Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2021

Συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
Συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της να παρακολουθήσουν την 11η διαδικτυακή διάλεξη του κύκλου των διαλέξεων του «Λαϊκού Πανεπιστημίου», για τη φετινή περίοδο (Οκτώβριος 2021-Μάιος 2022), που αφιερώνεται στη συμπλήρωση 100 χρόνων από την εθνική τραγωδία της Mικρασιατικής καταστροφής, την Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2021, ώρα 8 μ.μ. με δύο εισηγήσεις,

α) "Η συμβολή των νεοπροσφύγων στον αθλητισμό της Ελλάδας"
Ομιλητής: Γρηγόρης Πολυχρονίδης, χρυσός Παραολυμπιονίκης, Πρόεδρος του Συλλόγου Παραολυμπιονικών

β) "Η συμβολή των Ελλήνων στον αθλητισμό της πρ. Σοβιετικής Ένωσης"
Ομιλητής: Κωνσταντίνος Κεσίδης, νομικός, απόφοιτος Ακαδημίας Αθλητισμού του Κράσνονταρ, μέλος της Ελληνικής εθνικής ομάδας ελευθέρας πάλης (2005-2012)

Τη διάλεξη μπορείτε να παρακολουθήσετε κάνοντας «κλικ» εδώ.

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021

«Η Ρωσοκρατία στον Πόντο» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση (Video)

«Η Ρωσοκρατία στον Πόντο» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση
«Η Ρωσοκρατία στον Πόντο» - Παρακολουθήστε όλη την εκδήλωση

Σε ειδική εκδήλωση στην αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021 η παρουσίαση του βιβλίου “Η ρωσοκρατία στον Πόντο”, των Παναγιώτη Τσατσανίδη και Κωνσταντίνου Φωτιάδη.

Συνδιοργανωτές ήταν η Σχολή Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ, η Έδρα Ποντιακών Σπουδών, το προξενείο της Ρωσίας στη Θεσσαλονίκη, η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Θεσσαλονίκης, η Πνευματική Εστία Ποντίων Δικηγόρων «Ο Στράβων», το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Καλαμαριάς, το Κέντρο Ποντιακών Μελετών και ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης.

Στην εκδήλωση επίσης προβλήθηκε ντοκιμαντέρ όπου παρουσιάστηκε επιγραμματικά το περιεχόμενο του βιβλίου, καθώς και κινηματογραφικά πλάνα από εκείνη την εποχή.


Για το βιβλίο μίλησαν οι:

- Γρηγόρης Ζαροτιάδης, καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών και κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ.
- Ιάκωβος Μιχαηλίδης, καθηγητής Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Λαογραφίας ΑΠΘ.
- Παναγιώτης Τσατσανίδης, δρ Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Κράσνονταρ.
- Κωνσταντίνος Φωτιάδης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Η εκδήλωση έκλεισε με το μουσικό πρόγραμμα «Ψυχή και σώμα» από τον Κωνσταντίνο και τον Ματθαίο Τσαχουρίδη.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ
Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

της Ουρανίας Πανταζίδου
Υποπλοίαρχος Π.Ν. (ε.α)

Την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2021 στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητρόπολης Αλεξανδρούπολης πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση απονομής των ετήσιων Βραβείων Πολιτισμού, που διοργάνωσε η Ένωση Πολιτιστικών Φορέων Εβρου (ΕΠΟΦΕ) για δωδέκατη χρονιά.

Τιμώμενα πρόσωπα ήταν ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης, για την πολυετή βαρυσήμαντη προσφορά του στην αναβίωση, διαφύλαξη και διάδοση των παραδόσεων, των ηθών και εθίμων του Ποντιακού Ελληνισμού και η εικαστικός Χαρίκλεια Χατζησάββα - Φωτίου για το πολυετές πολυσήμαντο έργο της - παρακαταθήκη στην έρευνα και καταγραφή του λαογραφικού πολιτισμού του Έβρου και της Θράκης. Δύο προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Αλεξανδρούπολης και όχι μόνο καθώς το έργο της Χαρίκλειας Χατζησάββα - Φωτίου έγινε γνωστό και στο εξωτερικό.

Μ΄ ένα ποντιακό μοιρολόι και μάλιστα αυτό της Σαντάς του Πόντου, που αναφέρεται στο θάνατο του αντάρτη Ευκλείδη Κουρτίδη ξεκίνησε το πρώτο μέρος της εκδήλωσης, που ήταν αφιερωμένο στον Πολυχρόνη Νικολαΐδη. Η λύρα του Παναγιώτη Σιδηρόπουλου και η φωνή του Χάρη Κεφαλίδη σκόρπισαν ρίγη συγκίνησης στους έχοντες ποντιακή καταγωγή και δει της Σαντάς.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

“Ας αρχινώ και λέω σας ολίγα μοιρολόγια
ους να τελένω μη κλαίτε-ν ντο ακούτε-ν τα λόγια.
’Σ σα χίλια εννιακόσια τριάντ’ εφτά τη χρονίαν
δέκα τ’ Άε Χαραλαμπή και ημερομηνίαν.
’Σ σα έντεκα τ’ Άε Βλασσή Ευκλείδης εσκοτώθεν
π’ έκ’σεν το μαύρον το χαπάρ’ τα ραχία ’φορτώθεν.
Πού είσαι, βαχ! νε Κίρτογλη, καπετάνιε Ευκλείδη,
να ελέπ’ς: όλιεν ο κόσμος -ι- σ’, οι συγγενείς και φίλοι”

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης γεννήθηκε στο χωριό Πεύκα της Αλεξανδρούπολης τον Απρίλιο του 1939 από γονείς πρόσφυγες από τον οικισμό Ισχανάντων της Σάντας του Πόντου και απεβίωσε στην Αλεξανδρούπολη στις 18 Φεβρουαρίου του 2011.

Μεγάλωσε ορφανός καθώς ο πατέρας του πέθανε όταν ο Πολυχρόνης ήταν σε πολύ μικρή ηλικία και έτσι δεν πρόλαβε να τον γνωρίσει. Πέρασε δύσκολα και φτωχικά χρόνια και επωμίστηκε τη φροντίδα της οικογένειάς του (μητέρα και δύο αδερφές).

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

Στα χρόνια του εμφυλίου, παιδί ακόμη τον βρίσκουμε να ζει στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, άλλοτε φιλοξενούμενος σε συγγενικά σπίτια και άλλοτε σε σκηνή στην περιοχή του 1ου Δημοτικού Σχολείου της πόλης.

Παρά τα δύσκολα παιδικά χρόνια ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης κατάφερε να τελειώσει με άριστα την 8η τάξη στη Λεονταρίδειο Σχολή, τότε Γυμνάσιο της Αλεξανδρούπολης, όμως δεν κατάφερε να προχωρήσει σε περαιτέρω σπουδές, λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Εργάστηκε σε μεγάλες εταιρείες τεχνικών έργων στο Μεσολόγγι και στο Αγρίνιο ενώ για 5 χρόνια θα εργαστεί και σε τεχνικές εταιρείες στην Αφρική. Το 1979 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αλεξανδρούπολη και εργάστηκε μέχρι και τη συνταξιοδότηση του σε μεταφορική εταιρεία της πόλης.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

Το 1987 ίδρυσε τον Πολιτιστικό Σύλλογο Πεύκων «Οι Ρίζες», του οποίου διετέλεσε πρόεδρος έως και το 2008 και συνέβαλε στη διαφύλαξη και μεταλαμπάδευση της ιστορίας και των παραδόσεων του Ποντιακού Ελληνισμού και ιδιαίτερα των Ελλήνων της Σαντάς.

Εκείνο που πιθανόν πολλοί δε γνωρίζουν είναι ότι μετά από δικές του ενέργειες ξεκίνησε να τιμάται η 19η Μαΐου ως ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και στην περιοχή του Νομού Έβρου και ιδιαίτερα στην Αλεξανδρούπολη. Η πρώτη εκδήλωση είχε γίνει στα Πεύκα από το σύλλογο «ΟΙ ΡΙΖΕΣ», όπου βρίσκεται και το μνημείο της Γενοκτονίας.

