Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο

Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο
Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο

Στο ράδιο πρώτο φιλοξενήθηκε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Φωτιάδης ο οποίος βρέθηκε στην Κύπρο για μια σειρά διαλέξεων. Πολυγραφότατος με πάνω από 180 επιστημονικά άρθρα και βιβλία σε σχέση με την γενοκτονία των ποντίων σε μια προσπάθεια να αναδείξει αυτή τη πτυχή η οποία έμεινε παραμελημένη από την ιστοριογραφία για αρκετά χρόνια.

Ο κ. Φωτιάδης αναφέρθηκε στον αγώνα που κάνει για την δημιουργία ενός μουσείου ποντιακού ελληνισμού στην Ελλάδα.

Μεταξύ άλλων ο κ. Φωτιάδης τόνισε ότι προσφέρει 50 αυθεντικούς πίνακες της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού και 5 χιλιάδες βιβλία σε όποιον κάνει ένα μουσείο στην Κύπρο για τη  γενοκτονία των Ποντίων.

Όσον αφορά την προσπάθεια του για τη δημιουργία ενός μουσείο Ποντίων στην Ελλάδα ανέφερε ότι, «δυστυχώς έχουμε ένα ελλαδικό κράτος αρκετά τουρκοφοβικό το οποίο αντιδρά στην δημιουργία ενός μουσείου γενοκτονίας, το υλικό το έχουμε και το έχουμε αναδείξει μαζί με τον Μιχάλη Χαραλαμπίδη με τον οποίο αγωνιστήκαμε και για την αναγνώριση της γενοκτονίας», συμπλήρωσε.

Πηγή: Sigmalive

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922
“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Το Σάββατο 23 Νοεμβρίου το απόγευμα στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922 στη Δράμα.

Την εκδήλωση διοργάνωσε η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της κας Γεωργίας Μπακάλη, “Η Γένεση της Νέας Δράμας” όπου έγινε και η παρουσίασή του.

Παρουσίασαν ο κ. Κυριάκος Λυκουρίνος ιστορικός, ο κ. Δημήτρης Σφακιανάκης φιλόλογος και η κα Γεωργία Μπακάλη δρ. ιστορίας,

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Στην απογραφή του 1928 η Δράμα ήταν η πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία προσφύγων (70,2%), ενώ το ίδιο ίσχυε και για το σύνολο του νομού (70,3%).

Η αγροτική αποκατάσταση στον νομό Δράμας και γενικότερα η εφαρμογή της αγροτικής μεταρρύθμισης υπήρξε τόσο σημαντική, ώστε μετέβαλλε το αγροτικό τοπίο, τις δομές της γεωργίας, τους όρους ζωής των αγροτών, προσφύγων και γηγενών.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Η εγκατάσταση των προσφύγων του 1922 στον νομό Δράμας καθώς και οι αλλαγές που συντελέστηκαν σε τοπικό επίπεδο είναι το θέμα του βιβλίου

Σκοπός του είναι να αφηγηθεί την εποποιία της αποκατάστασης και της γόνιμης ένταξης των χιλιάδων ξεριζωμένων από τις πατρογονικές εστίες τους, προγόνων μας. Αναφέρεται επομένως στα δύσκολα χρόνια της ανέχειας, της προσπάθειας για ρίζωμα αλλά και της ελπίδας.

Η επιστροφή στο παρελθόν εκείνο, φορτίζεται από τη μνήμη των ανθρώπων που βίωσαν τη σκληρή εμπειρία της προσφυγιάς, κατάφεραν όμως να μπολιάσουν ευεργετικά την τοπική κοινωνία, σφραγίζοντας ανεξίτηλα τη μετέπειτα πορεία της.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Στην ιστορική συγκυρία που διαμορφώθηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη μαζική εισροή προσφύγων, η περιοχή τέθηκε στο επίκεντρο εθνικών προτεραιοτήτων ως βορειοελλαδική, αγροτική και παραμεθόρια επαρχία.

