Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

Η Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης κόβει την Βασιλόπιτα της

Η Ένωση Ποντίων Αργυρούπολης κόβει την Βασιλόπιτα της

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Αργυρούπολης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να τιμήσουν με την παρουσία τους στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 και ώρα 6.00 μ.μ. στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αργυρούπολης (Μαρ. Γερουλάνου και Ελ. Βενιζέλου).

Τη δυσαρέσκεια τους προς την ΠΟΕ, εκφράζουν οι Μωμόγεροι του Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου

Τη δυσαρέσκεια τους προς την ΠΟΕ, εκφράζουν οι Μωμόγεροι του Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου
Τη δυσαρέσκεια τους προς την ΠΟΕ, εκφράζουν οι Μωμόγεροι του Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου

Από τα πρώτα χρόνια που ήρθαν οι παππούδες μας από την πατρίδα μας ξεκίνησαν την αναβίωση του Πανάρχαιου Δρώμενου Μωμόγερων στο χωριό μας Άγιος Δημήτριος Κοζάνης (Τοψιλάρ) περίπου 1925 με 1927.

Σήμερα τα Μωμοέρια μας ανήκουν πλέον στη λίστα της άϋλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας με επίσημη ανακοίνωση της UNESCO. Το ξεχωριστό αυτό έθιμο των χωριών της Κοζάνης,αναβιώνει το δωδεκαήμερο των Χριστουγέννων για τον ερχομό του νέου έτους.

Την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016 στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας, προστέθηκαν 16 νέα πολιτιστικά στοιχεία από όλο τον κόσμο, στη λίστα της Unesco με τις λεγόμενες άυλες πολιτιστικές κληρονομιές της ανθρωπότητας. Μια λίστα που περιλαμβάνει δραστηριότητες από όλες της χώρες του κόσμου, από το Βέλγιο και τη Γερμανία, ως το Αφγανιστάν, την Κούβα και την Δομινικανή Δημοκρατία. Ανάμεσά τους και τα Μωμοέρια μας.

Θέλουμε για μία ακόμη φορά να δώσουμε τα συγχαρητήρια μας, στην Μυροφόρα Ευσταθιάδου και στον χωριανό μας Κώστα Αλεξανδρίδη και στα υπόλοιπα χωριά (Τετράλοφος, Πρωτοχώρι, Αλωνάκια, Σκήτη, Καρυοχώρι, Κομνηνά και Ασβεστόπετρα) που όλοι μαζί καταφέραμε αυτό το αποτέλεσμα. Διότι οι πρόγονοι μας το φέρανε από την Πατρίδα μας, τον Πόντο αυτό το Δρώμενο και εμείς το αναβιώνουμε μέχρι και σήμερα όπως είχε και θα το συνεχίσουμε.

Παράλληλα θα θέλαμε να εκφράσουμε την δυσαρέσκειά μας απέναντι στην Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος (Π.Ο.Ε.), διότι δεν δεχτήκαμε, ως συμμετέχων σωματείο, συγχαρητήριες ευχές στην σπουδαία αυτή καταγραφή που τιμά ολόκληρη τη ποντιακή κοινότητα. Επιβάλλεται να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στα μέλη της, να τα προστατεύει και να ενισχύει τις προσπάθειες μας στην ανάδειξη του συγκεκριμένου εθίμου.

Τέλος να ευχηθούμε σε όλους Καλή Χρονιά με Υγεία Αγάπη και Ειρήνη σε Όλο τον Κόσμο! 

Με Τιμή
το Διοικητικό Συμβούλιο του Ποντιακού Μορφωτικού Συλλόγου Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου Κοζάνης

Βιβλιοκριτική: Η Κεμεντζέ του Νίκου

Βιβλιοκριτική: Η Κεμεντζέ του Νίκου
Βιβλιοκριτική: Η Κεμεντζέ του Νίκου

Πρόκειται για το τελευταίο βιβλίο του Ομέρ Ασάν, που έγινε γνωστός για το βιβλίο του με τίτλο Πολιτισμός του Πόντου, το οποίο απαγορεύτηκε στην Τουρκία και ο ίδιος σύρθηκε σε δίκη. Ο Ομέρ Ασάν γεννήθηκε στην Τραπεζούντα και μέχρι τα 14 του χρόνια έζησε στην Τραπεζούντα. Το 1974 μετανάστευσε στην Κωνσταντινούπολη μαζί με την οικογένειά του. Ωστόσο δεν απομακρύνεται από την Τραπεζούντα και το χωριό του, τα καλοκαίρια του τα περνά στο βουνό και την εξοχή. Μετά το λύκειο συμμετέχει στο αριστερό κίνημα. Συμμετέχει επίσης στο δημοκρατικό κίνημα της Θράκης. Τελειώνει το Πανεπιστήμιο Ανατολής. Παίρνει μέρος στην αντίσταση κατά του πραξικοπήματος της 12ης Σεπτεμβρίου και το 1984 συλλαμβάνεται και καταδικάζεται. Μετά την επιστροφή του στην Κωνσταντινούπολη, ξεκινά έρευνα σχετικά με τον πολιτισμό της Μαύρης Θάλασσας και τα ποντιακά, που είναι η μητρική του γλώσσα.

Το 1993 ο Ομέρ Ασάν έρχεται στην Ελλάδα για έρευνες σχετικά με τη μητρική του γλώσσα και εκδίδει το πρώτο του βιβλίο το 1996. Προκαλεί συζητήσεις στην Τουρκία με τα άρθρα και τις έρευνές του που δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες. Παίρνει το βραβείο Ιπεκτσί για τη συμβολή του στην ελληνοτουρκική φιλία. Γίνεται τιμητικό μέλος του Engilish PEN για τον αγώνα που έδωσε για το βιβλίο του Πολιτισμός του Πόντου το οποίο απαγορεύτηκε. Μετά την προσφυγή και αθώωσή του από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το 2005 ιδρύει στην Τουρκία τον εκδοτικό οίκο Heyamola.

Μέσα σε δέκα χρόνια εκδίδει περίπου 400 βιβλία και προσκαλείται στην έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Τουρκικών Εκδόσεων και ιδιοκτήτης του περιοδικού «Ήρωες Μυθιστορημάτων», το οποίο ξεχωρίζει στον λογοτεχνικό χώρο της Τουρκίας. Επτά χρόνια μετά την έκδοση του περιοδικού, ο Ομέρ Ασάν το 2012 προτείνει να κηρυχθεί η 21η Δεκεμβρίου ως Ημέρα Ηρώων Μυθιστορήματων και λαμβάνει τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού. Το 2011 ολοκληρώνει το ντοκιμαντέρ σχετικά με τη μετανάστευση και την ανταλλαγή πληθυσμών με τίτλο Αδελφέ πού: Ανταλλαγή Πληθυσμών. Ο Ομέρ Ασάν, ο οποίος είναι ιδρυτής της Ακαδημίας Όμηρος, ξεκινά σεμινάρια ελληνικής γλώσσας στην Κωνσταντινούπολη ανοιχτά στον λαό.

Το νέο του βιβλίο με τίτλο Η Κεμεντζέ του Νίκου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις IASON BOOKS περιέχει έξι διηγήματα. Προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ανταλλαγή πληθυσμών που έχει ως στόχο τους Ρωμιούς και η πραγματικότητα που ακολουθεί ως συνέπεια, με τις αρνητικές επιπτώσεις της στην τουρκική κοινωνία και την αποξένωσή της.