Επί της προεδρίας του κτίστηκε το κτίριο του συλλόγου, το οποίο είναι από πέτρα και δημιουργήθηκε η βιβλιοθήκη του συλλόγου, στην οποία υπάρχει μέρος της βιβλιοθήκης του Γεωργίου Κανδηλάπτη - Κάνεως.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκε ένα μικρό αφιέρωμα από την εκπομπή «Αλησμόνητες Πατρίδες» που παρουσίαζε ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης στη ΔΕΛΤΑ Τηλεόραση της Αλεξανδρούπολης.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης άφησε παρακαταθήκη το βιβλίο όπου κατέγραψε την ιστορία κυρίως της Σαντάς, τον ξεριζωμό και την εγκατάσταση στο χωριό Πεύκα. Οι Ποντιακοί σύλλογοι και κυρίως οι Σανταίοι τον τίμησαν για την πολυετή προσφορά του.

Ήταν παντρεμένος από το 1963 με την Αντωνία Παπαδάκη με την οποία απέκτησαν τρία παιδιά, την Πόπη, τον Μιχάλη και την Ελένη.

Επειδή ο Φάνης Μαλκίδης, που θα έκανε την παρουσίαση δεν μπόρεσε να παραβρεθεί για λόγους υγείας, ανέλαβε να παρουσιάσει τη ζωή και το έργο του Πολυχρόνη Νικολαΐδη ο γιος του Μιχάλης, ο οποίος διάβασε την ομιλία που του απέστειλε ο κ. Μαλκίδης.

Ο Πολυχρόνης Νικολαΐδης τιμήθηκε στα 12α Βραβεία Πολιτισμού της ΕΠΟΦΕ

Το βραβείο της ΕΠΟΦΕ παρέλαβε ο συνονόματος εγγονός του Πολυχρόνη Νικολαΐδη και γιος της κόρης του Ελένης Νικολαίδη. Τον μικρό Πολυχρόνη Στεργίου συνόδευσε η γιαγιά του Αντωνία Παπαδάκη, σύζυγος του Πολυχρόνη Νικολαΐδη.

Στο 2ο μέρος της εκδήλωσης ο εικαστικός Χάρης Αναστασιάδης παρουσίασε τη ζωή και το πολυσήμαντο έργο της ζωγράφου / χαράκτριας Χαρίκλειας Χατζησάββα - Φωτίου, ενώ αναφέρθηκε και στη δωρεά μεγάλου μέρους από τα σημαντικά έργα της στο Δήμο της Αλεξανδρούπολης.

Νέο Δ.Σ. για τον Σύλλογο Ποντίων Κρηνίδων “Το Βυζάντιο”

Νέο Δ.Σ. για τον Σύλλογο Ποντίων Κρηνίδων “Το Βυζάντιο”
Νέο Δ.Σ. για τον Σύλλογο Ποντίων Κρηνίδων “Το Βυζάντιο”

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο Δ.Σ του Συλλόγου Ποντίων Κρηνίδων Ν. Καβάλας "Το Βυζάντιο" με τα εξής μέλη:

Πρόεδρος: Κωνσταντινίδης Δημήτριος
Αντιπρόεδρος: Μπάτης Κωνσταντίνος
Ταμίας: Κυριακίδης Σάββας
Γεν. Γραμματέας: Πτηνοπούλου Φωτεινή
Μέλη: Καυκαλίδου Γρηγορία, Λαζαρίδου Στέλλα, Κυριακίδης Όμηρος

Εξελεγκτική Επιτροπή: Κωνσταντινίδης Λάζαρος, Παυλίδης Γιώργος, Παυλίδου Μαρία

Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων

Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων
Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων και Μικρασιατών Ν. Τρικάλων έχει τη χαρά και την τιμή να συμμετέχει στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821», που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Τσιτσάνη (Δίδυμο οθωμανικό Λουτρό), από τις 18 έως τις 20 Δεκεμβρίου 2021.

Η έκθεση διεξάγεται υπό την αιγίδα του Δήμου, με υπερήφανο χορηγό τη “Μοράκης Αγροαναπτυξιακή”. Για πρώτη και μοναδική φορά εκτίθενται  ιδιωτικές συλλογές οπλισμού, ενδυμασίας και αργυροχρυσοχοίας  από την περίοδο  του Αγώνα. 

Με πρωτοβουλία και ενέργειες της Ευξείνου Λέσχης Τρικάλων παρουσιάζονται ως εκθέματα, πιστά αντίγραφα στολών του Ιερού Λόχου, από την Παμμακεδονική Ένωση Μακεδονικού Αγώνα Ελλάδος-Αυστραλίας.

Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων

Ο Ιερός Λόχος ήταν στρατιωτικό σώμα που ιδρύθηκε από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, ο οποίος κατάγονταν από το Υψήλ της περιοχής του  Όφεως του Πόντου, στα μέσα Μαρτίου του 1821 στη Μολδοβλαχία. Ήταν η πρώτη οργανωμένη στρατιωτική μονάδα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και του ελληνικού στρατού γενικότερα. Ο Υψηλάντης πίστευε πως οι νεαροί αυτοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ψυχή του στρατού του. Γι’ αυτό τους ονομάτισε από το κλασικό όνομα του Ιερού Λόχου των Θηβών.

Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων

Τα εκθέματα που παρουσιάζονται είναι τα εξής:
- Ακριβές αντίγραφο της σημαίας του Ιερού Λόχου, με τα χρώματα κόκκινο, λευκό και μαύρο.
- Στολή Ιερολοχιτού, του Αλέξανδρου Υψηλάντη, χρώματος μαύρου (ακριβές αντίγραφο). Με κάλυμμα κεφαλής τύπου Shako επί του οποίου τριχαίο σφαιροειδές σύμβολο ελευθερίας (κοκκάρδα) από χρώμα κόκκινο, κυανό και λευκό. Και στο μέτωπο δυο οστά με κρανίο από αργυρόν ή λευκοσίδερον (μοναχικό σχήμα), σημαίνοντα Ή Ελευθερία Ή Θάνατον.
- Ακριβές αντίγραφο Σημαιοφόρου του Ιερού Λόχου με στολή Ρώσου Ιππέα Ουσσάρου, με τα διακριτικά του Ιερού Λόχου στο Shako (ένα είδος πηλικίου).
- Ποντιακή στολή οπλαρχηγού του 1821. Ακριβές αντίγραφο της στολής του προπάππου του Αγίου Παϊσίου, Πρόδρομου Εζνεπίδη.

Στην έκθεση Μνήμης και Τιμής «Εθνεγερσία 1821» συμμετέχει η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων

Η Εύξεινος Λέσχη Τρικάλων ευχαριστεί τη “Μοράκης Αγροαναπτυξιακή” για την πρόσκληση προς το σύλλογο για τη συμμετοχή μας στην έκθεση καθώς και την Παμμακεδονική Ένωση Μακεδονικού Αγώνα Ελλάδος-Αυστραλίας για την άμεση ανταπόκριση και αποδοχή τους στο αίτημα μας, για την παραχώρηση των πολύτιμων κειμηλίων.

«Τα Κάλαντα στον Πόντο» - Παρουσίαση του νέου δίσκου από την Ορχήστρα «1919»

«Τα Κάλαντα στον Πόντο» - Παρουσίαση του νέου δίσκου από την Ορχήστρα «1919»
«Τα Κάλαντα στον Πόντο» - Παρουσίαση του νέου δίσκου από την Ορχήστρα «1919»

Η Ορχήστρα «1919», οι «Εκδόσεις Κυριακίδη» και η Ένωση Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας παρουσιάζουν το δίσκο «Τα Κάλαντα στον Πόντο», μία δισκογραφική εργασία που κατέγραψε και επιμελήθηκε η Ορχήστρα για τα ποντιακά κάλαντα, όπως αυτά ψάλλονταν ανά περιοχές την περίοδο του Δωδεκαημέρου, δηλαδή από την παραμονή των Χριστουγέννων μέχρι και τα Φώτα.