Συγκέντρωνε μια σειρά από πλεονεκτήματα που ευνοούσαν την απορρόφηση του υψηλότερου ποσοστού προσφύγων. Ο εποικισμός της Δράμας αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση μελέτης όσον αφορά την οργάνωση της προσφυγικής αποκατάστασης, την ενσωμάτωση των νέων πληθυσμών στην τοπική κοινωνία και τις παρεμβάσεις για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και οικονομίας.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Η ανταλλαγή των πληθυσμών στην περιοχή σήμαινε την αποδόμηση ενός κόσμου και την ανάδυση ενός νέου. Η οθωμανική κληρονομιά, υλική (τεμένη, σχολεία, πτωχοκομεία, λουτρά, χάνια, κρήνες, υδρόμυλοι κ.ά) ή άυλη (ήθη, κοινωνικές και εθιμικές πρακτικές) απαλείφεται, στο πλαίσιο της εφαρμογής πολιτικών εξελληνισμού και παγίωσης της εθνικής ταυτότητας.

Οι ανακατατάξεις που σημειώθηκαν, πληθυσμιακές, χωροταξικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές, δημιούργησαν νέες πραγματικότητες. Οι αλλαγές ήταν βαθιές και τεκτονικές. Αλλαγές που έχουν αφήσει ανεξίτηλα αποτυπώματα στον χώρο και τη μνήμη.

Πηγή: Alpha news

Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού

Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού
Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού

Την ζεστασιά της Ποντιακής φιλοξενίας παρείχε η Ποντιακή εστία Νεάπολης σε όσους βρέθηκαν το απόγευμα της Πέμπτης 21 Νοεμβρίου στο κλειστό δημοτικό θέατρο της πόλης στο πλαίσιο εκδήλωσης για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού.

Πρόκειται για την εκδήλωση με θέμα “η διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού” με ομιλητή τον καθηγητή του ΔΙΠΑΕ, κ. Σάββα Μαυρίδη, η οποία αν και οργανωτικά είχε αρκετά ζητήματα, το κλίμα οικειότητας μεταξύ των παρισταμένων συνέβαλλε καθοριστικά στην εξάλειψη τους.

Στο πλαίσιο αυτό στην εκδήλωση παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο εκπρόσωπος του εν Θεσσαλονίκη πρωθυπουργικού γραφείου, κ. Γιάννης Παπαγεωργίου, ο βουλευτής Α Θεσσαλονίκης με την ΝΔ, κ. Δημήτρης Κούβελας, και ο περιφερειακός σύμβουλος, κ. Δημήτρης Βάνης. Ακόμα το παρόν έδωσαν ο Καππαδοκικής καταγωγής δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, κ. Σίμος Δανιηλίδης, ο Ποντιακής πρώην δήμαρχος Νεάπολης, κ. Γρηγόρης Χατζησάββας, η τοπική σύμβουλος της κοινότητας Νεάπολης, κα Κλεονίκη Ξιμίνη, καθώς και η πρόεδρος του συλλόγου "μονοπάτια και στόχοι", κα Ειρήνη Παπαδάκη.

Παράλληλα κατά τον σύντομο χαιρετισμό τους όλοι τους συμφώνησαν ότι οι εν Ελλάδι Ποντιακοί σύλλογοι βρίσκονται σε άνθιση περισσότερο ίσως από τους υπόλοιπους. Την παρουσίαση της εκδήλωσης έκανε ο πρόεδρος της Ποντιακής εστίας Νεάπολης, κ. Δημήτρης Ζιγκερίδης, ο οποίος εκτός των άλλων παρουσίασε και τα επιμέρους τμήματα του συλλόγου, με τα λεγόμενα του να δίνουν και την είδηση, μιας θεατρικής από το αντίστοιχο τμήμα, σε σενάριο του ιδίου.

Φυσικά από αυτή δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα τραγούδια και η χοροί της συγκεκριμένης ακριτικής περιοχής του Ελληνισμού.

