Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2017

Συνεχίζεται το προσκύνημα της εικόνας της Παναγίας Σουμελά στην Κατερίνη

Συνεχίζεται το προσκύνημα της εικόνας της Παναγίας Σουμελά στην Κατερίνη
Συνεχίζεται το προσκύνημα της εικόνας της Παναγίας Σουμελά στην Κατερίνη

Πολλοί πιστοί προσέρχονται καθημερινά στον Ιερό Ναό Αγίου Σάββα Κατερίνης, όπου εναποτέθηκε σε προσκύνημα η ιερή και ιστορική εικόνα της Παναγίας Σουμελά, την οποία μετέφερε την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.

Την Κυριακή 22 Οκτωβρίου το πρωί τελέστηκε ο Όρθρος και Αρχιερατική Θ. Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεωργίου.


Μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας, πραγματοποιήθηκε υπαίθρια εορταστική εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν τοπικοί Πολιτιστικοί Σύλλογοι, όπως ο Ποντιακός Σύλλογος «Παναγία Σουμελά» και ο Σύλλογος «Μελωδοί της Παράδοσης».

Στον Ιερό Ναό Αγίου Σάββα καθημερινά τελούνται όλες οι τακτές ιερές ακολουθίες, όπως πολλές έκτακτες, όπως Παρακλήσεις, Χαιρετισμοί κ.ά.

Η ιερή εικόνα θα παραμείνει μέχρι την Παρασκευή 27 Οκτωβρίου, οπότε και θα αναχωρήσει για το θρονί της στο Βέρμιο Όρος.

Σχετικά θέματα

Ποντιακές φορεσιές για τους μικρούς της χορευτές ετοιμάζει η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας

Ποντιακές φορεσιές για τους μικρούς της χορευτές ετοιμάζει η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας
Ποντιακές φορεσιές για τους μικρούς της χορευτές ετοιμάζει η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας

της Δέσποινας Φωστηροπούλου

Το σημαντικότερο για εμάς, εκτός από το να κρατάμε άσβεστη τη φλόγα της παράδοσης, είναι να κάνουμε τα μικρά μας σωστά μέλη της κοινωνίας του αύριο. Χθες, λοιπόν, η Σοφία Υφαντίδου, ένα δικό μας κορίτσι από την Ημαθία, πρωταθλήτρια με παγκόσμιες διακρίσεις στο έπταθλο, μας τίμησε με την παρουσία της συνοδευόμενη από τον προπονητή της κ. Μηνά Κυριάκο. Η Σοφία, με πρόσχαρη διάθεση μίλησε με τους μικρούς μας χορευτές για τις αξίες του αθλητισμού και της σωστής διατροφής στη ζωή μας, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον όλων.

Παράλληλα, κοινοποιήθηκε στους γονείς μια όμορφη κίνηση για τη δημιουργία παιδικών φορεσιών. Με πρωτοβουλία των χοροδιδασκάλων Μαρίας Δεμερτζίδου και Βαγγέλη Ιντζεβίδη αλλά και των υπεύθυνων τμημάτων Ελπίδας Κιατικίδου, Ζωής Κουρούκα και Βάγιας Παναγιωτίδου, δημιουργήθηκε ένας μικρός κουμπαράς με τον μεγάλο σκοπό να ραφτούν παιδικές φορεσιές για τα πολύ μικρά μας που δε στερούνται χορευτικής ψυχής αλλά, δυστυχώς, στερούνται ενδυμασίας. Ας θυμόμαστε τα λόγια ενός γέροντα: «Όταν οι πολλοί βάζουνε λίγο, γίνεται πολύ!».

Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι την Κυριακή 29 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί το καθιερωμένο μας «Παρακάθ». Είναι μια Κυριακή που την περνάμε με τη μεγάλη μας οικογένεια, την οικογένεια της Λέσχης. Στο μουσικό πρόγραμμα θα μας συνοδέψουν ο δικός μας Γιάννης Τσανασίδης, δάσκαλος λύρας της Λέσχης με την εξαιρετική Νατάσα Τσακηρίδου στο τραγούδι, καθώς επίσης και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο νέος δάσκαλος για τα μικρά μας τμήματα πάνω στο ποντιακό τραγούδι. Μέλη και φίλοι της Λέσχης παίρνουμε μαζί φαγητό και καλή διάθεση κι ερχόμαστε να γλεντήσουμε στο πολιτιστικό μας κέντρο στην οδό Λ. Πορφύρα 1 και ώρα 13:00, όπως παλιά!

Ταξιδεύοντας στον Πόντο με τη μουσική

Ταξιδεύοντας στον Πόντο με τη μουσική
Ταξιδεύοντας στον Πόντο με τη μουσική

Jim Claven
Απόδοση: Ζωή Θωμαΐδου

Μια μοναδική συναυλία που μετέφερε τη μουσική παράδοση του Πόντου στην Αυστραλία, είχε την ευκαιρία να απολαύσει την περασμένη εβδομάδα το κοινό της Μελβούρνης.

Ο λόγος για την εμφάνιση των Θεσσαλονικιών, Χρήστου Καλιοντζίδη και Αντώνη Πιλαλίδη, στο Ελληνικό Κέντρο, με τη συνοδεία ντόπιων καλλιτεχνών.

Η άφιξή τους στην Αυστραλία έγινε μετά από πρόσκληση της Ποντιακής Εστίας, πιστή στην παράδοσή της να φέρνει τα καλύτερα μουσικά δείγματα του Πόντου στον ελληνισμό της διασποράς.

Οφείλω να ομολογήσω ότι αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο στη συναυλία τους ήταν η τεχνική, ο τρόπος με τον οποίο πέτυχαν την αρμονική αλληλεπίδραση μεταξύ του τραγουδιού και των οργάνων, ιδιαίτερα της ποντιακής λύρας και των κρουστών.