Η παρουσίαση θα γίνει την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021, στις 20.00, στην αίθουσα της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας (Καπετανίδου 81, Δραπετσώνα).

Ομιλητές στην εκδήλωση θα είναι οι:
- Μυροφόρα Ευσταθιάδου, Δρ Λαογραφίας,
- Ηλίας Πετρόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, και
- Αλέξανδρος Καψοκαβάδης, Δρ Εθνομουσικολογίας, ΕΕΠ στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά μέτρα, θα επιτρέπεται μόνο σε εμβολιασμένους και νοσήσαντες, οι οποίοι είναι απαραίτητο να φέρουν μαζί τους πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης τελευταίου εξαμήνου και αστυνομική ταυτότητα.

Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2021

Έδρα Ποντιακών Σπουδών - Συζήτηση για το μέλλον της και την προοπτική κρατικών θέσεων διδασκαλίας

Έδρα Ποντιακών Σπουδών - Συζήτηση για το μέλλον της και την προοπτική κρατικών θέσεων διδασκαλίας
Έδρα Ποντιακών Σπουδών - Συζήτηση για το μέλλον της και την προοπτική κρατικών θέσεων διδασκαλίας

Το θέμα της δημιουργίας κρατικών θέσεων διδασκαλίας της ιστορίας του Ποντιακού ελληνισμού και όλης της ανατολής, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και σε άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, συζήτησαν μέλη του επιστημονικού προσωπικού, στη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία συμπλήρωσης τεσσάρων χρόνων από την ίδρυση της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο ΑΠΘ.

Ακόμη, στη συνάντηση, έγινε αναφορά στους επιστημονικούς στόχους και στην αναγκαιότητα χρηματοδότησης του Κέντρου Ποντιακών Ερευνών, το οποίο ιδρύθηκε λίγο πριν από την πανδημία, γεγονός που επηρέασε την έναρξη και ανάπτυξη των εργασιών του. Επίσης, σημειώθηκε, από τους συμμετέχοντες η επιβεβλημένη δημιουργία κρατικών θέσεων διδασκόντων και η με κάθε τρόπο ενίσχυση των μεταπτυχιακών σπουδών στα θέματα του Ελληνισμού του Πόντου και όλης της Ανατολής, ιδιαίτερα μάλιστα ενόψει της συμπλήρωσης 100 ετών από την Καταστροφή του 1922.

Στη σημερινή συνάντηση του κ. Ιβάν Σαββίδη με το επιστημονικό προσωπικό της Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ (Κυρ. Χατζηκυριακίδης και Θεοδ. Κυριακίδης) και του Κέντρου Ποντιακών Ερευνών ΑΠΘ (Άρτ. Ξανθοπούλου-Κυριακού) συμμετείχαν, επίσης, καθηγητές Ιστορίας του ΑΠΘ και άλλων ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων, εκπρόσωποι σωματείων και ομοσπονδιών του Ποντιακού Ελληνισμού και μέσα ενημέρωσης.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, αντικείμενο της συζήτησης ήταν ο απολογισμός της Έδρας στα 4 χρόνια λειτουργίας της, οι προοπτικές συνέχισης της χρηματοδότησής της και πάλι από τον κ. Σαββίδη στα επόμενα χρόνια και, παράλληλα, η χάραξη της στρατηγικής αναφορικά με το διδακτικό και ερευνητικό έργο της.

Καθηγητές που συμμετείχαν στη συνάντηση εξήραν το έργο της Έδρας και πρότειναν συνεργασίες τόσο μεταξύ των Πανεπιστημίων τους όσο και με το Ίδρυμα της Βουλής και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, και αναφέρθηκαν στις ευοίωνες προοπτικές του Κέντρου Ποντιακών Ερευνών, το διοικητικό και επιστημονικό συμβούλιο του οποίου απαρτίζουν σημαντικοί επιστήμονες διάφορων επιστημονικών πεδίων.

Έγινε αναφορά και στη συνεργασία φορέων με την Έδρα, σε θέματα διοργάνωσης διαλέξεων, ημερίδων, παροχή επιστημονικού υλικού και συμμετοχή σε εκδόσεις, καθώς και στον προγραμματισμό και διοργάνωση εκδηλώσεων στο άμεσο μέλλον. Τονίστηκε, ακόμα, η σημασία της συνεχούς επικοινωνίας Έδρας και Κέντρου με την ομογένεια για την εκπόνηση κοινών δράσεων και την επιδίωξη, με τρόπο μεθοδικό, της διεθνοποίησης του ζητήματος της γενοκτονίας.

Τέλος, επισημάνθηκε η σπουδαιότητα της ίδρυσης, ύπαρξης και δραστηριοποίησης της Έδρας και του Κέντρου στο μεγαλύτερο ελληνικό Πανεπιστήμιο, και η αναγκαιότητα για ηθική, υλική και οικονομική στήριξη της λειτουργίας τους (συνέχιση του διδακτικού έργου, ενίσχυση-χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων, χορήγηση υποτροφιών σε νέους επιστήμονες κ.λπ.).

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021

Πως η Βουλή της Αυστραλίας έφθασε να ψηφίσει υπέρ της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων

Πως η Βουλή της Αυστραλίας έφθασε να ψηφίσει υπέρ της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων
Πως η Βουλή της Αυστραλίας έφθασε να ψηφίσει υπέρ της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων

Στις προσπάθειες της ομογένειας της Αυστραλίας αλλά και του ιδίου να ψηφίσει η Βουλή Αντιπροσώπων της Αυστραλίας υπέρ της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, της Θράκης και του Πόντου, των Αρμενίων και των Ασσύριων αναφέρθηκε ο ομοσπονδιακός βουλευτής Στάθης Γεωργανάς.

Μιλώντας στην εκπομπή «Η Παγκόσμια Φωνή μας» στη Φωνή της Ελλάδος με τους Δημ. Κοντογιάννη και Πέτρο Δίπλα, ο κ. Γεωργανάς τόνισε ότι την πρώτη φορά που έφερε την πρόταση για αναγνώριση της γενοκτονίας στη Βουλή ήταν το μακρινό 2005. Συνέχισε να την φέρνει αρκετές φορές τα επόμενα χρόνια αλλά χρειάσθηκε να φθάσουμε στο 2021 για να επιτευχθεί ο στόχος.

Το επόμενο βήμα μετά την Βουλή είναι να αναγνωρίσει τη Γενοκτονία η κυβέρνηση της Αυστραλίας.

Ο βουλευτής εξήρε την συμβολή της οργάνωσης Πρωτοβουλία Ενωμένης Δικαιοσύνης (Joined Justice Initiative) που αποτελείται από ¨Έλληνες, Αρμένιους και Ασσύριους, τα μέλη της οποίας πήγαιναν και ενημέρωναν βουλευτές όλων των κομμάτων και υπουργούς για το θέμα επί καιρό.


Ο κ. Γεωργανάς διευκρίνισε ότι η πρόταση είχε τεθεί στη Βουλή τον περασμένο Μάιο αλλά προγραμματίσθηκε να συζητηθεί και να ψηφισθεί προς το τέλος Νοεμβρίου.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η απόφαση του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν να αναγνωρίσει την γενοκτονία των Αρμενίων βοήθησε την προσπάθεια που έγινε στην Αυστραλία.

Ο βουλευτής των Εργατικών τόνισε επίσης ότι σημαντική συνεισφορά στο έργο όλων όσων εργάσθηκαν για να περάσει η γενοκτονία από την Βουλή ήταν οι αναφορές Αυστραλών στρατιωτών που πολέμησαν στη Καλλίπολη κατά τον 1ο παγκόσμιο πόλεμο και αιχμαλωτίσθηκαν από τους Τούρκους.

Οι στρατιώτες περιέγραφαν τη απαίσια συμπεριφορά των Τούρκων προς τους χριστιανικούς πληθυσμούς της περιοχής, κάτι που έκανε τους Αυστραλιανούς βουλευτές να κατανοήσουν καλύτερα τι γινόταν.

