Πέμπτη 30 Αυγούστου 2007

Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ - ΑΝΤΑΜΩΜΑ ΑΡΥΡΟΥΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ


Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ – ΑΝΤΑΜΩΜΑ ΑΡΥΡΟΥΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
η αττική γη υποδέχεται τους πρόσφυγες του ‘22

7-8-9 Σεπτεμβρίου 2007
Νέα Αργυρούπολη Αττικής

Πρόγραμμα


7 Σεπτεμβρίου 2007 στις 8:30 μ.μ.

ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ "ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ" (ΚΥΠΡΟΥ 68, ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ)
ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ – ΟΜΙΛΙΕΣ – ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΕΠΙΣΗΜΩΝ
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ – ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ – ΔΕΞΙΩΣΗ

8 Σεπτεμβρίου 2007 στις 8:30 μ.μ.

ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΜΑΡΙΝΟΥ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΥ (ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ)

"ΑΝΤΑΜΩΜΑ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΤΩΝ"
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ – ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ – ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΓΛΕΝΤΙ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ: ΜΕ ΠΟΝΤΙΑΚΑ ΕΔΕΣΜΑΤΑ – ΒΙΒΛΙΑ – ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ & ΜΟΥΣΙΚΕΣ

9 Σεπτεμβρίου 2007 στις 11:00 π.μ.

ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ "ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ" (ΚΥΠΡΟΥ 68, ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ)

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ (1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ)
ΟΜΙΛΙΕΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ – ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ – ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
ΨΗΦΙΣΜΑ 2ης ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ 2998 – ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ – ΔΕΙΠΝΟ


ΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2007

Δικαίωμα στη δυναμική μνήμη

Δικαίωμα στη δυναμική μνήμη
Δικαίωμα στη δυναμική μνήμη

Μέρος της ομιλίας του Φάνη Μαλκίδη στην 3η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας (Αθήνα 24 Αυγούστου 2007) κατά την παρουσίαση της έκδοσης των πρακτικών της 2ης Πανελλήνιας Συνάντηση της Ποντιακής Νεολαίας.

Το Ποντιακό, το Θρακικό, το Ιωνικό ζήτημα, γενικότερα ο Ελληνισμός της Ανατολής και η ιστορική του πορεία από την αρχαιότητα μέχρι τη βίαιη εκρίζωσή του, δεν αποτελεί ένα ευκαιριακό θέμα. Δεν αποτελεί δηλαδή ένα θέμα της επικαιρότητας, εφήμερο και κυρίως προεκλογικό. Είναι ένα ζωντανό ζήτημα, με ιδιαίτερες αναφορές στο πεδίο της δυναμικής μνήμης που καθημερινά εμπλουτίζεται.

Ειδικότερα, με δεδομένη την κατάσταση που υπήρξε στο προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα από το 1922 μέχρι σήμερα, σε ότι έχει σχέση πορεία της αποκατάστασης, της λεηλατημένης προσφυγικής περιουσίας και εν τέλει της γενικότερης αντιμετώπισης των προσφύγων φτάσαμε στο επίπεδο, όπου μέχρι πρόσφατα οι πρόσφυγες Πόντιοι και μη, ήταν γνωστοί για τους χορούς και τα τραγούδια τους και φυσικά για τα «ανέκδοτα». Όλα αυτά μέχρι πολύ πρόσφατα όταν το δικαίωμα στη μνήμη προβλήθηκε ως κεντρικό αίτημα, μαζί με το δικαίωμα στη γνώση, στην ιστορία, στην αναφορά στην ιδιαίτερη πατρίδα μας, παράλληλα με το ζητούμενο της αναγνώρισης της γενοκτονίας.