Το μουσικό μας ταξίδι ξεκίνησε με τη λύρα του Χρήστου, με τη μελωδική φωνή του Αντώνη σαν φυσικό επακόλουθο να περιγράφει την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, το ορεινό της τοπίο και τις ιστορίες αγάπης και απώλειας που έχουν καταγραφεί σε αυτήν ανά τα χρόνια.

Λίγες ημέρες μετά τη συναυλία, είχα την τύχη να γνωρίσω από κοντά και να συνομιλήσω με το καλλιτεχνικό δίδυμο.

Μπορεί να έχουν γεννηθεί στη Θεσσαλονίκη, όμως η ιστορία του Χρήστου και του Αντώνη συνδέεται με αυτήν της διασποράς του Πόντου και της Μικράς Ασίας, με τις οικογένειές τους να έχουν ξεριζωθεί από τις πατρίδες τους κατά την Μικρασιατική Καταστροφή, αναζητώντας νέο τόπο εγκατάστασης σε πόλεις και χωριά της Μακεδονίας.

Η οικογένεια του Αντώνη από τη μεριά της μητέρας έχει καταγωγή από τα περίχωρα της Σμύρνης, ενώ και οι δύο συνδέονται μέσω των προγόνων τους με την Τραπεζούντα

Ακούγοντας τις ιστορίες τους, είναι ολοφάνερο πως η μουσική αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ταυτότητάς τους. Ο Αντώνης τραγουδά εδώ και χρόνια, ενώ για τον Χρήστο το "μικρόβιο" της μουσικής είναι... υπόθεση οικογενειακή! Ο παππούς του ήταν ψάλτης στην εκκλησία του χωριού του και ο πατέρας του επίσης μουσικός.

Το συμπέρασμά μου επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, λέγοντας μάλιστα ότι η μουσική συνιστά συνδετικό κρίκο με την μακρινή πατρίδα του Πόντου. Τα λόγια των τραγουδιών, τους μεταφέρουν στη γη των προγόνων τους. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι η μουσική έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να διατηρηθεί ζωντανή η ποντιακή διάλεκτος.

Αυτή η σύνδεση έρχεται έμπρακτα στην επιφάνεια όταν τους ρωτώ για το αγαπημένο τους τραγούδι. Μου αναφέρουν και οι δυο τον παραδοσιακό βουκολικό σκοπό 'μακρύν καϊτέ' που μεταφράζεται ως μεγάλη μελωδία. Έρχεται από το χωριό Ματσούκα, στην καρδιά του Πόντου μεταξύ Τραπεζούντας και Αργυρούπολης, και η ιστορία αναφέρει πως χρησιμοποιούνταν από τους βοσκούς καλώντας ο ένας τον άλλον, τις ημέρες που περνούσαν στα βουνά φυλάγοντας ζώα.

Το ορεινό τοπίο έχει κεντρική θέση στην οικογενειακή ιστορία του Χρήστου. Από τα στόματα των διωκόμενων προγόνων του έφτασαν στα αυτιά του μαρτυρίες, όπως αυτές των γυναικών του Πόντου που περνούσαν ώρες ατελείωτες δουλεύοντας στα βουνά, αρμέγοντας τις αγελάδες, προετοιμάζοντας το φαγητό για τον χειμώνα. Ήταν αυτές που διατηρούσαν ενωμένη την κοινότητα.

Ο Χρήστος μου μιλά ακόμη για το ιστορικό παρελθόν της περιοχής και την εγκατάσταση πληθυσμών στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας φτάνοντας μέχρι και τη γη της σημερινής Γεωργίας.

Η μουσική του Πόντου αντικατοπτρίζει την γεωμορφολογική ποικιλότητα και την πλούσια πολιτισμική κληρονομιά της περιοχής. Ενδεικτικό είναι ότι μουσικολόγοι έχουν εντοπίσει στοιχεία της ποντιακής μουσικής που προέρχονται από την περσική παράδοση και πράγματι ο Χρήστος μου αναφέρει ως παράδειγμα τις ομοιότητες στο σχήμα της ποντιακής λύρας και την τεχνική που χρησιμοποιείται για το παίξιμό της.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει αναμφίβολα η ποντιακή διάλεκτος. Τόσο πλούσια και ζωντανή, με ρίζες στα αρχαία ελληνικά και επιρροές που μαρτυρούν τους δεσμούς με τις γύρω περιοχές, για πολλούς αποτελεί πρόκληση να την κατανοήσουν ή πόσο μάλλον να τη μάθουν. 

Σύμφωνα με τον Χρήστο, ο μόνος τρόπος να τη μάθει κανείς είναι μέσω του τραγουδιού.

Όπως συμβαίνει με πολλά είδη παραδοσιακής ελληνικής μουσικής, η ποντιακή μουσική, αλλά και η κουλτούρα γενικότερα έχει επιβιώσει χάρη στην αφοσίωση των ανθρώπων, οι οποίοι και αντιστάθηκαν στις όποιες προσπάθειες επιβολής πολιτιστικής ομοιογένειας, που μάταια επιχείρησαν να καταπνίξουν τις διαφορετικές συνεισφορές που συνθέτουν την ελληνική κουλτούρα και παράδοση.

Το ίδιο επισημαίνει και ο ιστορικός Neal Ascherson γράφοντας για τη διατήρηση της ποντιακής κουλτούρας, από την ιστορική περιοχή του Πόντου, της Κωσταντινούπολης και της Ρωσίας έως τη σημερινή Ελλάδα και διασπορά ανά τον κόσμο, ως μια ιστορία επιβίωσης παρά τις αντιξοότητες.

Γι' αυτό και οι δύο μουσικοί, Χρήστος και Αντώνης, δηλώνουν χωρίς δεύτερη σκέψη τη στήριξή τους στο έργο της Επιτροπής Μνήμης George Treloar, τιμώντας έναν άνθρωπο που βοήθησε σημαντικά στη μετεγκατάσταση των προσφύγων της Μικράς Ασίας στον ελλαδικό χώρο.

