Τρίτη 4 Μαρτίου 2025

Έκθεση Ποντιακής λύρας έρχεται στην Κομοτηνή

Έκθεση Ποντιακής λύρας έρχεται στην Κομοτηνή
Έκθεση Ποντιακής λύρας έρχεται στην Κομοτηνή

Αφιερωμένη στην ποντιακή λύρα αναμένεται να είναι η φετινή ετήσια εκδήλωση του Μορφωτικού Συλλόγου Ποντίων Κομοτηνής και Περιφέρειας «Ο Εύξεινος Πόντος» σύμφωνα με τα όσα έκανε γνωστά ο Πρόεδρός του Στέλιος Νικολάου.

Κατά την διάρκεια τοποθέτησής του στην εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου της Νάγιας Δαλακούρα, «Λαογραφικά μουσεία και μάθηση ενηλίκων – Δράσεις μνήμης, ταυτοτήτων, τοπικής ιστορίας και δημιουργικής γραφής στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Κομοτηνής» ο κ. Νικολάου μίλησε για την συνέχεια  της συνεργασίας  τους με την κ. Δαλακούρα γνωστοποιώντας πως η ετήσια εκδήλωση του Συλλόγου θα πραγματοποιηθεί στις 16 Μαρτίου στο αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης του ΔΠΘ στην Κομοτηνή και θα είναι αφιερωμένη στην λύρα.

Μάλιστα όπως έκανε γνωστό στο πλαίσιο της εκδήλωσης στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου θα υπάρχει έκθεση ποντιακής λύρας στο στήσιμο της οποίας και θα συνδράμει η κ.Δαλακούρα όπως εξήγησε ο ίδιος.

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2025

Το Ποντιακό έθιμο του “κουκαρά” από το Δημοτικό Σχολείο Κεχροκάμπου

Το Ποντιακό έθιμο του “κουκαρά” από το Δημοτικό Σχολείο Κεχροκάμπου
Το Ποντιακό έθιμο του “κουκαρά” από το Δημοτικό Σχολείο Κεχροκάμπου  

Το Ποντιακό έθιμο του “κουκαρά” υλοποίησαν οι μαθητές του δημοτικού σχολείου Κεχροκάμπου με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους εν όψει της Σαρακοστής.

Οι ιδέα ήταν του Συλλόγου Γονέων Δημοτικού σχολείου Κεχροκάμπου και όπως αναφέρουν «Ένα πράγματι ευρηματικό τρόπο είχαν βρει οι πόντιες μανούλες για να “πείσουν” τα παιδιά τους να τηρήσουν τη νηστεία της Σαρακοστής.

Με κύριο υλικό το κρεμμύδι ή την πατάτα και τα φτερά δημιουργούσαν ένα είδος σκιάχτρου, το οποίο φοβόντουσαν τα παιδιά.

Ξημερώματα Καθαράς Δευτέρας, ετοίμαζαν τον “κουκαρά “δηλαδή έβαζαν σε ένα κρεμμύδι ή μια πατάτα εφτά φτερά, όσα και οι εβδομάδες της νηστείας, βγάζανε ένα την βδομάδα μέχρι να έρθει η Πασχαλιά.

Εν συνεχεία το κρεμούσαν από το ταβάνι και έτσι τον έβρισκαν τα παιδιά το πρωί.

Μάλιστα χρησιμοποιούσαν και το ακόλουθο ρητό: ”Ρίζα μ’ ωρία παίρετεν τυρίν για βούτυρον και τρώτεν, αμάν θα χολιάσκεται και θα σείεται ο κουκαράς”».

Συνάντηση γεύσεων με Ποντιακούς χορούς στη Νάουσα

Συνάντηση γεύσεων με Ποντιακούς χορούς στη Νάουσα
Συνάντηση γεύσεων με Ποντιακούς χορούς στη Νάουσα

Η καθιερωμένη «Συνάντηση Γεύσεων» πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου στην οδό Δημ. Βλάχου (πρώην Δημαρχίας), με την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας να διοργανώνει μια εκδήλωση γεμάτη παράδοση, γεύσεις και μουσική.

Η «Ορχήστρα του Βαγγέλη Ψαθά» έδωσε τον ρυθμό στη γιορτή με τους παραδοσιακούς της ήχους, δημιουργώντας μια ζεστή και γιορτινή ατμόσφαιρα. Ντόπιοι και επισκέπτες της Νάουσας είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν εκλεκτά τοπικά εδέσματα, συνοδευμένα από εκλεκτό κρασί της περιοχής.