Πηγή: Διάστιχο

Κοπή πίτας στην Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού

Κοπή πίτας στην Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού
Κοπή πίτας στην Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Νίκαιας Κορυδαλλού, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην εορταστική εκδήλωση της κοπής της Πίτας, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 και ώρα 1:00 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου, στην Νίκαια, Κιλικίας 51 & Καισαρείας, στον πεζόδρομο του Ταχυδρομείου. 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: 
• Κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας 
• Κάλαντα από τα παιδιά του Χορευτικού της Ένωσης μας 
• Ανάγνωση ποντιακού παραμυθιού για μικρούς και μεγάλους από την κ. Συμεωνίδου-Χείλαρη Χρυσάνθη, συγγραφέα, λαογράφο, δασκάλα 
• Βράβευση προσωπικοτήτων και απονομή τιμητικών πλακετών στα επιτυχόντα μέλη της Ένωσης μας στις Πανελλήνιες εξετάσεις 2016 
• Ποντιακοί χοροί από το Χορευτικό Τμήμα της Ένωσης ο μας 
• Ποντιακό και Λαϊκό πρόγραμμα με τους: Αλέξανδρο Κοπαλά (τραγούδι), Άκη Κοπαλά (τραγούδι και πλήκτρα), Γιώργο Παπαδόπουλο (λύρα), Παύλο Σταματίδη (νταούλι). 
• Λαχειοφόρος με πλούσια δώρα.

Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου

Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου
Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου

του Θεοδόση Κυριακίδη*


Ἀπολυτίκιον. Ἦχος α’. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Τραπεζοῦντος τὸν γόνον καὶ θερμὸν ἀντιλήπτορα, καὶ τοῦ πάντων Δεσπότου στρατιώτην περίδοξον, Εὐγένιον τὸν μέγαν Ἀθλητήν, τιμήσωμεν ἐν ὕμνοις οἱ πιστοί· ἀπὸ πάσης γὰρ λυτροῦται ἐπιφορᾶς, τοὺς πίστει ἀνακράζοντας· δόξα τῷ δεδωκότι σοι ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ, πᾶσιν ἰάματα.

Ο Άγιος Ευγένιος είναι ο πολιούχος Άγιος της Τραπεζούντας και γι’ αυτό επονομάζεται ο Τραπεζούντιος. Ο Άγιος συνδέεται με την πόλη στην οποία γεννήθηκε, έζησε, δίδαξε ή μαρτύρησε και οι πιστοί είναι περήφανοι για την καταγωγή του αναφέροντας συνεχώς την πόλη της καταγωγής του. Τόσο τα δυο απολυτίκια, (Τραπεζοῦντος τὸν γόνον) όσο το Κοντάκιο και το Μεγαλυνάριο (Ἄνθος Τραπεζοῦντος) αναφέρουν την αγιοτόκο και αγιοτρόφο Τραπεζούντα. Οι Τραπεζούντιοι, αλλά και ευρύτερα οι Πόντιοι είναι περήφανοι για την καταγωγή του Αγίου, που δόξασε την Εκκλησία και μαρτύρησε για την πίστη του.

Στον Πόντο τη σταδιακή εξάπλωση και εδραίωση του αρχέγονου χριστιανισμού, με όλες τις πρόσκαιρες δογματικές και θεολογικές αποκλίσεις, ακολούθησαν οι διωγμοί των ειδωλολατρών αυτοκρατόρων. Σ’ όλη την επικράτεια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας εξαπέλυσαν δριμύτατους διωγμούς στους πρεσβευτές της χριστιανικής πίστης. Η εκδικητική αυτή μανία των ειδωλολατρών δεν μπορούσε παρά να ξεσπάσει και στη ρωμαϊκή επαρχία της Τραπεζούντας. Στην περιοχή της Τραπεζούντας και του Ευξείνου Πόντου, όπου ο χριστιανισμός διαδόθηκε πολύ νωρίς, μόλις στον πρώτο αιώνα από τον Απόστολο Ανδρέα, είχαν δημιουργηθεί ήδη κάποιες μικρές αλλά αξιόλογες ομάδες χριστιανών.

Οι άγιοι μάρτυρες Ευγένιος, Κανίδιος, Ουαλεριανός και Ακύλας καταγόταν από ευσεβείς οικογένειες της Τραπεζούντας. Στα χρόνια τους βασίλευαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες Διοκλητιανός και Μαξιμιανός (286-305), οι οποίοι είχαν εξαπολύσει δριμύτατους διωγμούς εναντίον των χριστιανών. Στην Τραπεζούντα διορισμένος διοικητής της Ανατολής ήταν ο Λυσίας και επί της εποχής του λατρευόταν με ιδιαίτερη τιμή από τους εθνικούς Τραπεζούντιους ο εξελληνισμένος θεός της Ανατολής Μίθρας. Στην Τραπεζούντα είχε διαδοθεί τόσο πολύ η λατρεία του θεού Μίθρα που θεωρούνταν ο πολιούχος της πόλης. Προς τιμή του δε είχανε χτίσει στο ύψωμα της Τραπεζούντας, που αργότερα πήρε το όνομα του από τη θεότητα αυτή, το Μίθριο όρος, λαμπρό βωμό με άγαλμα. Το Μίθριο όρος είναι το γνωστό σε μας σήμερα Πόζ-Τεπε.

Ο Ευγένιος, που είχε ασπασθεί τον χριστιανισμό, αποφάσισε μαζί με τους συναθλητές του Ουαλεριανό και Κανίδιο, να καταστρέψουν το άγαλμα και το βωμό του Μίθρα.

Πράγματι οι τρεις συναθλητές κατέστρεψαν το βωμό του Μίθρα και για να μη συλληφθούν οι μεν Ουαλεριανός και Κανίδιος κατέφυγαν στα βουνά της Χαλδίας, ενώ ο Ευγένιος κρύφτηκε στο «σπήλαιο των ακανθών», που βρισκότανε δίπλα στο πατρικό του σπίτι. Όταν την επόμενη μέρα οι κάτοικοι είδαν τον κατεστραμμένο ναό, απέδωσαν την πράξη αυτή στον Ευγένιο και τους συναθλητές του, ενώ ο Λυσίας διέταξε αμέσως να τους φέρουν ενώπιον του για να τιμωρηθούν. Από τις έρευνες που διεξήγαν, ένας κάτοικος με το όνομα Ακύλας, χωρίς να γνωρίζει για ποιο λόγο τους αναζητούσαν υπέδειξε στους στρατιώτες την κρυψώνα του Ουαλεριανού και του Κανίδιου. Όταν πράγματι οι στρατιώτες συνέλαβαν τους δυο χριστιανούς, ο Ακύλας μετανιωμένος που τους υπέδειξε την κρυψώνα τους, δήλωσε και αυτός ευθύς αμέσως τη χριστιανική του πίστη. Αυτή του η πράξη είχε ως αποτέλεσμα να αλυσοδεθεί και ο ίδιος και να οδηγηθεί στη φυλακή μαζί με τους υπόλοιπους. Τους παρουσίασαν όλους μαζί μπροστά στο Λυσία, ο οποίος προσπάθησε αρχικά να τους μεταπείσει με υποσχέσεις και απειλές. Οι τρεις νέοι πλήρωσαν την επιμονή τους στη χριστιανική πίστη αρχικά με φρικτά βασανιστήρια.

