Πέμπτη 2 Ιουλίου 2015

Ακυρώνονται τα φετινά “Θυμίσματα και Παρχάρια” του Συλ. Ποντίων λόγω του δημοψηφίσματος

Ακυρώνονται τα φετινά “Θυμίσματα και Παρχάρια” του Συλ. Ποντίων λόγω του δημοψηφίσματος

Στις 3 και 4 Ιουλίου επρόκειτο να διοργανωθούν τα φετινά "Θυμίσματα και Παρχάρια" του Συλλόγου Ποντίων Ξάνθης αλλά οι ημερομηνίες συμπίπτουν με το δημοψήφισμα. Έτσι σε ενημέρωση που μας απέστειλε σήμερα ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Ν. Ξάνθης, Θ. Ρωμανίδης, αναφέρει:

Με μεγάλη μας λύπη ανακοινώνουμε ότι λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί η εκδήλωση “17α Θυμίσατα & Παρχάρια” ακυρώνεται.

Σας ευχόμαστε καλό καλοκαίρι και σας περιμένουμε στις Γιορτές Παλιάς Πόλης, με εξαιρετικά πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

"Παιχνιδοχώρι" από τον Ποντιακό & Μικρασιατικό Σύλλογο Καρυοχωρίου «Ο Πρόσφυγας»

"Παιχνιδοχώρι" από τον Ποντιακό & Μικρασιατικό Σύλλογο Καρυοχωρίου «Ο Πρόσφυγας»
"Παιχνιδοχώρι" από τον Ποντιακό & Μικρασιατικό Σύλλογο Καρυοχωρίου «Ο Πρόσφυγας»

Ο Ποντιακός & Μικρασιατικός Σύλλογος Καρυοχωρίου «Ο Πρόσφυγας» διοργανώνει για μία ακόμα χρονιά το Παιχνιδοχώρι, μια ξεχωριστή γιορτή για μικρούς αλλά και μεγάλους και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Πέμπτη 2 Ιουλίου και ώρα 19:00 στην κεντρική πλατεία Καρυοχωρίου, να ψυχαγωγηθούν και να διασκεδάσουν. 

Παιχνίδια
Για τους μικρούς μας φίλους ετοιμάσαμε μια ενότητα από πολλά ομαδικά παιχνίδια. Ελάτε να τα ανακαλύψετε!

Ζωγραφική προσώπου
Ζωγραφίζουμε τα πρόσωπα μας επιλέγοντας ανάμεσα από διαφορετικά σχέδια!

Γωνιά για Μεγάλους
Για τους γονείς διαμορφώσαμε έναν ξεχωριστό χώρο για να καθίσετε και να απολαύσετε τον καφέ και το γλυκό σας.

Γιατρός της πείνας
Μετά από μια τόσο γεμάτη και δραστήρια μέρα λογικό είναι να πεινάσουμε...οπότε ετοιμάσαμε έναν μπουφέ με λιχουδιές!

Cinema
Για να κλείσουμε τη βραδιά σκεφτήκαμε να δούμε όλοι μαζί μια ταινία στον videoprojector.

Είσοδος για γονείς ελεύθερη.
Είσοδος για παιδιά 2,50 € και συμπεριλαμβάνει συμμετοχή στις δραστηριότητες, πακέτο - γεύμα, χυμός, παγωτό.

Ο Ευρίπον και τ’ ιμσόν βουδ - Μια αληθινή ιστορία...

Ο Ευρίπον και τ’ ιμσόν βουδ - Μια αληθινή ιστορία...
Ο Ευρίπον και τ’ ιμσόν βουδ - Μια αληθινή ιστορία...

Μια αληθινή ιστορία
από τον Γιάννη Χαριτάντη

Ο Ευρίπον έτον τρανός μασαλτσής. Αμόν ντο εντούνεν κατ σο νουν ατ αμάν εδίνεν ατο ποδάρια και επορπάτνεν. Η μάνα τ πολλά εγάπανεν ατον και αμον ντο έργεβεν έναν ξάι να κλόσκετε α ση δουλείαν ατ σο σπιτ εστεναχωρεύκουτον πολλά. Έναν βραδίν ο Ευρίπον ξαν έργεψεν. Η μάνα τ ξαν ερχίνεψεν να ερωτά.

- Καλά ατός ο ερίφς εμουν γιατί έργεψεν ;

- Εσύ η γαρή γιατί ούλεν την ώραν ερωτάς γιατί έργεψεν ο παιδάς εμουν ;

- Εσύ πα ατώρα ντο λες; Πώς κι θα ερωτώ; Παιδί μ κι εν;

- Αμάν εκείνο την ώραν που εκαλάτσεβαν η πόρτα ενοίεν και αχά ο Ευρίπον.

- Καλησπέραν σ' ούλτς εσούν.

- Ατό πα ντο καλησπερίαν εν; Αήκον ώραν που έρθες καλησπέραν κι λένε. Καληνύχταν λένε.

- Μάνα ξαν ερχίνεσες; Γιατί ερωτάς με;

- Εσύ ο παιδάς επαλαλώθες; Αν κι ερωτώ το παιδί μ γιατί έργεψεν τίναν θα ερωτώ; Οι μουσαφιράντ ούλ έρθαν σο παρακάδ και ετοιμάουνταν πα να φεύνε και εσύ πού είσαι;

- Μάνα πολλά αυτήχολος κι είσαι ;

- Ας τρανήν και τ εσόν η θεατέρα και ατότες ας ελέπω και σεν αν κι θα γίνεσε αυτήχολος.

Ο Ευρίπον σην αρχήν εχολιάστεν με τη μάναν ατ, όμως ενούντσεν ατο καλά και είπεν απ' απές ατ. Ατέ η ιστορία με τη μάναν πολλά εκράτεσεν, κατ πρεπ ν' εφτάω. Ξάι καιρόν κι εχάσεν.

- Ε μάνα και πώς να έλεγα σε ντ' έπαθα και έργεψα.

- Και ντό έπαθες ρίζα μ ;

- Αμον ντο εξέβα ση στράταν να έρχουμε, αχά εμπροστά μ ευρέθεν έναν βουδ.

- Και α σο βουδ έργεψες ; Ντο βουδ έτον ατό ;

- Ε πώς είναι τα βούδια μάνα ;

- Αρωτώ σε, τρανόν βούδ έτον γιόξαμ μικρόν ;

- Τρανόν μάνα και πολλά τρανόν.

- Και πώς εβρέθεν το βούδ νύχταν απάν ση στράτα ς ;

- Ε ντο να λέω σε μάνα, κι ερώτεσά το.

- Ε καλά, και επεκεί.

- Σην αρχήν είπα. Κάτινος βουδ εν και θα έρχουνταν περν ατο. Σιντ επέγνα όμως, το βουδ ερχίνεσεν να τρες από οπίς ιμ. Παναϊα μ είπα, ατό το βουδ θα σκοτών με. Επείκα να τρέχω και ατότες το βουδ ερχίνεσεν να τρες κι' άλλο δυνατά από οπίς ιμ.

- Καλά εσύ αμον ντο λες το βουδ θα εσκότωνε σε.

- Κι αμ ντο λέω σε ατόσον ώραν μάνα.

Σην αρχήν κανείς α σου μουσαφιράντς τηδέν κι εγρίξεν. Όμως η νύφε εγρίξεν πού κες θα επέγνεν την ιστορίαν ο άντρας ατς, για τ ατό εσέβεν ση μέσεν τη καλατσής και λέει.

- Μάνα μ' ινανεύες ατόν. Ατός αήκα παλαλά πολλά λέει. Θέατρον εφτάει.

- Εσύ πα ατώρα λάλα κατ είπες. Ο άντρας ισ εκόντεψεν να σκοτούτε και συ τραγοδείς το φέγγο σ.
Ε και πώς εγλίτωσες παιδόπο μ ;

- Αν κ' εφοούμνε μάνα ότι θα αχπαράεσαι θα έλεγά σε πώς εγλίτωσα.

- Ούι πουλόπομ, γιάμ εντόκεν σε το βουδ ;

- Και μόνον εντόκεν με μάνα. Αν έλεπες τα κέρατα τ πως εκαρφούταν απάν ση ράςια μ.

- Ούι γιαβρίμ. Ούι την μάρσαν. Το παιδίμ να κινδυνεύ και εγώ τηδέν να μη εξέρω να τρέχω γουρταρεύα το. Ας εψοφένα εγώ η κακόχρονος κι εσύ τηδέν μ' επαθάνες.

Η γραία η μάνα, η Φώνα, ερχίνεσεν ατότες να φτουλίεται και να κλέει. Εντούνεν τα ςιέρ ατς απάν σα γόνατα και σα ποδάρια τς και εμοιλόγανεν. Και όσον ο Ευρίπον έλεγεν για το βούδ, ατόσον η μάνα τ εφτουλίουτον.

- Ούι την μάρσαν. Και πώς θα εσείρνα πουλόπο μ τον καϊμό σ ;

Ατότες εσέβεν ση μέσεν ίνας ανεψιά.