Πηγή: ΕΡΤ

«Ανάθεμα το Καραπουρούν» | Μουσικοιστορική αφιερωματική παράσταση

«Ανάθεμα το Καραπουρούν» | Μουσικοιστορική αφιερωματική παράσταση
«Ανάθεμα το Καραπουρούν» | Μουσικοιστορική αφιερωματική παράσταση

Η Ιερά Μητρόπολη Πολυάνης και Κιλκισίου σε συνεργασία με τον ιερό ναό πέντε δέκα Μαρτύρων Ν. Κιλκίς πραγματοποιεί μουσικοιστορική αφιερωματική παράσταση με θέμα: "Ανάθεμα το Καραπουρούν" την Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021 στις 8:30 μ.μ.

Από τις άθλιες συνθήκες παραμονής των Ποντίων και Μικρασιατών προσφύγων στα λοιμοκαθαρτήρια της Μακρονήσου του Καραμπουρνάκιου και της Κέρκυρας.

Μια εισαγωγική αφιερωματική παράσταση ενόψει των 100 χρόνων Μικρασιατικής καταστροφής που παραμένει άγνωστη στο ευρύ κοινό.

Προλογίζει ο σεβασμιότατος Μητροπολίτης κ.κ. Βαρθολομαίος, συντονίζει ο δημοσιογράφος Φόρης Πεταλίδης και ερμηνεύουν ο πάτερ Πολύκαρπος Κοντοζίδης και ο Παναγιώτης Τουρνάς.

Λύρα - Κεμανέ: Γιώργος Πουλαντζακλής.

Παρουσιάζει το νέο της ημερολόγιο με αφιέρωμα στα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή», η Μαύρη Θάλασσα Ν. Σμύρνης

Παρουσιάζει το νέο της ημερολόγιο με αφιέρωμα στα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή», η Μαύρη Θάλασσα Ν. Σμύρνης
Παρουσιάζει το νέο της ημερολόγιο με αφιέρωμα στα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή», η Μαύρη Θάλασσα Ν. Σμύρνης

Ο Δήμαρχος Π. Φαλήρου Γιάννης Φωστηρόπουλος και η Ένωση Ποντίων Ν. Σμύρνης- Αγ. Δημητρίου- Π. Φαλήρου «Η Μαύρη Θάλασσα», παρουσιάζουν το ημερολόγιο - ιστορικό λεύκωμα «100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή», την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021 και ώρα 20:00 στον Πολυχώρο του Δημαρχείου Π. Φαλήρου (Τερψιχόρης 51 & Αρτέμιδος).

Θα ακολουθήσει μουσικό δρώμενο με μουσικούς και την χορευτική ομάδα της Ένωσης.

Την παρουσίαση θα κάνει η Πρόεδρος της Ένωσης Ράνια Χρυσοχοΐδου, η οποία έχει και την επιμέλεια των κειμένων του ημερολογίου.

Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

Συνάντηση του Δημάρχου Καβάλας με τη Λέσχη Ποντίων Καβάλας για τις εκδηλώσεις του 2022

Συνάντηση του Δημάρχου Καβάλας με τη Λέσχη Ποντίων Καβάλας για τις εκδηλώσεις του 2022
Συνάντηση του Δημάρχου Καβάλας με τη Λέσχη Ποντίων Καβάλας για τις εκδηλώσεις του 2022

Με τα μέλη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου της Λέσχης Ποντίων Καβάλας συναντήθηκε το πρωί της Τρίτης 14 Δεκεμβρίου 2021 ο Δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης.

Η εν λόγω συνάντηση είχε κυρίως εθιμοτυπικό χαρακτήρα, ωστόσο έγινε μια πρώτη αναφορά στο περιεχόμενο των δράσεων που θα λάβουν χώρα μέσα στο 2022, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από την μικρασιατική καταστροφή.

Το τελικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων μνήμης για την μικρασιατική καταστροφή θα καθοριστεί το επόμενο χρονικό διάστημα, σε συνεργασία και με τους υπόλοιπους πολιτιστικούς συλλόγους της πόλης και της δημοτικής ενότητας Φιλίππων.

Εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας
Εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας

Ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην 17η αιμοδοσία του συλλόγου που θα πραγματοποιηθεί στο κτήριο του συλλόγου (Γουμέρας και 25ης Μαρτίου) την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021 και ώρες από 17:00 με 20:30.

Οι υποψήφιοι αιμοδότες θα πρέπει να πληρούν κάποια κριτήρια την ήμερα της αιμοδοσίας όπως:
- Να είναι ξεκούραστοι,
- Να έχουν περάσει από το μεσημεριανό γεύμα τουλάχιστον 3 ώρες
- Να έχουν γενικά καλή υγειά
- Να μην έχουν καταναλώσει αλκοόλ την προηγούμενη ήμερα
- Να μην έχουν καταναλώσει παυσίπονα τις τελευταίες 5 ήμερες
- Να μην έχουν κάνει κάποιο εμβόλιο η να μην έχουν επισκεφτεί τον οδοντίατρο τις τελευταίες 14 ήμερες

Για την είσοδο στο κτήριο θα πρέπει να έχουν το πιστοποιητικό εμβολιασμού ή αρνητικό rapid/μοριακό test τελευταίων 48 ωρών ή πιστοποιητικό νόσησης καθώς και ατομική μάσκα προστασίας.

Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2021

«Από την Αργυρούπολη στη Νάουσα: Φροντιστήριο και Βιβλιοθήκη»

«Από την Αργυρούπολη στη Νάουσα: Φροντιστήριο και Βιβλιοθήκη»
 «Από την Αργυρούπολη στη Νάουσα: Φροντιστήριο και Βιβλιοθήκη»

H Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας - Εθνική Βιβλιοθήκη Αργυρουπόλεως «Ο Κυριακίδης», διοργανώνει εσπερίδα με θέμα: «Από την Αργυρούπολη στη Νάουσα: Φροντιστήριο και Βιβλιοθήκη», την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2021 και ώρα 7:30 μ.μ. μέσω Zoom (μέσω του συνδέσμου: bit.ly/argiroupoli-naousa, Meeting ID: 833 3997 0327) και Facebook live (μέσω της σελίδας: www.facebook.com/elpnaousas).

Εισηγητές θα είναι ο Yusuf Burak Dolu, Αρχιτέκτονας, ο Νίκος Κουτσογιάννης, Διεθνολόγος και ο Στάθης Ταξίδης, Αρχισυντάκτης Ποντιακής Εστίας, ενώ θα συντονίζει ο Δρ. Θεοδόσης Κυριακίδης, Επιστημονικός συνεργάτης της Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με τη συμμετοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας και την αρωγή του Δήμου Ηρωικής Πόλης Νάουσας.

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

Στο μνημείο των Ποντίων ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής

Στο μνημείο των Ποντίων ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής
Στο μνημείο των Ποντίων ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής

Την Ενορία του Αγίου Δημητρίου στην κωμόπολη Upper Darby της Πενσυλβάνια επισκέφθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος την Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου, ο οποίος παράλληλα κατέθεσε στεφάνι στο Ποντιακό μνημείο της Παναγίας Σουμελά.

Τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος υποδέχθηκαν θερμά ο προϊστάμενος ιερέας π. Gregory Gilbert, μέλη του Ενοριακού Συμβουλίου και Ενορίτες.

Ο Σεβασμιώτατος δεν παρέλειψε να καταθέσει τιμητικό στεφάνι στο μνημείο της Παναγίας Σουμελά, που αποτελεί ισχυρό θρησκευτικό, πνευματικό σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού.

Την Μεγαλόχαρη, Παναγία των Ποντίων απανταχού της γης, την ύμνησαν οι Πόντιοι για αιώνες, καθώς προσέτρεξαν στη βοήθειά της στις πιο δύσκολες στιγμές της ιστορίας τους, και για αυτό την τιμούν και την προσκυνούν οι απόγονοί τους και όλος ο Ορθόδοξος Ελληνισμός.

Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021

Ε.Λ.Θ.: Εκδήλωση για τους διωγμούς των Ελλήνων της ΕΣΣΔ κατά τα έτη 1937-1938

Ε.Λ.Θ.: Εκδήλωση για τους διωγμούς των Ελλήνων της ΕΣΣΔ κατά τα έτη 1937-1938
Ε.Λ.Θ.: Εκδήλωση για τους διωγμούς των Ελλήνων της ΕΣΣΔ κατά τα έτη 1937-1938

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της να παρακολουθήσουν την 10η διαδικτυακή διάλεξη του κύκλου των διαλέξεων του «Λαϊκού Πανεπιστημίου», για τη φετινή περίοδο (Οκτώβριος 2021-Μάιος 2022), που αφιερώνεται στη συμπλήρωση 100 χρόνων από την εθνική τραγωδία της Mικρασιατικής καταστροφής, την Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021, ώρα 8 μ.μ. με δύο εισηγήσεις,

α) «Οι διωγμοί των Ελλήνων της ΕΣΣΔ κατά τα έτη 1937-1938», Ομιλητής: κ. Ιβάν Τζουχά, Επίκ. Καθηγητής Γεωγραφίας Παν/μίου πόλης Βόλογντα
β) «Οι περιοχές συμπαγούς διαμονής Ελλήνων στη Σοβιετική Ένωση και Ρωσία. Στοιχεία ιστορίας και απογραφής τους», Ομιλητής: κ. Παναγιώτης Τσατσανίδης, Δρ Ιστορίας Πανεπιστημίου Κράσνονταρ.

Τη διάλεξη μπορείτε να παρακολουθήσετε κάνοντας «κλικ» στον σύνδεσμο εδώ.

Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021

Mert Kaya: Πώς ανακάλυψα ότι έχω Ελληνική καταγωγή…

Mert Kaya: Πώς ανακάλυψα ότι έχω Ελληνική καταγωγή…
Mert Kaya: Πώς ανακάλυψα ότι έχω Ελληνική καταγωγή…

του Νίκου Ασλανίδη

Ο αείμνηστος συγγραφέας Γιώργος Ανδρεάδης, σε κάθε του ομιλία, τόνιζε ότι περίπου 100.000 ελληνόπουλα έμειναν ορφανά την περίοδο της Γενοκτονίας στον Πόντο. Οι αμερικάνικες ανθρωπιστικές οργανώσεις συγκέντρωσαν 25.000 παιδιά και από αυτά 10.000 τα έστειλαν για υιοθεσία στις ΗΠΑ. Τα υπόλοιπα 15.000 παιδιά τα παρέδωσαν στο Πατριαρχείο, στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί μεταφέρθηκαν στα ορφανοτροφεία της Σύρου και των Ιονίων νήσων.

Σύμφωνα με τον Γιώργο Ανδρεάδη τα υπόλοιπα 75.000 παιδιά κατέληξαν στα ορφανοτροφεία της Τουρκίας και ήταν η τελευταία και χειρότερη μορφή Γενίτσαρων… Μεγάλωσαν με την τουρκική προπαγάνδα ότι έμειναν ορφανοί επειδή οι Έλληνες έσφαξαν τους γονείς τους!

Ο Mert Kaya γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1990 και εργάζεται ως κοινωνιολόγος. Όπως αποκάλυψε ο ίδιος είναι απόγονος ενός ορφανού παιδιού που έμεινε στην Τουρκία μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών. Πρόσφατα κυκλοφόρησε στα ελληνικά, το βιβλίο του: «Ο εξισλαμισμός των Ελλήνων της Μικράς Ασίας την περίοδο 1919-1925», εκδόσεις Κυριακίδη.

Πώς ανακαλύψατε ότι έχετε ελληνική καταγωγή;

Τυχαία… Πιστεύω ότι δεν υπάρχει λήθη, υπάρχει αντικατάσταση. Η οικογένειά μου αντικατέστησε την πραγματική ιστορία και τη μνήμη με νέα και ψεύτικη. Όλα τα μέλη της οικογένειάς μου έκρυβαν την ιστορία. Όταν ήμουν 10 χρονών, μία από τις μεγαλύτερες θείες μου επισκέφτηκε την Ελλάδα. Όταν επέστρεψε, κάλεσε όλα τα μέλη της οικογένειας και μας έδειξε ένα βίντεο με έναν γέρο που μιλούσε τούρκικα και μας κουνούσε το χέρι… Σοκαρίστηκα… Ποιος ήταν αυτός ο άνθρωπος και γιατί ζει στην Ελλάδα; Κανείς δεν απαντούσε στις ερωτήσεις μου. Μετακόμισε εκεί εγκαίρως, μου είπαν…

Στο γυμνάσιο, το ενδιαφέρον μου για το μάθημα της ιστορίας ήταν αυξημένο. Διάβαζα πολύ. Πάντα ρωτούσα για τον θείο μας. Μια φορά, μου είπαν ότι τον έπιασαν Έλληνες στρατιώτες και τον έκαναν χριστιανό… Πώς έγινε όμως αυτό αφού ζούσαν στο Μπιτλίς. Δεν υπήρχε καμία σχέση μεταξύ Ελλάδας και Μπιτλίς. Στο πανεπιστήμιο, άρχισα να εργάζομαι σε φοιτητικές λέσχες και να μελετώ τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Τουρκία. Διάβαζα πολύ αλλά έλλειπαν κάποια κομμάτια στην ιστορία μας. Επικεντρώθηκα περισσότερο αλλά δεν μου έλεγαν τίποτα για Πόντιους, Έλληνες κ.λπ.

Προσπαθήσατε να βρείτε τους συγγενείς σου στην Ελλάδα;

Ήδη η θεία μου είχε σχέση με τους συγγενείς μας αλλά δεν ανέφερε ποτέ γι’ αυτούς. Μια μέρα, με πήρε τηλέφωνο γιατί λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, υπήρξαν αλλαγές στα τηλέφωνα και έχασε τη σύνδεση. Ήθελε να επικοινωνήσει ξανά μαζί τους και ήθελε βοήθεια από εμένα. Μου έδειξε όλα τα γράμματα αλλά δεν μπόρεσα να τους βρω. Όταν πήγα στη Γερμανία για την εκπαίδευσή μου στο Erasmus το 2013, έστειλα μηνύματα σε άτομα που ήταν από το χωριό Λιβαδοχώρι Σερρών από όπου στέλνονταν τα γράμματα. Ένα άτομο μου έγραψε «Δεν ξέρω» αλλά με παρέπεμψε σε κάποιον που γνώριζε τουρκικά και όπως αποδείχτηκε το άτομο αυτό ήταν συγγενής μας… Έτσι έμαθα τις λεπτομέρειες της ιστορίας μας. Ξαναβρήκα τους συγγενείς μας και ήρθαμε σε επαφή μετά από 93 χρόνια. Τους επισκέφτηκα τέσσερις φορές, μία από αυτές ήταν με τη μητέρα μου και τη θεία μου. Έμαθα λεπτομέρειες της οικογένειάς μας. Πώς οι στρατιώτες τους ανάγκασαν να μεταναστεύσουν στο Μπιτλίς από το χωριό τους στον Πόντο που τώρα ονομάζεται Vezirköprü. Ο παππούς Ισαάκ που ήταν μικρό παιδί, έμεινε σε κουρδική οικογένεια και έγινε μουσουλμάνος το 1924. Ο μεγαλύτερος αδελφός του ήρθε στην Ελλάδα και ξανασυναντήθηκαν τα αδέρφια μετά από 40 χρόνια στο Μπιτλίς. Μετά από αυτή τη συνάντηση ο παππούς Ισαάκ αποφάσισε να μετακομίσει στη Σμύρνη…

Μόλις έμαθα την ιστορία της οικογένειάς μου άρχισα να ψάχνω σε ιστορικά βιβλία και να διαβάζω πολλά έγγραφα. Σε κάποια συνέδρια μίλησα για την ιστορία των δύο αδερφών και μερικοί άνθρωποι μου έστειλαν μηνύματα για τις οικογενειακές τους ιστορίες. Ο κύκλος επεκτάθηκε. Πολλοί ήθελαν να μου πουν για την ελληνική τους καταγωγή. Αποφάσισα να συγκεντρώσω όλα τα στοιχεία και να γράψω τη διατριβή μου. Αποφάσισα να γράψω την αλήθεια γιατί κάποιος έπρεπε να το κάνει…