Ο Χρήστος Καλιοντζίδης μαγεύει τους θαμώνες με τις μελωδίες της Ποντιακής λύρας
Ο Χρήστος Καλιοντζίδης μαγεύει τους θαμώνες με τις μελωδίες της Ποντιακής λύρας

"Οφείλουμε να διατηρήσουμε ζωντανή στη μνήμη των Ελλήνων και των Αυστραλών αυτή την ιστορία ανθρωπιάς που συνδέει τις δύο χώρες. Άνθρωποι σαν τον George Treloar διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο για την επιβίωση του μοναδικού πολιτισμού των Μικρασιατών, συμπεριλαμβανομένων αυτών του Πόντου. Είμαστε όλοι εξαιρετικά ευγνώμονες για αυτό", λέει χαρακτηριστικά ο Χρήστος.

Είναι τιμή μου που γνώρισα τους δύο νεαρούς μουσικούς, που άκουσα τις ιστορίες τους, που μοιράστηκαν μαζί μου τις πηγές έμπνευσής τους. Πρόκειται για καλλιτέχνες που φέρνουν το δικό τους μοναδικό ταμπεραμέντο στη μουσική παράδοση του Πόντου. Συστήνω ανεπιφύλακτα σε όποιον ενδιαφέρεται για τα διαφορετικά είδη της ελληνικής μουσικής παράδοσης να ακούσει τις δημιουργίες του Χρήστου και του Αντώνη. 

*O Jim Claven είναι ιστορικός, συγγραφέας και μέλος της Επιτροπής Μνήμης George Treloar. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Λίτσα και Σάκη Αθανασιάδη που τον έφεραν σε επαφή με τον Χρήστο Καλιοντζίδη και τον Αντώνη Πιλαλίδη. Ο πιο πρόσφατος δίσκος του Χρήστου φέρει τον τίτλο 'Ση Χαλκόβας τα στράτας' και διατίθεται προς πώληση στην Ποντιακή Εστία Μελβούρνης. Για αγορά του δίσκου επικοινωνήστε με τη Λίτσα Αθανασιάδη στη διεύθυνση litsa007@hotmail.com.

Πηγή: Neos Kosmos

ΠΑΕ Ποντίων: «Τουρκόφωνη εφημερίδα ανακίνησε το θέμα»

ΠΑΕ Ποντίων: «Τουρκόφωνη εφημερίδα ανακίνησε το θέμα»
ΠΑΕ Ποντίων: «Τουρκόφωνη εφημερίδα ανακίνησε το θέμα»

Σε αυτό το φύλλο της εφημερίδας μας έχουμε την ιδιαίτερη τιμή και χαρά να συνομιλούμε με τον Πρόεδρο της ποδοσφαιρικής ομάδας ΠΑΕ Ποντίων Θρυλορίου Μιχάλη Κακουλίδη, της οποίας η διοίκηση είχε την αξιέπαινη πρωτοβουλία στις εμφανίσεις της ομάδας για την νέα ποδοσφαιρική περίοδο να αναγράφεται η φράση «Δεν Ξεχνώ-Πάντα Τιμώ» στην μνήμη των 353.000 θυμάτων της Ποντιακής Γενοκτονίας.

Δυστυχώς το ελληνικό κράτος είχε διαφορετική άποψη επί του θέματος.

Αίτημα των ποδοσφαιριστών η συγκεκριμένη φανέλα

Αφού σας ευχαριστήσω που δεχτήκατε να μας μιλήσετε θα ήθελα να σας ρωτήσω για τους λόγους που σας οδήγησαν να πάρετε αυτήν την όντως πατριωτική πρωτοβουλία.

Καθώς κάθε χρόνο πραγματοποιούμε στην ακριτική Κομοτηνή εκδηλώσεις για την 19η Μαΐου και επειδή συμπληρώνεται ένας αιώνας από την πικρή εκείνη περίοδο υλοποιήσαμε πρόταση των νεαρών μας ποδοσφαιριστών για απεικόνιση στην φανέλα μας της εικόνας που κοσμεί ως μνημείο το γήπεδο μας, μας χαροποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών μας και την υλοποιήσαμε.

Πείτε μας πως είδε ο φίλαθλος κόσμος της ομάδας σας, αλλά και η ευρύτερη κοινωνία του Θρυλορίου την κίνησή σας αυτή και ποιοι σας συμπαραστάθηκαν;

Ο απλός φίλαθλος της ομάδος μας και όχι μόνο εντυπωσιάσθηκε και στήριξε ηθικά την κίνησή μας αλλά οι σύλλογοι και ο οργανωμένος ποντιακός χώρος απείχε και απέχει από την θετική στάση.

Παραφράζουν το άρθρο 32

Η ΕΠΟ με απόφασή της σας απαγόρευσε να αγωνιστείτε με αυτήν την εμφάνιση γιατί απεφάνθησαν ότι προσβάλει την…δημόσια αιδώ. Μπορείτε να μας πείτε ποιος γνωμοδότησε για μία τέτοια απόφαση;

Υπάρχει μόνο γνωμοδότηση ενός νομικού συμβούλου της ΕΠΟ του Βασίλη Σαράκη ο οποίος παραφράζει το άρθρο 32 της UEFA και μας βάζει στην πρόταση που απαγορεύονται λογότυπα και συνθήματα που προσβάλουν την δημόσια αιδώ.

Ήδη χάσατε τον αγώνα με την Αναγέννηση Παγουρίων για την Α’ φάση του κυπέλλου στα χαρτιά όταν κατεβήκατε στο γήπεδο με την συγκεκριμένη εμφάνιση. Ποιες σκέφτεστε να είναι οι επόμενε κινήσεις σας;

Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια καθώς ζητάμε δικαίωση από την ΕΠΟ πλέον γιατί η τοπική ΕΠΣ Θράκης εκτός από την τιμωρία την αγωνιστική μας τιμώρησε και με χρηματικό πρόστιμο 2000 ευρώ με σκοπό να μας αφανίσει από το τοπικό γίγνεσθαι, έτσι προσφύγαμε στην ΕΠΟ και από βδομάδα θα εκδικασθεί η υπόθεσή μας.

