Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015

Το Ημερολόγιο 2015 του συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

Το Ημερολόγιο 2015 του συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης
Το Ημερολόγιο 2015 του συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης

Το νέο του ημερολόγιο του 2015 κυκλοφόρησε ο σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης και η θεματολογία του είναι αφιερωμένη στους Αγίους του Πόντου. Όπως επισημαίνουν στο σημείωμά τους οι Πόντιοι φοιτητές, «εκτός από την πλούσια πολιτιστική μας παράδοση, θεωρούμε άξιο να αναδειχθεί και η πνευματική. Οι Άγιοι του Πόντου αποτελούν σημαντικό κομμάτι της πνευματικής μας παράδοσης και μέσα από αυτό το ημερολόγιο μπορούμε να αντλήσουμε αρκετές πληροφορίες για τον βίο τους».

Ο Ιανουάριος (Καλαντάρτ’ς) αφιερώνεται στον Άγιο Βασίλειο τον Μέγα, ο Φεβρουάριος (Κούντουρον) στον Άγιο Θεόδωρο τον Στρατηλάτη, ο Μάρτιος (Μάρτ’΄ς) στον Όσιο Χριστόδουλο τον θαυματουργό, ο Απρίλιος (Απρίλτ΄ς) στον Όσιο Γρηγόριο από την Νικομήδεια, ο Μάιος (Καλομηνάς) στον Άγιο Ευθύμιο τον Ιερομάρτυρα που καταδικάστηκε σε θάνατο στα ψευτοδικαστήρια της Αμάσειας, τον Ιούνιο (Κερασινός) στον νεομάρτυρα Άγιο Ιωάννη Τραπεζούντος, τον Ιούλιο (Χορτοθέρτ’ς) στον Όσιο Αθανάσιο ο εν Άθω, τον Αύγουστο (Αλωνάρτ΄ς) στον Άγιο Ιωάννη Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τον Σεπτέμβριο (Σταυρίτες) στον Άγιο Μάμα, τον Οκτώβριο (Τριγομηνάς) στον Όσιο Συμεών ο Νέος Θεολόγος), τον Νοέμβριο (Αεργίτες) στον Όσιο Γεώργιο Καρσλίδη τον Ομολογητή και τον Δεκέμβριο (Χριστιανάρτ’ς) στην Αγία Βαρβάρα την Μεγαλομάρτυρα.

Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας
Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Με παραδοσιακά κάλαντα και τραγούδια από την χορωδία του ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας πραγματοποίησε την εκδήλωση κοπής της βασιλόπιτας στην κατάμεστη αίθουσα "Splendor" της Πτολεμαΐδας, με την παρουσία των Τοπικών αρχών, μελών και φίλων του Συλλόγου.

Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Υποδεχόμενη τους προσκεκλημένους η πρόεδρος Φωτεινή Αγγελίδου ευχήθηκε χρόνια πολλά σε όλους, ενώ αίσθηση προκάλεσε η αναφορά της στο «Ποντιακό Καλαντάρι» και στις ιδιαίτερες αυθεντικές ευχές, που συνοδεύουν την πρωτοχρονιάτικη πίτα.

Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Συγχαίροντας την πρόεδρο τα μέλη της Διοίκησης και του Συλλόγου για το πλούσιο έργο που επιτελούν ο Δήμαρχος Εορδαίας Σάββας Ζαμανίδης, ζήτησε από όλους τη συσπείρωση για την προώθηση των Ποντιακών ζητημάτων, ενώ σχετικά με την ολοκλήρωση της στέγης, διευκρίνισε ότι βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο η διαδικασία του εξοπλισμού της.

Τις ευχές του Περιφερειάρχη Δυτ. Μακεδονίας Θεόδωρου Καρυπίδη μετέφερε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Γεώργιος Κωτσίδης, ευχόμενος εμφανώς συγκινημένος στους Ποντίους να συνεχίσουν να κρατούν ψηλά το κεφάλι.

Στα χνάρια της παράδοσης η κοπή πίτας του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Ακολούθησε η βράβευση των παιδιών-μελών του Συλλόγου, τα οποία εισήχθησαν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.

Πηγή: e-Ptolemeos

Χ. Ταβλαρίδης - Ένας Πόντιος που εφοδιάζει τις Αυστραλιανές ένοπλες δυνάμεις

Χ. Ταβλαρίδης - Ένας Πόντιος που εφοδιάζει τις Αυστραλιανές ένοπλες δυνάμεις
Χ. Ταβλαρίδης - Ένας Πόντιος που εφοδιάζει τις Αυστραλιανές ένοπλες δυνάμεις

Η εφημερίδα «The Australian» αφιέρωσε εκτενές δημοσίευμά της στον ομογενή, Χαράλαμπο Ταυλαρίδη, διευθυντή προγραμμάτων της εταιρίας Thales Australia.

Η εν λόγω εταιρία απασχολεί περίπου 3.200 άτομα στην Αυστραλία και ειδικεύεται στην παροχή ηλεκτρονικών συστημάτων στις αυστραλιανές ένοπλες δυνάμεις, αλλά και στον ιδιωτικό τομέα.

Πρόσφατα, το αυστραλιανό υπουργείο Άμυνας της ανέθεσε τα συμβόλαια για τους νέους εξομοιωτές των πολεμικών ελικοπτέρων της.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, αυτό οφείλεται και στις ικανότητες του κ. Ταυλαρίδη.

Ο τελευταίος είναι δραστήριος ομογενής. Υπήρξε πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας και πρωτοστάτης της αναγνώρισης της Ποντιακής Γενοκτονίας από την κυβέρνηση της Νότιας Αυστραλίας.

Κοπή Βασιλόπιτας και βραβεύσεις στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Κοπή Βασιλόπιτας και βραβεύσεις στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα
Κοπή Βασιλόπιτας και βραβεύσεις στην Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτά της κόβει η Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα την Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2015 στις 11:00 π.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Συλλόγου στο κτίριο της Λέσχης.

Παράλληλα με την κοπή της Βασιλόπιττας του Συλλόγου θα γίνει και η βράβευση των αριστούχων μαθητών (παιδιά μελών της Λέσχης και των χορευτικών συγκροτημάτων του Συλλόγου) κατά το σχολικό έτος 2013-2014.


Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα
Φιλώτας Φλώρινας
Τ.Κ. 53070
Τηλ. 2463041875, 6932242844

Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2015

Την ετήσια χοροεσπερίδα του διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Ασπροπύργου "Οι Ακρίτες του Πόντου"

Την ετήσια χοροεσπερίδα του διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Ασπροπύργου "Οι Ακρίτες του Πόντου"
Την ετήσια χοροεσπερίδα του διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Ασπροπύργου "Οι Ακρίτες του Πόντου"

Ο Σύλλογος Ποντίων Ασπροπύργου "Οι Ακρίτες του Πόντου" προσκαλεί και φέτος τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην ετήσια χοροεσπερίδα του, το Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2015 που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα "Διόνυσος" (Α' κλειστή αίθουσα του κτήμα ΔΕΚΑ) στις 8:30 μ.μ.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:

Τραγούδι
- Αλέξης Παρχαρίδης,
- Χαράλαμπος Καστρινόπουλος,
- Μιχάλης Κερχανατσίδης,
- Κώστας Παπαδόπουλος

Λύρα
- Λευτέρης Καμενίδης,
- Γιώργος Κυριακίδης

Νταούλι-Αγγείον
- Χρήστος Μαυρίδης,
- Βασίλης Καρυοφυλλίδης

Πλήκτρα
- Κώστας Φουλίδης

Λαϊκό πρόγραμμα
- Γιώργος Τσαπάς

Για κρατήσεις και περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο τηλ. 6977530711 (Αθηνά Σωτηριάδου).


Σύλλογος Ποντίων Ασπροπύργου "Οι Ακρίτες του Πόντου"
Θέση Γκορυτσά
Ασπρόπυργος Αττικής
Τ.Θ. 7388
Τ.Κ. 19300
Τηλ. & Fax 2105599364

Αλλάζει μέρα το σεμινάριο του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών Θεσσαλονίκης

Αλλάζει μέρα το σεμινάριο του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών Θεσσαλονίκης
Αλλάζει μέρα το σεμινάριο του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών Θεσσαλονίκης

O πρόεδρος και το Δ.Σ. του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών Θεσσαλονίκης σας προσκαλούν την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015 στο τέταρτο από μία σειρά Σεμιναρίων Ψυχικής Υγείας με τον κλινικό ψυχολόγο-ψυχοθεραπευτή κ. Παντελή Κεβρεκίδη με θέμα "Διαταραχές διάθεσης" (Κατάθλιψη).

Ώρα έναρξης 8:00 μ.μ. στην κεντρική αίθουσα του συλλόγου του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών.


Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας-Συκεών Θεσσαλονίκης
Ζαχαρία Γουναρίδη 1
Συκιές - Θεσσαλονίκη
Τ.Κ. 56625
Τηλ. & Fax 2310621280

Άνθρακες ο… θησαυρός της διαδημοτικής συνάντησης για ζητήματα των Ποντίων

Άνθρακες ο… θησαυρός της διαδημοτικής συνάντησης για ζητήματα των Ποντίων
Άνθρακες ο… θησαυρός της διαδημοτικής συνάντησης για ζητήματα των Ποντίων

Σε προεκλογικές υποσχέσεις και τίποτε περισσότερο μετατράπηκε η συνάντηση δημάρχων της ευρύτερης περιοχής με τον υπουργό Επικρατείας Δημήτρη Σταμάτη, για το ζήτημα της επαναφοράς των συντάξεων των Ελλήνων του Πόντου και των Βορειοηπειρωτών.

Η συνάντηση έγινε με πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης Σεραφείμ Τσόκα και συμμετείχαν ο Δήμαρχος Φυλής Χρήστος Παππούς, συνοδευόμενος από τον δημοτικό Σύμβουλο Γιώργο Σονίδη, ο δήμαρχος Ασπροπύργου Νίκος Μελετίου με τους αντιδημάρχους Τάσο Παπαδόπουλο και Παντελή Σαββίδη και ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Νέα Δύναμη» Αχαρνών, Παναγιώτης Γρηγοριάδης,

Στόχος ήταν ν’ ανοίξει ένας δίαυλος επικοινωνίας για την αντιμετώπιση των ζητημάτων των Ελλήνων του Πόντου, ωστόσο η συνάντηση «έκλεισε με δεσμεύσεις απέναντι στους εκπροσώπους των δήμων Φυλής, Ασπροπύργου, και Αχαρνών που αγωνίζονται εδώ και χρόνια διεκδικώντας λύσεις απέναντι σε αυτά τα προβλήματα» όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου του δήμου.

Κοινώς, ευχολόγια και αέρας… κοπανιστός το αποτέλεσμα…

Κοπή πίτας στην Ένωση Ποντίων Μενεμένης "Εύξεινος Πόντος"

Κοπή πίτας στην Ένωση Ποντίων Μενεμένης "Εύξεινος Πόντος"

Η Ένωση Ποντίων Μενεμένης "Εύξεινος Πόντος" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του συλλόγου το Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2015 στις 7 στην αίθουσα του συλλόγου.


ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ "ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ"
26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 22
ΜEΝΕΜΕΝΗ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
T.K. 56122
Τηλ. - Fax: 2310742777
www.pontioimenemenis.gr
pontioimenemenis@yahoo.gr

Γενική Συνέλευση και κοπή βασιλόπιτας, από το Σύλλογο Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου

Γενική Συνέλευση και κοπή βασιλόπιτας, από το Σύλλογο Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου
Γενική Συνέλευση και κοπή βασιλόπιτας, από το Σύλλογο Ποντίων & Βορειοελλαδιτών Σύρου

Ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην κοπή της βασιλόπιτας το Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2015 και ώρα 19.30.

Θα προηγηθεί η Γενική Συνέλευση των μελών στις 18.00.

Με εκτίμηση
Υποπλοίαρχος (ε.α.) Ουρανία Πανταζή Π.Ν.


Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου
Φολεγάνδρου 3
Ερμούπολη, Σύρος
Τηλ. 2281080448 & 6932411950
www.syllogospontionsyrou.blogspot.gr
navyblue@otenet.gr

Ένα ποίημα γραμμένο από Τούρκο και αφιερωμένο στις Γενοκτονίες!

Ένα ποίημα γραμμένο από Τούρκο και αφιερωμένο στις Γενοκτονίες!
Ένα ποίημα γραμμένο από Τούρκο και αφιερωμένο στις Γενοκτονίες!

SERKAN ENGIN: BARBARIAN AND MS DAISY

yes, you are right Ms Daisy, they came
with the wild winds of Greed, brutally
slaughtered all the innocent letters
written on the wall of Grace, even also babies
by burning them alive, before most of them
could not have a toy in their short-length life
with an insufferable last sequence

yes, you are right Ms Daisy, they were
merciless hyena droves born from
Racism, biggest evil of all times,
the bloody verses of Quran
written on the hilt of
their curved swords
feeding their violence
by promising them heaven
as they killed more “heretics”

they were the servants of
remorseless epaulets
they were the slaves of
their own Greed and Savageness
slobberingly

yes, you are right Ms Daisy, they
raped little girls and young women ferociously
without caring their screeches
tearing the deeply embarrassed face of the sky
same horrific verses on their groins
and the permission of pimp epaulets
on their ignoble waists
without any mercy

they were the slaves of
their own Greed and Savageness
slobberingly
they were the servants of
remorseless epaulets

and unfortunately
they were my ancestors
shame on humanity
worst predatory hordes of world history

now, it is hard to erase that “Barbarian” soubriquet
written on my forehead before my birth
it is hard to change to be known as savage
even I am a man feeding his ant friends
with granulated sugar at home
it is hard to explain that I have never hurt
even a wing of a sparrow
I know Ms Daisy, it is hard to introduce me
to your parents
as the man you want to live with
until infinity