Αυτή που διάφορους, εν πολλοίς γνωστούς λόγους οι οποίοι σχετίζονται με τις εγχώριες και ξένες πολυποίκιλες δεσμεύσεις και συμφέροντα, δεν προχώρησε. Η σύναξη της ποντιακής νεολαίας και γενικότερα των νέων προσφυγικής καταγωγής 3ης και 4ης γενιάς δεν πρέπει να μείνει μόνο στα γνωστά. Δηλαδή χορούς και τραγούδια. Δεν πρέπει να μείνει στις διαπιστώσεις και κυρίως δεν πρέπει να περιοριστεί σε μία στατική αντιμετώπιση του Ποντιακού. Ενός θέματος, του οποίου οι διαστάσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τη συνήθη αντιμετώπιση. Δηλαδή φολκλόρ και τελειώσαμε.

Το Ποντιακό είναι πολιτισμός, θέατρο, μουσική, αρχιτεκτονική, γαστρονομία, είναι ιστορία του αρχαίου ελληνικού, βυζαντινού και νεοελληνικού πνεύματος, είναι παιδεία, είναι Πόντιοι της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, είναι Ελληνόφωνοι στον Πόντο σήμερα, είναι το μέγα ζήτημα της γενοκτονίας. Η νεολαία οφείλει να λάβει πρωτοβουλίες μεγάλες και αντάξιες της νεανικής της δυναμικής και συνάμα εφάμιλλες της καταγωγής της. Δεν αρκεί να λες ότι είσαι Πόντιος ή να χορεύεις σαν Πόντιος, ή να συγκινείσαι όταν βλέπεις την Παναγία Σουμελά, ή τον Πυρρίχιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, ή να θυμάσαι την πατρίδα σου όταν η σύγχρονη ιστοριογραφία και πολλές φορές και μία πολιτική ελίτ αποπειράται να παραχαράξει την αλήθεια.

Σήμερα έχει σημασία να πράττει κάποιος σαν Πόντιος αναλογιζόμενος την καταγωγή του. Με υπερηφάνεια, με αξιοπρέπεια και με αυτοσεβασμό. Απέναντι στο πλούσιο παρελθόν του και κυρίως έναντι του εφάμιλλου όπως πρέπει να είναι μέλλον του. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα περιοριστεί σε χειροκροτητή ή ακόμη χειρότερα σε απρόσωπο κομμάτι ενός άφωνου ακροατηρίου που θα στροβιλίζεται προεκλογικά και κάθε 19η Μαΐου γύρω από καριέρες και επιδιώξεις.

Στα πρακτικά, τα οποία κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις των αδελφών Κυριακίδη (Θεσσαλονίκη 2007) δημοσιεύουν τις εισηγήσεις τους, για την ποντιακή διάλεκτο οι Χ. Χριστοφορίδης και Κ. Ντίνας, για τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα ο Θ. Κυριακίδης, για τις γεωπολιτικές συνθήκες στο Πόντο κατά την περίοδο εξόντωσης των χριστιανών ο Α.Καστρινάκης - Παναγόπουλος και για τις ιστορικές, πολιτικές και διεθνείς διαστάσεις της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου ο Φ. Μαλκίδης.

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (του Θεόφιλου Κωτσίδη)

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (της Εύης Α. Παπαδοπούλου)
Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (της Εύης Α. Παπαδοπούλου)

του Θεόφιλου Ι. Κωτσίδη

(Εισήγηση στην 3η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Π.Ο.Ε.)

Η ευρωπαϊκή προοπτική – πορεία της Τουρκίας είναι ένα θέμα διεθνές, σημαντικό και σαφώς επίκαιρο.

Ένα θέμα που όπως φαίνεται θα κρατήσει για πολύ καιρό και θα ήταν μεγάλη μας παράλειψη αν δεν βάλλουμε σε παράλληλη γραμμή και το ποντιακό ζήτημα.

