Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου

«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου
«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου

Για το χωριό του, το Μετζινγκέρτ της υποδιοίκησης Χορασάν του Καρς στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου, μίλησε πριν από αρκετά χρόνια, ο Δημήτριος Αλεξανδρίδης, περιγράφοντας τη διαδρομή που έκανε από εκεί για να φτάσει στην Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης, σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας των Καυκασίων μέχρι την έλευσή τους στην Ελλάδα.

Στη μαρτυρία του, που παραμένει καταγεγραμμένη στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (ΙΑΠΕ), αλλά έρχεται και πάλι στο φως, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ίδρυση του Πολιτιστικού Συλλόγου Καυκασίων Καλαμαριάς «Ο Προμηθέας», αναφέρει ότι «το χωριό ήταν στην επιρροή των Ρώσων» και παρουσιάζοντας τι έγινε μετά την Οκτωβριανή επανάσταση λέει: «έφυγαν οι Ρώσοι και μας άφησαν στο έλεος του Θεού.

Ακολούθησαν οι Τούρκοι και κατέλαβαν το χωριό».

«Ύστερα συνεννοήθηκαν τα 72 χωριά του Καυκάσου να φύγουν από την τουρκική επιρροή. Πού να πάνε; Ήρθε αντιπροσωπεία από την Ελλάδα – Ηρακλής Πολεμαρχάκης, αξιωματικός από την Ελλάδα, να μας πάρει στην Ελλάδα.

Και συνεβούλεψε τον κόσμο να πάμε στην Ελλάδα. Και ετοιμαστήκαμε πριν αρχίσουν οι καταστροφές των Τούρκων εναντίον μας. Εγκαταλείψαμε τα πάντα.

Στις 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε, φορτώσαμε πράγματα στ’ αμάξια, τα οποία είχαμε και φύγαμε και ήρθαμε μέσα προς την Ρωσία.

Δεκαπέντε μέρες κάναμε για να φτάσουμε από το χωριό στο Αζάκ. Καθίσαμε εκεί από τον Αύγουστο μέχρι τον άλλο Αύγουστο. Ένα χρόνο. Σε σπίτια αλλωνών Ελλήνων.

Μας προετοίμασαν, μπήκαμε στα τρένα κι από ‘κει κατεβήκαμε στην Τιφλίδα, κι απ’ την Τιφλίδα στο Βατούμ.

Περιμέναμε για τρεις μήνες για να ‘ρθει το πλοίο από την Ελλάδα να μας πάρει. Ήρθανε τα πλοία και μας φορτώσανε.

Όλο το χωριό, 600 οικογένειες, οι Έλληνες. Οι Κούρδοι έμειναν στο χωριό και λεηλατούσαν τα σπίτια μας.

Από το Βατούμ, το πλοίο μάς πήγε Θεσσαλονίκη», συνεχίζει η μαρτυρία.

Από την αρχαιότητα η παρουσία του ελληνισμού στην περιοχή

Σύμφωνα με την Ελένη Ιωαννίδου, ιστορικό του ΙΑΠΕ (το οποίο υπάγεται στην Αντιδημαρχία Ανάδειξης της Προσφυγικής Ταυτότητας της Καλαμαριάς), «η παρουσία του ελληνισμού στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου, στην Υπερκαυκασία, ξεκινάει ακόμη και από την αρχαιότητα».

Η ίδια εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «ο ελληνικός πληθυσμός εκεί αυξήθηκε κυρίως κατά τον 19ο αιώνα, όταν μεγαλύτεροι πληθυσμοί, κυρίως ποντιακής καταγωγής, είτε για λόγους διώξεων και μέτρων εναντίον τους που υπήρχαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία στην περιοχή του Πόντου, είτε για οικονομικούς λόγους, αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στις περιοχές αυτές και να αναπτύξουν εκεί κοινότητες κυρίως στις περιοχές του Καρς και της Τσάλκας αλλά και στα παράλια της Γεωργίας, κυρίως στο Σοχούμι και το Βατούμ».

«Αυτά ήταν τα κύρια κέντρα όπου εγκαταστάθηκαν και από τα οποία ήρθαν στην Ελλάδα στη συνέχεια», προσθέτει.