Λίγο αργότερα εντοπίστηκε και ο Ευγένιος και τον παρουσίασαν μπροστά στο Λυσία. Προσπαθώντας να τον μεταπείσει ο Λυσίας αντιμετώπισε την αδιάλλακτη στάση του Ευγενίου, ο οποίος όχι μόνο παραδέχτηκε ότι αυτός κατέστρεψε το βωμό του Μίθρα, αλλά επιπλέον άρχισε να κηρύττει ανοιχτά το χριστιανισμό. Ο Λυσίας οργισμένος από τη στάση αυτή του Ευγένιου διέταξε φρικτά βασανιστήρια. Ούτε ο Ευγένιος αλλά ούτε και οι τρεις συναθλητές του ήταν διατεθειμένοι να υπακούσουν στις εντολές του. Επιπλέον, επειδή κατά τη διάρκεια των βασανιστηρίων οι πληγές των μαρτύρων θεραπεύονταν με θαυματουργικό τρόπο, για να μην κερδίσουν κι άλλους οπαδούς στο Χριστιανισμό, ο Λυσίας διέταξε τον αποκεφαλισμό του Κανίδιου, του Ουαλεριανού και του Ακύλα. Τελικά, στις 21 Ιανουαρίου ο Λυσίας διέταξε το μαστίγωμα και τον αποκεφαλισμό του Αγίου Ευγενίου. Ο πρώτος ναός του Αγίου Ευγενίου, που χτίστηκε προς τιμή του, βρισκόταν κοντά στο πατρικό του σπίτι. Ο Ιουστινιανός σεμνύνονταν τόσο πολύ τον Άγιο Ευγένιο, ώστε έδωσε το όνομα του στο υδραγωγείο της πόλης.

Η Μονή του Αγίου Ευγενίου υπήρξε κατά τη διάρκεια της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1204-1461) ένας από τους σημαντικότερους ναούς της πόλης στον οποίο η αυτοκρατορική οικογένεια στέφονταν, παντρεύονταν, μόναζε, αλλά και θάβονταν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι οι μεσαιωνικές πηγές και ιδίως το Χρονικό του Πανάρετου αναφέρεται κυρίως στα δυο κατεξοχήν θρησκευτικά κέντρα της Αυτοκρατορίας των Μεγάλων Κομνηνών, δηλαδή στη Μονή του Αγίου Ευγενίου, του πολιούχου της Τραπεζούντας, και στη Μονή της Παναγίας της Χρυσοκεφάλου. Εσωτερικά και εξωτερικά ο ναός ήταν διακοσμημένος με τοιχογραφίες, όπου απεικονίζονταν εκτός των αγιογραφικών παραστάσεων οι Μεγάλοι Κομνηνοί της Τραπεζούντας.
 
Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου
Ο Ιερός Ναός του Αγ. Ευγενίου στην Τραπεζούντα όπου σήμερα λειτουργεί ως τζαμί

Η φήμη και η λατρεία του Αγίου Ευγενίου ήταν τόσο διαδεδομένη στην Τραπεζούντα, ώστε κατά τη διάρκεια της γιορτής του συγκεντρώνονταν χιλιάδες προσκυνητές. Στα πανηγύρια, που γίνονταν προς τιμή του Αγίου Ευγενίου, συμμετείχε όλος ο τοπικός πληθυσμός με κάθε επισημότητα και περιγράφονται λεπτομερώς από τον Ιωσήφ Λαζαρόπουλο. Το όνομα Ευγένιος ήταν πολύ διαδεδομένο στην Τραπεζούντα. Ενδεικτικό είναι ένα περιστατικό που σώθηκε σε μια ανώνυμη αφήγηση θαυμάτων του Αγίου Ευγενίου: «Δίκης τινός κινηθείσης εν τη Βασιλεύουσι πόλει επί του σακελλίου του Γοργοπλούτου, παρήχθησαν μάρτυρες της δίκης έμποροι από Τραπεζούντος, και ερωτηθέντες ειπείν τα ονόματα αυτών, τρεις επιτοαυτό ευρέθησαν καλούμενοι Ευγένιοι. Δια δε την κινηθείσαν δίκην δήθεν ομνύοντες ωνόμαζον τον άγιον Ευγένιον. Ο δε του σακελλίου στοχασμόν ώσπερ ποιησάμενος, ότι και τα ονόματα των Τραπεζουντίων Ευγένιοι καλούνται και πάλιν επομνύουσιν ουδένα άλλον άγιον, ει μη Ευγένιον, εν εκπλήξει γεγονώς ηρώτα τους συγκαθεζομένους λέγων: «Θαυμάζω, πώς οι Τραπεζούντιοι ουδένα έτερον εκ πάντων των αγίων ονομάζουσι, ει μη μόνον τον Άγιον Ευγένιον, και οι πλείστοι δε αυτών Ευγένιοι καλούνται».

Για το μαρτύριο και τα θαύματα του Αγίου Ευγενίου και των συναθλητών έχουν γράψει μεταξύ άλλων ο τραπεζούντιος πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης Ξιφιλίνος, ο λόγιος τραπεζούντιος Κωνσταντίνος Λουκίτης και ο μητροπολίτης Τραπεζούντος Ιωσήφ Λαζαρόπουλος. Σώζονται δε σε ευάριθμα χειρόγραφα της Ελλάδας, του Αγίου Όρους και του εξωτερικού. Τελευταία κριτική έκδοση όλων αυτών των κειμένων πραγματοποίησε ο Jan Olof Rosenqvist από την αγιογραφική συλλογή του Αγίου Ευγενίου του Κώδικα 154 της Μονής Διονυσίου του Αγίου Όρους.

Ο Μητροπολίτης Τραπεζούντας Χρύσανθος Φιλιππίδης, μετέπειτα αρχιεπίσκοπος Αθηνών, σημειώνει ότι «επείχεν ο άγιος την αυτήν θέσιν και τιμήν, ην είχεν εν Θεσσαλονίκη ο πολιούχος αυτής μεγαλομάρτυς Δημήτριος, ομοιάζων αυτώ κατά τα θαύματα, το ζωηρόν βλέμμα, την εκπεμπομένην εκ της όψεως αυτού γαλήνην και την ανάβλυσιν του μύρου εκ της μυρορόου σορού».

Ο ναός και η μονή του Αγίου Ευγενίου στην Τραπεζούντα ενισχύθηκε από τους βυζαντινούς αυτοκράτορες καθώς και τους αυτοκράτορες της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας. Μάλιστα ο πρώτος αυτοκράτορας της Τραπεζούντας ο Αλέξιος Α΄ (1204-1222), αμέσως μόλις ίδρυσε την Αυτοκρατορία του, στέφθηκε συμβολικά στο ναό του Αγίου Ευγενίου.

