Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

Γιώργος Μαυρόπουλος: Καταγράφοντας την Ποντιακή Ιστορία

Γιώργος Μαυρόπουλος: Καταγράφοντας την Ποντιακή Ιστορία
Γιώργος Μαυρόπουλος: Καταγράφοντας την Ποντιακή Ιστορία

Ουδέποτε θα ξεχάσω τη στιγμή που ο Γιώργος Μαυρόπουλος αφηγούνταν τις παιδικές του εμπειρίες στην Ελλάδα, όταν η φωνή του έσπασε και τα μάτια του γέμισαν δάκρυα. Ο Γιώργος ήταν παιδί Ποντίων Ελλήνων που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα μετά την ελληνοτουρκική ανταλλαγή πληθυσμών το 1923. Γεννημένος το 1938, πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του σε ένα χωριό στις πλαγιές του Βερμίου στη βόρεια Ελλάδα. Το 1945, μετά το τέλος των πολεμικών χρόνων και της σκληρής γερμανικής κατοχής, η οικογένεια μετακόμισε στην κοντινή πόλη της Κοζάνης.

Εκεί ο Γιώργος ήρθε αντιμέτωπος με μία διαφορετική μορφή βαρβαρότητας: τη διάκριση που βίωναν οι Πόντιοι Έλληνες από τους ντόπιους Έλληνες και ιδιαίτερα από την Αστυνομία, τις κρατικές υπηρεσίες και τους δασκάλους. Οι Πόντιοι μιλούσαν τη δική τους διάλεκτο, η οποία ήταν ακατανόητη και φαινόταν άτεχνη στους υπόλοιπους Έλληνες. Επίσης, θεωρούνταν τόσο μη-Έλληνες όσο και κομμουνιστές, καθώς κάποιοι, όπως ο πατέρας του Γιώργου, συμμετείχαν στην αντίσταση κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αυτή η διπλή διάκριση προκαλούσε τη συναισθηματική φόρτιση του Γιώργου.

Αυτή ήταν η πρώτη μου συνάντηση με τον Γιώργο, και βρισκόμασταν μακριά από τις διαιρέσεις του Ψυχρού Πολέμου και τη συνεχιζόμενη καχυποψία απέναντι στους πρόσφυγες που επικρατούσαν στην Κοζάνη και την υπόλοιπη Ελλάδα κατά τις δεκαετίες του 1940 και του 1950. Δειπνούσαμε σε ένα ξενοδοχείο στο Σικάγο, την παραμονή ενός συνεδρίου που διοργάνωσε ο οργανισμός που ίδρυσε ο Γιώργος, το Asia Minor and Pontus Hellenic Research Center.

Ο Γιώργος είχε φύγει από την Ελλάδα για τις Ηνωμένες Πολιτείες το 1958, σε ηλικία είκοσι ετών. Σπούδασε μηχανικός και, μετά τη συνταξιοδότησή του το 2010, αφιέρωσε τις προσπάθειές του στη μελέτη της Ιστορίας των προσφύγων που έφτασαν στην Ελλάδα μετά τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1919-1922. Την περίοδο εκείνη οι απόγονοι των Ποντίων προσφύγων ενίσχυαν τις προσπάθειές τους για αναγνώριση της γενοκτονίας που υπέστησαν οι πρόγονοί τους.

Όταν ο Μαυρόπουλος αποφάσισε να εργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση, έκανε κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Όπως υποδηλώνει το όνομα του οργανισμού του, το Asia Minor and Pontus Hellenic Research Center εστίασε στην καταστροφή της συνολικής ελληνικής παρουσίας στη Μικρά Ασία και όχι μόνο των Ποντίων, δίνοντας έτσι στο εγχείρημα μεγαλύτερη εμβέλεια και επιρροή. Μέσα από συνέδρια και εκδόσεις, το Κέντρο δημιούργησε ένα διαρκές αρχείο για το τέλος της ελληνικής παρουσίας στη Μικρά Ασία, συνδέοντας τη γενοκτονία των Ποντίων με παρόμοια γεγονότα, δίνοντας παγκόσμια διάσταση στην υπόθεση.

Η πιο πρόσφατη έκδοση του Κέντρου είναι ένας τόμος με τίτλο Survivor Testimonies of the Greek Genocide 1913-1923. Πρόκειται για μετάφραση μαρτυριών που συλλέχθηκαν στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1930 από το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών και δημοσιεύθηκαν σε σειρά τόμων με τίτλο Έξοδος. Η αγγλική επιλογή είναι χωρισμένη σε πέντε τμήματα, που αντιστοιχούν στις περιοχές προέλευσης των μαρτύρων. Περιλαμβάνει εισαγωγή της Δρ Τέσσα Χόφμαν, ειδικής στις Γενοκτονίες, και 400 σελίδες συνεντεύξεων.

