Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων "Ακρίτες" Νέας Κρώμνης

Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων "Ακρίτες" Νέας Κρώμνης
Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων "Ακρίτες" Νέας Κρώμνης

Ο Σύλλογος Ποντίων "Ακρίτες" Νέας Κρώμνης, διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μία μεγάλη ποντιακή βραδιά, το Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 9:00 μ.μ. στο κέντρο "Όπερα".

Στo παραδοσιακό πρόγραμμα συμμετέχουν:
- Μιχάλης Ζερφειρίδης, Νίκος Αφεντούλης, τραγούδι
- Γιώργος Αμπεσλίδης, λύρα
- Αριστοτέλης Αρχιτεκτονίδης, λύρα - ζουρνάς

Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή

Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή
Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή

Ένα συνέδριο που ασχολείται με την λαογραφία και τον τοπικό πολιτισμό, δεν θα μπορούσε παρά να κλείσει με παραδοσιακά εδέσματα, τα οποία προσέφερε ο Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς» το μεσημέρι της Κυριακής, μετά το πέρας της τελευταίας συνεδρίας, στους συμμετέχοντες.

Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή

Έτσι οι γυναίκες του Συλλόγου μαγείρεψαν και ετοίμασαν μια σειρά από εδέσματα, όπως Ταν, πιροσκί με πατάτες και τυρί, χασίλ, Εβριστόν ή Υβριστόν, πισία, περέκ, φούστουρον, φελία, ωτία, αλευρένιο χαλβά με πετμέζι, πίτα με τυρί και σπανάκι και άλλα.

Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή

Μαζί με τα εδέσματα, που τίμησαν δεόντως όσοι βρέθηκαν στον χώρο, οι συμμετέχοντες μπορούσαν να δουν και τις συνταγές για αυτά, όπως συμπεριλήφθηκαν στα έντυπα του Συλλόγου για τις εκδηλώσεις «Παρακαθ’ κι Αροθυμίας» που διαχρονικά επιμελείται εκδοτικά η ομάδα της εταιρείας “2K PROJECT”.

Ποντιακά εδέσματα στο συνέδριο λαογράφων στην Κομοτηνή

Τα εδέσματα μάλιστα αποτέλεσαν και ευκαιρία για ανταλλαγή γαστρονομικών εμπειριών, με κάποιους από τους συνέδρους να περιγράφουν τις συνταγές από τους δικούς τους τόπους, πολλές εκ των οποίων ήταν άγνωστες στο ευρύ κοινό, αναδεικνύοντας παράλληλα τον πλούτο της ελληνικής γαστρονομίας όπως αυτή «απλώνεται» σε όλη τη χώρα.

Πτυχές της ιστορίας, της λαογραφίας και του πολιτισμού του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζονται στην Αριδαία

Πτυχές της ιστορίας, της λαογραφίας και του πολιτισμού του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζονται στην Αριδαία
Πτυχές της ιστορίας, της λαογραφίας και του πολιτισμού του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζονται στην Αριδαία

Η Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας διοργανώνει Συνέδριο Ιστορίας, Λαογραφίας και Πολιτισμού, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από την ίδρυση του συλλόγου.

Το συνέδριο θα διεξαχθεί στις 9-10 Νοεμβρίου 2024, στο Ξενιτίδειο Πνευματικό Κέντρο Αριδαίας, υπό την Αιγίδα του Δήμου Αλμωπίας και της Δημοτικής Επιχείρησης των Λουτρών Πόζαρ.

Οι δύο βασικοί στόχοι είναι:
- να πραγματοποιηθεί αναδρομή των 50 ετών της λειτουργίας της Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας
- να παρουσιαστούν πτυχές της ιστορίας, της λαογραφίας και του πολιτισμού του Ποντιακού Ελληνισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, η δομή του συνεδρίου θα αποτελείται από τις εξής θεματικές ενότητες:
- Ιστορία - Γενοκτονία - Προσφυγιά
- Ο ρόλος των συλλόγων και η ποντιακή ταυτότητα σήμερα
- Ποντιακή μουσική παράδοση

Σάββατο, 9 Νοεμβρίου 2024

18:00 - 18:10 Έναρξη συνεδρίου - Χαιρετισμοί

18:10 - 18:30 Κωνσταντίνος Ιγνατίδης, Πρόεδρος Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας
Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας: 50 χρόνια από την ίδρυση του συλλόγου                                                                  

Α' Συνεδρία | Ιστορία - Γενοκτονία - Προσφυγιά

Προεδρία: Κωνσταντίνος Θ. Φωτιάδης, Οικονομολόγος, Συγγραφέας, Εκπαιδευτής Ενηλίκων - Πρώην Πρόεδρος Ευξείνου  Λέσχης Αλμωπίας

18:30 - 18:50 Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, Επίκουρος Καθηγητής της Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ
Ιστορία και γεωγραφία του Πόντου των Ελλήνων στους νεότερους χρόνους

18:50 - 19:10 Θεοδόσιος Κυριακίδης, Διδάσκων Διεθνούς και Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Επιστημονικός Συνεργάτης της Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ
Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και οι συνέπειές της για τον Ελληνισμό

19:10 - 19:30 Νίκος Μισολίδης, Υποψ. Δρ. Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας Παν/μίου Πελοποννήσου, Επιστημονικός Συνεργάτης της Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ
Διπλωμάτες και Ανθρωπιστές. Ο ρόλος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στη δημιουργία της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων

19:30 - 19:50 Παρθένα Ελευθεριάδου, Φιλόλογος, M.A. Γλωσσολόγος - Γενική Γραμματέας Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας
Μαρία Προκοπίδου, Δασκάλα, Συγγραφέας, Μ.Α. Ανθρωπιστικές Σπουδές & Μ.Ed. Eιδική Ενιαία Εκπαίδευση - Μέλος Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας
Πόντιοι πρόσφυγες στην επαρχία Αλμωπίας: προέλευση, εγκατάσταση και συλλογική μνήμη

