Κυριακή 15 Ιουνίου 2008

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΘΡΥΛΟΡΙΟΥ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ "Η ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΓΑΡΣ"

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου Ν. Ροδόπης «Η Κερασούντα και το Γαρς»,προσανατολισμένος σε μια διαρκή προσπάθεια διατήρησης των παραδόσεων και ανάδειξης της πολιτιστικής του ταυτότητας, σας προσκαλεί τη Δευτέρα 16 Ιουνίου 2008, του Αγίου Πνεύματος, στο Ταφικό έθιμο που θα πραγματοποιηθεί για άλλη μια χρονιά έξω από τα νεκροταφεία του χωριού μετά τη Θεία Λειτουργία.

Πρόκειται για αποχαιρετιστήριο τραπέζι στις αναστημένες ψυχές, λίγο πριν επιστρέψουν στον τόπο τους, σύμφωνα πάντα με τη θρησκευτική μας παράδοση.

Για την αναβίωση αυτού του πανάρχαιου εθίμου η διοίκηση του Συλλόγου αναφέρει τα εξής:

T’ A Πνευμάτ’ σα ταφία

Στην προσπάθεια ανίχνευσης της παράδοση μας, ανακαλύψαμε ότι άλλο ένα έθιμο είχε καταδικαστεί στη λήθη, όπως τόσα και τόσα άλλα.

Πρώτη φορά ακούσαμε να το αναφέρουν ηλικιωμένες γυναίκες του χωριού πριν χρόνια, όταν πλησίαζε του Αγίου Πνεύματος, οι οποίες μας ζήτησαν να το επαναφέρουμε. «Τ’ Α Πνευμάτ’ επέναμε σα ταφία και έτρωγαμε με τοι πεθαμέν’τσ’. Γιατί κι ’φτάτε κατ’ να ίνεται ξαν’ το ατέτ’;»

Έτσι, με την αναβίωση του εθίμου για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2001 από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ποντίων Θρυλορίου, το ταφικό έθιμο επανήλθε στη ζωή του Θρυλορίου και τελείται ανελλιπώς κάθε Αγίου Πνεύματος.

Πρόκειται για ένα έθιμο που ξεπερνάει τα 2500 χρόνια ζωής, που ταξίδεψε με τους πρώτους έποικους στον Πόντο από την μητροπολιτική Ελλάδα, οι οποίοι ανάμεσα στις άλλες συνήθειές τους πήραν μαζί τους και το ταφικό έθιμο και το οποίο διατηρήθηκε και μετά τον εκχριστιανισμό του Πόντου από τον Απόστολο Ανδρέα, εκφράζοντας πλέον την πίστη για την ανάσταση των νεκρών με την Ανάσταση του Κυρίου.

«Που σου, θάνατε το κέντρον; Που σου, Άδη το νείκος;
Ανέστη Χριστός, και συ καταβέβλησαι.
Ανέστη Χριστός, και πεπτώκασι δαίμονες.
Ανέστη Χριστός, και χαίρουσιν άγγελλοι.
Ανέστη Χριστός, και ζωή πολιτεύεται.
Ανέστη Χριστός, και νεκρός ουδείς εν τω μνήματι.
Χριστός γάρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο»

Του Αγίου Πνεύματος λοιπόν, που οι αναστημένες ψυχές επιστρέφουν στον τόπο τους, κατά την ποντιακή μας παράδοση στο Θρυλόριο, εμείς πηγαίνουμε να φάμε μαζί τους, να τους κάνουμε ένα γιορταστικό τραπέζι και να τους ευχηθούμε καλό ταξίδι.

Η Ειρήνη Αναστασιάδου, γεννημένη το 1913 στο χωρίο Πίαντζουχ της Ρωσίας, το περιγράφει ως εξής:

«Τα ψήα ασή Λαμπρή κ’ επεκεί, λάσκουνταν πενήντα ημέρας. Τ’ Α Πνευμάτ’ κλώσκουνταν σα τόπεν α τουν. Για τ’ ατό εείνο την ημέρα επέναμε σην εκκλησία και επαρακάλναμε σα γόνατα να φεύνε τα ψήα και να μη απομένε αδά. Τ’ Α Πνευμάτ’ εν’ κιάλλο καλλίον α σ’ όλεν για τα ψήα. Εείνο την ημέρα τα ψήα τρώνε με τ’ εμάς. Πριχού να φεύνε σα τόπεν α τουν, φάισ’ατσε, σ’χωράσ’ατσε και δάνε πλαν. Αναπάεται η ψή α τουν και τ’ εσόν πα. Η μάνα μ’ έλεεν, οι αποθαμέν’ τρώνε με τ’ εμάς.»

Η αείμνηστη Μαρία Τοπαλίδου γεννημένη το 1922, στο δρόμο της προσφυγιάς, περιέγραφε τις παιδικές της μνήμες από το έθιμο στο Θρυλόριο: «Όντας έμνε μικρέσα και θα εμέρωνε τ’ Α Πνευμάτ’, λέγω τη μάνα μ’:

Μάνα ο κόσμον οπουρνά α πάει σα ταφία, εμείς κι θα πάμε;
Η μάνα μ’ είπεμε:

Ατοίν ντ’ εφτάνε το ατέτ, εμείς κ’ εφτάμα.
Εείνο τη βραδύ ελέπω σ’ όραμα μ’ τον πατέρα μ’ να λέει με:

Ατοίν θα έρτανε, κ’ εσύ κι θα έρθεσαι;
Εσκώθα απουρπουνού και λέω τη μάνα μ’ ντο είδα σο όρομα μ’.

Αρ’ ατσ’ αν έν’ σουκ απάν’, είπεμε η μάνα μ’, ποίσω ήνταν εν’ και δέβα εσύ πα.
Εσκώθα, εποίκα φελία, ριζόγαλο και επήγα σα ταφία. Έρθεν ο ποπάς, εποίκαμε τρισάγιο και επεκεί, εξ’ μερέα α σα ταφία, εγούρεψαμε το τραπέζ’. Έπλωσαμε αφκά τα τσούλε, έθηκαμε απάν’ τη τραπεζί το πανί και τα φαϊα που είχεν ο καθαείς.

