Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017

Αφιερωμένο στον παραδοσιακό Ποντιακό γάμο, το φετινό ημερολόγιο του Συλλόγου Ποντίων Σαπών

Αφιερωμένο στον παραδοσιακό Ποντιακό γάμο, το φετινό ημερολόγιο του Συλλόγου Ποντίων Σαπών
Αφιερωμένο στον παραδοσιακό Ποντιακό γάμο, το φετινό ημερολόγιο του Συλλόγου Ποντίων Σαπών

Το φετινό ημερολόγιο του Συλλόγου Ποντίων Σαπών είναι αφιερωμένο στον παραδοσιακό ποντιακό γάμο (η “χαρά” στον Πόντο), την αναβίωση του οποίου πραγματοποίησε ο σύλλογος τον Ιούλιο του 2016, στις Σάπες. Μια αναβίωση που στηρίχτηκε στις ζωντανές μαρτυρίες προγόνων μας, δεύτερης γενιάς που έλκουν την καταγωγή τους απ`την περιοχή της Νικόπολης (Γαράσαρη), κατά βάση δε από το χωριό Λίτζασα. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία στον πολύ κόσμο που παρευρέθηκε στην αναπαράσταση του εθίμου να πάρει μια ικανή γεύση από τον παραδοσιακό ποντιακό γάμο και να πληροφορηθεί αρχικά ότι του γάμου προηγούνταν η προξενία και το “σουμάδεμαν” δηλαδή ο αρραβώνας και στη συνέχεια:
- για την κατάλληλη ηλικία του γάμου (16 με 17 η νύφη και 18 με 20 ο γαμπρός),
- για την προίκα της νύφης (σεντόνια, γιοργάνι δηλαδή το πάπλωμα, πετσέτες, εσώρουχα, τσοράπε δηλαδή κάλτσες),
- για την ενδυμασία και τον στολισμό των δύο νεονύμφων,
- για το νυφέπαρμαν (πάρσιμο της νύφης από το σπίτι της, πάντοτε συνοδεία οργανοπαιχτών),
- για τα γλέντια στα δύο σπίτια και τα κεράσματα (ψαθύρια και ρακί),
- για τα εμπόδια καθ`οδόν προς το σπίτι της νύφης και την εκκλησία και τα ταξίματα για να ξεπεραστούν,
- για την πομπή προς την εκκλησία με τα άλογα, που μετέφεραν τους δύο νεονύμφους και την προίκα της νύφης,
- για τους χορούς της γαμήλιας πομπής προς την εκκλησία (βασικά ο καρσιλαμάς ή αχπαστικόν, αλλά και ομάλιν, τάμζαρα, σιπουρτούν και τικ),
- για τη στέψη στην εκκλησία που τελούνταν Κυριακή μεσημέρι μετά τη Θεία Λειτουργία και το σήκωμα του κουμπάρου στα χέρια μετά το μυστήριο για να τάξει,
- για το αποκαμάρωμα (αποκάλυψη του προσώπου της νύφης),
- για το χορό με το φούστουρον (ποντιακή ομελέτα για την ενδυνάμωση του γαμπρού),
- για τα χαρίσματα από τους γονείς, τους συγγενείς και τους φίλους στη νύφη πριν το νυφέπαρμαν και στο γαμπρό μετά τη στέψη έξω από το σπίτι του. Και φυσικά η αποκορύφωση όλων ήταν το γαμήλιο γλέντι, που η προετοιμασία του ήταν υπόθεση των περισσότερων συγχωριανών, στο σπίτι του γαμπρού.

Όλος αυτός ο πλούτος των γαμήλιων εθίμων που ξετυλίγεται συνοπτικά στις σελίδες του νέου ημερολογίου δείχνει, την περίοπτη θέση που είχε ο ιερός θεσμός του γάμου και κατ`επέκταση της οικογένειας στην κοινωνία των προγόνων μας, στην ουσία δε τη μεγάλη αγάπη τους για την ίδια τη ζωή.