Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Πνοή ζωής στην Ποντιακή διάλεκτο

Πνοή ζωής στην Ποντιακή διάλεκτο
Πνοή ζωής στην Ποντιακή διάλεκτο

γράφει η Ελισάβετ Σαρηγιαννίδου

Για πρώτη φορά, 102 χρόνια μετά από τη μικρασιατική καταστροφή και τον βίαιο ξεριζωμό των Ποντίων, σε μια κρίσιμη για το μέλλον της ποντιακής διαλέκτου περίοδο, ένα κρατικό Πανεπιστήμιο δημιουργεί Μεταπτυχιακό για την Ποντιακή διάλεκτο, Λογοτεχνία, Πολιτισμό.

Η περαιτέρω ανάδειξη της Ποντιακής Διαλέκτου επίκειται μέσω της έναρξης λειτουργίας του καινοτόμου προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Ιστορία και Συγγραφή της Ποντιακής Λογοτεχνίας»/History and Writing of Pontic Literatur από το Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας.

«Η νέα κατεύθυνση του ΠΜΣ, είναι και μια συμβολή του Πανεπιστημίου στη Διαλεκτοφωνία αλλά και ένα πείραμα. Αν πάει καλά θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλες διαλέκτους» υπογράμμισε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεόδωρος Θεοδουλίδης. Επικαλούμενος βιβλιογραφικές αναφορές του Φωτιάδη, σημείωσε ότι η πρώτη γενιά προσφύγων αδυνατούσε να διεκδικήσει τη μνήμη, η δεύτερη γενιά μετουσίωσε την ιστορία σε μνήμη και η τρίτη γενιά αξίωσε το δικαίωμα στη μνήμη αλλά και την επιστημονική αναζήτηση /καταγραφή και ερμηνεία της. «Είναι ευθύνη, προνόμιο και τιμή για μας, την τρίτη γενιά προσφύγων, τη γενιά των νοσταλγών για κάτι που δεν γνωρίσαμε, για κάτι για το οποίο διαβάσαμε αλλά περισσότερο ακούσαμε».

Το Πανεπιστήμιο πρωτοπορεί ιστορικά προβάλλοντας την ανάγκη εκπαίδευσης επιστημόνων στη δημιουργική γραφή των διαλέκτων της ελληνικής γλώσσας. Το νέο πρόγραμμα θα μπορούσε να αποτελέσει καινοτόμο παράδειγμα για τα λοιπά 25 ελληνικά πανεπιστήμια και τις ακόμη 15 ελληνικές, είτε ελλαδικές διαλέκτους.

Στο υπάρχον ΠΜΣ για τη Δημιουργική Γραφή, με διευθυντή τον Τριαντάφυλλο Κωτόπουλο, προστίθεται και 4η κατεύθυνση για την Ιστορία και συγγραφή της Ποντιακής Λογοτεχνίας, με επιστημονικό υπεύθυνο του τμήματος τον Κωνσταντίνο Φωτιάδη. Το πρόγραμμα  θα περιλαμβάνει μαθήματα θεωρητικά και εργαστηριακά, όπως:  Ιστορία και Θεωρία της Δημιουργικής Γραφής, Ποντιακή Γλώσσα και Ιστορία, Ποντιακή Λαογραφία, εργαστήρια Ποίησης και Στιχουργικής, Θεατρικής γραφής,  μελέτη της Λογοτεχνίας των Ποντίων λογοτεχνών, πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς, με θεματικές που αφορούν τη ζωή και τις περιπέτειες των Ποντίων, στον Πόντο και την Ελλάδα, την παραγωγή έργων γραμμένων στη νεοελληνική γλώσσα, που αναφέρονται στον Πόντο και τους Πόντιους και αποτελούν σημαντική συμβολή στη συνολική νεοελληνική γραμματεία, κ.λπ.  Τα κύρια πεδία άσκησης δεξιοτήτων των φοιτητών θα αποτελέσουν ο πεζός λόγος, η στιχουργική, ο θεατρικός λόγος και η χρήση των ψηφιακών μέσων στις εκδοχές της δημιουργικής γραφής.