- Καλά εσύ Ευρίπο επαλαλώθες ; Θέλτς να θανατώντς τη μάνα σ ; Θεία έλα σα συνκαλά σ, μ' ινανεύς ατόν. Ατός μασαλτσής εν.

- Εσύ πα φά το σκατόν. Άλλος έτρωεν τα κερατέας και εσύ εξέρτς α σ' εκείνον κι' άλλο καλίον ; Α σο κιφάλν ατ εβγάλει ατα και λέει ατα ο άχαρον ;

Η γραία εστάθεν έναν ξάι κ επεκεί ενούντσεν.

- Έι παιδόπο μ, γιάμ λες ψέματα ;

- Μάνα σε σεν θα έλεγα ψέματα ; Αν θελτς να εξέρτς τ' ιμσά α σ ατά που λέω αληθινά είναι.

- Έκσες άνεψια ντο είπεν ο παιδάς. Και τ' ιμσά αλήθινά να είναι, κανείνταν. Βουδ έτον ατό κι έτον κατούδ για να μη εφοούτον το παιδί μ.

- Ιμσόν βούδ πώς γίνεται θεία ; Εγώ καμίαν κι είδα ιμσόν βούδ. Κι αρ αν εν αέτς γιατί κι λες τον προκομένον σ να δείκ μας τα γεράδας α σα κερατέας τ' ιμσού τη βουδί ;

- Ε ;

- Λέω, ας δεικ μας τα γεράδας ατ α σα κέρατα τη βουδί.

- Ατό ντο λέει η εξαδέλφη σ Ευρίπο σ' αχούλ σουμά εν. Δείξον μας τα γεράδας σις.

- Κι αφού η εξαδέλφη μ εν πολλά έξυπνος, πώς κι επορεί να εγρικά σ' ατόσον στράτα που επείκα ούσνα να έρχουμαι σο σπίτ μ ότι τα γεράδας ιμ ελαρώθαν ;

- Έι γάιδαρε με δύο κιφάλια,...... ας έζνε σουμάμ ατώρα και θα έδεικά σε εγώ πώς λαρούνταν τα γεράδας ις α σ ιμσόν το βουδ.

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Αναβάλλονται οι εκδηλώσεις "Ποντιακές Μνήμες 2015"

Αναβάλλονται οι εκδηλώσεις "Ποντιακές Μνήμες 2015"
Αναβάλλονται οι εκδηλώσεις "Ποντιακές Μνήμες 2015"

Οι εκδηλώσεις "Ζωντανεύοντας το Καρατάσιου με Ποντιακές Μνήμες" αναβάλλονται προσωρινά λόγω των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων και μετατίθενται για τις 28-29-30-31 Αυγούστου 2015.

Οι εκδηλώσεις επρόκειτο να πραγματοποιηθούν από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Καρατάσιου και την Ένωση Ποντίων Πολίχνης σε συνεργασία με το Δήμο Παύλου Μελά με άξονα την Ποντιακή Παράδοση μέσα από μουσικές, χορούς και δρώμενα με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών ως προς την απόδοση και αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου ως ελεύθερο χώρο Πρασίνου, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Αναψυχής.

Η αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, επιβιώνει και ελπίζει μόνο σε μία ενωμένη Ευρώπη

Η αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, επιβιώνει και ελπίζει μόνο σε μία ενωμένη Ευρώπη
Η αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, επιβιώνει και ελπίζει μόνο σε μία ενωμένη Ευρώπη

Ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης, βιώνοντας δραματικά και με πλήρη πολιτική συνείδηση τα συμβαίνοντα σε Ελλάδα και Ευρώπη, καλεί τα αδελφά σωματεία της ΟΣΕΠΕ καθώς και το Δ.Σ. αυτής, να τοποθετηθούν σχετικά με δημόσιο λόγο.

Ο Σύλλογός μας, με αλληλεγγύη και ενσυναίσθηση στη δοκιμασία του ελληνικού λαού, στα καθ`ημάς φρονεί, πως το μείζον ζητούμενο της διεκδίκησης και δικαίωσης του πολιτικού μηνύματος, αυτού της αναγνώρισης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού από τα διεθνή φόρα, επιβιώνει και ελπίζει μόνο στο συντεταγμένο περιβάλλον της ενωμένης Ευρώπης.

Κάθε πρακτική που θα θέσει εν κινδύνω, την ευρωπαϊκή διάσταση της Ελλάδας, αναπόφευκτα θα απονευρώσει κάθε μας προσπάθεια, θα ακυρώσει τους ως τώρα αγώνες και θα καταδικάσει σε ανυποληψία έναντι των θεσμικών μας συνομιλητών, τους μελλοντικούς μας σχεδιασμούς.

Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης
Cardinal Bessario

Θεατρική παράσταση με την "Λυσιστράτη" στην Ποντιακή διάλεκτο

Θεατρική παράσταση με την "Λυσιστράτη" στην Ποντιακή διάλεκτο
Θεατρική παράσταση με την "Λυσιστράτη" στην Ποντιακή διάλεκτο

Η Θεατρική Ομάδα της Ένωσης Ποντίων Πιερίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στη Θεατρική παράσταση του Αριστοφάνη "Λυσιστράτη", που θα παρουσιαστεί το Σάββατο, 4 Ιουλίου 2015, στο Θέατρο Πάρκου Κατερίνης και ώρα 21.00.

Πρόκειται για μια διαφορετική παράσταση, από αυτές που παρουσιάσθηκαν μέχρι σήμερα, αφού είναι στην Ποντιακή Διάλεκτο, διατηρώντας ταυτόχρονα το ιδιαίτερο ύφος του Αριστοφάνη.

Θεωρούμε ότι, δια μέσου της δύναμης και του πλούτου της Ποντιακής Διαλέκτου, που είναι η συγγενέστερη στην Αρχαία Ελληνικής γλώσσα, ο Αριστοφάνης μπορεί να μεταφέρει στο σήμερα τα σημαντικά του μηνύματα με τον ιδιαίτερο καυστικό του τρόπο.

Η σκηνοθεσία είναι του καταξιωμένου συμπολίτη μας Χάρη Αμανατίδη ενώ η ελεύθερη απόδοση στην Ποντιακή Διάλεκτο έγινε από τον Κώστα Διαμαντίδη.

Τιμή εισόδου 5 ευρώ (παιδιά έως 12 ετών ελεύθερη είσοδος).

Σας περιμένουμε να περάσουμε μια όμορφη και ξεχωριστή βραδιά.

Γεύσεις από τις Αλησμόνητες Πατρίδες, με Ποντιακούς χορούς στο τέλος

Γεύσεις από τις Αλησμόνητες Πατρίδες, με Ποντιακούς χορούς στο τέλος
Γεύσεις από τις Αλησμόνητες Πατρίδες, με Ποντιακούς χορούς στο τέλος

Μαθήματα παραδοσιακής μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, επιδείξεις τοπικών προϊόντων και μαγειρικών τεχνικών, πιάτα και μενού φερμένα από τη Μικρασία και τον Πόντο αλλά και γιορτές του λιμανιού οργανωμένες προς τιμήν των αλησμόνητων πατρίδων αποτέλεσαν τα κύρια θέματα της τέταρτης εβδομαδιαίας θεματικής ενότητας του Mount Athos Area KOUZINA 2015 με τίτλο «Η Κουζίνα των Αλησμόνητων Πατρίδων», η οποία πραγματοποιήθηκε στην  περιοχή των Νέων Ρόδων, της Ουρανούπολης και της Αμμουλιανής από την 1η μέχρι και την 7η Ιουνίου.

Κατά τη διάρκειά της Έλληνες και Γάλλοι εκπρόσωποι Τύπου ξεναγήθηκαν σε όμορφα τμήματα της παραλιακής ζώνης, εξερευνώντας κάθε σπιθαμή του αθωνικού κόλπου.  

Πράγματι, η γιορτή ξεκίνησε από τα Νέα Ρόδα και το σημείο όπου ο Πέρσης βασιλιάς Ξέρξης κατασκεύασε την περίφημη διώρυγα, αφήνοντας στην περιοχή το μοναδικό περσικό αποτύπωμα στην Ευρώπη. Εκεί, στο εκκλησάκι των Αγίων Θεοδώρων με τη μαγική θέα στο λιμάνι και στο λουλουδιασμένο οικισμό, η chef Ντίνα Νικολάου σε συνεργασία με την Κατερίνα Τζορίδου από το ελληνικό εστιατόριο Olivity του Άμστερνταμ και ντόπιες νοικοκυρές παρουσίασαν στο κοινό μάθημα παραδοσιακής μαγειρικής με θέμα «ουζομεζέδες μικρασιάτικοι».