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας προσδιορίζεται ως ένα σημαντικό βαθμό από σημαντικές παραμέτρους όπως η γεωγραφική της θέση, τα προβλήματα και o ρόλος της στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και στην ευρύτερη περιοχή, οι σχέσεις και τα προβλήματα με τις γειτονικές της χώρες, όπως επίσης και οι προβληματισμοί και οι ανησυχίες για τις εξελίξεις στο εσωτερικό της Τουρκίας και οι σχέσεις των εσωτερικών δομών της με εξωτερικούς παράγοντες. Όλα τα παραπάνω είναι παράμετροι που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, για διαφορετικούς λόγους το καθένα, όσον αφορά την ευρωπαϊκή πορεία και προοπτική της Τουρκίας.

Τα παράδοξα πολιτισμικά και πολιτικά σημεία στον σημερινό Ευρω-τουρκικό λόγο, δυσκολεύουν συχνά την ψύχραιμη αντιμετώπιση πάγιων προβλημάτων που υπάρχουν ανάμεσα στην Τουρκία και σε γείτονες σε αυτή χώρες.

H Τουρκία μπήκε στον 21ο αιώνα ξεκινώντας την προσπάθεια για την ευρωπαϊκή της πορεία αρνούμενη ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα του 20ού αιώνα: τη γενοκτονία 1,5 εκατ. Αρμενίων και 353.000 Ελλήνων του Πόντου κατά την περίοδο 1915 - 1924. Αν και η 19η Μαΐου έχει οριστεί ως ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, ιστορικά τα γεγονότα δεν διαχωρίζονται μεταξύ τους, αφού απώτερος στόχος και στις δύο περιπτώσεις υπήρξε η εξόντωση των χριστιανικών πληθυσμών της Μικράς Ασίας.

Σήμερα αυτή η άρνηση φέρνει την Τουρκία σε αντίφαση με την επιδίωξή της να εμφανιστεί σαν κράτος που υποτίθεται βρίσκεται σε μια εν προόδω μετατροπή του σε δημοκρατία δυτικού τύπου. Διότι δεν νοείται διαφορετικά η ευρωπαϊκή προοπτική ή ο «εξευρωπαϊσμός» της. Και ο στόχος αυτός προϋποθέτει ότι η Τουρκία, όπως και τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη κατά το παρελθόν, οφείλει να δει τις οδυνηρές στιγμές της πρόσφατης ιστορίας της και να ξαναδιαβάσει τις σκοτεινές της σελίδες.

H σημερινή Τουρκία, ωστόσο, δεν έχει ανάγκη από ψευδείς ιστορικούς μύθους για να διατηρήσει τη σταθερότητά της και να αυξήσει την ευημερία της. Χρειάζεται όμως μια βαθιά ανάσα δημοκρατίας.

H αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων και των Ελλήνων του Πόντου θα έσπαγε τους δεσμούς που την κρατούν αιχμάλωτη στο οθωμανικό της παρελθόν.

H αναγνώριση δεν είναι πράξη κατηγορίας, αλλά πράξη ειρήνης και ανθρωπιάς. Είναι μια επιβεβλημένη πράξη, αυτονόητη για ένα κράτος που προσπαθεί πράγματι να γίνει δημοκρατικό και δεν υποκρίνεται απλώς. Γι' αυτό και με ειδικότερο στόχο την προστασία των μειονοτικών ομάδων η E.E. έχει παροτρύνει επανειλημμένως την Τουρκία να επανεξετάσει το παρελθόν της.

H αναγνώριση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου δεν πρέπει να αναβληθεί άλλο.

Η πιθανή ένταξη της Τουρκίας στην Ε.Ε. και η ίδια η πορεία προς τον στόχο αυτό θα αποδώσουν σημαντικούς καρπούς στον ριζικό εκδημοκρατισμό της Τουρκίας.

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (της Εύης Α. Παπαδοπούλου)

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (της Εύης Α. Παπαδοπούλου)
Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας (της Εύης Α. Παπαδοπούλου)

της Εύης Α. Παπαδοπούλου

Προέδρου Περιφερειακής Επιτροπής Νεολαίας
Νότιας Ελλάδας και Νήσων

(Εισήγηση στην 3η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Π.Ο.Ε.)