Εξάλλου στη μονή του Αγίου Ευγενίου πρωτολειτούργησε η φημισμένη αστρονομική σχολή της Τραπεζούντας με τους φημισμένους αστρονόμους και μαθηματικούς Κωνσταντίνο Λουκίτη, Γρηγόριο Χιονιάδη και τον ιερέα Μανουήλ. Σε μια εσωτερική αυτοκρατορική διαμάχη για την κατάληψη της εξουσίας, ο ναός καταστράφηκε το 1340 και έτσι η αστρονομική σχολή μεταφέρθηκε στο ναό της Αγίας Σοφίας. Ο ναός του Αγίου Ευγενίου αποκαταστάθηκε στα χρόνια του σημαντικότερου τραπεζούντιου αυτοκράτορα Αλεξίου Γ΄(1349-1390). Ο ίδιος άλλωστε στέφθηκε αυτοκράτορας στο ναό αυτό την ημέρα της εορτής του Αγίου Ευγενίου στις 21 Ιανουαρίου 1349 και στον ίδιο ναό παντρεύτηκε τη Θεοδώρα Κατακουζηνού στις 20 Σεπτεμβρίου του 1351.

Μετά την άλωση της Τραπεζούντας το 1461, ο σουλτάνος Μωάμεθ Β΄ μετέτρεψε το ναό του Αγίου Ευγενίου σε τζαμί και πήρε το όνομα τέμενος της νέας ή πρώτης Παρασκευής (Yeni Cuma), επειδή προσευχήθηκε εκεί ο σουλτάνος την πρώτη Παρασκευή μετά την άλωση της Τραπεζούντας. Οι τοιχογραφίες του ναού καλύφθηκαν με κονίαμα ενώ οι χριστιανοί εκδιώχθηκαν στα εξώτειχα.

Η λαϊκή αφήγηση έχει διασώσει πλήθος θαυμάτων του Αγίου Ευγενίου που έσωσαν την πόλη της Τραπεζούντας από επιδρομές και ασθένειες, αλλά η ευεργετική του παρέμβαση διασώζεται και σε διηγήσεις θαυμάτων μεμονωμένων προσώπων. Το γεγονός αυτό των θαυμάτων ενδυνάμωσε την πίστη του και τη λατρεία των κατοίκων της Τραπεζούντας προς τον Άγιο Ευγένιο.

Εξάλλου και τα νομίσματα της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας είχαν τη μορφή του Αγίου Ευγενίου. Ο τύπος αυτός των νομισμάτων, που στη μια πλευρά είχε τη μορφή του αυτοκράτορα, που έκοψε το νόμισμα και στην άλλη πλευρά είχε τη μορφή του πολιούχου άγιου, ήταν ο τύπος των νομισμάτων που καθιερώθηκε στην Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας με ελάχιστες εικονογραφικές παραλλαγές.

Η γιορτή του Αγίου Ευγενίου εορταζόταν την 21η Ιανουαρίου ημέρα του μαρτυρίου του. Από τον 9ο αιώνα όμως, την εποχή της αρχιερατείας του τραπεζούντιου Αθανασίου Δαιμονοκαταλύτη, καθιερώθηκε να γιορτάζεται και η ημέρα των γενεθλίων του που είναι στις 24 Ιουνίου.

Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος: Από την ιστορία στη σημειολογία του προτύπου

Στη Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Όρους σώζεται ένα εξαίσιο καλλιτεχνικό χειρόγραφο του 1346 που βρισκόταν στη Μονή του Αγίου Ευγενίου, ενώ στη Μονή Διονυσίου υπάρχει μια τοιχογραφία του Αγίου.

Το 1916 χρονιά κατά την οποία η Τραπεζούντα καταλήφθηκε από ρωσικά στρατεύματα διοργανώθηκε αρχαιολογική αποστολή με συντονιστή τον ακαδημαϊκό Θεόδωρο Ουσπένσκι. Εκτός των άλλων ναών στην Τραπεζούντα η αποστολή εργάστηκε και στο ναό του Αγίου Ευγενίου. Οι Ρώσοι επιστήμονες βρήκαν στο άγιο βήμα του ναού οστά σκεπασμένα από μια πλάκα. Ο Ουσπένσκι υπέθεσε ότι αυτά ανήκαν στον Άγιο Ευγένιο και τους συναθλητές του, τα οποία οι μοναχοί της Μονής μετακόμισαν από τη λάρνακα και τα έκρυψαν από τους Τούρκους στο ιερό βήμα του ναού. Ο ίδιος αναφέρει ότι παρέδωσε τα οστά στη Μητρόπολη Τραπεζούντας, γεγονός που διαψεύδεται από τον Μητροπολίτη Τραπεζούντας Χρύσανθο. Ο Ουσπένσκι του απέκρυψε την εύρεση των λειψάνων και πιθανολογείται ότι φυγαδεύτηκαν στη Ρωσία. Γνωρίζουμε μόνο ότι η λειψανοθήκη του Αγίου Κανίδιου, που περιέχει το χέρι του, μεταφέρθηκε το 1924 στο χωριό Λιποχώρι της Έδεσσας. Επίσης, ένα μέρος από το λείψανο του Αγίου Ευγενίου σώζεται στον μητροπολιτικό ναό της Καλαμαριάς.

Ο ποντιακός Ελληνισμός τίμησε και συνεχίζει να τιμά κάθε χρόνο τη μνήμη του πολιούχου του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντίου και να εμπνέεται από την θαυματουργική του δράση. Αυτή η τιμή στο σύμβολο αυτό του Ποντιακού Ελληνισμού μας οδηγεί στο δεύτερο μέρος αυτής της ομιλίας και ας δούμε πώς μπορεί και γιατί πρέπει ο Άγιος Ευγένιος να λειτουργεί ως πρότυπο, ή πιο σωστά, ως ένα από τα πρότυπά μας.

Το πρότυπο δηλώνει μια κίνηση, έναν δυναμισμό. Αυτή η κίνηση είναι η μίμηση του προτύπου. Και σε τι μας καλεί να τον μιμηθούμε ο Άγιος Ευγένιος; Αυτό που μας θυμίζει εναργώς ο βίος του Αγίου είναι η ξεκάθαρη αντίδραση στα δεσμά του ψεύδους, που ενδυόμενα έναν αληθοφανή μανδύα- επιχειρούν να μας παρασύρουν στον όλεθρο και την καταστροφή. Αυτά τα δεσμά λοιπόν, αυτά τα είδωλα, μας καλεί ο Άγιος να σπάσουμε και να ελευθερώσουμε έτσι την ύπαρξη μας από τα βαρίδια της ψευτιάς του ολοκληρωτισμού και της αφομοίωσης.

Ας φανταστούμε τη λατρεία του Μίθρα εκείνης της εποχής ως μια θρησκεία που προσπαθούσε να επικρατήσει και να καταστεί η μοναδική θρησκεία του γνωστού τότε κόσμου. Ας φανταστούμε τώρα την ισοπεδωτική λειτουργία της παγκοσμιοποίησης. Είναι ο στραγγαλισμός των ιδιαίτερων πολιτισμικών στοιχείων των διαφόρων εθνοτοπικών ομάδων. Πού είναι η ομορφιά του ψηφιδωτού που δημιουργούν οι διάφοροι πολιτισμοί των λαών; Αντί μιας ποικιλομορφίας στην σημερινή πραγματικότητα έχουμε έναν τρόπο ντυσίματος, μια διατροφή, μια γλώσσα κοινής συνεννόησης -η σημερινή lingua franca είναι τα αγγλικά-, στο διαδίκτυο τείνουν να κυριαρχήσουν τα greeklish, μια επικίνδυνη παγίδα στην οποία πέφτουμε συχνά. Τα οικονομικά κίνητρα πάνω στα οποία είναι δομημένη η λειτουργία της παγκοσμιοποίησης δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για πνευματικές ευαισθησίες και μάλιστα διαφορετικών πολιτισμών.