Θυμούμαι έτον και ο σ’χωρεμένον ο Βασίλτς ο Παρχαρίδης. Ατός εβάλνε τη σειρά που α κάθουμνες σο τραπέζ’.

«Σ’χωρεμέν’, σ’χωρεμέν’» σ’ έναν τ’ άλλο είπαμε, έφαγάμε με τ’ αποθαμέντσ’ εντάμα και εδέβαμε εμείς σ’ οσπίτε μουν και εκείν’ σα τόπεν α τουν.».

Έτσι γίνεται και σήμερα. Μετά την λειτουργία όλοι παίρνουν διάφορα φαγητά και πηγαίνουν «σα ταφία». Ο παπάς του χωριού κάνει τρισάγιο και μετά στρώνεται το τραπέζι έξω από τα νεκροταφία. Και τι δεν έχει αυτό το τραπέζι! Φελία, πισία, πιροσκία, λαβάσε, ριζόγαλο, χασίλ, κεράσια, ταν, ρακί για τους άντρες και ότι άλλο παραδοσιακό και νέο φαγητό μπορεί να φανταστεί κανείς. Τρώνε, πίνουν, μιλούν για τον νεκρό τους, χαίρονται μαζί με τις αναστημένες ψυχές. Όλοι συμμετέχουν στο κοινό τραπέζι ζωντανών και νεκρών. Και εκεί νιώθεις ότι ο θάνατος είναι συνέχεια της ζωής, προετοιμάζεσαι στην ιδέα του, συμφιλιώνεσαι. Κανείς δεν νιώθει θλίψη, κανείς δεν λυπάται, δεν κλαίει, είναι μέρα χαράς, είναι μια γιορτή. Χαρά που απορρέει από την πίστη στην ανάσταση των νεκρών, από την χριστιανική πίστη για την Ανάσταση.

Υπήρχε μάλιστα η πεποίθηση ότι αφού οι ψυχές μετά το τραπέζι αυτό, κατά τις 12.00 το μεσημέρι επέστρεφαν στον τόπο τους, μπορούσε κανείς να τις δει μέσα στα πηγάδια. Έπαιρναν έτσι ένα καθρεφτάκι και προσπαθούσαν να δουν στο νερό του πηγαδιού τις ψυχές των δικών τους ανθρώπων, κάτι βέβαια που σχετίζεται με την αρχαιοελληνική δοξασία σύμφωνα με την οποία η κάθοδος των ψυχών στον Άδη γινόταν μέσα από το νερό.

Το ταφικό έθιμο συνεχίζουν να τελούν σήμερα οι πόντιοι στα Σούρμενα Ελληνικού – Αττικής την Κυριακή του Θωμά, στο Χορτοκόπι Ελευθερούπολης Καβάλας τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, στο Δρακόντιο της Κοινότητας Κολχικού Λαγκαδά της Ζωοδόχου Πηγής, οι νεοπρόσφυγες Πόντιοι από τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες, πιθανότατα και πόντιοι σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

Είναι εκπληκτικό, πως το ταφικό έθιμο διατηρήθηκε τόσους αιώνες, πως άντεξε στη φθορά του χρόνου!

Βαθείς μελετητές του αρχαίου ελληνικού κόσμου λένε:

«…Οι βασικές πράξεις και οι θεσμοί της ζωής, γέννηση, γάμος, οικογένεια, γένος, κράτος, έπαιρναν μια μυσταγωγική αξιοπρέπεια από τη θρησκεία. Με τη λατρεία ή την τιμή προς τους νεκρούς, οι γενεές συνδέονταν μεταξύ τους με μια συνέχεια υποχρεώσεων, έτσι ώστε η οικογένεια να μην είναι απλά ένα ζευγάρι με τα παιδιά τους, αλλά μια ιερή ένωση και αλληλουχία αίματος και πυρός που εκτείνονταν μακριά στο παρελθόν και στο μέλλον και κρατούσε τους νεκρούς, τους ζωντανούς και τους αγέννητους σε μια ενότητα ισχυρότερη οποιουδήποτε κράτους».

Πιθανόν εδώ να βρίσκεται η απάντηση της μακραίωνης πορείας του εθίμου, στην αγάπη προς τους νεκρούς, στο ιερό δέσιμο που είχαν μ’ εκείνους. Ίσως να οφείλεται και στο χαρακτήρα των Ποντίων, που δεν αλλοτριώνεται εύκολα, στην επιμονή και στο πείσμα τους, στην ψυχική αντοχή τους, στην πίστη τους για τη συνέχεια της ζωής. Βιώσαν την τραγική γενοκτονία, τον ξεριζωμό από τις πατρογονικές τους εστίες, την προσφυγιά, ένιωσαν την φρίκη του θανάτου κι όμως άντεξαν. Δεν άφησαν τον πόνο και την ανάγκη επιβίωσης να τους κάνουν να ξεχάσουν τους νεκρούς τους. Με τρόπο απλό, με σεβασμό και αγάπη, κάθε νέα γυναίκα έκανε εκείνο που είχε κάνει η μητέρα της, η γιαγιά της, η πρόγιαγιά της. Και έτσι αβίαστα, με μια αθόρυβη δύναμη, το έθιμο πέρασε από γενιά σε γενιά ενώνοντας τους ζωντανούς, τους νεκρούς και τους αγέννητους με μια σύνδεση αιώνια.