Την επόμενη ημέρα στο «Costa Costa beach bar & mini restaurant» στην παρέα προστέθηκε η Ιφιγένεια Συμεωνίδου και η κουζίνα «Ρούτια», με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα υπέροχο μενού τριών θαλασσινών πιάτων όπου το μικρασιάτικο στοιχείο συνδυάσθηκε εκπληκτικά με τα προϊόντα της ντόπιας παραγωγής.     

Ακολούθως, στο «Aristoteles Holidays Resort & Spa» η Ντίνα Νικολάου και νοικοκυρές από την Αμμουλιανή προετοίμασαν «ντολμαδάκια μικρασιάτικα» και μέσω μαγειρικής επίδειξης παρουσίασαν στους επισκέπτες μοναδικές τεχνικές και δεξιότητες, οι οποίες ανέδειξαν την έμπνευση και τη γαστρονομική κληρονομιά.

Η εβδομαδιαία θεματική ενότητα συνεχίσθηκε στην Αμμουλιανή, όπου στο «Προικόνησσος» - λίγα μέτρα από το πολύβουο λιμάνι - πραγματοποιήθηκε μοναδική επίδειξη μικρασιάτικης ζαχαροπλαστικής με θέμα «Αμυγδαλωτά και Σαλμπουρέκια», η οποία μάγεψε τους επισκέπτες και τους μετέφερε νοερά στις μοσχοβολιστές κουζίνες της Γαλημής, εκεί που οι γιαγιάδες, με μοναδικά εφόδια το ένστικτο, τη νοικοκυροσύνη και την αισθητική, δημιούργησαν τη βάση της σημερινής γαστρονομικής παράδοσης.

Στη συνέχεια, η chef Ντίνα Νικολάου και η Φωτεινή Χριστοδούλου από το «restaurant Μετόχι» δημιούργησαν εξαίρετο μενού θαλασσινών ουζομεζέδων, ενώ στο «fish restaurant Μεγάλη Άμμος» η Γιώτα Τσακνή απογείωσε τις μεσογειακές γεύσεις του Άθωνα!

H ενότητα ολοκληρώθηκε στην αυλή του «Theoxenia», όπου ο χορός των Ποντίων ξεσήκωσε το κοινό, δημιουργώντας χαρούμενη ατμόσφαιρα και συγκινησιακό κλίμα.

«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο

«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο
«Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, έπαρ' το καγάν σο χέρ' τ'ς» - Ο Ιούλιος στον Πόντο

Στον Πόντο ο Ιούλιος λεγόταν Χορτοθέρτς, γιατί ήταν ο μήνας του θερισμού των χόρτων• έτσι έλεγαν: «Έρθεν και ο Χορτοθέρτς, Έπαρ’ το καγάν’ (δρεπάνι) σο χερ’ τσ’ (χέρι σου)».

Στην Κερασούντα, Κοτύωρα, Τρίπολη, Χαλδία και Σάντα τον έλεγαν ο Χορτοθέρης, ενώ στην Τραπεζούντα Χορτοθέρ’ς, αλλά και Χορτοθέρης.

Στα Σούρμενα και στη Ματσούκα λεγόταν (Θερ’νός και στην Κρώμνη και με τα δύο ονόματα.
Θερ’νός μας παραδίδει και ο Φαίδων Κουκουλές ότι λεγότανε στον Πόντο, γράφοντας τα εξής: «Πόσον τούτο είναι ακριβές δεικνύει ότι κατά μεν τους βυζαντινούς χρόνους με τον θερισμόν σχετίζεται ο Ιούλιος, ο εν Πόντω Θερ’νός λεγόμενος».

Το όνομα Χορτοθέρης (Ιούλιος) παράγεται από το ουσιαστικό χόρτον και το ρήμα θερίζω. Από το όνομα αυτού του μήνα έχομε και τα παράγωγα, το επίθετο χορτοθερέσιν, που σημαίνει αυτό που παράγεται κατά το μήνα Ιούλιο• επίσης, το χορτοθέριν, που σημαίνει α) τόπος θερισμού, κατάλληλος για θέρισμα και β) τόπος θερισμένος.

Και όπως συνήθως το καθετί στην πατρίδα μας έδινε αφορμή για τραγούδι και για παροιμιώδεις φράσεις, έτσι έγινε και με τους μήνες, από τα ονόματα των οποίων φαίνεται και το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του καθενός σχετικά με τις φυσικές του ενέργειες:

«Ο Μάρτ’ς μαραίν’ τα μάραντα, Απρίλτς τα μανουσάκια, ο Χορτοθέρτς τα χορτάρα κι Αύγουστον παλικάρα».

1) Θέρισμα

Ο Ιούλιος λοιπόν ήταν ο μήνας του θερισμού.
Στο Βυζάντιο, όπως μαρτυρεί ο Φαίδων Κουκουλές, η πολιτεία, επειδή έδινε μεγάλη σημασία στο θερισμό για τη διατροφή του λαού, απαγόρευε με νόμο να οδηγούν αυτή την εποχή τους γεωργούς στα δικαστήρια, για να δικαστούν.

Στον Πόντο ο θερισμός έπαιρνε πανηγυρικό χαρακτήρα, όπως μαρτυρεί Δ. Κ. Παπαδόπουλος (Σταυριώτης). Κύριο όργανο του θερισμού ήταν το καγάν’ ή δρεπάν’ (το) και πιο σπάνια δερπάν’.

Στον Όφη το λέγανε δροπάν’ και στη Νικόπολη δερπάντιν, ένα μικρό δρεπάνι με μακρουλό χέρι.

Πιο σπάνια χρησιμοποιούσαν την κερεντή, ένα μεγάλο δρεπάνι με λαβή, με την οποία θέριζαν όρθιοι και συνήθως τη χρησιμοποιούσαν για χόρτα ή τριφύλλι.

Το θέρισμα, κατά το πλείστον, γινόταν από γυναίκες και νέες κοπέλες, που με πολλή χαρά και με τραγούδια θέριζαν, χωρισμένες σε ομάδες, από το βράδυ. Τα τμήματα που θέριζαν από τη μια άκρη ως την άλλη άκρη του χωραφιού τα λέγανε αμνούς. Όταν ο αμνός άρχιζε με μεγάλο πλάστη συνέχεια στένευε και τελείωνε σε γωνία, λεγόταν ξιφάρ’.

Οι θεριστές και οι θερίστριες κρατούσαν με το δεξί χέρι το δρεπάνι, ενώ με το αριστερό τα στάχυα που κόβανε, ώσπου να συμπληρωθεί ένα χερόβολο. Δύο - τρία χερόβολα έκαναν ένα δεμάτ’ (δεμάτι) κι αυτά τα μάζευαν όλα και σχημάτιζαν τα θεμώνια (θημωνιές).

Καθώς παρατηρούσαν τις κοπέλες να θερίζουν σι Πόντιοι, επαινούσαν την αγαπημένη τους τραγουδώντας:

«Σον Αϊ-Λίαν αφκακέσ’ θερίζ’ τ’ εμόν τ’ αρνόπον και ντ’ έμορφα και νόστιμα κρατεί το καγανόπον».

Όταν άρχιζε το θέρισμα, έστηναν όρθιο το πρώτο δεμάτι, κι αυτός που το έκανε αυτό ευχόταν καλή αρχή, ενώ οι άλλοι θεριστές απαντούσαν άμποτε και τον χρόνου.

Όταν τελείωνε με το καλό ο θερισμός, κρεμούσαν μπρος στην πόρτα τους το αποθέρ’, δηλ. ένα δεμάτι στάχυα με καρπούς, καλλιτεχνικά δεμένο, ενώ ο ιδιοκτήτης του χωραφιού φιλοδωρούσε τη θερίστρια, που πρώτη έβαζε μπρος στα πόδια του το πρώτο χερόβολο.

Ο λαός δεν άφηνε ασχολίαστη κι αυτή την παρουσία του ιδιοκτήτη στο χωράφι την ώρα του θερισμού, κι έτσι έγινε το τραγούδι:

«Θερίστ’ αργάτ’ θερίστ’ αργάτ’, θα σπάζω την κοσσάραν, κι αν ‘κι τελείται το χωράφ’, θα σπάζω την κασκάραν»

(1. κότα, 2. τελειώσει, 3. κόρακα).

2) Αλώνισμα

Οι γυναίκες, όταν τελείωνε το θέρισμα, φορτώνονταν τα δεμάτια, αφού τα έκαναν σαλάκα και τα πήγαιναν στ’ αλώνια, εκεί όπου θα γινόταν το αλώνισμα.

Το αλώνιν, έτσι λεγόταν στην Κερασούντα, Οινόη (Ούνγια), Νικόπολη, Τρίπολη, αλών’ στα Κοτύωρα (Ορντού), Τραπεζούντα, Χαλδία, και αλώνιν ή αλώνι στη Νικόπολη.

Το αλώνι ήταν ένας συμπαγής κυκλικός χώρος που τον γάνωναν, δηλ. άλειφαν με χώμα ή πηλό το έδαφος, το έβρεχαν και μετά πατούσαν καλά την επιφάνειά του με μια πέτρα κυλινδρική, το κυλίντρ’.