Θα προσφέρεται πλήρως διαδικτυακά σε 60 μεταπτυχιακούς φοιτητές,  προκειμένου να έχουν πρόσβαση σ’ αυτό ενδιαφερόμενοι απ’  όλο τον κόσμο.

Να σημειωθεί ότι δεν απαιτείται η γνώση της Ποντιακής διαλέκτου ή η ποντιακή καταγωγή για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν το εν λόγω ΠΜΣ.    

Η νέα κατεύθυνση αποτελεί συνέχεια των προσπαθειών του Ιδρύματος για ανάδειξη του Ποντιακού ζητήματος. Άλλωστε, το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο υπήρξε πρωτοπόρο, καθώς το ζήτημα της γενοκτονίας αναδείχθηκε πρώτιστα από τον ομότιμο πλέον καθηγητή του Ιδρύματος, Κώστα Φωτιάδη.

Η έναρξη της κατεύθυνσης ΠΜΣ που εστιάζει στην ποντιακή διάλεκτο και ιστορία γνωστοποιήθηκε στο πλαίσιο των εργασιών του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε στις 5-8 Σεπτεμβρίου το Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας, σε συνδιοργάνωση με άλλα Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, στο οποίο συμμετείχαν 290 σύνεδροι.  Η πρώτη μέρα του Συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στον Πόντο: διάλεκτος, λογοτεχνία, θέατρο, λαογραφία. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης, ο οποίος μάλιστα βραβεύτηκε για την πολυετή προσφορά του. Στην ομιλία του με τίτλο: «Η Ποντιακή διάλεκτος δεν έχει το κουράγιο να πεθάνει», ρήση του Πόντιου διανοούμενου της 1ης γενιάς προσφύγων Ιορδάνη  Παμπούκη, τόνισε την ιστορικότητα της ποντιακής διαλέκτου, τη συγγένειά της με την αρχαία ελληνική, το πλήθος των ομιλητών της στη σύγχρονη εποχή που έχουν την ποντιακή ως μητρική σε περιοχές της Τουρκίας, του Ευξείνου Πόντου, της Ρωσίας και της Ελλάδας.

Στο Συνέδριο παρευρέθηκαν και ακαταπόνητοι μελετητές της ποντιακής διαλέκτου, εκπρόσωποι Συλλόγων, ακαδημαϊκοί, συγγραφείς που διατράνωσαν τη επιθυμία τους να στηρίξουν την όλη προσπάθεια διάσωσης της ρωμαίικης λαλίας. Παρών ήταν και ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος, εκπροσωπώντας τον Σύλλογο Ποντίων Νυρεμβέργης, ο οποίος αφού αναφέρθηκε στην άοκνη εργασία λογοτεχνών, ποιητών, επιστημόνων σημείωσε χαρακτηριστικά: «Αν οι διαλεκτοφωνίες είναι οι εν τω βάθει πνεύμονες της Ρωμιοσύνης, η Λογοτεχνία τους είναι τα πολιτικά τους Μανιφέστα».

Η βραδιά έκλεισε με το μουσικό πρόγραμμα των αδελφών Τσαχουρίδη, που δίνουν πάντα το παρόν σε κάθε προσπάθεια διάσωσης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ποντιακού Ελληνισμού.

Κλείνω με μια μαρτυρία του Βαχίτ Τουρσούν, ερευνητή που ανακάλυψε 5.000 άγνωστες ποντιακές λέξεις: «Η γλώσσα είναι όλος ο κόσμος του κάθε ανθρώπου, αλλά μόλις βγαίνουμε από το χωρίο, την προδίδουμε, γιατί πρέπει να μάθουμε να μιλάμε μια γλώσσα άλλη για να συνεχίσουμε στη ζωή… Έτσι χάνουμε λέξεις, επαφή με τη γλώσσα. Η ποντιακή μας γλώσσα είναι μια γλώσσα που τη μιλούσαμε αδιάκοπα επί 3000 χρόνια, ήταν και είναι στα χείλη των ανθρώπων στα χωριά και βουνά της Τραπεζούντας, αλλά τώρα φθίνει».