19:50 - 20:10 Αγνή Κολιαδήμου, Φιλόλογος, Δρ. Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας
Προβλήματα της προσφυγικής εγκατάστασης στην επαρχία Αλμωπίας (1919-1940)

20:10 - 20:30 Συζήτηση

Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2024

10:00 - 10:10 Χαιρετισμοί

Β' Συνεδρία | Ο ρόλος των συλλόγων και η Ποντιακή ταυτότητα σήμερα

Προεδρία: Σοφία Μαχαιρίδου, Φιλόλογος - Μέλος Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας

10:10 - 10:30 Μυροφόρα Ευσταθιάδου, Δρ. Λαογραφίας ΕΚΠΑ
Η διαχείριση της παράδοσης από τους ποντιακούς συλλόγους

10:30 - 10:50 Θανάσης Στυλίδης, Δικηγόρος
Ο ρόλος των συλλόγων σήμερα και οι προκλήσεις για το μέλλον

10:50 - 11:10 Βλάσης Αγτζίδης, Ιστορικός
Συζητώντας για την ποντιακή ταυτότητα

11:10 - 11:30 Συζήτηση

11:30 - 12:00 Διάλειμμα – Καφέ 

Γ' Συνεδρία | Ποντιακή μουσική παράδοση

Προεδρία: Κωνσταντίνος Θ. Φωτιάδης, Οικονομολόγος, Συγγραφέας, Εκπαιδευτής Ενηλίκων - Πρώην Πρόεδρος Ευξείνου  Λέσχης Αλμωπίας
Σοφία Μαχαιρίδου, Φιλόλογος - Μέλος Ευξείνου Λέσχης Αλμωπίας

12:00 - 12:20 Σεραφείμ Μαρμαρίδης, Μουσικολόγος, Απόφοιτος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής Παν/μίου Ιωαννίνων
Η ποντιακή μουσική παράδοση στο χθες και στο σήμερα
                       
12:20 - 12:40 Χρήστος Καλιοντζίδης, Μουσικός, Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Από τον Γώγο Πετρίδη στη σύγχρονη μουσική δημιουργία
                       
12:40 - 13:00 Γιάννης Μιχαηλίδης, Μ.Α. Εθνομουσικολόγος
Η μουσική παράδοση των Κοτυώρων μέσα από τις συλλογές του Ξενοφώντος Άκογλου: από την πρωτότυπη καταγραφή στη σύγχρονη εκτέλεση
                       
13:00 - 13:20 Συζήτηση 

13:20 - 13:30 Κλείσιμο συνεδρίου

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας
Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

της Μαίρης Τζώρα

«Ξηρανθήτω ημίν ο λάρυγξ, εάν επιλαθώμεθα σου, ω πάτριος πόντια γη». Η ρήση του αείμνηστου πολιτικού, συμβόλου του ποντιακού ελληνισμού, Λεωνίδα Ιασονίδη, στην πλατεία του χωριού Βίγλα -νέος οικισμός, στην Άρτα, αποκαλύπτει στον επισκέπτη την ταυτότητα του οικισμού.

Εκατό οικογένειες, εκατό σπίτια, εκατό και πλέον χρόνια προσφυγιάς.

Οι παπούδες και οι γονείς τους κατατρεγμένοι και διωγμένοι από τις πατρογονικές τους εστίες, τον Πόντο, βρεθήκαν στον Καύκασο, από εκεί στο Καζακστάν, και το 1957 έφτασαν στη νέα πατρίδα τη Βίγλα της Άρτας.

Για τους ηλικιωμένους του χωριού, οι μνήμες δεν έχουν σβήσει. Έφτασαν στην Ελλάδα μετά από πολυήμερα ταξίδια με τρένα και πλοία, στη νεανική τους ηλικία.

«Ήμουν 19 χρόνων νέος, όταν φτάσαμε εδώ. Ήταν δύσκολα, ο τόπος ένας βάλτος, φτώχεια ήταν, χάλια, δράμα», μεταφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Ανέστης Παυλίδης, 86 ετών, τον οποίον συναντήσαμε κοντά στην πλατεία του οικισμού. Φιλόξενος και πρόθυμος να ξεδιπλώσει την ιστορία της οικογένειας του, μας καλεί στην ταράτσα του σπιτιού του. H αφήγηση του κ. Ανέστη είναι μια ζωντανή μαρτυρία, ένα οδοιπορικό μνήμης και τιμής σε όσους χάθηκαν, βασανίστηκαν, ξεριζώθηκαν.

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

«Η ιστορία μας, ξεκινά με τις σφαγές των Τούρκων. Ο παππούς μου έφυγε από την Κερασούντα, όταν ο πατέρας μου, ήταν 3 ετών, το 1917. Πάντα μου έλεγε, για τη μικρή του αδελφούλα, που αποχωρίστηκε στο δρόμο του κατατρεγμού. Τους κυνηγούσαν οι Τούρκοι. Το κοριτσάκι μωρό, στην κούνια τότε. H οικογένεια μαζί με άλλους προσπάθησαν να γλιτώσουν από τη σφαγή, έτρεχαν μέσα στο δάσος, εκείνο έκλαιγε συνεχώς τρομοκρατημένο. Η ομάδα είπε στη γιαγιά μου, πως έπρεπε να το εγκαταλείψει σε ένα δένδρο, για να μην τους εντοπίσουν οι Τούρκοι. Έτσι και έγινε... ποτέ δεν μάθαμε κάτι... το μωρό χάθηκε. Τελικά, κατάφεραν να επιβιβαστούν σε ένα ρωσικό πλοίο και πήγαν αρχικά στην Οδησσό και από εκεί, στην παραλιακή Γκάγκρα του Καυκάσου, όπου και εγκαταστάθηκαν».