Χρύσα Μαυρίδου

ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Έρθεν τ’ Α Πνευμάτ’. Τρανόν ημέρα. Ετοπλαεύταμε ολ’ σην εγκλεσίαν και παρακαλούμε τον Θεόν να σχωρά τ’ απθαμέντσι μουν και τα ψήα τουν να αναπάουνταν όντες πάνε σον τόπον α τουν. Ερούξαμε σα γόνατα, απάν ση καρυδί τα φύλλα και ούλ’ εντάμαν επήκαμε ευχήν.

Αστό εσχόλασεν η εγκλεσία ο καθαείς επαίρε το φαϊν π’ εχαζουρλάεψεν και επήγαμε σα ταφία.

Ο ποπάς τη χωρί εποίκεν τρισάγιο και επεκεί εγούρεψαμε το στολ εξ’ α σα ταφία. Και ντο κι είχε ατό το στολ! Φελία, πισία, πιροσκία, λαβάσε, ριζόγαλο, χασίλ, ήνταν συρ η ψης. Εκάτσαμε ούλ’ εντάμα, ζωντανοί κι αποθαμέν’ σ’ αβούτο το τραπέζ και έφαγάμε.

Επεκεί αποχαιρέτσαμάτς και εδέβαν πλαν.

Οφέτος εν’ δεύτερον χρονία π’ εφτάμε το ατέτ και η ψη μουνε ενεπάεν. Εθαρρείς και τ’ εσόν ο άνθρωπον εν με τ’εσέν και κάθεται σο στολ και τρώει. Ατότε εγροικάς πόσον σουμά έν’ ο θάνατον και η ζωήν.

Θυμούμε έναν ημέρα, όντες εκαλάτσευαμε με τη θεία Μαρία την Τοπαλίδου, για τ’ Α Πνευμάτ’, είπεμε είναν ιστορία:

«Όντας έμνε μικρέσα και θα εμέρωνε τ’ Α Πνευμάτ’, λέγω τη μάνα μ’:

Μάνα ο κόσμον οπουρνά α πάει σα ταφία, εμείς κι θα πάμε;
Η μάνα μ’ είπεμε:

Ατοίν ντ’ εφτάνε το ατέτ, εμείς κ’ εφτάμα.
Εείνο τη βραδή ελέπω σ’ όραμα μ’ τον πατέρα μ’ να λέει με:

Ατοίν θα έρτανε, κ’ εσύ κι θα έρθεσαι;
Εσκώθα απουρπουνού και λέω τη μάνα μ’ ντο είδα σο όρομα μ’.

Αρ’ ατσ’ αν έν’ σουκ απάν’, είπεμε η μάνα μ’, ποίσω ήνταν εν’ και δέβα εσύ πα.
Εσκώθα, εποίκα φελία, ριζόγαλο και επήγα σα ταφία. Έρθεν ο ποπάς, εποίκαμε τρισάγιο και επεκεί, εξ μερέα α σα ταφία, εγούρεψαμε το τραπέζ. Έπλωσαμε αφκά τα τσούλε, έθηκαμε απάν τη τραπεζί το πανί και τα φαϊα που είχεν ο καθαείς.

Θυμούμαι έτον και ο σχωρεμένον ο Βασίλτς ο Παρχαρίδης. Ατός εβάλνε τη σειρά που α κάθουμνες σο τραπέζ.

«Σχωρεμέν’, σχωρεμέν’» σ’ έναν τ’ άλλο είπαμε, έφαγάμε με τ’ αποθαμέντσ’ εντάμα και εδέβαμε εμείς σ’ οσπίτε μουν και εκείν’ σα τόπε τουν.».

Οφέτος εράεψα να μαθάνω για το ατέτ κατ’ κι άλλο. Ατσ’ πα έφτασα ση θεία την Ειρήνη Αναστασιάδου, γενέα Αποστολίδη, που εγεννέθε σα 1913 σην Απαζία τη Ρωσίας, σο χωρίο Πίαντζουχ.

Εχάρα πολλά όντες η θεία Ειρήνη είπεμε ότι θυμάται πως εποίναν τ’ ατέτ τ’ Α Πνευμάτ’ οι πρόγονοι μουν, πριχού έρτανε σο Θρυλόριο. Γιατί η θεία Ειρήνη ους τα οχτώ χρόνε τς εζήνε σο Μερχαβούλ, σε ένα χωρίο σουμά σο Πίαντζουχ και όλεν θυμάται τα.

Ερώτεσάτην :

Θεία Ειρήνη σην Πατρίδα θυμάσαι ντο εποίνετε τ’ Α Πνευμάτ’;
Θεία Ειρήνη: Πως κι θυμούμαι πούλι μ’. Τα ψήα ασή Λαμπρή κ’ επεκεί, λάσκουνταν πενήντα ημέρας. Τ’ Α Πνευμάτ’ κλώσκουνταν σα τόπαι τουν. Για τ’ ατό εείνο την ημέρα επέναμε σην εγκλεσία και επαρακάλναμε σα γόνατα να φεύνε τα ψήα και να μη απομένε αδά.

Σο Μερχαβούλ, σουμά σα ταφία, οπίς μερέα, έτον η εγκλεσία τη Παναϊας. Τ’ Α Πνευμάτ’ ακεί εγκλησιάσκουμες. Έρχουνταν και πολλοί ασό Πίαντζουχ.

Έξ α σην εγκλεσία έτον ένα μακρύ σανίδ’, που είχαμα τραπέζ’, με τα σκαμνία α σα δύο μερέθε. Όνταν έρθαμε αδά σο χωρίο ερχίνεσάμε και έστρωνάμε το τραπέζ’ αφκά.

Εείνο την ημέρα εποίναμε τον «ψαλμό». Ο καθαείς έκοφτε ή πρόγατο ή μουσκάρ, ήνταν κρέας εθέλνε και ους να εσχόλαζεν η εγκλεσία, έβραζανα σα καζάνε.

Όντες ετελούτουν η εγκλεσία έστρωνάμε το τραπέζ’. Εποίναμε και πάστα (φασούλε γλισμένα) και ήνταν άλλο εθέλνε ο καθαείς.