Ας αναρωτηθούμε κι εμείς όμοια με τον Γιάννη Τερζίδη:  «[…]Όντες το παιδί σ’ κ’ εγροικά την καλατσή σ’, την τραωδία σ’ τα μοιρολοϊας -ι- σ’, εν μιγκίν να εγροικά το τέρτ’-ι-σ’;

Ας μην έχει η γενιά μας το βάρος της ιστορικό ευθύνης ότι επιτρέψαμε να πέσει στη λήθη, η παράξενη, όπως την αποκάλεσε ο Ποιητής, γλώσσα:

"Όμως απ' τ' άλλα πιο πολύ με άγγιξε το άσμα
το Τραπεζούντιον με την παράξενή του γλώσσα
και με την λύπη των Γραικών των μακρυνών εκείνων
που ίσως όλο πίστευαν που θα σωθούμε ακόμη".

Κ.Π. Καβάφης, [Κρυμμένα Ποιήματα 1882-1923], Πάρθεν

Περαιτέρω πληροφορίες για το νέο ΠΜΣ στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://cw.uowm.gr/prokiryksi-pms-dimiourgiki-grafi/

Σαρηγιαννίδου Ελισάβετ, Φιλόλογος, μέλος ΔΣ Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας.

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024

Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή

Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή
Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή

Στον χώρο της ΣΕΒΑΘ, εκεί όπου για δεκαετίες «κτυπούσε» η καρδιά του συνεταιριστικού κινήματος στην Ξάνθη, και στον κτητορικό Ιερό Ναό Αγίου Αλεξάνδρου, πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις για την εορτή του Αγίου Αλεξάνδρου και το ετήσιο μνημόσυνο του Αλέξανδρου Μπαλτατζή.

Τις εκδηλώσεις τίμησε με την παρουσία του ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης κ.κ. Παντελεήμων, παρά το βεβαρυμμένο πρόγραμμα του λόγω των εκδηλώσεων του Πολιούχου της Ξάνθης, ο οποίος εγκωμίασε τον αείμνηστο Πρόεδρο Αλέξανδρο Μπαλτατζή, τον σπουδαίο αυτόν Πολιτικό και Συνεταιριστή, για το έργο και την προσφορά του στην Ελληνική γεωργία, τον Έλληνα αγρότη αλλά και στην Ξάνθη ειδικότερα.

Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή

Προηγήθηκε εσπερινός, την προηγουμένη, μετά το πέρας του οποίου οι κυρίες Αλεξάνδρα Θεοφυλάκη και Κατερίνα Κυριαζίδου προσέφεραν εξαιρετικά, νηστίσιμα και σπιτικά εδέσματα. Την επομένη, 30 Αυγούστου 2024, ημέρα εορτής του Αγίου Αλεξάνδρου και χοροστατούντος του Μητροπολίτη τελέσθηκε Θεία Λειτουργία με το πέρας της οποίας προσφέρθηκαν, από την ΣΕΚΕ, καφές, αναψυκτικά και διάφορα συνοδευτικά.

Οι εκδηλώσεις έκλεισαν με τρισάγιο στον τάφο του αειμνήστου Προέδρου.

Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή

Τις εκδηλώσεις τίμησαν με την παρουσία τους ο Αντιδήμαρχος Ξάνθης κ. Ταρενίδης Αναστάσιος, ο περιφερειακός Σύμβουλος και πρώην Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης κ. Κουρτίδης Κωνσταντίνος, ο Πρόεδρος της ΣΕΚΕ κ. Ταρενίδης Παναγιώτης, ο εκπρόσωπος του Δήμου Αβδήρων κ. Μαρουσάρης Φίλιππος, η πρώην Δήμαρχος Αυδήρων κ. Εύα Τσακίρη, ο Στρατηγός ε.α. κ. Φωτιάδης Νικόλαος, ο πρώην Πρόεδρος της ΣΕΠΕΚ κ Αλέξανδρος Κυριακίδης, ο Πρόεδρος και μέλη του Κέντρου Μελετών «Αλ. Μπαλτατζής», εργαζόμενοι στα συνεταιριστικά εργοστάσια, συνεργάτες και φίλοι του αειμνήστου Προέδρου.

