, τον Πόντο και τον Καύκασο λόγω των διώξεων που υπέστησαν από το νεοτουρκικό καθεστώς), συνδέοντας τις μετακινήσεις με τους πολέμους του 20ού αι., την έκρηξη του εθνικισμού και την προσπάθεια ομογενοποίησης των βαλκανικών κρατών με βάση φυλετικά, γλωσσικά και θρησκευτικά χαρακτηριστικά (Ιστορία Β ́Γενικού Λυκείου),

- να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά της περίθαλψης που θεσμοθετήθηκε στο ελληνικό κράτος ως αποτέλεσμα του προσφυγικού ζητήματος, να αντιλαμβάνονται τη νομικοπολιτική σημασία της έννοιας της ανταλλαγής των πληθυσμών μέσα από τη μελέτη των συνθηκών του Νεϊγύ (1919) και της Λωζάννης (1923), να αναγνωρίζουν τη σημασία της εγκατάστασης των προσφύγων και τη συμβολή τους στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Ελλάδας, να αξιολογούν τις διαδικασίες αποκατάστασης και ένταξης των προσφύγων στην Ελλάδα (Ιστορία Β ́Γενικού Λυκείου),

- να προσδιορίζουν τους όρους γενοκτονία, διωγμός και εθνοκάθαρση, καθώς και την ακραία εθνικιστική πολιτική των κρατών απέναντι σε αλλοεθνείς και αλλόθρησκους πληθυσμούς, να εντοπίζουν τα αίτια της εθνικιστικής πολιτικής των γενοκτονιών, των διωγμών και των εθνοκαθάρσεων από τους Νεότουρκους με την εφαρμογή σχεδίου εκτουρκισμού των μη τουρκικών πληθυσμών της αυτοκρατορίας, όπως των Αρμενίων (1915), των Ποντίων (1919- 1922) και των Μικρασιατών Ελλήνων, να γνωρίζουν ποια μέτρα πήραν οι Νεότουρκοι εναντίον των αλλοεθνών και αλλόθρησκων πληθυσμών (Ιστορία Γ ́ Γενικού Λυκείου),

- να περιγράφουν τις συνθήκες και τις αιτίες των προσφυγικών ρευμάτων κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα από και προς την Ελλάδα, να συνειδητοποιούν τη θέση των προσφύγων και τις δυσχέρειες που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της παραγωγικής εγκατάστασής τους, να εκτιμούν τη συμβολή των προσφύγων στην οικονομική, πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική εξέλιξη της Ελλάδας (Ιστορία Γ ́ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών).

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι η διδασκαλία της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού περιλαμβάνεται στην ύλη του μαθήματος της Ιστορίας τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 

Μάλιστα, στην Γ ́ Γυμνασίου και κυρίως στη Β ́ και Γ ́Γενικού Λυκείου οι μαθητές/τριες προβαίνουν σε περαιτέρω εμβάθυνση και αναλυτική προσέγγιση του θέματος. 

Ας σημειωθεί ότι σε ένα σχολικό βιβλίο που επιχειρείται η ολιστική προσέγγιση μιας ιστορικής περιόδου (π.χ. η Ιστορία του Πόντου κατά την αρχαιότητα) ή ενός ιστορικού γεγονότος (π.χ. η Γενοκτονία των Ποντίων) κι εντός του περιορισμένου πλαισίου μιας ενότητας δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν εκτενείς και εις βάθος αναφορές σε όλα τα σχετικά γεγονότα. 

Ωστόσο, η παρουσίαση των κυριότερων πληροφοριών σε συνδυασμό με σχετικό οπτικό υλικό και γραπτές μαρτυρίες, που προορίζονται για μελέτη από τους/τις μαθητές/τριες, δύναται να συνδράμει στην ουσιαστικότερη κατανόηση του θέματος.

Η εκπόνηση νέων διδακτικών βιβλίων βάσει των νέων Προγραμμάτων Σπουδών − στο πλαίσιο μάλιστα της θεσμοθέτησης του πολλαπλού βιβλίου – στόχο έχει οι μαθητές/τριες να έχουν στη διάθεσή τους πλουσιότερο εκπαιδευτικό υλικό κατά τη διαδικασία της μάθησης. 

