Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024

Εθελοντική αιμοδοσία πραγματοποιεί η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Εθελοντική αιμοδοσία πραγματοποιεί η Ένωση Ποντίων Πιερίας
Εθελοντική αιμοδοσία πραγματοποιεί η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην 54η Εθελοντική Αιμοδοσία που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024 από τις 9 το πρωί έως στις 1 το μεσημέρι, στο Πνευματικό-Πολιτιστικό κέντρο του Συλλόγου, Μητροπολίτου Τραπεζούντος Χρύσανθου 13.

Σε αυτή την έμπρακτη χειρονομία αγάπης και συμπαράστασης στον πάσχοντα συνάνθρωπό μας πρέπει να συμμετάσχουμε όσοι μπορούμε, ιδίως τώρα που ο αριθμός των Αιμοδοτών στη χώρα μας μειώνεται.

Πέντε λεπτά από το χρόνο μας σημαίνει ζωή για το συνάνθρωπό μας. Αίμα μπορούν να δώσουν τα άτομα ηλικίας από 18 έως 63 ετών.

Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024

Πάτρα: Έρχονται 4.000 Πόντιοι και τονώνουν πολιτισμό και αγορά

Πάτρα: Έρχονται 4.000 Πόντιοι και τονώνουν πολιτισμό και αγορά
Πάτρα: Έρχονται 4.000 Πόντιοι και τονώνουν πολιτισμό και αγορά

Πάνω από 4.000 Πόντιοι έρχονται στην Πάτρα στο πλαίσιο μιας ενδιαφέρουσας δράσης εξωστρέφειας από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με το Δήμο Πατρέων.

Πρόκειται για το 18ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, που θα πραγματοποιηθεί στο «Δημήτρης Τόφαλος» στις 19 Οκτωβρίου και πέραν των άλλων, θα δώσει και οικονομική ανάσα στους ξενοδόχους της περιοχής.

Η εκδήλωση που φέτος είναι αφιερωμένη στα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, διοργανώνεται από την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδας και το Ποντιακό Σωματείο Νοτίου Ελλάδας, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, τον Δήμο, την Μητρόπολη Πατρών αλλά και με την Ένωση Ξενοδόχων Αχαΐας.

«Η αγαστή συνεργασία που έχουμε με τον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, μετουσιώνεται, πλέον, σε περισσότερες κοινές δράσεις εξωστρέφειας, ανάδειξης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων, όπως είναι και αυτή η διοργάνωση που γίνεται για πρώτη φορά στην Πάτρα. Προσδίδει προστιθέμενη αξία στον τόπο μας, με γνώμονα την προσέλκυση επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου» αναφέρει ο Αντιπεριφερειάρχης Τουριστικής Ανάπτυξης Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος, μιλώντας στο thebest.gr. «Αυτή η προσπάθεια ξεκίνησε από την Αντιπεριφέρεια Τουρισμού και από τον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη, ο οποίος έλκει και την καταγωγή του από τον Πόντο», λέει.  «Από τις αρχές Ιουνίου με απανωτές συναντήσεις δουλέψαμε προκειμένου να εξασφαλίσουμε στο ακέραιο την ασφαλή, βολική χωροταξικά διαμονή των 4.000 ατόμων που θα βρεθούν εκείνο το διήμερο στην πόλη, ώστε να γίνουν οι πρεσβευτές μας στον τόπο τους. Κινητήρια δύναμη για το φεστιβάλ, είναι η θέληση όλων όσων συμμετέχουν που θέλουν να αναδείξουν το κοινωνικό και εθελοντικό έργο των Ελλήνων του Πόντου. Μαζί με τον κ. Πελετίδη κάναμε μια μεγάλη κινητοποίηση με συναντήσεις, προκειμένου να είναι όλα έτοιμα για την φιλοξενία όλων αυτών των ανθρώπων».