Συναντήσατε δυσκολίες όταν κάνατε τη διατριβή σας;

Φυσικά και συνάντησα. Ωστόσο, συνέχισα. Δέχτηκα πολλά απειλητικά μηνύματα. Με χαρακτηρίζουν ως προδότη σε ορισμένες τοπικές εφημερίδες και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης... Επίσης, είχα απορριφθεί τρεις φορές ως βοηθός ερευνητής στα πανεπιστήμια λόγω του θέματος της διατριβής μου. Πριν γράψω γι’ αυτό, ο καθηγητής μου με προειδοποίησε για πιθανές δυσκολίες, αλλά έπρεπε να γράψω για την ψυχή του παππού και της γιαγιάς μου. Ο οργανισμός όπου εργαζόμουν με προειδοποίησε πολλές φορές να διαγράψω τις σελίδες μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αναγκάστηκα να τις διαγράψω γιατί έπρεπε να δουλέψω. Έγραψα τις πραγματικές ιστορίες, δεν δημιούργησα τίποτα καινούριο. Έγραψα για τις λύπες των παππούδων μου, αλλά και πάλι φοβάμαι γιατί η καθημερινή πολιτική της Τουρκίας είναι τόσο μεταβλητή. Σήμερα είμαι πολύ προσεκτικός όταν χρησιμοποιώ τα λόγια μου γιατί μπορεί να υπάρξει παρεξήγηση. Δεν είμαι προδότης, αγαπώ την Ανατολία περισσότερο από τους εθνικιστές γιατί γνωρίζω τις πολυπολιτισμικές πραγματικότητες.

Δηλώσατε ότι «δεν διστάζω να πω ότι είμαι Έλληνας Πόντιος». Δεν φοβάστε ότι αυτή η δήλωση θα σας βάλει σε μπελάδες;

Ο Πόντος είναι μία πραγματικότητα στην ιστορία της Ανατολίας. Είναι το όνομα μιας περιοχής που σήμερα τη λέμε Μαύρη Θάλασσα. Εγώ δεν δημιούργησα την οικογενειακή μου ιστορία. Άκουσα, διάβασα τα γράμματα και βρήκα την αλήθεια. Γιατί να την κρύψω ξανά; Η μητρική μου πλευρά είναι από τον Πόντο με καταγωγή ελληνική. Είναι το ίδιο να λες ότι είμαι Κούρδος ή Τούρκος ή Κιρκάσιος. Η οικογενειακή μου καταγωγή είναι ποντιακή ελληνική και δεν διστάζω να το πω. Για να είμαι ειλικρινής, φοβάμαι και η οικογένειά μου φοβάται. Όλοι οι άνθρωποι γύρω μου αγωνιούν γι’ αυτό, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Τι πρέπει να κάνω; Στην πραγματικότητα, δεν πιστεύω τις ταυτότητες. Κατά τη γνώμη μου, όλες οι ταυτότητες είναι τεχνητές, αλλά νιώθω ότι πρέπει να χρησιμοποιήσω την ελληνική ταυτότητα του Ποντίου για να υπενθυμίσω στους ανθρώπους ότι ζούσαν κάποτε εδώ. Αυτό είναι ένα είδος αποστολής για μένα. Θέλω να υπενθυμίσω στους ανθρώπους ότι ήταν εδώ Έλληνες και εγώ είμαι ακόμα εδώ. Απλώς κρυβόμαστε για πολλούς λόγους. Θέλω οι άνθρωποι να συζητήσουν τους λόγους απόκρυψης της ιστορίας, όπως και για τις δημόσιες πιέσεις, την εθνικιστική πολιτική, τα δικαιώματα των μειονοτήτων… Πιστεύω ότι μπορούμε να καταλάβουμε ο ένας τον άλλον, αν ακούσουμε και κλάψουμε ο ένας για τη θλίψη του άλλου…

Σήμερα οι Τούρκοι γνωρίζουν την ιστορία των Ελλήνων που εξισλαμίστηκαν εκείνη την εποχή;

Δύο είναι τα κύρια θέματα προσηλυτισμού των Ελλήνων στην Ανατολία. Η διάσημη διαδικασία μετατροπής τον 19ο αιώνα μετά τους νόμους Τανζιμάτ / Ισλαχάτ (1839-1856) στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Εννοώ τα θέματα των Σταυριωτών και των Κρωμνέων από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Ένα άλλο θέμα που είναι λιγότερο διάσημο είναι ο προσηλυτισμός των Ελλήνων στην περίοδο της ανταλλαγής (1922-1924). Το θέμα μου είναι στο δεύτερο. Πριν από τη διατριβή μου, υπήρχαν ένα ή δύο άρθρα σχετικά με αυτό, αλλά ανέφεραν πώς οι Έλληνες έγιναν εθελοντικά μουσουλμάνοι για να παραμείνουν στην Τουρκία, την περίοδο της ανταλλαγής. Αυτά τα άρθρα προήλθαν από αρχεία σχετικά με την εθελοντική μετατροπή. Αυτά τα άρθρα δεν αναφέρονταν σε απαχθέντα κορίτσια, χαμένα παιδιά ή πώς τα παιδιά έγιναν υπηρέτες σε σπίτια πλουσίων. Η διατριβή μου λέει ότι δεν υπάρχουν μόνο μια-δυο ιστορίες. Υπάρχουν περισσότερες. Δεν είμαι ιστορικός, είμαι κοινωνιολόγος και επικεντρώνομαι στο πώς αναγκάζουν τον εαυτό τους να ξεχάσει και γιατί στη συνέχεια άρχισαν να θυμούνται; Γιατί άρχισαν να μιλάνε στα εγγόνια; Εδώ βλέπουμε τη δύναμη της μνήμης. Όμως ο κόσμος στην Τουρκία ακόμα δεν γνωρίζει ότι υπάρχουν σήμερα εξισλαμισμένοι Έλληνες στην Τουρκία.

Ποιες ήταν οι αντιδράσεις στην Ελλάδα όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο σας στα ελληνικά;

Οι αντιδράσεις ήταν καταπληκτικές. Έλαβα πολλά υποστηρικτικά μηνύματα από τα κοινωνικά δίκτυα. Πολλοί Έλληνες μου έστειλαν μηνύματα για τις δικές τους οικογενειακές ιστορίες. Κάποιοι από αυτούς μου είπαν για τους συγγενείς τους που εξισλαμίστηκαν και έμειναν στην Τουρκία. Όταν επισκέφτηκα την Ελλάδα αφού βρήκα τους συγγενείς μου, ήρθαν κάποιοι από τους χωρικούς να με δουν και μου είπαν ότι και εμείς έχουμε συγγενείς στην Τουρκία αλλά δεν έχουμε καμία σχέση. Σκεφτόμουν ότι είμαι μόνος, ότι η οικογενειακή μου ιστορία είναι μια συγκεκριμένη ιστορία και ότι ο παππούς μου ήταν απλώς άτυχος τύπος, αλλά όχι. Τελικά δεν ήμουν μόνος. Όταν το βιβλίο μου εκδόθηκε στην Τουρκία, εκτός από απειλητικά μηνύματα, έλαβα και διαφορετικά μηνύματα. Πολλοί άρχισαν να μιλούν για τις οικογενειακές τους ιστορίες και την ελληνική καταγωγή. Άρχισαν να αναρωτιούνται για την καταγωγή τους όπως «ο παππούς και η γιαγιά μου δεν έχουν συγγενείς, ήταν μόνοι τους τη δεκαετία του 1920-30, θα μπορούσαμε να είμαστε και εμείς στην καταγωγή Έλληνες;». Το να κάνεις αυτήν την ερώτηση είναι πολύ σημαντική γιατί είναι σαν να κάνεις μια τρύπα στο αυστηρό τουρκικό εθνικό τείχος.

