Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

«Πόντος: 3.000 χρόνια» - Η καλοκαιρινή εκδήλωση από το Σύλλογο Ποντίων Αμαρουσίου «Νίκος Καπετανίδης»

«Πόντος: 3.000 χρόνια» - Η καλοκαιρινή εκδήλωση από το Σύλλογο Ποντίων Αμαρουσίου «Νίκος Καπετανίδης»
«Πόντος: 3.000 χρόνια» - Η καλοκαιρινή εκδήλωση από το Σύλλογο Ποντίων Αμαρουσίου «Νίκος Καπετανίδης»

Ο Σύλλογος Ποντίων Αμαρουσίου «Νίκος Καπετανίδης» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην ετήσια καλοκαιρινή εκδήλωσή του «Πόντος: 3.000 χρόνια» που διοργανώνει το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 8:00 μ.μ., στην πλατεία εργατικών κατοικιών στο Μαρούσι.

Στην εκδήλωση θα συμμετάσχει το Ελληνικό Σωματείο Διάσωσης και Διάδοσης της Πολιτισμικής μας Κληρονομιάς «Οι Μωμόγεροι».

3ο Ποντιακό αντάμωμαν από το Σύλλογο Ν. Ιωνίας "Σινώπη"

3ο Ποντιακό αντάμωμαν από το Σύλλογο Ν. Ιωνίας "Σινώπη"
3ο Ποντιακό αντάμωμαν από το Σύλλογο Ν. Ιωνίας "Σινώπη"

Για 3η συνεχή χρονιά, ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Ν. Ιωνίας "Σινώπη" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του, στο ετήσιο καλοκαιρινό του "Αντάμωμαν", στον προαύλιο χώρο του 2ου Γυμνασίου Ν. Ιωνίας, έναντι σταθμού ΗΣΑΠ "Πευκάκια", το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 και ώρα 8:00 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:

Τραγούδι: Καστρινόπουλος Μπάμπης, Χαραλαμπίδου Λιάνα, Κοζυράκης Φώτης 
Λύρα: Φωτιάδης Γιάννης, Φωτιάδης Κώστας
Νταούλι: Σαχσανίδης Δημήτρης, Φωτιάδης Παύλος
Αγγείο: Μιμίδης Αλέξανδρος

e-Pontos.gr | Η ηλεκτρονική εφημερίδα με τα νέα των Ποντίων σε όλο τον κόσμο

e-Pontos.gr | Η ηλεκτρονική εφημερίδα με τα νέα των Ποντίων σε όλο τον κόσμο
e-Pontos.gr | Η ηλεκτρονική εφημερίδα με τα νέα των Ποντίων σε όλο τον κόσμο

Από τις 17 Αυγούστου 2007 που ξεκίνησε το www.e-Pontos.gr και λίγο πριν μπούμε στον 10ο χρόνο καθημερινής ενημέρωσης με νέα, ανακοινώσεις, εκδηλώσεις, ενδιαφέροντα άρθρα και ειδήσεις από τον Ποντιακό χώρο που ως σκοπό έχουν την ενημέρωση όλων μας γύρω από θέματα που αφορούν τον Ποντιακό Ελληνισμό έχουμε προσπαθήσει (και νομίζω ότι τα έχουμε καταφέρει) να καλύψουμε με σοβαρότητα, εγκυρότητα και αμεσότητα όλες τις μεγάλες Ποντιακές εκδηλώσεις αλλά και την καθημερινή ροή των ειδήσεων που αφορούν όλους τους Πόντιους, σε όλο τον κόσμο!

Καθημερινή ροή νέων και παρουσίαση της δραστηριότητας όλων των Ποντιακών Συλλόγων, Ομοσπονδιών, Πανελλαδικά και Πανευρωπαϊκά Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, Συναπαντήματα Ποντιακής Νεολαίας σε Ελλάδα και εξωτερικό, κάλυψη με ρεπορτάζ αλλά και ζωντανή μετάδοση της Πατριαρχικής Θείας Λειτουργίας που πραγματοποιείται από τον Δεκαπενταύγουστο του 2010 στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα αλλά και στην Καστανιά Ημαθίας, αποκλειστικές συνεντεύξεις, άρθρα, αφιερώματα, Ποντιακές συνταγές, ιστορικά και λαογραφικά θέματα αλλά και παρουσίαση διαφόρων θεμάτων.

Το e-Pontos.gr μέσα σε αυτά τα 9 και πλέον χρόνια, καθιερώθηκε ως η μοναδική ηλεκτρονική εφημερίδα των Ποντίων σε όλο τον κόσμο με ύλη του ότι συμβαίνει αποκλειστικά και μόνο στον Ποντιακό χώρο!

Όσο αν και περνούν τα χρόνια και το βάρος μεγαλώνει, ένα δεν θα αλλάξει σίγουρα. Η σοβαρότητα και η αφοσίωση σε αυτό που με Σεβασμό στην Ιστορία και την Παράδοση επιλέξαμε να κάνουμε...

Ευχαριστούμε όλους τους φίλους και αναγνώστες για την στήριξη και την αγάπη τους όλα αυτά τα χρόνια!

