Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα
Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Μία παραδοσιακή συνταγή μπορεί να δώσει αρκετές πληροφορίες για τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες ενός λαού. Το ποντιακό χαβίτς, για παράδειγμα, ένας χυλός που φτιάχνεται με καλαμποκάλευρο ψημένο στη φωτιά (γνωστό ως φουρνικό), με βούτυρο και μαστιχωτό τυρί, ήταν το φαγητό που έδινε δύναμη σε ολόκληρες οικογένειες όταν κρυβόντουσαν στα βουνά την περίοδο της γενοκτονίας. Με ένα σακουλάκι αλεύρι, λίγο νερό και αλάτι μπορούσε να φάει όλη η οικογένεια.

Η τυρόπιτα περέκ μαρτυρά την ομαδική δουλειά επιδέξιων γυναικών που συμπληρώνουν η μία την άλλη για να φτιάξουν αυτή τη μοναδικής νοστιμιάς πίτα. Μία ζυμώνει, άλλη ανοίγει φύλλα, η τρίτη τα ψήνει στο σατς και η τέταρτη τα βάζει στη σειρά. Το γεγονός ότι τα φύλλα είναι προψημένα, τα κάνει πολύ πιο εύπεπτα καθώς το φούσκωμα του ζυμαριού φεύγει στο πρώτο ψήσιμο.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Τα λάχανα με φασούλια είναι μία ακόμα φημισμένη ποντιακή συνταγή που δείχνει τη σοφία των συνδυασμών – τα μαύρα λάχανα, αυτό το ισχυρό λαχανικό, συμβάλλουν στην καλή πέψη των οσπρίων. Ο τανωμένος σορβάς φτιάχνεται με σπασμένο σιτάρι, πασκιτάν (ένα πολύ συμπυκνωμένο γιαούρτι) και αγνό βούτυρο από αγελάδες που βόσκουν ελεύθερες στα βορεινά οροπέδια.

Η ποντιακή κουζίνα, λιτή και περήφανη, βασίζεται σε ιδιαίτερα προϊόντα που σπανίζουν στο εμπόριο. Στον Δρόμο του Μεταξιού στην Καλλιθέα, ξετυλίγεται το νήμα της παράδοσης που χάνεται στα βάθη των χρόνων σε έναν χώρο που συνδυάζει τη γαστρονομία και τον πολιτισμό.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Πόντιος στην καταγωγή και γεννημένος στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης, ο Κώστας Αλεξανδρίδης βρέθηκε στην Αθήνα, φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και αργότερα σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Είναι πρόεδρος του σωματείου διάδοσης και διάσωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς του ελληνισμού οι Μωμόγεροι, που ιδρύθηκε το 1985 από ανήσυχους νέους ηθοποιούς, σκηνοθέτες, μουσικούς και επιστήμονες.

Στα 40 χρόνια που δραστηριοποιείται το σωματείο με έδρα του την Καλλιθέα, έχουν διοργανωθεί αξιοσημείωτες εκδηλώσεις στην Αττική, την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματά του, ωστόσο, είναι η τεράστια συλλογή αυθεντικών παραδοσιακών ενδυμασιών που μαζί με κάποια πιστά αντίγραφα φτάνουν τις τρεις χιλιάδες. Η δημιουργία του καφέ – εστιατορίου προέκυψε οργανικά, όταν το βιντεοκλάμπ που λειτουργούσε επί δεκαετίες στο ισόγειο της πολυκατοικίας που στεγάζει τους Μωμόγερους, έκλεισε.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Τότε, ο Κώστας Αλεξανδρίδης άδραξε την ευκαιρία να αξιοποιήσει τον χώρο, δημιουργώντας ένα φιλόξενο μαγαζί εστίασης με παραδοσιακή ποντιακή κουζίνα αλλά και συνταγές από άλλα μέρη της Ελλάδας. Η πιο σημαντική του όμως απόφαση, ήταν να στήσει στο πατάρι τη μόνιμη έκθεση Ταξιδεύοντας και Συλλέγοντας, σε επιστημονική επιμέλεια της Νάντιας Μαχά και του Στέλιου Πλάκα, συγκεντρώνοντας 17 παραδοσιακές φορεσιές, από διάφορες γωνιές της Ελλάδας, με ελεύθερη είσοδο.

