Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης, με αφορμή την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο γλέντι υποδοχής Πρωτοετών Φοιτητών που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024, στις 21:30, στο ASTRON LIVE CLUBBING (Αλ. Παπαναστασίου 90).
Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2024
Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024
Αριστεία Ευξείνου Λέσχης Φλώρινας 2024 «Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης»
Η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στα Αριστεία Ευξείνου Λέσχης Φλώρινας 2024 «Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης» (Πρώην Ρατοπούλεια), την Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024 και ώρα 11:30 π.μ. στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δήμου Φλώρινας (Νέο Πάρκο).
Ομιλητής στην εκδήλωση θα είναι ο Δρ. Ιωάννης Μάζης, Ομότιμος Καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών(2021), Διδάκτωρ Επικρατείας (Docteur d’Etat) του Πανεπιστημίου Αίξ - Μασσαλίας ΙΙ της Γαλλίας, με θέμα «Γεωπολιτικές Δυναμικές της Μεσογείου».
Βέροια: Ημερίδα για τον Ποντιακό Ελληνισμό και τη χορευτική παράδοση
Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας διοργανώνει μια ημερίδα, αφιερωμένη στον πολιτισμό της περιοχής του Πόντου. Η διοργάνωση αυτή με τίτλο "Ημερίδα για τον Ποντιακό Ελληνισμό" θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024, στις 11.30 π.μ. στο Πολιτιστικό - Πνευματικό κέντρο της Λέσχης, στο Πανόραμα της Βέροιας.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, οι καλεσμένοι θα έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν ποικίλα θέματα, ενώ θα δοθεί σημαντικός χρόνος για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων.
Τρεις καταξιωμένοι εισηγητές - ερευνητές θα παρουσιάσουν τις καταγραφές τους, δημιουργώντας έτσι μια ιδιαίτερη εμπειρία για τους παρευρισκόμενους.
Στην ημερίδα θα αναπτυχθούν τα θέματα:
- Παράδοση και δημιουργία. Όροι αντιτιθέμενοι" από τον Στυλιανό Ιωαννίδη.
- "Ταυτοτικά στοιχεία του ποντιακού πολιτισμού, στο χώρο και το χρόνο" από τον Παναγιώτη Μωυσιάδη.
- "Αποσαφηνίσεις των Ποντιακών χορών, που χορεύτηκαν από Ποντίους αλλά δεν είναι ποντιακοί" από τον Θεόδωρο Πιλαλίδη
Η ημερίδα θα κλείσει με συμπληρωματικές τοποθετήσεις και ανοιχτή συζήτηση.
Η Βικτώρια πρέπει να αναγνωρίσει τη Γενοκτονία
Με αναρτήσεις στο διαδίκτυο, αλλά και με άλλες κινητοποιήσεις και επαφές-σε όλα τα επίπεδα- Τούρκοι της Μελβούρνης ασκούν πιέσεις στην πολιτειακή Εργατική κυβέρνηση αλλά και στο Φιλελεύθερο κόμμα να καταψηφίσουν πρόταση για την αναγνώριση της Γενοκτονίας Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων την οποία, μάλιστα, χαρακτηρίζουν ως «λεγόμενη γενοκτονία».
Την πρόταση αναμένεται να καταθέσει η αρχηγός των Πράσινων στην Βικτώρια (Victorian Greens), Samantha Ratnam.
Σε ανάρτησή τους στο Instagram Τούρκοι της Μελβούρνης κάνουν λόγο για «μίσος κατά των Τούρκων και των Μουσουλμάνων» και αποδίδουν στην Samantha Ratnam «πολιτικό οπορτσουνισμό» ενώ την κατηγορούν για «διαστρέβλωση της ιστορίας».
Σημειώνουν πως Τούρκοι ιστορικοί έχουν τονίσει εμφατικά πως στα γεγονότα του 1915 εκατομμύρια άνθρωποι υπέστησαν δεινά λόγω του πολέμου και της πείνας αλλά δεν υπήρξε γενοκτονία.
