Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Τη Βασιλόπιτά τους, κόβουν στην Ένωση Ποντίων Πολίχνης

Τη Βασιλόπιτά τους, κόβουν στην Ένωση Ποντίων Πολίχνης
Τη Βασιλόπιτά τους, κόβουν στην Ένωση Ποντίων Πολίχνης

Η Ένωση Ποντίων Πολίχνης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου, το Σάββατο στις 6 Φεβρουαρίου 2016, στις 6:00 μ.μ. στην εκδήλωση όπου θα γίνει η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας, στον χώρο του πνευματικού κέντρου "Χρύσανθος Θεοδωρίδης".

Ο ετήσιος χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης»

Ο ετήσιος χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης»
Ο ετήσιος χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης»

Το Δ.Σ. του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης», προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα  εκδηλώσεων "Όπερα" το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016 στις 9 μ.μ.

Το μουσικό πρόγραμμα πλαισιώνουν οι Δραμινοί καλλιτέχνες:
Μιχάλης Ζερφειρίδης, τραγούδι
Νίκος Αφεντούλης, τραγούδι
Παναγιώτης Κογκαλίδης, λύρα
Γιώργος Αμπεσλίδης, λύρα

Μαζί και ο Σιμάκος Σπυριδόπουλος.

Τα χορευτικά τμήματα του Συλλόγου, θα παρουσιάσουν παραδοσιακούς χορούς του Πόντου.

Ο «Διογένης ο Σινωπεύς» ξεκίνησε με «ζωντάνια» για την νέα χρονιά

Ο «Διογένης ο Σινωπεύς» ξεκίνησε με «ζωντάνια» για την νέα χρονιά
Ο «Διογένης ο Σινωπεύς» ξεκίνησε με «ζωντάνια» για την νέα χρονιά

Σε λαμπρή γιορταστική ατμόσφαιρα με τους γνώριμους μουσικούς ρυθμούς και τα χρώματα του Πόντου, μέσα στην κατάμεστη αίθουσα της πιτσαρίας «Το Ρεφενέ» στην πλατεία Μακεδονομάχων, ο Σύλλογος Ποντίων Γουμένισσας «Διογένης ο Σινωπεύς», έκοψε την βασιλόπιτά του την Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016.

Τον πλακούντα ευλόγησε ο π. Χρήστος Γραμματικού. Το «φλουρί» «έπεσε» στον μικρό Μιλτιάδη και ο σύλλογος του προσέφερε ένα χειροποίητο δώρο φιλοτεχνημένο, προφορά της Άννα Μαρίας Μερτζεμεκίδου. Η αντιπρόεδρος Μιχαέλα Κυριακίδου στον σύντομο χαιρετισμό της ευχήθηκε εκ μέρους του διοικητικού συμβουλίου σε όλους καλή χρονιά και ευχαρίστησε τα μέλη του συλλόγου, για την προθυμία τους να συμβάλλουν πάντα σε όλες τις εορταστικές εκδηλώσεις του. Μετά την ολοκλήρωση της κοπής της βασιλόπιτας, ακολούθησε λαχειοφόρος αγορά με πλούσια δώρα.

Πηγή: Μαχητής

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

Συνεχίζουν με Πιροσκί στην Ποντιακή τους κουζίνα, στην Πολίχνη

Συνεχίζουν με Πιροσκί στην Ποντιακή τους κουζίνα, στην Πολίχνη
Συνεχίζουν με Πιροσκί στην Ποντιακή τους κουζίνα, στην Πολίχνη

Η Ένωση Ποντίων Πολίχνης συνεχίζει την παρασκευή Ποντιακών εδεσμάτων (φαγητών και γλυκών) στο χώρο του πνευματικού κέντρου «Χρύσανθος Θεοδωρίδης».

Σκοπός είναι η εκμάθηση της κατασκευής αυτών των Ποντιακών εδεσμάτων στους μη γνωρίζοντες ώστε να διασωθεί και να διαδοθεί η Ποντιακή κουζίνα σε όλους.

Στην τέταρτη εκδήλωση, την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016 στις 7 μ.μ. τα μέλη της Ε.Π.Π. θα παρασκευάσουν, Πιροσκί.

Η Ποντιακή κουζίνα επαναλαμβάνεται κάθε 1η Πέμπτη του μήνα για το 2016.

Στην εκδήλωση μπορούν να συμμετέχουν δωρεάν όλα τα μέλη της Ε.Π.Π.


Σχετικά θέματα

Ωτία από την Ποντιακή κουζίνα της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης (Video)

Βαρένικα από την Ποντιακή κουζίνα της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης (Video)

Κοπή Βασιλόπιτας Ποντίων Χορευτών Καβάλας

Κοπή Βασιλόπιτας Ποντίων Χορευτών Καβάλας
Κοπή Βασιλόπιτας Ποντίων Χορευτών Καβάλας


Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας προσκαλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας που θα πραγματοποιηθεί τη Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 7 μ.μ. στην έδρα του Συλλόγου.

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος για τον μακαριστό συγγραφέα Γεώργιο Ανδρεάδη

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος για τον μακαριστό συγγραφέα Γεώργιο Ανδρεάδη
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος για τον μακαριστό συγγραφέα Γεώργιο Ανδρεάδη

του Νίκου Μαγγίνα

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, πληροφορηθείς την απώλεια του συγγραφέα Γεωργίου Ανδρεάδη εξέφρασε την λύπη του διότι τον γνώριζε, τον αγαπούσε και τον εκτιμούσε για την πιστότητα και την αφοσίωσή του στην Μητέρα Εκκλησία, καθώς και στις προγονικές εστίες και παραδόσεις του τόπου της καταγωγής του.

Ο Γιώργος Ανδρεάδης έστελνε πάντοτε τα βιβλία του στον Πατριάρχη, ο οποίος και τα διεξήρχετο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ακόμη, ο Πατριάρχης εκτιμούσε τις προσπάθειες του αειμνήστου για την προσέγγιση των λαών Τουρκίας και Ελλάδος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, κατά το προσκύνημα του στην Κερασούντα τον Σεπτέμβριο του 2014, όταν έφθασε στην κωμόπολη Εσπιγιέ δεν ήταν δυνατόν να μην φέρει  στη σκέψη του την «Ταμάμα» και την συγκλονιστική ιστορία της, που τόσο γλαφυρά και συγκινητικά απέδωσε στο βιβλίο του ο Γιώργος Ανδρεάδης. Η Ταμάμα γεννήθηκε εκεί και ο πατέρας της ήταν ιερέας που διακονούσε σε μία από τις ενορίες της περιοχής.

