Πέμπτη 28 Αυγούστου 2008

Έν πολύχορδον όργανον εκ Πόντου: Κεμανές






















του Σάββα Μαυρίδη

Η τρίτη μουσική δουλειά του Γιώργου Πουλαντζακλή που φέρει τον τίτλο "Έν πολύχορδον όργανον εκ Πόντου: Κεμανές" έρχεται να καλύψει δύο κενά από τα πολλά που υπάρχουν στην παράδοσή μας η οποία παρουσιάστηκε και παρουσιάζεται αρκετά μονόπλευρα εν μέρει για λόγους τυχαίους, αλλά και μοιραίους. Αναδεικνύει για ακόμη μία φορά το όργανο κεμανή ή κεμανέ και από την άλλη τα μουσικά είδη που λέγονται αμανές και καρσιλαμάς. Τα δύο αυτά είδη της μουσικής αποτελούν τα γεφύρια τα οποία συνδέουν τους Πόντιους της περιοχής με τον υπόλοιπο κορμό του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας και ειδικά αυτού της Καππαδοκίας. Καλύπτει λοιπόν ένα πολιτιστικό κενό αυτή ηχογράφηση. Προσφέρει κάτι το ιδιαίτερο και προσθέτει ένα ακόμη πετράδι στην μουσική τέχνη των Ελλήνων της καθ’ ημάς Ανατολής και την κάνει πλουσιότερη. Το πάντρεμα αυτό θα ονόμαζα ποντιομικρασιάτικο. Κοινή η μουσική, εν μέρει και χοροί, η ιωνική διάλεκτος, τα ήθη και έθιμα όπως και η μοίρα των Ποντίων και των Ελλήνων της Καππαδοκίας. Θεωρώντας τον εαυτό μου μόνο έναν ερασιτέχνη ερευνητή της ελληνοποντιακής μουσικής, αναρωτιέμαι που βρίσκει αυτό το άγνωστο μέχρι σήμερα υλικό ο Γιώργος Πουλαντζακλής.

Στη δεύτερη γενιά των Εκδοτών Αδελφών Κυριακίδη εύχομαι να εξακολουθήσει να δημιουργεί προς όφελος του πολιτισμού και του ελληνισμού όπως έπραξε και η πρώτη, τόσο στον τομέα του βιβλίου όσο και της μουσικής.

Είναι μία συλλεκτική δουλειά που δεν μπορεί να λείπει από τους συλλέκτες της ποντιακής και γενικότερα της δημοτικής μας μουσικής.

Οι ρυθμοί της ηχογράφησης είναι ο αμανές και ο Καρσιλαμάς.

Ο Αμανές είναι είδος τραγουδιού ανατολικής προέλευσης. Η λέξη προέρχεται σύμφωνα με τον εγκυρότερο Έλληνα μουσικολόγο Σίμωνα Καρά, από την κατάληξη της εκκλησιαστική μας μουσικής αμήν. Η λέξη αμάν όπως εξελίχθηκε αποδίδει μία παράκληση μέσω της οποίας επιζητείται οίκτος ή να δοθεί έλεος. Η καταλληλότερη ελληνική λέξη για το αμάν θα ήταν οικτιρμός. Οι αμανέδες είναι τετράστιχα η δίστιχα τραγούδια που καταλήγουν στην μακρόσυρτη επιφώνηση αμάν απ’ όπου έλκουν και το όνομά τους. Οι Έλληνες της Μικράς Ασίας έχοντας από την αρχαιότητα σχέσεις με τους Άραβες, Πέρσες, Εβραίους και άλλους λαούς της Ανατολής παρέλαβαν αυτό το είδος και το αφομοίωσαν με τον τρόπο τους και τους τραγουδούν όχι μόνο ως αργόσυρτα επιτραπέζια, μεταξύ άλλων οι Πόντιοι του Καρς αλλά και σε πωγωνίσια ηπειρώτικα, νησιώτικους συρτούς όπως πχ. ο ταμπαχανιώτικος αμανές, ή σε μπάλλους ή και χασάπικους όπως είναι ο αμανές της νύχτας κλπ. Οι πρόσφυγες της Πόλης και της Σμύρνης έκαναν τον αμανέ γνωστό στην Ελλάδα μετά το 1922. Ο πιο ξακουστός ερμηνευτής του αμανέ στις αρχές του αιώνα στην Πόλη και στην Αθήνα ήταν ο Αντώνης Χ΄διαμαντίδης ή Νταλκάς, κοντά βέβαια σε μια πλειάδα άλλων.