Αναφέρουν ακόμα ότι η Ratnam «διχάζει» την αυστραλιανή κοινωνία προκειμένου να κερδίσει την υποστήριξη συγκεκριμένων «εθνικών μειονοτήτων».
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Νέου Κόσμου» Τούρκοι της Μελβούρνης (και μέσω πολιτικών τουρκικής καταγωγής στο πολιτειακό κοινοβούλιο) ασκούν πιέσεις σε Εργατικούς και Φιλελεύθερους να καταψηφίσουν την πρόταση των Πράσινων.
Μάλιστα οι πληροφορίες της εφημερίδας μας αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται τα δυο μεγάλα κόμματα να μην στηρίξουν την πρόταση, εκτός και αν υπάρξει αντίδραση της παροικίας.
Για την ώρα, σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ελάχιστοι ομογενειακοί φορείς έχουν στείλει επιστολές σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση για να τους ζητήσουν να αναγνωρίσουν την γενοκτονία. Αυτό ίσως να οφείλεται και στο γεγονός ότι δεν έχουν ενημερωθεί.
Μετά το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας μας αναμένεται να υπάρξει μαζική και μαχητική κινητοποίηση.
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Κοινότητας Μελβούρνης, Φάνος Θεοφάνους, δήλωσε στο «Νέο Κόσμο» ότι θα στείλει επιστολή στα δυο μεγάλα κόμματα της Πολιτείας με την οποία, με επιχειρήματα και ακριβή στοιχεία «εκ μέρους των 60.000 Κυπρίων που ζουν στην Βικτώρια», θα τους ζητά να αναγνωρίσουν την Γενοκτονία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πολιτειακά Κοινοβούλια της Νότιας Αυστραλίας και Νέας Νότιας Ουαλίας, έχουν αναγνωρίσει την Γενοκτονίας Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων,
Μάλιστα μετά τις ΗΠΑ και, πιο συγκεκριμένα, στη Μασαχουσέτη, στο Μίτσιγκαν, στο Ρόουντ Άιλαντ και στην Καλιφόρνια, όπου διδάσκονται οι Γενοκτονίες των Ελλήνων, των Αρμενίων και των Ασσυρίων, ανήμερα της επετείου της καταστροφής της Σμύρνης το 1922, έγινε δεκτό και το αίτημα για διδασκαλία των μαζικών εγκλημάτων και στη Νέα Νότια Ουαλία.
Η Κοινή Πρωτοβουλία Δικαιοσύνης Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων πέτυχε τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος των Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων, χαιρετίζοντας ταυτόχρονα την κυκλοφορία από την Αρχή Εκπαιδευτικών Προτύπων της Πολιτείας της Νέας Νότιας Ουαλίας, του σχετικού σχολικού εγχειριδίου.
Η διδασκαλία εξασφαλίζει ότι, εκτός από τη Γενοκτονία, όλοι οι μαθητές της Πολιτείας θα μάθουν επίσης για τις δράσεις των Αυστραλών και Νεοζηλανδών που συμμετείχαν σε ανθρωπιστικές προσπάθειες κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, συμπεριλαμβανομένων των πρωτοβουλιών που έσωσαν τους επιζώντες της Γενοκτονίας των Αρμενίων, Ασσυρίων και Ελλήνων.
Από το 2020, η Κοινή Επιτροπή Δικαιοσύνης που αποτελείται από τους κορυφαίους φορείς της Αρμενικής, Ασσυριακής και Ελληνικής κοινότητας στην Αυστραλία, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών για την επίτευξη της αναγνώρισης των Γενοκτονιών των Αρμενίων, Ασσυρίων και Ελλήνων σε ομοσπονδιακό επίπεδο.