Ένα κομμάτι που επιμελήθηκαν μουσικά οι αφοί Μουρατίδη, με τον Γιώργο την λύρα και τον Θεόδωρο στο νταούλι, ενώ χόρεψαν κατά σειρά το παιδικό τμήμα, το τμήμα προχωρημένων και το τμήμα παραστάσεων του συλλόγου, με χοροδιδάσκαλο τον κ. Γιώργο Τσακαλίδη.

Μάλιστα οι χορευτές του παιδικού τμήματος εισέπραξαν το δυνατότερο χειροκρότημα από το κοινό. Ωστόσο δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις που πολλοί εκ των θεατών μετείχαν στον χορό… καθιστοί.

Τους χορευτές διαδέχθηκε η χορωδία του συλλόγου, με χορωδό την κα Μιλένα Σπυρίδου και τα μέλη της να τραγουδούν κυρίως καθιστικά Ποντιακά ακούσματα, επίσης υπό την μουσική συνοδεία των αδερφών Μουρατίδη.


Ακολούθως πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του όπως ανέφερε καταγόμενου εκ Πολυδενδρίου Λαγκαδά, κ. Μαυρίδη, αναφορικά με την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού. Μεταξύ άλλων σε αυτή ο ομιλητής είπε ότι τα Ποντιακά τραγούδια διακρίνονται σε δύο μεγάλες ιστορικές περιόδους.

Ειδικότερα η πρώτη περίοδος περιλάμβανε τραγούδια που αναφερόταν στις πριγκιποπούλες της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και ελάχιστα από αυτά διασώζονται. Στην συνέχεια τα μετέπειτα τραγούδια αναφέρονται στα κατορθώματα των ακριτών της Ρωμέικης Αυτοκρατορίας και διασώζονται μέχρι σήμερα. Ακόμα ο κ. Μαυρίδης αναφέρθηκε στις επιρροές των Ποντιακών τραγουδιών από την αρχαία Ελληνική ιστορία και μυθολογία, καθώς και από την Παλαιά διαθήκη, ενώ από αυτά δεν λείπουν και η αναφορές στην Καινή διαθήκη. Αναφορικά με τις κατηγορίες Ποντιακών τραγουδιών ο καθηγητής επισήμανε πως αυτά διακρίνονται στα μεσαιωνικά ανομοιοκάληκτα, τα ομοιοκατάληκτα που μεταφέρθηκαν στον Πόντο από την κυρίως Ελλάδα και τα νεότερα που έχουν στιχουργό.

Τέλος αν κάτι δεν μπορούσε να απουσιάζει από την εν λόγω εκδήλωση, αυτό ήταν οι Ποντιακές γεύσεις.

Ακριβέστερα για τον σκοπό αυτό μέλη του συλλόγου παρασκεύασαν Ποντιακά εδέσματα τα οποία πρόφεραν στους παριστάμενους συνοδεία κρασιού και αναψυκτικών. Μάλιστα από αυτά ξεχωριστής αναφοράς χρίζει ο τανομένος σορβάς.

Ο λόγος για ένα Ποντιακό σουπώδες έδεσμα-ποτό, κάτι σαν τραχανάς, το οποίο οι παλιοί συνήθιζαν να καταναλώνουν ιδιαίτερα τα κρύα χειμερινά βράδια. Κι αν η αυτή η ξεχωριστή αναφορά προκαλεί εντύπωση, προς επιβεβαίωση της έρχεται το γεγονός ότι τράβηξε το ενδιαφέρον όλων των παριστάμενοι, προεξάρχοντος του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, κ. Σίμου Δανιηλίδη, ο οποίος απόλαυσε τουλάχιστον δυο ποτήρια με αυτό.