Η Πάτρα ως πόλη προορισμού

«Μέσα από τα φεστιβάλ, στηρίζεται και ο συνεδριακός τουρισμός και αναδεικνύουμε την Πάτρα ως πόλη προορισμού. Η Πάτρα δεν έχει μόνο το Καρναβάλι. Πρέπει να βρούμε και άλλες δράσεις εξωστρέφειας, προβολής και προσέλκυσης τουριστών στην πόλη μας, στην τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας» επισημαίνει ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού. «Με την ανάπτυξη και την ανάδειξη  του Παραλιακού Μετώπου, πάλι η συνεργασία της Περιφέρειας με το Δήμο, που θα δώσει ένα έργο που θα μείνει στην ιστορία, θα κάνει την Πάτρα ακόμα πιο ανταγωνιστική έναντι άλλων πόλεων της Ελλάδας. Αναδεικνύοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, ερχόμαστε να την κάνουμε θελκτική, εξωστρεφή και να γίνει πρότυπο στην καινοτομία αλλά και προορισμός βιωματικού, αυθεντικού τουρισμού για όλες τις εποχές του χρόνου».  

Η διοργάνωση

«Οι Πόντιοι, θα ανταμώσουν με ενωμένα τα χέρια για «εντάμα» (σ.σ. στην ποντιακή διάλεκτο σημαίνει «μαζί»). Είναι ο κυκλωτικός χορός τους, γεμάτος δυναμισμό, πάθος και χαμόγελο. Μεταλαμπαδεύουν έτσι τις αξίες, της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομίας του Πόντου, της ειρήνης, της αλληλεγγύης, της φιλίας, της ανθρωπιάς, της ενότητας. Είναι γενιές που σμίγουν αρμονικά και παρέχουν και σε εμάς την ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε ένα ταξίδι για την διατήρηση και διάδοση των ηθών και εθίμων και εν γένει του πολιτισμού» εξηγεί ο κ. Σακκελαρόπουλος και συμπληρώνει: «Είναι ένα αντάμωμα ψυχής. Μπορεί να μας χωρίζουν γεωγραφικά όρια αλλά όρια στον πολιτισμό δεν υπάρχουν. Η αγάπη για τον πολιτισμό, η ανάδειξη της φιλοξενίας και κουλτούρας και η σύγκριση των πολιτιστικών στοιχείων, θα μας δημιουργήσουν αναμνήσεις που θα μείνουν πάντα χαραγμένες στην καρδιά και στο νου μας».  

Πηγή: The Best

Το θεατρικό "Σέρρα" περιοδεύει σε Ελλάδα και Ευρώπη

Το θεατρικό "Σέρρα" περιοδεύει σε Ελλάδα και Ευρώπη
Το θεατρικό "Σέρρα" περιοδεύει σε Ελλάδα και Ευρώπη

Το θεατρικό "Σέρρα" περιοδεύει σε: Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κιλκίς, Λάρισα, Πτολεμαΐδα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Ντίσελντορφ, Στοκχόλμη.

Με τη μοναδική Χρύσα Παπά, η οποία υποδύεται δώδεκα ρόλους.

Η θεατρική διασκευή είναι του Γιάννη Καλπούζου και η σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη.

Η Λεμονιά αφηγείται τη ζωή του πατέρα της, ξεκινώντας από το 1915 και φτάνοντας στο 1962· Τραπεζούντα, Ορντού, Τσιάμπασιν, Αργυρούπολη, Κρώμνη και άλλες περιοχές του Πόντου καις τη συνέχεια Σουχούμ, Αμπχαζία, Καζακστάν, Μόσχα...

Ο Γαληνός διχάζεται ανάμεσα σε δυο γυναίκες, δοκιμάζονται οι ηθικές αρχές του κι έρχεται αντιμέτωπος με την αγριότητα της γενοκτονίας των Ποντίων και των Αρμενίων, καθώς και με τις επί μέρους προσωπικές και οικογενειακές τρικυμίες.