Πηγή: Νέος Κόσμος
«Τετράδιον Μοδιστρικής» της Μαρίας Μελίδου - για τη ζωή των Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα
της Σοφίας Προκοπίδου
Όταν τη ρωτούσαν από πού είναι, πάντα απαντούσε με δύο λέξεις: «Προσφυγοπούλα είμαι». Η Μαρία Μελίδου ήρθε στην Ελλάδα το 1939, σε ηλικία 12 ετών. Δεν ζει πια, «έφυγε» το 2007, στα 79 της χρόνια, αφήνοντας πίσω της τρία παιδιά κι εγγόνια, καθώς κι ένα «Τετράδιον Μοδιστρικής», το οποίο μια διετία πριν εκδόθηκε από το «Εκτυπωλόγιο», με πρωτοβουλία της κόρης της, Ευαγγελίας Ματζούνη.
«Είναι κειμήλιο της οικογένειάς μας, αλλά κι ένα ιστορικό ντοκουμέντο των προσφύγων Ελλήνων, γραμμένο στη δημοτική ελληνική, μια εκδοχή γραμματικής για τους Έλληνες της Σοβιετικής Ένωσης», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ. Ματζούνη.
Το τετράδιο είναι γραμμένο με τη φωνητική γραφή, το αλφάβητο που διδασκόταν τα Ελληνόπουλα στα σχολεία της Σοβιετικής Ένωσης από το 1926. Να θυμίσουμε ότι στις 10 Μαΐου 1926, στην Πανενωσιακή Σύσκεψη των Ελλήνων διανοούμενων στη Μόσχα, αποφασίστηκε η καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας στη θέση της καθαρεύουσας και η αντικατάσταση του εικοσιτετραγράμματου αλφαβήτου από το εικοσιγράμματο. Με αυτήν την απόφαση καταργήθηκαν οι δίφθογγοι, διατηρήθηκαν μόνο το «ι» και το «ο», στη θέση του «ου» καθιερώθηκε το «υ», ενώ καταργήθηκε το «σ» και τα διπλά σύμφωνα γράφονταν αναλυτικά (π.χ. το «ξ» ως «κς» και το «ψ» ως «πς»). Καθιερώθηκε, επίσης, το ενωτικό στις κτητικές αντωνυμίες.
«Στη Σοβιετική Ένωση, η μητέρα μου, Μαρία Μελίδου, παρακολούθησε για τρία χρόνια το σχολείο με μαθήματα ελληνικών. Εκεί βρέθηκαν πρόσφυγες -ο πατέρας της από την Τραπεζούντα και η μητέρα της από το Καρς, το 1918. Εγκαταστάθηκαν κοντά στο μεγαλοχώρι Ήλσκαγια, της περιφέρειας Κρασνοντάρ», αφηγείται η Ευαγγελία Ματζούνη. «Ο πατέρας της μητέρας, ο παππούς Ανέστης Μελίδης, όταν άρχισαν οι διωγμοί των Ελλήνων (1937), χωρίς να πει τίποτα σε κανέναν -ούτε στην οικογένεια, πήγε στη Μόσχα, στο Ελληνικό Προξενείο και ζήτησε να φύγει στην Ελλάδα, ετοιμάζοντας όλα τα σχετικά έγγραφα. Όταν ο πρόεδρος του χωριού ρώτησε τον παππού Ανέστη γιατί φεύγει, του απάντησε: “ Είμαστε Έλληνες και χριστιανοί, πρέπει να πάμε εκεί που ανήκουμε”».
Η οικογένεια της μητέρας της Ευαγγελίας εγκαταστάθηκε πρώτα στο Ναύπλιο, όπως και άλλες οικογένειες προσφύγων από τη Σοβιετική Ένωση. Ζούσαν στον οικισμό που οι ντόπιοι αποκαλούσαν «στα ρώσικα», στη γειτονιά της Πρόνοιας, κοντά στους Αγίους Πάντες. «Η μητέρα μου είχε μάθει να γράφει ρωσικά και ελληνικά στη δημοτική, αλλά στην καθημερινότητα μιλούσε ποντιακά. Θυμάμαι πως μας έλεγε ρωσικά ποιήματα που είχε μάθει στο ρωσικό σχολείο και τα θυμόταν όλη της τη ζωή», θυμάται η κ. Ματζούνη.