Σημειώνουμε την παρουσία του 92χρονου κ. Ζουρνατζιδη Χρήστου, γνωστός ως «Κίσινγκερ», ο οποίος μας τραγούδησε και πάλι το αυτοσχέδιο ποντιακό τραγούδι του για τον Αλέξανδρο Μπαλτατζή.

Τιμή και μνήμη στον Πόντιο πολιτικό Αλέξανδρο Μπαλτατζή

Το Δ.Σ. του Κέντρου Μελετών Αλ. Μπαλτατζής θέλει να ευχαριστήσει τον Δήμαρχο του Δήμου Αβδήρων κ. Γιώργο Τσιτιρίδη για την συνδρομή του, μέσω των υπηρεσιών του Δήμου, στον καθαρισμό και ευπρεπισμό του περιβάλλοντος χώρου και κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην προσφορά των κυριών Αλεξάνδρας Θεοφυλάκη και Κατερίνας Κυριαζίδου για την ιδιαίτερη φροντίδα στην άψογη εμφάνιση του Ναού.

Η Ελλάδα και ιδιαίτερα ο αγροτικός κόσμος του οφείλουν πολλά στον Αλέξανδρο Μπαλτατζή.

Η προμελετημένη απαγόρευση για την Παναγία Σουμελά

Η προμελετημένη απαγόρευση για την Παναγία Σουμελά
Η προμελετημένη απαγόρευση για την Παναγία Σουμελά

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Αποτελεί πάγιο αίτημα του πολιτισμένου κόσμου προς την Τουρκία, η αναστήλωση και συντήρηση κατά τις υποδείξεις της UNESCO των μνημείων του ελληνικού, αρμενικού και ασσυριακού πολιτισμού, επιδεικνύοντας, εκ μέρους της, τον απαιτούμενο σεβασμό όπως και η άρση της υφιστάμενης χρήσης όσων έχουν ήδη καταπατηθεί, όπως η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης, η Αγία Σοφία Τραπεζούντας και προσφάτως η ιστορική Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη.

Η απαγόρευση τέλεσης της λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά εδράζεται στην αναθεώρηση της ιστορικής πραγματικότητας από το τουρκο-ισλαμιστικό κατεστημένο της Άγκυρας. Παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, βάσει των ιστορικών πηγών (βλ και μελέτες του Ισμαΐλ Χακί Ουζουντσαρσίλι – İsmail Hakkı Uzunçarşılı (1888-1977) που υποστηρίζουν ότι η Άλωση της Τραπεζούντας έγινε στις 26 Οκτωβρίου 1461 ο Νομάρχης Τραπεζούντας(AKP-MHP-IYI ) άλλαξε μόνος του την ημερομηνία εορτασμού της αλώσεως της Τραπεζούντας και την έβαλε 15 Αυγούστου το 2022 . Η πρώτη εορτή της αλώσεως έγινε το 1961 με την συμπλήρωση 500 χρόνων στις 26 Οκτωβρίου. Εθνικιστικοί κύκλοι και ιστορικοί στρατευμένοι επέμειναν στην αλλαγή της ημερομηνίας για να σταματήσουν ή να μεταθέσουν την εκδήλωση στις 23 Αυγούστου και οι επισκέπτες εκδρομείς να είναι στις 26 Αυγούστου στην Τουρκία που είναι η ημέρα έναρξης της επίθεσης στο Αφιόν Καρχισάρ με το νέο ημερολόγιο.

Προσπερνώντας την τρέχουσα επικαιρότητα που ανακάλυψε “ξαφνικά” τους λόγους απαγόρευσης τέλεσης της Θείας Λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά, αναπαράγοντας την τουρκική προπαγάνδα των εθνικιστών ισλαμιστών του παραερντογανικού καθεστώτος, οφείλουμε να επισημάνουμε τα ακόλουθα:

1. Το παραερντογανικό καθεστώς (σκληροπυρηνικοί εθνικιστές, Γκρίζοι Λύκοι, ισλαμιστές) δεν έκρυψε ποτέ τις προθέσεις του για την πνευματικού χαρακτήρα εθνοκάθαρση με πλήρη εκρίζωση του πολιτισμικού πλούτου του Ποντιακού Ελληνισμού.