Στη Γκάγκρα γεννήθηκε και ο κ. Ανέστης. Μέσα στο σπίτι έμαθε τη μητρική γλώσσα, τα ποντιακά και στο σχολείο τα pωσικά. Επί χρόνια, ο πατέρας του προσπαθούσε να έρθει η οικογένεια στην Ελλάδα. Όπως μας αναφέρει, από το 1938 μεχρι το 1956, είχε αλληλογραφία με την ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα, η οποία χορηγούσε τα απαιτούμενα έγγραφα, όμως οι ρωσικές αρχές δεν το επέτρεπαν.

Η εξορία, ο εκτοπισμός στο Καζακστάν, ήρθε το 1949.

«Ο Στάλιν το ΄49, διέταξε να φύγουμε όλοι οι πόντιοι πρόσφυγες από τον Καύκασο, από τη Γκάγκρα, το Σότσι, το Σοχούμι όπου είχαμε βρει καταφύγιο.

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

Θυμάμαι εκείνο το ταξίδι. Μας μετέφεραν με τρένα φορτηγά. Από 10 οικογένειες στρυμωγμένες στο κάθε βαγόνι... Φτάσαμε μετά από ταλαιπωρία, στην Αλμά-Ατά, που ήταν η πρωτεύουσα, στο σημερινό Αλμάτι. Στη συνέχεια, μας οδήγησαν σε μία αγροτική περιοχή και εγκατασταθήκαμε στη πόλη Αρίς κοντά στην Τασκένδη. Ο πατέρας μου, ήταν τσαγκάρης, όμως εκεί εργάστηκε, ως ελαιοχρωματιστής. Μεροδούλι μεροφάι, υπήρχε μεροκάματο ίσια-ίσια να ζεις».

Τελικά, η οικογένεια κατόρθωσε το 1956 να φτάσει με καράβι από την Οδησσό στον Πειραιά. Ήταν ακόμη μία οδύσσεια στο δρόμο της προσφυγιάς για την οικογένεια του κ. Ανέστη Παυλίδη, αλλά και για 10δες άλλες Ποντίων. Από το Καζακστάν έφυγαν με τρένο για τη Μόσχα. «Ήταν τρεις μέρες δρόμος με τρένο. Από τη Μόσχα πήραμε άλλο τρένο, για την Οδησσό. ..ακόμη δύο μέρες στα τρένα. Στην Οδησσό, περιμέναμε το καράβι για την Ελλάδα... Φτάσαμε στον Πειραιά. Ο πατέρας μου γνώριζε πως συγγενείς του βρίσκονταν στην Κατερίνη. Πήγαμε εκεί για λίγο διάστημα, αρχικά. Με το πρόγραμμα αποκατάστασης του ΟΗΕ, αρχίσαμε μια νέα ζωή εδώ στη Βίγλα».

Ο κ. Ανέστης είναι από τους λιγοστούς πρώτης γενιάς πρόσφυγες που ζουν στη Βίγλα.

Απέναντι από το σπίτι του, ζει η 80χρονη κ. Κυριακή Δημητριάδη-Νικοπολίδη. Γνωρίσαμε μία γυναίκα φιλόξενη, που αμέσως άνοιξε το σπίτι της και μας υποδέχτηκε, για να μας διηγηθεί τη δική της προσωπική ιστορία.

Ζωές παράλληλες, με τραγικές στιγμές, με αγωνίες και αγώνες για την επιβίωση, με διωγμούς, με πίκρες και καημούς για τη χαμένη πατρογονική εστία, τον τόπο τους που μάτωσε και άρπαξαν οι Τούρκοι.

Η οικογένεια της κ. Κυριακής, είναι από τη Σαμψούντα. Το 1922 έφυγαν, κατατρεγμένοι για να σωθούν. Ο πατέρας ήταν τότε 14 ετών και γλίτωσε από θαύμα.

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

«Έκαψαν τη μητέρα του. Τους έκαψαν ζωντανούς...έφευγε με τη μητέρα του, όμως Τούρκοι τους φώναζαν, γυρίστε πίσω... τους παγίδευσαν... Όμως, ο πατέρας μου δεν άκουσε και έφυγε μπροστά, έτσι γλίτωσε. Μία μεγάλη ομάδα Ποντίων μαζί με τη μητέρα του, οδηγήθηκαν σε ένα κτήριο και τους έκαψαν ζωντανούς....». Με αυτά τα λόγια, η 80χρονη γυναίκα ξεδιπλώνει την ιστορία της.

Ο πατέρας της έφτασε στη Γκάγκρα, πάλεψε για τη ζωή του και έκανε οικογένεια. Είχαν ένα απλό σπίτι με πολλά καρποφόρα δένδρα, θυμάται αμυδρά η κ. Κυριακή, γιατί το 1949, εκτοπίστηκαν στο Καζακστάν. Όπως μας αναφέρει, δύο χρόνια πριν από την εξορία, ο πατέρας της εργαζόταν στο εξοχικό σπίτι του Στάλιν. Όταν πήραν εντολή να φύγουν, εκείνος διαμαρτυρήθηκε για να λάβει την απάντηση, «θα φύγετε γιατί είσαστε αλλοδαποί».

Στο Καζακστάν, η ζωή ήταν δύσκολη. «Εκεί πήγα και στο σχολείο. Στο σπίτι μιλούσαμε τη γλώσσα μας, τα ποντιακά. Στο σχολείο έμαθα τα ρωσικά».