Τα γεγονότα της περιόδου του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Η κ. Ιωαννίδου σημειώνει ότι την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο πληθυσμός των ποντιακής καταγωγής Ελλήνων που ζούσαν στις περιοχές αυτές ήταν περίπου 200.000 και ότι τότε άρχισαν να συμβαίνουν κάποιες αλλαγές που οδήγησαν σε αυτή τη μετανάστευση.

Συγκεκριμένα, με την Οκτωβριανή Επανάσταση το 1917, η νέα κυβέρνηση της Ρωσίας αποφάσισε να αποχωρήσει από τον πόλεμο από την πλευρά των δυνάμεων της Αντάντ.

Το 1919, το Καρς που το κατείχε η Ρωσία δόθηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, με συνέπεια να υπάρχουν επιθέσεις στα ελληνικά χωριά.

Παράλληλα, οι Μπολσεβίκοι που ακόμη προσπαθούσαν να επικρατήσουν στον εμφύλιο πόλεμο που ξέσπασε μετά τη ρωσική επανάσταση στράφηκαν κατά του συγκεκριμένου πληθυσμού, λόγω της συμμετοχής της Ελλάδας στο εκστρατευτικό σώμα, που πήγε να ενισχύσει τις δυνάμεις κατά της επανάστασης.

Πώς έγινε η μεταφορά του πληθυσμού

Σύμφωνα με την ιστορικό του ΙΑΠΕ, ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος αποφάσισε να βοηθήσει τον ελληνισμό του Καυκάσου να μετοικήσει στην Ελλάδα, ενώ ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης ορίστηκε υπεύθυνος για την οργάνωση σχεδίου διάσωσής του.

«Το αρχικό σχέδιο αφορούσε 150.000 Έλληνες ποντιακής καταγωγής από την περιοχή του Καυκάσου. Εν τέλει γύρω στις 52.000 μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και μάλιστα μαζί με τα κτηνοτροφικά τους ζώα που ήταν 7.500.

Η μεταφορά αυτή δεν έγινε απρόσκοπτα αλλά με πολύ μεγάλες δυσκολίες και πάρα πολύ μεγάλες απώλειες.

Ακριβώς λόγω της έντασης που υπήρχε μεταξύ της κυβέρνησης των Μπολσεβίκων και της ελληνικής κυβέρνησης, υπήρχε δυσκολία να φύγουν τα καράβια που στάλθηκαν από το ελληνικό κράτος στα λιμάνια της Γεωργίας αλλά και του Νοβοροσίσκ που είναι πιο δυτικά και ανήκει στη Ρωσία.

Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει πολύ υψηλή θνησιμότητα και κατά το ταξίδι αλλά και κατά την αναμονή στα λιμάνια καθώς υπήρξε ασθένειες όπως η δυσεντερία και ο τύφος.

Οι απώλειες σε ανθρώπους ήταν γύρω στις 10.000 ενώ η μετακίνηση έγινε σταδιακά από την άνοιξη του 1920 μέχρι και τα μέσα περίπου του 1921. Σε πρώτη φάση στάλθηκαν 16 πλοία και σε δεύτερη φάση άλλα 7», δηλώνει.

Άφιξη στο απολυμαντήριο της Καλαμαριάς

Οι άνθρωποι αυτοί έφτασαν στην Καλαμαριά, όπου λειτουργούσε απολυμαντήριο, το οποίο παρέμενε εκεί, στον χώρο του στρατοπέδου της Αντάντ, από την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η κ. Ιωαννίδου επισημαίνει ότι τότε υπολογίζεται ότι 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Μεταξύ των προσφύγων υπήρχαν και πεντακόσια παιδιά ορφανά που περιπλανιόντουσαν ρακένδυτα επί μήνες.

Η υγειονομική περίθαλψη ήταν υποτυπώδης, λειτουργούσε καραντίνα για να μην επεκταθούν οι ασθένειες στην πόλη, ενώ οι άνθρωποι ήταν απομονωμένοι και προσπαθούσαν να επιβιώσουν.

Όπως λέει: «αν δει κανείς τις εφημερίδες της εποχής, οι περιγραφές της κατάστασης των Καυκασίων προσφύγων είναι τραγικές, πολύ χειρότερες και από τους δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες που είχαν έρθει αργότερα με τη μικρασιατική καταστροφή…».