2. Το 2017, στο πλαίσια του εορτασμού των εκδηλώσεων για την 556η Επέτειο από την Άλωση της Τραπεζούντας, ο Μητροπολιτικός Δήμος Τραπεζούντας (δήμαρχος Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu) διοργάνωσε πάνελ με τίτλο «Η κατάκτηση της Τραπεζούντας και το ζήτημα της ιστορίας της κατάκτησης» όπου υπήρχε ειδική θεματική υποενότητα με τίτλο: «Η ημερομηνία κατάκτησης της Τραπεζούντας είναι «15 Αυγούστου» ή 26 Οκτωβρίου;» με τη συμμετοχή των καθηγητών κκ Kenan İnan, Feridun Emecen και Hanefi Bostan. Σε εκείνο το συνέδριο παρουσιάσθηκαν οι πηγές και για τις δύο πιθανές ημερομηνίες παράδοσης της Τραπεζούντας στους Οθωμανούς. Ανάμεσα στις πηγές που παρετέθησαν παρουσιάσθηκε και ο Επαρχιακός Κανονισμός της Τραπεζούντας αριθ. 20, του 1902 όπου στις σελ. 92-94 με τίτλο “Trabzon’un Komnenos Ailesi Zamanındaki İdaresi” – «Η Διοίκηση της Τραπεζούντας κατά την εποχή της οικογένειας των Κομνηνών» αναφέρεται ότι τι «Ο τελευταίος αυτοκράτορας Δαυίδ Κομνηνός αναγκάστηκε να παραδώσει την Τραπεζούντα στις 15 Αυγούστου, καθώς αντιλήφθηκε ότι δεν μπορούσε να αντισταθεί.”

3.Το 2022, στο πλαίσια του εορτασμού των εκδηλώσεων για την 563η Επέτειο από την Άλωση της Τραπεζούντας, διοργανώθηκε μία παρόμοια εκδήλωση όπου ουσιαστικά προαναγγέλθηκε η φετινή εξέλιξη: Ο καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Erzincan Binali Yıldırım συμμετείχε στο πάνελ με τίτλο “Η κατάκτηση της Τραπεζούντας και το ιστορικό της υπόβαθρο”, που διοργάνωσε ο Nurettin Çakıcı και συμμετείχαν οι καθ. Δρ. Kenan İnan και ο Δρ. Hanefi Bostan. Κατακλείδα της συνάντησης αυτής ήταν ότι η κατάκτηση της Τραπεζούντας σημειώθηκε στις 15 Αυγούστου 1461, συμπέρασμα που έγινε αποδεκτό κι από την Τουρκική Ιστορική Εταιρεία.

4.Την 1/7/2022 ο τότε Νομάρχης Τραπεζούντας İsmail Ustaoğlu ανακοίνωσε με βάση τα συμπεράσματα του προαναφερθέντος συνεδρίου ότι η κατάκτηση της πόλης από τον Fatih Sultan Mehmet, η οποία εορταζόταν παλαιότερα στις 26 Οκτωβρίου και προκάλεσε διαμάχες, επισημοποιήθηκε στις 15 Αυγούστου . Ο κυβερνήτης Ustaoğlu είπε, “Ελπίζουμε ότι θα γιορτάσουμε την κατάκτηση της Τραπεζούντας στις 15 Αυγούστου, συμπεριλαμβανομένου του τρέχοντος έτους .” Η Κυβέρνηση της Τραπεζούντας ρώτησε επίσης την Τουρκική Ιστορική Εταιρεία για το θέμα αυτό σύμφωνα με το δελτίο τύπου του νομάρχη. Στο δελτίο τύπου του, ο Κυβερνήτης İsmail Ustaoğlu ανακοίνωσε ότι η ημερομηνία κατάκτησης της πόλης άλλαξε στις 15 Αυγούστου μετά τις έρευνες που διεξήγαγε η Τουρκική Ιστορική Εταιρεία. “Η ημερομηνία της κατάκτησης της Τραπεζούντας ήταν στην ημερήσια διάταξη ως θέμα δημόσιας συζήτησης για λίγο. Αυτό το θέμα έληξε όταν ο κυβερνήτης μας υπέβαλε γραπτή ερώτηση στην Προεδρία της Τουρκικής Ιστορικής Εταιρείας τον Φεβρουάριο. Σε συμπόσιο ιστορίας που διοργάνωσε ο δήμος συζητήθηκε η ημερομηνία να είναι 15 Αυγούστου και όχι 26 Οκτωβρίου. Μας πληροφόρησαν, στην επιστολή τους της 10ης Ιουνίου 2022, ότι η Τουρκική Ιστορική Εταιρεία απάντησε στην άποψη ότι η 15η Αυγούστου 1461 ήταν η ημερομηνία κατάκτησης της Τραπεζούντας. «Ας ελπίσουμε ότι στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένου του τρέχοντος έτους, θα γιορτάσουμε την κατάκτηση της Τραπεζούντας στις 15 Αυγούστου».