Αφού τα ετοίμαζαν όλα, οι γεωργοί έλεγαν, εκρέμ’σα σ’ αλών’, δηλ. άπλωσα τα στάχυα στο αλώνι για αλώνισμα.

Συνήθως το αλώνισμα γινόταν με βόδια, όπως φαίνεται κι από τη φράση τα καλά τα βούδα αγλήγορα κόφ’νε τ’ αλών’.

Στα βόδια περνούσαν το αλωνοζύγονον (Χαλδία), δηλ. τον ειδικό ζυγό για το αλώνισμα, για να σύρουν από πίσω τους τα δουκάνια ή το τυκάν’ (Τραπεζούντα), τουκάνιν (Κερασούντα), τουκάν’ (Κοτύωρα), Σάντα, Τραπεζούντα, Χαλδία), τοκάν’ (Χαλδία). Η λ. παράγεται από το τυκάνιον, που προέρχεται από το αρχαίο ουσιαστικό η τυκάνη.

Το τυκάν’ ή τα δουκάνα απαρτιζόταν από δύο παράλληλα χοντρά σανίδια ενωμένα, που έφεραν από την κάτω επιφάνεια σφηνωμένους αιχμηρούς πυριτόλιθους ή κοφτερές σιδερένιες λάμες (βλ. «Λαογραφικά Λαραχανής», σελ. 22), για να χωριστεί ο καρπός από τα στάχυα.

Με τον ίδιο τρόπο άλλωστε οι χωρικοί αλώνιζαν και στην περίοδο της γερμανικής κατοχής σε χωριά της Μακεδονίας και αλλού. Για να ενισχύσουν μάλιστα το βάρος επάνω στο τυκάν’, ώστε να γίνει πιο εύκολος ο χωρισμός ου καρπού, τοποθετούσαν επάνω του κάποιο παιδί, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα διασκεδαστική για τα παιδιά, ιδίως αν τους έδιναν στο χέρι το βουκέντρ’ (=ραβδί που κέντριζαν τα βόδια) και τα κερατίδια (= το σχοινί που δένουν στα κέρατα του βοδιού για να το οδηγούν), για να κρατούν τα ζώα.

Καθώς οι γεωργοί αλώνιζαν, προέτρεπαν τα ζώα με διάφορα επιφωνήματα, ώσπου να τελειώσουν το αλώνισμα.

Στη συνέχεια γινόταν το βόρισμαν ή ιβόρισμα, ή εβόριγμαν Ματσούκα) από το ρήμα βορίζω, που παράγεται από το ουσιαστικό βορέας.

Περίμεναν δηλ. να φυσήξει ο αέρας, οπότε και άρχιζαν το λίχνισμα με το αλωνίφταρον, το ειδικό ξύλινο φτυάρι για το αλώνισμα.

Σήκωναν δηλ. το γέννημα ψηλά στον αέρα, για να ξεχωρίσει ο καρπός από τα άχυρα και για το σκοπό αυτό είχανε κι άλλο εργαλείο, το δίκρανο με δύο δόντια ή χείλη που το λέγανε λεχμετέρ’• καθώς ιβόριζαν μάλιστα, παρακαλούσαν τον αέρα να φυσήξει, για να τελειώσουν τη δουλειά τους, τάζοντάς του ότι θα του φτιάξουν ψωμάκι. «Φύσα αέρα, φύσα, θα ευτάμε σε κολοθόπον».

Οι πατέρες μας, θυμόσοφοι όπως ήταν, έλεγαν για κείνους που ανακινούσαν παλιές και ξεχασμένες υποθέσεις ή χρέη παλαιά αχύρα εβορίζ’.

Στη συνέχεια με το αλωνοκόσκινον συνέχιζαν το χώρισμα καρπού από άχυρα. Στο Σταυρί το λέγανε και αχυροκόσκινον ή λωροκόσκινον (=κόσκινο από λεπτές λωρίδες δέρματος σε διατακτική πλέξη).

Μετά έκαναν το τεπούρισμαν με το τεπούρ’, δηλ. ξύλινο μονοκόμματο τον οποίο καθάριζαν τον καρπό από τις πέτρες και τον άγριο βίκο.

Τον καρπό τέλος τον μετρούσαν με το κότ’ ή χοινίκ’ (χοίνιξ), που ήταν μέτρο χωρητικότητας (10-12 οκάδες), και στη συνέχεια έβγαζαν το σπόρο για τη νέα χρονιά, ενώ το υπόλοιπο μέρος το αποθήκευαν στα αμπάρια το και το άχυρο το μετέφεραν σο αχερών’ (στον αχυρώνα τους).

Τα αλώνια, συνήθως, του κάθε χωριού ήταν συγκεντρωμένα σ’ έναν τόπο που τον έλεγαν αλωνοτόπιν (πρβλ. Χαλδία). Ίσως έτσι η δύσκολη δουλειά του αλωνίσματος και ιβορίσματος να γινόταν πιο ευχάριστη, όταν έβλεπαν και γύρω τους άλλους συγχωριανούς τους.

Στις 20 Ιουλίου και στον Πόντο γιόρταζαν, όπως και στην άλλη Ελλάδα, τον Αι-Λιά, δηλ. τον Προφήτη Ηλία, μια γιορτή που είχε σχέση με τα στάχυα. Την μέρα της γιορτής αυτής οι γυναίκες, πηγαίνοντας στην εκκλησία, έδεναν στα κεφάλια ή σε άλλα μέρη του σώματός τους, όπου είχα πόνους, στάχυα. Μετά τη Μεγάλη Είσοδο στη διάρκεια της θείας λειτουργίας, έκοβαν τα στάχυα, πιστεύοντας ότι θα τους κοπεί και ο πόνος.

Η Άλκη Κυριακίδου Νέστορος γράψει σχετικά: «Εδώ το μέσο είναι τα στάχυα. Η χάρη του άγιου μεταδίνεται σ’ αυτά, επειδή οι γυναίκες τα φορούν στη γιορτή του και μέσα στην εκκλησία του. Και τα στάχυα πάλι, με τη σειρά τους, μεταδίνουν τη χάρη του άγιου στις γυναίκες με την άμεση επαφή που έχουν με το σώμα τους. Για να κοπεί τώρα ο πόνος, κόβουν τα στάχυα μιαν ορισμένη στιγμή.

Αυτή η πράξη είναι αυτό που λέμε αναλογική μαγεία: όπως κόβω τα στάχυα, έτσι να κοπεί ο πόνος μου».

3) Αργατία

Εκείνο όμως που είναι συγκινητικό και χαρακτηριστικό των προγόνων μας, είναι η αλληλεγγύη, η αγάπη και η συμπαράσταση προς τον πάσχοντα, τον ορφανό, τη χήρα. Έτσι, αν δεν μπορούσε κάποιος να θερίσει ή να αλωνίσει, δουλειές που δεν περιμένουν, γιατί υπήρχε πάντοτε ο κίνδυνος της πυρκαγιάς ή της καταιγίδας, τότε συγκεντρώνονταν πολλοί και χωρίς αμοιβή πήγαιναν και δούλευαν με χαρά, ώσπου να τελειώσουν τις δουλειές και αυτού που είχε την ανάγκη. Την προσφορά αυτή τη λέγανε αργατία.

Επίσης, για να δείξουν το σεβασμό και την τιμή προς τους προύχοντες του τόπου, σχημάτιζαν την τρανόν αργατίαν, η οποία και έπαιρνε πανηγυρικό χαρακτήρα.

Αλήθεια, στη σημερνή εποχή που όλα έχουν βιομηχανοποιηθεί, μπορεί κανείς να συλλάβει την κραυγή των πατέρων μας «φύσα αέρα, φύσα αέρα, θα ευτάμε σε κολοθόπον;». Κι όταν φυσούσε, πάλι αναφωνούσαν: «Ωωχ! Κολόθ’, κολόθ’», (ωχ! ψωμάκι, ψωμάκι) δηλ. θα γίνει πιο μεγάλο ακόμη το ψωμί. Τα χρόνια έρχονται και περνούν, όμως το ψωμί ως τώρα είναι το ευλογημένο ψωμί, κι ακόμη ευλογημένοι είναι και θα είναι αυτοί που κοπιάζουν για να μας το προσφέρουν, έστω και με τα σύγχρονα τεχνικά μέσα, γιατί ο ψωμί έμεινε ψωμί και τίποτα στο διάβα των αιώνων δεν το έχει αντικαταστήσει.

Πηγή: e-Ιστορία

Τρίτη 30 Ιουνίου 2015

Γυμναστική με Ποντιακά γίνεται; Και όμως γίνεται! (Video)

Γυμναστική με Ποντιακά γίνεται; Και όμως γίνεται! (Video)
Γυμναστική με Ποντιακά γίνεται; Και όμως γίνεται! (Video)

Γυμναστική με παραδοσιακή μουσική και μάλιστα Ποντιακή σε ένα πρόγραμμα-έκπληξη επέλεξαν να παρουσιάσουν τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Επαρχίας Κρανιάς «Μπάλος» στο Φεστιβάλ «Άννα Πολλάτου».