Από την άλλη μεριά ας αναλογιστούμε τώρα για λίγο ποια είναι τα σύγχρονα πρότυπα που προβάλλονται ως αξίες ικανές να νοηματοδοτήσουν τη ζωή μας. Τραγουδιστές, ηθοποιοί, ποδοσφαιριστές, τελευταία και μάγειρες. Χωρίς να υποβαθμίζει κανείς τη σημασία και την κοινωνική λειτουργία της κάθε εργασίας, δεν μπορεί να θεωρεί ότι οι παραπάνω μπορούν να γίνουν οι οδοδείκτες για την πορεία μιας κοινωνίας. Με άλλα λόγια έχουν χαθεί σήμερα τα πρότυπα του πνευματικού κόσμου, της επιστήμης και της τέχνης, όπου η κατάκτηση μιας θέσης στην κοινωνία δεν είχε να κάνει με την κατάκτηση μιας θέσης στο πανεπιστήμιο για παράδειγμα. Ποιος δεν έχει άλλωστε αγανακτήσει με το νεποτισμό που κυριαρχεί στο ελληνικό πανεπιστήμιο σήμερα; Μιλάμε για πρότυπα που διδάσκουν ένα τρόπο ζωής, που σου μαθαίνουν ότι για να πετύχεις έναν σκοπό θέλει κόπο και χρόνο, πρότυπα που σου μαθαίνουν ότι χρειάζεται επιμονή και υπομονή, τόλμη και ευγένεια στους τρόπους, χωρίς να απαιτείς, ούτε όμως και να επαιτείς. Πρότυπα που σου μαθαίνουν το θάρρος αλλά όχι το θράσος. Πρότυπα λοιπόν που μας μαθαίνουν πώς να γινόμαστε χρήσιμοι στην κοινωνία και στον συνάνθρωπο μας. Τέτοιο πρότυπο μπορεί να αποτελέσει ο Άγιος Ευγένιος.

Εάν αποδεχτούμε την πρόκληση που συμβολίζει το πρότυπο, στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Άγιος Ευγένιος, σημαίνει ότι μεταστρέφουμε τη στοχοθεσία και τον τρόπο της ζωής μας. Γινόμαστε και εμείς αγωνιστές της αλήθειας. Ουσιαστικά δηλαδή όλες οι αξίες που πηγάζουν από το πρότυπο εγκεντρίζονται στην καθημερινότητα μας.

Αφού λοιπόν η μίμηση του προτύπου μπορεί να μας οδηγήσει ψηλότερα, τότε γιατί δεν ακολουθούμε αυτούς τους νέους κανόνες ζωής που πηγάζουν από αυτά τα σύμβολα; Απλούστατα, γιατί ο επικείμενος ενστερνισμός μιας ανάλογης με το πρότυπο μας ζωής, σημαίνει ότι πρέπει να ξεβολευτούμε. Πρέπει να κουραστούμε και πρέπει συνεχώς ν’ αγωνιζόμαστε. Εμείς όμως έχουμε μάθει στην ευκολία και στη βόλεψη. Λέμε στον εαυτό μας «μην αμφισβητείς το σύστημα». «Μην θυσιάζεσαι για τις απόψεις σου, ή για μια ανώτερη ιδέα», «εσύ θα σώσεις τον κόσμο, άσε να το κάνουν άλλοι», και άλλα τέτοια.

Δυστυχώς όμως το διακύβευμα γι’ αυτήν την βόλεψη είναι πολύ σημαντικότερο απ’ αυτό που μπορούμε ή προσπαθούμε να αντιληφθούμε. Το διακύβευμα της αποσιώπησης των προκλήσεων που μας δίνουν πρότυπα σαν το Άγιο Ευγένιο είναι το χάσιμο της πραγματικής ζωής, είναι μια τεράστια απώλεια οντολογικών διαστάσεων. Ακριβώς, όμως, επειδή δεν είναι μια απτή αισθητή πραγματικότητα δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό. Και το ότι δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό ή δεν είναι άμεση αυτή η απώλεια, είναι ίσως μια δικαιολογία για να μην αλλάζουμε. Είναι όμως το σαράκι μέσα μας που μας τρώει σιγά-σιγά και το αντιλαμβανόμαστε, όταν είναι πλέον πολύ αργά.

Έχει κανείς καμιά αμφιβολία πως της οικονομικής κρίσης προηγήθηκε μια υφέρπουσα και γι’ αυτό χρόνια, κρίση ηθική, πνευματική και πολιτική; Μια κρίση αξιών και προτύπων;

Ποιο είναι, όμως, το βαθύτερο αίτιο για την κρίση του σύγχρονου μοντέλου ζωής, τουλάχιστον στις δυτικές κοινωνίες; Ο Berdyaev, ένας θεολόγος και φιλόσοφος των αρχών του προηγούμενου αιώνα το έθεσε ξεκάθαρα, όταν ο ίδιος στεκόταν με απογοήτευση μπροστά στις αμετροέπειες της δικής του εποχής. «Ο άνθρωπος, έτσι που τον ξέραμε, έπαψε να είναι όχι μόνο μια υπέρτατη αξία, αλλά μια οποιαδήποτε αξία» σημείωνε ο φιλόσοφος.

Πράγματι, σήμερα έχουμε απαξιώσει τον άνθρωπο χάριν μιας ολοένα και πιο καταστροφικής ανάπτυξης. Το παράδειγμα του Αγίου Ευγενίου είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Μας καλεί να ορθώσουμε το ανάστημα μας στη σημερινή ισοπεδωτική ειδωλολατρία της παγκοσμιοποίησης και της ειδωλοποίησης του χρήματος ως μοναδικής αξίας στη σύγχρονη κοινωνία. Πρέπει να πείσουμε την κοινωνία ότι ρυθμιστές της ζωής μας δεν είναι μόνο οι οικονομικές αξίες. Γι’ αυτό πρέπει ν’ αναδείξουμε τις αξίες πολιτισμού που ενυπάρχουν στην παράδοσή μας. Όχι για ν’ αυτοδικαιωνόμαστε, αλλά γιατί πραγματικά αυτές οι αξίες του πολιτισμού μας είναι πανανθρώπινες και οικουμενικές.

Θεσμοί όπως η αργατεία, η συνοχή για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, η αγάπη για την πατρίδα, ο σεβασμός στους ηλικιωμένους, οι τράπεζες αίματος των σωματείων, που δηλώνει το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, η διατροφική αξία της ποντιακής κουζίνας, η αγάπη για την πρόοδο και τα γράμματα, ή στήριξη των οικονομικά ή και ψυχολογικά αδύναμων αδελφών μας είναι στοιχεία που ενυπάρχουν στον πολιτισμό μας και πρέπει να τα ξαναφέρουμε στην επιφάνεια. Είναι αυτή η μοναδική αίσθηση του ν’ ανήκεις σε μια μεγάλη οικογένεια που μοιράζεται το ίδιο αξιακό σύστημα, τα ίδια ιδανικά ακόμη και τους ίδιους καημούς. Το ζητούμενο λοιπόν σήμερα είναι ν’ ανακαλύψουμε εκ νέου τις αξίες πολιτισμού στην παράδοση των προγόνων μας.