3η Αναβίωση Εξόδου στο Παρχάρ’ από την Ποντιακή Εστία Στουτγάρδης

3η Αναβίωση Εξόδου στο Παρχάρ’ από την Ποντιακή Εστία Στουτγάρδης
3η Αναβίωση Εξόδου στο Παρχάρ’ από την Ποντιακή Εστία Στουτγάρδης

Ο Σύλλογος Ποντίων Στουτγάρδης «Ποντιακή Εστία» διοργανώνει την 3η αναβίωση εξόδου στο Παρχάρ’ το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 3:00 μ.μ. στο Schwarzhornhaus (Tanneweiler 14, Waldstetten).

Θα ακολουθήσει παραδοσιακό Ποντιακό γλέντι με μουσικούς του συλλόγου και τον Γιώργο Ζαπουνίδη από Ελλάδα.

Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 01743114892.

8α Ευγένεια - Διήμερες εκδηλώσεις από το Ποντιακό Σύλλογο Κολχικού "Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας"

8α Ευγένεια - Διήμερες εκδηλώσεις από το Ποντιακό Σύλλογο Κολχικού "Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας"
8α Ευγένεια - Διήμερες εκδηλώσεις από το Ποντιακό Σύλλογο Κολχικού "Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας"

Ο Ποντιακός Σύλλογος Κολχικού "Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του σε ένα διήμερο εκδηλώσεων το Σάββατο 2 και την Κυριακή 3 Ιουλίου 2016 στο γυμνάσιο Κολχικού στις 9:00 μ.μ.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Σάββατο 2 Ιουλίου 2016
Ποντιακή βραδιά με τους: Adem Ekiz, Κυριάκο Τριανταφυλλιδη και Πόλυ Εφραιμίδη στο τραγούδι, Δημήτρη Παπαδόπουλο στη λύρα και το αγγείο, Φίλιππο Κεσαπίδη στο τραγούδι, Γιώργο Σαμλίδη, Κωνσταντίνο Πετρίδη και Ανέστη Αϊβαζίδη στη λύρα και το τραγούδι, Γιώργο Πετρίδη και Χρήστο Διαμαντίδη στο νταούλι.

Γενική Είσοδος 5 Ευρώ

Κυριακή 3 Ιουλίου 2016
Χορευτικές εκδηλώσεις και θεατρική παράσταση «Το Ανρίσμαν τη Σοφούλας».

Γενική είσοδος 3 Ευρώ.

Καμίαν κι Ανασπάλω - Διήμερες εκδηλώσεις από την Ένωση Ποντίων Αμπελοκήπων

Καμίαν κι Ανασπάλω - Διήμερες εκδηλώσεις από την Ένωση Ποντίων Αμπελοκήπων
Καμίαν κι Ανασπάλω - Διήμερες εκδηλώσεις από την Ένωση Ποντίων Αμπελοκήπων

Η Ένωση Ποντίων Αμπελοκήπων, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της στις πολιτιστικές εκδηλώσεις "Καμίαν κι Ανασπάλω" που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 1 και το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στο πρώην στρατόπεδο Μ. Αλεξάνδρου, με πλούσιο καλλιτεχνικό και χορευτικό πρόγραμμα στις 8:00 μ.μ. με είσοδος ελεύθερη.

Την Κυριακή 3 Ιουλίου 2016 στις 7:00 μ.μ. στον ίδιο χώρο (πρώην στρατόπεδο Μ.Αλεξάνδρου), θα πραγματοποιηθεί η φιλανθρωπική εκδήλωση του συλλόγου, τα έσοδα της οποίας φέτος θα δοθούν στον Πανελλήνιο Σύλλογο Γυναικών με Καρκίνο Μαστού «Άλμα Ζωής».

Είσοδος 2 ευρώ.

Το καλοκαιρινό τους Παρακάθ πραγματοποιούν οι Πόντιοι στην Έδεσσα

Το καλοκαιρινό τους Παρακάθ πραγματοποιούν οι Πόντιοι στην Έδεσσα
Το καλοκαιρινό τους Παρακάθ πραγματοποιούν οι Πόντιοι στην Έδεσσα

Ο Σύλλογος Ποντίων Έδεσσας "Ο Άγιος Θεόδωρος Γαβράς" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο καθιερωμένο καλοκαιρινό Παρακάθ που θα πραγματοποιηθεί στο εντευκτήριο του συλλόγου (Κολοκοτρώνη 7) το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 8.30 μ.μ.

Ο Ποντιακός Σύλλογος Ludwigshafen διοργανώνει καλοκαιρινή γιορτή

Ο Ποντιακός Σύλλογος Ludwigshafen διοργανώνει καλοκαιρινή γιορτή
Ο Ποντιακός Σύλλογος Ludwigshafen διοργανώνει καλοκαιρινή γιορτή

Ο Ποντιακός Σύλλογος Ludwigshafen διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μία καλοκαιρινή γιορτή στο Friedenspark του Ludwigshafen το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 3:00 μ.μ. 