Πηγή: Amen


Σχετικά θέματα





Εορταστικές εκδηλώσεις για τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο στην Καλαμαριά

Εορταστικές εκδηλώσεις για τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο στην Καλαμαριά
Εορταστικές εκδηλώσεις για τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο στην Καλαμαριά

Με πρωτοβουλία της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη κ. Ιουστίνου, φέτος για πρώτη φορά καθιερώθηκαν πολυήμερες εκδηλώσεις στη μνήμη του Αγίου Ευγενίου, Πολιούχου της Τραπεζούντας και της Καλαμαριάς.

Οι εκδηλώσεις άρχισαν το βράδυ της Δευτέρας 18 Ιανουαρίου 2016 όπου στο δημοτικό θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» έγινε η έναρξη των «Α’ Ευγενίων». Την Τρίτη 19 Ιανουαρίου στις 4 το μεσημέρι έγινε η έλευσης στην Καλαμαριά της αγίας κάρας του ξεριζωμένου πρόσφυγα αγίου, του οσίου Γεωργίου Καρσλίδου, την οποία μετέφερε ο «εύανδρος γόνος του Πόντου Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος».

Εορταστικές εκδηλώσεις για τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο στην Καλαμαριά
Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος
Την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου στις 6 το απόγευμα τελείται «πανηγυρικός πολιαρχιερατικός Εσπερινός, στον οποίο χοροστατεί και θα μιλήσει ο καταγόμενος από την Μαγνησία της Ιωνίας Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυροπουπόλεως κ. Βαρνάβας, ενώ την επομένη κυριώνυμο ημέρα, κατά το Αρχιερατικό συλλείτουργο θα προεξάρχει και θα ομιλήσει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Παύλος».

Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, στον αύλειο χώρο του Μητροπολιτικού Ναού, θα πραγματοποιηθεί επιμνημόσυνος δέησις και κατάθεση στεφάνου, από την Μέριμνα Ποντίων Κυριών, στην προτομή του από Μητροπολίτου Τραπεζούντος Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρύσανθου και, στη συνέχεια, στην Αδελφότητα Κρωμναίων θα τελεστούν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα «Εκκλησίες της Τραπεζούντος».

Οι εκδηλώσεις των «Α’ Ευγενίων» ολοκληρώθηκαν το απόγευμα της ίδιας ημέρας, όπου στο Πολυδύναμο Εκκλησιαστικό Κέντρο «Άγιος Αργύριος ο Επανωμίτης» επί της οδού Καραμαούνα 29, πραγματοποιήθηκε μεγάλη πολιτιστική εκδήλωση με κεντρικό ομιλητή τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλο με θέμα «Από τον άγιο μεγαλομάρτυρα Ευγένιο τον Τραπεζούντιο, στον άγιο μεγαλομάρτυρα Δαυίδ των Μεγαλοκομνηνό». Την ομιλία πλαισίωσε χορός ιεροψαλτών υπό τη διεύθυνση του Άρχοντος Υμνωδού της Μ.Χ.Ε. κ. Νικολάου Κολοβού και συγκρότημα ποντιακών τραγουδιών και χορών.

Εορταστικές εκδηλώσεις για τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο στην Καλαμαριά
Μητροπολίτης κ. Ιουστίνος
Όπως αναφέρει σε εγκύκλιο περί των Α’ Ευγενίων, ο Μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, «αγαπητοί μου Χριστιανοί, σας καλώ όλους σας να συμμετάσχετε μαζικά στις λατρευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις των Α’ Ευγενίων. Οι εκδηλώσεις αυτές αποτελούν την ελάχιστη έκφραση ευγνωμοσύνης προς τον άγιο Ευγένιο, τον Προστάτη και Έφορο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας. Απευθύνω έκκληση προς όλους σας, τους άρχοντες του τόπου μας και τον πιστό λαό, να χτίσουμε το σπίτι του αγίου, τον Ιερό Ναό του. Είναι αδικαιολόγητο στην προσφυγούπολη Καλαμαριά, στην σύγχρονη αξιοζήλευτη Καλαμαριά, να μην υπάρχει Ναός του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου. Και ενώ εμείς χτίσαμε τα όμορφα σπιτικά μας, δημιουργηθήκαμε και μεγαλουργήσαμε, ο άγιος συνεχίζει να είναι πρόσφυγας και ανέστιος. Θερμώς παρακαλώ την Δημοτική Αρχή, τους φορείς της Καλαμαριάς και τον πιστό λαό να μην αφήσουμε τον άγιό μας χωρίς τον Ναό του. Θα είναι τιμή και ευλογία για όλους, η δικιά μας η γενιά να γίνει ο κτίρωρ του Ναού του αγίου Ευγενίου».

Άγιοι του Πόντου: Άγιος Ιορδάνης ο εκ Τραπεζούντας

Άγιοι του Πόντου: Άγιος Ιορδάνης ο εκ Τραπεζούντας
Άγιοι του Πόντου: Άγιος Ιορδάνης ο εκ Τραπεζούντας

Ο Άγιος Ιορδάνης καταγόταν από την Τραπεζούντα και όταν παντρεύτηκε εγκαταστάθηκε στον Γαλατά της Κωνσταντινούπολης. Τότε ήταν 40 χρονών.

Κάποτε λοιπόν, διασκέδαζε με κάποιους Οθωμανούς συμπατριώτες του, παίζοντας μαζί τους ένα παιγνίδι. Σε κάποια στιγμή, ένας συμπαίκτης του, είπε κοροϊδευτικά στα ελληνικά: «Άγιε Νικόλα ψωριάρη, βοήθησε με να νικήσω». Ο Ιορδάνης τότε, απάντησε παρόμοια εις βάρος όμως του Μωάμεθ. Την επόμενη μέρα, ένας από την παρέα του τον κατηγόρησε σαν υβριστή της θρησκείας του Μωάμεθ.