Στην αρχή ξεκίνησαν με μία συνηθισμένη μουσική από αυτή που ακούμε συνήθως στα ιδιωτικά ή δημόσια γυμναστήρια. Όταν όμως... ο Πόντος μίλησε τότε και ο κόσμος ξεσηκώθηκε στις κερκίδες και καταχειροκρότησε τον «Μπάλο».


8ο Φεστιβάλ Ποντιακών χορών: Έντονες αιχμές για την μη στήριξη του από το δήμο Νάουσας (Video)

8ο Φεστιβάλ Ποντιακών χορών: Έντονες αιχμές για την μη στήριξη του από το δήμο Νάουσας (Video)
8ο Φεστιβάλ Ποντιακών χορών: Έντονες αιχμές για την μη στήριξη του από το δήμο Νάουσας (Video)

Την έντονη κριτική των συμμετεχόντων στο 8ο Φεστιβάλ Ποντιακών χορών στη Νάουσα προκάλεσε η μη στήριξη του φεστιβάλ από τον δήμο Νάουσας.

Αυτό εξάλλου είχε τονιστεί και στη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας και ο πρόεδρος της Φώτης Φανιάδης.

Το ίδιο τονίστηκε και κατά τη διάρκεια των χαιρετισμών το απόγευμα του Σαββάτου 27 Ιουνίου από τον Πρόεδρο της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος Χρήστο Τοπαλίδη, τον πρόεδρο του Σ.Πο.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας & Θεσσαλίας, Λεωνίδα Σαρβανίδη όσο και από τον πρόεδρο της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας, Φώτη Φανιάδη.

Η βροχόπτωση που έπληξε το βράδυ της Κυριακής τη Νάουσα, στέρησε από τους θεατές την ολοκλήρωση του  8ου Φεστιβάλ ποντιακών χορών.

Στην δεύτερη ημέρα του επιτυχημένου φεστιβάλ πλήθος αποστολών από την Μακεδονία και την Θεσσαλία βρέθηκαν στη Νάουσα και με χάρη χόρεψαν στο θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας. Η βροχή όμως είχε ως αποτέλεσμα να διακοπεί πρόωρα η εκδήλωση καθώς πάνω από όλα είναι η ακεραιότητα των παιδιών- χορευτών. Παρόλα αυτά τα ποντιακά συγκροτήματα πρόλαβαν να προσφέρουν στιγμές συγκίνησης με την παρουσία τους στην σκηνή της Νάουσας.

Δείτε το video:


Πηγή: Inaousa

Σχετικά θέματα

Διήμερο καλοκαιρινών δράσεων για μικρούς και μεγάλους πραγματοποίησε η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας

Διήμερο καλοκαιρινών δράσεων για μικρούς και μεγάλους πραγματοποίησε η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας
Διήμερο καλοκαιρινών δράσεων για μικρούς και μεγάλους πραγματοποίησε η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας

Διήμερο καλοκαιρινών δράσεων για μικρούς και μεγάλους πραγματοποίησε η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας με αφορμή τη λήξη του σχολικού έτους.

Την Κυριακή 21 Ιουνίου 2015, το απόγευμα και αφού ολοκληρώθηκαν οι πρόβες των χορευτικών τμημάτων το Δ.Σ με μαζί με τους γονείς ετοίμασαν ένα όμορφο απόγευμα με πλούσιες δράσεις για όλα τα παιδιά. Οι μικροί μαθητές του συλλόγου ανέλαβαν να κατασκευάσουν ένα πάνελ τεσσάρων μέτρων στο οποίο αφού πρώτα έγραψαν "Καλό Καλοκαίρι" το στόλισαν με κέφι και xαρά με πολύχρωμες νιφάδες καλαμποκιού. Το αποτέλεσμα δικαίωσε τη συλλογική προσπάθεια των μικρών παιδιών και το πάνελ τοποθετήθηκε στην κεντρική είσοδο να κοσμεί τον σύλλογο. Ωστόσο στον προαύλιο χώρο τα παιδιά του μεσαίου τμήματος χωρίστηκαν σε ομάδες αγόρια - κορίτσια και επιδόθηκαν με ζήλο σε διαγωνισμό jega με την αδρεναλίνη να ανεβαίνει για ώρα στα ύψη!

Διήμερο καλοκαιρινών δράσεων για μικρούς και μεγάλους πραγματοποίησε η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας

Νικήτρια του διαγωνισμού η ομάδα των κορίτσιων με την Εύα Αργυρίου. Ταυτόχρονα το επαγγελματικό πικ πονγκ που είχε στηθεί στο χώρο κατέγραφε ασταμάτητα σετ από τους μεγαλύτερους και όχι μόνο! Τα παγωτά, τα αναψυκτικά, το ποπ κορν συνόδευαν τη χαρά και το παιχνίδι των παιδιών που κράτησε μέχρι τις βραδινές ώρες και κατέληξε στο καθιερωμένο "μπουγέλο" δίνοντας ανάσα δροσιάς σε νικητές και ηττημένους!

Η βραδιά έκλεισε με μια έκπληξη του συλλόγου προς τα παιδιά αφού τους δόθηκαν αναμνηστικές φωτογραφίες-κολάζ ενθύμιο από συμμετοχές τους σε εκδηλώσεις του συλλόγου επισφραγίζοντας την όμορφη και δημιουργική χρονιά που πέρασε! Τα παιδιά ανανέωσαν το ραντεβού τους για το επόμενο πρωί που τους περίμενε άλλη μια γεμάτη μέρα χαράς. γέλιου και πολύ παιχνιδιού αφού ο σύλλογος είχε προγραμματίσει δωρεάν εκδρομή στο Magic Park τη Δευτέρα 22 Ιουνίου.

Τα παιδιά, οι γονείς το Δ.Σ. του συλλόγου είχαν την ευκαιρία να περάσουν μια ολόκληρη μέρα μαζί απολαμβάνοντας στιγμές χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς αφήνοντας πίσω τις βαριές υποχρεώσεις του χειμώνα. Ο σύλλογος επέστρεψε από την εκδρομή με πολύ κέφι και ζωντάνια καθώς και με τις καλύτερες εντυπώσεις των παιδιών τα οποία καθ' όλη την διάρκεια της εκδρομής ήταν υποδειγματικά! Το Δ.Σ. του συλλόγου ευχαριστεί τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά για την αγάπη και την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν από την πρώτη κιόλας μέρα της ίδρυσης του και υπόσχεται πολλές και πλούσιες δράσεις στο μέλλον!

Η Ποντιακή διάλεκτος - Πως διασώθηκε μέχρι σήμερα στον Ελλαδικό χώρο

Η Ποντιακή διάλεκτος - Πως διασώθηκε μέχρι σήμερα στον Ελλαδικό χώρο
Η Ποντιακή διάλεκτος - Πως διασώθηκε μέχρι σήμερα στον Ελλαδικό χώρο

του Βασίλη Γ. Χατζηθεοδωρίδη
Παιδαγωγού,

τ. Καθηγητή Παιδαγ. Ακαδημίας και Σχολής Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης

Οι Πόντιοι, όπως και όλοι οι Έλληνες της Ανατολής, από τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης στην Ελλάδα και ειδικότερα μόλις άρχισαν να συνέρχονται κάπως από την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής και τις διώξεις, τις ωμότητες και τις θηριωδίες της κεμαλικής Τουρκίας, άρχισαν να ασχολούνται ως άτομα στην αρχή και ως οργανωμένες θεσμικά κοινωνικές ομάδες (σύλλογοι) αργότερα, με ό,τι τους έδενε με τη ζωή και τις θρησκευτικές, ιστορικές και πολιτιστικές τους παραδόσεις στις αλησμόνητες πατρίδες τους. Ανάμεσά τους και οι ξεριζωμένοι και εν πολλοίς αποδεκατισμένοι Έλληνες Πόντου.

Η αρχή έγινε από τα εύκολα και τα ανώδυνα, όπως είναι το τραγούδι και ο χορός με μουσικά όργανα όπως η λύρα (η κεμεντζέ), το αγγείον ή το τουλούμ (ο άσκαυλος), η τσιρέ (η πίπιζα), το ταούλ (το νταούλι), και το χειλεύρ’ (η φλογέρα).

Και μόλις το επέτρεψαν οι οικονομικές τους δυνατότητες, άρχισε η προμήθεια ενδυμασιών, οι οποίες εκτός από τους χορούς χρησιμοποιήθηκαν και σε ποντιακές θεατρικές παραστάσεις.