Εκεί που εζήναμε πολλά πλούσιο μέρος έτονε. Αχ! και να επόρνα να επέγνα έλεπα μίαν κι άλλο τα μέρε μουν.

-Θεία Ειρήνη, πως θυμάσαι ατόσα πολλά πράματα;

Θεία Ειρήνη: Έκιτι πούλι μ’, εγώ έρθα απ’ εκές οχτώ χρονών. Όλεν πα θυμούματα.

-Ατό το ατέτ για τόποιο εποίνανα;

Θεία Ειρήνη: Ας λέγω σε. Ατόν τον «ψαλμό» εποίνανα και όνταν επεθάνεν κάποιος, σα σαράντα, σο χρόνο και τα’ Α Πνευμάτ’. Τα’ Α Πνευμάτ’ εν’ κιάλλο καλλίον ασ’ ούλαι. Εείνο την ημέρα τα ψήα τρώνε με τα’ εμάς. Πριχού να φεύνε σα τόπεν α τουν, φάισατσε, σχωράσατσε και δένε πλαν. Αναπάεται η ψήα τουν και τεσόν πα. Η μάνα μ’ έλεεν, οι αποθαμέν’ τρώνε με τ’ εμάς.

Έξα, ότι ατό την ημέρα σα γουβία, με τα’ έναν καθίφτρα, επόρνες κ’ έλεπες τον αποθαμένο σ’.
Θεία Ειρήνη: Ατό εποίνανα οι Γαρσλούδες (γελά). Είναν ημέρα είπα τη θεία Μαρία τη Βασιλίνα, να εφτάγα κ’ εγώ, αμά κ’ εφέκε με. Εθέρναν ότι έλεπαν τα ψήα, αμά την ισκιένατουν έλεπαν.

Εμείς σο Σύλλογο θεία Ειρήνη, οφέτος εποίκαμε το ατέτ, για δεύτερο χρονία.
Θεία Ειρήνη: Έμαθα το και εχάρα. Ατό το ατέτ πολλά καλό εν’ και να μη αποδαβαίνετετο. Είπασε, τ’ Α Πνευμάτ’ εν’ ασ’ ούλαι καλλίο.

Ατά είπανέμε η θεία Μαρία και η θεία Ειρήνη. Ατοίν το χρέος ατουν εποίκανα. Απομέν σε μας, που έρχουμες απ’ οπίς, να κρατούμε τ’ ατέτε τοι γονέοις ιμουν και να μαθάνομε την ιστορία μουνε, τα ρίζας ιμουνε, για να μην ανασπάλομε καμίαν εμείς και τα μωρά μουνε, ποίος είμεσε και απόθεν είμεσε.

Ο Θεό να έχετσε καλά και να αξιώνμασε σ’ άλλ’ τη χρονία, αήκον καιρό να φτάμε έναν ταξίδ’ σον ανάσπαλτο Πόντο, που ατόσον πολλά θέλωμε ούλ να ελέπομε.

Χρύσα Μαυρίδου

Τ’ ΑΕ ΠΝΕΥΜΑΤ’

Έρθεν κι’ οφέτος τ’ Αε Πνευμάτ’
σον ουρανόν τερούμε
να ελέπομε τ’ αποθαμέντς
ατοίντς π’ αροθυμούμε.

Ατοίντς π’ εφέκαν και έφυγαν
και εφέκανέ μας χρόνε
ας έρταν σο νου μουν έναν ξα
με δάκρε και με πόνε.

Έρθαν εδέβαν κα έφυγαν
σ’ αβούτο την ζωήν
χωρίον τρανόν έχτισαν
σ’ έναν μικρόν ταφίν.

Οσήμερον καλούνε μας
εντάμα για να τρώμε
και ση ταφί το τέρεμαν
τα μάτε μουν θολώνε.

Άνθρωπος σ’ αβούτο τη ζωήν
εξέχασεν συγγενόν ατ’
οσήμερον ας αφτείν κερίν
και φτάει τον σταυρόν ατ’.

Σαλπιγγίδης Σάββας


Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου Ν. Ροδοπής "Η Κερασούντα και το Γαρς"
Θρυλόριο Ν. Ροδόπης
Τ.Κ. 69100
Τηλ. & Fax: 2531038787
Κιν. 6973070513
www.thrilorio.gr
thrilorio.komotinis@gmail.com
xrysakaiepixrysa@gmail.com

Παρασκευή 13 Ιουνίου 2008

ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος
Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων
Νότιας Ελλάδος και Νήσων
Νοταρά 45 & Μετσόβου 30, Αθήνα 106 83
Τηλ. 210 5231966 Fax: 210 5221950
info@psomiadion.gr

Αθήνα 13.06.2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Νότιας Ελλάδος και Νήσων σας ενημερώνει για τις εξής εκδηλώσεις:

Σάββατο 14/06/2008 και ώρα 20:00
η Ένωση Ποντίων Περάματος «ΠΟΝΤΟΣ» σε συνεργασία με την Ένωση Κρητών Περάματος, την Πολιτιστική Ένωση Περάματος, το Σύλλογο Ικαριωτών Περάματος, τον Χορευτικό Λαογραφικό Σύλλογο Περάματος «ΠΕΡΑΜΑΤΑΡΗΣ» και με την υποστήριξη του δήμου Περάματος και της νομαρχίας Πειραιά, διοργανώνουν οδοιπορικό στην παράδοση, στο Στάδιο Ελευθέριος Βενιζέλος (Πρόνοια), στο Πέραμα.

Στο πλαίσιο της καλής συνεργασίας μεταξύ των σωματείων του συνδέσμου μας, η παρουσία σας στις εκδηλώσεις των αδελφών σωματείων κρίνεται απαραίτητη και δυναμώνει τις προσπάθειες όλων μας.