Μία αξιοσημείωτη τελευταία συμβολή του Γιώργου Μαυρόπουλου στη μελέτη των Ελλήνων της Μικράς Ασίας και του Πόντου.

Κομοτηνή: Παρουσιάζεται η εφαρμογή "Ποντιακός Στίχος" και το "Μουσικό Ποντιακό Αρχείο"

Κομοτηνή: Παρουσιάζεται η εφαρμογή "Ποντιακός Στίχος" και το "Μουσικό Ποντιακό Αρχείο"
Κομοτηνή: Παρουσιάζεται η εφαρμογή "Ποντιακός Στίχος" και το "Μουσικό Ποντιακό Αρχείο"

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Κομοτηνής και Περιφέρειας "Ο Εύξεινος Πόντος" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 στις 6.30 μ.μ. στον χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής (Τσανάκλειο Μέγαρο) στην εκδήλωση με θέμα: "Ποντιακός Στίχος και Μουσικό Ποντιακό Αρχείο".

Στην εκδήλωση θα παρουσιαστεί η ψηφιακή - διαδικτυακή προσπάθεια των δημιουργών του ποντιακού στίχου και του μουσικού ποντιακού αρχείου που θα διανθιστεί με απαγγελίες ποντιακών στίχων από μέλη των παιδικών χορευτικών ομάδων και τραγούδια από το τμήμα χορωδίας του Συλλόγου.

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο

Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο
Κ. Φωτιάδης: Δίνω πίνακες-βιβλία σε όποιον κάνει μουσείο Ποντίων στην Κύπρο

Στο ράδιο πρώτο φιλοξενήθηκε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Φωτιάδης ο οποίος βρέθηκε στην Κύπρο για μια σειρά διαλέξεων. Πολυγραφότατος με πάνω από 180 επιστημονικά άρθρα και βιβλία σε σχέση με την γενοκτονία των ποντίων σε μια προσπάθεια να αναδείξει αυτή τη πτυχή η οποία έμεινε παραμελημένη από την ιστοριογραφία για αρκετά χρόνια.

Ο κ. Φωτιάδης αναφέρθηκε στον αγώνα που κάνει για την δημιουργία ενός μουσείου ποντιακού ελληνισμού στην Ελλάδα.

Μεταξύ άλλων ο κ. Φωτιάδης τόνισε ότι προσφέρει 50 αυθεντικούς πίνακες της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού και 5 χιλιάδες βιβλία σε όποιον κάνει ένα μουσείο στην Κύπρο για τη  γενοκτονία των Ποντίων.

Όσον αφορά την προσπάθεια του για τη δημιουργία ενός μουσείο Ποντίων στην Ελλάδα ανέφερε ότι, «δυστυχώς έχουμε ένα ελλαδικό κράτος αρκετά τουρκοφοβικό το οποίο αντιδρά στην δημιουργία ενός μουσείου γενοκτονίας, το υλικό το έχουμε και το έχουμε αναδείξει μαζί με τον Μιχάλη Χαραλαμπίδη με τον οποίο αγωνιστήκαμε και για την αναγνώριση της γενοκτονίας», συμπλήρωσε.

Πηγή: Sigmalive

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922
“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Το Σάββατο 23 Νοεμβρίου το απόγευμα στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922 στη Δράμα.

Την εκδήλωση διοργάνωσε η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της κας Γεωργίας Μπακάλη, “Η Γένεση της Νέας Δράμας” όπου έγινε και η παρουσίασή του.

Παρουσίασαν ο κ. Κυριάκος Λυκουρίνος ιστορικός, ο κ. Δημήτρης Σφακιανάκης φιλόλογος και η κα Γεωργία Μπακάλη δρ. ιστορίας,

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Στην απογραφή του 1928 η Δράμα ήταν η πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία προσφύγων (70,2%), ενώ το ίδιο ίσχυε και για το σύνολο του νομού (70,3%).