Έρωτας, περιπέτεια, μυστήριο, ραδιουργίες, νοσταλγία, γενναιότητα, αξιοπρέπεια και βαθιά ανθρώπινα μηνύματα.

Κι όλα φαντάζουν με τις φλόγες του χορού της φωτιάς, του χορού των Ποντίων, του εμβληματικού χορού Σέρρα.

Πρόγραμμα παραστάσεων

Καβάλα
Παρασκευή 11, Σάββατο 12, Κυριακή 13 και Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, στο ΔΗΠΕΘΕ, ώρα 21:00, Προπώληση εισιτηρίων καθημερινά από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου, 11.00 – 14.00 & 18.00 – 20.00, στο Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) στην Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566 και στο more.com

Κιλκίς
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024, ώρα 21:00 Συνεδριακό Κέντρο Δήμου Κιλκίς. Προπώληση: Στο Βιβλιοχαρτοπωλείο Σύμμετρο και στο more.com

Λάρισα
Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024, ώρα 21:00.  Αίθουσα Συναυλιών Δημοτικού Ωδείου Λάρισας Προπώληση: Στο Βιβλιοχαρτοπωλείο Άνεμος και στο more.com

Πτολεμαΐδα
Πνευματικό Κέντρο Πτολεμαΐδας. Παρασκευή 25 και Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024, ώρα 21:00 Προπώληση: Στο Βιβλιοπωλείο Λέκτωρ και στο more .com

Κοζάνη
Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024, ώρα 21:00. Στέγη Ποντιακού Ελληνισμού Κοζάνης. Προπώληση: Στο Βιβλιοπωλείο Αθανασιάδης και στο more.com

Θεσσαλονίκη
Πέμπτη 31/10, Παρασκευή 1/11, Σάββατο 2/11 και Κυριακή 3/11, ώρα 21:00. Θέατρο Αυλαία. Προπώληση: Στο ταμείο του θεάτρου και στο more.com

Βόλος
Κυριακή 10 Νοεμβρίου, Δημοτικό Θέατρο Νέας Ιωνίας, (Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας) ώρα 21:00. Προπώληση: Στο more.com

Ντίσελντορφ, Γερμανία
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου, αίθουσα της Ενορίας Αγ. Αποστόλου Ανδρέα (AmSchönenkamp 1, 40239 Düsseldorf), στις 20.00 μ.μ.

Στοκχόλμη, Σουηδία
Σάββατο 30 Νοεμβρίου

ΕΛΘ: «Τα γεγονότα του 1963 στη Λευκωσία. Η περίπτωση της Ομορφίτας»

ΕΛΘ: «Τα γεγονότα του 1963 στη Λευκωσία. Η περίπτωση της Ομορφίτας»
ΕΛΘ: «Τα γεγονότα του 1963 στη Λευκωσία. Η περίπτωση της Ομορφίτας»

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί διαδικτυακή διάλεξη τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024, στις 8 μ.μ. με ομιλητή τον κ. Άγγελο Χρυσοστόμου, Δρ. Ιστορίας Πανεπιστημίου Κύπρου και με θέμα «Τα γεγονότα του 1963 στη Λευκωσία. Η περίπτωση της Ομορφίτας».

Την διάλεξη μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ.

Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Β΄ Αντιπρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Κυριάκος Χατζηκυριακίδης.

«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου

«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου
«Εγκαταλείψαμε τα πάντα. 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε…»: Ζωντανές οι μνήμες της προσφυγιάς για τους Έλληνες του Καυκάσου

Για το χωριό του, το Μετζινγκέρτ της υποδιοίκησης Χορασάν του Καρς στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου, μίλησε πριν από αρκετά χρόνια, ο Δημήτριος Αλεξανδρίδης, περιγράφοντας τη διαδρομή που έκανε από εκεί για να φτάσει στην Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης, σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας των Καυκασίων μέχρι την έλευσή τους στην Ελλάδα.