Ο Καρσιλαμάς είναι ένας από τους πλέον διαδεδομένους ελληνικούς ζευγαρωτούς χορούς, ιδιαίτερα όμως της Βόρειας Ελλάδας και της Μικράς Ασίας όπου φέρει το όνομα καρσιλαμάς, που σημαίνει αντικριστός. Η λέξη καρσιλαμάς προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό επίρρημα εγκαρσίως που σημαίνει απέναντι και αποτελεί τώρα πλέον αντιδάνειο από την τουρκική. Ο ρυθμός του Αντικρυστού είναι εννεάσημος. Μία από τις πλέον γνωστές μελωδίες της Μακεδονίας είναι το <<έντεκα>> της Κοζάνης που συνοδεύεται από το τραγούδι <<Τι ήθελα και σ’ αγαπούσα>>. Στην Ήπειρο γνωστή μελωδία είναι το <<Φυσούνι>> ενώ επίσης χορεύεται και στην Θράκη ως χορός του γάμου. Στην Βόρεια Ελλάδα το βήμα του είναι πηδηχτό και χαρούμενο και συχνά συνοδεύει συχνά τους νεόνυμφους προς και από την εκκλησία. Στην Μικρά Ασία η γνωστότερη μελωδία είναι το τραγούδι <<Αραμπάς περνά>>. Κλασσικό παράδειγμα ποντιακού χορού στον ρυθμό του καρσιλαμά είναι ο ευρύτατα διαδεδομένος χορός Πατούλα ή Πιπιλομάταινα, παραλλαγή του οποίου ακούμε σ’ αυτή την ηχογράφηση. Ο χορός σε ορισμένες του παραλλαγές της Μικράς Ασίας πλησιάζει τόσο πολύ στον ζεϊμπέκικο που συχνά δυσκολεύεται κανείς να τους ξεχωρίσει. Οι καρσιλαμάδες αυτής της ηχογράφησης είναι πολύ αργοί σχεδόν τελετουργικοί και μερικές φορές αντί εννεάσημοι, δίσημοι.

Ο κεμανές όπως και η ποντιακή λύρα (κεμεντζέ) αποτελούν όργανα που έλκουν την καταγωγή τους από τα νυκτά έγχορδα της αρχαίας Ελλάδος, δηλαδή τις λύρες, και δανείστηκαν το τοξάρι από όργανα που προέρχονται από την Αραβία, πιθανόν μέσω Περσίας.

Ο κεμανές, όργανο κυρίως των Ελλήνων Χριστιανών της Καππαδοκίας οι οποίοι συνέδεσαν πολλά στοιχεία του πολιτισμού τους με την λατρεία του Μεγάλου Βασιλείου, ο οποίος βέβαια γεννήθηκε στη Νεοκαισάρεια του Πόντου και αποτελεί τη θρησκευτική γέφυρα των δύο αυτών περιοχών.

Ο κεμανές παράγει ηδυπαθέστερο και πιο απαλό ήχο, ενώ η λύρα του Πόντου έχει περισσότερο διαπεραστικό και έντονο. Ο κεμανές έχει τέσσερις χορδές, οι οποίες χορδίζονται σε διαστήματα τετάρτης, ενώ η τέταρτη χορδίζεται μία οκτάβα πιο κάτω για να δημιουργεί πολυφωνία.