Οδηγήθηκε λοιπόν στον Βεζίρη και πιέστηκε να δεχθεί τον μουσουλμανισμό για να αποφύγει την τιμωρία του θανάτου. Ο Ιορδάνης, όμως, παρέμεινε σταθερός στην αγάπη του προς τον «γλυκύτατο Ιησού» και έτσι οδηγήθηκε από τον έπαρχο στο Κουτζούκ Καραμάνι, τον τόπο της εκτέλεσης. Ενώ ήταν έτοιμος ο δήμιος να αποκεφαλίσει τον μάρτυρα, έφθασε αγγελιοφόρος του Βεζίρη και είπε μυστικά στον Ιορδάνη: «Ο Βεζίρης σε συμβουλεύει να λυπηθείς τη ζωή σου και πες φανερά ότι τουρκεύεις και έπειτα πήγαινε όπου θέλεις να ζήσεις χριστιανικά». Ο Ιορδάνης απάντησε: «Ευχαριστώ τον Βεζίρη, αλλά αυτό δεν θα το κάνω ποτέ». Έτσι ο δήμιος έκοψε το κεφάλι του ένδοξου αυτού μάρτυρα, στην Κωνσταντινούπολη στις 2 Φεβρουαρίου του 1650 μ.Χ. (κατ' άλλους το 1651 μ.Χ.). Τη νύκτα πήγαν οι συγγενείς και οι φίλοι του στον έπαρχο, και αφού του έδωσαν αρκετά χρήματα, πήραν το ιερό λείψανο του και το έθαψαν ευλαβικά στην τοποθεσία Μπέγιογλου.

Το μαρτύριο του Αγιού συνέγραψαν ο Ι. Καρυοφύλλης, Μέγας Λογοθέτης της Μεγάλης Εκκλησίας και ο Μελέτιος Συρίγου.

Εορτάζει στις 2 Φεβρουαρίου εκάστου έτους.

Πηγή: Saint

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016

Ποντιακό τραγούδι και στίχοι στη Eurovision;

Ποντιακό τραγούδι και στίχοι στη Eurovision;
Ποντιακό τραγούδι και στίχοι στη Eurovision;

Φουντώνουν οι φήμες για το τραγούδι που θα επιλέξει η ΕΡΤ ώστε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον φετινό διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision. Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί είναι αυτή της απευθείας ανάθεσης, τόσο για τον καλλιτέχνη, όσο και για το τραγούδι, κάτι το οποίο έχει να συμβεί από το 2004.

Οι τελευταίες πληροφορίες, και σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, Διονύση Τσακνή, που έχει αναλάβει προσωπικά την υπόθεση, θέλουν την ελληνική συμμετοχή να έχει έντονο βαλκανικό ήχο, ξεσηκωτικό ρυθμό, με αναφορές τόσο στην οικονομική κρίση, όσο και στο προσφυγικό.

Όπως ανέφερε ο ίδιος χαρακτηριστικά, «θα είναι έντονο το έθνικ στοιχείο, αλλά μην περιμένετε κλαρίνα». Έντονο ενδιαφέρον προκαλεί και η πληροφορία για στίχους στα ποντιακά που θα περιλαμβάνονται στο τραγούδι.

Όσο για την ταυτότητα του ερμηνευτή ή ερμηνευτών, παραμένει ακόμα μυστήριο, αφού δεν πρόκειται για γνωστούς καλλιτέχνες.

Πηγή: e-Radio

Τα δύο τη Κουντούρ τη Παναΐας στον Πόντο

Τα δύο τη Κουντούρ τη Παναΐας στον Πόντο
Τα δύο τη Κουντούρ τη Παναΐας στον Πόντο

Έτσι την ονόμαζαν τη γιορτή αυτή. Και τις έξη παραπάνω λέξεις τις θεωρούσανε σαν μιά λέξη πού χαρακτήριζε τη γιορτή. Ήτανε γνωστό το ανέκδοτο σε βάρος κάποιου αφελή πού ρώτησε: Τα δύο τη Κουντουρί’ τής Παναγίας πότε έν’; και πήρε την απάντηση: Σα δύο τη Κουντουρί’!

Τη θεωρούσανε μεγάλη γιορτή, την τιμούσανε και την φοβόντανε:

Ναϊλοί εκείνον π’ έκαμεν σα δυό τη Κουντούρ’
Μηδέ η τσέπρα λείπ’ ατον, μηδέ ή ανεχειτία.
(Αλλοίμονο σ’ εκείνον πού εργάστηκε στις δυό Φεβρουαρίου. Ούτε ή ψώρα τού λείπει ούτε η ανέχεια).

Με την ημέρ’ αυτή διαπίστωναν επίσης ότι τελειώνουν οι γιορτές Υπαπαντή, Υπαπαντή, γιουρτουλάρ καπαντή =οι γιορτές έκλεισαν (λ.τ.).

Γιόρταζε στα Κοτύωρα ο Μητροπολιτικός Ναός τής Υπαπαντής.

Γινότανε μονοκκλησία. Ερχόνταν από την παραμονή χωριανοί απ’ όλα τα χωριά τής περιοχής και τα πιο μακρινά ακόμα Ρωμιοί, Αρμένηδες, Τούρκοι κι’ από κάθε φυλή και θρήσκευμα, οδηγώντας διάφορους παθιασμένους: επιληπτικούς, σεληνιασμένους, παράλυτους, ανήμπορους, μικρά παιδιά μαραγγιασμένα και γενικά άρρωστους κάθε κατηγορίας. Ο καθένας κρατούσε μαζί αφιερώματα και δωρεές για την εκκλησία: κερί, λάδι, ασημικά, χρυσαφικά κ.τ.τ. Λουζόντανε στ’ Αγιάσματα πού ήταν εκεί στην αυλή, στη Νότια πλευρά τής εκκλησίας, όπου ήτανε χτισμένο ένα παράπηγμα.

Τ’ Αγιάσματα αυτά λέγαν ότι προήλθαν από μνήμα Δεσπότη πού είχεν αγιάσει πριν από πολλά χρόνια. Τα θεωρούσαν ιαματικά με τη χάρη της Παναγίας.