Ναι του πρέπει η τιμή του Αγίου Ευγενίου. Οφειλόμενη η τιμή και προσκύνησις. Όμως η πραγματική τιμή του Αγίου είναι, όταν εμείς καθημερινώς είμαστε έτοιμοι να εξυψωθούμε στο ύψος των προτύπων μας και ποθούμε να τα μοιάσουμε. Αυτό σημαίνει να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία του προτύπου, να εξοπλιστούμε με δύναμη και κουράγιο για να είμαστε πάντοτε έτοιμοι για μια ομολογία και τέλος να πράξουμε συμφώνως με τις αξίες που το πρότυπο ορίζει. Σήμερα οι πολιτιστικοί φορείς έχουν μια σημαντική υποχρέωση. Αυτή η υποχρέωση συνίσταται στο ν’ αναδείξουν τις αξίες πολιτισμού που υπάρχουν στην παράδοση μας και να τις επαναφέρουν στο προσκήνιο.

Όπως λοιπόν ο Άγιος Ευγένιος έσπασε τα είδωλα της παγκοσμοιοπημένης θρησκείας εκείνης της εποχής, έτσι και εμείς κρατώντας τις παραδόσεις μας και τον ιδιαίτερο πολιτισμό μας καλούμαστε να σπάσουμε τα ασφυκτικά δεσμά της παγκοσμιοποίησης και της ισοπεδωτικής αφομοίωσης των διαφορετικών παραδόσεων καθώς και της ειδωλοποίησης του χρήματος. Η πολύ όμορφη γιορτή που διοργανώθηκε σήμερα εδώ στους Σιταγρούς δεν είναι τίποτα άλλο από μια υπόσχεση ότι με τη βοήθεια του πολιούχου Αγίου των Ποντίων, του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζουντίου, ο ποντιακός πολιτισμός και όλες οι αξίες που πηγάζουν απ’ αυτόν θα διασωθούν και θα διαδοθούν στις επόμενες γενεές νοηματοδοτώντας ουσιαστικά τη ζωή τους, τόσο ώστε ν’ αποτελέσουμε εμείς οι Πόντιοι αυτήν την μαγιά για την οποία μιλάει ο Μακρυγιάννης, από την οποία όλοι παίρνουν και πάντα μένει κάτι ακόμα.

* Ο Θεοδόσης Κυριακίδης είναι Διδάκτορας Νεότερης Ιστορίας.

Σχετικά θέματα

- Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Ευγένιος, ο πολιούχος της Τραπεζούντας

Ποδαρικό με... χορό και δεδομένη επιτυχία έκανε ο Π.Σ. Πατρίδας "Ευ. Χωραφάς" (Βίντεο - Φωτο)

Ποδαρικό με... χορό και δεδομένη επιτυχία έκανε ο Π.Σ. Πατρίδας "Ευ. Χωραφάς" (βίντεο - φώτο)
Ποδαρικό με... χορό και δεδομένη επιτυχία έκανε ο Π.Σ. Πατρίδας "Ευ. Χωραφάς" (βίντεο - φώτο)

Με την αναμενόμενη μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε ο πρωτοχρονιάτικος χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Πατρίδας "Ευ. Χωραφάς" και της ποδοσφαιρικής ομάδας του χωριού, το βράδυ της Πρωτοχρονιάς του 2017, στο κέντρο "Σείριος".

Ο χώρος αποδείχθηκε πολύ μικρός για να χωρέσει όλους όσοι ήθελαν να παραστούν, ενώ η προσέλευση του κόσμου γινόταν μέχρι αργά μετά τα μεσάνυχτα και κανένα τραπέζι δεν έμενε άδειο...

Στην αρχή της βραδιάς, παρουσιάστηκαν χοροί από τα χορευτικά σχήματα του συλλόγου, ενώ τον κόσμο καλωσόρισε ο πρόεδρος του "Ευ. Χωραφάς", Αντώνης Καγκελίδης, ευχαριστώντας για την ένθερμη στήριξη όλου του κόσμου. 


Επίσης, τιμήθηκαν τρία άτομα που έχουν προσφέρει πολλά στην Πατρίδα, στον Σύλλογο και την ποντιακή παράδοση, ο Νίκος Ξανθόπουλος από την Αλεξάνδρεια, ο Υπάτης Χατζίδης από την Πατρίδας και ο δραστήριος εφημέριος της Πατρίδας π. Διονύσιος Συρόπουλος. 

Ανάμεσα στους εκατοντάδες που έδωσαν το "παρών" στην βραδιά, ήταν ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης, ο αντιδήμαρχος Στέλιος Ασλάνογλου, ο δικηγόρος - πολιτευτής της ΝΔ Τάσος Μπαρτζώκας, δημοτικοί σύμβουλοι (Ορφανίδης, Γαϊτάνου, Σουμελίδης, Γουλτίδης κ.α.) πρόεδροι και μέλη ποντιακών και μη σωματείων (Παύλος Σαρημιχαηλίδης από την ΕΛΒ, Φώτης Φανιάδης από την ΕΛΠΝ, Βασίλης Δημητριάδης και Δώρα Μπαλτατζίδου από την "Μίεζα" κ.α.).


Πηγή: InVeria

Με την Ποντιακή σημαία ψηλά πανηγύρισε στο Τόκυο!

Με την Ποντιακή σημαία ψηλά πανηγύρισε στο Τόκυο!
Με την Ποντιακή σημαία ψηλά πανηγύρισε στο Τόκυο!


Μεγάλη χαρά και ικανοποίηση ήταν για την Βιολέττα Καλαϊδοπούλου ο αγώνας της στο Τόκυο της Ιαπωνίας πριν λίγες ώρες.

Η Βιολέττα έκανε εκεί στα πλαίσια του πρωτοποριακού ιαπωνικού τουρνουά SEIZA την πρώτη της νίκη σε αγώνα μικτών πολεμικών τεχνών στο ντεμπούτο της.

Η Β. Καλαϊδοπούλου κέρδισε με υποταγή την αντίπαλό της Radha Manandhar. Μάλιστα αυτό που ξεχώρισε μετά το ματς στην Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου ήταν ο πανηγυρισμός της με την Ποντιακή Σημαία στον χώρο των αγώνων.

Πηγή: Ufight

Ετήσιος χορός Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα «Ο Πόντος»

Ετήσιος χορός Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα «Ο Πόντος»
Ετήσιος χορός Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα «Ο Πόντος»

Ο Ποντιακός Λαογραφικός Σύλλογος Λευκώνα Σερρών «Ο Πόντος» διοργανώνει τον ετήσιο χειμερινό του χορό, και προσκαλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017 στις 20:30, στο κέντρο «Σέρρες Παλλάς».

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
- Δημήτρης Καρασαββίδης λύρα - τραγούδι,
- Γιάννης Γκόσιος, τραγούδι,
- Αβραάμ Γκόσιος, λύρα
- Γιάννης Πολυχρονίδης, νταούλι.