Η δεύτερη στρώση χορδών, οι λεγόμενες συμπαθητικές, χορδίζονται όπως και οι πάνω χορδές και δονούνται από αυτές χωρίς να έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Η ιδιαιτερότητα της τεχνοτροπίας του αμανέ έγκειται στο ότι το τοξάρι ακουμπά ταυτόχρονα στις τρεις ή και στις τέσσερις χορδές.

Σε μια συνέντευξη που πήρα από τον Σάββα Χ"παπαδόπουλο την ημέρα του Αγίου Δημητρίου 1997 στο Κρυονέρι Θεσσαλονίκης, ο οποίος γεννήθηκε στο χωριό Τσιαρτσιοχαράν της περιοχής Μεσουτιάς, που βρίσκεται περίπου στο μέσον της απόστασης Νικόπολης και Νεοκαισάρειας, μου είπε ότι στον δυτικό Πόντο το κυριότερο όργανο των Ελλήνων ήταν ο κεμανές.

Ο Γιώργος Πουλαντζακλής γεννήθηκε στην Ακρινή Κοζάνης. Οι πρόγονοί κατάγονταν από την Νικομήδεια του Πόντου (Ατάπαζαρ) προερχόμενοι από την Πουλαντζάκη του Πόντου. Πόντιος τρίτης γενιάς.

Ο Γιώργος Πουλαντζακλής σπούδασε με μεγάλο μεράκι κοντά στον παππού του Στάθη Τσανακτσίδη και στον θείο του Λάζαρο Θωμαϊδη τον κεμανέ και συνεχίζει την παράδοση του υπό εξαφάνιση αυτού οργάνου. Πετυχαίνει να παράγει ήχο αρμονικότατο, στοιχεία που χαρακτηρίζουν ελάχιστους ώριμους μουσικούς. Η μουσική είναι έκφραση του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου. Ο ήρεμος, σοβαρός χαρακτήρας του Γιώργου Πουλαντζακλή εξωτερικεύεται μέσα από το παίξιμο του κεμανέ και ασκεί επάνω χαλαρωτική επίδραση. Αυτό κατάφερε να μεταδώσει και στους συνεργάτες του, ώστε οργανικός ήχος και ανθρώπινες φωνές να δημιουργήσουν μια καθ’ όλα αρμονική ενότητα.

Είναι μία συλλεκτική δουλειά που δεν μπορεί να λείπει από τους συλλέκτες της ποντιακής και γενικότερα της δημοτικής μας μουσικής.


Για περισσότερες πληροφορίες:
Πουλαντσακλής Γεώργιος
www.kemanes.gr
info@kemanes.gr
Τηλ. Επικοινωνίας 6946050042

2o Διεθνές Συνέδριο Ποντιακών Ερευνών

2o Διεθνές Συνέδριο Ποντιακών Ερευνών

Το Ερευνητικό Κέντρο του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα σε συνεργασία με άλλους φορείς, διοργανώνει στη Δράμα στις 27 με 29 Σεπτεμβρίου 2008 το 2ο Διεθνές Συνέδριο Ποντιακών Ερευνών.



Ιστορία των Διεθνών Συνεδρίων Ποντιακών Ερευνών

Τα Διεθνή Συνέδρια Ποντιακών Ερευνών είναι μια πρωτοβουλία του Ερευνητικού Κέντρου του Σωματείου 'Αγιος Γεώργιος Περιστερεώτα και σκοπό έχουν να συντονίσουν τις ποντιακές σπουδές φέρνοντας σε επαφή τις νέες εξελίξεις στην ποντιολογία και τους επιστήμονες που ασχολούνται ερευνητικά με τις ποντιακές σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Σ' αυτό το πλαίσιο το Σωματείο 'Αγιος Γεώργιος Περιστερεώτα, η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Ποντιακών Μελετών, η Μέριμνα Ποντίων Κυριών και ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών συνδιοργάνωσαν τριήμερο Επιστημονικό Συμπόσιο από την Παρασκευή 30/1/2004 έως την Κυριακή 1/2/2004 για να τιμήσουν τους:
α) Anthony Bryer, ομότιμο καθηγητή Ιστορίας, βυζαντινολόγο, Ιδρυτή του Κέντρου Βυζαντινών, Οθωμανικών και Νεοελληνικών Ερευνών του Πανεπιστημίου του Βirmingham της Αγγλίας, και
β) Οδυσσέα Λαμψίδη, διδάκτορα Φιλοσοφίας, ιστορικό, βυζαντινολόγο και επί σειρά ετών πρόεδρο της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών και εκδότη του σημαντικού επιστημονικού περιοδικού "Αρχείο του Πόντου".