Τη νύχτα τής παραμονής γινόταν ολονυκτία. Ή εκκλησία, ό νάρθηκας κ’ η αυλή έξω ήτανε γεμάτη από αρρώστους πού τούς πιάναν συνήθως τούς περισσότερους τα πάθη τους. Όλο το περίγυρο παρουσίαζε όψη κολυμβήθρας του Σιλωάμ και δημιουργούσε την εντύπωση μιας εικόνας από την κόλαση. Το ίδιο γινότανε κι’ ανήμερα της Υπαπαντής στη λειτουργία, πού διεξαγότανε μέσα σε πανδαιμόνιο από φωνές, σκουξίματα άγρια, μουγκρίσματα κ.τ.τ. των διάφορων δαιμονισμένων και παθιασμένων. Κατά την ανάγνωση τού Ευαγγελίου μαζευόντανε και στριμωχνόντανε κοντά στην Ωραία Πύλη, προσπαθώντας να σκεπαστούν όλοι—αν μπορούσαν—με το πετραχήλι τού παπά. Επίσης κατά την εκφώνηση τού «Πάντων ημών». και την περιφορά με τα Άγια των Αγίων, έπρεπε ό παπάς να δρασκελίσει από έναν-έναν όλους, πού ήτανε ξαπλωμένοι σα σαρδέλες στο δρόμο της συνηθισμένης διαδρομής του—από την δεξιά πύλη ως την είσοδο τού Ναού κι’ από κει κατευθείαν στην Ωραία Πύλη και συνέχεια ύστερα στο ιερό.

Αρκετοί γινόντανε καλά, μεταξύ των οποίων και Τούρκοι. Γι’ αυτό κ’ οι τελευταίοι σεβόντανε πολύ την Παναγία, που τη λέγανε Μεριάμ-ανά = μητέρα Μαριάμ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι κι’ όλοι οι Κοτυωρίτες την εκκλησία της Υπαπαντής τη λέγανε: Τη Παναγίας η εγκλεσία, σαν να ‘ταν αφιερωμένη στην Παναγία. Έτσι κ’ η συνοικία λεγότανε: Τη Παναγίας η μαχαλά. Γι’ αυτό και συνήθιζαν την ημέρ’ αυτή να γιορτάζουν κι’ όλοι οι Παναγιώτηδες. Αλλά οι Μαρίες, οι Δέσποινες κ’ οι Παναγιώτες είχαν τη γιορτή τους —το μενίνικον-ατουν—στις 15 Αυγούστου.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί και το παρακάτω περιστατικό: Η κόρη Τούρκου καραβοκύρη — τού Χατζηκαρά-Αλή — άρρωστη πολύν καιρό από μαρασμό, έγειανε με τη χάρη τής Παναγίας—Υπαπαντής. Ο πατέρας της αφιέρωσε στην εκκλησία έναν παχτσέ—φουντουκώνα, γνωστό σ’ όλους με την τοπωνυμία: τη Παναγίας ή παχτσά. Ο φουντουκώνας αυτός έδινε ως δέκα καντάρια λεφτοκάρα. Η συγκομιδή του γινότανε με εργασία προσωπική δωρεάν, κι’ όλες έτρεχαν να κάνουν τουλάχιστον ένα μεροκάματο για τη χάρη της. Κατά το μάζεμμα ούτ’ έτρωγε, ούτ’ έκλεβε κανείς ούτ’ ένα φουντούκι. Ακόμα κ’ οι Τούρκοι πού κατοικούσαν εκεί ολόγυρα σ’ εξοχικά χωριατόσπιτα, δεν άπλωναν χέρι στον φουντουκώνα, Κι’ από σεβασμό κι’ από φόβο. Την ημέρα της Υπαπαντής μαζευόντανε στην αυλή τής εκκλησίας διάφοροι μικροπωλητές με κουλούρια, ζαχαρωτά, διάφορα παιδικά παιγνίδια, ψιλικά, κ.τ.τ.

Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 8ο Παιδικό - Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 8ο Παιδικό - Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 8ο Παιδικό - Εφηβικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος την Τρίτη 02 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 18.30 το απόγευμα προσκαλεί τα σωματεία μέλη του να παρευρεθούν στην συνάντηση των σωματείων της Περιφέρειας που θα γίνει στα γραφεία του Συνδέσμου στην Δράμα στο παλιό τελωνείο (επί της οδού Αμύντα-απέναντι από το κτίριο της Νομαρχίας), με θέματα:

1) Ενημέρωση για το επερχόμενο 8ο Παιδικό - Εφηβικό Περιφερειακό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, που θα πραγματοποιηθεί στην Προσοτσάνη Νομού Δράμας στις 16 Απριλίου 2016.
2) Ορισμός Συντονιστών Χοροδιδασκάλων για το 8ο Παιδικό - Εφηβικό Περιφερειακό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών.

Γιώργος Αμαραντίδης - Ένα μικρό αφιέρωμα τρία χρόνια μετά το θάνατο του...

Γιώργος Αμαραντίδης - Ένα μικρό αφιέρωμα τρία χρόνια μετά το θάνατο του...
Γιώργος Αμαραντίδης - Ένα μικρό αφιέρωμα τρία χρόνια μετά το θάνατο του...

Σαν σήμερα συμπληρώνονται τρία χρόνια από τον "βιολογικό" θάνατο του Γιώργου Αμαραντίδη ενός προσώπου που συνέβαλε καθοριστικά σ΄ αυτό που συνήθως ονομάζουμε Ποντιακή μουσική παράδοση.

Το έργο που άφησε όμως πίσω του, είναι μια μεγάλη παρακαταθήκη για κάθε τι παραδοσιακό.

Χωρίς να μπορούμε να γράψουμε εμείς κάτι παραπάνω, απ' όλα όσα έχουν γραφτεί αναδημοσιεύουμε δύο κείμενα που γράφτηκαν, λίγες μέρες το πρώτο και δύο χρόνια το δεύτερο, από το θάνατο του, από την υπ. Δρ Λαογραφίας, Μυροφόρα Ευσταθιάδου.


Γιώργος Αμαραντίδης (Συμούλ΄τς)...










Την Πρωτοχρονιάτικη πίτα έκοψαν οι Πόντιοι του Μελισσοκομείου - Πυργοχωρίου

Την Πρωτοχρονιάτικη πίτα έκοψαν οι Πόντιοι του Μελισσοκομείου - Πυργοχωρίου
Την Πρωτοχρονιάτικη πίτα έκοψαν οι Πόντιοι του Μελισσοκομείου - Πυργοχωρίου

Ο Σύλλογος Ποντίων Μελισσοκομείου- Πυργοχωρίου πραγματοποίησε την καθιερωμένη εκδήλωση του για την κοπή της βασιλόπιτας, την Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016, παρουσία μελών, φίλων και χορευτών του Συλλόγου.