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Πλατέος Ημαθίας "Κομνηνοί"

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Πλατέος Ημαθίας "Κομνηνοί"
Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Πλατέος Ημαθίας "Κομνηνοί"

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στο Σύλλογο Ποντίων Πλατέος Ημαθίας "Κομνηνοί" μετά και τις τελευταίες εκλογές που πραγματοποιήθηκαν.

Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Λάζαρος Τσιπλακίδης
Αντιπρόεδρος: Σάββας Ανδρονικίδης
Γεν. Γραμματέας: Μαρία Τσακμακίδου
Γραμματέσς Β': Μαρία Χριστοφορίδου
Ταμίας: Χριστίνα Ανατολίτου
Υπ. Δημ. Σχέσεων: Αλέξανδρος Μερτζανίδης
Υπ. Ιματιοθήκης: Σουλτάνα Σκεντερίδου
Αν. μέλος: Κυριακή Τοπουζίδου

Εξελεγκτική επιτροπή: Θωμάς Φιλιππόπουλος, Αναστασία Τσοπουρίδου.

Την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτα της, κόβει η Ένωση Ποντίων Ζωγράφου

Την Πρωτοχρονιάτικη Βασιλόπιτα της, κόβει η Ένωση Ποντίων Ζωγράφου 

Η Ένωση Ποντίων Ζωγράφου προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της, το Σάββατο 21 Ιανουαρίου και ώρα 7:30 μ.μ., στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης βασιλόπιτας για το έτος 2017. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του συλλόγου (Σειλιστρίας 25 & Ινδού).

Η Ένωση εύχεται σε όλα τα μέλη και τους φίλους μας υείαν, ευλοίαν και καλοχρονίαν.

Τη μνήμη του Αγ. Ευγενίου θα τιμήσουν οι Πόντιοι της Σύρου

Τη μνήμη του Αγ. Ευγενίου θα τιμήσουν οι Πόντιοι της Σύρου
Τη μνήμη του Αγ. Ευγενίου θα τιμήσουν οι Πόντιοι της Σύρου

Ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου "Ο Εύξεινος Πόντος" ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι θα τιμήσει τη μνήμη του Αγίου Ευγενίου από την Τραπεζούντα, προστάτη του συλλόγου, την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017, στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων στο Μάννα.

Μικρή αναφορά στη ζωή του αγίου θα πραγματοποιηθεί από τον αντιπρόεδρο του συλλόγου κ. Μάνο Τελώνη. Θα ακολουθήσει κέρασμα από το σύλλογο.

Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. πραγματοποιεί η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας

Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. πραγματοποιεί η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας
Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. πραγματοποιεί η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας καλεί τα μέλη της στην ετήσια Γενική Συνέλευση με εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου, την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017 και ώρα 6:00 μ.μ. στα γραφεία του Συλλόγου μας, Αθηνάς 35. Θα προηγηθεί η κοπή της βασιλόπιτας.

Όσες επιθυμούν να θέσουν υποψηφιότητα, καλούνται να το δηλώσουν μέχρι την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017.

Οι «Αργοναύτες – Κομνηνοί» τιμούν τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο και κόβουν την Βασιλόπιτά τους

Οι «Αργοναύτες – Κομνηνοί» τιμούν τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο και κόβουν την Βασιλόπιτά τους
Οι «Αργοναύτες – Κομνηνοί» τιμούν τον Άγιο Ευγένιο τον Τραπεζούντιο και κόβουν την Βασιλόπιτά τους

Ο Σύλλογος Ποντίων «Αργοναύται - Κομνηνοί» προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να τιμήσουν με την παρουσία τους την εκδήλωση που διοργανώνει την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 για την εορτή του προστάτη του, Αγίου Ευγενίου και για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Πίτας.

Πρόγραμμα εκδήλωσης

9:00 Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Καλλιθέας:
Εορταστική δοξολογία για τον Προστάτη Άγιο του Συλλόγου, Άγιο Ευγένιο, με παρουσία μελών του χορευτικού συγκροτήματος και ομιλία για τον βίο του Αγίου από τον φιλόλογο – ιστορικό κ. Χρήστο Ανδρεάδη, με την καθιερωμένη αρτοκλασία.
11:00 Κεντρική Αίθουσα Εκδηλώσεων Συλλόγου «Άγγελος Δεληγιώργης», Προσέλευση
11:30 Ποντιακά πρωτοχρονιάτικα κάλαντα από τα μέλη του χορευτικού συγκροτήματος του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται – Κομνηνοί»
11:40 Χαιρετισμός με Ευχές για το Νέον Έτος 2017, από τον Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί», κ. Θεόφιλο Καστανίδη
12:00 Μουσικό πρόγραμμα από την νεοσύστατη ορχήστρα του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται – Κομνηνοί», Υπεύθυνος Ορχήστρας: κ. Ηλίας Αβραμίδης
12:30 Κοπή Πρωτοχρονιάτικης Πίτας Συλλόγου
13:00 Ποντιακοί χοροί από το χορευτικό συγκρότημα του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται – Κομνηνοί»
Υπεύθυνος Χοροδιδάσκαλος: Κωνσταντίνος Σαββινίδης, Λύρα – τραγούδι: Ηλίας Αβραμίδης, Νταούλι: Κυριάκος Τσάτσος
13:30 Τέλος Εκδήλωσης

Την εκδήλωση παρουσιάζει η Χριστίνα Αβραμίδου.

Κοπή πίτας για το Σύλλογο Μικρασιατών Ποντίων και Αρμενίων Σητείας

Κοπή πίτας για το Σύλλογο Μικρασιατών Ποντίων και Αρμενίων Σητείας
Κοπή πίτας για το Σύλλογο Μικρασιατών Ποντίων και Αρμενίων Σητείας

Ο Σύλλογος Μικρασιατών Ποντίων και Αρμενίων Σητείας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση που πραγματοποιεί την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 στις 11:30 π.μ. στην αίθουσα Μελίνα Μερκούρη του Πολύκεντρου του Δήμου Σητείας και περιλαμβάνει:

- Καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο του Συλλόγου.
- Κοπή Βασιλόπιτας κατά τα Μικρασιατικά έθιμα.
- Απονομή επαίνων σε καλόβαθμους αλλοδαπούς μαθητές λυκείων Σητείας λαμβάνοντες υπόψη τη ρήση του Ισοκράτη «… και μάλλον Έλληνας καλείσθαι τους της παιδεύσεως της ημετέρας ή τους της κοινής φύσεως μετέχοντας (Έλληνες θα πρέπει να ονομάζουμε όσους μετέχουν της Ελληνικής παιδείας και μόρφωσης)…»
- Συγκέντρωση προσφερομένων 5λιτρων ελαιολάδου για την «Κιβωτό του κόσμου», την τέταρτη παγκοσμίως και πρώτη πανελλαδικά ΜΚΟ της χώρας μας.
- Μικρή δεξίωση στο Μπαρ της αίθουσας.

Ιερά πανήγυρις προς τιμήν του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου



Ο Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής Ν. Καλλικράτειας πραγματοποιεί Ιερά Πανήγυρη προς τιμή του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017.

Συγκεκριμένα στις 5:20 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί υποδοχή λειψάνων ενώ στις στις 5:30 μ.μ. θα τελεστεί εσπερινός.