Το επιστημονικό αυτό συμπόσιο σκοπό είχε όχι μόνο να τιμήσει τους επίλεκτους αυτούς εργάτες της επιστήμης που αποκάλυψαν με τις πρωτότυπες έρευνές τους και τη γενικότερη επιστημονική προσφορά τους την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου από την αρχαιότητα ως και τα βυζαντινά χρόνια αλλά και να αναδείξει και να παρουσιάσει τα στοιχεία εκείνα που καθορίζουν την ταυτότητα του Ποντιακού Ελληνισμού και δηλώνουν το στίγμα του , στα νεότερα χρόνια έως και τον 21ο αιώνα.

Το 1ο Διεθνές Συνέδριο με τον γενικό τίτλο Επιστημονικό Συμπόσιο «Περί Πόντου» περιλάμβανε, τιμητική εκδήλωση και αναφορά στο έργο του κ. Bryer και του κ. Λαμψίδη, την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου και επιστημονικές ανακοινώσεις, το Σάββατο 31 Ιανουαρίου και την Κυριακή 1 Φεβρουαρίου. Το 1ο Διεθνές Συνέδριο με πρόεδρο τον καθηγητή Νεότερης Ιστορίας του Ελληνισμού στο πανεπιστήμιο Δ. Μακεδονίας κ. Κώστα Φωτιάδη, και με την πλειάδα αξιόλογων εισηγητών, επιστημονικά καταξιωμένων, έθεσε τις βάσεις εκείνες ούτως ώστε να εξελιχθεί στη σημαντικότερη διεθνή επιστημονική εκδήλωση μελέτης της ποντιακής ιστορίας και του πολιτισμού.

Τα πρακτικά του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου για τις Ποντιακές Σπουδές με το γενικό τίτλο Επιστημονικό Συμπόσιο «Περί Πόντου» θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια του 2ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Ποντιακών Ερευνών, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στη Δράμα στις 27-29 Σεπτεμβρίου 2008.

Το 2ο Διεθνές Συνέδριο Ποντιακών Ερευνών θα πραγματοποιηθεί στη Δράμα στις 27-29 Σεπτεμβρίου 2008. Στο συνέδριο θα λάβουν μέρος καταξιωμένοι επιστήμονες από την Ελλάδα, Αγγλία, Αμερική, Τουρκία, Ρωσία κ.α. Τιμώμενο πρόσωπο θα είναι ο ρώσος μεσαιωνολόγος και ακαδημαϊκός Sergei karpov ενώ κατά την έναρξη του Συνεδρίου θα τιμηθεί η μνήμη του αρχιμουσικού Οδυσσέα Δημητριάδη καθώς συμπληρώνονται φέτος 100 χρόνια από τη γέννηση του.

Πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής έχει οριστεί η ομότιμη καθ. Του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κα Αρτεμις Ξανθοπούλου-Κυριακού, ενώ επίτιμος πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής είναι ο κ. Anthony Bryer.