Σε αντίθεση με τις περισσότερες εκθέσεις που κλείνουν τις ενδυμασίες σε προθήκες, εδώ μπορείς απλώς να περιηγηθείς δίπλα τους και να τις περιεργαστείς σε απόσταση αναπνοής. Μία από τις πιο σπάνιες που έχουν διασωθεί είναι η σκιαθίτικη φορεσιά, καθώς το 1944 οι Γερμανοί έκαψαν τα σπίτια του νησιού.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Δεν λείπουν οι μουσικές βραδιές παραδοσιακή μουσικής, από ποντιακή και θρακιώτικη μέχρι κρητική, ενώ τα Σάββατα το μαγαζί μεταμορφώνεται σε ρεμπετάδικο.

Ο Δρόμος του Μεταξιού έχει συμβολικό χαρακτήρα αλλά και ουσιαστικό λόγο, όπως θα μου πει ο ίδιος. Το δίκτυο που συνέδεε ωκεανούς και ηπείρους ήταν ταυτόχρονα και ο δρόμος του πολιτισμού, κάτι που στη δική του περίπτωση μεταφράζεται μέσα από τα μπαχάρια της Ανατολής που χρησιμοποιούν στην κουζίνα και τα μοναδικά υφάσματα των ενδυμασιών που φιλοξενούνται στην έκθεση. Νιώθει μάλιστα ότι η Ελλάδα σήμερα «κάθεται» με τη σειρά της πάνω σε αυτόν τον δρόμο, με το λιμάνι του Πειραιά να είναι ένα από τα σημαντικότερα εμπορικά περάσματα.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

Στο οικογενειακό μαγαζί τους, ο Κώστας Αλεξανδρίδης και η σύζυγός του Μυροφόρα Ευσταθιάδου, καθηγήτρια στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του ΔΠΘ, αναζητούν αποκλειστικά μικρούς παραγωγούς με γνώμονα την ποιότητα.

Από το Κιλκίς προμηθεύονται τα φύλλα περέκ, τη φέτα από τυροκομείο της Κοζάνης με παράδοση από το 1922, το αγελαδινό βούτυρο από την Τραπεζούντα, φέρνουν ιδιαίτερα αλλαντικά και τυριά, όπως το γαΐς που ωριμάζει για τρία χρόνια σε σπηλιά, και αναψυκτικά «Νέκταρ» Κουρτίδη από τις Σέρρες. Ανατρέχουν επίσης σε παμπάλαιες συνταγές, όπως για την ποντιακή τηγανιά με τα μπαχαρικά και τα σμυρνέικα σουτζουκάκια και σερβίρουν ένα φοβερό κιουνεφέ που το μυστικό της επιτυχίας είναι το καλό βούτυρο.

Σε μία γωνιά της Καλλιθέας ο Κώστας Αλεξανδρίδης διασώζει την Ποντιακή κουζίνα

«Αν θέλεις να φτιάξεις σωστά ένα πιάτο, θα πρέπει να αναζητήσεις τις καλές πρώτες ύλες. Το πασκιτάν για παράδειγμα δεν το βρίσκεις στο εμπόριο, αλλά χωρίς αυτό δεν γίνεται η συνταγή. Η κορκότα αλέθεται σε χειρόμυλο και το καλαμπόκι δεν πρέπει να είναι υβρίδιο αλλά από παλαιό σπόρο. Όλα αυτά έχουν πίσω τους μία παράδοση, δεν βρίσκονται εύκολα, πόσο μάλλον στην Αθήνα. Ωστόσο, αν τα αναζητήσει κανείς δίνει και κίνητρο στους παραγωγούς να ασχοληθούν».

Καταλήγουμε ότι μία γεύση, μία μυρωδιά, μπορεί να ξυπνήσει την κυτταρική μνήμη των ανθρώπων και να τον συνδέσει με το παρελθόν του. «Πριν από λίγες μέρες ήρθε ένα παιδί από τη Θεσσαλονίκη με την οικογένειά του και έφαγαν διάφορα. Κάποια στιγμή τον είδα να δακρύζει και νόμιζα ότι ήταν από το καυτερό που είχαμε βάλει στα λάχανα με φασούλια. Μου είπε ότι είχε 13 χρόνια να φάει αυτό το φαγητό, από τότε που πέθανε η μάνα του».

Πηγή: Oneman

1ο Πολιτιστικό Αντάμωμα Ποντιακού Ελληνισμού, στην Καλλιθέα

1ο Πολιτιστικό Αντάμωμα Ποντιακού Ελληνισμού, στην Καλλιθέα
1ο Πολιτιστικό Αντάμωμα Ποντιακού Ελληνισμού, στην Καλλιθέα

Το 1ο Πολιτιστικό Αντάμωμα Ποντιακού Ελληνισμού, πραγματοποιεί ο Δήμος Καλλιθέας από την Παρασκευή 1 έως και την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024 στις 7:00 μ.μ. στην Καλλιθέα.