Η αγροτική αποκατάσταση στον νομό Δράμας και γενικότερα η εφαρμογή της αγροτικής μεταρρύθμισης υπήρξε τόσο σημαντική, ώστε μετέβαλλε το αγροτικό τοπίο, τις δομές της γεωργίας, τους όρους ζωής των αγροτών, προσφύγων και γηγενών.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Η εγκατάσταση των προσφύγων του 1922 στον νομό Δράμας καθώς και οι αλλαγές που συντελέστηκαν σε τοπικό επίπεδο είναι το θέμα του βιβλίου

Σκοπός του είναι να αφηγηθεί την εποποιία της αποκατάστασης και της γόνιμης ένταξης των χιλιάδων ξεριζωμένων από τις πατρογονικές εστίες τους, προγόνων μας. Αναφέρεται επομένως στα δύσκολα χρόνια της ανέχειας, της προσπάθειας για ρίζωμα αλλά και της ελπίδας.

Η επιστροφή στο παρελθόν εκείνο, φορτίζεται από τη μνήμη των ανθρώπων που βίωσαν τη σκληρή εμπειρία της προσφυγιάς, κατάφεραν όμως να μπολιάσουν ευεργετικά την τοπική κοινωνία, σφραγίζοντας ανεξίτηλα τη μετέπειτα πορεία της.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Στην ιστορική συγκυρία που διαμορφώθηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη μαζική εισροή προσφύγων, η περιοχή τέθηκε στο επίκεντρο εθνικών προτεραιοτήτων ως βορειοελλαδική, αγροτική και παραμεθόρια επαρχία.

Συγκέντρωνε μια σειρά από πλεονεκτήματα που ευνοούσαν την απορρόφηση του υψηλότερου ποσοστού προσφύγων. Ο εποικισμός της Δράμας αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση μελέτης όσον αφορά την οργάνωση της προσφυγικής αποκατάστασης, την ενσωμάτωση των νέων πληθυσμών στην τοπική κοινωνία και τις παρεμβάσεις για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και οικονομίας.

“Η Γένεση της Νέας Δράμας”: 100 Χρόνια από την εγκατάσταση των προσφύγων του 1922

Η ανταλλαγή των πληθυσμών στην περιοχή σήμαινε την αποδόμηση ενός κόσμου και την ανάδυση ενός νέου. Η οθωμανική κληρονομιά, υλική (τεμένη, σχολεία, πτωχοκομεία, λουτρά, χάνια, κρήνες, υδρόμυλοι κ.ά) ή άυλη (ήθη, κοινωνικές και εθιμικές πρακτικές) απαλείφεται, στο πλαίσιο της εφαρμογής πολιτικών εξελληνισμού και παγίωσης της εθνικής ταυτότητας.

Οι ανακατατάξεις που σημειώθηκαν, πληθυσμιακές, χωροταξικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές, δημιούργησαν νέες πραγματικότητες. Οι αλλαγές ήταν βαθιές και τεκτονικές. Αλλαγές που έχουν αφήσει ανεξίτηλα αποτυπώματα στον χώρο και τη μνήμη.

Πηγή: Alpha news

Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού

Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού
Νεάπολη: Εκδήλωση της Ποντιακής εστίας για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού

Την ζεστασιά της Ποντιακής φιλοξενίας παρείχε η Ποντιακή εστία Νεάπολης σε όσους βρέθηκαν το απόγευμα της Πέμπτης 21 Νοεμβρίου στο κλειστό δημοτικό θέατρο της πόλης στο πλαίσιο εκδήλωσης για την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού.

Πρόκειται για την εκδήλωση με θέμα “η διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού” με ομιλητή τον καθηγητή του ΔΙΠΑΕ, κ. Σάββα Μαυρίδη, η οποία αν και οργανωτικά είχε αρκετά ζητήματα, το κλίμα οικειότητας μεταξύ των παρισταμένων συνέβαλλε καθοριστικά στην εξάλειψη τους.

Στο πλαίσιο αυτό στην εκδήλωση παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο εκπρόσωπος του εν Θεσσαλονίκη πρωθυπουργικού γραφείου, κ. Γιάννης Παπαγεωργίου, ο βουλευτής Α Θεσσαλονίκης με την ΝΔ, κ. Δημήτρης Κούβελας, και ο περιφερειακός σύμβουλος, κ. Δημήτρης Βάνης. Ακόμα το παρόν έδωσαν ο Καππαδοκικής καταγωγής δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, κ. Σίμος Δανιηλίδης, ο Ποντιακής πρώην δήμαρχος Νεάπολης, κ. Γρηγόρης Χατζησάββας, η τοπική σύμβουλος της κοινότητας Νεάπολης, κα Κλεονίκη Ξιμίνη, καθώς και η πρόεδρος του συλλόγου "μονοπάτια και στόχοι", κα Ειρήνη Παπαδάκη.