«Για την περηφάνια της για την προσφυγική της καταγωγής στο σχολείο υπέστη αυτό που σήμερα λέμε bullying. Δεν άντεξε, σταμάτησε το σχολείο, προτίμησε να βοηθήσει την οικογένειά της στα χωράφια. Ενώ ο αδερφός της, Γιάννης Μελίδης, τελειώσει το σχολείο (και γυμνάσιο) και μετά σπούδασε στη Νομική Σχολή της Αθήνας. Όλα αυτά με την οικονομική βοήθεια της αδελφής του Μαρίας. Στη συνέχεια έγινε δικηγόρος, εξελέγη δήμαρχος της πρώτης πρωτεύουσας της Ελλάδος και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. Πέρυσι μας άφησε πλήρης ημερών», συνεχίζει η κ. Ματζούνη.
Η αγάπη για τη μάθηση που είχε η μητέρα της τελικά νίκησε και η Μαρία Μελίδου πήγε στη σχολή μοδιστρικής, στο Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών Κοπτικής και Ραπτικής γυναικείων φορεμάτων «Το Ρεκόρ». Εκεί βρήκε το επαγγελματικό της μονοπάτι μέσα από τη δημιουργικότητα και τη σκληρή εργασία μιας μοδίστρας. Όπως λέει η κ. Ματζούνη, η μητέρα της ήθελε να είναι μία μοδίστρα με γνώσεις. Γι’ αυτό αποφάσισε να καταγράψει όλες τις γνώσεις και τα μυστικά του επαγγέλματός της σε ένα μεγάλο τετράδιο, το οποίο άφησε ως «προίκα» στα παιδιά και τα εγγόνια της, αλλά και σε όλους όσοι θελήσουν να επιλέξουν τον δρόμο της μοδιστρικής.
«Το τετράδιο το βρήκα σε ένα συρτάρι μετά τον θάνατο της μητέρας μας κι αποφάσισα να το δείξω στα μέλη της οικογένειάς μας, να το φωτοτυπήσω και να το στείλω σε προσφυγικούς συλλόγους σε διάφορες πόλεις, όπως η Αθήνα, η Πάτρα, το Άργος και η Θεσσαλονίκη. Εκτός από την οικογενειακή του αξία, το τετράδιο έχει ιστορικό ενδιαφέρον για τη ζωή των Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα, αλλά και γλωσσολογική σημασία, καθώς είναι γραμμένο στη δημοτική», λέει.
Ανοίγοντας και ξεφυλλίζοντας τις χειρόγραφες σελίδες του «Τετραδίου Μοδιστρικής» της Μαρίας Μελίδου, βλέπουμε ότι τα έξι κεφάλαια αποτελούν ένα πλήρες εγχειρίδιο, έναν οδηγό μοδιστρικής. Ξεκινά από την υποδοχή της πελάτισσας, τον σωστό τρόπο μέτρησης, το κόψιμο του πατρόν πρώτα σε χαρτί και μετά στο ύφασμα, συνεχίζει με τα είδη γυναικείων ρούχων (φούστα, μπλούζα, παλτό) και τελειώνει με τις ποιότητες και τον τρόπο καθαρισμού των υφασμάτων. Στις 56 σελίδες υπάρχουν 61 χειρόγραφα σχέδια.
«Μετά τη γέννησή μου κι ενώ είχε πλέον δύο παιδιά να μεγαλώσει, ο πατέρας, βλέποντας ότι οι δουλειές του πήγαν καλά, της ζήτησε να σταματήσει την μοδιστρική. Αφιέρωνε το χρόνο σε μας -ήμασταν τρία παιδιά», αναφέρει η κ. Ματζούνη και στο τέλος μας ζητάει να παρατηρήσουμε κάτι άσχετο από το θέμα της μοδιστρικής: «Στις δύο τελευταίες σελίδες του τετραδίου, η μητέρα μου έγραψε στίχους τριών τάνγκο. Τα ρομαντικά και πονεμένα λόγια των τραγουδιών συνδέουν το καθήκον με την έκφραση μιας νεανικής ψυχής στο ωραιότερο συναίσθημα - τον έρωτα».
Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)