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:

Τραγούδι: Χαρούλα Κυριαζίδου, Παύλος Ιντζές, Γιώργος Ανδρονικίδης
Λύρα: Γιάννης Αντωνιάδης, Δήμος Μαυρίδης
Νταούλι: Βαγγέλης Σπυρίδης, Κυριάκος Εμμανουηλιδης 

Είσοδος ελεύθερη. 

Το Δωδέκατο Καρσλίδικο αντάμωμα πραγματοποιεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φιλύρου

Το Δωδέκατο Καρσλίδικο αντάμωμα πραγματοποιεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φιλύρου
Το Δωδέκατο Καρσλίδικο αντάμωμα πραγματοποιεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φιλύρου 

Το δωδέκατο Καρσλίδικο αντάμωμα πραγματοποιεί το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φιλύρου και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου, σε μία Ποντιακή παραδοσιακή βραδιά στις 9.00 μ.μ. στο νέο λύκειο Φιλύρου με τους καλλιτέχνες, Γιώργο Ιωαννίδη και Στάθη Παυλίδη στο τραγούδι, τον Λάζο Ιωαννίδη και τον Φάνη Κουρουκλίδη στη λύρα, τον Μιχάλη Σιώπη στο κλαρίνο.

Επίσης το πρόγραμμα θα πλαισιώσουν ο Γιώργος Αετόπουλος και ο Κωστάκης Ταμουτζίδης στη λύρα με τον Κωστάκη Τσιτσεκίδη στο νταούλι.

Είσοδος είναι 5 ευρώ. 

Ποιοι ψήφισαν υπέρ και ποιοι κατά της άρσης ασυλίας του Ν. Φίλη

Ποιοι ψήφισαν υπέρ και ποιοι κατά της άρσης ασυλίας του Ν. Φίλη
Ποιοι ψήφισαν υπέρ και ποιοι κατά της άρσης ασυλίας του Ν. Φίλη

Νέα «φάλτσα» -για πολλοστή φορά- από βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και των Ανεξάρτητων Ελλήνων όσον αφορά άρση ασυλίας βουλευτών της Χρυσής Αυγής. Αρνητική ψήφο, από κοινού με τους εκπροσώπους της νεοναζιστικής οργάνωσης, στην ψηφοφορία της Τετάρτης για τον Ν. Μιχαλολιάκο και τον Ηλ. Κασιδιάρη (μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση) έδωσαν οι Κ. Τασούλας (Ν.Δ.) και Δημ. Καμμένος (ΑΝ.ΕΛΛ.), ενώ ο Β. Γιόγιακας (Ν.Δ.) ψήφισε «παρών».

Παράλληλα, υπέρ της άρσης ασυλίας του Ν. Φίλη για τις δηλώσεις του περί Ποντίων ψήφισαν εκτός από τους βουλευτές της Χ.Α. και οκτώ «γαλάζιοι»: Γιόγιακας, Σκρέκας, Αντωνιάδης, Κεφαλογιάννης, Αντωνίου, Αναστασιάδης, Κοντογιώργης, Γεωργαντάς.

Πηγή: Efsyn

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στους Αγ. Αναργύρους

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στους Αγ. Αναργύρους
«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στους Αγ. Αναργύρους

Ο Δήμος Αγ. Αναργύρων-Καματερού, ο Σύλλογος Ποντίων Καματερού "Δημήτρης Ψαθάς", ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας "Ο Φάρος", το Βιβλιοπωλείο Στίγκα και οι Εκδόσεις Ψυχογιός σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιάννη Καλπούζου, «Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου».

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει με ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα.

Η βιβλιοπαρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στο Πολιτιστικό Πάρκο Αγ. Αναργύρων – Θέατρο "Μάνος Ξυδούς", απέναντι από το παλαιό Δημαρχείο Αγ. Αναργύρων, δίπλα στον Ι.Ν. Αγ. Αναργύρων το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 8:30 μ.μ.

Τον χορό Σέρρα και το χορό των μαχαιριών θα αποδώσουν τα μέλη του χορευτικού του Συλλόγου Ποντίων Αγ. Βαρβάρας.

Μπορείτε να διαβάσετε ένα απόσπασμα του βιβλίου, εδώ...


Σχετικά θέματα

- Σέρρα, η ψυχή του Πόντου - Ένα νέο μυθιστόρημα παρουσιάζεται...


«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο

«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο
«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο

Στον Πόντο ο Ιούλιος λεγόταν Χορτοθέρτς, γιατί ήταν ο μήνας του θερισμού των χόρτων• έτσι έλεγαν: «Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, Έπαρ’ το καγάν’ (δρεπάνι) σο χερ’ τσ’ (χέρι σου)».

Στην Κερασούντα, Κοτύωρα, Τρίπολη, Χαλδία και Σάντα τον έλεγαν ο Χορτοθέρης, ενώ στην Τραπεζούντα Χορτοθέρ’ς, αλλά και Χορτοθέρης.