Με δεδομένη μάλιστα την ενσωμάτωση σε αυτά ποικίλων ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων αναμένεται να εμπλουτιστούν οι θεματικές που συνδέονται με την Ιστορία του Πόντου.

Κεντρική στόχευση της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι η ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να ανακαλύπτουν με διερευνητικό τρόπο την ιστορική γνώση και να ανασυνθέτουν κριτικά το ιστορικό παρελθόν, αναπόσπαστο τμήμα του οποίου αποτελεί η διερεύνηση της Ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Ως προς το δεύτερο ερώτημα των βουλευτών του κόμματος «ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία», που αφορά στους τρόπους με τους οποίους ο κ. Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα διασφαλίσει τη δημιουργική εκμάθηση της ποντιακής Ιστορίας και κληρονομιάς στα σχολεία της χώρας, σημειώνεται ότι κατά τα σχολικά έτη 2022-23 και 2023-24 η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η Ειδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος συνδιοργάνωσαν τον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό δημιουργίας ταινίας μικρού μήκους (βίντεο) με θέμα «Μνήμες Μικράς Ασίας-Πόντου: 1922- 2022», για μαθητές/-τριες των Β ́ και Γ ́ τάξεων Γυμνασίου όλης της Ελλάδας (Α.Π. 150410/Θ2/5-12-2022 και Α.Π. 126187/Θ2/2-11-2023). 

Κεντρικό θεματικό πεδίο του διαγωνισμού απετέλεσε ο δημιουργικός προβληματισμός σχετικά με τις χριστιανικές ρίζες και την παρουσία του ελληνικού πολιτισμού στη Μικρά Ασία και τον Πόντο. 

Ειδικότερα, οι μαθητές/-τριες κλήθηκαν να δημιουργήσουν μια ταινία μικρού μήκους (βίντεο), εμπνεόμενοι/-ες από προσωπικότητες, οι οποίες είτε γεννήθηκαν και ανατράφηκαν είτε ανέπτυξαν σημαντική δράση στη Μικρά Ασία και στον Πόντο. 

Οι μαθητές/-τριες μέσα από τις δημιουργίες τους είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για το θέμα, καθώς και να προβληματιστούν σχετικά με τη σημασία και την επικαιρότητά του στη σύγχρονη ζωή, αντλώντας έμπνευση ιδίως από τη ζωή και το έργο των προσωπικοτήτων, στις οποίες αναφέρονταν ο διαγωνισμός κατά τα σχολικά έτη 2022- 23 και 2023-24.

Επιπλέον, η δημιουργική εκμάθηση της ποντιακής Ιστορίας και κληρονομιάς στα σχολεία της χώρας είναι δυνατή μέσω της υλοποίησης κατάλληλων εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, όπως εν γένει προβλέπεται (εγκύκλιος Φ.11/122917/Δ7/30-10-2023). Μάλιστα, στο πλαίσιο της συγκρότησης και λειτουργίας εκπαιδευτικών Ομίλων, μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας, όπως προβλέπεται από τον νόμο 4823 (Τεύχος A’ 136/03-08-2021), οι εκπαιδευτικοί δύναται να συγκροτούν ομίλους με θέματα που αφορούν στην ελληνική Ιστορία.

Πηγή: ESOS

Παναγιά Σουμελά: Τούρκοι υπερ-εθνικιστές προκαλούν ξανά – Ζητούν ακύρωση της Θείας Λειτουργίας της 23ης Αυγούστου

Παναγιά Σουμελά: Τούρκοι υπερ-εθνικιστές προκαλούν ξανά – Ζητούν ακύρωση της Θείας Λειτουργίας της 23ης Αυγούστου
Παναγιά Σουμελά: Τούρκοι υπερ-εθνικιστές προκαλούν ξανά – Ζητούν ακύρωση της Θείας Λειτουργίας της 23ης Αυγούστου

Λίγο μετά την άρνηση των τουρκικών αρχών να χορηγήσουν άδεια στον Οικουμενικό Πατριάρχη να τελέσει τη θεία λειτουργία τον Δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα, σε μια νέα κλιμάκωση η υπερ-εθνικιστική οργάνωση Τουρκικές Εστίες ζητά τώρα την ακύρωση και της θείας λειτουργίας που έχει προγραμματιστεί να τελεστεί στις 23 Αυγούστου στην ιστορική μονή.

