Θα γίνει άραγε και πάλι Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο; |
του Φόρη Πεταλίδη
Όταν τον Δεκαπενταύγουστο του 2010 ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ.κ. Βαρθολομαίος, τέλεσε Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στο ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στο όρος Μελά στη Ματσούκα του Πόντου, καρδιές ράγισαν, δάκρυα χαρμολύπης έρρεαν από τα μάτια των προσκυνητών, μέσα και έξω από την μονή, από ανθρώπους που είχαν ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα για να πάρουν μέρος σε αυτήν την εθνικοθρησκευτική μυσταγωγία.
Για να γίνει όμως η Πατριαρχική Θεία Λειτουργία προηγήθηκε έντονο παρασκήνιο με πιέσεις προς την τουρκική κυβέρνηση να δοθεί η άδεια στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και να τελεστεί τον Δεκαπενταύγουστο ο εορτασμός της Παναγίας. Νωρίτερα είχε δοθεί από τις τουρκικές αρχές άδεια τέλεσης θρησκευτικών λειτουργιών και σε άλλους εγκαταλειμμένους και ερειπωμένους ναούς στη Μικρασία, που υπάγονται στην δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Η Τουρκία προσπαθούσε να ενισχύσει το τουριστικό ρεύμα και μέσω του θρησκευτικού τουρισμού. Έτσι άρχισαν τα ανοίγματα και προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ταυτόχρονα όμως υπήρξαν και ανησυχητικά μηνύματα προς την ισλαμοποίηση και αποχριστιανοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του τουρκικού κράτους. Άρχισε μια οργανωμένη προσπάθεια και οι εκκλησίες που ήταν αφιερωμένης στην Αγία Σοφία έγιναν και πάλι τζαμιά, από μουσεία που ήταν.
Στο στόχαστρο Ναοί της Αγίας Σοφίας
Πρώτα έγινε τζαμί η Αγία Σοφία στη Νίκαια της Βιθυνίας. Μία ιστορική εκκλησία όπου ακόμη φαίνεται το Σύνθρονο, όπου από την Οικουμενική Σύνοδο καθιερώθηκε το Σύμβολο της Πίστεως. Ο λόγος που έγινε τζαμί και πάλι, από μουσείο που ήταν, είναι καθαρός. Να μην θυμίζει τίποτε τον ελληνισμό και την χριστιανοσύνη. Τα τζαμιά που υπήρχαν στην Νίκαια Βιθυνίας είχαν ελάχιστους πιστούς.
Ακολούθησε η μετατροπή της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντος από μουσείο που ήταν σε τζαμί. Η Αγία Σοφία Τραπεζούντος, είναι ένα μοναδικό οικοδόμημα που παρόμοιό του σε τεχνοτροπία δεν υπάρχει και συμβολίζει την παρουσία του ελληνισμού στην πρωτεύουσα των Ελλήνων του Πόντου, και στην Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας των Κομνηνών. Τι κι αν υπήρξαν διαμαρτυρίες γι’ αυτήν την απόφαση ακόμη και από τους ίδιους τους σημερινούς κατοίκους της Τραπεζούντας, τους επιστημονικούς και τοπικούς φορείς, αλλά και τον ποντιακό ελληνισμό ανά τον κόσμο, το σχέδιο προχώρησε κανονικά. Η Αγία Σοφία Τραπεζούντος έγινε και πάλι τζαμί.
Στο στόχαστρο των ισλαμιστών της Τουρκίας είναι πλέον η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης. Ήδη χρησιμοποιείται ο αύλιος χώρος, αλλά η φωνή του μουεζίνη ακούστηκε και εντός του μεγαλοπρεπούς ναού που έκτισε ο Ιουστινιανός, Της Του Θεού Σοφίας.
Η Ιερά Μονή Παναγία Σουμελά
Η Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά στο όρος Μελά στην Ματσούκα του Πόντου στην Τραπεζούντα, μετά από τις συνεχείς Πατριαρχικές Θείες Λειτουργίες από τον Πρώτο της Ορθοδοξίας τον κ.κ. Βαρθολομαίο, φέτος δεν δόθηκε άδεια λειτουργίας. Αιτιολογία είναι οι εργασίες συντήρησης που πραγματοποιούνται από πέρυσι, λόγω πτώσης βράχων. Παράγοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και εκπρόσωποι του ποντιακού ελληνισμού υποστηρίζουν, πως θα μπορούσε να δοθεί άδεια για να γίνει η θεία λειτουργία και στη συνέχεια να συνεχιστούν οι εργασίες. Μάλιστα οι εκπρόσωποι του ποντιακού ελληνισμού λένε οι εργασίες συντήρησης είναι το πρόσχημα προκειμένου να μην δοθεί ξανά η άδεια για την επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά,, κάθε Δεκαπενταύγουστο.
Το επόμενο χρονικό διάστημα θα φανεί, εάν τελικώς οι τουρκικές αρχές θα δώσουν άδεια για να ξαναγίνει Πατριαρχική Θεία Λειτουργία τον Δεκαπενταύγουστο ή οι εργασίες θα αποτελέσουν το πρόσχημα για να μην ξαναδοθεί άδεια.
Κανείς δεν μπορεί εκ των προτέρων να προβλέψει τι θα γίνει, ούτε να γίνει μάντης κακώς ειδήσεων.