Στα Σούρμενα και στη Ματσούκα λεγόταν (Θερ’νός και στην Κρώμνη και με τα δύο ονόματα.
Θερ’νός μας παραδίδει και ο Φαίδων Κουκουλές ότι λεγότανε στον Πόντο, γράφοντας τα εξής: «Πόσον τούτο είναι ακριβές δεικνύει ότι κατά μεν τους βυζαντινούς χρόνους με τον θερισμόν σχετίζεται ο Ιούλιος, ο εν Πόντω Θερ’νός λεγόμενος».

Το όνομα Χορτοθέρης (Ιούλιος) παράγεται από το ουσιαστικό χόρτον και το ρήμα θερίζω. Από το όνομα αυτού του μήνα έχομε και τα παράγωγα, το επίθετο χορτοθερέσιν, που σημαίνει αυτό που παράγεται κατά το μήνα Ιούλιο• επίσης, το χορτοθέριν, που σημαίνει α) τόπος θερισμού, κατάλληλος για θέρισμα και β) τόπος θερισμένος.

Και όπως συνήθως το καθετί στην πατρίδα μας έδινε αφορμή για τραγούδι και για παροιμιώδεις φράσεις, έτσι έγινε και με τους μήνες, από τα ονόματα των οποίων φαίνεται και το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του καθενός σχετικά με τις φυσικές του ενέργειες:

«Ο Μάρτ’ς μαραίν’ τα μάραντα, Απρίλτς τα μανουσάκια, ο Χορτοθέρτς τα χορτάρα κι Αύγουστον παλικάρα».

1) Θέρισμα

Ο Ιούλιος λοιπόν ήταν ο μήνας του θερισμού.
Στο Βυζάντιο, όπως μαρτυρεί ο Φαίδων Κουκουλές, η πολιτεία, επειδή έδινε μεγάλη σημασία στο θερισμό για τη διατροφή του λαού, απαγόρευε με νόμο να οδηγούν αυτή την εποχή τους γεωργούς στα δικαστήρια, για να δικαστούν.

Στον Πόντο ο θερισμός έπαιρνε πανηγυρικό χαρακτήρα, όπως μαρτυρεί Δ. Κ. Παπαδόπουλος (Σταυριώτης). Κύριο όργανο του θερισμού ήταν το καγάν’ ή δρεπάν’ (το) και πιο σπάνια δερπάν’.

Στον Όφη το λέγανε δροπάν’ και στη Νικόπολη δερπάντιν, ένα μικρό δρεπάνι με μακρουλό χέρι.

Πιο σπάνια χρησιμοποιούσαν την κερεντή, ένα μεγάλο δρεπάνι με λαβή, με την οποία θέριζαν όρθιοι και συνήθως τη χρησιμοποιούσαν για χόρτα ή τριφύλλι.

Το θέρισμα, κατά το πλείστον, γινόταν από γυναίκες και νέες κοπέλες, που με πολλή χαρά και με τραγούδια θέριζαν, χωρισμένες σε ομάδες, από το βράδυ. Τα τμήματα που θέριζαν από τη μια άκρη ως την άλλη άκρη του χωραφιού τα λέγανε αμνούς. Όταν ο αμνός άρχιζε με μεγάλο πλάστη συνέχεια στένευε και τελείωνε σε γωνία, λεγόταν ξιφάρ’.

Οι θεριστές και οι θερίστριες κρατούσαν με το δεξί χέρι το δρεπάνι, ενώ με το αριστερό τα στάχυα που κόβανε, ώσπου να συμπληρωθεί ένα χερόβολο. Δύο - τρία χερόβολα έκαναν ένα δεμάτ’ (δεμάτι) κι αυτά τα μάζευαν όλα και σχημάτιζαν τα θεμώνια (θημωνιές).

Καθώς παρατηρούσαν τις κοπέλες να θερίζουν σι Πόντιοι, επαινούσαν την αγαπημένη τους τραγουδώντας:

«Σον Αϊ-Λίαν αφκακέσ’ θερίζ’ τ’ εμόν τ’ αρνόπον και ντ’ έμορφα και νόστιμα κρατεί το καγανόπον».

Όταν άρχιζε το θέρισμα, έστηναν όρθιο το πρώτο δεμάτι, κι αυτός που το έκανε αυτό ευχόταν καλή αρχή, ενώ οι άλλοι θεριστές απαντούσαν άμποτε και τον χρόνου.

Όταν τελείωνε με το καλό ο θερισμός, κρεμούσαν μπρος στην πόρτα τους το αποθέρ’, δηλ. ένα δεμάτι στάχυα με καρπούς, καλλιτεχνικά δεμένο, ενώ ο ιδιοκτήτης του χωραφιού φιλοδωρούσε τη θερίστρια, που πρώτη έβαζε μπρος στα πόδια του το πρώτο χερόβολο.

Ο λαός δεν άφηνε ασχολίαστη κι αυτή την παρουσία του ιδιοκτήτη στο χωράφι την ώρα του θερισμού, κι έτσι έγινε το τραγούδι:

«Θερίστ’ αργάτ’ θερίστ’ αργάτ’, θα σπάζω την κοσσάραν, κι αν ‘κι τελείται το χωράφ’, θα σπάζω την κασκάραν»

(1. κότα, 2. τελειώσει, 3. κόρακα).