Το τουρκικό προξενείο πίσω από το κυνήγι που δεχόμαστε

Στην επίσημη παρουσίαση της εμφάνισης της ομάδος στην οποία παρευρέθησαν πολλοί επίσημοι, είχατε δηλώσει ότι δεχτήκατε «υπόγειο πόλεμο», πιέσεις και ότι υπήρχαν αντιδράσεις και από το τουρκικό Προξενείο. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτό;

Είναι γεγονός ότι πίσω από αυτήν την κίνηση και το κυνηγητό μας βρίσκεται το τουρκικό προξενείο με τους Έλληνες συνεργάτες του καθώς τουρκόφωνη εφημερίδα της Κομοτηνής ξεκίνησε το θέμα με το να εμφανίσει την φανέλα μας και να σχολιάσει επικριτικά και δυσμενώς για την δήθεν γενοκτονία όπως την αποκαλεί.

Μετά από εσάς άλλη μία ομάδα με ποντιακές ρίζες, ο ΠΑΟΚ ΔΥΤΙΚΟΥ αποφάσισε να αφιερώσει την φανέλα της στην ποντιακή γενοκτονία. Πως αισθάνεστε που είστε πρωτοπόροι, αλλά και τι έχετε να πείτε που η ΕΠΟ παρά το ότι ιστορικές ομάδες όπως ο Ηρακλής Θεσσαλονίκης είναι σχεδόν εξαφανισμένες και τα ερασιτεχνικά σωματεία βρίσκονται σχεδόν στα πρόθυρα της διάλυσης λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων ασχολείται με την απαγόρευση επετειακών εμφανίσεων.

Η μέχρι τώρα αμαρτωλή όπως την αποκαλούσαν όλοι διοίκηση της ΕΠΟ κατέστρεψε το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο, ευελπιστούμε ότι η νέα διοίκηση Γραμμένου θα αλλάξει ρότα και θα δώσει πνοή στο τοπικό ποδόσφαιρο ξεκινώντας από την δικαίωσή μας.

Παραφράζουν το άρθρο 32

Και κάτι γενικότερο για το τέλος. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι Πόντιοι αποτελούν ένα δυνατό και φιλότιμο κομμάτι του Ελληνισμού. Τι θα λέγατε στους σημερινούς νέους, όχι μόνον στους Πόντιους, για αυτές τις θλιβερές επετείους;

Λαός που λησμονεί την ιστορία του είναι καταδικασμένος στην αφάνεια, είναι σημαντικό οι νέοι να θυμούνται όλες της ιστορικές στιγμές του έθνους τους καθώς θα παίρνουν ιστορικά διδάγματα από αυτές. Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για αυτήν την συνέντευξη και να σας ευχηθούμε να δικαιωθείτε στον αγώνα σας...

Άγιοι του Πόντου: Άγιος Γεώργιος, επίσκοπος Αμάστριδος


Ο Άγιος Γεώργιος γεννήθηκε στην Κρώμνη κοντά στην Αμάστριδα και ήταν γιος ευσεβών γονέων, του Θεοδοσίου και της Μεγέθους. Μετά τις πρώτες του σπουδές στην πατρίδα του, έφυγε στο όρος της Συρίκης (ή Σηρικής) και εκεί αφού βρήκε γέροντα ασκητή διδάχτηκε τα περί της μοναχικής ζωής και από τον ίδιο εκάρη μοναχός.

Μετά τον θάνατο του γέροντα του, ο Γεώργιος πήγε στή Βόνιτσα της Ακαρνανίας και εκεί ασκήτευε.

Μετά τον θάνατο του επισκόπου Αμάστριδος, η Εκκλησία βραβεύοντας τις αρετές του Γεωργίου, τον έκανε επίσκοπο της πόλης αυτής. Ο Γεώργιος είναι και ο ποιητής των Κανόνων.

Απεβίωσε ειρηνικά το 805 μ.Χ., αφού θεάρεστα ποίμανε το ποίμνιο που του εμπιστεύθηκε ο Χριστός.

Εορτάζει στις 25 Οκτωβρίου εκάστου έτους και η μνήμη του αγίου επαναλαμβάνεται και την 21η Φεβρουαρίου.

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Το χαρακτικό που εικονίζει την Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα, για πρώτη φορά στο Σότσι

Το χαρακτικό που εικονίζει την Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα, για πρώτη φορά στο Σότσι

«Η Ορθοδοξία δεν είναι μόνο θρησκεία αλλά και η κοινή πολιτισμική παρακαταθήκη, ο ισχυρός δεσμός που ενώνει όλους εμάς, τα δισέγγονα της βυζαντινής αυτοκρατορίας, τους όπου γης Ορθοδόξους που μοιραζόμαστε την κληρονομιά της». Τα παραπάνω τόνισε ο Εισηγητής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, μετά τα εγκαίνια της έκθεσης χαρακτικών με θέμα «Άθως: Το Άγιον Όρος» στο Μουσείο Τέχνης στο Σότσι της Ρωσίας, όπου πραγματοποιείται η συνεδρίαση της Διεθνούς Γραμματείας των Προέδρων και Εισηγητών της ΔΣΟ.

Ο κ. Χαρακόπουλος αναφερόμενος στην αξία του Αγίου Όρους σημείωσε ότι «αποτελεί σημείο συνάντησης του ορθόδοξου κόσμου, αλλά και φάρο για την οικουμενική Ορθοδοξία, ο λόγος και η μαρτυρία του οποίου τυγχάνει σεβασμού και αναγνώρισης. Είναι ιδιαίτερη ευλογία για την Ελλάδα ότι αυτή η μοναδική στον κόσμο μοναστική πολιτεία βρίσκεται στην επικράτεια της και πρέπει ως κόρη οφθαλμού να διαφυλαχθεί το ιδιαίτερο καθεστώς που εδώ και χίλια και πλέον χρόνια το διέπει.

Είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε για μια ακόμη φορά την απήχηση του Αγίου Όρους στη σλαβική Ορθοδοξία και το δέος που προκαλεί στους Ρώσους, οι οποίοι, μετά τις διώξεις του κομμουνιστικού καθεστώτος στην ορθόδοξη εκκλησία, ζουν την άνοιξη της Ορθοδοξίας στην αχανή τους χώρα».


Όπως έγινε γνωστό, στην έκθεση του Σότσι παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Αγίου Όρους το χαρακτικό που εικονίζει την Παναγία Σουμελά στην Τραπεζούντα.

Τα “πέτρινα χρόνια” της ελληνικής κοινότητας

Στο περιθώριο των εγκαινίων ο Μάξιμος Χαρακόπουλος είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Κοινότητας Σότσι κ. Χρήστο Σαρακασίδη για την ελληνική παροικία που στην ευρύτερη περιοχή αριθμεί περί τις 12 χιλιάδες με καταγωγή από τον μικρασιατικό Πόντο, όπου βρέθηκαν για να γλιτώσουν από τη Γενοκτονία που πραγματοποίησαν στις αρχές του 20ου αιώνα οι Τούρκοι στους χριστιανικούς πληθυσμούς της οθωμανική αυτοκρατορίας. Το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ζήτησε ιδιαίτερη ενημέρωση για την κατάσταση της ελληνικής παιδείας στην περιοχή και σημείωσε ότι «για το πολύπαθο αυτό κομμάτι του ελληνισμού, που υπέστη δεύτερο διωγμό μετά τους Τούρκους και από τον Στάλιν στα “πέτρινα χρόνια” του κομμουνισμού, έχει χρέος η μητέρα πατρίδα να δείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον της με ισχυρότερη παρουσία εκπαιδευτικών, προκειμένου να μη χαθεί η ελληνική λαλιά».

Θεοφάνης Μαλκίδης: Μνήμη Γεωργίου Ανδρεάδη

Θεοφάνης Μαλκίδης: Μνήμη Γεωργίου Ανδρεάδη
Θεοφάνης Μαλκίδης: Μνήμη Γεωργίου Ανδρεάδη

Κείμενα ανθρώπων που βρέθηκαν κοντά στον Γιώργο Ανδρεάδη, συγκέντρωσε ο Θεοφάνης Μαλκίδης, και τα εξέδωσε σε ένα βιβλίο από τις εκδόσεις "Εύξεινος Λόγος" σε συνεργασία με το σύλλογο Ποντίων Στουτγάρδης "Ποντιακή Εστία", στη μνήμη του ανθρώπου που ανέδειξε την Ιστορία και τη Μνήμη. 

Όπως αναφέρεται στο βιβλίο, ο Γιώργος Ανδρεάδης, κατόρθωσε παρά τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, τη Γενοκτονία της Μνήμης, να καταγράψει το ποντιακό ζήτημα, τους ανθρώπους και τη διαδρομή τους. Μια χαρισματική προσωπικότητα, στην οποία οφείλουμε πολλά, πρότυπο, παράδειγμα, ήθος, αξίες και αρχές μιας εποχής που πέρασε αλλά που δε χάθηκε.

Το βιβλίο για τον Γιώργο Ανδρεάδη είναι μια ελάχιστη συμβολή, μια μικρή ψηφίδα στο μεγάλο ψηφιδωτό που συνέθεσε αγωνιζόμενος για το Ποντιακό ζήτημα και τις άπειρες συνιστώσες του, ανιδιοτελώς και με συνέπεια, για δεκάδες χρόνια. Η παρούσα έκδοση αποτελεί μικρή ανταπόδοση στα όσα μας έδωσε στο πεδίο της γνώσης, της μνήμης, της ιστορίας, της αξιοπρέπειας, του συνεπούς και συνεχούς αγώνα, της φιλίας. Αξίες και αρχές που εκφραζόταν από την προσωπικότητά του και παραμένουν πλέον στα έργα του. 

Στο βιβλίο ο Χρόνης Αμανατίδης γράφει το προλογικό σημείωμα, ο Αλέξανδρος Ανδρεάδης για τον Γιώργο Ανδρεάδη. Ο Ragip Zarakolu, για τον Γιώργο Ανδρεάδη. Ο Omer Asan για τον Γιώργο Ανδρεάδη που "γνώρισα". Ο Yannis Vasilis Yaylali, ο Γιώργος Ανδρεάδης, μια ζωή αφιερωμένη στη φιλία μεταξύ των λαών. Ο Δημήτρης Οξυζίδης, μιλώντας για τον Γιώργο Ανδρεάδη. Ακολουθούν τα κείμενα του Θεοφάνη Μαλκίδη στη μνήμη του Γεωργίου Ανδρεάδη. Η Γενοκτονία (της Μνήμης) και ο αγώνας του Γεωργίου Ανδρεάδη. Ο βίος του Γεωργίου Ανδρεάδη. Εργογραφία. Η συμβολή του Γεωργίου Ανδρεάδη. Τα έργα του ως τεκμήρια ιστορίας και μνήμης. Ως πρότυπο. Αντί επιλόγου. Επίμετρο. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν φωτογραφίες από τη δράση του Γεωργίου Ανδρεάδη. 

Και όπως αναφέρει ο συγγραφέας Θεοφάνης Μαλκίδης, για τον Γιώργο Ανδρεάδη, «γνωρίζουμε ότι η όμορφη, Ποντιακή, Ελληνική ψυχή σου, χαίρεται την αιώνια ζωή. Χαίρεται γιατί έχει βρει την πραγματική ανάπαυση, την αληθινή χαρά, γιατί βρήκε τους προγόνους της, την οικογένεια, τη μητέρα και τον πατέρα της, βρήκες τους δολοφονημένους αδελφούς μας, τις γυναίκες και τα ορφανά, βρήκε την Ταμάμα, το Χουσνί, τον Θόδωρον, την Τολίκα και χιλιάδες άλλους. 