Παρά την έγκριση των τουρκικών αρχών για τη λειτουργία στις 23 Αυγούστου, οι Τουρκικές Εστίες, η οποία συγγενεύει ιδεολογικά με τους Γκρίζους Λύκους, αλλά αποτελεί διαφορετική δομή που ιδρύθηκε το 1910, χρησιμοποιώντας εθνικιστικά επιχειρήματα και ιστορικές αναφορές, απευθύνουν αίτημα στην κυβέρνηση να ακυρώσει και αυτή τη θεία λειτουργία, που θα πραγματοποιηθεί στην Παναγία Σουμελά.

Το παράρτημα Τραπεζούντας των Τουρκικών Εστιών προχώρησε σε μια δήλωση ενάντια στην επικείμενη ορθόδοξη λειτουργία στη Μονή της Παναγίας Σουμελά, στην οποία, όπως θεωρούν λανθασμένα, θα χοροστατήσει κι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.

Στη δήλωσή τους παρουσιάζουν τη λειτουργία ως «απειλή» για την τουρκική κυριαρχία και προσπαθούν να συνδέσουν την ορθόδοξη λειτουργία με τον «ποντιακό κίνδυνο» και τον «αρμενικό επεκτατισμό», επαναφέροντας μνήμες εθνοκαθάρσεων που έλαβαν χώρα στον Πόντο και τη Μικρά Ασία πριν από έναν αιώνα.

«Κατά τη διαδικασία ίδρυσης του εθνικού τουρκικού κράτους, οι Τούρκοι της ανατολικής Μαύρης Θάλασσας που ζουν εντός των συνόρων της επαρχίας Τραπεζούντας έδειξαν τα εθνικά τους αντανακλαστικά απέναντι στον ποντιακό κίνδυνο και τον αρμενικό επεκτατισμό- έχοντας ως βάση την ύπαρξη ενός ομοιογενούς πληθυσμού. Αυτή η επιμονή και η αποφασιστικότητα στα εθνικά θέματα εκδηλώνεται πάντοτε χωρίς ποτέ να μειωθεί».

«Απειλή» η θεία λειτουργία

Οι Τουρκικές Εστίες εκμεταλλευόμενες τα εθνικιστικά αντανακλαστικά της περιοχής, υπενθυμίζουν ότι η θεία λειτουργία συμπίπτει με την επέτειο της κατάκτησης της Τραπεζούντας και επιχειρούν να παρουσιάσουν τη θεία λειτουργία ως «απειλή» για την εθνική συνοχή και την ιστορική ταυτότητα της Τουρκίας.

«Οι Τούρκοι της ανατολικής Μαύρης Θάλασσας με μεγάλη αυτοπεποίθηση και διορατικότητα γνωρίζουν όλα όσα συμβαίνουν. Η σοφία αυτής της πατριωτικής δομής είναι ικανή να χαλάσει κάθε είδους υπολογισμούς. Η ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα. Θα θέλαμε να ενημερώσουμε την κοινή γνώμη ότι θεωρούμε ότι το ορθόδοξο τελετουργικό στη Σουμελά, το οποίο αναβλήθηκε για τις 23 Αυγούστου φέτος, καθώς συμπίπτει με την ημερομηνία κατάκτησης της Τραπεζούντας, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο για εμάς».

Κλίμα μισαλλοδοξίας στην Τραπεζούντα

Υπό το πρόσχημα της υπεράσπισης της τουρκικής νομιμότητας και της αρχής της αμοιβαιότητας, οι Τούρκοι υπερ-εθνικιστές προσπαθούν να υπονομεύσουν τη διεθνή υπόσταση του Πατριάρχη και να τονίσουν τα «όρια» που πρέπει να σέβεται το Πατριαρχείο. Από την άλλη, κάνουν αναφορά σε δικαιώματα των ‘Τούρκων’ της δυτικής Θράκης.