2) Αλώνισμα

Οι γυναίκες, όταν τελείωνε το θέρισμα, φορτώνονταν τα δεμάτια, αφού τα έκαναν σαλάκα και τα πήγαιναν στ’ αλώνια, εκεί όπου θα γινόταν το αλώνισμα.

Το αλώνιν, έτσι λεγόταν στην Κερασούντα, Οινόη (Ούνγια), Νικόπολη, Τρίπολη, αλών’ στα Κοτύωρα (Ορντού), Τραπεζούντα, Χαλδία, και αλώνιν ή αλώνι στη Νικόπολη.

Το αλώνι ήταν ένας συμπαγής κυκλικός χώρος που τον γάνωναν, δηλ. άλειφαν με χώμα ή πηλό το έδαφος, το έβρεχαν και μετά πατούσαν καλά την επιφάνειά του με μια πέτρα κυλινδρική, το κυλίντρ’.

Αφού τα ετοίμαζαν όλα, οι γεωργοί έλεγαν, εκρέμ’σα σ’ αλών’, δηλ. άπλωσα τα στάχυα στο αλώνι για αλώνισμα.

Συνήθως το αλώνισμα γινόταν με βόδια, όπως φαίνεται κι από τη φράση τα καλά τα βούδα αγλήγορα κόφ’νε τ’ αλών’.

Στα βόδια περνούσαν το αλωνοζύγονον (Χαλδία), δηλ. τον ειδικό ζυγό για το αλώνισμα, για να σύρουν από πίσω τους τα δουκάνια ή το τυκάν’ (Τραπεζούντα), τουκάνιν (Κερασούντα), τουκάν’ (Κοτύωρα), Σάντα, Τραπεζούντα, Χαλδία), τοκάν’ (Χαλδία). Η λ. παράγεται από το τυκάνιον, που προέρχεται από το αρχαίο ουσιαστικό η τυκάνη.

Το τυκάν’ ή τα δουκάνα απαρτιζόταν από δύο παράλληλα χοντρά σανίδια ενωμένα, που έφεραν από την κάτω επιφάνεια σφηνωμένους αιχμηρούς πυριτόλιθους ή κοφτερές σιδερένιες λάμες (βλ. «Λαογραφικά Λαραχανής», σελ. 22), για να χωριστεί ο καρπός από τα στάχυα.

Με τον ίδιο τρόπο άλλωστε οι χωρικοί αλώνιζαν και στην περίοδο της γερμανικής κατοχής σε χωριά της Μακεδονίας και αλλού. Για να ενισχύσουν μάλιστα το βάρος επάνω στο τυκάν’, ώστε να γίνει πιο εύκολος ο χωρισμός ου καρπού, τοποθετούσαν επάνω του κάποιο παιδί, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα διασκεδαστική για τα παιδιά, ιδίως αν τους έδιναν στο χέρι το βουκέντρ’ (=ραβδί που κέντριζαν τα βόδια) και τα κερατίδια (= το σχοινί που δένουν στα κέρατα του βοδιού για να το οδηγούν), για να κρατούν τα ζώα.

Καθώς οι γεωργοί αλώνιζαν, προέτρεπαν τα ζώα με διάφορα επιφωνήματα, ώσπου να τελειώσουν το αλώνισμα.

Στη συνέχεια γινόταν το βόρισμαν ή ιβόρισμα, ή εβόριγμαν Ματσούκα) από το ρήμα βορίζω, που παράγεται από το ουσιαστικό βορέας.

Περίμεναν δηλ. να φυσήξει ο αέρας, οπότε και άρχιζαν το λίχνισμα με το αλωνίφταρον, το ειδικό ξύλινο φτυάρι για το αλώνισμα.

Σήκωναν δηλ. το γέννημα ψηλά στον αέρα, για να ξεχωρίσει ο καρπός από τα άχυρα και για το σκοπό αυτό είχανε κι άλλο εργαλείο, το δίκρανο με δύο δόντια ή χείλη που το λέγανε λεχμετέρ’• καθώς ιβόριζαν μάλιστα, παρακαλούσαν τον αέρα να φυσήξει, για να τελειώσουν τη δουλειά τους, τάζοντάς του ότι θα του φτιάξουν ψωμάκι. «Φύσα αέρα, φύσα, θα ευτάμε σε κολοθόπον».

Οι πατέρες μας, θυμόσοφοι όπως ήταν, έλεγαν για κείνους που ανακινούσαν παλιές και ξεχασμένες υποθέσεις ή χρέη παλαιά αχύρα εβορίζ’.

Στη συνέχεια με το αλωνοκόσκινον συνέχιζαν το χώρισμα καρπού από άχυρα. Στο Σταυρί το λέγανε και αχυροκόσκινον ή λωροκόσκινον (=κόσκινο από λεπτές λωρίδες δέρματος σε διατακτική πλέξη).

Μετά έκαναν το τεπούρισμαν με το τεπούρ’, δηλ. ξύλινο μονοκόμματο τον οποίο καθάριζαν τον καρπό από τις πέτρες και τον άγριο βίκο.