Επιστημονική Επιτροπή

Επίτιμος Πρόεδρος:
Anthony Bryer
Πρόεδρος:
Άρτεμις Ξανθοπούλου - Κυριακού
Μέλη:
Αλέξιος Σαββίδης
Ευστάθιος Πελαγίδης
Θεοδόσιος Κυριακίδης
Αλέξανδρος Καστρινάκης
Κυριάκος Χατζηκυριακίδης



Οργανωτική Επιτροπή
Επίτιμος Πρόεδρος:
Μητροπολίτης Δράμας κ.κ. Παύλος
Συντονιστής:
Θεοδόσιος Κυριακίδης
Μέλη:
Αριστείδης Κυριακίδης
Κωνσταντίνος Ευμοιρίδης
Κωνσταντίνος Θεοδωρίδης
Αλέξανδρος Καστρινάκης
Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκη
Ανατολή Δημητριάδου
Κυριάκος Χατζηκυριακίδης



Συμμετέχοντες
Sergei Pavlovich Karpov
Richard Hovannisian
Rustam Shukurov
Άρτεμις Ξανθοπούλου - Κυριακού
Anthony Eastmond
Heath W.Lowry
Taner Akcam
Ευτυχία Βουτυρά
Νίκος Μιχαηλίδης
Αλέξιος Γ.Κ. Σαββίδης
Tom Sinclair
Ευρυδίκη Γεωργαντέλη
Αλέξανδρος Καστρινάκης-Παναγόπουλος
Θεοδόσιος Κυριακίδης
Φάνης Μαλκίδης
Ηλίας Πετρόπουλος
Ιάκωβος Ακτσόγλου
Κυριάκος Χατζηκυριακίδης
Στάθης Πελαγίδης
Ελένη Μεντεσίδου
Michael Meeker
Ευριπίδης Γεωργανόπουλος
Γιάννης Κασκαμανίδης
Ελένη Γαβρά
Γιασμίνα Μωυσείδου



Επικοινωνία
Γραφεία - Πνευματικό και Ερευνητικό Κέντρο
Ολύμπου 78 Θεσ/νίκη
Τ.Κ. 54631
Τηλ. & Fax :2310271522
Θεοδόσιος Κυριακίδης Τηλ:6945870192
theodosis@peristereota.com

Τρίτη 26 Αυγούστου 2008

Εγκαίνια Μνημείου Γενοκτονίας

Την Κυριακή 3 Αυγούστου 2008 τελέσθηκε επιμνημόσυνη δέηση υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των αναιρεθέντων κατά την περίοδο 1916-1923 Μπουγά μαντεντζήδων στη Μολόχα Κοζάνης (πλησίον της Νεάπολης) μετά από πρωτοβουλία του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου "ΕΛΙΜΕΙΑ". Με τη σύμφωνη μάλιστα γνώμη των τοπικών συμβουλίων των οικισμών Μολόχας, Πλατανιάς και Σημάντρου (προσφυγικές εγκαταστάσεις Ποντίων του Μεταλλείου Ταύρου, Οβατζίκ και Κάβουκλου), καθώς και του Δήμου Νεάπολης και της Νομαρχίας Κοζάνης πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια Μνημείου Γενοκτονίας, στο οποίο αναγράφονται τα ονόματα όλων των Μπουγά μαντεντζήδων που έχασαν τη ζωή τους στην «πατρίδα» με τραγικό τρόπο από τις διώξεις των κεμαλικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στις 6 Αυγούστου 1920 περισσότεροι από 90 αδελφοί Μπουγά μαντεντζήδες κάηκαν ζωντανοί στη χαράδρα του Τορομάν Μπογαζί από εκδικητικό τάγμα τσετών (ιντικάμ ταμπουρού).