Συνάντηση γεύσεων με Ποντιακούς χορούς στη Νάουσα

Η εκδήλωση, που έχει γίνει θεσμός, αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την ανάδειξη της πλούσιας γαστρονομικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της Νάουσας. Οι παρευρισκόμενοι διασκέδασαν, χόρεψαν και αντάλλαξαν ευχές, σε μια ατμόσφαιρα που θύμιζε παλιές, αυθεντικές στιγμές της παράδοσης.

Η «Συνάντηση Γεύσεων» αναδεικνύει κάθε χρόνο την τοπική παράδοση, ενώνοντας ανθρώπους όλων των ηλικιών σε μια γιορτή που τιμά τις ρίζες και την ιστορία του τόπου.

Ιστορική και λαογραφική ανάλυση του Πόντου από τον Χορευτικό Όμιλο Ποντίων «Σέρρα»

Ιστορική και λαογραφική ανάλυση του Πόντου από τον Χορευτικό Όμιλο Ποντίων «Σέρρα»
Ιστορική και λαογραφική ανάλυση του Πόντου από τον Χορευτικό Όμιλο Ποντίων «Σέρρα»

Ο Χορευτικός Όμιλος Ποντίων "Σέρρα" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μια ιστορική και λαογραφική ανάλυση του Πόντου την Κυριακή 9 Μαρτίου 2025 και ώρα 17:00 στο αμφιθέατρο του παλαιού Δημαρχείου Ταύρου στην οδό Πειραιώς 213.

Η Παράδοση του χθες σε σχέση με το σήμερα (χορός, μουσική, ενδυμασία μουσικά όργανα, χορευτικές διαδικασίες) με εισηγητή το χοροδιδάσκαλο - ερευνητή, Νίκο Ζουρνατζίδη.

Κυριακή 2 Μαρτίου 2025

Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου

Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου
Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας καταβάλλει συστηματικές προσπάθειες για να μεταλαμπαδεύσει τα ήθη και τα έθιμα της ποντιακής παράδοσης στις νεότερες γενιές, με ιδιαίτερη έμφαση σε εμβληματικά έθιμα όπως ο «Κουκάρας». Μέσα από ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, επιδιώκει να διατηρήσει ζωντανή την πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου και να την ενσωματώσει στην καθημερινότητα των παιδιών.

Μέσα από αυτές τις δράσεις, η Ένωση Ποντίων Πιερίας επιδιώκει να καλλιεργήσει στα παιδιά την αγάπη για την ποντιακή παράδοση, να τους μεταδώσει τη γνώση για σημαντικά έθιμα όπως ο «Κουκάρας» και να τα ενθαρρύνει να γίνουν οι συνεχιστές της. 

Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου

Στην προσπάθεια αυτή σημαντική είναι η συμβολή της Χοροδιδασκάλου της Ένωσης, κας. Έφης Τουμπουλίδου συνεπικουρούμενη από την έφορο των χορευτικών τμημάτων κα. Κική Ευμορφίδου αλλά και γονείς των παιδιών.

Κουκαράς

Το ποντιακό έθιμο «Κουκάρα» ή «Κουκαράς» αναβίωνε κάθε Σαρακοστή, από τους Πόντιους. Ο «κουκαράς» αποτελούνταν από ένα μεγάλο κρεμμύδι (ή πατάτα), πάνω στο οποίο κάρφωναν εφτά φτερά κότας ή κόκορα.

Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου

Σύμφωνα, με την παράδοση ήταν μια επινόηση των ευρηματικών Πόντιων μανάδων, για να μπορούν να «φοβίζουν» τα παιδιά τους ώστε να κρατούν τη νηστεία μέχρι το Πάσχα.

Εφτά φτερά, όσες και οι εβδομάδες της νηστείας. Ο «κουκαράς» κρεμόταν στο ταβάνι τα ξημερώματα της Καθαράς Δευτέρας και το πρωί, όταν τα παιδιά ξυπνούσαν, το αντίκριζαν με δέος και φόβο να κρέμεται και να κουνιέται στο ταβάνι!

Κουκαράς: Στην Κατερίνη παραμένει ζωντανή η πολιτιστική κληρονομιά του Πόντου

Για το έθιμο αυτό υπήρχε το ρητό: «Ρίζα μ’, ωρία παίρετεν τυρίν για βούτερον και τρώτεν, αμάν θα χολιάσκεται και θα σείεται ο κουκαράς!».

Μετά το τέλος κάθε εβδομάδας αφαιρούσαν από τον κουκαρά ένα φτερό, κι έτσι ήξεραν πόσες εβδομάδες απομένουν μέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο, «ξεπουπουλιασμένος» πια, ο κουκαράς αποχωρούσε για να επιστρέψει ένα χρόνο αργότερα.