Οι προσπάθειες της οικογένειας να έρθουν στην Ελλάδα, ήταν συνεχείς. Η πολυπόθητη πρόσκληση έφτασε το 1956.

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

«Το ταξίδι με το τρένο ήταν πολλές μέρες. Ήμασταν μικρά παιδιά, ο αδελφός μου 10 χρόνων, εγώ 13 και σαν παιδιά το βρήκαμε διασκέδαση. Από την Οδησσό στο Πειραιά, ταξιδέψαμε με καράβι. Όταν φτάσαμε, μας πήγαν στο Φάληρο, σε ένα παλιό ξενοδοχείο, του ΠΑΠΑ, έτσι λεγόταν. Εκεί, ήταν πολύς κόσμος, πρόσφυγες».

Οι οικογένειες των εκτοπισμένων έφτασαν στη Βίγλα, σταδιακά. Όπως περιγράφουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ήρθαν αντιμέτωποι με μία δύσκολη κατάσταση. Ο τόπος ήταν βαλτώδης, μέσα στη λάσπη και τους χωματόδρομους. Οι οικογένειες δεν είχαν όλα τα απαραίτητα για τη διαβίωση. Τα 50 πρώτα σπίτια κτίστηκαν στον βάλτο και χρειάστηκε να γίνουν αποστραγγιστικά έργα από μία ολλανδική εταιρεία. Όπως λέει ο κ. Ανέστης τα χωράφια ήταν άγονα, αλατούχα εδάφη, δεν έκαναν για καλλιέργεια. Ήταν δύσκολα, φτώχεια. Οι ντόπιοι δεν μας έβλεπαν αρχικά με καλό μάτι.

Ούτε ασφάκες, δεν μας άφησαν να κόψουμε για τις σόμπες.

Μαζί με τα σπίτια, μάς έδωσαν και χρήματα για να αγοράσουμε έπιπλα. Αγωνιστήκαμε πολύ, δουλεύαμε 20 ώρες τη μέρα και έτσι, καταφέραμε να στήσουμε τα σπιτικά μας, να ξανακτίσουμε τη ζωή μας ....»

Στους δρόμους της προσφυγιάς - Από τον Πόντο στον Καύκασο, στο Καζακστάν και τελευταίο σταθμό, τη νέα Βίγλα Άρτας

«Δουλέψαμε μεροκάματο, ο καθένας όπως μπορούσε. Σπέρναμε αρχικά σιτάρι, μετά ήρθε κάποιος και μας έμαθε να σπέρνουμε βαμβάκι, όμως δεν είχαμε προκοπή και σταματήσαμε. Είχαμε ζώα, αγελάδες, αρνιά για το σπίτι.

Όλοι έτσι ήμασταν. Αυτή ήταν η κατάσταση στο χωριό», θυμάται η κ. Κυριακή και μας μιλάει, για τα ήθη και τις αρχές στην ποντιακή οικογένεια.

«Εμείς οι παλιοί, κρατάμε τις συνήθειες από τους γονείς μας. Στο μεγάλωμα των παιδιών, οι γονείς μας, έδιναν αρχές στην οικογένεια. Ήμασταν πιο αυστηρά σε σύγκριση με σήμερα».

Ο οικισμός Νέα Βίγλα, βρίσκεται 17 χιλιόμετρα από την πόλη της Άρτας. Ο Ποντιακός Σύλλογος Βίγλας "Οι Πρόσφυγες", αναφέρει σχετικά με την ζωή των Ποντίων, τα πρώτα χρόνια, στη Βίγλα:

«Εκείνη την εποχή η ζωή στη Βίγλα ήταν άθλια, το χωριό μας ήταν πρόσφατα αποστραγγισμένο και δεν υπήρχε φως και νερό. Το τηλέφωνο τότε, ήταν ένα και μοναδικό, κρατικό. Στη μέση του χωριού μας, κτίστηκαν τα δύο πρώτα σπίτια και μετά άλλα 50 που μας τα δώσανε με κλήρο. Μας έκτισαν το Δημοτικό Σχολείο και Παιδικό Σταθμό, το τότε "Σπίτι Παιδιού" από Ολλανδούς επιστήμονες. Οι κ. Κωκ και Άκερμαν αυτοί που θυμόμαστε από τους γονείς μας, δεν ξέρανε ποιοι ήμασταν και από πού ήρθαμε. Όταν επιβιώσαμε και στηριχθήκαμε στα πόδια μας και μετά από χρόνια επιβίωσης, ιδρύσαμε τον Σύλλογό μας.

Ο Ποντιακός Σύλλογος Βίγλας «Οι Πρόσφυγες» ιδρύθηκε το έτος 1982 στο προσφυγικό χωριό Βίγλα του νομού Άρτας. Το χωριό μας με 100 σπίτια χτίστηκε το 1957, για αποκατάσταση προσφύγων από τη Σοβιετική Ένωση. Οι παππούδες μας το 1914-15, με τη γενοκτονία των Ποντίων, έφυγαν από Τραπεζούντα, Κερασούντα, Σαμψούντα και εγκαταστάθηκαν στον Καύκασο της Ρωσίας, στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, στις πόλεις ΣΟΧΟΥΜΠΙ - ΓΑΚΡΑ - ΤΟΤΣΙ».

Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ

Χαιρετισμός του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στην εκδήλωση ανακήρυξης ως "Πρεσβευτή του Ποντιακού Ελληνισμού για το έτος 2024"

Χαιρετισμός του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στην εκδήλωση ανακήρυξης ως "Πρεσβευτή του Ποντιακού Ελληνισμού για το έτος 2024"
Χαιρετισμός του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στην εκδήλωση ανακήρυξης ως "Πρεσβευτή του Ποντιακού Ελληνισμού για το έτος 2024"

Αισθάνομαι ιδιαίτερα συγκινημένος, και πολύ περισσότερο ευλογημένος, που συμμετέχω στη σημερινή εκδήλωση, και μάλιστα ως τιμώμενος με τον ιδιαίτερα βαρύ τίτλο του Πρεσβευτή του Ποντιακού Ελληνισμού για το έτος 2024. Πέραν της βαθύτατης ευγνωμοσύνης, με πλημμυρίζουν και αισθήματα τιμής, αισθήματα χαράς, γιατί έχω το ξεχωριστό προνόμιο να εκπροσωπώ, πρωτίστως, σήμερα εδώ, τον αγωνιζόμενο κυπριακό λαό, ο οποίος, όπως και ο περήφανος ποντιακός λαός, ο  οποίος παραδίδει μαθήματα καρτερικότητας, εργατικότητας και προκοπής. Και σας ευχαριστώ θερμά, μέσα από την καρδιά μου, για την πολύ ξεχωριστή αυτή τιμή.

Καθόλου τυχαία, Κυρίες και Κύριοι, η πόλη που μάς φιλοξενεί σήμερα φέρει την ιστορική ονομασία Αργυρούπολη από τον Εύξεινο Πόντο, που πρωτοκατοικήθηκε από τους Πόντιους μετά τη γενοκτονία και την ανταλλαγή των πληθυσμών. Και να πω και κάτι για τον Χάρη Ψωμιάδη, ο οποίος ήταν όντως ο πρώτος –το 1993 μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής μου θητείας όταν μετέβηκα στη Νέα Υόρκη, για να σπουδάσω– άνθρωπος που γνώρισα και μου μίλησε για τον Ποντιακό Ελληνισμό, και τα ευχάριστα και τα αρνητικά. Γιατί είμαστε εδώ να λέμε τα πράγματα ως έχουν, και ακούοντας προηγουμένως το τελευταίο τραγούδι, αυτή ήταν και η πρώτη κουβέντα που μού είχε πει ο Χάρης Ψωμιάδης και δεν θα την ξεχάσω ποτέ, «στο εξωτερικό ήμασταν Έλληνες και στην Ελλάδα τα πρώτα χρόνια ήμασταν ξένοι». Αυτό ήταν το πρώτο που θυμάμαι. Δεν θα το ξεχάσω ποτέ, το 1993, που μού το είχε αναφέρει, ξεκινώντας να μιλά για τον Ποντιακό Ελληνισμό. Επίσης, Κυρίες και Κύριοι, δεν είναι τυχαίο, το είπε ο Δήμαρχος, ότι η λεωφόρος μπροστά από αυτό το όμορφο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» φέρει το όνομα της Κύπρου.

Οι Έλληνες Πόντιοι και οι Έλληνες της Κύπρου ξέρουμε από την κούνια μας την προσφυγιά. Ξέρουμε από την κούνια μας τον πόνο. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρώ [ότι], πολύ φυσιολογικά, ο Ελληνισμός της Κύπρου τρέφει απεριόριστο σεβασμό για τους Έλληνες Ποντίους, αδελφούς μας. Γιατί πέραν όλων των άλλων δεσμών, κουβαλάμε και οι δύο μας το άχθος του βίαιου ξεριζωμού. Τα αμοιβαία βιώματα και οι κοινοί μας αγώνες και πόθοι είναι τα άρρηκτα νήματα που μας δένουν από τα βάθη των αιώνων και την ίδια στιγμή, γιατί λέχθηκε προηγουμένως πολύ εύστοχα πρέπει να δούμε στο μέλλον, ορίζουν και τους αγώνες μας, τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον μας.

Φίλες και Φίλοι,

Επιτρέψτε μου να αποδεχθώ αυτόν τον πολύ τιμητικό τίτλο του πρεσβευτή του Ποντιακού Ελληνισμού, πρωτίστως εξ ονόματος του κυπριακού λαού. Αυτός είναι ο τιμώμενος,  αυτός είναι ο άξιος για βράβευση. Εγώ είμαι απλά, σε αυτή την περίοδο, ο εντολοδόχος του κυπριακού λαού.

Η παρουσία μου σήμερα εδώ γίνεται για την κατάθεση, πρωτίστως, του πρέποντα φόρου τιμής στη μνήμη των Ποντίων αδελφών μας που έπεσαν θύματα της τουρκικής θηριωδίας. Την ίδια στιγμή, θα ήθελα να μού επιτρέψετε να αξιοποιήσω τη σημερινή ευκαιρία εδώ, για να αποτίσουμε και φόρο τιμής στους Κύπριους και στους Ελλαδίτες που θυσιάστηκαν και αγωνίστηκαν, φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια, για την ελευθερία, την εδαφική ακεραιότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Το πιο σημαντικό, όμως, από την σημερινή εκδήλωση είναι ότι για ακόμη μια φορά, επιμένω ότι πρέπει να δούμε το μέλλον, μέσα από τη σημερινή εκδήλωση στέλνουμε ένα ηχηρό και βροντερό μήνυμα ότι είμαστε εδώ, ενωμένοι και μονιασμένοι. Χθες το βράδυ ήμουν στη Θεσσαλονίκη. Συμμετείχα σε τρεις εκδηλώσεις στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης που συμπληρώνει του χρόνου 100 χρόνια, για τον Κυριάκο Μάτση, αργότερα στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, και αργότερα σε μια εκδήλωση για την Κύπρο και τη Ρωμιοσύνη. Και σκεφτόμουν, ειδικότερα, όταν ήμουν στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, τους δεσμούς μας, οι οποίοι ξεφεύγουν από αυτά τα γνωστά, που λέμε όλοι.