Ο ονομαστικός αυτός κατάλογος, εντοπίστηκε σε χειρόγραφο του συγχωρεμένου εκπαιδευτικού Τάσου Φεστερίδη από τη Σκοπιά Σερρών και είχε καταρτισθεί το 1960 από το Σύλλογο των εκ Μεταλλείου Ταύρου Ποντίων «ο Άγιος Γεώργιος» που έδρευε στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό να τελεστεί μνημόσυνο «υπέρ των εν τη τέως πατρίδι μας καθ’ οιονδήποτε τρόπον σφαγιασθέντων, καέντων ζωντανών, εν εξορία θανόντων και εν γένει υπέρ των εκείσε θανόντων προγόνων». Ο κατάλογος δημοσιεύθηκε το 1999 στο βιβλίο του δρα Ιστορίας Κυρ. Χατζηκυριακίδη "Το Μεταλλείο Ταύρου (Μπουγά Μαντέν) 1826-1924. Συμβολή στην ιστορία των ελληνικών μεταλλουργικών οικισμών της Μ. Ασίας" (εκδ. Αφοί Κυριακίδη).

Την επιμνημόσυνη δέηση τέλεσε ο μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, ενώ το "παρών" έδωσαν εκπρόσωποι της Νομαρχίας Κοζάνης και του Δήμου Νεάπολης, οι ιερείς Σάβ. Ξανθόπουλος και Ευθ. Χρυσοχοΐδης, καθώς και κάτοικοι των οικισμών Μολόχας, Σημάνρου και Πλατανιάς. Στο Μνημείο οι κάτοικοι εναπέθεσαν χώμα από την ιστορική πατρίδα και ένα κομμάτι μεταλλεύματος, σύμβολο της ζωής και της οικονομικής ανάπτυξης των ελλήνων μεταλλουργών του Μπουγά Μαντέν. Τη συγκινητική εκδήλωση έκλεισαν με σύντομες ομιλίες τους ο πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Μολόχας Θ. Ξανθόπουλος (ιστορικό της Γενοκτονίας) και ο Κυρ. Χατζηκυριακίδης (ιστορικό της αναγκαστικής "Εξόδου" των Μπουγά μαντεντζήδων και των διώξεων που υπέστησαν). Ακολουθεί απόσπασμα της ομιλίας:

"85 χρόνια μετά την αναγκαστική εγκατάλειψη τη Σαρακοστή του 1923 του περίφημου μεταλλουργικού οικισμού Μπουγά μαντέν (Μεταλλείου Ταύρου), αλλά και των μικρότερων αγροτικών εγκαταστάσεων Οβατζίκ και Καβουκλού και την ακόλουθη άφιξη των παππούδων μας σε τούτο τον τόπο μετά από μύριες κακουχίες το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, όλοι εμείς οι πρόσφυγες της β΄ και γ΄ γενιάς (και της δ΄ πλέον) αποτίουμε φόρο τιμής σε όλους εκείνους που «έμειναν πίσω» στην πατρίδα, στα άγια χώματα της Ανατολής, σε όλους εκείνους που έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια των κεμαλικών διώξεων στην περίοδο 1916-1923 καθώς και σε εκείνους που κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά «κατατρεγμένοι, θλιβερά ναυάγια της πανελλήνιας προσφοράς», της μεγαλύτερης που γνώρισε το Έθνος, μπόρεσαν να ξαναστήσουν από την αρχή τη ζωή τους... Αυτοί που διασώθηκαν αναπαύονται πια σχεδόν όλοι στα κοιμητήρια, εδώ λίγο πιο κάτω από αυτό το λοφίσκο. Ελάχιστοι από αυτούς αξιώθηκαν να ξαναντικρύσουν την πατρίδα. Μακάριοι όσοι παλιοί την είδαν, τυχεροί όσοι νεότεροι αξιωθήκαμε να την επισκεφθούμε. Στην κορυφή όμως αυτού του λόφου θα δεσπόζει για πάντα, χάρη στις προσπάθειες του πολιτιστικού συλλόγου Μολόχας, και δίπλα στη Μητέρα όλων μας, την Παναγία, το παρόν Μνημείο όλων των αδικοχαμένων προγόνων μας. Θα μας θυμίζει πάντα την ιστορική πατρίδα αλλά και το χρέος μας αφενός απέναντι στις γενιές που έφυγαν και αφετέρου σε εκείνες που θα’ρθουν...