Συμμετέχουν οι σύλλογοι: Σύλλογος Ποντίων «Αργοναύται – Κομνηνοί», Αδελφότης Τριπολιτών του Πόντου «ο Αρχιστράτηγος Μιχαήλ», Καλλιτεχνικός Οργανισμός Ποντίων Αθηνών (Κ.Ο.Π.Α.), Ελληνικό Σωματείο Διάσωσης και Διάδοσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς «Μωμόγεροι» και ο Πολιτιστικός Φορέας Ποντίων Καλλιθέας «Θέατρο Πόντου».

Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024 στην αίθουσα Κε.Σ.Π.Ε. (Πλάτωνος 45) με ιστορική αναφορά από τους προέδρους για τους συλλόγους, το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024 στο Δημοτικό Θέατρο (Κρέμου & Φιλαρέτου) με θεατρικά δρώμενα επί σκηνής και την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024 στην Πλατεία Δαβάκη, παρουσίαση χορών και τραγουδιών

Είσοδος ελεύθερη

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

Με αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τους «Αργοναύτες» στο Κιλκίς

Με αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τους «Αργοναύτες» στο Κιλκίς
Με αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τους «Αργοναύτες» στο Κιλκίς

Την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024, η Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς «Οι Αργοναύτες» πραγματοποίησε τον καθιερωμένο αγιασμό στο εντευκτήριο του Συλλόγου. Τον αγιασμό τέλεσε ο πατέρας Πολύκαρπος Κοντοζίδης, μέλος της Ένωσης και επί σειρά ετών χοράρχης του τμήματος χορωδίας.

Με αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τους «Αργοναύτες» στο Κιλκίς

Μετά το πέρας της τελετής, οι παρευρισκόμενοι κεράστηκαν εδέσματα από το μπουφέ που είχε ετοιμάσει η Ένωση, ενώ δόθηκαν δώρα στους μικρούς χορευτές της Ένωσης, σε μια ζεστή και όμορφη ατμόσφαιρα. Το Διοικητικό Συμβούλιο καλωσόρισε τα μέλη και τους ευχήθηκε μια πολιτιστική χρονιά γεμάτη χορό, εκδηλώσεις, γλέντια και συμμετοχές σε δράσεις, με υγεία και ευημερία για όλους.

Εκλογές για νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Νομού Μαγνησίας

Εκλογές για νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Νομού Μαγνησίας
Εκλογές για νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντίων Νομού Μαγνησίας

Η Ένωση Ποντίων Νομού Μαγνησίας καλεί τα μέλη της να προσέλθουν στη Στέγη της Ένωσης, την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024 προκειμένου να συμμετέχουν στην ψηφοφορία για την ανάδειξη νέου Διοικητικού συμβουλίου και εξελεγκτικής επιτροπής. Η ώρα έναρξης των αρχαιρεσιών ορίζεται η 9 π.μ. και η λήξη 5 μ.μ.

Η κατάθεση υποψηφιοτήτων  για μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και της εξελεγκτικής επιτροπής θα γίνεται καθημερινά στα γραφεία της Ένωσης 6 μ.μ. – 7 μ.μ. ,αρχής γενομένης από σήμερα Παρασκευή 25 Οκτωβρίου έως την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου.

Το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι ορίζεται από το άρθρο 3 παρ’. 12 του καταστατικού της Ένωσης Ποντίων Νομού Μαγνησίας.

Η «Σέρρα» της Παππά και η δύναμη του θεάτρου

Η «Σέρρα» της Παππά και η δύναμη του θεάτρου
Η «Σέρρα» της Παππά και η δύναμη του θεάτρου

του Παύλου Τεγτεβερνίδη

Για την τόσο συγκινητική «Σέρρα» της εκπληκτικής Χρύσας Παππά γράφονται τρία χρόνια τώρα τόσα πολλά από κριτικούς, δημοσιογράφους και θεατές που, αν δεν τη δεις, θα θεωρήσεις ότι πρόκειται για υπερβολές. Κι όμως, η συγκεκριμένη ηθοποιός δίνει ένα απερίγραπτο ρεσιτάλ ερμηνείας από όποια σκοπιά κι αν την αξιολογήσουμε: ένας χειμαρρώδης ενενηντάλεπτος μονόλογος ως  θεατρική διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του Γιάννη Καλπούζου, όπου παράλληλα με το μυθοπλαστικό στοιχείο της ερωτικής προσωπικής ιστορίας παρελαύνει εξαιρετικά εύληπτα -ακόμη και για όσους δε γνωρίζουν λεπτομέρειες- ό,τι σχετίζεται με τη δραματική ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού στην κρίσιμη περίοδο του προηγούμενου αιώνα. 