«Το γεγονός ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος παρουσιάζεται ως "οικουμενικός" σε διεθνείς πλατφόρμες κατά παράβαση του νόμου της Λωζάνης και αγνοώντας τους νόμους της Τουρκικής Δημοκρατίας, θα χοροστατήσει σε αυτή τη λειτουργία και θα την κάνει παράδοση, αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να αποδεχθεί η τουρκική κοινή γνώμη. Σε αυτό το σημείο, θα θέλαμε οι αρχές να ακούσουν αυτή τη θαρραλέα φωνή της δημόσιας συνείδησης. Εμείς, που είμαστε ένα συμπαγές στολίδι του τουρκικού έθνους, περιμένουμε τα δικαιώματα των Τούρκων της Δυτικής Θράκης να μην παραβιάζονται, σύμφωνα με την αρχή της αμοιβαιότητας. Περιμένουμε από το Πατριαρχείο να σεβαστεί τις διατάξεις περί μειονοτήτων της Λωζάνης και να μην υπερβεί τα όριά του».

Η ιστορία ως όπλο εθνικισμού

Επικαλούμενη την κληρονομιά του Μωάμεθ του Πορθητή και του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, η οργάνωση προσπαθεί να παρουσιάσει την κυριαρχία της Τουρκίας στην περιοχή ως αδιαμφισβήτητη και αιώνια, φλερτάροντας επικίνδυνα με την αναβίωση παλαιών εντάσεων και συγκρούσεων.

«Με αυτά τα συναισθήματα και τις σκέψεις, αποτίουμε φόρο τιμής στον πρόγονό μας τον Μωάμεθ τον Πορθητή και τους ένδοξους στρατιώτες του, που κατέκτησαν αυτά τα εδάφη πριν από 563 χρόνια (15 Αυγούστου 1461) και τα έκαναν τουρκική πατρίδα, και μνημονεύουμε για άλλη μια φορά τα ακόλουθα λόγια του Μεγάλου Ηγέτη Ατατούρκ, στις 15 Σεπτεμβρίου 1924 στην Τραπεζούντα, ο οποίος εξασφάλισε τα εδάφη, στα οποία ζούμε, να παραμείνουν αιώνια τουρκική πατρίδα. «Φίλοι μου, δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι όταν πάτησα για πρώτη φορά το πόδι μου στη Σαμψούντα πριν από πέντε χρόνια, ο ηρωικός λαός της Τραπεζούντας ήταν στην πρώτη σειρά των πολιτών μου που μου έδωσαν δύναμη. Η πολύτιμη ανάμνηση των θυσιών που έκαναν οι γιοι της Τραπεζούντας, οι οποίοι πολέμησαν στη μάχη του Σαγγάριου με την τρίτη ταξιαρχία, θα παραμείνει πάντα χαραγμένη στο μυαλό μου. Πόσες απειλές δέχτηκε αυτή η πολύτιμη χώρα στο να γίνει γειτονιά της Αρμενίας ή γη ενός φανταστικού ποντιακού βασιλείου, μέχρι να γίνει πατρίδα αυτού του πατριωτικού λαού και αυτών των ηρωικών γιων».

Η αντιπαράθεση για την ορθόδοξη λειτουργία στη Σουμελά βγάζει πάλι στο προσκήνιο ένα υπό χειμερία νάρκη θρησκευτικό φανατισμό και η πίεση αυτή, αν και δεν έχει ακόμα οδηγήσει σε αναθεώρηση της απόφασης από τις τουρκικές αρχές, δείχνει την αυξανόμενη επιρροή των εθνικιστικών στοιχείων στην τουρκική πολιτική σκηνή, καθώς και την ένταση που επικρατεί ακόμη γύρω από την πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά στην περιοχή του Πόντου.

Πηγή: Έθνος

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024

Η Τουρκία σταματά τη Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο

Η Τουρκία σταματά τη Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο
Η Τουρκία σταματά τη Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο

της Μαρίας Ζαχαράκη

Τέλος στον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου στην Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα βάζει η Τουρκία κι η «Κυρά του Πόντου» δεν θα ανοίξει ξανά για θεία λειτουργία σε μία από τις σημαντικότερες γιορτές της Ορθοδοξίας.

Μετά την μετατροπή της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας σε τζαμιά, άλλο ένα μνημείο της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης αναγκάζεται να υποκύψει στις εθνικιστικές βουλές της Άγκυρας.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές που μίλησαν στο Ethnos.gr, η Άγκυρα αποφάσισε, αρχής γενομένης από φέτος, την επ’ αόριστον μη παροχή της άδειας για την τέλεση της θείας λειτουργίας στην ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα τον Δεκαπενταύγουστο, υποδεικνύοντας την εφεξής τέλεσή της στις 23 Αυγούστου, στα 9ήμερα της Κοίμησης της Θεοτόκου.