SERKAN ENGIN
JUNE 2014

Dedicated to Anahit Manukyan, my best reader in Armenia…

Dedicated to all victims of Armenian Genocide, Assyrian Genocide, Nestorian Genocide, Chaldean Genocide, Pontian Greek Genocide perpetrated by my Turk ancestors…

Dedicated to all genocide victims of World history at Rwanda, Bosnia, Cambodia, Darfur, Holocaust and others…


http://armenian-poetry.blogspot.com.tr/2014/06/serkan-engin-barbarian-and-ms-daisy.html

Ξύπνησε το Ριζό Σκύδρας από τους Μωμόγερους Αγ. Δημητρίου-Ρυακίου

Ξύπνησε το Ριζό Σκύδρας από τους Μωμόγερους Αγ. Δημητρίου-Ρυακίου
Ξύπνησε το Ριζό Σκύδρας από τους Μωμόγερους Αγ. Δημητρίου-Ρυακίου

Μετά από πρόσκληση του Ποντιακού συλλόγου του Ριζού οι «Μωμόγεροι» από τον Άγιο Δημήτριο Ρυακίου Κοζάνης εμφανίστηκαν το Σαββάτο 27 Δεκεμβρίου 2014 για να παρουσιάσουν το έθιμο. Ξεκίνησαν από το κτίριο του συλλόγου και γύρισαν όλες τις γειτονιές του χωριού.

Αρκετοί κάτοικοι είχαν ετοιμάσει διάφορα Ποντιακά εδέσματα με κρασί και τσίπουρο και τα προσέφεραν στους «Μωμόγερους».

Παρουσίασαν επίσης και το δρώμενο με την νύφη όπως θα δείτε στο βίντεο που ακολουθεί:


Πηγή: TasTV

Μιχάλης Καραβέλας: Βουλευτικές εκλογές 2015 και Ποντιακός Ελληνισμός

Μιχάλης Καραβέλας: Βουλευτικές εκλογές 2015 και Ποντιακός Ελληνισμός
Μιχάλης Καραβέλας: Βουλευτικές εκλογές 2015 και Ποντιακός Ελληνισμός

Tου Μιχάλη Καραβέλα
υποψήφιου βουλευτή των ΑΝ.ΕΛ. στη Β’ Θεσσαλονίκης

Σε λίγες ώρες απ’ τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι απόγονοι του Ελληνισμού «της καθ’ ημάς Ανατολής» και κυρίως ο Ποντιακός Ελληνισμός, μαζί με τον υπόλοιπο Ελληνικό λαό, θα κληθούν να επιλέξουν αυτούς που θα τον κυβερνήσουν στα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Σε μια περίοδο οξυμένης οικονομικής κρίσης, που έχει προκαλέσει όχι μόνο την βαριά υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου του ελληνικού λαού αλλά και την πλήρη σχεδόν κατάρρευση του κώδικα αξιών του, ίσως φαίνεται μη ρεαλιστικό να παλεύει κανείς σήμερα για την περιφρούρηση των εθνικών μας δικαίων.

Εδώ και είκοσι χρόνια οι απόγονοι του Ελληνισμού της Ανατολής, μετά και τις αποφάσεις της Ελληνικής Βουλής, που αναγνώρισε το δικαίωμα στην μνήμη των Ποντίων για την Γενοκτονία των προγόνων τους και την ανάλογη αναγνώριση για τους υπόλοιπους Μικρασιάτες Έλληνες, ανέπτυξαν την πεποίθηση ότι το Ελληνικό Κράτος θα περιελάμβανε στην ατζέντα της εξωτερικής του πολιτικής και την διεκδίκηση της διεθνούς αναγνώρισης αυτής της Γενοκτονίας, κάτι που δεν έγινε ποτέ.

Σήμερα δυστυχώς, και μάλιστα από πολιτικές δυνάμεις οι οποίες επιθυμούν να αναλάβουν την διακυβέρνηση της χώρας, ακούγονται και διατυπώνονται περίεργες, αν μη τι άλλο, θέσεις, όπως «η αιματηρή εκδίωξη των χριστιανικών πληθυσμών από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη» αγνοώντας (!;!;!) το τι προηγήθηκε πριν την Μικρασιατική εκστρατεία, γιατί σ’ αυτά τα γεγονότα αναφέρεται η Γενοκτονία.

Ακόμα δεν πρέπει να μας διαφεύγει η αλγηνή συμπεριφορά των κομμάτων της συγκυβέρνησης του 2012 (Ν.Δ., ΠΑ.ΣΟΚ., ΔΗ.ΜΑΡ.) , που στέρησε από τους υπερήλικες νεοπρόσφυγες το ελάχιστο επίδομα του Ο.Γ.Α. οδηγώντας τους στην εξαθλίωση (Γενοκτονία με σύγχρονα μέσα).

Ο Προσφυγικός Ελληνισμός, μαζί με όλους τους συνέλληνες, έχει σήμερα μια μοναδική ευκαιρία να κάνει τις επιλογές του, στέλνοντας στην αυριανή Ελληνική Βουλή, αναγνωρισμένους αγωνιστές που με τη στάση ζωής τους και το παράδειγμά τους, μπορούν να αποτελέσουν εγγύηση της περιφρούρησης των εθνικών τους δικαίων και διεκδικήσεων.

Ισραηλινός πρεσβευτής: «Δεν πρόκειται να αναγνωρίσουμε την Γενοκτονία των Αρμενίων»

Ισραηλινός πρεσβευτής: «Δεν πρόκειται να αναγνωρίσουμε την Γενοκτονία των Αρμενίων»
Ισραηλινός πρεσβευτής: «Δεν πρόκειται να αναγνωρίσουμε την Γενοκτονία των Αρμενίων»

Ο Ισραηλινός πρεσβευτής στο Αζερμπαϊτζάν δήλωσε πως η χώρα του δεν σκοπεύει να αναγνωρίσει την γενοκτονία των Αρμενίων.

Ο Rafael Harpaz αναφερόταν σε ορισμένους Ισραηλινούς πολιτικούς οι οποίοι κάλεσαν την ισραηλινή κυβέρνηση να αναγνωρίσει την Γενοκτονία των Αρμενίων.

«Το Ισραήλ είναι μια δημοκρατική χώρα και όλοι έχουν την δική τους γνώμη. Η κυβέρνηση έχει και αυτή την δική της ξεκάθαρη γνώμη» δήλωσε στο Azernews.