Η Λεμονιά, αφηγούμενη την πολυκύμαντη ιστορία του πατέρα της Γαληνού Φιλονίδη, ξετυλίγει σε μια συγκλονιστική ροή το κουβάρι των σημαντικότερων γεγονότων της ταραγμένης εκείνης εποχής που διαπέρασε όχι μόνο την Τραπεζούντα, αλλά και όλες τις περιοχές του Πόντου με τη γνωστή θλιβερή κατάληξη.

Στο πρόσωπο του Έλληνα πρωταγωνιστή Γαληνού συμπυκνώνονται, θα έλεγε κανείς, τα δεινά, οι αγωνίες, οι οδύνες, οι λαχτάρες, οι ματαιώσεις και οι απίστευτες συναισθηματικές μεταπτώσεις όλων των Ποντίων, των Αρμενίων, καθώς και κάθε υγιώς σκεπτόμενου ανθρώπου σε διαχρονικό επίπεδο. Στο τέλος της παράστασης η απαραίτητη δοσολογία ανθρωπιστικής ελπίδας και συμφιλίωσης προσφέρει ένα μάθημα σύγχρονης πολιτικής και διπλωματίας; Επίπονης διαπραγμάτευσης με την πικρή ιστορία; Ή μήπως υπεράνθρωπα γενναίας συγχώρεσης; Πάντως, η καθηλωτική υποκριτική ικανότητα της ηθοποιού, η οποία υποδύεται με μαεστρία δώδεκα -σαν σε ηράκλειο άθλο ηθοποιίας-  διαδοχικούς και εναλλασσόμενους ρόλους, καθιστά ακόμη πιο συγκινητικές τις καταστάσεις που σημάδεψαν όχι απλώς τον «πατέρα» της, αλλά χιλιάδες ομοεθνείς μας έναν αιώνα περίπου πριν στα ματωμένα χώματα του Πόντου. Το μινιμαλιστικό υποβλητικό σκηνικό συνθέτει μια απίστευτη αντίθεση με τον πλούτο των συναισθημάτων που πλημμυρίζουν τον θεατή.

Αυτή η συγκλονιστική εσωτερική διαδρομή δοσμένη με αξιοθαύμαστη εκφραστικότητα, σπάνια υποκριτική δεινότητα και κρυστάλλινη γοητευτική φωνή αναδεικνύει όσο πιο εμφατικά γίνεται τη δύναμη του θεάτρου και του πολιτισμού γενικότερα.

Σε μια εποχή όπου οι εθνικές ταυτότητες δέχονται καίρια πλήγματα άλλοτε με εμφανή και άλλοτε με αφανή και άρα ακόμη πιο επικίνδυνο τρόπο, έρχεται η Παππά με τη «Σέρρα» να μας αποδείξει τόσο πειστικά ότι μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε σε όλον τον κόσμο και ιδιαίτερα στα νεότερα άτομα τις απαραίτητες αξίες, τις αναγκαίες γνώσεις και τις ευκταίες προσδοκίες πολύ πιο άμεσα και αποτελεσματικά χάρη στο φανταστικό όπλο του θεάτρου.

Ιδίως το μείζον ζήτημα της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού και της πολυθρύλητης αναγνώρισης της γενοκτονίας, που με θάρρος οφείλουμε να παραδεχτούμε τις ελλιπείς γνώσεις και ενέργειες τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και σε ατομική διάσταση, προσφέρεται και ίσως επιβάλλεται να προσεγγιστεί με εναλλακτικούς πνευματικούς τρόπους, που ξεπερνούν τετριμμένες φολκλορικού τύπου προσεγγίσεις, μπορούν να προσελκύσουν όλες τις κοινωνικές ομάδες ανεξαρτήτως ηλικίας και λοιπών κοινωικοοικονομικών κριτηρίων και αφήνοντας στην άκρη στείρες διδακτικές μεθόδους που ευνοούν επιφανειακές απόψεις συνθηματικού χαρακτήρα να καταστήσουν εφικτή την κατάκτηση της αληθινής αυτογνωσίας με ό,τι αυτή συνεπάγεται για όλες τις εκφάνσεις του βίου μας.

Το μυθιστόρημα του Καλπούζου και η ερμηνεία της Παππά έχουν απόλυτα δικαιολογημένα ταυτίσει τα ονόματά τους με τον εμβληματικότερο χορό των Ποντίων: τους ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας ευελπιστώντας ότι θα υπάρξουν πανάξιοι συνεχιστές του δρόμου που άνοιξαν!

Πηγή: Ο Χρόνος