Η πρώτη γενιά, έκανε το πρώτο και πολύ βασικό βήμα της σύνδεσης της με τη Νέα Πατρίδα. Κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου και μέχρι την έκρηξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, οι μορφωμένοι σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ευρώπης και των άλλων ηπείρων, αλλά και πολλοί από τους κατόχους ανάγνωσης και γραφής Ποντίους, έγραψαν πολύ σημαντικά κείμενα σχετικά με την τρισχιλιετή ζωή, την ιστορία, τις παραδόσεις και γενικότερα τον πολιτισμό τους, σε βιβλία που εκδόθηκαν από τους ίδιους τους συγγραφείς, από συλλόγους, ιδρύματα, εκδοτικούς οίκους, και περιοδικά, όπως τα «Χρονικά του Πόντου» (1943-1946), και τα «Ποντιακά Φύλλα» (1935-1940).

Αμέσως μετά τον Πόλεμο, η δραστηριότητα αυτή συνεχίστηκε με εντονότερους ρυθμούς παράλληλα με την τιτάνια προσπάθεια επούλωσης των πληγών που προκάλεσαν η κατοχή και ο εμφύλιος.

Εμφανίζονται τα περιοδικά «Αρχείον Πόντου» (1928-σήμερα), της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών στην Αθήνα, του σημαντικότερου πνευματικού ιδρύματος του ποντιακού ελληνισμού και «Ποντιακή Εστία» (1950-σήμερα) του αείμνηστου Φ. Κτενίδη. Στο κτίσιμο της πνευματικής και πολιτιστικής υποδομής του χώρου δεν πρέπει να παραγνωρίζεται και η προσφορά των άλλων μέσων ενημέρωσης, όπως οι ατέλειωτες συζητήσεις για τους τόπους καταγωγής και τους προγόνους τους σε καθημερινή βάση, στο σπίτι, στο καφενείο, σε γλέντια και παρακάθια, σε ραδιοφωνικές εκπομπές, σε πανηγύρια και άλλες θρησκευτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Ας μη λησμονούμε κι ένα μεγάλο αριθμό εφημερίδων που κυκλοφόρησε και κυκλοφορεί ακόμη και μεταφέρει πολλά στοιχεία του πολιτισμού των Ποντίων μαζί με τον παλμό της καθημερινότητας.

Η δεύτερη γενιά (τα παιδιά των διωγμένων προσφύγων που γεννήθηκαν εδώ), κυρίως με την οικονομική άνεση που της παρείχε η ζωή από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, συνέχισε το έργο της πρώτης με καλύτερη οργάνωση πνευματικών και πολιτιστικών ιδρυμάτων μέσα και έξω από την Ελλάδα.

Υπάρχουν ακόμη ανάμεσά μας άνθρωποί της. Είναι αυτοί που συστηματοποίησαν και τεκμηρίωσαν τα πολιτισμικά στοιχεία (τη μουσική, το χορός, το τραγούδι, την ιστορία, τα έθιμα και τις παραδόσεις) με σπουδές και μελέτες σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην ημεδαπή και αλλοδαπή. Αύξησαν σημαντικά σε όγκο και ποιότητα τη συγγραφή και έκδοση θεατρικών έργων, την παραγωγή έργων μουσικής και την κυκλοφορία πλήθους ιστορικών, λογοτεχνικών και επιστημονικών βιβλίων.

Η Τρίτη γενιά των προσφύγων δικαιούται τον έπαινο και τον θαυμασμό μας, γιατί έχει αναπτύξει στο μέγιστο δυνατό βαθμό, σε έκταση και βάθος κάθε τομέα της επιστήμης από τη μια και κάθε τομέα της ποντιακής παράδοσης και του πολιτισμού από την άλλη.

Σε συνεργασία με τη δεύτερη γενιά, όλα δείχνουν πως θα καλύψει κι ένα κενό που αφορά την παράταση της ζωής της ποντιακής διαλέκτου.

Είναι γνωστό πως γραπτά κείμενα της διαλέκτου δεν βρέθηκαν στον Πόντο και τον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Μικράς Ασίας, πριν από την Μικρασιατική Καταστροφή.

Λογικά, τους ξεριζωμένους τους απασχόλησε από πολύ νωρίς η διάσωση της γλώσσας των προγόνων τους. Είδαν από την αρχή πως οι νέες συνθήκες της ζωής δεν ευνοούσαν τη διατήρησή της. Η μεγάλη ποικιλία από άποψη τόπου καταγωγής των Ελλήνων, όπως διαμορφώθηκε κυρίως από τις αρχές του περασμένου αιώνα, ήταν θέμα χρόνου να εξαλείψει σταδιακά τις διαλέκτους και τα γλωσσικά τους ιδιώματα. Τη θέση τους θα πάρει η ενιαία νεοελληνική γλώσσα, ακολουθώντας τους νόμους της φυσιολογικής εξέλιξης που ισχύουν σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ήξεραν ότι η ελληνική γλώσσα των Ποντίων, εκεί στις αλησμόνητες πατρίδες, ήταν μοιραίο να αντιστέκεται πολύ περισσότερο από εδώ σήμερα στο χρόνο, χωρίς να μπορεί ν’ αντισταθεί στη δημιουργία ιδιωμάτων, λόγω της μέχρι τότε γεωγραφικής απομόνωσης που επέβαλε η δυσπρόσιτη μορφολογία του εδάφους στις διάφορες περιοχές της Σινώπης, της Οινόης, της Πάφρας, της Αμισού, των Κοτυώρων, της Κερασούντας, της Αργυρούπολης, της Τραπεζούντας, της Σάντας, της Ματσούκας, του Όφεως, της Τρίπολης κ.ά.

Γνώριζαν επίσης ότι, μετά την κατάληψη της περιοχής από τους Μουσουλμάνους το 1461, η διατήρηση της γλώσσας τους συνδέθηκε άρρηκτα με τη διατήρηση της πολυτιμότερης αξίας της ζωής τους, την ελληνικότητα. Γι’ αυτό και την περιφρούρησαν με όλα τα μέσα και με κάθε θυσία.

Κάτω από νέες συνθήκες ζωής στην Ελλάδα, η «ημερομηνία λήξης» αυτού γλωσσικού θησαυρού που λέγεται ποντιακή διάλεκτος απασχόλησε τους Ποντίους πολύ έγκαιρα, από τις αρχές του Μεσοπολέμου, όταν εμφανίζονται τα πρώτα γραπτά κείμενα των ανθρώπων της πρώτης γενιάς.

Ακολούθησε ο πόλεμος, η κατοχή, ο εμφύλιος που άλλαξαν -όπως ήταν φυσικό-τις προτεραιότητες στις νέες ανυπέρβλητες ανάγκες του λαού μας.

Το πρόβλημα της επιμήκυνσης του βίου της διαλέκτου μετατοπίστηκε στη περίοδο μετά την έβδομη δεκαετία του προηγούμενου αιώνα.

Την απάντηση -κατ’ αρχάς- στο ερώτημα που αφορά το μέλλον της διαλέκτου έδωσε η σύσκεψη των μελών του «Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών» με έδρα την Αθήνα, μέλη της οποίας είναι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές όλων των ειδικοτήτων, καθηγητές των Τ.Ε.Ι. και των πανεπιστημίων, που πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη το Μάιο 2009.

Ο έγκριτος γλωσσολόγος, Καθηγητής του Α.Π.Θ. Δημήτρης Τομπαΐδης, σε εμπεριστατωμένη εισήγησή του ανέλυσε τη δυσκολία βιωσιμότητα της όλο και λιγότερο ομιλούμενης διαλέκτου και έθεσε τον προβληματισμό ανεύρεσης τρόπων διδασκαλίας της.

Ακολούθησε συνάντηση εργασίας των μελών του Συνδέσμου το Μάιο του 2010 στην Κοζάνη, όπου έγιναν προκαταρκτικές σκέψεις για τη διατύπωση ενός πλαισίου παιδαγωγικών και διδακτικών αρχών πάνω στις οποίες μπορεί να θεμελιωθεί ένα σοβαρό βοήθημα διδασκαλίας της ποντιακής.

Συγκροτήθηκε 14μελής επιτροπή για τη σύνταξη ενός εγχειριδίου διδασκαλίας της διαλέκτου, οι λεπτομέρειες για τη συγγραφή του οποίου συμφωνήθηκε να συζητηθούν σ’ ένα εξάμηνο σε σχετική συνάντηση στη Δράμα.

Η συνάντηση έγινε στις 29 Νοεμβρίου 2010 στο ξενοδοχείο Κούρος της Δράμας, με τη φροντίδα του εκπαιδευτικού Διαμαντή Λαζαρίδη, επιτίμου Αντιπροέδρου της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, όπου συζητήθηκε το θέμα επί 3 ώρες και αποφασίστηκε η συνέχιση των εργασιών την επομένη στο Σιδηρόνερο. Εκεί, σε ξενοδοχείο της περιοχής, πραγματοποιήθηκαν δύο 3ωρες συσκέψεις, κατά τη διάρκεια των οποίων διατυπώθηκαν πολύ ουσιαστικές απόψεις που κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα

Η σύνταξη ενός εγχειριδίου για τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου είχε δρομολογηθεί σοβαρά και υπεύθυνα.