Η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν στις μέρες μας τη σύγχρονη Ευρώπη. Το ενδεχόμενο της ένταξης της Τουρκίας στους κόλπους της ενωμένης Ευρώπης έχει ανοίξει ένα μεγάλο κύκλο συζητήσεων και προβληματισμού για το αν πρέπει η Τουρκία να γίνει μέλος της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας. Πέρα από τους εύλογους ενδοιασμούς που προκαλεί το γεγονός ότι η Τουρκία γεωγραφικά είναι μια κατά βάση ασιατική χώρα – κάτι που θα οδηγούσε τα σύνορα της Ευρώπης στη Μέση Ανατολή – οι βασικές ενστάσεις που διατυπώνονται από τους επικριτές της Τουρκίας έχουν να κάνουν με το πολιτικό και πολιτιστικό επίπεδο της γειτονικής μας χώρας.

Όσον αφορά το πολιτιστικό κομμάτι, το μεγαλύτερο ποσοστό του τουρκικού πληθυσμού στα βάθη της Μικράς Ασίας, μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κωνσταντινούπολης, της Άγκυρας, της Σμύρνης, ζει ακόμα κάτω από συνθήκες που θυμίζουν κοινωνίες παλαιότερων εποχών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η θέση της γυναίκας, που βρίσκεται σε πολύ υποδεέστερη θέση σε σχέση με αυτά που ισχύουν στην πολιτισμένη Ευρώπη. Η διαφορά της νοοτροπίας των Τούρκων γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στις χώρες που πήγαν μαζικά σαν μετανάστες, ειδικά στη Γερμανία. Εκεί οι τουρκικές κοινότητες αν και ευημερούν υλικά, δεν έχουν καταφέρει να αφομοιωθούν και να γίνουν μέτοχοι του πολιτισμού της χώρας που τις φιλοξενεί. Τα εγκλήματα τιμής στους κόλπους των Τούρκων μεταναστών ξενίζουν τις δυτικές κοινωνίες. Η θρησκεία, επίσης, παίζει σημαντικό ρόλο στη διάσταση μεταξύ ευρωπαίων και Τούρκων. Οι μουσουλμάνοι Τούρκοι δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε πολλές περιπτώσεις στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα, ενώ και οι Ευρωπαίοι από την πλευρά τους, τους αντιμετωπίζουν με δυσπιστία.

Ακόμα, όμως, και αν παραβλέψουμε τις πολιτιστικές διαφορές, το βασικό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει μια ευρωτουρκική προσέγγιση είναι ο χαρακτήρας της τουρκικής δημοκρατίας. Η Τουρκία, παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί τα τελευταία χρόνια, απέχει παρασάγγας από το να θεωρηθεί μια σύγχρονη δημοκρατία. Ο στρατός κατέχει ακόμα κεντρική θέση στα πολιτικά πράγματα της χώρας και ουσιαστικά δεν ελέγχεται από την πολιτική εξουσία, κάτι που αντιβαίνει τις πιο ζωτικές ευρωπαϊκές πολιτικές αξίες. Η κυρίαρχη κεμαλική ιδεολογία, θεματοφύλακας της οποίας είναι ο στρατός, είναι υπεράνω οποιασδήποτε αμφισβήτησης και κριτικής, ενώ στην Ευρώπη η αμφισβήτηση, η κριτική και γενικά το δικαίωμα στη διαφορετική πολιτική έκφραση είναι θεμελιώδης αξία. Τα εμπόδια που προκαλεί ο στρατός σε μια εκλεγμένη από το λαό κυβέρνηση η οποία προσπαθεί να εφαρμόσει την πολιτική της, είναι αδιανόητα για τον ευρωπαϊκό πολιτικό πολιτισμό.