Στον σύντομο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συλλόγου Χρήστος Βερβερίδης ευχαρίστησε όλους όσους στηρίζουν τις προσπάθειες του Συλλόγου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο σύλλογος είναι μη κερδοσκοπικός φορέας που συντηρείται από το μεράκι των μελών του και τις ελάχιστες επίσημες και ανεπίσημες χορηγίες. Είναι ένα θεσμός που στοχεύει γενικά στην πολιτισμική πρόοδο του τόπου. Οι αρχές που διέπουν το Σύλλογο από την αρχή της ίδρυσης του είναι η συμμετοχή και η προσφορά όλων των ατόμων στα κοινά δρώμενα χωρίς διακρίσεις.

Η μακροχρόνια δράση του έχει να παρουσιάσει σημαντικές εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες, από έναν μεγάλο όμιλο πλαισιωμένο από νέους κυρίως ανθρώπους της περιοχής, οι οποίοι βρίσκουν στον σύλλογο τον χώρο δημιουργίας, έκφρασης, ψυχαγωγίας και συμμετοχής.

Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ποντίων Δροσιάς

Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ποντίων Δροσιάς
Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ποντίων Δροσιάς

Η Ένωση Ποντίων Δροσιάς σας ενημερώνει ότι από τις αρχαιρεσίες που διεξήχθησαν στις 10 Ιανουαρίου 2016 προέκυψε νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου για την περίοδο 2016-2018, με την εξής σύνθεση:

Πρόεδρος: Μαργάρα Μελπομένη
Αντιπρόεδρος: Θεοδωρίδης Βασίλης
Γεν. Γραμματέας: Τσακίρογλου - Λαζαρίδου Κυριακή
Ταμίας: Τηλιαβερίδη Σοφία
Αν. Γ. Γραμματέας: Παπανικολάου Ευδοκία
Δημόσιες σχέσεις: Βαμβακάς Χαράλαμπος
Μέλος: Καλλιμάνη Μαρίνα

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Ένα ακόμα πρόσωπο της πρώτης προσφυγικής γενιάς, έφυγε από τη ζωή...

Ένα ακόμα πρόσωπο της πρώτης προσφυγικής γενιάς, έφυγε από τη ζωή...
Ένα ακόμα πρόσωπο της πρώτης προσφυγικής γενιάς, έφυγε από τη ζωή...

Είναι ελάχιστα πλέον τα πρόσωπα της πρώτης πρώτης προσφυγικής γενιάς, που κουβάλησαν μαζί τους όχι μόνο τα λιγοστά υπάρχοντα τους αλλά κυρίως τις μνήμες του ξεριζωμού που υπέστησαν από τις θηριωδίες των Τούρκων.

Ένα από αυτά τα πρόσωπα ήταν και ο Σάββας Μυρίδης, ετών 103. Φίλοι και συγγενείς είπαν το τελευταίο αντίο σήμερα στο κοιμητήριο της Νέας Φιλαδέλφειας.

Ο μπάρμπα Σάββας ήταν το τιμώμενο πρόσωπο στην εκδήλωση μνήμης-ομιλία για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, με ομιλητή τον Βλάση Αγτζίδη που πραγματοποίησε πέρυσι ο Σύλλογος Ποντίων Νέας Φιλαδέλφειας "Δημήτριος Υψηλάντης" και ο Δήμος Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας τιμώντας τον ως έναν Πόντιο πρόσφυγα πρώτης γενιάς, κάτοικο της πόλης της Νέας Φιλαδέλφειας.

1ο Επιστημονικό Συνέδριο Ποντιακού Πολιτισμού - Αναλυτικό πρόγραμμα

1ο Επιστημονικό Συνέδριο Ποντιακού Πολιτισμού - Αναλυτικό πρόγραμμα
1ο Επιστημονικό Συνέδριο Ποντιακού Πολιτισμού - Αναλυτικό πρόγραμμα

Αρχίζει το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016 στις 5:00 μ.μ. το 1ο Επιστημονικό Συνέδριο Ποντιακού Πολιτισμού στην Αθήνα στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών.

Το συνέδριο περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες με αναφορά στην Ενδυμασία, τη Μουσική και το Χορό στον Πόντο και συνολικά 14 ομιλητές.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του συνεδρίου έχει ως εξής:

Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016 ώρα 5:00 μ.μ.

Θεματολογία: "Ενδυμασία"

Συντονιστής: Χρήστος Γαλανίδης - Πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Επίτιμος Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων Ευρώπης (Ο.Σ.Ε.Π.Ε.)

Εισηγήσεις:

- Βλάσης Αγτζίδης - Δρ. Σύγχρονης Ιστορία Α.Π.Θ.
«Έλληνες στον Μικρασιατικό Πόντο» (ιστορική εισαγωγή)
- Μαρία Διαμαντίδου - Ερευνήτρια Ποντιακής Ενδυμασίας, Σχεδιάστρια, Ιστορία Τέχνης - Ιστορία Κοστουμιού Uniνersita Degli Studi di Parma και Ρούλα Τοπτσίδου - Χοροδιδάσκαλος, μέλος επί σειρά ετών στη διοίκηση Πρωτοβάθμιων & Δευτεροβάθμιων οργανώσεων του Ποντιακού χώρου
«Η γυναικεία ενδυμασία των Ελληνίδων του Πόντου»
- Γιάννης Αμαραντίδης - Δρ. Κτηνιατρικής. Ερευνητής της Ελληνικής Λαΐκής Φορεσιάς
«Οι ενδυμασίες των Ελλήνων του Πόντου στις αρχές του 20ου αιώνα»
- Μαριάννα Φωτιάδου - Μ.Α. Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Υπ. Δρ. Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας Παν/μίου Άμστερνταμ
«Οι ποντιακές ενδυμασίες ως πρόβλημα: χρήσεις, αναπαραστάσεις και αφηγήσεις».
  
Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016 ώρα 10:00 π.μ.

Θεματολογία: "Μουσική"

Συντονιστής: Στέλιος Ελληνιάδης - Δημοσιογράφος/Ερευνητής

Εισηγήσεις:

- Ζωή Μάργαρη - Εθνολόγος, Πολιτισμική Ανθρωπολόγος και Ερευνήτρια του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
«Ανακαλύπτοντας τον Πόντο στην Ελλάδα του 21ου αιώνα»
- Δημήτρης Ματζούρης - Δρ. Χημικός Μηχανικός. Συνεργάτης του Κέντρου Έρευνας και Προβολής της Εθνικής Μουσικής “Σίμωνα Καρά”
«Τουρκόφωνη παράδοση τουρκόφωνων και ποντιόφωνων χριστιανικών κοινοτήτων στον Πόντο»
- Λάμπρος Λιάβας - Καθ. Εθνομουσικολογίας Πανεπ. Αθηνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
«Ποντιακή μουσική και χοροί. Παράδοση και νεωτερισμοί»
- Ματθαίος Τσαχουρίδης - Δρ. Μουσικής Πρακτικής και Εκτέλεσης – Εθνομουσικολόγος, Goldsmiths University of London
«Ποντιακή λύρα, από την παράδοση στην εξέλιξη»

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016 ώρα 5:00 μ.μ.

