Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2008

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΛΑΚΚΩΜΑΤΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Ο Σύλλογος Ποντίων Λακκώματος Χαλκιδικής σας προσκαλεί στις εκδηλώσεις "Ποντιακά δρώμενα - Σταυρίτες 2008" την Παρασκευή 5 και το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2008 στον αύλιο χώρο του παλιού δημοτικού σχολείου Λακκώματος.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2008
- Θεατρική παράσταση "Όλα εποίκεν η παλάσα" από την θεατρική ομάδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ροδοχωρίου "Οι Κομνηνοί" στος 20:30 με ελεύθερη είσοδο.

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2008
- Ποντιακό γλέντι στις 20:30


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΛΑΚΚΩΜΑΤΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Λάκκωμα Χαλκιδικής
Τ.Κ. 63080
Τηλ. & Fax: 2399051560

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΑΝΤΑΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "Η ΕΠΤΑΚΩΜΟΣ ΣΑΝΤΑ"

Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΑΝΤΑΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "Η ΕΠΤΑΚΩΜΟΣ ΣΑΝΤΑ" ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΤΟ ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΩΝ ΣΑΝΤΑΙΩΝ, ΠΟΥ ΘΑ ΤΕΛΕΣΤΕΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2008 ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΣΤΑΝΙΑ ΗΜΑΘΙΑΣ, ΥΠΕΡ ΑΝΑΠΑΥΣΕΩΣ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΗΡΩΙΚΗΣ ΕΠΤΑΚΩΜΗΣ ΣΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Ο ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΣΕΤΕΣ ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΑΝ ΤΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 1921.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΤΕΛΕΣΗ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ, ΕΠΙΜΝΗΜΟΣΥΝΗ ΔΕΗΣΗ ΠΡΟ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΤΩΝ ΣΑΝΤΑΙΩΝ, ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΜΑΡΧΗ ΗΜΑΘΙΑΣ κ. ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΑΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ, ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΕΦΑΝΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΩΣΗ ΜΕ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΔΕΣΜΑΤΑ.



ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΑΝΤΑΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "Η ΕΠΤΑΚΩΜΟΣ ΣΑΝΤΑ"
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ 13
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

T.K. 54527
ΤΗΛ. 2310524608
www.santaeptakomos.gr
tsiridis@sch.gr

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΛΩΝΑΚΙΩΝ "ΠΟΝΤΟΣ"

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Αλωνακίων «ΠΟΝΤΟΣ» διοργανώνει πολιτιστικές εκδηλώσεις στις 3, 4, 5, 6, 7, και 8 Σεπτεμβρίου.

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου, 9.00 μ.μ. στο χώρο του συλλόγου: Χορευτικά δημοτικά συγκροτήματα

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου, 9.00 μ.μ.στο χώρο του συλλόγου: χορευτικά ποντιακά συγκροτήματα

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου, στον εξωτερικό χώρο του συλλόγου στις 6.00 μ.μ.: παιδικά και παιχνίδια – αθλήματα

9.00 μ.μ.
, παιδική παράσταση με πολλές εκπλήξεις

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου
στο κτίριο του συλλόγου στις 10.00 μ.μ.: Ποντιακή βραδιά. Συμμετέχουν οι παρακάτω καλλιτέχνες:

Θεοδοσιάδης Κώστας, λύρα, τραγούδι
Ιωαννίδης Γιώργος, τραγούδι
Ιωαννίδης Λάζος, λύρα
Ματσαρίδης Τάσος, αγγείο, φλογέρα


Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου, 7.00 μ.μ.:
, εσπερινός – λιτανεία εικόνας (τη λιτάνευση της εικόνας θα συθνοδεύει η φιλαρμονική μπάντα του δήμου Κοζάνης)

Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου, στις 9.00 π.μ.: Πανηγυρική θεία λειτουργία στον Ι.Ν. «Γεννήσεως της Θεοτόκου» Αλωνακίων (μετά το τέλος της λειτουργίας θα ακολουθήσει δεξίωση στο χώρο του συλλόγου.


Μορφωτικός Σύλλογος Αλωνακίων "Πόντος"
Αλωνάκια - Κοζάνη
Τ.Θ. 123
Τ.Κ. 50100
Τηλ. - Fax: 2461091007
www.mspontos-alonakion.gr
info@mspontos-alonakion.gr

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΔΙΤΩΝ "ΤΟ ΜΑΤΖΙΚΕΡΤ"

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Απανταχού Ολυμπιαδιτών "Το Ματζικέρτ" σας προσκαλεί στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή το πρωί στις 11.00 π.μ. στην Ολυμπιάδα Ελασσόνας με θέμα "Το Ποντιακό ως ένα σύγχρονο Πολιτικό Ζήτημα".

Ομιλητής: Σάββας Καλεντερίδης


Πολιτιστικός Σύλλογος Απανταχού Ολυμπιαδιτών "Το Ματζικέρτ"
Σπάρτης 14
Κατερίνη
Τ.Κ. 60100
Τηλ. 6942983043

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2008

Ορισμένοι στόχοι για τον (Ποντιακό) πολιτισμό σήμερα.

του Φάνη Μαλκίδη

Μέρος της ομιλίας του Φάνη Μαλκίδη στις εκδηλώσεις για τα 80 χρόνια του προσφυγικού οικισμού της Νεοκαισάρειας Κατερίνης.