Είμαι ευτυχής που γνώρισα έναν άνθρωπο, ένα συγγραφέα, ένα πολιτικό ον, έναν Πόντιο, έναν Έλληνα, όπως εσένα Γιώργο. Μαζί σου κατανοήσαμε πολλά από όσα συνέβησαν, όσα συμβαίνουν, αλλά και όσο θα συμβούν. Γιώργο σε ευχαριστούμε για όσα μας πρόσφερες  ανιδιοτελώς και χωρίς ανταλλάγματα, Γιώργο σε ευχαριστούμε για την αγάπη και τη φιλία σου».

«Οι πριγκίπισσες του Πόντου στον βωμό της διπλωματίας»

«Οι πριγκίπισσες του Πόντου στον βωμό της διπλωματίας»
«Οι πριγκίπισσες του Πόντου στον βωμό της διπλωματίας»

της Γιώτας Ιωακειμίδου*

Οι αυτοκράτορες του Πόντου οι Μεγαλοκομνηνοί συνέχισαν την παράδοση των βυζαντινών αυτοκρατόρων σχετικά με τους γάμους των θυγατέρων τους στον βωμό της διπλωματίας. Οι γάμοι σκοπιμότητας κυριάρχησαν τη δεύτερη περίοδο κατά τον 14ο και 15 ο αιώνα κυρίως. Οι επιγαμίες γίνονταν με τα γειτονικά κράτη, όπως τη Γεωργία, τα τουρκομανικά εμιράτα, αλλά και με πιο μακρινά κράτη, όπως η Σερβία και άλλα βαλκανικά κράτη. Ακόμα και με Γενουάτες της Χίου έκαναν γάμους για το συμφέρον της Αυτοκρατορίας του Πόντου.

Οι πόντιες πριγκίπισσες ήταν φημισμένες για την ομορφιά τους και πολύ δημοφιλείς «νύφες» για χριστιανούς και μουσουλμάνους ηγέτες. Η ομορφιά αυτών των γυναικών πρόσφερε πολύ περισσότερο από τα όπλα για την επιβίωση της Τραπεζούντας. Οι αυτοκράτορες δεν θεωρήσουν καθόλου ταπεινωτικό να εξαγοράζουν την ειρήνη και την ησυχία τους με αντάλλαγμα τις κόρες και τις αδελφές τους, και αν ακόμα οι γαμπροί ήταν απολίτιστοι Μογγόλοι ή Τούρκοι.

Πολλοί γάμοι έγιναν με τους Τουρκομάνους εμίρηδες τον 14ο αιώνα. Μια τέτοια φυλή τουρκομάνων ήταν και οι ασπροπροβατάδες. Οι Ασπροπροβατάδες απέκτησαν μεγάλη δύναμη το 1402, όταν ο Ταμερλάνος τους παραχώρησε την περιοχή του Διαρπεκίρ. Οι περισσότεροι ηγέτες τους παντρεύτηκαν πόντιες πριγκίπισσες. Ο Αλέξιος Γ ΄Μέγας Κομνηνός ακολούθησε στην εξωτερική του πολιτική αυτές τις επιγαμίες για να διασφαλίσει αφενός μεν την εδαφική ακεραιότητα της αυτοκρατορίας του και αφετέρου να διασφαλίσει την ασφαλή διάβαση στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Ανατολής, από τις ποντικές ακτές στην Παιπέρτ και την κελτζηνή διατηρώντας παράλληλα τον έλεγχο των λιμανιών.

Το έτος 1352 η αδελφή του Αλέξιου Γ΄ Μαρία παντρεύεται τον Κουτλού-μπέη, γιο του εμίρη των Ασπροπροβατάδων, για να εξασφαλίσουν τη φιλία τους. Λίγα χρόνια μετά, το 1358 συγκεκριμένα, η άλλη αδελφή του Αλέξιου Θεοδώρα παντρεύεται τον Χατζή-εμίρ με προξενητή τον πόντιο αξιωματούχο Βασίλειο Χούπακα. Ο γάμος έγινε μετά την επιδρομή του εμίρη στην περιοχή της Παλαιοματζούκας. Το 1357 η τελευταία κόρη του Αλέξιου Β, Ευδοκία και αυτή, παντρεύεται τον τουρκομάνο εμίρη της Σινώπης Αντίλ Μπεγ Τζανταρ.

Τον Οκτώβριο του 1379 ο Αλέξιος ο Γ΄ παντρεύει και την κόρη του Ευδοκία με τον εμίρη Τατζεντίν.

Οι γάμοι με τους Τουρκομάνους συνεχίζονται και τον 15ο αιώνα. Η κόρη του Αλέξιου Δ΄ -ίσως με το όνομα Αικατερίνη- παντρεύεται τον εμίρη των Μαυροπροβατάδων (αντίπαλων των Ασπροπροβατάδων) Τζιχάν-σαχ. Ο πιο ονομαστός όμως από όλους αυτούς τους γάμους και ο πιο σημαντικός από άποψη διπλωματίας ήταν ο γάμος της καλλονής κόρης του Ιωάννη Δ’ Θεοδώρας με τον πανίσχυρο ηγεμόνα των Ασπροπροβατάδων Ουζούν χασάν. Η θεοδώρα ήταν η περίφημη Δέσποινα Χατούν και ο Ουζούν Χασάν ο «σουλτάνος της Μεσοποταμίας». Αυτός ο γάμος ήταν πολύ σημαντικός για την επιβίωση του κράτους των Κομνηνών.