Όταν ήρθα στην Ελλάδα το 1999, μετά τη Νέα Υόρκη, στο πλαίσιο των διδακτορικών μου σπουδών, είχα ασχοληθεί πολύ, ήταν ένα θέμα που μού είχε τραβήξει πολύ το ενδιαφέρον, με τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο. Ήταν κάτι που στην Κύπρο δεν διδάσκεται, ενδεχομένως σκοπίμως. Αλλά, ξέρετε, εκείνη την περίοδο, στην Ελλάδα μετά την Κατοχή, ακολούθησε ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος, μια πολύ δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα. Όταν ολοκληρώθηκε ο εμφύλιος πόλεμος δεν είχαν κλείσει οι πληγές. Ξέρετε, εκείνη την περίοδο, έναν χρόνο αργότερα, μετά το τέλος του ελληνικού εμφυλίου πολέμου, έναν χρόνο αργότερα, το 1950, εμείς στην Κύπρο ξεκινούσαμε λίγο πιο, ας μου επιτραπεί ο όρος, θεσμοθετημένα, να διεκδικούμε το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση.

Ήταν μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που είχε ξεκινήσει η αποαποικιοποίηση των κρατών. Ξεκινούσαμε στην Κύπρο έναν πιο θεσμοθετημένο αγώνα για την αυτοδιάθεση και την Ένωση με την Ελλάδα. Και έτσι ξεκινήσαμε, στις 15 Ιανουαρίου του 1950, με το Ενωτικό Δημοψήφισμα, όπου ο κυπριακός λαός εξέφρασε, πέραν του 96%, την επιθυμία του για Ένωση με την Ελλάδα. Δεν έχει γραφτεί αυτό. Το σκεφτόμουν χθες το βράδυ που ήμουν στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, ο ελληνικός λαός τότε, εδώ στην Ελλάδα, που ήταν χωρισμένος μετά την Κατοχή, μετά τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, ενώθηκε, για να υποστηρίξει το αίτημα της Κύπρου, και η Αριστερά και Δεξιά, και το σύνολο του ελληνικού λαού. Έναν χρόνο μετά τον εμφύλιο πόλεμο, μια τραγική στιγμή στην ιστορία, ενώθηκε, για να υποστηρίξει το αίτημα των Ελλήνων της Κύπρου. Και αυτό λέει πάρα πολλά για τα αισθήματα των αδελφών Ελλήνων σε σχέση με την Κύπρο.

Κυρίες και κύριοι,

Έχουν οι πατρίδες μας κοινά σημεία αναφοράς. Αποτελούν σύμβολο αγωνιστικότητας του μείζονος Ελληνισμού.

Η Κύπρος είναι θύμα της παράνομης επεκτατικής πολιτικής της Τουρκίας και την ίδια στιγμή είναι ο χώρος φιλοξενίας για τους κατατρεγμένους Πόντιους. Ξέρετε, οι Έλληνες Πόντιοι από την πρώτη στιγμή αγάπησαν την Κύπρο και την κοινωνία της, και εμείς, οι Έλληνες της Κύπρου, όλο και περισσότερο, και χαίρομαι ιδιαίτερα.

Ιδιαίτερα σε σχέση με τη νέα γενιά των Κυπρίων, θέλουμε περισσότερο οι νέοι μας να μαθαίνουν για τον Πόντο, να επισκέπτονται τα προσκυνήματα, να τραγουδούν και να χορεύουν ποντιακά και να γνωρίζουν τη σημασία και την αξία της ποντιακής παράδοσης και της ιστορίας.

Εμείς, από πλευράς της Κυπριακής Πολιτείας, δεν κάνουμε κάτι ιδιαίτερο, απλά κάνουμε το χρέος μας. Στηρίζουμε τους αδελφούς μας Πόντιους, βρισκόμαστε δίπλα τους και κάνουμε ότι μπορούμε, για να τους βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν αρκετές από τις προκλήσεις που έχουν καθημερινά.

Σε αυτό το πλαίσιο, δρομολογούμε, ως νέα διακυβέρνηση του τόπου, μετά από 19 μήνες αρκετές, συγκεκριμένες ενέργειες, για να δείξουμε στην πράξη ότι αναγνωρίζουμε, είναι εύκολο να γίνονται λόγια και δηλώσεις και πιο σημαντικό είναι να γίνονται πράξεις και ενέργειες, ότι αντιλαμβανόμαστε τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν. Και ένα από τα πρόσφατα αιτήματα, είχα δει την Ένωση των Ποντίων στην Κύπρο, θα προχωρήσουμε σύντομα, θα τους δώσουμε να έχουν το δικό τους οίκημα. Το οίκημα των Ποντίων της Κύπρου, για να λειτουργεί ως ένας χώρος συναπαντήματος των Ποντίων αδελφών μας, και ως ένα σημείο αναφοράς για τη διατήρηση της πλούσιας πολιτιστικής σας κληρονομιάς και των παραδόσεών σας. Και υπάρχουν και άλλα ανθρωπιστικά θέματα, των οποίων προχωράμε με την επίλυσή τους. Είναι το θέμα των πολιτογράφησης και της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, είναι θέματα κοινωνικών συντάξεων, και άλλα που, ως κυπριακή πολιτεία, έπρεπε να τα είχαμε λύσει εδώ και πολλά χρόνια. Αλλά, θέλω σήμερα να σας διαβεβαιώσω ότι προχωράμε και θα επιλύσουμε και αυτά τα θέματα. Την ίδια στιγμή, μιλώ πάλι για τη νέα γενιά, θεωρώ μείζονα πολιτική πράξη, η οποία έχει έντονο συμβολισμό, αλλά πολύ περισσότερο ουσιαστική σημασία, είναι η απόφαση που λάβαμε λίγες μέρες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας.