Η προσφυγιά πλέον του ενός εκατομμυρίου Ελλήνων στην Ελλάδα και αλλού, οι τραγικές απώλειες χιλιάδων άλλων, η ανάγκη επιβίωσης, το ελληνοτουρκικό σύμφωνο φιλίας του 1930, το οποίο εκτός από το τυπικό-νομικό του περιεχόμενο (περιουσίες), είχε ένα βαθιά στην ουσία του πολιτικό νόημα και στόχο, τη λήθη, και η κοινή ένταξη Ελλάδας και Τουρκίας στο ΝΑΤΟ το 1952, ήταν οι σημαντικότερες αιτίες για την απουσία της γνώσης, της σκέψης και της ανάλυσης για την τραγική στιγμή του Ελληνικού λαού.

Έτσι με δεδομένη αυτήν την κατάσταση μέχρι πριν λίγα χρόνια οι πρόσφυγες Πόντιοι και μη, να ήταν γνωστοί μόνο για το φολκλορική τους πλευρά, για τους χορούς και τα τραγούδια τους και φυσικά για τα «ανέκδοτα».

Εξαιρέσεις στο κανόνα της λήθης και της αφωνίας, της ύβρεως εναντίον των Ποντίων, υπήρξαν οι προσωπικότητες της προσφυγικής- ποντιακής διανόησης και πολιτικής που βρήκαν καταφύγιο στη διχασμένη για δεκάδες χρόνια Ελλάδα, και έβαλαν πάνω από κόμματα, παρατάξεις και συμφέροντα, τον Πόντο. Ο μητροπολίτης Χρύσανθος, ο Κτενίδης, ο Ιασονίδης, ο Πασσαλίδης, ο Λαμψίδης, ο Άνθιμος Παπαδόπουλος και άλλοι, είναι ορισμένοι από τους Πόντιους διανοούμενους, οι οποίοι μέσα από τις προσφυγικές πολιτιστικές, πολιτικές και επιστημονικές προσπάθειες διέσωσαν τη μνήμη, τον πολιτισμό, τη διάλεκτο, την ιστορία. Το ίδιο έπραξαν όσον ήταν δυνατόν και μέχρι την περίοδο που επιτρεπόταν από το εκεί καθεστώς οι Πόντιοι στην πρώην Σοβιετική Ένωση, αφού σε μικρά χρονικό διάστημα μετά την τέλεση της γενοκτονίας από τους κεμαλικούς, βίωσαν και μία άλλη από το σταλινικό καθεστώς. Η εξορία στο Καζαχστάν και τις άλλες σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας, η προσφυγιά στην Ελλάδα για όσους μπόρεσαν ήταν η συνέχεια.

Σήμερα, και αυτό αποδεικνύεται σε ένα αμιγώς προσφυγικό χωριό, τη Νεοκαισάρεια, οι νέοι, προσφυγικής καταγωγής 3ης και 4ης γενιάς, μετά από χρόνια αφωνίας και απραξίας, δεν έχουν περιοριστεί στα γνωστά. Δηλαδή στους χορούς και τα τραγούδια. Δεν μένουν μόνο στις διαπιστώσεις και κυρίως δεν έχουν περιοριστεί σε μία στατική αντιμετώπιση του Ποντιακού. Δηλαδή φολκλόρ και τέλος. Το Ποντιακό για αυτούς είναι πολιτισμός, θέατρο, μουσική, αρχιτεκτονική, γαστρονομία, είναι ιστορία του αρχαίου ελληνικού, βυζαντινού και νεοελληνικού πνεύματος, είναι παιδεία, είναι η κοινωνία και η ταυτότητα των Ποντίων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, είναι οι Ελληνόφωνοι στον Πόντο σήμερα, είναι το μεγάλο ζήτημα της γενοκτονίας. Η ανάδειξη, διεθνώς, της ποντιακής υπόθεσης σε όλες τις πτυχές της είναι ένα δείγμα αυτής της νέας κατάστασης στο ποντιακό χώρο και μία πρόταση μίας άλλης πράξης στο ποντιακό ζήτημα, αφού δεν αρκεί για πολλούς Έλληνες, να λένε ότι είναι Πόντιοι ή ότι χορεύουν καλά, να συγκινούνται χωρίς βάθος όταν βλέπουν την Παναγία Σουμελά, ή τον Πυρρίχιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και δεν θυμούνται την πατρίδα τους όταν η σύγχρονη ιστοριογραφία και πολλές φορές και μία πολιτική ελίτ αποπειράται να παραχαράξει την αλήθεια, δηλαδή να επιβάλλει τη λήθη. Σήμερα, για αυτούς τους νέους ανθρώπους, έχει σημασία να πράττει κάποιος ως Πόντιος, Θρακιώτης, Ίωνας – Μικρασιάτης και Καππαδόκης, αναλογιζόμενος την καταγωγή του. Με αξιοπρέπεια και με αυτοσεβασμό. Απέναντι στο πλούσιο παρελθόν του και κυρίως έναντι του εφάμιλλου όπως πρέπει να είναι μέλλον του, αφού δεν θέλει να περιοριστεί σε χειροκροτητή ή ακόμη χειρότερα σε απρόσωπο κομμάτι ενός άφωνου ακροατηρίου που θα στροβιλίζεται προεκλογικά και κάθε 19η Μαΐου γύρω από καριέρες και επιδιώξεις.