Ο εθνικισμός «κλείνει» την Παναγία Σουμελά

Επιδεικνύοντας τη διάθεση να επιβάλλει το δικό της τρόπο διαχείρισης της ιστορίας, ακόμη και της χριστιανικής, η Τουρκία θέτει πλέον σοβαρά εμπόδια στη θρησκευτική ελευθερία των Ορθόδοξων Χριστιανών. Η απόφαση της αναστολής της άδειας επ’ αόριστον προέκυψε μετά τις έντονες αντιδράσεις ακραίων εθνικιστικών κύκλων στην Τουρκία, οι οποίοι χρησιμοποιώντας -από πέρυσι ήδη- το βήμα των τουρκικών ΜΜΕ, θυμήθηκαν... περιέργως ότι η 15η Αυγούστου είναι η επέτειος της Άλωσης της Τραπεζούντας το 1461 κι εξέφρασαν τη έντονη δυσαρέσκειά τους για την άδεια που δίδεται εδώ και 10 χρόνια στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο να τελεί τη θεία λειτουργία στη Σουμελά. Η σύμπτωση αυτή, δηλ. η θεία λειτουργία σε ένα απαράμιλλης αξίας θρησκευτικό μνημείο, που συγκεντρώνει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, κατά τους κύκλους αυτούς, «υποσκάπτει» τη δική τους εθνική επέτειο και της στερεί την αίγλη, που της αναλογεί.

Θυσία της λατρείας στον βωμό της Άλωσης

Κρατικοί παράγοντες, ενισχυμένοι επίσης από την έκθεση του Ιδρύματος Ιστορίας της Τουρκίας (Turk Tarih Kurumu), που επιβεβαίωσε, κατόπιν σχετικού αιτήματος, την 15η Αυγούστου ως ημερομηνία της Άλωσης της Τραπεζούντας, αποφάσισαν λοιπόν φέτος την οριστική μετάθεση της τέλεσης της θείας λειτουργίας στη Σουμελά στις 23 Αυγούστου, μακριά από την ημέρα της Κοίμησης της Θεοτόκου, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θρησκευτικούς εορτασμούς για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς.

Υπό πίεση το Φανάρι

Η Άγκυρα, σύμφωνα με ανώτατες πηγές, δεν πρόκειται, επομένως, να παράσχει ξανά άδεια για θεία λειτουργία τον Δεκαπενταύγουστο, παρά μόνο για τις 23 Αυγούστου, γεγονός που η αποδοχή του από το Φανάρι φέρεται να είναι αποτέλεσμα της ανάγκης να μην απεμποληθεί το κεκτημένο. Η Παναγία Σουμελά, που για αιώνες αποτέλεσε το σύμβολο της ορθόδοξης πίστης για τον απανταχού Ελληνισμό, γίνεται πλέον αντικείμενο πολιτικών και εθνικιστικών αντιπαραθέσεων, με την Άγκυρα να επιβάλλει τους δικούς της όρους στον εορτασμό μιας τόσο σημαντικής χριστιανικής γιορτής, όπως είναι η Κοίμηση της Θεοτόκου.

Η κυβίστηση Σουμελά και η πολιτική αδυναμία Ερντογάν

Η απόφαση αυτή αποκαλύπτει παράλληλα ότι η κυβέρνηση Ερντογάν βρίσκεται αντιμέτωπη με μία αντινομία. Ενώ ήταν εκείνη που άνοιξε τη λατρεία στη Μονή Σουμελά, μια απόφαση που είχε χαρακτηριστεί ως δείγμα καλής θέλησης και ελληνοτουρκικής εξομάλυνσης, η ίδια κυβέρνηση επανέρχεται τώρα να ακυρώσει μία δική της απόφαση.

Το ερώτημα είναι εύλογο: γιατί η κυβέρνηση Ερντογάν επιλέγει τώρα να πάρει πίσω αυτή την απόφαση; Η απάντηση είναι πολυδιάστατη και συνδέεται άρρηκτα με τις εσωτερικές πολιτικές πιέσεις.