Στη μαρτυρία του, που παραμένει καταγεγραμμένη στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (ΙΑΠΕ), αλλά έρχεται και πάλι στο φως, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ίδρυση του Πολιτιστικού Συλλόγου Καυκασίων Καλαμαριάς «Ο Προμηθέας», αναφέρει ότι «το χωριό ήταν στην επιρροή των Ρώσων» και παρουσιάζοντας τι έγινε μετά την Οκτωβριανή επανάσταση λέει: «έφυγαν οι Ρώσοι και μας άφησαν στο έλεος του Θεού.

Ακολούθησαν οι Τούρκοι και κατέλαβαν το χωριό».

«Ύστερα συνεννοήθηκαν τα 72 χωριά του Καυκάσου να φύγουν από την τουρκική επιρροή. Πού να πάνε; Ήρθε αντιπροσωπεία από την Ελλάδα – Ηρακλής Πολεμαρχάκης, αξιωματικός από την Ελλάδα, να μας πάρει στην Ελλάδα.

Και συνεβούλεψε τον κόσμο να πάμε στην Ελλάδα. Και ετοιμαστήκαμε πριν αρχίσουν οι καταστροφές των Τούρκων εναντίον μας. Εγκαταλείψαμε τα πάντα.

Στις 15 Αυγούστου 1920, μέρα της Παναγίας, χωρίς να θερίσουμε ούτε να αλωνίσουμε, φορτώσαμε πράγματα στ’ αμάξια, τα οποία είχαμε και φύγαμε και ήρθαμε μέσα προς την Ρωσία.

Δεκαπέντε μέρες κάναμε για να φτάσουμε από το χωριό στο Αζάκ. Καθίσαμε εκεί από τον Αύγουστο μέχρι τον άλλο Αύγουστο. Ένα χρόνο. Σε σπίτια αλλωνών Ελλήνων.

Μας προετοίμασαν, μπήκαμε στα τρένα κι από ‘κει κατεβήκαμε στην Τιφλίδα, κι απ’ την Τιφλίδα στο Βατούμ.

Περιμέναμε για τρεις μήνες για να ‘ρθει το πλοίο από την Ελλάδα να μας πάρει. Ήρθανε τα πλοία και μας φορτώσανε.

Όλο το χωριό, 600 οικογένειες, οι Έλληνες. Οι Κούρδοι έμειναν στο χωριό και λεηλατούσαν τα σπίτια μας.

Από το Βατούμ, το πλοίο μάς πήγε Θεσσαλονίκη», συνεχίζει η μαρτυρία.

Από την αρχαιότητα η παρουσία του ελληνισμού στην περιοχή

Σύμφωνα με την Ελένη Ιωαννίδου, ιστορικό του ΙΑΠΕ (το οποίο υπάγεται στην Αντιδημαρχία Ανάδειξης της Προσφυγικής Ταυτότητας της Καλαμαριάς), «η παρουσία του ελληνισμού στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου, στην Υπερκαυκασία, ξεκινάει ακόμη και από την αρχαιότητα».

Η ίδια εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «ο ελληνικός πληθυσμός εκεί αυξήθηκε κυρίως κατά τον 19ο αιώνα, όταν μεγαλύτεροι πληθυσμοί, κυρίως ποντιακής καταγωγής, είτε για λόγους διώξεων και μέτρων εναντίον τους που υπήρχαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία στην περιοχή του Πόντου, είτε για οικονομικούς λόγους, αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στις περιοχές αυτές και να αναπτύξουν εκεί κοινότητες κυρίως στις περιοχές του Καρς και της Τσάλκας αλλά και στα παράλια της Γεωργίας, κυρίως στο Σοχούμι και το Βατούμ».

«Αυτά ήταν τα κύρια κέντρα όπου εγκαταστάθηκαν και από τα οποία ήρθαν στην Ελλάδα στη συνέχεια», προσθέτει.