Σκέφτεστε να γράψετε κάποιο άλλο σχετικό βιβλίο;

Τώρα συνεχίζω το διδακτορικό μου. Η διατριβή μου θα αφορά τη σχέση μνήμης και ταυτότητας στους εξισλαμισμένους Έλληνες. Για αυτήν την εργασία, πήρα συνεντεύξεις από περισσότερους από 10 εξισλαμισμένες ελληνικές οικογένειες και έθεσα ερωτήσεις για την ταυτότητα, τα συναισθήματα, την ασφάλεια, τον πολιτισμό τους κ.λπ. Θέλω να αναζητήσω τη σύνδεση μεταξύ των ιστοριών-αναμνήσεων και της ταυτότητάς τους. Πόσο αλλάζουν μετά από αντιπαράθεση με τις πραγματικές οικογενειακές τους ιστορίες. Μετά το διδακτορικό, θέλω να συνεχίσω να γράφω για τις ιστορίες των εξισλαμισμένων Ελλήνων ως μυθιστόρημα.

Τελικά πως θα μπορούσαν κατά τη γνώμη σας Έλληνες και Τούρκοι να ζήσουν ειρηνικά;

Η αντιπαράθεση είναι το κλειδί. Ο λαός στην Τουρκία πρέπει να αντιμετωπίσει την ιστορία του. Υπάρχουν πολλά κομμάτια που λείπουν. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να λύσουν κανένα πρόβλημα με τις φασιστικές ιδεολογίες. Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ακούν ο ένας τον άλλον. Υπάρχουν πολλά κοινά πράγματα μεταξύ των δύο πολιτισμών, πολλές ομοιότητες, αλλά αυτός δεν είναι ο σωστός τρόπος επίλυσης συγκρούσεων. Οι ομοιότητες είναι τόσο σημαντικές, αλλά πρέπει να συζητήσουμε πώς προέκυψαν αυτές οι ομοιότητες. Πώς μπορούσαμε να ζήσουμε μαζί πριν και τώρα, γιατί δεν μπορούμε να ζήσουμε πια; Οι ιδεολογίες του έθνους-κράτους δημιουργούν πάντα εχθρούς. Υπάρχει μια κοινή παροιμία στην Τουρκία «Ο Τούρκος δεν έχει φίλο παρά τον Τούρκο», αλλά γιατί; Αυτό πρέπει να αλλάξει. Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να σέβονται ο ένας τη θλίψη του άλλου. Για παράδειγμα, δεν πρέπει να με χαρακτηρίζουν ως προδότη επειδή έγραψα για την οικογενειακή μου ιστορία. Εγώ την έγραψα, δεν τη δημιούργησα. Πρέπει να κατηγορήσουμε τους ανθρώπους που ανάγκασαν τους ανθρώπους να μεταναστεύσουν, να ασπαστούν τον μουσουλμανισμό και να κρύψουν τις ιστορίες τους, τους ανάγκασαν να ζήσουν χωρίς τις οικογένειές τους επί πολλά χρόνια. Ο παππούς μου ήταν μόλις 12 ετών όταν χώρισε από την οικογένειά του. Πρέπει να στεναχωριόμαστε για αυτό το παιδί. Πρέπει να σκεφτόμαστε πόσο τρόμαξε και πώς ένιωθε μόνος. Ίσως μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες γέφυρες μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας με σεβασμό σε αυτού του είδους τις ιστορίες.

Διεθνής Ημέρα Μνήμης και Αξιοπρέπειας για τα Θύματα του Εγκλήματος της Γενοκτονίας

Διεθνής Ημέρα Μνήμης και Αξιοπρέπειας για τα Θύματα του Εγκλήματος της Γενοκτονίας
Διεθνής Ημέρα Μνήμης και Αξιοπρέπειας για τα Θύματα του Εγκλήματος της Γενοκτονίας

Τον Σεπτέμβριο του 2015 η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ καθιέρωσε την 9η Δεκεμβρίου κάθε έτους ως Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης και Αξιοπρέπειας για τα Θύματα του Εγκλήματος της Γενοκτονίας και της Πρόληψης αυτού του Εγκλήματος (International Day of Commemoration and Dignity of the Victims of the Crime of Genocide and of the Prevention of this Crime).

Η επιλογή της ημερομηνίας αυτής οφείλεται στο γεγονός ότι στις 9 Δεκεμβρίου 1948 υιοθετήθηκε από τον ΟΗΕ η Σύμβαση για την Πρόληψη και την Καταστολή του εγκλήματος της Γενοκτονίας, με αφορμή το Εβραϊκό Ολοκαύτωμα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο . Η Ελλάδα κύρωσε τη σύμβαση και την ενέταξε στο εσωτερικό της δίκαιο με το Ν.Δ. 3091 της 6/12 Οκτωβρίου 1954 (ΦΕΚ Α' 250).

Σκοπός της Ημέρας είναι να ενημερώσει το παγκόσμιο κοινό για το νομοθέτημα αυτό και το ρόλο που έχει παίξει στην καταπολέμηση και την πρόληψη του εγκλήματος της γενοκτονίας και της απόδοσης τιμών στα θύματά της.

Γενοκτονία, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, νοείται οιαδήποτε εκ των κατωτέρω πράξεων, ενεργουμένη με την πρόθεσιν ολικής ή μερικής καταστροφής ομάδος, εθνικής, εθνολογικής, φυλετικής ή θρησκευτικής, ως τοιαύτης:
α) Φόνος των μελών της ομάδος.
β) Σοβαρά βλάβη της σωματικής ή διανοητικής ακεραιότητος των μελών της ομάδος.
γ) Εκ προθέσεως υποβολή της ομάδος εις συνθήκας διαβιώσεως δυναμένας να επιφέρωσιν την πλήρη ή την μερικήν σωματικήν καταστροφήν αυτής.
δ) Μέτρα αποβλέποντα εις την παρεμπόδισιν των γεννήσεως εις τους κόλπους ωρισμένης ομάδος.
ε) Αναγκαστική μεταφορά παίδων μιας ομάδος εις ετέραν ομάδα.

Ο όρος «γενοκτονία» (genocide στα αγγλικά) πλάστηκε το 1944 από τον πολωνοεβραίο νομικό Ράφαελ Λέμκιν, από τις λέξεις geno (γένος στα ελληνικά) και caedere (σκοτώνω στα λατινικά) και σήμερα αποτελεί ένα καθιερωμενο όρο του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών Σχέσεων.

Ημερίδα με θέμα: «Τα Καλαντόφωτα»: Ποντιακά έθιμα του Δωδεκαημέρου

Ημερίδα με θέμα: «Τα Καλαντόφωτα»: Ποντιακά έθιμα του Δωδεκαημέρου
Ημερίδα με θέμα: «Τα Καλαντόφωτα»: Ποντιακά έθιμα του Δωδεκαημέρου

Μια διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Τα Καλαντόφωτα»: Ποντιακά έθιμα του Δωδεκαημέρου θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2021 στις 10:00 π.μ. από το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας, Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Η ημερίδα θα μεταδοθεί ζωντανά από το e-Pontos εδώ.