Πληροφορούμαστε επίσης από ξένες πηγές (κυρίως γερμανικές, αφού οι Γερμανοί ήταν εκείνοι που είχαν δείξει ζωηρό ενδιαφέρον για το Μεταλλείο Ταύρου με επενδύσεις χιλιάδων μάρκων στην περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου) ότι οι μετεντζήδες είχαν σταλθεί στα τάγματα εργασίας δήθεν για να εξυπηρετήσουν με την εργασία τους τις ανάγκες του οθωμανικού στρατού. Πολλοί από αυτούς δε γύρισαν πίσω.

Το αποκορύφωμα όμως της τουρκικής θηριωδίας σε βάρος των μετεντζήδων του Μεταλλείου Ταύρου ήταν η επιδρομή ενός εκδικητικού τάγματος (ιντικάμ ταμπουρού) στις αρχές Αυγούστου 1920. Αφού συνέλαβαν τουλάχιστον 40 άνδρες, περνώντας από το Καβουκλού, κατευθύνθηκαν προς το Άνω Οβατζίκ. Οι εκεί πατριώτες θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα από τα συνηθισμένα «πλιάτσικα». Όμως οι διαθέσεις των τσετών αποδείχθηκαν αγριότερες. Συνέλαβαν 3 από τους δημογέροντες, τον Παπα-Παναγιώτη Τσίβουλο και περίπου 30 άνδρες, ενώ στους συλληφθέντες συμπεριέλαβαν ακόμη 2 άνδρες από το Κάτω Οβατζίκ και τουλάχιστον 14 από το Μπουγά μαντέν. Όλοι όσοι συνελήφθησαν, περίπου 90 τον αριθμό, οδηγήθηκαν από τους τσέτες δεμένοι στη χαράδρα του Τορομάν (Τορομάν μπογάζ) όπου και τους έκλεισαν σε ένα μαντρί προβάτων (αγιλί). Οι τσέτες, αφού συγκέντρωσαν ξύλα και κορμούς δένδρων, περιέλουσαν τον σταύλο με πετρέλαιο και έβαλαν φωτιά στις 6 Αυγούστου 1920, καίγοντας ζωντανούς όλους όσους είχαν συλλάβει. Οι τσέτες διαβεβαίωναν τις γυναίκες των θυμάτων, οι οποίες ρωτούσαν με αγωνία για την τύχη των δικών τους, ότι όλοι είχαν σταλεί στη χαράδρα για να κατασκευάσουν γέφυρα. Εκείνες, χωρίς να είναι σε θέση να αντιληφθούν τον εμπαιγμό και αγνοώντας το ολοκαύτωμα των ανθρώπων τους, παρακαλούσαν τους δολοφόνους να τους μεταφέρουν ρούχα και τρόφιμα..."


Κείμενο - Φωτογραφίες: Κυριάκος Χατζηκυριακίδης






















ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

Θεσσαλονίκη, 26-8-2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Στις 29,30 και 31 Αυγούστου πραγματοποιείται στην Καβάλα, στις κατασκηνώσεις «Αγίας Μαρίνας» Περάμου (περιοχή Αμμολόφων) του Δήμου Ελευθερών η 4η Πανελλαδική Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.

Κάθε σωματείο μπορεί να συμμετάσχει στην συνάντηση με τρεις νέους, ηλικίας 18-30 ετών. Η έναρξη της πανελλαδικής συνάντησης θα γίνει την Παρασκευή 29 Αυγούστου 2008 και ώρα 12 το μεσημέρι με τις πιστοποιήσεις των νέων από όλη την Ελλάδα και η λήξη της το μεσημέρι της Κυριακής 31 Αυγούστου 2008 με την έκδοση των συμπερασμάτων και του ψηφίσματος.