Η ετήσια Γενική Συνέλευση των μελών του Συνδέσμου στις 7 Μαΐου 2011, στη Θεσσαλονίκη αφιερώθηκε σε δύο σημαντικά θέματα:

α) στην ενημέρωση των μελών σχετικά με το διεθνές συνέδριο με τίτλο «Τρεις γενοκτονίες, μια στρατηγική που έγινε στην Αθήνα, 17,18 και 19 Σεπτεμβρίου 2010 και β) στη συγγραφή του εγχειριδίου για τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου.

Συγκροτήθηκε 12μελής επιτροπή αποτελούμενη από 3 υποεπιτροπές: Μια της Δυτικής Μακεδονίας με συντονιστή το Θεόδωρο Κωνσταντινίδη, Φιλόλογο, Δρα Κοιν. και Επιστημών Κοινωνικής Συμπεριφοράς, δεύτερη στην Κεντρική Μακεδονία με συντονιστή τον Πελαγίδη Στάθη, Φιλόλογο, ομότιμο Καθηγητή του Πανεπιστημίου της Δυτικής Μακεδονίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη και τρίτη της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, με συντονιστή το Βασίλη Γ. Χατζηθεοδωρίδη, Παιδαγωγό, τ. Καθηγητή Παιδαγωγικής Ακαδημίας και Σχολής Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης και  Σχολικό Σύμβουλο.

Τονίστηκε με έμφαση πως όλα τα μέλη του Συνδέσμου είναι εν δυνάμει συντελεστές και συμπαραστάτες στο έργο της επιλογής και συγκέντρωσης του σχετικού υλικού.

Συμφωνήθηκε να περιλαμβάνει το έργο 6-70 διδακτικές ενότητες, διαρθρωμένο προοδευτικά σε τρία επίπεδα των 2-24 ενοτήτων το καθένα. Συμφωνήθηκε ακόμη στη γλώσσα των κειμένων να επικρατεί το ιδίωμα της Χαλδίας (για λόγους που αναλύθηκαν επαρκώς), όπως διαμορφώθηκε από το Μεσοπόλεμο ως τη δεκαετία του 1980.

Κάθε διδακτική ενότητα αποτελείται από εισαγωγικό σημείωμα, αναφερόμενο στο 10-20 σειρές κείμενο που ακολουθεί και σχετικό λεξιλόγιο μετά από αυτό. Η ενότητα συμπληρώνεται με νοηματικές, ιστορικές, κοινωνιολογικές, συντακτικές και γραμματικές παρατηρήσεις και ασκήσεις και παρέχει δυνατότητες για παραπέρα συζητήσεις που σχετίζονται με την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου.

Στις 12 Μαΐου, σε συνεδρίαση των μελών του Συνδέσμου, στη Θεσσαλονίκη ανακοινώθηκε από τον Πρόεδρο, Δρα Ιστορίας και Σχολικό Σύμβουλο Αντώνη Παυλίδη ότι εγχειρίδιο βρίσκεται στην τελική φάση για έκδοση.

Πρόκειται για έργο επιστημονικά άρτιο, θεμελιωμένο σε παιδαγωγικές αρχές και μεθόδους διδασκαλίας, επεξεργασμένο από εξέχοντες επιστήμονες των τριών βαθμίδων της ελληνικής Εκπαίδευσης.

Και τέλος, στις 3 Φεβρουαρίου 2013, στο Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών στην Αθήνα, παρουσιάστηκε το 330 σελίδων (17χ24cm) βιβλίο από τον Πρόεδρο και τη Γραμματέα του Συνδέσμου, καταξιωμένη Φιλόλογο Γεωργία Χαριτίδου, σε εκδήλωση του Νέου Κύκλου Κωνσταντινουπολιτών και του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Αθηναίων.

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών, η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ελλάδος χαιρετίζουν και εξάρουν με δηλώσεις τους το γεγονός και δηλώνουν απερίφραστα την υποστήριξή τους στην επιτυχία του εγχειρήματος.

Σημειώνεται ότι η περίοδος αυτή της διδασκαλίας της διαλέκτου με βάση το Εγχειρίδιο, χαρακτηρίζεται πιλοτική. Στο βιβλίο υπάρχουν παροράματα, σφάλματα και αστοχίες που καταγράφονται από τους διδάσκοντες, και που θα συστηματοποιηθούν και θα ταξινομηθούν από το Σύνδεσμο έτσι, ώστε με τη νέα έκδοση, να παραδοθεί στο ευρύ αναγνωστικό κοινό ένα έργο άξιο επί τέλους της υψηλής του αποστολής.

Ιδιαίτερη τιμή και χαρά επεφύλαξε στο Σύνδεσμο και κατ’ επέκταση στο Ελληνισμό του Πόντου η ένταξη της ποντιακής διαλέκτου σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα του Ιδρύματος Νεολαίας και δια Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με το οποίο λειτουργούν ήδη σε 31 Δήμους της χώρας Τμήματα Διδασκαλίας της Ποντιακής από άτομα που πιστοποίησε το Υπουργείο με τη βοήθεια του Συνδέσμου. Πρόκειται για μαθήματα 150 ωρών 6ωρης διδασκαλίας την εβδομάδα.

Η Δράμα, με την αμέριστη συμπαράσταση του Δήμου Δράμας βρίσκεται στην πρωτοπορία του Προγράμματος με 5 τμήματα διδασκαλίας.

Εκφράζονται θερμές ευχαριστίες τόσο προς το Υπουργείο Παιδείας, όσο και προς το Δήμο Δράμας.

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Ο Μίμης Πλέσσας ασπάσθηκε την Ποντιακή λύρα του Ματθαίου Τσαχουρίδη στο Κιλκίς (Video)


Ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης Μίμης Πλέσσας βρέθηκε στη συναυλία των αδελφών Ματθαίου και Κωνσταντίνου Τσαχουρίδη με τίτλο «Ψυχή και σώμα» που δόθηκε στο ανοιχτό θέατρο Κιλκίς το Σάββατο 27 Ιουνίου 2015 και συνόδευσε τους νέους μουσικούς στο πιάνο.

Στο τέλος του προγράμματος ο Μίμης Πλέσσας αφού ευχαρίστησε το πολυπληθές κοινό που παρακολουθούσε την συναυλία πλησίασε τον Ματθαίο Τσαχουρίδη και πήρε στα χέρια του την ποντιακή λύρα την φίλησε και αποχώρησε καταχειροκροτούμενος από τους Κιλκισιώτες.


Πηγή: Μαχητής

Ξενάγηση στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού

Ξενάγηση στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού
  

Κυριακή 28 Ιουνίου 2015

Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)


 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)
 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

Με μια μεγαλειώδη παρουσία χορευτικών συγκροτημάτων από όλη την Μακεδονία και την Θεσσαλία άνοιξε το διήμερο εκδηλώσεων του 8ου Φεστιβάλ Ποντιακών χορών παιδικών χορευτικών στη Νάουσα.
 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)
Οι χορευτές συγκεντρώθηκαν στην βιβλιοθήκη της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας και συνοδεία της φιλαρμονικής εταιρείας διέσχισαν την πόλη ως το δημοτικό πάρκο Νάουσας. Εκεί κατατέθηκε στεφάνι στην μνήμη των προγόνων, ενώ ακολούθησε ενός λεπτού σιγή και ο Εθνικός Ύμνος.

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

Στην συνέχεια τα χορευτικά τμήματα και ο κόσμος πήρε την θέση του στο θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας όπου και θα πραγματοποιούνταν η έναρξη του 8ου Φεστιβάλ Ποντιακών χορών παιδικών χορευτικών στη Νάουσα. Ακολούθησαν χαιρετισμοί αλλά και βραβεύσεις από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας.

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

Ο υιός της Κρυσταλλίας Κωνσταντινίδου παρέλαβε μια εικόνα ως ένδειξη τιμής για την προσφορά της μητέρας του στον σύλλογο και ο πρόεδρος του ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες» πλακέτα για την συμμέτοχη του εφηβικού τμήματος στην έναρξη του φεστιβάλ. Ακολούθησαν τα ποντιακά χορευτικά σωματεία που κατέπληξαν με την χάρη και την δύναμη τους. Το φεστιβάλ θα συνεχιστεί την Κυριακή στις 19:00 στον ίδιο χώρο.