Πρόγραμμα

10.00 - 10.15: Έναρξη - Χαιρετισμός
- Σταυρούλα - Βίλλυ Κ. Φωτοπούλου, ΥΠΠΟΑ, Διευθύντρια Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς     
- Ηλίας Κ. Πετρόπουλος, Πρόεδρος Τμήματος ΓΦΠΠΧ, Αν. Καθηγητής  

Λαογραφία - Λογοτεχνία

10.15 - 10.35: Μαρία Δημάση, Καθηγήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ 
Παιδικές αναμνήσεις στην ποντιακή κουλτούρα του Δωδεκαημέρου. Διαχρονικές συναρτήσεις
10.35 - 10.55: Βάνα Σαλταπίδα, Υπ. Δρ Λαογραφίας ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, Εκπαιδευτικός
Ο ρόλος των συλλόγων στη διαχείριση της παράδοσης. Αναβιώσεις και αναπαραστάσεις
10.55 - 11.15: Μυροφόρα Ευσταθιάδου, Δρ. Λαογραφίας ΕΚΠΑ
Τα Καλαντόφωτα των Ελλήνων του Πόντου σε καιρούς καραντίνας. Όψεις ψηφιακού λαϊκού πολιτισμού

11.15 - 11.30: Συζήτηση

Λαογραφία - Εκπαίδευση

11.30 - 11.50: Δημήτρης Β. Προύσαλης, Δάσκαλος, αφηγητής, Υπ. Δρ. Λαογραφίας ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Όψεις και αντανακλάσεις των αντιλήψεων του Δωδεκαημέρου στις αφηγήσεις των Ποντιακών παραμυθιών. Η περίπτωση του  παραμυθιακού τύπου ΑΤU 480
11.50 - 12.10: Μαρία Προκοπίδου, Εκπαιδευτικός, συγγραφέας. M.ed. Επιστήμες Αγωγής & Νέες Τεχνολογίες- Ανθρωπιστικές Σπουδές (ΠΔΜ) & M.ed. Ειδική (Ενιαία) Εκπαίδευση (ΕΠΚ).
Ποντιακά κάλαντα Χριστουγέννων: έντεχνος λαϊκός λόγος και διδακτική αξιοποίηση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
12.10 - 12.30: Αντωνία Καραγιαννίδου, Εκπαιδευτικός, Msc-διδακτική Φυσικών Επιστημών  
Εκπαιδευτικό σενάριο με θέμα το ποντιακό λαϊκό δρώμενο των Μωμόγερων. Μια εμπλουτισμένη ψηφιακή και αναλογική διδασκαλία.
12.30 - 12.45: Αφηγήσεις εθίμων στην Ποντιακή διάλεκτο 
Αφηγητές: Κώστας Αλεξανδρίδης, Ελένη Σαββίδου, Γιούλη Γεωργιάδου 
12.45 - 13.00: Συζήτηση - Λήξη Ημερίδας

Συντονισμός: Νίκος Ασλανίδης, δημοσιογράφος

Παρακολούθηση μέσω ZOOM                                                                                
Meeting ID: 407 197 5187
Passcode: duth

Πτολεμαΐδα: Ξεκίνησαν τα μαθήματα σκραμπλ στην Ποντιακή διάλεκτο

Πτολεμαΐδα: Ξεκίνησαν τα μαθήματα σκραμπλ στην Ποντιακή διάλεκτο
Πτολεμαΐδα: Ξεκίνησαν τα μαθήματα σκραμπλ στην Ποντιακή διάλεκτο

Με τις δύο πρώτες παρτίδες που παίχτηκαν, καθώς και γενικές πληροφορίες για το παιχνίδι, συνοδεύτηκε η ενημερωτική συνάντηση ενδιαφερομένων, για την δωρεάν παρακολούθηση μαθημάτων σκραμπλ στην Ποντιακή διάλεκτο, η οποία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας, 6 Δεκεμβρίου 2021, στο κτίριο του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας.

Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν επίσημα από την ερχόμενη Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021 και κάθε εβδομάδα, την ίδια μέρα και στις 7 το απόγευμα, σε διαμορφωμένο χώρο της βιβλιοθήκης του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας, στον 3 ο όροφο του κτιρίου και στην 25ης Μαρτίου και Γουμεράς, στην Πτολεμαΐδα.

Πτολεμαΐδα: Ξεκίνησαν τα μαθήματα σκραμπλ στην Ποντιακή διάλεκτο

Με την συνδιοργάνωση του Ομίλου Σκραμπλ Πτολεμαΐδας και του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας, τα μαθήματα μπορούν να τα παρακολουθήσουν μικροί και μεγάλοι, ανεξαρτήτως εάν είναι ή όχι μέλη του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας, ενώ όσοι ακόμη ενδιαφέρονται, μπορούν να δηλώσουν τη συμμετοχή τους και να έρθουν στο Σύλλογο και το επόμενο διάστημα.

Πρόκειται για ένα παιχνίδι αναγραμματισμού λέξεων, όπου οι συμμετέχοντες ψυχαγωγούνται και παράλληλα αποκτούν γνώσεις , με την χρήση ειδικού ποντιακού λεξικού και με στόχο την καλύτερη εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου.

Με την τήρηση όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων προστασίας, μετά την ολοκλήρωση του κύκλου των μαθημάτων σκραμπλ (Scrabble), θα διοργανωθεί τους επόμενους μήνες και το πρώτο τουρνουά σκραμπλ στην ποντιακή διάλεκτο, κάτι που ήδη έχει αποσπάσει το ενδιαφέρον, σε πανελλαδικό επίπεδο.

Για οποιεσδήποτε πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν, τις απογευματινές ώρες, από τις 6 έως και τις 9 το βράδυ, στα τηλέφωνα 2463027067 και 6983770008.

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

Ημερίδα για τα Ποντιακά έθιμα από το Τμήμα Παρευξείνιων Χωρών

Ημερίδα για τα Ποντιακά έθιμα από το Τμήμα Παρευξείνιων Χωρών
Ημερίδα για τα Ποντιακά έθιμα από το Τμήμα Παρευξείνιων Χωρών

του Δήμου Μπακιρτζάκη

Μια διαδικτυακή ημερίδα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11/12 από το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας, Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Η ημερίδα έχει τίτλο: «Τα Καλαντόφωτα» ποντιακά έθιμα του Δωδεκαημέρου. Η ημερίδα θα φορά την επιστημονική προσέγγιση στα συγκεκριμένα έθιμα, όπως ενημέρωσε η Μυροφόρα Ευσταθιάδου δρ. λαογραφίας στο ΕΚΠΑ και μια από τις ομιλήτριες της ημερίδας.

Στο ράδιο Χρόνος 87.5fm η κα Ευσταθιάδου δήλωσε ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτελεί μια σύμπραξη επιστημόνων λαογράφων και ερασιτεχνών ερευνητών, κάτι που εντάσσεται στα πλαίσια της σύγχρονης λαογραφίας. Μάλιστα στην ημερίδα θα απευθύνει χαιρετισμό η Σταυρούλα Φωτοπούλου διευθύντρια του Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού. «Με ενέργειες δίκες της καταγράφει στο διεθνή κατάλογο της άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO ένα εθνικό ποντιακό δρώμενο το γνωστό των “Μωμόγερων”» πληροφόρησε η κα Ευσταθιάδου.

Θα υπάρξουν διάφορες προσεγγίσεις επί του θέματος, ενώ θα αναδειχθεί και ο ρόλος των Συλλόγων στη διαχείριση των εθίμων που είναι πολύ σημαντικός. «Πάντοτε μεταξύ των ανθρώπων της παράδοσης υπήρχε και υπάρχει μέχρι ένα σημείο και σήμερα, ένα άγραφο συμβόλαιο που προστάζει τι πρέπει να κάνουμε αυτές τις μέρες» θα τονίσει η καθηγήτρια. 


Η παράδοση έχει απίστευτη ικανότητα προσαρμογής και εύρεσης τρόπων να είναι επίκαιρη υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι σε διαφορετική περίπτωση τα έθιμα θα ήταν ίδια κάθε χρόνο. «Το διαφορετικό κοινό που συμμετέχει στα διαδραματιζόμενα είναι μια νέα εκδοχή της παράδοσης» σημείωσε. 

Τέλος αναφορικά με την αναβίωση εθίμων και παραδόσεων μέχρι και σήμερα, η ίδια υποστήριξε ότι «Πολλοί λένε ότι τα διατηρούμε για να μην χαθεί η παράδοσή μας. Ειδικά για τον ποντιακό κόσμο, επειδή η ιστορική πατρίδα βρίσκεται πολύ μακριά η παράδοση έχει αναλάβει αυτόν τον ρόλο, δηλαδή να υποκαταστήσει την άλλοτε ιστορική πατρίδα» κατέληξε. 

Η ημερίδα θα γίνει μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας zoom με meeting ID: 4071975187 και password: duth.

Πηγή: Χρόνος