Χαρακτηριστικές είναι και οι αναφορές του Δημήτριου Αλεξανδρίδη στο αρχείο του ΙΑΠΕ: «Πρώτα πρώτα μας απολύμαναν, τραβήξαμε πολλά πράγματα με την απολύμανση, αλλά μας φερθήκαν καλά, μας έδωσαν τροφή, φαγητό, ψωμί, λάδι, ρύζι, και ζούσαμε.

Από τον Σεπτέμβριο μέχρι το Πάσχα του 1921 ζούσαμε με την τροφοδοσία του κράτους. Όσοι είχαν λίγα χρήματα, τα οποία αχρηστεύτηκαν, τα ρούβλια, τρώγαν κάτι τι.

Οι άλλοι τίποτα, τους τάιζε το κράτος. Από τα ζώα που πουλήσαμε, πρόβατα, βουβάλια, γελάδια, κάποιοι είχαμε λίρες. Δουλεύαμε μες στην πόλη εκεί.

Άλλος σε μαγαζί, εγώ έβγαζα τα μπακούρια από τα βλήματα του πυροβολικού, το χαλκό που έχουν τα βλήματα γύρω-γύρω, και το δίναμε στην υπηρεσία.

Μετά τη Θεσσαλονίκη ήρθαμε στον Όλυμπο, στην Ελασσόνα. Και εκεί διάλεξαν ένα μέρος για να κάνουμε χωριό, την Ολυμπιάδα».

Για την πολιτική, άλλωστε, κατάσταση στην Ελλάδα και τον τρόπο που επηρέασε την κατάσταση των προσφύγων, αναφέρει: «το 1920 τον Νοέμβριο μήνα γκρέμισαν τον Βενιζέλο.

Έχασε ο Βενιζέλος τις εκλογές και κέρδισε το Λαϊκό Κόμμα, ο Γούναρης. Και επειδή τον προσφυγικό κόσμο τον έφερε ο Βενιζέλος τρόπον τινά, σχεδόν όλοι οι πρόσφυγες ήταν Βενιζελικοί.

Και οι Γουναρικοί δεν τους ξαναφέρθηκαν καλά. Ενώ μας είχαν υποσχεθεί να κτίσουν σπίτια καινούρια και ότι θα μας δώσουν εργαλεία, πράγματα, και ότι θα μας αποζημιώσουν, δεν έκαναν τίποτα.

Και αναγκάστηκε το χωριό να σκορπίσει, να φύγουν άλλοι στην Μακεδονία, άλλοι στην Κατερίνη, άλλοι Σέρρες, Δράμα, Καβάλα, Κομοτηνή. Σκόρπισε το χωριό για να μπορέσουν να ζήσουν…».

Εκδήλωση για την έλευση των Καυκασίων στην Ελλάδα και τον ρόλο του Καζαντζάκη

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Πολιτιστικού Συλλόγου Καυκασίων «Ο Προμηθέας» και των 30 χρόνων από την επαναλειτουργία του, ο Σύλλογος και η Αντιδημαρχία Ανάδειξης της Προσφυγικής Ταυτότητας της Καλαμαριάς διοργανώνουν εκδήλωση – ημερίδα, με θέμα «Η έλευση των Καυκασίων στην Ελλάδα και ο ρόλος του Καζαντζάκη», το Σάββατο 12 Οκτωβρίου το απόγευμα στο Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη».

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί σε live streaming στο κανάλι: Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, στο Youtube. Σύνδεσμος: https://www.youtube.com/@user-my3im2my9e

Πηγή: Hellas Journal

Φωτογραφική ξενάγηση στον "Εύξεινο Πόντο" από τους «Αργοναύτες» Κιλκίς

Φωτογραφική ξενάγηση στον "Εύξεινο Πόντο" από τους «Αργοναύτες» Κιλκίς
Φωτογραφική ξενάγηση στον "Εύξεινο Πόντο" από τους «Αργοναύτες» Κιλκίς

Την Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024 και ώρα 19:00, η Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς "Οι Αργοναύτες" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση - ξενάγηση στη μόνιμη έκθεση φωτογραφίας του συλλόγου με φωτογραφικό υλικό αρχείων που αφορά στον Εύξεινο Πόντο, στο πλαίσιο των 100χρόνων από την Ανύψωση της Επισκοπής Πολυανής σε Μητρόπολη Πολυανής και Κιλκισίου.

Την ξενάγηση θα επιμεληθεί η Λένα Σαββίδου, μέλος και πρώην Γεν. Γραμματέας του συλλόγου.