Αναλάβαμε τον Μάρτιο του 2023. Τον Ιούνιο του 2023 προχωρήσαμε με την απόφασή μας, ώστε η Ημέρα Μνήμης και Τιμής των θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου να διδάσκεται, να γίνονται εκδηλώσεις σε όλα τα σχολεία της Κύπρου, για να μάθουν όλα τα παιδιά στην Κύπρο ακριβώς τι έγινε στον Πόντο.

Αυτή μας η απόφαση αποτελεί και έναν ελάχιστο φόρο τιμής για τη θυσία των θυμάτων της γενοκτονίας. Και θα σας υπενθυμίσω επίσης ότι η Βουλή των Αντιπροσώπων στην Κύπρο, από τον Μάιο του 1994, με ομόφωνο Ψήφισμά της, έχει αναγνωρίσει τη Γενοκτονία των Ποντίων. Προχωράμε επίσης με την υλοποίηση των όσων έχω ανακοινώσει τον Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη, στο πλαίσιο της συνάντησής μου εκεί με τους Πόντιους αδελφούς μας, με την παραχώρηση υποτροφιών σε παιδιά κυπριακής και ποντιακής καταγωγής που σπουδάζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη μνήμη του Καπετανίδη, του Παλληκαρίδη. Όσοι δεν έχετε γνωρίσει την ιστορία του ενός ή του άλλου, σας καλώ να δείτε, να το ψάξετε λίγο. Είναι απίστευτη αυτή η κοινή πορεία, η ταύτιση ανάμεσα στους δύο αγωνιστές, αλλά και στη μνήμη του Χάρη Ψωμιάδη, του δασκάλου μου που είχα την ευλογία, όπως σας προανέφερα, να γνωρίσω το 1993.

Κυρίες και Κύριοι,

Φέτος, όπως γνωρίζετε, συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή του 1974. Η συνεχιζόμενη, εδώ και μισό αιώνα, κατοχή εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί όνειδος για τον πολιτισμένο κόσμο. Το είπε προηγουμένως ο Δήμαρχος, είναι κάτι που κάνουμε από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, για κάθε ξένο επισκέπτη στην Κύπρο, ο Δήμαρχος δεν είναι ξένος, αλλά χρησιμοποιώ αυτό το παράδειγμα, οργανώνουμε και επισκεπτόμαστε από κοινού την Πράσινη Γραμμή. Γιατί είναι πολύ διαφορετικό να διαβάζεις στα βιβλία, στις εφημερίδες και είναι πολύ διαφορετικό να βλέπεις την πικρή πραγματικότητα στην Κύπρο 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή.

Από την πρώτη μέρα που ο κυπριακός λαός μού ανέθεσε την εντολή διακυβέρνησης του τόπου, εργάζομαι με όλες μου τις δυνάμεις για επίλυση του Κυπριακού, πάντα στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου, έχει σημασία να το τονίζουμε, με αξιοποίηση του διαπραγματευτικού κεκτημένου, του μέχρι σήμερα διαπραγματευτικού κεκτημένου, και με πλήρη σεβασμό στις αρχές και αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχουν προβλήματα. Είμαι απόλυτα ρεαλιστής. Όμως, παρά τα προβλήματα, τις δυσκολίες, τις προκλήσεις, συνεχίζουμε την προσπάθεια και θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο, ώστε να κρατήσουμε ζωντανή την προοπτική και να αναπτερώσουμε και την ελπίδα του κυπριακού λαού. Εξάλλου, για μας η παρούσα απαράδεκτη κατάσταση πραγμάτων στην Κύπρο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελεί το μέλλον της Κύπρου.

Λαμβάνοντας υπόψη και το τι γίνεται στη γειτονιά μας, όλοι βλέπουμε για ακόμη μια φορά ότι δεν υπάρχουν παγωμένες διενέξεις, και σε καμία απολύτως περίπτωση το status quo δεν μπορεί να θεωρηθεί ως η λύση του Κυπριακού. Ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο, μέσα από αυτή την συλλογιστική στηρίζουμε απόλυτα τις ενέργειες, τις πρωτοβουλίες του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών. Πρωτοβουλίες που ξεκίνησαν μετά και από δικές μας επίμονες προσπάθειες. Μέσα από ένα συγκεκριμένο πλάνο και σχεδιασμό προωθούμε τις στρατηγικές μας επιδιώξεις, με κορυφαία φυσικά την στόχευση για απελευθέρωση, επανένωση και επίλυση του Κυπριακού.

Μέσα από δικές μας ενέργειες, και επαναλαμβάνω, δεν θέλω να υποβαθμίζονται τις δυσκολίες και τα προβλήματα, φαίνεται να δημιουργούνται κάποιες συνθήκες, κάποια δεδομένα για το επόμενο βήμα που είναι η ουσιαστική διερεύνηση του ενδεχομένου επανέναρξης των διαπραγματεύσεων. Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ότι μπορεί να υπάρξουν θετικές εξελίξεις, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια η Κύπρος, η Κυπριακή Δημοκρατία δεν είναι μόνη. Πρώτο και κύριο, έχει την αμέριστη συμπαράσταση της Ελλάδας, της ελληνικής κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας όλων των κομμάτων, αλλά ειδικότερα, θέλω να σταθώ σε αυτό, του ελληνικού λαού, της ομογένειας, των απανταχού Ελλήνων. Θέλω με την ευκαιρία, να μου επιτρέψετε, να υπογραμμίσω εμφαντικά ότι η Ελλάδα ήταν και παραμένει το σταθερό και ανιδιοτελές μας στήριγμα και είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτό.