5.Το 2023 οι εκπρόσωποι των εθνικιστικών κομμάτων İYİ Parti και Yeniden Refah Partisi κκ Kürşad Zorlu και Doğan Bekin αντιστοίχως, απαίτησαν στο μέλλον την ακύρωση των θρησκευτικών εκδηλώσεων στην Παναγία Σουμελά στις 15 Αυγούστου καθώς συμπίπτει με την κατάκτηση της Τραπεζούντας, ισχυριζόμενοι ότι η εν λόγω τελετή παραβίαζε τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης. Συνήγορος -αν όχι εμπνευστής- και ο απόστρατος ναύαρχος, θεωρητικός της “Γαλάζιας Πατρίδας-Mavi Vatan” Τζιχάτ Γιαϊτζί.

6. Το 2024 ο νέος ΝομάρχηςΤραπεζούντας Aziz Yıldırım, εφήρμοσε την ειλημμένη απόφαση του προκατόχου του και υλοποίησε και το πρόγραμμα των εορταστικών εκδηλώσεων με νεο-οθωμανικό και ισλαμιστικό χαρακτήρα. Το παραερντογανικό καθεστώς δημιούργησε και το απαραίτητο προπαγανδιστικό πλαίσιο στοχοποιώντας τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο χαρακτηρίζοντας τον “Μαύρο Ιερέα” αποδίδοντάς του κατηγορίες για σχεδιασμό συνταγματικής εκτροπής και απαγόρευσε στην ουσία την συμμετοχή του στην Θεία Λειτουργία. Χαρακτηριστικό είναι και το σημερινό πρωτοσέλιδο του καθεστωτικού εντύπου Aydinlik.

Τα ερωτήματα ωστόσο παραμένουν: Πώς φθάσαμε μέχρι την σημερινή απαγόρευση; Έγιναν όλα ξαφνικά; Υπήρχε χρόνος και δυνατότητας αντίδρασης από τους ενδιαφερομένους; ή μήπως “πιάσθηκαν αδιάβαστοι και στον ύπνο” οι αρμόδιοι; Πώς θα αντιδράσει η Ελλάδα στη νέα διαμορφούμενη πραγματικότητα; Πως θα επηρεάσει τις ελληνοτουρκικές σχέσης η κίνηση της Άγκυρας; Πώς θα αντιδράσουν Πατριαρχείο και Εκκλησία της Ελλάδας; Πώς θα αντιδράσει ο Ποντιακός Ελληνισμός; Το ΥΠΕΞ έχει άρει μονομερώς την ερυθρά απαγόρευση εισόδου στην χώρα για Τούρκους πολίτες;

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2024

26ο Μοθοπωρί Αροθυμίας

26ο Μοθοπωρί Αροθυμίας
26ο Μοθοπωρί Αροθυμίας

Ο Σύλλογος Ποντίων Ελευθερίου Κορδελιού προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο 26ο Μοθοπωρί Αροθυμίας, μία εκδήλωση που έγινε θεσμός, και θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 6, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024 στις 8:30 μ.μ. στον αύλειο χώρο του 2ου - 3ου Δημοτικού σχολείου Κορδελιού.

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2024
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους Κώστα Θεοδοσιάδη, Γιώργο Σοφιανίδη και Αλέξη Παρχαρίδη στο τραγούδι, Αντώνη Νικηφορίδη, Φάνη Κουρουκλίδη και Κώστα Τυρεκίδη στη λύρα και Σωτήρη Θεοδορίδη στο αγγείο.