Κιλκίς: Διήμερο επετειακών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Σάντας

Κιλκίς: Διήμερο επετειακών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Σάντας
Κιλκίς: Διήμερο επετειακών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Σάντας

Η Νέα Σάντα, Ιστορική Έδρα του δήμου Κιλκίς, εορτάζει φέτος τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση και εγκατάσταση των προσφύγων κατοίκων της στον οικισμό με διήμερο επετειακών εκδηλώσεων το Σάββατο 19 και την Κυριακή 20 Οκτωβρίου.

Ξεχωριστή θέση στις εκδηλώσεις, που μαρτυρά τη στενή θρησκευτική σχέση της Σάντας με την Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά έχει η φιλοξενία της ιερής εικόνας της Παναγίας Σουμελά, που θα τεθεί σε προσκύνηση κατά τη διάρκεια του διημέρου.

Το πρόγραμμα εκδηλώσεων τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Κιλκίς με συνδιοργανωτές την Δημοτική Κοινότητα Νέας Σάντας, τον Σύλλογο Ποντίων, τον Σύλλογο Γυναικών, τη Φιλαρμονική Νέας Σάντας, τον Ποδοσφαιρικό Σύλλογο "Ποντιακός", τον Σύλλογο Ποντίων Νέας Σάντας Θεσσαλονίκης, και τη συνεργασία της Ιερής Μητρόπολης Πολυανής και Κιλκισίου.

Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά οι διοργανωτές οι εκδηλώσεις της συμπλήρωσης των 100 χρόνων για όλους τους απογόνους της προσφυγικής γενιάς του ‘22 σηματοδοτούν το πέρασμα από το δικαίωμα στη μνήμη στο δικαίωμα της ζωής, με μνήμη και σεβασμό για το παρελθόν αλλά και ευψυχία για το μέλλον.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024, 6 μ.μ.
Υποδοχή της Ιερής Εικόνας της Παναγίας Σουμελά, Αρχιερατικός Εσπερινός, Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Νέας Σάντας  

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024
8 π.μ., Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Νέας Σάντας

11 π.μ., Εκδήλωση αφιερωμένη στα 100 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Σάντας, Ιστορικής Έδρας του Δήμου Κιλκίς
- Βιντεοπροβολή ιστορίας Νέας Σάντας
"Νέα Σάντα, ιστορική αναδρομή – Η ζωή στη νέα Πατρίδα"
- Ομιλία από την συνταξιούχο εκπαιδευτικό Φρειδερίκη Τσαχουρίδου
"Η θεμελίωση και η ρυμοτόμηση της Νέας Σάντας από τον Χρήστο Θ. Μαυρόπουλο"
- Ομιλία από τη χημικό – εκπαιδευτικό Ευγενία Μαυροπούλου
- Παρουσίαση ποντιακών χορών, Δημοτικό Σχολείο Νέας Σάντας

Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024

Νέο Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισμού στη Νέα Ιωνία με την έγκριση της Περιφέρειας Θεσσαλίας

Νέο Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισμού στη Νέα Ιωνία με την έγκριση της Περιφέρειας Θεσσαλίας
Νέο Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισμού στη Νέα Ιωνία με την έγκριση της Περιφέρειας Θεσσαλίας

Συνάντηση με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Δημήτρη Κουρέτα, πραγματοποίησε χθες το μεσημέρι η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας και Σποράδων, Άννα Μαρία Παπαδημητρίου, στο διοικητήριο της Αντιπεριφέρειας. Στην συνάντηση παρευρέθηκε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Νοµού Μαγνησίας, κ. Κωνσταντίνος Περκουλίδης και ο τ. ∆ήµαρχος Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, κος Παύλο Μαβίδης.