Ταυτόχρονα, σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια στηριζόμαστε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στους Ευρωπαίους εταίρους μας, αλλά και στις ισχυρές σχέσεις που έχουμε χτίσει αυτό το διάστημα με σημαντικούς δρώντες του διεθνούς συστήματος. Λέχθηκε προηγουμένως, είμαι σήμερα στην Ελλάδα, επιστρέφοντας από τις Ηνωμένες Πολιτείες, από μια ιστορική συνάντηση, 28 χρόνια μετά, συνάντηση του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών με Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες, εργαζόμαστε, για να ενισχύσουμε το περιφερειακό και το διεθνές αποτύπωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Επαναλαμβάνω, όχι με λόγια αλλά με συγκεκριμένες ενέργειες, να ενισχύσουμε ένα αποτύπωμα που, ανάμεσα σε άλλα, θα μας βοηθήσει και στην επίτευξη του υπ’ αριθμόν ένα στόχου μας, που δεν είναι τίποτε άλλο από την επίλυση του Κυπριακού. Και χαίρομαι γιατί η διεθνής κοινότητα αναγνωρίζει την ειλικρίνεια των προθέσεων μας και όλοι μας πιστώνουν με την αναγκαία πολιτική βούληση σε σχέση με την αναζήτηση λύσης που θα τερματίζει το status quo και θα οδηγήσει στη μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ένα κανονικό κράτος, χωρίς εγγυητές, χωρίς αναχρονιστικά στρατεύματα κατοχής.

Η λύση του Κυπριακού αποτελεί για μένα μια κορυφαία προτεραιότητα. Είμαι ο πρώτος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας της μεταπολεμικής γενιάς. Γεννήθηκα έξι μήνες πριν από την τουρκική εισβολή. Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια πατρίδα υπό κατοχή. Μια πατρίδα με αγνοούμενους, με πρόσφυγες, με εγκλωβισμένους. Μια πατρίδα που καθημερινά, 50 χρόνια μετά, αντιμετωπίζει τις προκλήσεις αυτής της απαράδεκτης κατάστασης πραγμάτων. Για μένα ο στόχος της επίλυσης αποτελεί προτεραιότητα και θα παραμείνω πιστός στον όρο εντολής που μου ανέθεσε ο κυπριακός λαός, να εξαντλήσω κάθε διαπραγματευτική δυνατότητα. Και θέλω να ξεκαθαρίσω, είπα προηγουμένως για τη βάση λύσης, ότι στα δικά μας όνειρα δεν έχει θέση ούτε η λύση των δύο κρατών, που προβάλλεται από την Τουρκία, ούτε η διχοτόμηση. Διεκδικούμε απελευθέρωση και επανένωση του τόπου μας. Ακριβώς, επαναλαμβάνω ως ο πρώτος Πρόεδρος της μεταπολεμικής γενιάς, είναι τάμα ζωής για μένα να αξιωθώ να δω τον τόπο μου επανενωμένο, να δω την επόμενη γενιά να μεγαλώνει, να ζει και να δημιουργεί σε μια χώρα ελεύθερη, χωρίς συρματοπλέγματα, χωρίς σημεία ελέγχου και στρατό κατοχής.

Επενδύω, θέλω να το επαναλάβω, στην ενίσχυση του διεθνούς αποτυπώματος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Επενδύω στο ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί έχω την ακλόνητη πεποίθηση ότι το ευρωπαϊκό κεκτημένο μπορεί να λειτουργήσει όχι μόνο ως βάση για επίλυση του Κυπριακού, αλλά και η καλύτερη ασφαλιστική δικλείδα για μια δημοκρατική λύση, σε μια πατρίδα που όλοι οι νόμιμοι κάτοικοί της να μπορούν να απολαύσουν πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματά τους ως Ευρωπαίοι πολίτες. Κυρίες και Κύριοι, είμαι ρεαλιστής.

Ζούμε σε ένα άναρχο διεθνές σύστημα. Αυτό που καθορίζει τις πολιτικές των κρατών είναι η εξυπηρέτηση των δικών τους συμφερόντων. Άρα, δεν έχω αυταπάτες για τις δυσκολίες και τα εμπόδια. Επαναλαμβάνω, είμαι ρεαλιστής, αλλά την ίδια στιγμή είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι η παρούσα κατάσταση πραγμάτων δεν μπορεί να αποτελεί το μέλλον των παιδιών μας στην Κύπρο. Δεν μπορεί να αποτελεί το μέλλον του Κυπριακού Ελληνισμού και αντλώ δύναμη από την καρτερικότητα του λαού μας, από τα αστείρευτα αποθέματα πίστης που διαθέτει, έχοντας την ακλόνητη πεποίθηση ότι με αποφασιστικότητα, με διεκδικητικό ρεαλισμό μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο μας και σε αυτόν τον αγώνα.

Καταλήγω με αυτό γιατί έχει μεγάλη σημασία, βρίσκομαι εδώ, επαναλαμβάνω, ως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, μιας χώρας υπό κατοχή εδώ και 50 χρόνια, σε αυτόν τον αγώνα στηριζόμαστε και μαθαίνουμε. Πρώτα μαθαίνουμε από όλους εσάς, αλλά στηριζόμαστε στη συμπαράσταση των Ελλήνων αδελφών μας και ειδικότερα εσάς, των Ελλήνων του Πόντου. Πρέπει να είστε περήφανοι όχι μόνο για την καταγωγή σας, αλλά για το τι έχετε πετύχει όλα αυτά τα χρόνια. Εσάς των Ελλήνων του Πόντου, που είστε για μας το ζωντανό παράδειγμα ενός αλύγιστου λαού που πάει να σπείρει όλη τη γη με στάρι και άστρα ειρήνης.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.