Επιπλέον, η Τουρκία στο εσωτερικό της είναι μια χώρα αντιφάσεων. Η διαμάχη κεμαλικών και ισλαμιστών επιδεινώνει αυτές τις αντιφάσεις. Το στρατιωτικό-γραφειοκρατικό κεμαλικό κατεστημένο έρχεται σε σύγκρουση με την παραδοσιακή ανατολίτικη ισλαμική τουρκική κοινωνία. Το ζήτημα της ισλαμικής μαντίλας έχει εξελιχθεί σε κεντρικό σημείο τριβής δύο διαφορετικών κόσμων. Στην πρόσφατη πολιτική κρίση αυτή η διαμάχη έφτασε στο αποκορύφωμά της. Το αποτέλεσμα των εκλογών με τη σαρωτική επικράτηση των μετριοπαθών ισλαμιστών υπό τον Ερντογάν (έναντι του Μπαικάλ, εκπροσώπου του κεμαλικού κατεστημένου) είναι μονάχα ένα ακόμα επεισόδιο αυτής της διαμάχης. Η οριστική επικράτηση της μιας ή της άλλης πλευράς, ή ένας συμβιβασμός μεταξύ τους, μένει να φανεί στο μέλλον.

Άλλο μεγάλο πρόβλημα στην προσέγγιση της Τουρκίας στην Ευρώπη είναι το ζήτημα των μειονοτήτων και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η Τουρκία εμμένοντας στο κεμαλικό δόγμα ότι όλοι οι μουσουλμάνοι κάτοικοι της χώρας είναι Τούρκοι, αρνείται ακόμα και σήμερα να αναγνωρίσει τα δικαιώματα της μεγάλης κουρδικής μειονότητας, ενώ και μειονότητες που προστατεύονται από διεθνείς συνθήκες, όπως η δική μας στην Πόλη, την Ίμβρο και την Τένεδο, έρχονται αντιμέτωπες καθημερινά με το φάσμα του αφανισμού, αφού έχουν συρρικνωθεί δραματικά εξαιτίας των επαίσχυντων διώξεων του πρόσφατου παρελθόντος. Απόδειξη των θλιβερών πρακτικών του τουρκικού κατεστημένου είναι τα προβλήματα και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, που θέτουν σε αμφισβήτηση ακόμα και τη μελλοντική επιβίωσή του. Άλλα θέματα που άπτονται του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τα οποία χρήζουν μεταρρύθμισης ώστε η Τουρκία να εναρμονισθεί με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως π.χ. τα βασανιστήρια παραμένουν σε εκκρεμότητα.

Απαράβατος όρος για μια ευρωπαϊκή Τουρκία είναι και η αυτοκριτική που πρέπει να κάνει σε σχέση με το παρελθόν της. Μόνο η αναγνώριση από μεριάς της των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας που διαπράχθηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα, όπως η γενοκτονία των Αρμενίων και των Ποντίων, μπορούν να την καταστήσουν μια πραγματικά δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα. Αν η Τουρκία δεν ακολουθήσει το παράδειγμα της Γερμανίας στην παραδοχή των λαθών του παρελθόντος, δύσκολα θα μπορέσει να συμβαδίσει με τη σύγχρονη Ευρώπη.

Φυσικά, εφόσον η Τουρκία θέλει να γίνει δεκτή στους κόλπους της ευρωπαϊκής οικογένειας θα πρέπει να παραιτηθεί πρώτα από την αδιαλλαξία και την επεκτατική διάθεση που επιδεικνύει έναντι των γειτόνων της. Το βασικό θύμα, μάλιστα, της τουρκικής επεκτατικότητας, η μαρτυρική Κύπρος, αποτελεί πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, τα συνεχή προβλήματα που προκαλεί στις διμερείς σχέσεις της με την Ελλάδα, ειδικά στο Αιγαίο, δεν βοηθούν στην εμπέδωση ενός κλίματος καλής γειτονίας, κάτι που είναι απαραίτητος όρος για την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, από τη στιγμή που η χώρα μας είναι από τους πιο παλιούς Ευρωπαίους εταίρους.