Τον καρπό τέλος τον μετρούσαν με το κότ’ ή χοινίκ’ (χοίνιξ), που ήταν μέτρο χωρητικότητας (10-12 οκάδες), και στη συνέχεια έβγαζαν το σπόρο για τη νέα χρονιά, ενώ το υπόλοιπο μέρος το αποθήκευαν στα αμπάρια το και το άχυρο το μετέφεραν σο αχερών’ (στον αχυρώνα τους).

Τα αλώνια, συνήθως, του κάθε χωριού ήταν συγκεντρωμένα σ’ έναν τόπο που τον έλεγαν αλωνοτόπιν (πρβλ. Χαλδία). Ίσως έτσι η δύσκολη δουλειά του αλωνίσματος και ιβορίσματος να γινόταν πιο ευχάριστη, όταν έβλεπαν και γύρω τους άλλους συγχωριανούς τους.

Στις 20 Ιουλίου και στον Πόντο γιόρταζαν, όπως και στην άλλη Ελλάδα, τον Αι-Λιά, δηλ. τον Προφήτη Ηλία, μια γιορτή που είχε σχέση με τα στάχυα. Την μέρα της γιορτής αυτής οι γυναίκες, πηγαίνοντας στην εκκλησία, έδεναν στα κεφάλια ή σε άλλα μέρη του σώματός τους, όπου είχα πόνους, στάχυα. Μετά τη Μεγάλη Είσοδο στη διάρκεια της θείας λειτουργίας, έκοβαν τα στάχυα, πιστεύοντας ότι θα τους κοπεί και ο πόνος.

Η Άλκη Κυριακίδου Νέστορος γράψει σχετικά: «Εδώ το μέσο είναι τα στάχυα. Η χάρη του άγιου μεταδίνεται σ’ αυτά, επειδή οι γυναίκες τα φορούν στη γιορτή του και μέσα στην εκκλησία του. Και τα στάχυα πάλι, με τη σειρά τους, μεταδίνουν τη χάρη του άγιου στις γυναίκες με την άμεση επαφή που έχουν με το σώμα τους. Για να κοπεί τώρα ο πόνος, κόβουν τα στάχυα μιαν ορισμένη στιγμή.

Αυτή η πράξη είναι αυτό που λέμε αναλογική μαγεία: όπως κόβω τα στάχυα, έτσι να κοπεί ο πόνος μου».

3) Αργατία

Εκείνο όμως που είναι συγκινητικό και χαρακτηριστικό των προγόνων μας, είναι η αλληλεγγύη, η αγάπη και η συμπαράσταση προς τον πάσχοντα, τον ορφανό, τη χήρα. Έτσι, αν δεν μπορούσε κάποιος να θερίσει ή να αλωνίσει, δουλειές που δεν περιμένουν, γιατί υπήρχε πάντοτε ο κίνδυνος της πυρκαγιάς ή της καταιγίδας, τότε συγκεντρώνονταν πολλοί και χωρίς αμοιβή πήγαιναν και δούλευαν με χαρά, ώσπου να τελειώσουν τις δουλειές και αυτού που είχε την ανάγκη. Την προσφορά αυτή τη λέγανε αργατία.

Επίσης, για να δείξουν το σεβασμό και την τιμή προς τους προύχοντες του τόπου, σχημάτιζαν την τρανόν αργατίαν, η οποία και έπαιρνε πανηγυρικό χαρακτήρα.

Αλήθεια, στη σημερνή εποχή που όλα έχουν βιομηχανοποιηθεί, μπορεί κανείς να συλλάβει την κραυγή των πατέρων μας «φύσα αέρα, φύσα αέρα, θα ευτάμε σε κολοθόπον;». Κι όταν φυσούσε, πάλι αναφωνούσαν: «Ωωχ! Κολόθ’, κολόθ’», (ωχ! ψωμάκι, ψωμάκι) δηλ. θα γίνει πιο μεγάλο ακόμη το ψωμί. Τα χρόνια έρχονται και περνούν, όμως το ψωμί ως τώρα είναι το ευλογημένο ψωμί, κι ακόμη ευλογημένοι είναι και θα είναι αυτοί που κοπιάζουν για να μας το προσφέρουν, έστω και με τα σύγχρονα τεχνικά μέσα, γιατί ο ψωμί έμεινε ψωμί και τίποτα στο διάβα των αιώνων δεν το έχει αντικαταστήσει.

Πηγή: e-Ιστορία

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Λευκαδίων "Τα Ανθέμια"

Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Λευκαδίων "Τα Ανθέμια"
Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Λευκαδίων "Τα Ανθέμια"

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λευκαδίων "Τα Ανθέμια" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο διήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 1 και το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 9:30 μ.μ.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 
- Άκης Σιαμίδης, λύρα - τραγούδι
- Γιάννης Τσανασίδης, λύρα - τραγούδι
- Γιώργος Βέργος, αγγείο
- Γιώργος Ορδουλίδης, νταούλι

Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν το χορευτικό συγκρότημα "TUANA" από την Κωνσταντινούπολη, οι Μωμόγεροι του Συλλόγου "Αριστοτέλης" Ν. Νικομήδειας, το μικρό τμήμα και η χορωδία του συλλόγου.