Παράλληλα κατά τον σύντομο χαιρετισμό τους όλοι τους συμφώνησαν ότι οι εν Ελλάδι Ποντιακοί σύλλογοι βρίσκονται σε άνθιση περισσότερο ίσως από τους υπόλοιπους. Την παρουσίαση της εκδήλωσης έκανε ο πρόεδρος της Ποντιακής εστίας Νεάπολης, κ. Δημήτρης Ζιγκερίδης, ο οποίος εκτός των άλλων παρουσίασε και τα επιμέρους τμήματα του συλλόγου, με τα λεγόμενα του να δίνουν και την είδηση, μιας θεατρικής από το αντίστοιχο τμήμα, σε σενάριο του ιδίου.

Φυσικά από αυτή δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα τραγούδια και η χοροί της συγκεκριμένης ακριτικής περιοχής του Ελληνισμού.

Ένα κομμάτι που επιμελήθηκαν μουσικά οι αφοί Μουρατίδη, με τον Γιώργο την λύρα και τον Θεόδωρο στο νταούλι, ενώ χόρεψαν κατά σειρά το παιδικό τμήμα, το τμήμα προχωρημένων και το τμήμα παραστάσεων του συλλόγου, με χοροδιδάσκαλο τον κ. Γιώργο Τσακαλίδη.

Μάλιστα οι χορευτές του παιδικού τμήματος εισέπραξαν το δυνατότερο χειροκρότημα από το κοινό. Ωστόσο δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις που πολλοί εκ των θεατών μετείχαν στον χορό… καθιστοί.

Τους χορευτές διαδέχθηκε η χορωδία του συλλόγου, με χορωδό την κα Μιλένα Σπυρίδου και τα μέλη της να τραγουδούν κυρίως καθιστικά Ποντιακά ακούσματα, επίσης υπό την μουσική συνοδεία των αδερφών Μουρατίδη.


Ακολούθως πραγματοποιήθηκε η διάλεξη του όπως ανέφερε καταγόμενου εκ Πολυδενδρίου Λαγκαδά, κ. Μαυρίδη, αναφορικά με την διαχρονική πορεία του Ποντιακού τραγουδιού. Μεταξύ άλλων σε αυτή ο ομιλητής είπε ότι τα Ποντιακά τραγούδια διακρίνονται σε δύο μεγάλες ιστορικές περιόδους.

Ειδικότερα η πρώτη περίοδος περιλάμβανε τραγούδια που αναφερόταν στις πριγκιποπούλες της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και ελάχιστα από αυτά διασώζονται. Στην συνέχεια τα μετέπειτα τραγούδια αναφέρονται στα κατορθώματα των ακριτών της Ρωμέικης Αυτοκρατορίας και διασώζονται μέχρι σήμερα. Ακόμα ο κ. Μαυρίδης αναφέρθηκε στις επιρροές των Ποντιακών τραγουδιών από την αρχαία Ελληνική ιστορία και μυθολογία, καθώς και από την Παλαιά διαθήκη, ενώ από αυτά δεν λείπουν και η αναφορές στην Καινή διαθήκη. Αναφορικά με τις κατηγορίες Ποντιακών τραγουδιών ο καθηγητής επισήμανε πως αυτά διακρίνονται στα μεσαιωνικά ανομοιοκάληκτα, τα ομοιοκατάληκτα που μεταφέρθηκαν στον Πόντο από την κυρίως Ελλάδα και τα νεότερα που έχουν στιχουργό.

Τέλος αν κάτι δεν μπορούσε να απουσιάζει από την εν λόγω εκδήλωση, αυτό ήταν οι Ποντιακές γεύσεις.

Ακριβέστερα για τον σκοπό αυτό μέλη του συλλόγου παρασκεύασαν Ποντιακά εδέσματα τα οποία πρόφεραν στους παριστάμενους συνοδεία κρασιού και αναψυκτικών. Μάλιστα από αυτά ξεχωριστής αναφοράς χρίζει ο τανομένος σορβάς.

Ο λόγος για ένα Ποντιακό σουπώδες έδεσμα-ποτό, κάτι σαν τραχανάς, το οποίο οι παλιοί συνήθιζαν να καταναλώνουν ιδιαίτερα τα κρύα χειμερινά βράδια. Κι αν η αυτή η ξεχωριστή αναφορά προκαλεί εντύπωση, προς επιβεβαίωση της έρχεται το γεγονός ότι τράβηξε το ενδιαφέρον όλων των παριστάμενοι, προεξάρχοντος του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών, κ. Σίμου Δανιηλίδη, ο οποίος απόλαυσε τουλάχιστον δυο ποτήρια με αυτό.

Πηγή: Seleo