Η χώρα μας ύστερα από πολλές αμφιταλαντεύσεις έχει αποφασίσει να υποστηρίξει ή τουλάχιστον να μην σταθεί εμπόδιο στην ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, αρκεί εκείνη να προσαρμοστεί αυστηρά στα ευρωπαϊκά δεδομένα, να εκδημοκρατίσει το πολίτευμά της και την κοινωνία της και να σέβεται τις αρχές του διεθνούς δικαίου. Σύμφωνα με αυτήν τη λογική, μια ευρωπαϊκή Τουρκία θα σταματήσει να είναι ο προβληματικός γείτονας, όπως μας έχει συνηθίσει μέχρι σήμερα, παράλληλα δε, θα ανοίξει ο δρόμος για την επίλυση τόσο των ελληνοτουρκικών, όσο και του κυπριακού. Από την άλλη πλευρά σε περίπτωση που η Τουρκία δεν γίνει αποδεκτή στην χορεία των ευρωπαϊκών εθνών, κάτι που είναι εξαιρετικά πιθανό με τις τωρινές συνθήκες, η χώρα μας δεν θα θεωρηθεί ως υπεύθυνη για μια τέτοια εξέλιξη από την Τουρκία, αποφεύγοντας τα όποια αντίποινα από τουρκικής πλευράς. Η ορθότητα αυτής της πολιτικής που έχει υιοθετηθεί από την χώρα μας θα κριθεί στην πράξη από τις μελλοντικές εξελίξεις.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι ανεξάρτητα από το εαν συμφέρει πραγματικά τη χώρα μας να εισέλθει η Τουρκία στην ενωμένη Ευρώπη, (κάτι που σηκώνει πολύ μεγάλη συζήτηση) όπως έχουν τα πράγματα σήμερα μια τέτοια προοπτική είναι εξαιρετικά αμφίβολη. Η ευρωπαϊκή κοινή γνώμη παραμένει σταθερά αντίθετη σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ και οι περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν φαίνονται διατεθειμένες να ρισκάρουν σε ένα τέτοιο στοίχημα. Παρά το δέλεαρ της εισόδου στην κοινή αγορά ενός πληθυσμού πολλών εκατομμυρίων πολιτών, οι Ευρωπαίοι δεν φαίνονται διατεθειμένοι να επωμιστούν το βάρος της στήριξης μιας ακόμα αναπτυσσόμενης οικονομίας, κάνοντας παράλληλα και εκπτώσεις στο πεδίο των κοινών ευρωπαϊκών αξιών και αρχών. Ακόμα, όμως, και αν η Τουρκία καταφέρει να μπει σταθερά σε ευρωπαϊκή τροχιά δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η τελική ένταξή της θα είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία. Μια τέτοια εξέλιξη προσφέρει αρκετές ευκαιρίες εκμετάλλευσης από την δική μας πλευρά, δίνοντάς μας το δικαίωμα να προβάλλουμε τα δίκαιά μας και κυρίως τη δικαίωση της ιστορικής μας μνήμης. Αν η Τουρκία θέλει πραγματικά να γίνει κομμάτι της Ευρώπης, θα πρέπει να δώσει σοβαρές εξετάσεις στις οποίες εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι να θέσουμε τα δικά μας ερωτήματα. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να σπαταλήσουμε.

Σάββατο 18 Αυγούστου 2007

«Νεοπρόσφυγες: Δεκαεπτά χρόνια μετά»

«Νεοπρόσφυγες: Δεκαεπτά χρόνια μετά»
«Νεοπρόσφυγες: Δεκαεπτά χρόνια μετά»

του Φάνη Μαλκίδη

Ημερίδα για τους νεοπρόσφυγες Έλληνες Πόντιους από την πρώην Σοβιετική Ένωση με τίτλο «Δεκαεπτά χρόνια μετά», διοργάνωσαν στην Αλεξανδρούπολη η Νομαρχία Έβρου και η Ένωση νεοπροσφύγων («παλιννοστούντων») Έβρου.