Θεματολογία: "Χορός"

Συντονιστής: Δημήτρης Τομπουλίδης - Μέλος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών / Πρώην Δήμαρχος Μελισσίων / Πρώην Πρόεδρος της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων (ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε.)

Εισηγήσεις:

- Μαρία Ι. Κουτσούμπα - Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού, Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Χορευτικός, κριτικός και πολιτισμικός γραμματισμός μέσα από το παράδειγμα του ποντιακού χορού»
- Βασιλική Τυροβολά - Ομότιμος Καθηγήτρια Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Παν. Αθηνών
«Πέρα από την ύλη (Συμβολισμός και Νοηματοδότηση στον Ποντιακό χορό)»
- Βασίλης Καρφής - Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής. Δάσκαλος Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού
«Τεχνοτροπικά σχήματα στον ποντιακό χορό»
- Μυροφόρα Ευσταθιάδου - Υποψ. Δρ. Λαογραφίας Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπ. Αθηνών
«Ελληνική διάλεκτος του Πόντου και ποντιακοί χοροί»
- Νικόλαος Ζουρνατζίδης - Χοροδιδάσκαλος, Ερευνητής, Συγγραφέας
«Η διαμόρφωση της χορευτικής ποντιακής παράδοσης στις δεκαετίες 1960, ’70, ’80»
  
Παρουσίαση: Ρένια Τσιτσιμπίκου - Δημοσιογράφος.

Από την Παιδεία των Τριών Ιεραρχών στην Α-Παιδεία του Σήμερα

Από την Παιδεία των Τριών Ιεραρχών στην Α-Παιδεία του Σήμερα
Από την Παιδεία των Τριών Ιεραρχών στην Α-Παιδεία του Σήμερα

του Θεοφάνη Μαλκίδη

Μέρος της ομιλίας στο  Δημοτικό  Θέατρο  Λακκώματος, στην εκδήλωση  που οργάνωσαν για τους Τρεις Ιεράρχες,  ο Σύλλογος Ποντίων Λακκώματος, ο Μορφωτικός Όμιλος Ποντίων Μεσημερίου «Αργοναύτες», το Σωματείο «Παναγία Σουμελά» Θέρμης, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Αντωνίου «Παναγία Σουμελά», ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μονοπήγαδου, ο Σύλλογος Ποντίων Πετραλώνων «Οι Αργοναύτες» και ο Σύλλογος Ποντίων & Φιλοποντίων Κάτω Σχολαρίου.

Είναι αναμφισβήτητο ότι οι Έλληνες για χιλιάδες χρόνια δίνουν μεγάλη σημασία, πρωταγωνιστική θα μπορούσαμε να πούμε στην παιδεία. Παιδεία με την τυπική και την ουσιαστική της έννοια. Σχολεία, σχολές, εκκλησία του Δήμου, φιλοσοφία, πολιτική και χιλιάδες άλλοι όροι. Οι Ιεράρχες μας, οι πατέρες της εκκλησίας των πιστών, της κοινωνίας μας, του έθνους μας, του λαού μας, έλαβαν και έδωσαν αληθινή παιδεία, πρόταξαν την παιδεία ως μείζον ζήτημα για την ανθρώπινη ζωή και για τη σωτηρία της. Από τη "Βασιλειάδα" και την αλληλεγγύη, μέχρι την πολιτική πράξη και τη σύγκρουση με τα κάθε είδους διεφθαρμένα καθεστώτα της εποχής τους. 

"Καθένας που έχει μυαλό θ' αναγνωρίσει ότι η παιδεία είναι για μας τους χριστιανούς το πρώτο των αγαθών. Δεν περιφρονούμε την παίδευση, όπως νομίζουν μερικοί. Αντίθετα, εκείνοι που έχουν τέτοια γνώμη είναι ανόητοι και αμαθείς, θέλουν όλοι να είναι σαν κι αυτούς, ώστε μέσα στην γενική αμάθεια να μην φαίνεται η δική τους άγνοια", λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος.

"Η παιδεία" γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, "είναι μέγιστο αγαθό για τον άνθρωπο, είναι μετάληψη αγιότητας. Αυτή ξεριζώνει από τον άνθρωπο την ραθυμία, τις πονηρές επιθυμίες, το πάθος για τα υλικά αγαθά, αυτή αναμορφώνει την ψυχή, αυτή καθιστά την ψυχή, με την χάρη του Αγίου Πνεύματος, αγία".

"Η παιδεία είναι πολύ ωφέλιμη στον άνθρωπο, αλλά απαιτεί πολύ επίμονη προσπάθεια, ώστε να ξεριζωθούν από την ψυχή του παιδαγωγού αδυναμίες και πάθη" λέει ο Μέγας Βασίλειος.

Από τα γράμματα αυτά, από το παράδειγμα των Τριών Ιεραρχών της Φιλοκαλίας, των φίλων του καλού,  η αποδόμηση, η υπονόμευση, η άρνηση, κατέληξε να δίνει "γράμματα" που υβρίζουν, που εκχυδαΐζουν, που εξολοθρεύουν τους νέους ανθρώπους.

"Σχολικά βιβλία" που γράφουν για την "μπουγάδα του Αϊ- Βασίλη (!)", για αυτούς "που βγάλανε βόλτα τον Επιτάφιο (!)", για τους άσχημους γέρους με τις μακριές γενειάδες", εννοώντας τους Τρεις Ιεράρχες, τους αγίους μας!

Η πρόσφατη άρνηση του τωρινού επικεφαλής του Υπουργείου, πρώην Εθνικής, Παιδείας, είναι αποτέλεσμα της  μακροχρόνιας προσπάθειας ακύρωσης της Παιδείας των Τριών Ιεραρχών.

Ενδεικτικοί σταθμοί ήταν οι καταθέσεις στεφάνων από πρωθυπουργούς και υπουργούς, στον Μουσταφά Κεμάλ, τα σχολικά βιβλία- συνταγές μαγειρικής, η αποδόμηση της ιστορίας μας και της παράδοσής μας, η εξαφάνιση της Πίστης και της Πατρίδας από το ελληνικό σχολείο- πανεπιστήμιο.