Πηγή: Seleo

Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

Έφυγε από τη ζωή ο Αμανάτης Ταγκαλίδης, ένας αφοσιωμένος υποστηρικτής του Ποντιακού Ελληνισμού

Έφυγε από τη ζωή ο Αμανάτης Ταγκαλίδης, ένας αφοσιωμένος υποστηρικτής του Ποντιακού Ελληνισμού
Έφυγε από τη ζωή ο Αμανάτης Ταγκαλίδης, ένας αφοσιωμένος υποστηρικτής του Ποντιακού Ελληνισμού

Με ανακοίνωση της η Ποντιακή Εστία Στουτγκάρδης, ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την απώλεια του Αμανάτη Ταγκαλίδη, ενός αφοσιωμένου υποστηρικτή του ποντιακού ελληνισμού και στενού φίλου του συλλόγου, της Ποντιακής Εστίας. Η συνεισφορά του στον σύλλογό ήταν ανεκτίμητη, και η απουσία του θα είναι αισθητή σε όλα τα μέλη, τονίζει.

Ο Αμανάτης Ταγκαλίδης γεννήθηκε το 1937 στη Δράμα από πρόσφυγες γονείς και αργότερα μετανάστευσε στη Γερμανία, όπου δημιούργησε μια μεγάλη οικογένεια και πέτυχε επαγγελματικά στον χώρο της εστίασης. Παράλληλα, αφιέρωσε τη ζωή του στην υποστήριξη της ελληνικής ομογένειας, προσφέροντας αδιάκοπα σε ορφανά, άστεγους, ιδρύματα, συλλόγους και ενορίες.

Διετέλεσε πρόεδρος της θρυλικής Ολυμπιάδας Gerlingen, συμβάλλοντας σημαντικά στην ανάπτυξη του αθλητισμού μεταξύ των Ελλήνων μεταναστών. Επιπλέον, ήταν από τους ιδρυτές του ελληνικού σχολείου στο Gerlingen, αφιερώνοντας χρόνο και πόρους για την εκπαίδευση των παιδιών της κοινότητάς μας.

Η κληρονομιά του Αμανάτη Ταγκαλίδη θα παραμείνει ζωντανή στις καρδιές μας και θα συνεχίσει να εμπνέει τις επόμενες γενιές. Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του και σε όλους όσους είχαν την τιμή να τον γνωρίσουν.

Ας είναι αιωνία η μνήμη του, κλείνει η ανακοίνωση.

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών
Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

Άγνωστοι βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού, που είχε ανεγερθεί σε κεντρικό σημείο του δήμου Νεάπολης-Συκεών το καλοκαίρι του 2023 στη μνήμη των προγόνων μας. Εκμεταλλευόμενοι το σκοτάδι – αφού φρόντισαν προηγουμένως να θέσουν σε αχρηστία το σύστημα φωτισμού του μνημείου – οι δράστες επιχείρησαν να ξηλώσουν το ένα από τα δύο γλυπτά που απεικονίζουν το δράμα του Μικρασιατικού και Ποντιακού Ελληνισμού των αρχών του 20ου αιώνα.

Ήδη ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Στέλιος Γκατζές κατέθεσε μήνυση κατ’ αγνώστων στο Αστυνομικό Τμήμα Συκεών, ενώ η Αστυνομία αναζητά στοιχεία από κάμερες ασφαλείας παρακείμενων καταστημάτων προκειμένου να ταυτοποιηθούν τα στοιχεία των δραστών.