Την επιγαμία είχε ξεκινήσει ο πατέρας της Ιωάννης Δ’, αλλά δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει, γιατί πέθανε το 1458. Με αυτόν τον γάμο πίστευε ο Δαβίδ ότι θα σώσει το βασίλειο του. Πίστευε ότι με τη βοήθεια του Ουζούν Χασάν θα ενωθούν οι λαοί από τον Καύκασο μέχρι τον Τίγρη σε ένα κοινό μέτωπο κατά των Οθωμανών. Την κρίσιμη όμως στιγμή ο Ουζούν Χασάν ζήτησε ο ίδιος να συνθηκολογήσει με τον Μεχμέτ στέλνοντας μάλιστα σαν πρέσβειρα την ίδια του τη μάννα.

Η «Δέσποινα Χατούν» με την αδάμαστη ποντιακή ψυχή αν και απέκτησε πέντε παιδιά με τον Ουζούν χασάν, δεν φοβήθηκε να αναλάβει δράση και να ελευθερώσει τον Πόντο. Έτσι το 1463 ήρθε σε μυστικές συνεννοήσεις με τους Βενετούς και με τη βοήθεια και της Γεωργίας οργανώνει ναυτική εκστρατεία με πολλά πλοία, αλλά γίνεται αντιληπτή και αποκρούεται. Η επιχείρηση εκτελείται στις 26 Ιουλίου του 1472, αλλά με άδοξο τέλος. Έτσι οι Οθωμανοί γίνονται κυρίαρχοι σε όλη τη Μαύρη θάλασσα και μια «Pax ottomanica» θα επιβληθεί για εκατοντάδες χρόνια.

Οι πριγκίπισσες της Τραπεζούντας ανέβηκαν ακόμα και στον θρόνο του Βυζαντίου. Το 1426 η Μαρία κόρη και αυτή του Αλέξιου Δ’, εκπάγλου καλλονής παντρεύτηκε τον Ιωάννη Η’ Παλαιολόγο τον προτελευταίο αυτοκράτορα του Βυζαντίου. Η Μεγαλοκομνηνή πριγκίπισσα ίππευε σαν άντρας. Η Μαρία πέθανε στα τέλη του 1439. Αλλά και ο παππούς του Ιωάννη Η, ο Ιωάννης Ε΄ Παλαιολόγος είχε ερωτευτεί την Ευδοκία σύζυγο του Τουρκομάνου Τατζεντίν. Όταν χήρεψε η Ευδοκία, ήρθε στην Πόλη για να παντρευτεί τον Μανουήλ Β΄. Την ερωτεύτηκε όμως παράφορα ο γέρο Ιωάννης Ε’ Παλαιολόγος και ήθελε να την παντρευτεί και αυτός.

Έτσι οι πριγκίπισσες της Τραπεζούντας συνετέλεσαν και αυτές με τον τρόπο αυτόν στην επιβίωση της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας για 2,5 περίπου αιώνες.

* Η Γιώτα Ιωακειμίδου είναι φιλόλογος.

Πηγή: Schooltime

Έντονη φημολογία για δικαίωση της ΠΑΕ Ποντίων για την απαγορευμένη φανέλα

Έντονη φημολογία για δικαίωση της ΠΑΕ Ποντίων για την απαγορευμένη φανέλα
Έντονη φημολογία για δικαίωση της ΠΑΕ Ποντίων για την απαγορευμένη φανέλα

Έντονη φημολογία έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ώρες για επικείμενη δικαίωση της ΠΑΕ Ποντίων στο θέμα με την απαγορευμένη φανέλα για την ποντιακή γενοκτονία, που έχει επισύρει μέχρι στιγμής και τρεις μηδενισμούς, έναν στο Κύπελλο της ΕΠΣ Θράκης και δύο στο πρωτάθλημα της ΕΠΣ Θράκης.

Η απόφαση από τους τακτικούς δικαστές θεωρείται δεδομένο ότι έχει βγει, καθώς η συζήτηση έγινε την περασμένη Τετάρτη, αλλά ακόμα δεν έχει καθαρογραφεί. Αυτό αναμένεται να συμβεί εντός της Τρίτης, οπότε και θα δοθεί στη δημοσιότητα.

Νομικοί κύκλοι αναφέρουν ότι καταρχήν η προσφυγή της ΠΑΕ Ποντίων στην Επιτροπή Εφέσεων της ΕΠΟ δεν απορρίπτεται ως απαράδεκτη, άρα γίνεται δεκτή και εξετάζεται στην ουσία της. Αυτό που εξετάζεται κατά συνέπεια είναι αν είναι η ορθή η τιμωρία της ΠΑΕ Ποντίων για το ματς με την Αναγέννηση Παγουρίων για το Κύπελλο.

Σε εκείνο το ματς τα Παγούρια κέρδισαν με 3-0 στα χαρτιά αφού η αναμέτρηση δεν ξεκίνησε ποτέ, με απόφαση του διαιτητή Κουμπαράκη που επικαλέστηκε σχετική γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας της ΕΠΟ. Επιπλέον είχαν αφαιρεθεί βαθμοί από την ΠΑΕ Ποντίων ενώ επιβλήθηκε και βαρύτατο για ερασιτεχνικό σωματείο πρόστιμο που άγγιξε τις 2.000 ευρώ.

Δικαίωση για την ΠΑΕ Ποντίων, όπως διαρρέεται τις τελευταίες ώρες, μπορεί να σημαίνει οτιδήποτε: από την δυνατότητα να χρησιμοποιεί η ομάδα την «απαγορευμένη» φανέλα μέχρι απλά τη μείωση του προστίμου, ακόμα και αν της απαγορευθεί να φοράει τη φανέλα. Για αυτό και όλοι πρέπει να είναι όλοι πολύ προσεκτικοί με την ανάγνωση της υπόθεσης.