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός  παρότρυνε τους γονείς να μαθαίνουν στα παιδιά τους γράμματα, γιατί όσα και υλικά αγαθά και να αφήσουν μετά θάνατον σ΄αυτά, τα παιδιά θα τους "ωπισολογούν".

Καλύτερα, έλεγε "τα παιδιά σας να είναι φτωχά και γραμματισμένα παρά πλούσια και αγράμματα". Αλήθεια, τώρα που δεν υπάρχουν χρήματα, από που θα κρατηθούν τα παιδιά;

Οι τρεις αγαπημένοι Άγιοι είναι το πρότυπο για το μέλλον για τη σωτηρία της χρεοκοπημένης και πτωχευμένης Ελλάδας. Τα γράμματά τους, ο βίος τους, το πρότυπό τους, το παράδειγμά τους, είναι η Ανάσταση της πατρίδας μας.

Στη Γερμανία το πρώτο διεθνές επιστημονικό συνέδριο για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Στη Γερμανία το πρώτο διεθνές επιστημονικό συνέδριο για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου
Στη Γερμανία το πρώτο διεθνές επιστημονικό συνέδριο για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων Ευρώπης, στη σημαντικότερη στιγμή της διαδρομής της, διοργανώνει στις 25 και 26 Φεβρουαρίου 2016 στο Βερολίνο, το πρώτο διεθνές επιστημονικό συνέδριο με θέμα "1916-1923, η Εκδίωξη, η Εξολόθρευση και η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου“ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Έρευνας της Διασποράς και των Γενοκτονιών του Πανεπιστημίου του Μπόχουμ που θα φιλοξενηθεί στο πανεπιστήμιο, Humboldt-Universität zu Berlin (Senatssaal), Unter den Linden 6, D-10117 Berlin.

Ένα σχεδόν χρόνο μετά την 23η Απριλίου 2015 και την ιστορική δήλωση στο Βερολίνο του προέδρου της Γερμανικής Δημοκρατίας κ. Γκάουκ, στην οποία δημόσια και με πολιτική παρρησία αναφέρθηκε στη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, η Ο.Σ.Ε.Π.Ε. αναγνωρίζει το θεσμικό της ρόλο και επιδιώκει την έναρξη διεθνούς ακαδημαϊκού διαλόγου για τη διαχρονική αποκάλυψη των εγκλημάτων Γενοκτονίας, την καταδίκη των αλλοτινών και σύγχρονων θυτών, το σεβασμό της Μνήμης των θυμάτων και της αποτροπής νέων εγκλημάτων κατά των λαών.

Το συνέδριο, με πρωτότυπο τίτλο "Die Vertreibung und Vernichtung und der Genozid an den Pontos-Griechen. 1916-1923", τελεί υπό την αιγίδα του ZMS Zentrum für Mittelmeerstudien, Bundesministerium für Bildung und Forschung-Südosteuropa Gesellschaft / Humbolt Universität zu Berlin (Κέντρο Μεσογειακών σπουδών / Υπουργείο για την εκπαίδευση και έρευνα των κοινωνιών της νοτιοανατολικής Ευρώπης-εντολοδόχος Πανεπιστήμιο Βερολίνου), ενώ επιχορηγείται από το Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη. 

Το πρόγραμμα, του οποίου την έναρξη θα χαιρετίσει ο τουρκικής καταγωγής, ακτιβιστής βουλευτής του κόμματος των πρασίνων της Γερμανίας, Cem Özdemir, συντονίζεται από το συνδιοργανωτή φορέα "Institut für Diaspora und Genozidforschung Ruhr-Universität Bochum-Historisches Institut".

Το συνέδριο θα μεταδοθεί ζωντανά από το www.e-Pontos.gr.

Φεβρουάριος ή Κούντουρον στον Πόντο!

Φεβρουάριος ή Κούντουρον στον Πόντο!
Φεβρουάριος ή Κούντουρον στον Πόντο!

Ο Φεβρουάριος, σύμφωνα με την παράδοση, πήρε το όνομα του από τη λατινική λέξη Febra - γενι­κή Febrorum, που σήμαινε «καθαρμοί, αγνισμοί, γιορτή καθαρτήρια» των Ρωμαίων.

Στο ημερολόγιο των αρχαίων Αθηναίων ο Φεβρουά­ριος λεγόταν Ανθεστηρίων, γιατί κατά τον μήνα αυτόν αρχίζουν να ανθίζουν τα φυτά, με πρώτη την αμυγδαλιά. Κατά τον μήνα αυτόν γίνονταν και οι διονυσιακές γιορτές με το όνομα «Ανθεστήρια».

Στα Κοτύωρα του Πόντου τον ονόμασαν «Κούντουρον», κάτι που επικράτησε σε όλον τον Πόντο - «Κούντουρον» από τον λαϊκό χαρακτηρισμό «Κοντόν ουράδ' έσ''», δηλαδή «κοντή είναι η ουρά του», γιατί, σε σχέση με τους άλλους μήνες, είναι λειψός, πότε κατά μία ημέρα και πότε κατά δυο ημέρες.

Λόγω της αστάθειας του καιρού κατά τον Φεβρουάριο, χαρακτηριστική είναι και η φράση: «Ο Κούντουρον έν' λειφτός, έν' ολίγον πα ζαντός», δηλαδή ο Φεβρουάριος είναι λειψός, είναι και λίγο παλαβός!

Όταν οι ημέρες του δεν καταλήγουν σε άρτιο αριθμό (28), αλλά σε περιττό (29), κάτι που συμβαίνει κάθε τετραετία, λέγεται και δίσεκτο, πράγμα που ο απλός λαός το μπερδεύει με το δύστυχος και οι προληπτικοί θε­ωρούν τον μήνα Φεβρουάριο γρουσούζη!

Επηρεασμένη από θρησκευτικές γιορτές και άλλα εθνικά και ιστορικά γεγονότα, η λαϊκή Ποντιακή γνωρισματολογία τοποθετεί σε κάθε μήνα και ένα ορόσημο. Για τον Φεβρου­άριο λέει:
Τα δύο τη Κουντούρ τη Παναΐας (Υπαπαντή του Χριστού).
Ν' αϊλί εκείνον π' έκαμεν σα δυο τη Κουντούρ τη Παναΐας,
Μηδέ τσέπρα λείπ'ατον μηδέ ανεχειτία...