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

Για την δράση των αγνώστων ενημερώθηκε λίγη ώρα μετά το συμβάν από διερχόμενους ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης ο οποίος έφτασε άμεσα στο πάρκο και είδε την μία από τις δύο απεικονίσεις του δράματος των Ελλήνων προσφύγων έτοιμη να πέσει από σχετικά μεγάλο ύψος στο έδαφος με κίνδυνο να τραυματίσει κάποιο από τα μικρά παιδιά που παίζουν στο πάρκο. Όπως διαπίστωσε προσπαθώντας να μεταφέρει σε ασφαλές σημείο το γλυπτό που είναι φτιαγμένο από αλουμίνιο, οι άγνωστοι λειτούργησαν με σχέδιο προκειμένου να προκαλέσουν ζημιά στο μνημείο. Συγκεκριμένα αφού έσπασαν τις κλειδαριές και κατέστρεψαν το σύστημα φωτισμού αφαίρεσαν τις βίδες-στηρίγματα που υπάρχουν στη βάση της μιας από τις δύο στήλες (αυτή που βρίσκεται από την πλευρά της Ρήγα Φεραίου) με αποτέλεσμα να είναι έτοιμη να πέσει. Ο δήμαρχος ειδοποίησε άμεσα τα συνεργεία του δήμου με τους εργαζόμενους να μεταφέρουν στο εργοτάξιο το γλυπτό το οποίο και θα επισκευασθεί και θα επανατοποθετηθεί αποκαθιστώντας στο σύνολο του το έργο.

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

Όλες οι ενέργειες θα γίνουν με συνδρομή του επίτιμου καθηγητή της σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Γιώργου Τσάρα που φιλοτέχνησε το μνημείο. Ο κ. Τσάρας αφού ενημερώθηκε εξέφρασε τη λύπη του για την ζημιά που προκλήθηκε και διαβεβαίωσε ότι το έργο θα αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό. Τα κίνητρα των δραστών παραμένουν άγνωστα καθώς δεν έχει διευκρινιστεί αν στόχος ήταν η προσβολή της μνήμης Ποντίων και Μικρασιατών ή αν επιχείρησαν να κλέψουν το αλουμίνιο με το οποίο είναι κατασκευασμένη η απεικόνιση.

Ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών εξέφρασε την οργή και τον αποτροπιασμό του για τη ζημιά που προκλήθηκε σε ένα τόσο εμβληματικό έργο το οποίο μάλιστα δημιουργήθηκε για να τιμήσει τη μνήμη των προγόνων μας και να μας θυμίζει την πρόσφατη ιστορία μας αλλά και να ενισχύσει τους αγώνες για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας Ποντίων Μικρασιατών και Θρακιωτών.

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

«Θα έπρεπε να ντρέπονται»

«Σε έναν δήμο καθαρά προσφυγικό, το Πάρκο Μνήμης που εγκαινιάσαμε πέρυσι το καλοκαίρι ήταν μία οφειλή στους προγόνους μας. Αυτοί που επιχείρησαν να το καταστρέψουν είτε για να πουλήσουν το μέταλλο, είτε για να προκαλέσουν ζημιά θα έπρεπε να ντρέπονται γιατί προσβάλλουν την μνήμη των παππούδων και των γιαγιάδων τους, και γίνονται σύμμαχοι με τους διώκτες των προγόνων τους» σχολίασε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης.

Βανδάλισαν το Μνημείο Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού στο πάρκο Μνήμης του δήμου Νεάπολης – Συκεών

Υπενθυμίζεται ότι το Πάρκο Μνήμης Ποντιακού και Μικρασιατικού Ελληνισμού του δήμου Νεάπολης-Συκεών που βρίσκεται μεταξύ των οδών Ρήγα Φεραίου – Ανδρέα Παπανδρέου – Ναυπάκτου εγκαινιάστηκε τον Ιούνιο του 2023 ενώ ταυτόχρονα είχαν γίνει και τα αποκαλυπτήρια του μνημείου το οποίο έχει τη μορφή κεκλιμένης στήλης ύψους έξι μέτρων και στην κορυφή του φιλοξενεί επτά φωτισμένα πουλιά τα οποία μεταφέρουν το μήνυμα της ζώσας μνήμης. Τα εγκαίνια έγιναν σε κλίμα έντονης συγκινησιακής φόρτισης ενώ το «παρών» είχαν δώσει τότε εκπρόσωποι της πολιτείας, φορέων, κομμάτων αλλά και συλλόγων και ενώσεων Ποντίων και Μικρασιατών από το δήμο αλλά και ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.