Στη συνέχεια και σε συνεργασία με τα ποντιακά σωματεία της Ανατολικής Θεσ/νίκης, Θέρμης, Λακκώματος, Μεσημερίου, Αγ. Αντωνίου, Μονοπηγάδου και Πετραλώνων θα ακολουθήσει ομιλία με ομιλητή τον κ. Αβραάμ Κωστίδη.

Επίσης το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017, στις 7:15 π.μ., θα πραγματοποιηθεί Όρθρος και Θεία Λειτουργία.

Κόβει την Βασιλόπιτα της, η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Κόβει την Βασιλόπιτα της, η Ένωση Ποντίων Πιερίας
Κόβει την Βασιλόπιτα της, η Ένωση Ποντίων Πιερίας

H Ένωση Ποντίων Πιερίας καλεί τα μέλη και τους φίλους του Συλλόγου να παραστούν στην κοπή της βασιλόπιτας, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017 και ώρα 6.00 μ.μ. στα γραφεία του Συλλόγου (Μητρ. Τραπεζούντας Χρύσανθου)

Κοπή Βασιλόπιτας στον Ποντιακό Σύλλογο Καλλιθέας Συκεών

Κοπή Βασιλόπιτας στον Ποντιακό Σύλλογο Καλλιθέας Συκεών
Κοπή Βασιλόπιτας στον Ποντιακό Σύλλογο Καλλιθέας Συκεών 

Ο πρόεδρος κ. Τελλίδης Ιωάννης και το Δ.Σ. του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017 στις 19:30 στην αίθουσα του συλλόγου, Ζαχ. Γουναρίδη 1, Συκιές.

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2017

Ξεφεύγουν οι Τούρκοι! Νέα σχέδια για την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας!

Τα σχέδια των Τούρκων για την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας

Η προσβλητική συμπεριφορά των Τούρκων απέναντι σε μνημεία της Ιστορίας και του Πολιτισμού μας, συνεχίζεται χωρίς καμία αντίδραση από την Ελλάδα ή τη Διεθνή Κοινότητα.

Σε άρθρο που δημοσιεύει σήμερα η ιστοσελίδα Hurriyet daily news, αναδημοσιεύεται άρθρο του κρατικού πρακτορείου ειδήσεων Ανατολή (Anadolou).

Σύμφωνα με το άρθρο:
"Η Αγία Σοφία,  που άνοιξε ως τόπος λατρείας 2013 μετά από 52 χρόνια λειτουργίας ως Μουσείο θα πρέπει να αποκατασταθεί."

Τι σημαίνει όμως αποκατάσταση αλά τουρκικά;

"Στο πλαίσιο της αποκατάστασης, το σύστημα προστασίας το οποίο χρησιμοποιείται για την κάλυψη των τοιχογραφιών θα αφαιρεθεί, ενώ ένα άλλο, ηλεκτρονικό σύστημα θα τοποθετηθεί μπροστά από τα τείχη για να καλύψει την βυζαντινής εποχής χριστιανική ζωγραφική, κατά τη διάρκεια των λατρευτικών τελετών.

Η διαδικασία αποκατάστασης, η οποία αναμένεται να κοστίσει 2 εκατομμύρια τουρκικές λίρες, θα ξεκινήσει κάποια στιγμή φέτος.


Ο επαρχιακός διευθυντής των ιδρυμάτων στην Τραπεζούντα, Ισμέτ Calik, είπε ότι το τζαμί (εννοεί πάντα την Αγία Σοφία Τραπεζούντας), το οποίο μετονομάστηκε σε Κεντρικό Τέμενος Τραπεζούντας, μετά το άνοιγμα για τη λατρεία, ήταν ένα από τα πιο τουριστικά μέρη της επαρχίας.

«Όταν πιέζουμε το κουμπί, όλες οι τοιχογραφίες θα γίνει αόρατες ... Έτσι, οι άνθρωποι θα είναι σε θέση να προσκυνήσουν χωρίς καμία επιρροή από πίνακες ζωγραφικής», είπε.

Ο Calik είπε επίσης ότι το τζαμί θα έχει αποκατασταθεί στην αρχική του μορφή.

«Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε το τζαμί ανοιχτό κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αποκατάστασης. Κλείνοντας το τζαμί σε επισκέψεις [δημιουργείται αναστάτωση]. Γι 'αυτό θα παραμείνει μερικώς ανοιχτό», είπε, σημειώνοντας πως και η Μονή της Σουμελά έχει κλείσει για αποκατάσταση.

Η Αγία Σοφία χτίστηκε στην Τραπεζούντα κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Μανουήλ Α 'μεταξύ 1238 και 1263. Μετά Μωάμεθ Β' κατέλαβαν την πόλη το 1461, η εκκλησία ήταν πιθανό μετατράπηκε σε τζαμί και τοιχογραφίες της καλύφθηκαν με ασβέστη."

Αυτά αναφέρει το προκλητικό δημοσίευμα. Μήπως πρέπει επιτέλους να αντιδράσουμε;

Πηγή: Black Sea News

Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ελλήνων Ποντίων Κύπρου & Σωματείο Κέντρο Νεότητας «Παναγία Σουμελά»

Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ελλήνων Ποντίων Κύπρου & Σωματείο Κέντρο Νεότητας «Παναγία Σουμελά»
Νέο Δ.Σ. για την Ένωση Ελλήνων Ποντίων Κύπρου & Σωματείο Κέντρο Νεότητας «Παναγία Σουμελά»

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Ένωση Ελλήνων Ποντίων Κύπρου & Σωματείο Κέντρο Νεότητας «Παναγία Σουμελά».

Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Γιώργος Κυζιρίδης, 
Αντιπρόεδρος: Μανώλης Μεσβελιάνης,
Γεν. Γραμματέας: Ιλόνα Ανθιμιάδου,
Ταμίας: Ελένη Σιμόνοβα, 
Μέλος Θεόδωρος Χατζίδης.

Αν. μέλη: Μαρία Σιδηροπούλου, Έλενα Καρυπίδου και Ζήνα Πετρίδη.

Εορτασμός Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου στα Κομνηνά Εορδαίας

Εορτασμός Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου στα Κομνηνά Εορδαίας
Εορτασμός Αγίου Ευγενίου του Τραπεζούντιου στα Κομνηνά Εορδαίας

Όλα είναι έτοιμα στα Κομνηνά Εορδαίας, από τον Προϊστάμενο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αρχιμανδρίτη Γερβάσιο και από το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο, για τον εορτασμό κατά το διήμερο 20 και 21-1-2017 για τον εορτασμό του Αγίου Μάρτυρος Ευγενίου του Τραπεζουντίου, στον οποίο είναι αφιερωμένο το κάτω μέρος της εκκλησίας.

Την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017 και ώρα 4 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν ο Εσπερινός και η Αρτοκλασία, ενώ το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017 θα τελεστεί η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία, υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. Θεοκλήτου.

Όσοι παρευρεθούν στις διήμερες θρησκευτικές εκδηλώσεις, θα έχουν την ευκαιρία να προσκυνήσουν τα Άγια Λείψανα του Μάρτυρος Ευγενίου, που φυλάσσονται στον Ιερό Ναό.

Πηγή: e-Ptolemeos