Η Υπεύθυνη Γραφείου Τύπου
Ερμίδου Γεωργία

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ "Η ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ"

Στις 13 Ιουνίου 2008 o σύλλογος «Α.Σ. Δημοκρίτειο» σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ποντίων Ν. Ροδόπης «Τραπεζούντα» διοργανώνουν μουσικοχορευτική βραδιά στο κοσμικό κέντρο Daimond. Σκοπός της εκδήλωσης είναι να συγκεντρωθούν χρήματα, τα οποία θα διατεθούν για τις ανάγκες λειτουργίας του αθλητικού Συλλόγου «Δημοκρίτειο». Στην εκδήλωση από το Σύλλογο Ποντιακής Νεολαίας θα τιμηθούν ο ολυμπιονίκης της Σεούλ Χαράλαμπος Χολίδης, ο Κυριάκος Ταξιλδάρης, καθηγητής στα ΤΕΦΑΑ και πρόεδρος του Συλλόγου «Α.Σ. Δημοκρίτειο», ο Γιάννης Μπάρμπας, καθηγητής ΤΕΦΑΑ για την προσφορά του στο χώρο και τέλος το μέλος της Ομοσπονδίας Πάλης Ελλάδας καθώς και της Ομοσπονδίας Ευρώπης, Θεόδωρος Καρυπίδης, για την προσπάθεια που κάνει στον τομέα του αθλητισμού. Να σημειωθεί ότι ο Θεόδωρος Καρυπίδης είναι προπονητής στην ελευθέρα πάλη και στο παρελθόν υπήρξε μέλος της Εθνικής ομάδας του Ουζμπεκιστάν, όπως και προπονητής της από το 1989-1990, οπότε ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θρακική, θρακιώτικη και μουσική, ενώ η τιμή πρόσκλησης είναι 15 ευρώ.

Γιάννης Νικολαϊδης, Πρόεδρος Ποντιακής Νεολαίας «Η Τραπεζούντα»:
«Ενδιαφερόμαστε για θέματα που απασχολούν τη νεολαία»

Μιλώντας για τη συνεργασία του Συλλόγου Ποντιακής Νεολαίας Ροδόπης «Η Τραπεζούντα» με τον αθλητικό σύλλογο «Α.Χ. Δημοκρίτειο» ο Πρόεδρός του κ. Γιάννης Νικολαϊδης ανέφερε ότι «ως Σύλλογος Ποντιακής Νεολαίας πέρα από τα στενά πλαίσια του χορού και της παράδοσης ενδιαφερόμαστε για όλα τα θέματα που αφορούν στη νεολαία. Θέλουμε τη νεολαία κοντά στον αθλητισμό, στην παράδοση, θέλουμε μια νεολαία με περιβαλλοντική συνείδηση, μία νεολαία που ενδιαφέρεται για το μέλλον της αλλά και το μέλλον των παιδιών της». Μέλη του Συλλόγου ποντιακής νεολαίας είναι και μέλη του Συλλόγου «Δημοκρίτειο» ένας από τους οποίους μάλιστα διακρίθηκε στο άθλημα της ελληνορωμαϊκής πάλης, συγκεκριμένα ο Κώστας Παρασκευόπουλος, τον οποίο ο σύλλογος τίμησε στον ετήσιο χορό του. Επίσης και άλλα παιδιά μέλη του συλλόγου ασχολούνται με διάφορα είδη αθλητισμού. «Τα παιδιά αυτά αποτελούν το συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο συλλόγων». Ο Σύλλογος διαθέτει και τμήμα διδασκαλίας παραδοσιακών οργάνων. Προς το παρόν διδάσκονται μόνο ποντιακά όργανα, όμως υπάρχουν παιδιά που παίζουν διάφορα όργανα, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στο συγκρότημα του συλλόγου να καλύψει ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής μουσικής. Στο σύλλογο επίσης διδάσκονται πέρα από τους ποντιακούς και άλλοι παραδοσιακοί χοροί. «Τα μαθήματα γίνονται στο μειονοτικό σχολείο «Χαριγιέ» απέναντι από τη δημοτική αγορά κάθε Κυριακή στις 6 το απόγευμα. Υπάρχει τμήμα εφηβικό, τμήμα εφήβων, τμήμα παραστάσεων, όπως επίσης και τμήμα θεάτρου. Να σημειώσουμε ότι όλα τα μαθήματα παραδίδονται δωρεάν».

Κούλης Ταξιλδάρης, καθηγητής ΤΕΦΑΑ, πρόεδρος του Συλλόγου «Α.Σ. Δημοκρίτειο»:
«Επιτακτική η ανάγκη ενασχόλησης των παιδιών με τον αθλητισμό»

Ο Σύλλογος «Α.Σ. Δημοκρίτειο» δραστηριοποιείται στην πόλη μας εδώ και πολλά χρόνια. Δίνοντας το πλαίσιο των δραστηριοτήτων του ο πρόεδρός του κ. Κούλης Ταξιλδάρης αναφέρει ότι «δραστηριοποιείται σε τμήματα ολυμπιακών αθλημάτων τα οποία είναι καθόλου ή ελάχιστα δραστηριοποιημένα στην πόλη μας. Συγκεκριμένα δραστηριοποιείται στο χαντ μπολ, στην πάλη, ελευθέρα και ελληνορωμαϊκή, στο τζούντο, στο πινγκ –πονγκ, στο Μπάντμιντον. Βασικός λόγος δημιουργίας του ήταν αρχικά οι φοιτητές του ΤΕΦΑΑ, ώστε να έχουν δυνατότητα προπονητικής και αγωνιστικής εμπειρίας, από τη στιγμή που δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα όπως στα αθλήματα μπάσκετ, βόλεϊ, στίβος που δραστηριοποιούνται στην πόλη μας. Με τα χρόνια όμως, γιατί λειτουργούμε περίπου έξι χρόνια, έχουν έρθει κάποιες επιτυχίες και το επίπεδο έχει ανέβει σημαντικά. Υπάρχει δηλαδή υποδομή σε τέσσερα από τα εφτά αθλήματα στα οποία ενεργοποιείται ο σύλλογος, το χαντ μπολ έπαιξε στην Α2 κατηγορία στις γυναίκες και στο τοπικό στους άνδρες και στα παιδικά πρωταθλήματα, στην πάλη είχαμε πανελλήνιες νίκες στις μικρές κατηγορίες δηλαδή στις κορασίδες στο σχολικό, στους παίδες τρεις θέσεις, πρώτη Πέμπτη και όγδοη, στο πανεπιστημιακό μία φοιτήτριά μας είχε πανελλήνια νίκη, το τζούντο επίσης βαθμολογείται, όπως και πολλές άλλες διακρίσεις».