Ο ίδιος είπε πως το Ισραήλ δεν αναγνώρισε ποτέ και ούτε σκοπεύει  να αναγνωρίσει την αποκαλούμενη όπως είπε γενοκτονία των Αρμενίων

«Σε ότι αφορά την κυβέρνηση η πολιτική της είναι ξεκάθαρη και έχει γίνει γνωστή από προηγούμενη τοποθέτηση του υπουργού Εξωτερικών Avigdor Lieberman», είπε ο Harpaz.

Παράλληλα ο Ισραηλινός πρεσβευτής δήλωσε πως ελπίζει σε ένα καλύτερο επίπεδο σχέσεων με την Τουρκία.

«Υπάρχουν αρκετά κοινά ενδιαφέροντα και συμφέροντα για εμάς να συνεργαστούμε. Θα φέρω ως παράδειγμα τις τουρκικές Αερογραμμές, τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία που δραστηριοποιείται στο Ισραήλ.

Η Κωνσταντινούπολη από την άλλη είναι ο μεγαλύτερος διαμετακομιστικός σταθμός για τους Ισραηλινούς. Το ίδιο ισχύει για τον τουρισμό και το εμπόριο το οποίο επίσης σημειώνει πρόοδο. Ελπίζουμε πως οι σχέσεις μας με την Τουρκία θα βελτιωθούν», είπε ακόμη ο Harpaz.

Πηγή: DefenceNet - AzerNews

Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Ευγενίου στην Τραπεζούντα

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Ευγενίου στην Τραπεζούντα
Ο Ιερός Ναός του Αγίου Ευγενίου στην Τραπεζούντα

Στο πλαίσιο αναγνώρισης και προβολής της μνήμης του Αγίου Ευγενίου ανεγέρθηκε και ναός στον ομώνυμο λόφο ως τμήμα ενός ευρύτερου μοναστηριακού συγκροτήματος. Χτισμένος μόλις 190 μέτρα ανατολικά της ακρόπολης της Τραπεζούντας και με θέα προς το φαράγγι που τον περιβάλλει, διακρινόταν για την οχυρή θέση του. Πρόκειται για μια βασιλική που μετασκευάστηκε σε τρουλαίο ναό, σε μια προσπάθεια διαμόρφωσης σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού, με πενταγωνική κεντρική αψίδα και πεταλόμορφες αψίδες στα παραβήματα.

Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς κατασκευάστηκε ο ναός, πάντως στις αρχές του 11ου αιώνα υπήρχε ήδη, οπότε ο αυτοκράτορας Βασίλειος Β΄ Βουλγαροκτόνος χορήγησε τη διακόσμησή του. Επισκευές και μετασκευές πραγματοποιήθηκαν στο μνημείο περίπου το 1291 και μετά το 1340, ενώ στην τελευταία πεντηκονταετία του 14ου αιώνα προστέθηκαν αυτοκρατορικά πορτρέτα και τοιχογραφίες στο εσωτερικό του ναού. Φαίνεται πως όλοι οι Μεγάλοι Κομνηνοί, από τον Αλέξιο Α΄ ως τον Αλέξιο Γ΄, θέλησαν να δηλώσουν την παρουσία τους στο αφιερωμένο στον προστάτη άγιό τους καθίδρυμα. Τοιχογραφημένο ήταν επίσης και τμήμα των εξωτερικών επιφανειών του ναού. Οι τοιχογραφίες του 14ου αιώνα στο εσωτερικό του είναι σήμερα ασβεστωμένες και ίσως να διατηρούνται σε καλή κατάσταση.

Σχετικά θέματα

- Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευγένιος, ο πολιούχος της Τραπεζούντας

- Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου

Την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας επισκέφτηκε ο Απόστολος Εμμανουηλίδης

«Μας ενώνει η ίδια καταγωγή, το ίδιο πάθος και η ίδια αγάπη για τις αλησμόνητες πατρίδες μας»
Την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας επισκέφτηκε ο Απόστολος Εμμανουηλίδης

Την Εύξεινο Λέσχη Βέροιας επισκέφτηκε σήμερα Σάββατο 17 Δεκεμβρίου ο υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ Ημαθίας Απόστολος Εμμανουηλίδης. «Είστε ένας από τους πιο δραστήριους Συλλόγους και είμαι σίγουρος ότι έτσι θα συνεχίσετε. Μας ενώνει η ίδια καταγωγή το ίδιο πάθος και η ίδια αγάπη για τις αλησμόνητες πατρίδες μας», τους είπε μεταξύ άλλων ο κ. Εμμανουηλίδης. 

«Είστε το θησαυροφυλάκιο στο οποίο φυλάσσετε την παράδοση, την εθνική μνήμη και την εθνική συνείδηση» κατέληξε. Αφού συζήτησε με τον Πρόεδρο της Λέσχης Χαράλαμπο Καπουρτίδη και το Διοικητικό Συμβούλιο για θέματα που απασχολούν τη Λέσχη, δήλωσε ότι ήταν, είναι και θα είναι πάντα δίπλα τους, πέραν πάσης αμφιβολίας, σε κάθε προσπάθεια και σε κάθε πρόβλημα που τυχόν θα προκύψει.

Συνέντευξη του απερχόμενου προέδρου της ΠΟΕ και υπ. Βουλευτή Γιάννη Αντωνιάδη

Συνέντευξη του απερχόμενου προέδρου της ΠΟΕ και υπ. Βουλευτή Γιάννη Αντωνιάδη
Συνέντευξη του απερχόμενου προέδρου της ΠΟΕ και υπ. Βουλευτή Γιάννη Αντωνιάδη

Συνέντευξη στο Livemedia παραχώρησε ο απερχόμενος πρόεδρος της ΠΟΕ και υπ. Βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στη Φλώρινα.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και σε θέματα των Ποντίων και της Παμποντιακής Ομοσπονδίας ως απερχόμενος πρόεδρος της αλλά και στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον Πρωθυπουργό και τα θέματα που τέθηκαν. Διευκρίνισε ότι για λόγους δεοντολογίας και ηθικής την μέρα που ανακοινώθηκε η υποψηφιότητα του ως βουλευτής, υπέβαλε την παραίτηση του από πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας.

Επίσης τόνισε πως χρειάζεται μία νέα αρχή και κατηγόρησε τους βουλευτές της περιοχής ως βαρίδια αντί να είναι οι μπροστάρηδες στην ανάπτυξη, όπως χαρακτηριστικά τόνισε.

Δείτε όλη τη συνέντευξη εδώ.

Να σημειώσουμε ότι σε επικοινωνία που είχε το e-Pontos.gr με μέλη του Δ.Σ., μας τόνισαν ότι δεν έχουν ενημερωθεί μέχρι στιγμής για παραίτηση του κ. Αντωνιάδη.