 Σείστηκε το θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας από τους Πόντιους χορευτές (Φωτογραφίες - video)

Δείτε το video:



Πηγή: Inaousa

5η εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας: «Δίνουμε το αίμα μας για το αίμα που χάθηκε στη Γενοκτονία»

5η εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας: «Δίνουμε το αίμα μας για το αίμα που χάθηκε στη Γενοκτονία»
5η εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας: «Δίνουμε το αίμα μας για το αίμα που χάθηκε στη Γενοκτονία»

Με το συμβολικό μήνυμα “Δίνουμε το αίμα μας για το αίμα που χάθηκε στη Γενοκτονία” ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας, διοργάνωσε την 5η κατά σειρά ημέρα “Εθελοντικής Αιμοδοσίας” με το Μποδοσάκειο Νοσοκομείο στα γραφεία του, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την 19η Μαΐου ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την προσέλευση του κόσμου, ο υπεύθυνος αιμοδοσίας και μέλος του Συλλόγου Ιωάννης Καρύδης, τόνισε ότι σκοπός είναι η προσέλευση νέων αιμοδοτών και η εξάπλωση της ιδέας της «Εθελοντικής Αιμοδοσίας».

5η εθελοντική αιμοδοσία του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας: «Δίνουμε το αίμα μας για το αίμα που χάθηκε στη Γενοκτονία»

Ο κ. Καρύδης επεσήμανε ότι η Τράπεζα Αίματος του Συλλόγου εξυπηρετεί τις ανάγκες των μελών του, αλλά και άλλων συνανθρώπων οι οποίοι θα χρειαστούν το πολύτιμο αυτό ζωογόνο υγρό.
Όλα κύλησαν ομαλά κατά την προσέλευση των εθελοντών αιμοδοτών, σύμφωνα με τη Νοσηλεύτρια της Κινητής Μονάδας Αιμοληψίας του Μποδοσάκειου Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας, ενώ αρκετοί ήταν οι νέοι που απέκτησαν την πρώτη εμπειρία του εθελοντή αιμοδότη, δίνοντας αίμα.

Θεοφάνης Μαλκίδης - Οι νέοι πρωταγωνιστές της αναγνώρισης της Γενοκτονίας


Θεοφάνης Μαλκίδης - Οι νέοι πρωταγωνιστές της αναγνώρισης της Γενοκτονίας
Θεοφάνης Μαλκίδης - Οι νέοι πρωταγωνιστές της αναγνώρισης της Γενοκτονίας

Μέρος της ομιλίας του Θ. Μαλκίδη στην εκδήλωση με τίτλο "Αλληλεγγύη στις 3.000 Γκουέρνικες της Ανατολίας" που έγινε στα Ιωάννινα. Την εκδήλωση οργάνωσαν η Πρωτοβουλία Φοιτητών για την αναγνώριση των Γενοκτονιών, η “Ενωμένη Ρωμιοσύνη” και η Ομάδα Πολιτών “Ευτοπία”.

Eίναι γεγονός ότι η προσπάθεια ανάδειξης των ψηφίδων από το πλούσιο ψηφιδωτό των Ελλήνων και των Ελληνίδων που ζούσαν στο οθωμανικό κράτος, το οποίο άρχισε να καταστρέφεται στις αρχές του 20ου αιώνα και η καταστροφή του ολοκληρώθηκε το 1922-1923, βρίσκει συμπαραστάτες πολλούς ανθρώπους και κυρίως από τη νέα γενιά. Εδώ στα Ιωάννινα, πέρα από την “Ευτοπία” και την “Ενωμένη Ρωμηοσύνη” γίνεται και από την πρωτοβουλία φοιτητών για την αναγνώριση των Γενοκτονίων, που περιλαμβάνει νέους Ποντίους, Μικρασιάτες και Θρακιώτες αλλά και νέους από την Μακεδονία, την Κρήτη, το Λίβανο, την Παλαιστίνη.

Νέοι και νέες οι οποίοι δεν έχουν περιοριστεί στα γνωστά. Δε μένουν μόνο στις διαπιστώσεις και κυρίως δεν έχουν περιοριστεί σε μία στατική αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος. Η καταγωγή για αυτούς είναι πέρα από τα γνωστά, είναι το μεγάλο ζήτημα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας.

Η ανάδειξη, διεθνώς, αλλά και εντός Ελλάδας της υπόθεσης της Γενοκτονίας, είναι ένα δείγμα αυτών της προσπάθειας ανάκτησης της ιστορικής και πολιτισμικής ταυτότητας των Ελλήνων και Ελληνίδων προσφυγικής και μη καταγωγής, αλλά και νέων (πρωτ)αγωνιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από όλον τον κόσμο.

Γι’ αυτό εκτός από τα ιστορικά γεγονότα που αφορούν τη Γενοκτονία, για τα οποία τελευταία αναπτύσσεται μία συζήτηση αμφισβήτησής τους ακόμη και άρνησής τους, ο σημερινός αγώνας αναγνώρισης οφείλει να προτάσσει τα βασικά πολιτικά επιχειρήματα που αποδεικνύουν την τέλεση της Γενοκτονίας εναντίον των Ελλήνων. Επιχειρήματα ενάντια στην αθώωση του θύτη που επειδή δεν καταδικάστηκε επανέλαβε τα εγκλήματά του. “Από το ποιος θυμάται τους Αρμένιους” του Χίτλερ, μέχρι τη συζήτηση του μαθητή του Μουσταφά Κεμάλ με τον Πικάσο και τον πίνακά του για την Γκούερνικα. Αυτή που καταστράφηκε όπως και οι ελληνικές πόλεις στην Ανατολή από το φασισμό και την ιδεολογία του θανάτου.

Η εκδήλωση αυτή αποτελεί συμβολή σε μία προσπάθεια ενίσχυσης της προσπάθειας ανάδειξης του μαζικού εγκλήματος της Γενοκτονίας εναντίον των Ελλήνων από τους Νεότουρκους και τους Κεμαλικούς.

Είναι μία συμβολική και ουσιαστική συνεισφορά για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων. Αυτή η κοινή πορεία θανάτου Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων και άλλων λαών που δολοφονήθηκαν μαζικά, γίνεται σήμερα με τον κοινό αγώνα διεκδίκησης και αναγνώρισης, πορεία ζωής και ανάστασης.

Δείτε την συνέντευξη του Θ. Μαλκίδη για την εκδήλωση στον τηλεοπτικό σταθμό των Ιωαννίνων ΗΠΕΙΡΟΣ TV 1

Βραδιά Αλληλεγγύης διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Σερρών

Βραδιά Αλληλεγγύης διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Σερρών
Βραδιά Αλληλεγγύης διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Σερρών

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Σερρών διοργάνωσε το Σάββατο 6 Ιουνίου 2015 βραδιά αλληλεγγύης.

Τα έσοδα της βραδιάς δοθηκαν στο κέντρο θεραπευτικής Ιππασίας και στο Κοινωνικό Παντοπωλείο Μητροπόλεως Σερρών.

 

Σάββατο 27 Ιουνίου 2015

Εκδήλωση Μνήμης των αδίκως φονευθέντων του Ατά Παζάρ

Εκδήλωση Μνήμης των αδίκως φονευθέντων του Ατά Παζάρ
Εκδήλωση Μνήμης των αδίκως φονευθέντων του Ατά Παζάρ

Εκδήλωση μνήμης για τους αδίκως φονευθέντες του Ατά Παζάρ καθώς και επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων θα πραγματοποιηθεί στο Μνημείο Ποντίων στις 10:30 π.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Ι.Ν. Αγ. Παντελεήμονα Μεσημερίου την Κυριακή 28 Ιουνίου 2015 στις 11:00 π.μ.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει ομιλία από το Θεολόγο - Διδάκτορα Νεότερης Ιστορίας, κ. Θεοδόσιο Κυριακίδη με θέμα: Μορφές αντίστασης στον Κεμαλικό εθνικισμό: Το παράδειγμα του Καπετάν Βαγγέλη Φωτιάδη.

Χορούς από την περιοχή του Ατά Παζάρ θα αποδώσει ο Μορφωτικός Όμιλος Ποντίων Μεσημερίου "Αργοναύτες.

"Το Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης

"Το Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης
"Το Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης
  
Η Ένωση Ποντίων Ματσούκας στο πλαίσιο της άοκνης προσπάθειας της για τη διαφύλαξη και διάδοση των παραδόσεων, που αποτελούσαν αναπόσπαστο τμήμα της ζωής των προγόνων μας, σας προσκαλούν στην εκδήλωση "Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας", που θα πραγματοποιηθεί στα Παρχάρια του Αγίου Δημητρίου Κοζάνης, την Κυριακή 28 Ιουνίου 2015, με πλούσιο μουσικό Ποντιακό πρόγραμμα.

Στο χώρο της εκδήλωσης θα προσφέρονται παραδοσιακά εδέσματα.

Επίσης θα λειτουργεί περίπτερο με πολιτιστικά εκθέματα. Πληθώρα καλλιτεχνών θα μας διασκεδάσει με παραδοσιακούς σκοπούς.


Ένωση Ποντίων Ματσούκας
Ολύμπου 66
Τ.Κ. 54630
Θεσσαλονίκη
Τηλ. 2310238086



Σχετικά θέματα

- Εκδρομή στα Παρχάρια του Αγ. Δημητρίου Κοζάνης διοργανώνουν οι Πόντιοι φοιτητές της Θεσσαλονίκης