Τα γεγονότα της περιόδου του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Η κ. Ιωαννίδου σημειώνει ότι την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο πληθυσμός των ποντιακής καταγωγής Ελλήνων που ζούσαν στις περιοχές αυτές ήταν περίπου 200.000 και ότι τότε άρχισαν να συμβαίνουν κάποιες αλλαγές που οδήγησαν σε αυτή τη μετανάστευση.

Συγκεκριμένα, με την Οκτωβριανή Επανάσταση το 1917, η νέα κυβέρνηση της Ρωσίας αποφάσισε να αποχωρήσει από τον πόλεμο από την πλευρά των δυνάμεων της Αντάντ.

Το 1919, το Καρς που το κατείχε η Ρωσία δόθηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, με συνέπεια να υπάρχουν επιθέσεις στα ελληνικά χωριά.

Παράλληλα, οι Μπολσεβίκοι που ακόμη προσπαθούσαν να επικρατήσουν στον εμφύλιο πόλεμο που ξέσπασε μετά τη ρωσική επανάσταση στράφηκαν κατά του συγκεκριμένου πληθυσμού, λόγω της συμμετοχής της Ελλάδας στο εκστρατευτικό σώμα, που πήγε να ενισχύσει τις δυνάμεις κατά της επανάστασης.

Πώς έγινε η μεταφορά του πληθυσμού

Σύμφωνα με την ιστορικό του ΙΑΠΕ, ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος αποφάσισε να βοηθήσει τον ελληνισμό του Καυκάσου να μετοικήσει στην Ελλάδα, ενώ ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης ορίστηκε υπεύθυνος για την οργάνωση σχεδίου διάσωσής του.

«Το αρχικό σχέδιο αφορούσε 150.000 Έλληνες ποντιακής καταγωγής από την περιοχή του Καυκάσου. Εν τέλει γύρω στις 52.000 μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και μάλιστα μαζί με τα κτηνοτροφικά τους ζώα που ήταν 7.500.

Η μεταφορά αυτή δεν έγινε απρόσκοπτα αλλά με πολύ μεγάλες δυσκολίες και πάρα πολύ μεγάλες απώλειες.

Ακριβώς λόγω της έντασης που υπήρχε μεταξύ της κυβέρνησης των Μπολσεβίκων και της ελληνικής κυβέρνησης, υπήρχε δυσκολία να φύγουν τα καράβια που στάλθηκαν από το ελληνικό κράτος στα λιμάνια της Γεωργίας αλλά και του Νοβοροσίσκ που είναι πιο δυτικά και ανήκει στη Ρωσία.

Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει πολύ υψηλή θνησιμότητα και κατά το ταξίδι αλλά και κατά την αναμονή στα λιμάνια καθώς υπήρξε ασθένειες όπως η δυσεντερία και ο τύφος.

Οι απώλειες σε ανθρώπους ήταν γύρω στις 10.000 ενώ η μετακίνηση έγινε σταδιακά από την άνοιξη του 1920 μέχρι και τα μέσα περίπου του 1921. Σε πρώτη φάση στάλθηκαν 16 πλοία και σε δεύτερη φάση άλλα 7», δηλώνει.

Άφιξη στο απολυμαντήριο της Καλαμαριάς

Οι άνθρωποι αυτοί έφτασαν στην Καλαμαριά, όπου λειτουργούσε απολυμαντήριο, το οποίο παρέμενε εκεί, στον χώρο του στρατοπέδου της Αντάντ, από την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η κ. Ιωαννίδου επισημαίνει ότι τότε υπολογίζεται ότι 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Μεταξύ των προσφύγων υπήρχαν και πεντακόσια παιδιά ορφανά που περιπλανιόντουσαν ρακένδυτα επί μήνες.

Η υγειονομική περίθαλψη ήταν υποτυπώδης, λειτουργούσε καραντίνα για να μην επεκταθούν οι ασθένειες στην πόλη, ενώ οι άνθρωποι ήταν απομονωμένοι και προσπαθούσαν να επιβιώσουν.