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας αφού επεσήµανε ότι η Ένωση Ποντίων νοµού Μαγνησίας αποτελεί ένα ιστορικό Σωµατείο, που µε την αδιάλειπτη και ενεργή παρουσία του, από το 1958, έχει αφήσει το πολυδιάστατο αποτύπωµά του στο πολιτιστικό, εκπαιδευτικό, οικονοµικό και κοινωνικό γίγνεσθαι του τόπου, ως ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας, ανακοίνωσε τη χρηµατοδότηση ανέγερσης Πολιτιστικού Κέντρου Ποντιακού Ελληνισµού, στη Νέα Ιωνία Μαγνησίας, σε ιδιόκτητο οικόπεδο της Ένωσης Ποντίων Μαγνησίας, µε τις προβλεπόµενες διοικητικές διαδικασίες να ξεκινούν το αµέσως προσεχές διάστηµα.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρέτας, το Πολιτιστικό Κέντρο Ποντιακού Ελληνισµού στη Νέα Ιωνία Μαγνησίας, θα αποτελέσει «κιβωτό µνήµης» και «φάρο» του Προσφυγικού Ελληνισµού, παρακαταθήκη στη νέα γενιά του τόπου µας.

Το Ελληνικό Αργυρούπολη συναντά την Αστάνα! Ιστορική συνεργασία για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Το Ελληνικό Αργυρούπολη συναντά την Αστάνα! Ιστορική συνεργασία για τον Ποντιακό Ελληνισμό
Το Ελληνικό Αργυρούπολη συναντά την Αστάνα! Ιστορική συνεργασία για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Σε μια ιστορική στιγμή για τον Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας με τον Δήμο Αστάνα, που είναι και η πρωτεύουσα του Καζακστάν. Η αντιπροσωπεία του Δήμου, με επικεφαλή τον δήμαρχο Γιάννη Κωνσταντάτο, μετά από επίσημη πρόσκληση έγινε θερμά δεκτή από τον Περιφερειάρχη της περιοχής, τον Ακίμ (Δήμαρχο) της Αστάνα κ. Μειρχάνοβ Ε.Σ., ενώ την τελετή τίμησε με την παρουσία της η Πρέσβυς της Ελλάδας, κα Ευθαλία Κακιοπούλου, ο Πρέσβης της Δημοκρατίας του Καζακστάν στην Ελλάδα κ. Yerlan Baudarbek-Kozhatayev καθώς και εκπρόσωποι τοπικών φορέων.

Ο Δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης αναφέρει ότι: η Αστάνα φιλοξενεί πάνω από 10.000 Ποντίους, οι οποίοι στάλθηκαν ως εξορία από το Σταλινικό Καθεστώς όταν έφυγαν κυνηγημένοι από τον Πόντο και αναζήτησαν στη Ρωσία άσυλο. Βρήκαν καταφύγιο στην περιοχή με τη βοήθεια των Καζάκων κατά τη διάρκεια των μεγάλων διώξεων και αν δεν ήταν οι Καζάκοι δε θα επιβίωναν μέσα στις άγονες και άγριες στέπες.

Το Ελληνικό Αργυρούπολη συναντά την Αστάνα! Ιστορική συνεργασία για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Με κοινό σημείο αναφοράς, το Παγκόσμιο Μέγαρο Ποντιακού Ελληνισμού Σουρμένων, το οποίο θα ανεγερθεί στο Ελληνικό, ανοίγει ένας νέος δρόμος για τη σύνδεση των Ποντίων της Αστάνα, που αποτελούν την πιο ισχυρή κοινότητα με την Ελλάδα, ενισχύοντας τις πολιτιστικές και ιστορικές τους ρίζες.

Ο Δήμος Ελληνικού Αργυρούπολης, πρωταγωνιστής στην ανέγερση του εμβληματικού αυτού έργου, υπέγραψε μια ακόμα σημαντική συνεργασία, η οποία στοχεύει στην προώθηση πολιτιστικών ανταλλαγών και επιχειρηματικών συνεργασιών μεταξύ των δύο πόλεων. Η Ποντιακή κοινότητα της Αστάνα είναι μια από τις πιο δυναμικές της Κεντρικής Ασίας.

Το Ελληνικό Αργυρούπολη συναντά την Αστάνα! Ιστορική συνεργασία για τον Ποντιακό Ελληνισμό

Η φιλοξενία μας άφησε εκπληκτικές εντυπώσεις. Η πόλη τους ανυπέρβλητα όμορφη και έχουμε μείνει μαγεμένοι, τονίζει ο κ. Κωνσταντάτος.

Η αντιπροσωπεία της Αστάνα πρόκειται να μας επισκεφθεί την 25η Μαρτίου, κατά τον εορτασμό της Εθνικής μας Επετείου καθώς και του Παμποντιακού Πανοΰρ, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τους δεσμούς μεταξύ των δύο πόλεων μας.