Η επίσημη τελετή έναρξης θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 29 Αυγούστου και ώρα 19.00 στο αμφιθέατρο της Νομαρχίας Καβάλας με την λήξη της οποίας θα ακολουθήσει ποντιακή βραδιά στο πάρκο Φαλήρου. Το απόγευμα της ίδιας μέρας και ώρα 6μ.μ θα προηγηθεί κατάθεση στεφάνων στο μνημείο του Ακρίτα του Πόντου στην ιχθυόσκαλα της Καβάλας.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2008


11:00 - 18:00 (ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΠΕΡΑΜΟΥ) ΑΦΙΞΕΙΣ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΝΕΩΝ

18:00 ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

19:00 (ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ ΚΑΒΑΛΑΣ) ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΝΑΡΞΗ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ:

-- ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ Π.Ο.Ε. κ. ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΡΧΑΡΙΔΗ

-- ΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ Σ.Πο.Σ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ κ. ΧΡΥΣΑ ΜΑΥΡΙΔΟΥ

-- ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ κ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟ ΚΩΤΙΔΗ

-- ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΕΠΙΣΗΜΩΝ

· ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε. ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

21:30 (ΠΑΡΚΟ ΦΑΛΗΡΟΥ) : ΔΕΙΠΝΟ — ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΒΡΑΔΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2008

9:30 - 10:30 (ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΠΕΡΑΜΟΥ) :ΠΡΩΙΝΟ

*ΕΝΑΡΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ (ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΠΕΡΑΜΟΥ)

10:30 - 11:30 ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟΔΟΣΗ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΟΙ ΠΟΝΤΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟΝ 21Ο ΑΙΩΝΑ»

11:30 - 12:00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

12:00 - 13:00 ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΣΚΑΜΑΝΙΔΗ,ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ,ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ».

14:00 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ.

14:30 ΓΕΥΜΑ - ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ

17:00-18:00 ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΤΣΙΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΜΕ ΘΕΜΑ: «Η ΡΩΣΟΦΩΝΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΛΛΙΝΟΣΤΟΥΝΤΕΣ ΤΡΙΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ»

18:00 – 20:30 ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

20:30 ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΑΙΟΧΩΡΙ

21:30 – 22:30 (ΔΙΟΓΕΝΕΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΕΛΑΙΟΧΩΡΙΟΥ)

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ “ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ’’

22:30 (ΔΙΟΓΕΝΕΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΕΛΑΙΟΧΩΡΙΟΥ)

ΔΕΙΠΝΟ – ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΒΡΑΔΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΝΕΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ 31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2008

7:30 -10:00 (ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΠΕΡΑΜΟΥ) ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΞΩΚΛΗΣΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ

10:00-10:30 ΠΡΩΙΝΟ

10:30-13:30 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ

14:00 ΓΕΥΜΑ – ΑΝΑΧΩΡΗΣΕΙΣ












ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
Λ.ΝΙΚΗΣ 1
Τ.Κ. 54624
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ:2310227822
FAX:2310227213
www.poe.org.gr

info@poe.org.gr

ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ


Πανηγύρι Μεταμορφώσεως του Σωτήρος 2008


Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο σύλλογός μας συμμετείχε με τα χορευτικά του τμήματα στο διήμερο εκδηλώσεων που οργάνωσε ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Καλαμαριάς. Έτσι τη Δευτέρα 4 Αυγούστου 2008 χόρεψαν στον προαύλιο χώρο του 1ου Λυκείου Καλαμαριάς το παιδικό χορευτικό και το χορευτικό των νέων. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκείνο το βράδυ έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση οι νέοι σερραδόροι του συλλόγου και απέσπασαν το θερμό χειροκρότημα όλων των παρευρισκομένων! Την Τρίτη 5 του μηνός όλα τα ποντιακά σωματεία της Καλαμαριάς ενώθηκαν και χόρεψαν μαζί σηματοδοτώντας το τέλος των εκδηλώσεων γι' αυτό το καλοκαίρι. Ραντεβού του χρόνου!





ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
ΙΕΡΕΩΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑ 1
T.K. 55132
ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ: 2310428216
FAX: 2310428213