Όπως λέει: «αν δει κανείς τις εφημερίδες της εποχής, οι περιγραφές της κατάστασης των Καυκασίων προσφύγων είναι τραγικές, πολύ χειρότερες και από τους δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες που είχαν έρθει αργότερα με τη μικρασιατική καταστροφή…».

Χαρακτηριστικές είναι και οι αναφορές του Δημήτριου Αλεξανδρίδη στο αρχείο του ΙΑΠΕ: «Πρώτα πρώτα μας απολύμαναν, τραβήξαμε πολλά πράγματα με την απολύμανση, αλλά μας φερθήκαν καλά, μας έδωσαν τροφή, φαγητό, ψωμί, λάδι, ρύζι, και ζούσαμε.

Από τον Σεπτέμβριο μέχρι το Πάσχα του 1921 ζούσαμε με την τροφοδοσία του κράτους. Όσοι είχαν λίγα χρήματα, τα οποία αχρηστεύτηκαν, τα ρούβλια, τρώγαν κάτι τι.

Οι άλλοι τίποτα, τους τάιζε το κράτος. Από τα ζώα που πουλήσαμε, πρόβατα, βουβάλια, γελάδια, κάποιοι είχαμε λίρες. Δουλεύαμε μες στην πόλη εκεί.

Άλλος σε μαγαζί, εγώ έβγαζα τα μπακούρια από τα βλήματα του πυροβολικού, το χαλκό που έχουν τα βλήματα γύρω-γύρω, και το δίναμε στην υπηρεσία.

Μετά τη Θεσσαλονίκη ήρθαμε στον Όλυμπο, στην Ελασσόνα. Και εκεί διάλεξαν ένα μέρος για να κάνουμε χωριό, την Ολυμπιάδα».

Για την πολιτική, άλλωστε, κατάσταση στην Ελλάδα και τον τρόπο που επηρέασε την κατάσταση των προσφύγων, αναφέρει: «το 1920 τον Νοέμβριο μήνα γκρέμισαν τον Βενιζέλο.

Έχασε ο Βενιζέλος τις εκλογές και κέρδισε το Λαϊκό Κόμμα, ο Γούναρης. Και επειδή τον προσφυγικό κόσμο τον έφερε ο Βενιζέλος τρόπον τινά, σχεδόν όλοι οι πρόσφυγες ήταν Βενιζελικοί.

Και οι Γουναρικοί δεν τους ξαναφέρθηκαν καλά. Ενώ μας είχαν υποσχεθεί να κτίσουν σπίτια καινούρια και ότι θα μας δώσουν εργαλεία, πράγματα, και ότι θα μας αποζημιώσουν, δεν έκαναν τίποτα.

Και αναγκάστηκε το χωριό να σκορπίσει, να φύγουν άλλοι στην Μακεδονία, άλλοι στην Κατερίνη, άλλοι Σέρρες, Δράμα, Καβάλα, Κομοτηνή. Σκόρπισε το χωριό για να μπορέσουν να ζήσουν…».

Εκδήλωση για την έλευση των Καυκασίων στην Ελλάδα και τον ρόλο του Καζαντζάκη

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Πολιτιστικού Συλλόγου Καυκασίων «Ο Προμηθέας» και των 30 χρόνων από την επαναλειτουργία του, ο Σύλλογος και η Αντιδημαρχία Ανάδειξης της Προσφυγικής Ταυτότητας της Καλαμαριάς διοργανώνουν εκδήλωση – ημερίδα, με θέμα «Η έλευση των Καυκασίων στην Ελλάδα και ο ρόλος του Καζαντζάκη», το Σάββατο 12 Οκτωβρίου το απόγευμα στο Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη».

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί σε live streaming στο κανάλι: Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, στο Youtube. Σύνδεσμος: https://www.youtube.com/@user-my3im2my9e

Πηγή: Hellas Journal