Η κυβέρνηση, που προσπαθεί να ανακτήσει την υποστήριξη της κοινής γνώμης μετά την αποτυχία στις δημοτικές εκλογές, δεν είναι πλέον κραταιά δύναμη, βρίσκει τον εαυτό της πιεσμένο από εσωτερικούς πολιτικούς παράγοντες, που είτε πριν δεν είχαν την ίδια φωνή και επιρροή στην κοινή γνώμη, είτε αντιτίθενται στην εξομάλυνση με την Ελλάδα. Αυτοί οι κύκλοι, είτε εκπροσωπούν εθνικιστικές απόψεις, είτε είναι απλώς πολιτικοί αντίπαλοι της κυβέρνησης και χρησιμοποιούν την «αναστολή» της θείας λειτουργίας ως εργαλείο για να επιτεθούν στην κυβέρνηση και να διευρύνουν την πολιτική τους απήχηση στην κοινή γνώμη με ευαίσθητα θέματα που την αγγίζουν.

Η εν λόγω απόφαση αποκαλύπτει σε κάθε περίπτωση την επιρροή των ακραίων εθνικιστών στην τουρκική πολιτική σκηνή, που επιχειρούν να καλλιεργήσουν μια παραπλανητική αντίληψη στην κοινή γνώμη, αμφισβητώντας ακόμη και την ημερομηνία της εορτής Κοίμησης της Θεοτόκου. Ισχυρίζονται ότι η ημερομηνία της 15ης Αυγούστου, καθιερωμένη γιορτή για την Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία, έχει επινοηθεί από το Φανάρι για να εορτάζεται η συγκεκριμένη θρησκευτική γιορτή στη Σουμελά. Αυτή η προσπάθεια δεν είναι απλώς μια επίθεση στη θρησκευτική ιστορία, αλλά και ένα επικοινωνιακό λαϊκό αφήγημα για την υπονόμευση της ελληνοτουρκικής προσέγγισης.

Η κυβέρνηση της Τουρκίας φαίνεται να βρίσκεται, επομένως, σε μια δίνη, προκειμένου να μαζέψει πίσω τις χαμένες ψήφους και τις πολιτικές συμπάθειες, γεγονός που επηρεάζει τις αποφάσεις της σε ζητήματα θρησκευτικής ελευθερίας. Η ακύρωση της λειτουργίας στον Δεκαπενταύγουστο, όπως επίσης και η παύση οποιασδήποτε πλέον συζήτησης για άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, που βγήκε στο προσκήνιο μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη στην Άγκυρα, δείχνει την πολιτική της αδυναμία να διαχειριστεί το εσωτερικό πολιτικό κόστος και την αναγκαστική προσαρμογή της στις εσωτερικές πιέσεις.

Η απόφαση, βέβαια, απλώς να μεταφερθεί η θεία λειτουργία σε μια διαφορετική ημερομηνία κι όχι να ακυρωθεί εντελώς, ίσως φανερώνει την προσπάθεια της κυβέρνησης να ισορροπήσει ανάμεσα σε αντιφατικά συμφέροντα: από τη μία πλευρά να ικανοποιήσει τις εθνικιστικές δυνάμεις που την πιέζουν και από την άλλη να διατηρήσει τη σχέση με την ορθόδοξη κοινότητα, που έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά της. Αν και η εσωτερική πολιτική πίεση δεν συνιστά επαρκή δικαιολογία για τη συγκεκριμένη απόφαση, που θίγει στο έπακρο τα θρησκευτικά δικαιώματα της χριστιανικής κοινότητας, αλλά και του απανταχού Ποντιακού Ελληνισμού, φαίνεται, τη δεδομένη χρονική συγκυρία, να λειτουργεί ως κύριο κίνητρο πίσω από την αλλαγή στάσης της κυβέρνησης.

«Η Αθήνα δεν σέβεται τα θρησκευτικά δικαιώματα»!

Στον απόηχο αυτής της εξέλιξης και επιβεβαιώνοντας το ρόλο των ισχυρών εθνικιστικών κύκλων της Τουρκίας στο να μην δοθεί άδεια τέλεσης Θείας Λειτουργίας τον 15 Αύγουστο στη Σουμελά, φίλα προσκείμενα στην τουρκική κυβέρνηση ΜΜΕ, όπως το Haber Global, κάνουν ένα ακόμη βήμα, ασκώντας κριτική στη κυβέρνηση της Αθήνας ότι εκείνη «δεν επιτρέπει τη θρησκευτική λατρεία στην τουρκική μειονότητα», επιχειρώντας να αναδείξουν την Ελλάδα ως παραβάτη της Συνθήκης της Λωζάνης.