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους Ανέστη Μωυσή, Μπάμπη Ιορδανίδη και Γιώργο Σιαμλίδη στο τραγούδι, Γιώργο Μωυσιάδη και Θεόφιλο Κουλίδη στη λύρα, Παναγιώτη Χωλόπουλο στη λύρα και το τραγούδι και Νίκο Γκότσιο στο κλαρίνο.

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους Γαβρίλο Σιδηρόπουλο, Βασίλη Τοπαλίδη στο τραγούδι, Χάρη Αθανασιάδη και Δαμιανό Ακριτίδη στη λύρα, Παύλο Βολτσίδη στη λύρα και το τραγούδι και Μιχάλη Σιώπη στο κλαρίνο.

Συμμετέχουν: Γιάννης Αντωνιάδης, Κωνσταντίνος Κελεσίδης και Γιώργος Πετρίδης στα τύμπανα, Δημήτρης Μητρούλης και Γιάννη Καπίδης στο νταούλι, Στέλιος Χατζησαββίδης, Νίκος Αφεντουλίδης και Γιώργος Καραιωάννου στη πλήκτρα.

Γενική είσοδος 3€.

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας δεξιώθηκε τα μέσα ενημέρωσης

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας δεξιώθηκε τα μέσα ενημέρωσης
Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας δεξιώθηκε τα μέσα ενημέρωσης

Την Πέμπτη, η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας φιλοξένησε σε δεξίωση τα μέσα ενημέρωσης της Βέροιας, σε μια κίνηση εκτίμησης για την συνεχή προβολή των δράσεων της. Η εκδήλωση αυτή αποτέλεσε ευκαιρία για την ανταλλαγή απόψεων και τη σύσφιξη των σχέσεων με τα τοπικά ΜΜΕ, τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην επικοινωνία του έργου και των δραστηριοτήτων των συλλόγων της περιοχής.

Στη συνάντηση παραβρέθηκε ο πρόεδρος της Λέσχης, Μπάμπης Καπουρτίδης, μαζί με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου Γιάννη Κοτίδη, Ραφαηλία Βοργιατζίδου, Τριαντάφυλλο Στεργιάδη, Ευαγγελία Τογκουσίδου και τον πρωτοχορευτή Κώστα Παπαδόπουλο. Στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος της Λέσχης υπογράμμισε τη συμβολή των μέσων ενημέρωσης στην προβολή και την υποστήριξη των δράσεων της Λέσχης, αναγνωρίζοντας τον σημαντικό τους ρόλο στην ενίσχυση της παρουσίας των πολιτιστικών συλλόγων.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκαν τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας, όπως η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων, η αποψήτ της για το καθεστώς λειτουργίας της Παναγίας Σουμελά και ο γενικότερος ρόλος που διαδραματίζουν οι πολιτιστικοί σύλλογοι στην διατήρηση της παράδοσης.

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας, με έτος ίδρυσης το 1955, πλησιάζει ένα σημαντικό ορόσημο, καθώς το 2025 θα γιορτάσει τα 70 χρόνια από την ίδρυσή της. Για το λόγο αυτό, η Λέσχη προγραμματίζει μια σειρά επετειακών εκδηλώσεων, με στόχο να τιμήσει τη μακρά της πορεία και το έργο της στην διάδοση και διατήρηση των ποντιακών ηθών και εθίμων.

Η Λέσχη, μένοντας πιστή στις αρχές της, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παράδοση και τον πολιτισμό, λειτουργώντας ως «σχολείο» για τη νέα γενιά Ποντίων. Παράλληλα, διατηρεί σταθερά τη στάση της μακριά από την πολιτική, προσηλωμένη στο έργο της πολιτιστικής και κοινωνικής προσφοράς. Με αυτή τη φιλοσοφία, συνεχίζει να περνά στις νέες γενιές τις αξίες και τα ήθη του Πόντου, ενισχύοντας την αίσθηση της ταυτότητας και της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε μέσα σε κλίμα ευγνωμοσύνης και συνεργασίας, με τους παρευρισκόμενους να αποχωρούν με την υπόσχεση για συνέχιση αυτής της στενής σχέσης.