Την ημερίδα άνοιξε ο πρόεδρος της Ένωσης νεοπροσφύγων («παλιννοστούντων») Έβρου Αρθούρος Καραγκιοζίδης, ο οποίος αφού έκανε μία σύντομη αναφορά στην διαδρομή των Ελλήνων στην πρώην Σοβιετική Ένωση, τόνισε τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τους νεοπρόσφυγες στην Ελλάδα Στη συνέχεια την ημερίδα χαιρέτισαν ο Νομάρχης Έβρου Ν. Ζαμπουνίδης, ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γ. Αλεξανδρής, οι βουλευτές Γ. Ντόλιος και Α. Φωτιάδης και ο δημοτικός σύμβουλος Β. Λαμπάκης.

Πρώτος ομιλητής της ημερίδας ήταν ο Κώστας Φωτιάδης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, συγγραφέας του 14τομου έργου για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και μελετητής της ιστορικής πορείας των Ελλήνων της Ρωσίας και της πρώην ΕΣΣΔ.

Ο Κ. Φωτιάδης, αφού στηλίτευσε τη στάση της πολιτείας σε ότι έχει σχέση με την έκδοση των ντοκουμέντων της γενοκτονίας, έδωσε για πρώτη φορά στη δημοσιότητα έγγραφα από το Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας, όπου αναφέρονται σημαντικές πληροφορίες για τους Έλληνες της πρώην ΕΣΣΔ. Στη συνέχεια αφού έκανε αναφορά στην έλευση των Ποντίων στην Ελλάδα, τόνισε τη μεγάλη αξία που έχει η συνέχεια της έρευνας για αυτό το πολύ μεγάλης αξίας κομμάτι του Ελληνισμού, αναφερόμενος συγκεκριμένα στις διώξεις της σταλινικής περιόδου.

Στη συνέχεια μίλησε ο Φάνης Μαλκίδης, Λέκτορας του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, τακτικό μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη της Γενοκτονίας. Ο Φ. Μαλκίδης στάθηκε στην παρουσία, παρά τις διώξεις, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα των Ελλήνων της πρώην ΕΣΣΔ στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και στην έλευσή τους στην Ελλάδα, η οποία όμως δεν συνοδεύτηκε με τα αναγκαία μέτρα ουσιαστικής αποκατάστασής τους, αν κριθεί εκ του αποτελέσματος, δεδομένου των μεγάλων προβλημάτων, για παράδειγμα, στο πρόγραμμα στέγασης. Ο Φ. Μαλκίδης έκλεισε την ομιλία του προβάλλοντας τη σημασία που έχει για όλον τον Ελληνισμό η παρουσία των Ελλήνων Ποντίων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Ρωσία, ιδιαίτερα μετά την νέα θέση της χώρας αυτής στο διεθνές προσκήνιο.

Στην ημερίδα μίλησε ο ποντιακής καταγωγής καθηγητής Ι. Τζούχα, συγγραφέας του βιβλίου για τις διώξεις των Ελλήνων Ποντίων στη Σοβιετική Ένωση, το οποίο εκδόθηκε, μετά από έρευνα στα σοβιετικά αρχεία, στη ρωσική γλώσσα, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και στην ελληνική. Ο Ι. Τζούχα μιλώντας κατέγραψε την πορεία της έρευνάς του για τις διώξεις των Ελλήνων στην πρώην Σοβιετική Ένωση, οι οποίες κατέστρεψαν την εθνική του πολιτιστική του υποδομή και λεηλάτησε τις περιουσίες του, ενώ αναφερόμενος στο μέλλον τόνισε ότι θα συνεχίσει την προσπάθειά του για να αναδειχθεί ακόμη μία τραγική περίοδος του Ελληνισμού της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.