«Ο Δεκαπενταύγουστος για τη χριστιανοσύνη είναι αποδεκτός ως ‘η ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου’ και ταυτόχρονα είναι επίσης γνωστός ως η ημερομηνία της κατάκτησης της Τραπεζούντας. Παρόλο που ανακοινώθηκε ότι η προγραμματισμένη λειτουργία στη Μονή Σουμελά αναβλήθηκε για τις 23 Αυγούστου λόγω του γεγονότος ότι συμπίπτει με την εορτή του 15ου Αυγούστου, οι Τούρκοι της Δυτικής Θράκης διαμαρτυρήθηκαν, τη στιγμή που έγινε γνωστό ότι ο Ρωμιός Πατριάρχης του Φαναρίου Βαρθολομαίος θα ηγηθεί της λειτουργίας, όπως και πέρυσι, οι εκπρόσωποι της μουσουλμανικής τουρκικής μειονότητας στην Ελλάδα έφεραν στην επικαιρότητα το γεγονός ότι δέχονται πιέσεις από την Αθήνα», αναφέρει το ρεπορτάζ του Haber Global.

Σε δηλώσεις του στο Haber Global, ο Σαλίχ Μερίτς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ρούμελης της Μαύρης Θάλασσας, σε μια προσπάθεια να απαξιώσει την οικουμενική υπόσταση του Πατριαρχείου, ισχυρίστηκε ότι ο τίτλος του «Οικουμενικού» δεν αναγνωρίστηκε ποτέ από τον Σουλτάνο Μωάμεθ τον Πορθητή, υποβαθμίζοντας έτσι τη διεθνή διάσταση και την ιστορική σημασία του Πατριαρχείου.

Η Τουρκία έκανε άνοιγμα

Ο Μερίτς υποστηρίζει πάντως ότι η ορθόδοξη λειτουργία που τελείται στη Σουμελά αποτελεί μια υποχρέωση εκπορευόμενη από τη Συνθήκη της Λωζάνης. «Η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έκανε μεγάλα βήματα προόδου όσον αφορά τις θρησκευτικές ελευθερίες. Τα τελευταία 10 χρόνια έχουν αποκατασταθεί σχεδόν 300 εκκλησίες. Από την άλλη πλευρά, είναι εξίσου σημαντικές και οι διατάξεις της Συνθήκης της Λωζάνης που αφορούν την Ελλάδα.

Η Ελλάδα δεν επιτρέπει στον Τουρκικό Οργανισμό Συνεργασίας και Συντονισμού (TIKA) να εισέλθει στη χώρα. Εμποδίζει τον Τουρκικό Οργανισμό Συνεργασίας και Συντονισμού να αποκαταστήσει ιδρύματα, τζαμιά και ιστορικά μνημεία στην Ελλάδα. Επιπλέον, έχει απαγορεύσει την είσοδο στην χώρα στον πρόεδρο των Τούρκων του εξωτερικού και των συγγενικών κοινοτήτων". Απ' την άλλη πλευρά, η Τουρκία συνεχίζει να αποκαθιστά τις εκκλησίες στη χώρα μας».

Οθωμανική παράτα στην Τραπεζούντα

Η φετινή ακύρωση της θείας λειτουργίας στην ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο φαίνεται πάντως ότι αναπληρώθηκε άμεσα με εθνικιστικές εορταστικές εκδηλώσεις και παρελάσεις για την Άλωση της Τραπεζούντας από τους Οθωμανούς. Η εντυπωσιακή προβολή και η ευρεία κάλυψη από κοινωνικά δίκτυα και τοπικά ειδησεογραφικά κανάλια, έλαβε χαρακτήρα αντιπερισπασμού με τις τοπικές αρχές να προσπαθούν να αναδείξουν την επέτειο της Άλωσης με έντονο εθνικιστικό πρόσημο. Οι εικόνες από τις εκδηλώσεις έδειχναν ομάδες ανθρώπων ντυμένων με παραδοσιακές οθωμανικές στολές να συμμετέχουν σε πομπές με σημαίες, παρελάσεις και αναπαραστάσεις της Άλωσης.

Πηγή: Έθνος