Λαφαζάνης στο Ria Novosti: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αποκαταστήσει τη σύνταξη στους Ομογενείς μας του Πόντου

Λαφαζάνης στο Ria Novosti: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αποκαταστήσει τη σύνταξη στους Ομογενείς μας του Πόντου
Λαφαζάνης στο Ria Novosti: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αποκαταστήσει τη σύνταξη στους Ομογενείς μας του Πόντου

Συνέντευξη στο Ria Novosti σε ένα από τα μεγαλύτερα πρακτορεία ειδήσεων της Ρωσίας και στον ανταποκριτή του στην Αθήνα Γκενάντι Μέλνικ παραχώρησε ο πρώην κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφιος στη Β΄ Πειραιά Παναγιώτης Λαφαζάνης. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε ολόκληρη από το πρακτορείο ενώ εκτεταμένα τμήματα της αναμεταδόθηκαν από τον ρωσικό τύπο και από  πολλές ιστοσελίδες της Ρωσίας, απόδειξη του ισχυρού ενδιαφέροντος στη Ρωσία για τις εξελίξεις στην Ελλάδα.

Η τελευταία ερώτηση στη συνέντευξη είχε "Ποντιακό" ενδιαφέρον:

Και μια τελευταία ερώτηση σχετικά με τη Ρωσία. Δύο χρόνια πριν η Νέα Δημοκρατία κατάργησε τις συντάξεις για τους υπερήλικες ομογενείς σας από τον Πόντο και τη Βόρεια Ήπειρο. Τώρα ο Α. Σαμαράς εγγυάται την επαναφορά των συντάξεων αυτών. Ποια είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα αυτό;

Ο κ. Σαμαράς εμπαίζει τους ομογενείς μας από τον Πόντο και από την Ρωσία, που ήρθαν στην Ελλάδα, διότι αυτός έκοψε τη σύνταξή τους. Την έκοψε σε δεκάδες χιλιάδες ομογενείς που την είχαν απόλυτη ανάγκη για να επιβιώσουν, και προεκλογικά έρχεται να τάξει ότι αυτός που έκοψε την σύνταξη και είχε τη δυνατότητα να την επαναφέρει όσο ήταν κυβέρνηση, θα το κάνει αυτό μετά τις εκλογές. Είναι ένας καθαρός εμπαιγμός.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εξαγγείλει ότι θα αποκαταστήσει τη σύνταξη σε όλον αυτόν τον κόσμο ο οποίος είναι αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνισμού. Οι ομογενείς μας του Πόντου, οι ομογενείς μας από τη Ρωσία, πρέπει να είναι βέβαιοι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα αποκαταστήσει αυτήν την αδικία και θα επαναφέρει τη σύνταξη.

Αναλυτικά όλη  η συνέντευξη εδώ.

Επίσκεψη αγάπης στο ΚΑΦΚΑ Αμυνταίου από την Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Επίσκεψη αγάπης στο ΚΑΦΚΑ Αμυνταίου από την Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα
Επίσκεψη αγάπης στο ΚΑΦΚΑ Αμυνταίου από την Εύξεινο Λέσχη Φιλώτα

Η Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων επισκέφθηκε το Κέντρο Αποθεραπείας Φυσικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης (ΚΑΦΚΑ Αμυνταίου) για να δώσει ευχές στους αρρώστους και το ιατρικό προσωπικό.

Πηγή: e-Ptolemeos

Τα "Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος 2015’’ για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού


Τα "Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος 2015’’ για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού
Τα "Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος 2015’’ για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού

του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα

Τα ‘’Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος 2015’’ (έκδοσις Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος) ‘’έχουν αφιερωθή, Συνοδική Διαγνώμη, εις την γενοκτονίαν του Ποντιακού Ελληνισμού επί τη συμπληρώσει εκατονταετηρίδος από της απαρχής των διώξεων και εκκαθαρίσεων (1915) των Ελλήνων του Πόντου και των λοιπών περιοχών της Ανατολής’’ (σελ. 5).

Το εισαγωγικό σημείωμα με τίτλο ‘’Τα άμωμα σφάγια του Ελληνισμού του Πόντου’’, με ανάθεση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ‘’συνέταξεν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος ως επίγονος προσφύγων εκ του μαρτυρικού Πόντου’’ (σελ. 5).

Στο σημείωμα ο Σεβ. Δράμας κ. Παύλος προτάσσει τον αποστολικό λόγο: ‘’ελιθάσθησαν, επρίσθησαν, επειράσθησαν, εν φόνω μαχαίρας απέθανον, περιήλθον εν μηλωταίς, εν αιγείοις δέρμασιν, υστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι… Εβρ. 11,37’’, (σελ. 7). Λιθοβολήθηκαν, πριονίστηκαν, πέρασαν δοκιμασίες, θανατώθηκαν με μαχαίρια, περιπλανήθηκαν ντυμένοι με προβιές και κατσικίσια δέρματα, έζησαν σε στερήσεις, υπέφεραν καταπιέσεις, θλίψεις και κακουχίες. Η αναφορά αυτή στον αποστολικό λόγο συμπυκνώνει και ιεροποιεί όλο το απερίγραπτο δράμα των χριστιανικών πληθυσμών του Πόντου και της Μικρασίας.  

Μέσα στις 25 σελίδες του σημειώματός του ο Σεβ. παραθέτει με τον πιο αδρό τρόπο τους εξευτελισμούς και τα πάνδεινα (για τα οποία φρικιά ο νους του ανθρώπου)  που υπέστησαν οι κυνηγημένοι πληθυσμοί από την καταδιωκτική μανία των φανατισμένων και υποστηριζόμενων από τους ισχυρούς της γης και από τις τουρκικές κρατικές αρχές, άτακτων στιφών, των τσετών αλλά και από κρατικούς επισήμους.

Το προλογικό σημείωμα περιλαμβάνει τον πρόλογο και 4 κεφάλαια.

Στον πρόλογο, για την αθλιότητα των γεγονότων, αποδίδεται ιστορική ευθύνη στη Γερμανία: ‘’Η ιστορία μαρτυρεί ότι η Γερμανία του Κάιζερ είναι ο ηθικός αυτουργός των εγκλημάτων κατά των εν Τουρκία χριστιανών και πάντων των Ελλήνων. Η Γερμανία δεν εδίστασε να ενδώση εις τας απαιτήσεις του παντουρκισμού και εις βάρος των χριστιανικών λαών της Ανατολής’’ (σελ. 8).