Σάββατο 2 Ιουλίου 2016
- Δημήτρης Τσιμενίδης, λύρα - τραγούδι
- Θεόδωρος Τσανακλίδης, λύρα - τραγούδι
- Ειρηναίος Τσιμενίδης, αγγείο
- Νικόλαος Μαντζιρίδης, κλαρίνο
- Γιώργος Φουντουκίδης, νταούλι

Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν το χορευτικό συγκρότημα "TUANA" από την Κωνσταντινούπολη, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λευκαδίων "Η Αγία Παρασκευή" και το μεγάλο τμήμα του συλλόγου.

Τιμή εισόδου: 2 ευρώ

Υποδέχεται το καλοκαίρι ο Σύλλογος Ποντίων Καρέα - Βύρωνα

Υποδέχεται το καλοκαίρι ο Σύλλογος Ποντίων Καρέα - Βύρωνα
Υποδέχεται το καλοκαίρι ο Σύλλογος Ποντίων Καρέα - Βύρωνα

Ο Σύλλογος Ποντίων Καρέα - Βύρωνα υποδέχεται το καλοκαίρι με κέφι, χορό, τραγούδι και ποτό, και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 στις 8:30 μ.μ., στο Κέντρο Φροντίδας και Οικογένειας (πρώην Αστικό Κέντρο Καρέα).

Στο Ποντιακό καλλιτεχνικό πρόγραμμα ο Γιάννης Ταϊλαχίδης (λύρα-τραγούδι) και ο Κώστας Τσερακίδης στο νταούλι ενώ στο λαϊκό και παραδοσιακό πρόγραμμα ο Dj Κώστας Νικολάου.

Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 6970837757 (Ιάκωβος Σεμπελίδης) και 6973513413 (Μαρία Λέντζου).

Εκδηλώσεις "Ακρίτεια 2016" από το Σύλλογο Ποντίων Γιαννιτσών

Εκδηλώσεις "Ακρίτεια 2016" από το Σύλλογο Ποντίων Γιαννιτσών
Εκδηλώσεις "Ακρίτεια 2016" από το Σύλλογο Ποντίων Γιαννιτσών

Ο Σύλλογος Ποντίων Γιαννιτσών διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα διήμερο εκδηλώσεων με την ονομασία: "Ακρίτεια 2016" την Παρασκευή 1 και το Σάββατο 2 Ιουλίου 2016 στις 9:30 μ.μ. στον προαύλιο χώρο του 2ου γυμνασίου Γιαννιτσών.

Αναλυτικό πρόγραμμα

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Παρουσίαση Ποντιακών χορών από το Σύλλογο Ποντίων Αναρράχης και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κομνηνών Εορδαίας. 
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους Ματθαίο Τσαχουρίδη στη λύρα και το τραγούδι, Δημήτρη Καρασαββίδη στο τραγούδι, Πόλυ Σταματίδη στο νταούλι, Ηρακλή Ξενίδη στο αρμόνιο και Νίκο Ματζηρίδη στο κλαρίνο.

Σάββατο 2 Ιουλίου 2016

Παρουσίαση Ποντιακών χορών από το Σύλλογο Ποντίων Γιαννιτσών.
Καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους Μπάμπη Ιορδανίδη και η Πέλα Νικολαΐδου στο τραγούδι, Ανδρέα Κουγιουμτζίδη και Παναγιώτη Ηλιάδη στη λύρα, Πόλυ Σταματίδη στο νταούλι και, Ηρακλή Ξενίδη στο αρμόνιο.

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Το Μαυροκόρ' τ' ς" παρουσιάζεται στο Φίλυρο

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Το Μαυροκόρ' τ' ς" παρουσιάζεται στο Φίλυρο
Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Το Μαυροκόρ' τ' ς" παρουσιάζεται στο Φίλυρο

Ο Ποντιακός Σύλλογος Φιλύρου παρουσιάζει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στη θεατρική παράσταση "Το Μαυροκόρ' τ' ς" του Φίλωνα Κτενίδη, από τη θεατρική ομάδα της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων την Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 στις 8:30 μ.μ., στο Θέατρο Δάσους Φιλύρου.

Είσοδος ελεύθερη.