Στις 11 Φεβρουαρίου είναι η γιορτή του Αγίου Βλασίου, που, σύμφωνα με το Μαρτυρολόγιο, ήταν επίσκοπος Σεβάστειας και μαρτύρησε το 316 μ. Χ., θεωρούμενος προστάτης άγιος για τα νοσήματα του λαιμού, αφού κατά το συναξάρια του «εθεράπευσε ένα μικρό παιδί, στο λαιμό του οποίου ενεπλάκη οστούν ιχθύος».

Στον Πόντο, κατά την ημέρα της γιορτής του παρέθεταν κοινό τραπέζι στους εκκλησιαζόμενους με «χασίλ», δηλαδή φαγητό παρασκευασμένο από βρασμένο σιτάρι, κομμένο και μαγειρευμένο με μέλι και βούτυρο.

Οι ημέρες του Φεβρουαρίου ανήκουν οι μισές στον χει­μώνα, που φεύγει και οι άλλες μισές στην άνοιξη, που έρχεται. Κατά τον Φεβρουάριο ή Φλεβάρη φυτεύουν τα πιο πολλά καρποφόρα δέντρα, ενώ γίνεται και το μπόλιασμα (ενοφθαλμισμός - πέρασμα, δηλαδή, οφθαλμών-ματιών από ένα πολύκαρπο και καλόκαρπο δέντρο κάτω από τη φλούδα ενός άλλου). Γενικά, κατά τον Φεβρουάριο γίνο­νται και άλλες δουλειές που αφορούν τα δέντρα, όπως είναι τα κλαδέματα.

Στα παράξενα του Φεβρουαρίου περιλαμβάνεται και ο στίχος «Έρθεν και ο Κούντουρον τα κάτας μιάου μιάου».

Με τον Φεβρουάριο συμπίπτουν τις περισσότερες φο­ρές οι απόκριες, κατά τη διάρκεια των οποίων πολλοί ήταν εκείνοι που ξεφάντωναν με αμφιέσεις, με τις παρά­ξενες μουτσούνες (μάσκες) και τους Μωμόγερους (Μω-μοέρ' ή μωμοέρτς), που ξεκινούσαν τα Χριστούγεννα και συνέχιζαν μέχρι τις απόκριες.

Ο Φεβρουάριος - Κούντουρον στην Ποντιακή ποίηση
- Ο Κούντουρον, ο κούτσουρον και ο πασαλοκαύτες.
- Τη Κουντουρί' το χόν' άμον βούτερον έν'.
- Ο Κούντουρον μεσοχείμωνος και πλέτερος έν'.
- Ο Κούντουρον μεσοχείμαγος εν.
- Φλεβάρη μου κι αν θλίφκεσαι καλοκαιρ'νός μυρίζεις.
- Υπαπαντήν, Υπαπαντήν, σ' έξεργους εμπαίν' κλειδίν.

Πηγή: Santeos

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2016

Για πρώτη φορά μετά από 188 χρόνια έγινε επιμνημόσυνη δέηση για τον Αλέξανδρο Υψηλάντη

Για πρώτη φορά μετά από 188 χρόνια έγινε επιμνημόσυνη δέηση για τον Αλέξανδρο Υψηλάντη
Για πρώτη φορά μετά από 188 χρόνια έγινε επιμνημόσυνη δέηση για τον Αλέξανδρο Υψηλάντη

Στην επιμνημόσυνη δέηση που έγινε για πρώτη φορά μετά από 173 χρόνια στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών, όπου φυλάσσεται η καρδιά του Αλέξανδρου Υψηλάντη, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο Γ. Σούρλας, ως Πρόεδρος του Ινστιτούτου Διαβαλκανικής Συνεργασίας “Ρήγας Βελεστινλής”, που είχε την πρωτοβουλία της συνδιοργάνωσης μαζί με την Πανελλήνια Ένωση Ποντίων Αξιωματικών “Αλέξανδρος Υψηλάντης”, μεταξύ άλλων είπε: 

“Εδώ “χτυπά” η καρδιά του Αλέξανδρου Υψηλάντη του Αρχηγού της Επανάστασης του 1821, που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, μεγάλωσε στη Ρωσία, πολέμησε στη Μολδοβλαχία, πέθανε στη Βιέννη και ζήτησε η καρδιά του να μεταφερθεί στην Ελλάδα που προσδοκούσε να την επισκεφθεί για πρώτη φορά μετά την απελευθέρωση. Τελούμε επιμνημόσυνη δέηση για την οικογένεια Υψηλάντη, που αγκάλιασε και θυσιάστηκε στην επανάσταση του 1821.

Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, κηρύσσει την επανάσταση στο Ιάσιο στις 24 Φεβρουαρίου του 1821, με το «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος».

Ο αδελφός του Δημήτριος, πολεμάει στην Ελλάδα και είναι αυτός που έδωσε την τελευταία νικηφόρα μάχη κατά των Τούρκων στην Πέτρα Βοιωτίας το 1829.

Τα δύο άλλα αδέλφια του, Γεώργιος και Νικόλαος επικεφαλής του Ιερού Λόχου, φυλακίζονται για επτά χρόνια μαζί με τον Αλέξανδρο.

Η Ελισάβετ, η σπουδαία αυτή μάνα πουλάει το Αρχοντικό στο Κίεβο, για την περίθαλψη των τραυματιών, την πληρωμή για την επιβίωση των γιων της στις φυλακές και όταν την ρωτούν για τα τόσα πολλά χρήματα που δίνει, απαντά ότι εγώ έδωσα τα παιδιά μου τα χρήματα θα σκεφθώ;.

Σε μια χρονική περίοδο μεγάλης κρίσης, όπως η σημερινή, επιτακτική προβάλλει η ανάγκη να αναδεικνύουμε γεγονότα και να τιμούμε προσωπικότητες, όπως αυτή του Αλέξανδρου Υψηλάντη, της οικογένειας Υψηλάντη. Υπό την έννοια αυτή, θεωρείται σημαντικό γεγονός ότι παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, τιμήθηκε ένας μεγάλος αγωνιστής και πατριώτης και στη μνήμη του όλοι εκείνοι που θυσιάστηκαν για την πατρίδα. Ας διαβεβαιώνουμε τους ήρωές μας, ότι θα ανταποκριθούμε στις προσδοκίες τους και ότι θα κάνουμε το καθήκον για την πατρίδα μας τη δύσκολη αυτή χρονική περίοδο”, κατέληξε ο Γ. Σούρλας.