Στο κεφάλαιο 1, με τίτλο: ‘’Ο α’ παγκόσμιος πόλεμος. Η σφαγή των Αρμενίων’’, ο Σεβ. Δράμας περιγράφει όλη την ασύλληπτη βαρβαρότητα: ‘’Το καλοκαίρι του 1915 το αρμενικόν έθνος της Μικράς Ασίας και του Πόντου εκηρύχθη εκτός νόμου και παρεδόθη εις τας αγρίας ορμάς και τα κτηνώδη ένστικτα της τουρκικής φυλής. .. Τα στρατιωτικά και αστυνομικά όργανα συνελλάμβανον τας οικογενείας των Αρμενίων, τας ωδήγουν έξωθι των πόλεων και των χωρίων και τας παρέδιδον εις τα άτακτα στίφη των τσετών, άτινα τας έσφαζον με μαχαίρας, πελέκεις, ρόπαλα και ξιφολόγχας και παντός είδους αιχμηρά όργανα. Τους ετυφέκιζον, τους έκαιον ζωντανούς και τους ηκρωτηρίαζον…Αι ωραιότεραι των γυναικών επεδίδοντο εις φρικτοτάτους βιασμούς και ακατανόμαστα όργια μέχρις εξαντλήσεως των θυμάτων των, άτινα τελικώς κατεσφάζοντο και τα πτώματά των ερρίπτοντο εις την θάλασσαν, εις διάφορα ποτάμια και τας άκρας των δρόμων’’ (σελ. 12). Η λέξη φρίκη ωχριά μπροστά στις πράξεις.

Βαρβαρότητα και απεχθέστατες πράξεις που επαναλήφθηκαν (χωρίς ντροπή, ανάνηψη και ανάληψη ευθυνών ούτε από την τουρκική εξουσία ούτε από το φανατισμένο όχλο ούτε από τη διεθνή κοινότητα) και επί του ελληνικού γένους του Πόντου και της Μικρασίας, όπως στα υπόλοιπα 2, 3 και 4 κεφάλαια του σημειώματός του αναφέρει με στοιχεία, ονόματα, τόπους και χρονολογίες ο Σεβ. Δράμας κ. Παύλος.

Στο κεφάλαιο 2, με τίτλο: ‘’Η τραγωδία των Ελλήνων του Πόντου’’, αναφέρεται ο Σεβ. με συγκεκριμένα στοιχεία στο ‘’σχέδιο εξοντώσεως’’ του ελληνικού πληθυσμού, του οποίου (σχεδίου) ‘’κύριος εμπνευστής και καθοδηγητής ήτο ο Γερμανός στρατηγός Liman von Sanders’’. (σελ. 13). ‘’Ο Πόντος τότε ήτο διηρημένος εις εξ (6) μητροπολιτικάς επαρχίας: Τραπεζούντος, Χαλδίας, Κολωνίας, Νεοκαισαρείας, Αμασείας και Ροδοπόλεως’’ (σελ. 15). Το σχέδιο εξόντωσης ‘’εφηρμόσθη εις ολόκληρον τον Πόντον κατά τα τέλη Απριλίου 1916 και έλαβε τεραστίας διαστάσεις τον χειμώνα του έτους 1916-1917’’ (σελ. 13). Τα θύματα υπήρξαν πολλά: ‘’Από της ενάρξεως του πολέμου μέχρι του Μαρτίου 1924 (οι Έλληνες του Πόντου, σφαγιασθέντες και εξολοθρευθέντες) οι φονευθέντες, απαγχονισθέντες και αποθανόντες εκ πείνης, ασθενειών, κακουχιών και εκτοπίσεων ανέρχονται εις τριακοσίας πεντήκοντα τρεις χιλιάδες (353.000)’’. (σελ. 16).

Στο κεφ. 3 με τίτλο: ‘’Τα μαρτύρια των Ελλήνων της Μητροπόλεως Ροδοπόλεως’’, γίνεται εκτενής αναφορά στις διώξεις των κατοίκων ‘’της περιφερείας αυτής οι οποίοι υπέστησαν τα πάνδεινα…’’. (σελ. 17). Τέτοιες ήταν οι φρικαλεότητες των ατάκτων, ώστε ‘’οι εξέχοντες του Τζεβιζλίκ Τούρκοι έντρομοι κατήλθον εις Τραπεζούντα διαμαρτυρόμενοι διά τα ανήκουστα ταύτα μέτρα, τονίζοντες εις τας αρχάς ότι: το Τζεβιζλίκ κράζει προς τον ουρανόν καθ’ ημών. Θα είμεθα καταδικασμένοι μεταξύ των εθνών’’ (σελ. 22). Η δίκαιη διαμαρτυρία τους έπεσε στο κενό: ‘’Εις μάτην όμως διεμαρτύροντο, διότι αι διαταγαί, άνωθεν προερχόμεναι, την εξόντωσιν των Ελλήνων επεδίωκον και ήσαν ρηταί’’ (σελ. 22).

Στο κεφ. 4, με τίτλο: ‘’Η καταστροφή των τριών Πατριαρχικών και Σταυροπηγιακών μονών του Πόντου’’, αναφέρεται στα ‘’τρία μεγάλα μοναστήρια του Πόντου, του Αγίου Ιωάννου Βαζελώνος, της Παναγίας Σουμελά και του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα’’ (σελ. 28) στην προσφορά τους στο λαό και στις λεηλασίες, τις καταστροφές, τους τουφεκισμούς και τις σφαγές μοναχών και ειρηνικών πληθυσμών που ζητούσαν εναγωνίως προστασία σε αυτά.

Το σημείωμα του Σεβ. κ. Παύλου τελειώνει με την αναφορά στη Συνθήκη της Λωζάνης (30 Ιανουαρίου του 1923) ‘’περί ανταλλαγής των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας’’ (σελ. 33). Με τη Συνθήκη, γράφει ο Σεβ., ‘’εκρίθη η τύχη του υποδούλου ελληνισμού του μικρασιατικού χώρου και αι χώραι εκείναι, αίτινες επί χιλιετίας υπήρξαν κοιτίδες του εθνικού μας βίου, μεγαλείου και πολιτισμού του αυτοδημιούργητου ελληνισμού κατεδικάσθησαν εις ερήμωσιν. Αι παντός είδους ατιμώσεις, αι σφαγαί και οι εξανδραποδισμοί και οι επαχθείς διωγμοί, τους οποίους υπέστησαν οι Έλληνες του Πόντου και της Μικράς Ασίας ενομιμοποιήθησαν’’ (σελ. 34).

Στον επίλογο του σημειώματος ο Σεβ. Δράμας κ. Παύλος αναφέρεται σε δυο σημαντικές προσωπικότητες από τον τουρκικό και τον ελληνικό χώρο: στον Τούρκο διανοούμενο Ali Ertem και στον Μητροπολίτη Τραπεζούντος Χρύσανθο.  