2ήμερες Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Ανατολικό Πτολεμαΐδας

2ήμερες Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Ανατολικό Πτολεμαΐδας
2ήμερες Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Ανατολικό Πτολεμαΐδας

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ανατολικού "Η Ανατολή" διοργανώνει διήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Πέμπτη 30 Ιουνίου και την Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 στις 9:00 μ.μ. στο προαύλιο του δημοτικού σχολείου Ανατολικού.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Μικρασιατική και Ποντιακή βραδιά

Συμμετέχουν χορευτικά της ευρύτερης περιοχής και οι καλλιτέχνες:
- Γιάννης Καρακαλπακίδης, λαούτο
- Στέλιος Μωυσιάδης, κρουστά
- Μάκης Μπακλατζής, βιολί
- Γρηγόρης Καραγιαννάκης, ούτι
- Θανάσης Κουλεντιανός, κανονάκι
- Φώτης Ηλιάδης, νταούλι
- Περικλής Κοσκερίδης, λύρα
- Ιορδάνης Κελγιαννίδης, τραγούδι - λύρα
- Λάκης Παναγιωτίδης, πλήκτρα

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Ποντιακή βραδιά

Συμμετέχουν χορευτικά της ευρύτερης περιοχής και οι καλλιτέχνες:
- Αλέξης Παρχαρίδης, τραγούδι
- Γιάννης Σανίδης, λύρα
- Στέλιος Μωυσιάδης, κρουστά
- Λάκης Παναγιωτίδης, πλήκτρα.

Έκθεση εικαστικών στον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρκαδικού "Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος"

Έκθεση εικαστικών στον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρκαδικού "Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος"
Έκθεση εικαστικών στον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρκαδικού "Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος"

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αρκαδικού "Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος" είναι στην ευχάριστη θέση να οργανώσει για μια ακόμα χρονιά έκθεση εικαστικών, και να αναδείξει τα έργα όλων εκείνων τον φίλων του συλλόγου που δημιουργήθηκαν κάτω από την καθοδήγηση της Ελένης Θωμά στα τμήματα χειροτεχνίας και του Νίκου Φωτιάδη στο παιδικό τμήμα εικαστικών και του Νίκου Κακουλίδη στο τμήμα ζωγραφικής ενηλίκων.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και την Τρίτη 5 Ιουλίου και ώρες 19:00 - 22:00 στην πλατεία Ελευθερίας στη Δράμα.

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Σαλαμίνα

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Σαλαμίνα
«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Σαλαμίνα

Η Δήμαρχος, η Αντιδήμαρχος Παιδείας Δια βίου Μάθησης & Πολιτισμού του Δήμου Σαλαμίνας σε συνεργασία με τη Δημοτική Ενότητα Αμπελακίων, την υποστήριξη του Συλλόγου Ποντίων Σαλαμίνας και τις Εκδόσεις Ψυχογιός σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιάννη Καλπούζου, «Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου».

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει με ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα.

Η βιβλιοπαρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στο Πέτρινο Θεατράκι Σεληνίων Σαλαμίνας την Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016 στις 8:30 μ.μ.

Μπορείτε να διαβάσετε ένα απόσπασμα του βιβλίου, εδώ...


Σχετικά θέματα

- Σέρρα, η ψυχή του Πόντου - Ένα νέο μυθιστόρημα παρουσιάζεται...


Οι ετήσιες διήμερες Ποντιακές εκδηλώσεις στην Αετοράχη Ελασσόνας

Οι ετήσιες διήμερες Ποντιακές εκδηλώσεις στην Αετοράχη Ελασσόνας
Οι ετήσιες διήμερες Ποντιακές εκδηλώσεις στην Αετοράχη Ελασσόνας

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αετοράχης Ελασσόνας, επ’ ευκαιρία της γιορτής των Αγίων Αναργύρων, διοργανώνει προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στις διήμερες εορταστικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις την Πέμπτη 30 Ιουνίου και την Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

19.00 / Πανηγυρικός εσπερινός στον Ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων
21.00 / Έναρξη - χαιρετισμοί

Δημοτικοί Χοροί
Πολιτιστικός Σύλλογος Δολίχης

Ποντιακό Πρόγραμμα
Τραγούδι: Βασίλης Μιχαηλίδης
Λύρα-Τραγουδι: Πόλυς Εφραιμίδης
Λύρα: Νίκος Δημητριάδης
Νταούλι: Κώστας Πετρίδης
Πλήκτρα - Λαούτο: Νίκος Σιδηρόπουλος

Δημοτικό Πρόγραμμα
Κλαρίνο: Βαγγέλης Πέγιος
Πλήκτρα: Δημήτρης Μαρογιάννης
Τραγούδι: Γιώργος Αγγέλης
Κρουστά: Χρήστος Πάτσης

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

21.00 / Έναρξη - χαιρετισμοί
Δημοτικοί Χοροί
Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος Αμπελοκήπων Λάρισας
Ποντιακοί Χοροί
Σύλλογος Ποντίων Λάρισας

Ποντιακό Πρόγραμμα
Τραγούδι: Γιώργος Στεφανίδης
Λύρα: Φάνης Κουρουκλίδης
Νταούλι: Κώστας Ζώης
Πλήκτρα: Λεωνίδας Γεωργίαδης

Δημοτικό Πρόγραμμα
Κλαρίνο: Θανάσης Σαμόλαδος
Τραγούδι: Λευτέρης Μαρογιάννης
Πλήκτρα: Δημήτρης Μαρογιάννης

Το Διοικητικό Συμβούλιο και η νεολαία του χωριού ευχαριστούν θερμά την Περιφέρεια Λάρισας, τον Δήμο Ελασσόνας όπως και τους χορηγούς για την υποστήριξη και καλούν όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να παρευρεθούν στις εκδηλώσεις.