Βέβαια, όλα αυτά δεν είναι τόσο γνωστά στην πόλη, «παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα να στείλουν οι γονείς τα παιδιά τους. Το επίπεδο είναι υψηλό και κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούνται οι εγκαταστάσεις του ΤΕΦΑΑ, αλλά και σε συνεργασία με το ΔΟΝΑ οι χώροι όπου και τα άλλα αθλήματα στην πόλη ασκούν τους αθλητές τους. Έτσι πιστεύουμε ότι θα συνεχίσουμε», τονίζει ο κ. Ταξιλδάρης, ενώ για τη συνεργασία με τον Σύλλογο Ποντιακής Νεολαίας «Τραπεζούντα» αναφέρει ότι προέκυψε από τη συμμετοχή παιδιών με καταγωγή ποντιακή, «μάλιστα δύο εξ αυτών έχουν διακριθεί οι προπονητές μας και αυτοί κυρίως προέρχονται από το χώρο αυτό. Υπήρξε μία επικοινωνία με το Σύλλογο Ποντίων και αποφασίσαμε να κάνουμε μία από κοινού εκδήλωση τα έσοδα της οποίας θα ενισχύσουν κατά κάποιο τρόπο το τμήμα της πάλης εφόσον δεν έχουμε έσοδα από πολλές πλευρές».

Ένας μεγάλος αριθμός παιδιών είναι μέλη του συλλόγου. Ενδεικτικά ο κ. Ταξιλδάρης αναφέρει ότι 50 έως 80 παιδιά μετέχουν στο τμήμα του χαντ μπολ ανάλογα την περίοδο, περίπου 25 στην πάλη, πολλά στο Μπάντιμντον. «Ήδη υπάρχει ένας αρκετά μεγάλος αριθμός πολύ μεγαλύτερος από άλλους συλλόγους που έχουν όνομα και απολαμβάνουν του χειροκροτήματος. Εμείς δεν βγήκαμε δυνατά στον αέρα, αλλά βοηθούν και συμμετέχουν αγωνιστικά και αρκετοί φοιτητές».

Όπως όλοι οι αθλητικοί σύλλογοι το θέμα το κυρίαρχο είναι τα οικονομικά. Όπως δηλώνει ο Πρόεδρος του συλλόγου «Α.Σ. Δημοκρίτειο» «οι προπονητές δεν αμείβονται γεγονός που δεν είναι σωστό, στις μετακινήσεις βοηθούν είτε οι ομοσπονδίες είτε μέλη ΔΕΠ του τμήματος καθηγητές και βάζουμε χρήματα από την τσέπη μας. Είχαμε μία μετακίνηση προσφορά από το ΔΟΝΑ καθώς και βοήθεια σε προπονητές και χώρους άσκησης μέσα από τα προγράμματα».

Κατά τον κ. Ταξιλδάρη είναι επιτακτική ανάγκη τα παιδιά να στραφούν στον αθλητισμό.

«Σε αυτή την κατεύθυνση πραγματικά εμείς πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες γιατί στις ημέρες μας είναι επιτακτική η ανάγκη σε προσχολικές ηλικίες, στην πρώτη σχολική ηλικία, στην ηλικία του δημοτικού τα παιδιά απαραιτήτως να ασχοληθούν με την άσκηση, εφόσον και ο χώρος τους για παιχνίδι, αλλά και ο χρόνος τους έχουν ελαχιστοποιηθεί και η έλλειψη στις συγκεκριμένες δύο κατευθύνσεις είναι πάρα πολύ μεγάλη, πράγμα το οποίο τους στερεί τη δυνατότητα να βελτιώσουν τη συναρμογή τους, την κίνησή τους στο χώρο, την ισορροπία τους τον προσανατολισμό τους, πράγματα τα οποία είναι απαραίτητα για τη ζωή. Δεν μιλάμε για να βγάλουμε πρωταθλητές, αλλά για να έχουμε πολίτες για να μπορούν να ανεβούν μία σκάλα, για να μπορούν να καρφώσουν ένα καρφί. Τα πράγματα είναι τραγικά. Οι προηγμένες χώρες το έχουν καταλάβει και επενδύουν με τρομερά ποσά. Στην Ελλάδα ακόμα κοιμόμαστε. Τα ΤΕΦΑΑ κάνουν μια μεγάλη προσπάθεια, αλλά είναι φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Κανείς δεν καταλαβαίνει. Ευελπιστούμε, μια και έχουμε δικό μας υπουργό Παιδείας, να κάνουμε μια βαθιά τομή για να καταλάβει ο καθένας τι γίνεται. Όποιος γονιός δεν στέλνει το παιδί του στην άσκηση θεωρώ ότι εγκληματεί. Εκτός αυτού, αυτές οι βελτιώσεις της προσαρμογής του παιδιού έχουν και μαθησιακά επακόλουθα. Η επιστήμη τα έχει πει αυτά τα πράγματα και εμείς κλείνουμε τα αυτιά μας. Θέλουμε με την τηλεόραση με το βίντεο με τον υπολογιστή με το game boy και με ό,τι γίνεται μέσα σε τέσσερις τοίχους να λύσουμε τα προβλήματα. Δυστυχώς δεν λύνονται».


Σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης "Η Τραπεζούντα"
Κ. Καραμανλή 37
Κομοτηνή
Τ.Κ. 69100
Tηλ. 6942592662
www.trapezounta2002.blogspot.gr
trapezounta2002@yahoo.gr

ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ & ΦΙΛΩΝ

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων διοργανώνει από τις 17 έως 22 Ιουνίου 2008 μία εβδομάδα πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

Το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

1) Τρίτη 17 Ιουνίου 2008: Ομιλία του καθηγητή ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας κ Κώστα Φωτιάδη με θέμα «Ο Νίκος Καζαντζάκης και οι Πόντιοι του Καυκάσου». Πρόκειται για μια συνδιοργάνωση με τη Διεθνή Εταιρία Φίλων Ν. Καζαντζάκη.

2) Τετάρτη 18 Ιουνίοπυ 2008: Παράσταση ποντιακού θεάτρου από το Σύλλογο Ποντίων Γιαννιτσών.

3) Πέμπτη 19 Ιουνίου 2008: Λαϊκά Δρώμενα
α) Γενίτσαροι και Μπούλες απ’ τη Νάουσα.
β) Μωμόγεροι απ’ τα Κομνηνά Πτολεμαΐδας.
γ) Χαητάδες και Κατηρτζίκια απ’ τη Ν. Ευκαρπία.

4) Παρασκευή 20 Ιουνίου 2008: 2ο Σταυροδρόμι Χορωδιών
α) Μικτή χορωδία Δήμου Πανοράματος
β) Εφηβική χορωδία Δήμου Λιτόχωρου
γ) Μικτή χορωδία Πνευματικού Κέντρου Μενεμένης
δ) Πολυφωνική χορωδία Δημοτικού Ωδείου Πτολεμαΐδας
ε) Μικτή χορωδία Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου
Έχει προσκληθεί και θα παραστεί ο τραγουδοποιός Διονύσης Σαββόπουλος ο οποίος θα τιμηθεί για την προσφορά του στο Ελληνικό τραγούδι.

5) Σάββατο 21 Ιουνίου 2008: 2ο Σταυροδρόμι Παραδοσιακών Χορών
α) Μικρασιατικός Σύλλογος Ν. Ευκαρπίας «Ουσάκ»
β) Ένωση Ρουμελιωτών Βορείου Ελλάδας
γ) Πολιτιστικός Οργανισμός Λαγκαδά «Μυγδονία»
δ) Εκπολιτιστικός Οργανισμός Σταυρούπολης
ε) Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων

6) Κυριακή 22 Ιουνίου 2008: Λαϊκή συναυλία με το Δημήτρη Νικολούδη


Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου & Φίλων
Κονταξοπούλειο Δημοτικό Γυμναστήριο Ωραιοκάστρου
Οδός Θεσσαλονίκης-Μελίνας Μερκούρης
Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης
Τ.Κ. 57013
Τηλ. & Fax: 2310694652
www.oraman.eu
oraman@oraman.eu

Πέμπτη 12 Ιουνίου 2008

Να αναζητηθούν τα ορφανά του Πόντου

Γράφει ο Γιάννης Δελόγλου

Στον αύλειο χώρο του περικαλλούς Βυζαντινού Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Esslingen διοργάνωσαν εκδηλώσεις μνήμης για την Γενοκτονία των Ποντίων από τους Νεότουρκους του Μουσταφά Κεμάλ οι Σύλλογοι Ποντίων Βάδης Βυρτεμβέργης Εστία Στουτγάρδης, Ακρίτας Νεκαρτενζλινγκεν, Αμάραντος Βέρναου, Παναγία Σουμελά Λέονμπεργκ, Αργοναύτες Βαϊμπλινγκεν, Ένωση Ποντίων Εσσλινγκεν, Παναγία Σουμελά Μπίτιγκχαϊμ, Ένωση Ποντίων Σόρντορφ και Κομνηνοί Τύπινγκεν.

Στον Ιερό Ναό ο πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου π. Μιχαήλ Νεονάκης τέλεσε το μνημόσυνο για τους αδικοχαμένους Έλληνες του Πόντου μέσα σε κλίμα συγκίνησης κάτω από τα επιβλητικά λάβαρα των συλλόγων και τα δακρυσμένα μάτια των απογόνων Ποντίων. Στο εκκλησίασμα που ξεπερνούσε τους 600 προσκυνητές παραβρέθηκε ο Πρόξενος της Ελλάδος στη Στουτγάρδη κ. Παναγιώτης Αντωνάτος, ο Γ. Γραμματέας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων Ευρώπης (Ο.Σ.Ε.Π.Ε.) κ. Ανέστης Οσιπίδης, ο ευπατρίδης χορηγός και ευεργέτης κ. Αμανάτης Ταγκαλίδης και τα διοικητικά συμβούλια διαφόρων φορέων.

Μετά την θεία λειτουργία στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού όπου δεσπόζει το μοναδικό μνημείο για την Γενοκτονία σε όλη τη Γερμανία και ήταν ένα θαρραλέο τόλμημα των Βασίλη Γιώρογλου, Παναγιώτη Ερμείδη και Κώστα Σιδηρόπουλο, εψάλλησαν δεήσεις υπέρ αναπαύσεως της ψυχής των θυμάτων της Νεοτουρκικής θηριωδίας και στην συνέχεια επιτελείο γυναικών μοίρασε τα κόλλυβα ενώ ο Γ.Γ. της Ομοσπονδίας κ. Ανέστης Οσιπίδης καταβεβλημένος από δέος κατέθεσε στεφάνι εκ μέρους του ενωμένου Ποντιακού Ελληνισμού της Βάδης Βυρτεμβέργης στο μνημείο.