Ο πρώτος (ο Ali Ertem) διαμένει στην Φραγκφούρτη της Γερμανίας, είναι πρόεδρος του ‘’Συλλόγου ενάντια στη γενοκτονία’’ και το 2002 προλογίζοντας το 14τομο έργο του καθηγητή Κωνσταντίνου Φωτιάδη ‘’Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου’’ προβαίνει σε καταγγελία προς το τουρκικό κράτος για τις απάνθρωπες πράξεις του στους πληθυσμούς του Πόντου και της Μικρασίας και επισημαίνει τους μελλοντικούς πιθανούς κινδύνους από τη ‘’στάση αυτή του κράτους στην Τουρκία που προωθεί την κοινωνική κατάπτωση και καταστρέφει το μέλλον μας’’ (σελ. 35). ‘’Η τουρκική δημοκρατία (γράφει ο Τούρκος Ali Ertem)  ως νόμιμος διάδοχος της οθωμανικής αυτοκρατορίας έχει την ηθική, πολιτική και νομική ευθύνη για τα εγκλήματα των Νεοτούρκων, έστω κι αν προσπαθεί να αποποιηθεί την ευθύνη…’’ (σελ. 36). Γνωρίζοντας τον σκληρό πυρήνα του τουρκικού κράτους και την απέλπιδα προσφυγή σ’ αυτό, προσφεύγει στη διεθνή κοινότητα: ‘’Είναι αδύνατο δίχως πίεση της δημοκρατικής διεθνούς γνώμης, χωρίς διεθνή υποστήριξη των δημοκρατικών δυνάμεων στην Τουρκία και το εξωτερικό να σπάσει αυτό το ταμπού. Παρακαλούμε όλους τους δημοκρατικούς-προοδευτικούς θεσμούς και προσωπικότητες να στηρίξουν την επιθυμία μας, δηλαδή την απαίτηση για αναγνώριση της γενοκτονίας και την απαίτηση για δικαιοσύνη και δίκαιο σ’ αυτούς που το δικαιούνται’’. (σελ. 37).  Ali Ertem, Τούρκος διανοούμενος. Να μια καλή ευκαιρία για την ελληνική διανόηση: να ξεκινήσει ένα διάλογο αλήθειας, δικαιοσύνης και ειρήνης.

Το σημείωμα κλείνει με τη διαπίστωση του Μητροπολίτη Τραπεζούντος Χρύσανθου, για τα αίτια της καταστροφής, όπως περιγράφεται στο έργο του ‘’Η Εκκλησία της Τραπεζούντος’’. Γράφει τις πικρές αλήθειες:

‘’Τη ενόχω συνεργία δύο μεγάλων χριστιανικών Δυνάμεων της Δύσεως, της Γερμανίας και της Αυστρίας, κατά τα έτη 1914-1918 εσφάγη υπό των Νεοτούρκων ολόκληρον έθνος, το Αρμενικόν και εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων βιαίως απεσπάσθησαν από των εστιών αυτών και απέθανον εν τη εξορία’’ (σελ. 37).

‘’Τη ενόχω συνεργία των συμμάχων χριστιανικών Δυνάμεων της Δύσεως κατά τα έτη 1919-1922 το εθνικόν κίνημα των Τούρκων του Μουσταφά Κεμάλ πασά συνεπλήρωσε το έργον των Νεοτούρκων και κατά εκατοντάδας απηγχονίζοντο Έλληνες κληρικοί και πρόκριτοι του Πόντου…ενώ χιλιάδες άλλαι στρατευσίμων νέων κατεδικάζοντο εις τον διά της πείνης και των ταλαιπωριών θάνατον εν τη εξορία’’ (σελ. 37). 

Το αποτέλεσμα ήταν οδυνηρό: ‘’Και επήλθε κατά τον Αύγουστον του 1922 η Μικρασιατική καταστροφή και επηκολούθησεν εν έτει 1923 η ανταλλαγή των πληθυσμών και η εντεύθεν ερήμωσις του Πόντου, Μικράς Ασίας και Θράκης και η καταστροφή ολόκληρου χριστιανικού πολιτισμού’’ (σελ. 37-38).

Η ελληνική διανόηση και πολιτική, οι πολιτιστικοί σύλλογοι και άλλες προσωπικότητες, ας αναπτύξουν πρωτοβουλίες και δράσεις με πίστη και τόλμη. Εξ άλλου ερείσματα καλής προαιρέσεως υπάρχουν παντού. Σε όλα τα έθνη και σε όλους τους λαούς. Ωστόσο ‘’μέχρι της σήμερον αι ψυχαί όλων αυτών των αμώμων θυμάτων….. πτερυγίζουν ανά τους θόλους του ουρανού και επιμόνως δονούν τας Πύλας του, ζητούσαι την επανόρθωσιν… και την αποκατάστασιν της δικαιοσύνης’’ (σελ. 34).

Για όλα τα παραπάνω ευχαριστούμε τον άγιο Δράμας. Ο Θεός να τον έχει καλά.

π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας, παπαδάσκαλος

Πηγή: Kozan

Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευγένιος, ο πολιούχος της Τραπεζούντας

Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευγένιος, ο πολιούχος της Τραπεζούντας
Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευγένιος, ο πολιούχος της Τραπεζούντας


Στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ., μία εποχή, όπου ο χριστιανισμός εμφανίστηκε κι άρχισε να εξαπλώνεται στην ευρύτερη περιοχή του Πόντου υπό την αυτοκρατορία των Διοκλητιανού και Μαξιμιανού, ο Άγιος Ευγένιος έζησε και μαρτύρησε στην Τραπεζούντα.

Σε μία περίοδο σκληρών, ίσως και των σκληρότερων, διωγμών απέναντι στους Χριστιανούς, όταν οι έπαρχοι της Καππαδοκίας και Αρμενίας, Λυσίας και Αγρικόλαος, έκαναν πράξη το απάνθρωπο διάταγμα να θανατώνουν κάθε πιστό της νέας θρησκείας, ο Άγιος Ευγένιος έζησε και μαρτύρησε, μαχόμενος κάθε στιγμή υπέρ της παρρησίας της βαθιάς του πίστης στον Ιησού Χριστό και το κήρυγμά του. Κατά τον Ιανουάριο του 290 μ.Χ., ξεκινά το μαρτύριο του Ευγενίου και των συναθλητών του (Κανιδίου, Ουαλεριανού και Ακύλα).

Εθνικοί της Τραπεζούντας καταγγέλλουν στο Λυσία τους τέσσερεις συναθλητές με την κατηγορία ότι διδάσκουν το λόγο του Εσταυρωμένου και κρύβονται σε δασώδη περιοχή. Οι διώκτες οδηγούνται στη σύλληψη του Κανιδίου, αρχικά, κι έπειτα του Ουαλεριανού καθ’ υπόδειξη του Ακύλα, ο οποίος είχε ήδη ομολογήσει την πίστη του στο Χριστό. Οι τρεις συναθλητές περνούν όλη τη νύχτα στη φυλακή προσευχόμενοι και ψάλλοντας ύμνους στο Θεό. Το πρωί της επομένης ημέρας καλούνται να εμφανισθούν μπροστά στο Λυσία, που έχει φτάσει στην Τραπεζούντα, ανακρίνονται και για μία ακόμη φορά, ομολογούν την πίστη τους. Η παραδοχή της πίστης τους φέρνει αναπόφευκτα το μαστίγωμά τους κι αφού υποβάλλονται σε φριχτότερα βασανιστήρια, επιστρέφουν στη φυλακή.