Η γραμματέας του συλλόγου Ποντίων Εσσλινγκεν κ. Βαρβάρα Αμοιρίδου αφού παρουσίασε τους προσκεκλημένους κάλεσε στο βήμα τον εκπρόσωπο της Ελληνικής Πολιτείας, Πρόξενο κ. Παν. Αντωνάτο που απηύθυνε εγκάρδιο χαιρετισμό σημειώνοντας και το μεγάλο γεγονός της Γενοκτονίας που πρέπει να βρει τον δρόμο της δικαίωσης. Παριστάμενος κανείς σήμερα σε αυτή την εκδήλωση μνήμης και τιμής δεν μπορεί παρά να νιώσει συγκίνηση και δέος μπροστά στο μαρτύριο του Ποντιακού Ελληνισμού που σημάδεψε ανεξίτηλα την ψυχή του.

Ταυτόχρονα όμως νιώθει και μια έντονη υπερηφάνεια γιατί βλέπει ότι η ποντιακή ψυχή παρ' όλα τα ανελέητα κτυπήματα που δέχτηκε δεν λύγισε, σε όποια γωνιά και αν βρέθηκε, κράτησε ζωντανή την ιστορία, τον πολιτισμό, τα έθιμα και τις παραδόσεις, κατέληξε ο Έλληνας διπλωμάτης. Δύο πανέμορφες ποντιοπούλες από αυτές που λύγισαν τον χρόνο με την γλυκύτητα της φωνής τους απήγγειλαν την ποιητική ομορφιά του Πόντου σε ένα κοινό που άκουγε με θαυμασμό!

Απόσπασμα Πελαγίας Κοσμίδου: Αχ να εμ πουλίν να επέτανα, Σον Πόντον να επαίγνα, Να έλεπα την Σουμελάν, Και ούλια τα Μοναστήρια!

Απόσπασμα της Ελένης Καραγιαννίδου: Ο Θεόν εφώτσεν τ' ανθρώπς, Να ζουν και να ευτυχούνε, Κι ατοίν αμόν παλαλοί, Κρούνε και σκοτούνταν!

Ο Γενικός Γραμματέας της Ο.Σ.Ε.Π.Ε. κ. Ανέστης Οσιπίδης αφού συνεχάρη τους διοργανωτές τόνισε ότι ο δρόμος της αναγνώρισης είναι μακρύς και δύσβατος. Ας πορευτούμε όλοι μαζί γιατί μόνο με ενότητα και συλλογική πρωτοβουλία μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους μας. Παρουσίασε τον κεντρικό ομιλητή, τον διακεκριμένο ιστορικό, ερευνητή συγγραφέα 35 ποιημάτων για την ιστορία του Πόντου κ. Γιώργο Ανδρεάδη.

Ο γλαφυρός ομιλητής με μια χειμαρρώδη εκφώνηση ζωντάνεψε μνήμες μεταφέροντας την σκέψη όλων στα δύσκολα για τον Μικρασιατικό Ελληνισμό χρόνια του μεγάλου ξεριζωμού. Ο ίδιος που επισκέφθηκε περισσότερες από 50 φορές τον Πόντο μέχρι το 1998 όταν απελάθηκε κατά περίεργο τρόπο από του απογόνους του Κεμάλ έζησε κάθε περιοχή και φώλιασε μέσα του τον μαρτυρικό Πόντο όπου διετέλεσε βουλευτής ο πατέρας του. Ο πολυσχιδής ιστορικός Γ. Ανδρεάδης τόνισε μεταξύ άλλων "Μη ξεχνάτε τα ορφανά. Τα Ηνωμένα Έθνη θεωρούν πράξη Γενοκτονίας την απόσπαση μικρών παιδιών και την ενσωμάτωση τους σε άλλη εθνοτική ομάδα. Οι 353.000 νεκροί, τουλάχιστον 200.000 άτομα νέα ζευγάρια, δηλαδή 100.000 οικογένειες (ήταν τότε πολύτεκνοι οι Πόντιοι), ανάφησαν ένα ορφανό, έχουμε 100.000 ορφανά.

Γνωρίζουμε ότι οι Αμερικανικές ανθρωπιστικές υπηρεσίες στη Σαμψούντα είχανε μαζέψει 25.000 Ελληνόπουλα. Τα 10.000 από αυτά προωθήθηκαν σε άτεκνες αμερικανικές οικογένειες και οι 15.000 μέσω Πατριαρχείου κατέληξαν σε ορφανοτροφεία των Ιονίων νήσων. Το ερώτημα είναι. Τι έγιναν τα υπόλοιπα 75.000 παιδιά. Όλα αυτά διοχετεύτηκαν σε ορφανοτροφεία της Τουρκίας και μεγάλωσαν ισλαμισθέντα και εκτρουκισθέντα με την διδαχή ότι "εσείς μείνατε ορφανοί επειδή οι Έλληνες έσφαξαν τον πατέρα και την μητέρα σας!".

Η τελευταία και χειρότερη μορφή Γεννιτσάρων, να στρέψουν τα παιδιά αυτά ενάντια του έθνους από το οποίο προέρχονται. Θα κλείσω με τα λόγια ενός μεγάλου ανδρός του γένους και της εκκλησίας μας ο οποίος χαρακτηρίζοντας τον Ελληνισμό είπε τα εξής: "Είμεθα ολίγοι και αναρίθμητοι. Είμεθα ασθενείς και πανίσχυροι, είμεθα οικείοι προς πάντας γιατί μεταφέρουμε το μήνυμα εκείνου που αγαπά και συγχωρεί τους πάντας. Ο νέας Ρώμης και Κωνσταντινουπόλεως μακαριστός οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας ο Α'".

Και μετά την συγκλονιστική ομιλία του ακούραστου μαχητή Γ. Ανδρεάδη σιγοψιθύρισαν τα Ποντιόπουλα.

"Μη κλαις, μη κλαις αϊ Γιάννε μου
και μη δερνοκοπάσε
η Ρωμανία πέρασεν
η Ρωμανία πάρθεν".