Εν τω μεταξύ, στον Άγιο Ευγένιο, ο οποίος ολόκληρο το διάστημα αυτό κρυβόταν σε μία σπηλιά μέσα στο δάσος, παρουσιάζεται ο ίδιος ο Χριστός. Τότε, τον παροτρύνει να φανερωθεί και να αναγγείλει την πίστη του. Και πράγματι, ο Άγιος ψάλλει και υμνεί το Θεό. Οι προσευχές του ακούγονται και προδίδουν την παρουσία του σε μία γυναίκα που περνά, τυχαία, από εκεί για να μαζέψει ξύλα. Στο άκουσμα των προσευχών του τρέχει ταραγμένη στην πόλη και τον καταδίδει. Σε μικρό χρονικό διάστημα, ο Άγιος συλλαμβάνεται και κακοποιημένος οδηγείται στη φυλακή, όπου περνά τη νύχτα δοξάζοντας το Θεό. Την επομένη άγεται στο Δούκα Λυσία ενώπιον του οποίου ομολογεί την πίστη του. Ωστόσο, ο ίδιος ο Λυσίας τον προτρέπει να προσφέρει θυσία στους θεούς των ειδωλολατρών με αντάλλαγμα τη ζωή του.

Ο Ευγένιος δέχεται και με πλήθος κόσμου να τον ακολουθεί, εισέρχεται σε έναν ειδωλολατρικό ναό. Καθʼόσο ο Άγιος προσεύχεται στο Χριστό, το συγκεντρωμένο πλήθος παρακολουθεί έκπληκτο τρία ειδωλολατρικά αγάλματα να θρυμματίζονται και την ίδια στιγμή τα δαιμόνια να παρακαλούν τον Άγιο να μην τα εκδιώξει. Παρά το άξιον θαυμασμού γεγονός, ο Λυσίας προτείνει και πάλι στον Ευγένιο να προσφέρει θυσία στους ειδωλολατρικούς θεούς. Ο Άγιος όμως ειρωνευόμενος, αρνείται την πρόταση αυτή. Υπομένοντας τα φριχτά βασανιστήρια που ακολουθούν, ο Ευγένιος δεν υποκύπτει, παραμένει προσηλωμένος στην πίστη του. Έξαλλος, τότε ο Δούκας διατάζει να ετοιμασθεί μια μεγάλη κάμινος και να ριχθούν μέσα και οι τέσσερεις συναθλητές.

Άγγελος Κυρίου αφαιρεί εξαίφνης τη δύναμη της φωτιάς κ’ έτσι, οι δήμιοι που καταφθάνουν τρεις ημέρες αργότερα στον τόπο του μαρτυρίου αντικρίζουν τους τέσσερεις πιστούς σώους και αβλαβείς. Συνειδητοποιώντας αυτό το αληθινά μεγάλο θαύμα, οι τρεις δήμιοι αλλάζουν πίστη και προσέρχονται στο Χριστιανισμό. Αποφασισμένος ο Λυσίας να εκτελέσει την εντολή που του είχε δοθεί, διατάζει τον αποκεφαλισμό των τριών συναθλητών και τη σταύρωση του Ευγενίου. Τα σώματα των τριών μαρτύρων κλέπτονται από ευσεβείς χριστιανούς, οι οποίοι, όμως, λόγω της έντονης κακοποίησής τους, αδυνατούν να τα αναγνωρίσουν. Και, ω του θαύματος!, τα σώματα των συναθλητών βρίσκονται στον τόπο της καταγωγής του καθενός, όπου θάβονται με ιδιαίτερες τιμές.

Εν αντιθέσει, ο Ευγένιος, που βρίσκεται κρεμασμένος στο σταυρό μέσα στη φυλακή, ελευθερώνεται και με τη βοήθεια Αγγέλου θεραπεύονται οι πληγές του. Οι συγκρατούμενοί του, άφωνοι από το μεγαλείο του θαύματος, προσέρχονται και αυτοί στο Χριστιανισμό.

Εξοργισμένος, πλέον, ο Λυσίας καλεί και πάλι τον Ευγένιο να παρουσιαστεί μπροστά του, αποδίδει τη θεραπεία των οπών του σε «μαγικές ιδιότητες» του Αγίου και διατάζει τον αποκεφαλισμό του. Ο τόσο φριχτός και συγκλονιστικός θάνατός του ήλθε την 21η Ιανουαρίου του 290 μ.Χ. Το σκήνωμά του κλάπηκε και τάφηκε πλησίον του τόπου του μαρτυρίου του, όπου και χτίστηκε ο ναός των Ποντίων «Άγιος Ευγένιος» προς τιμήν του!

Τα πρώτα κείμενα που βρέθηκαν να αναφέρονται στο ασύλληπτο αυτό μαρτύριο ανήκουν στον πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, Ιωάννη Ξιφιλίνο. Χρονολογούνται δε από το 1042, ενώ με νέα δεδομένα τα θαύματα του Αγίου καταγράφηκαν (και πάλι από τον Ιωάννη Ξιφιλίνο) στον κώδικα της μονής Διονυσίου (έκδοση 154). Εκτενής αναφορά στο μαρτύριο το δικό του και των συναθλητών του γίνεται και στο Αρχείο του Πόντου (1953/τόμος 18/σελ. 163).

Ενώ, το αρχαιότερο συναξάρι κείμενο της Κωνσταντινουπόλεως χρονολογείται τον 11ο αιώνα μ.Χ.

Παρά το μέγεθος των ανωτέρω γεγονότων, η σημερινή θέση του μεγαλομάρτυρα αγίου των Ποντίων στην Ορθοδοξία δεν είναι εκείνη που αξίζει στον σημαίνοντα βίο του και την αξιομνημόνευτη προσφορά του στο Χριστιανισμό, μέσω του μαρτυρίου του.

Η μνήμη του προστάτη Αγίου τιμάται στη Μονή του Αγίου Διονυσίου στο Άγιο Όρος, αδιάλειπτα, από το 1375 μ.Χ. έως και σήμερα, τόσο στις 21 Ιανουαρίου, ημέρα του μαρτυρίου του, όσο και στις 24 Ιουνίου, ημέρα των γενεθλίων του.

Κάθε αναφορά στην Τραπεζούντα και τον Άγιο Ευγένιο επαναφέρει ζητήματα ιστορικά δέουσας σημασίας. Ο ναός του Αγίου Ευγενίου, έχει μετατραπεί από το 1461 μ.Χ. σε τζαμί (γενί τζαμί τζουμασί), όταν έγινε η άλωση της Τραπεζούντας από το Μωάμεθ, τον κατακτητή, ενώ παραμένει η χηρεία της θέσης του μητροπολίτη Τραπεζούντας από το 1922 μ.Χ. μέχρι σήμερα.