Ανάλογα με την απόφαση και το σκεπτικό της, θα κριθούν και τα επόμενα επεισόδια του σήριαλ. Αν δικαιωθεί η ΠΑΕ Ποντίων, τότε λογικά θα υπάρξουν ανάλογες προσφυγές για ακύρωση των ποινών που της έχουν επιβληθεί και στο πρωτάθλημα. Αν τελικά παραμείνει η τιμωρία, ο πρόεδρος της ΠΑΕ Ποντίων έχει αποκαλύψει ότι προτίθεται πλέον να προσφύγει στα πολιτικά δικαστήρια.

Πηγή: Thraki Sports

Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2017

Δηλώσεις-ενστάσεις του π. Προέδρου Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας για την εκλογική διαδικασία που θα συζητηθούν

Δηλώσεις-ενστάσεις του π. Προέδρου Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας για την εκλογική διαδικασία που θα συζητηθούν
Δηλώσεις-ενστάσεις του π. Προέδρου Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας για την εκλογική διαδικασία που θα συζητηθούν

Σε δηλώσεις - ενστάσεις προέβη ο πρώην Πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας κ. Ακεψιμάς Αποστολίδης στην κάμερα του alexandriamou.gr επί της εκλογικής διαδικασίας και των γεγονότων που καταγράφηκαν το πρωί της Κυριακής 22 Οκτωβρίου 2017, ημέρα διενέργειας εκλογών για την ανάδειξη νέου Δ.Σ.

Η πρόταση του πρώην προέδρου του συλλόγου για ταυτοποίησης των ψηφοφόρων με την επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας ή άλλου επίσημου εγγράφου δεν έγινε δεκτή και η διαδικασία συνεχίστηκε.

Δείτε τις δηλώσεις-ενστάσεις του Ακεψιμά Αποστολίδη στο βίντεο που ακολουθεί:


Πηγή: Alexandreiamou

Ξεκίνησε δυναμικά η χρονιά για το Σωματείο «Φάρος» Ποντίων Πατρών

Ξεκίνησε δυναμικά η χρονιά για το Σωματείο «Φάρος» Ποντίων Πατρών
Ξεκίνησε δυναμικά η χρονιά για το Σωματείο «Φάρος» Ποντίων Πατρών

Το Σωματείο «Φάρος» Ποντίων Πατρών με τα μέλη, τους χορευτές και τους φίλους τους πραγματοποίησαν το απόγευμα της Κυριακής 1 Οκτωβρίου τον καθιερωμένο αγιασμό για την έναρξη της νέας χρονιάς 2017 – 2018, στην εστία του Σωματείου Λεωφ. Ελ. Βενιζέλου 38 & Σολωμού (κτίριο ΑΔΕΠ).

Ο αγιασμός τελέσθηκε από τους σεβαστούς πατέρες, πατήρ Θεόδωρο Κωτσόπουλο, πατήρ Παύλο Παυλίδη και πατήρ Θεόκλητο Παντελίδη όπου ο τελευταίος, μετά το πέρας του αγιασμού ευχήθηκε στο σύλλογο να έχει μια ευλογημένη και επιτυχημένη χρονιά και να ευοδωθούν οι στόχοι που έχει θέσει.

Η πρόεδρος κα. Ελένη Σαουλίδου στην σύντομη ομιλία της ανέφερε, ότι ευχή και προσδοκία όλων είναι η νέα χρονιά να είναι αποδοτική, δημιουργική και αποτελεσματική, ευχήθηκε καλή αρχή και ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος κ. Γεώργιος Αγγελόπουλος, ο Πρόεδρος Κοινωνικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων κ. Θεόδωρος Τουλγαρίδης, ο Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Πατρέων κ. Γκοτσόπουλος Ηλίας, ο Αντιπρύτανης του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας κ. Γεώργιος Σαλάχας, οι εκπρόσωποι της Ένωσης Κυπρίων Ν. Αχαΐας κ. Ανδρέας Πολυβίου και κ. Αναστάσιος Στάθης, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Τέρψης κ. Νικόλαος Γραικούσης, ο πρόεδρος κ. Γεώργιος Μιχαλόπουλος και μέλη του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Αγ. Ιωάννη Πράτσικα και η εκπρόσωπος του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών και Πολιτιστικού Συλλόγου Μπεγουλακίου Πατρών κα. Κων/να Ζάγκλα.

Στους παρευρισκομένους προσφέρθηκαν εδέσματα, γλυκά και αναψυκτικά.

Η τελετή αγιασμού ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση ποντιακών και άλλων παραδοσιακών χορών από τα χορευτικά τμήματα «Ακρίτες του Αιγαίου» και Φάρου Ποντίων Πατρών και ποντιακό γλέντι με τον κ. Ταφιάδη Νικόλαο στη λύρα και τους κ.κ. Βασίλειο Χατούπη (χοροδιδάσκαλο του Φάρου Ποντίων Πατρών για την νέα σεζόν 2017 – 2018) και Βασίλειο Αδαμόπουλο στο νταούλι.

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Ηθικό χρέος η αναγνώριση της Γενοκτονίας…

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Ηθικό χρέος η αναγνώριση της Γενοκτονίας…
Μάξιμος Χαρακόπουλος: Ηθικό χρέος η αναγνώριση της Γενοκτονίας…

«Η προσπάθεια για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Χριστιανών της Ανατολής, Ελλήνων του Πόντου και ευρύτερα της Μικράς Ασίας, Αρμενίων και Ασσυρίων, είναι ηθικό μας χρέος. Πολλοί θα ήθελαν να προτιμήσουμε τη λήθη, και να δώσουμε συγχωροχάρτι στους θύτες, στο όνομα δήθεν της καλής γειτονίας. Εμείς, όμως, γνωρίζουμε καλά ότι η άρνηση της αλήθειας, πέραν της προσβολής στους νεκρούς και στους πρόσφυγες, δεν είναι στέρεα βάση καμίας ειλικρινούς σχέσης συνεργασίας με τη γείτονα». Τα παραπάνω υπογράμμισε ο Εισηγητής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, μετά τη συνάντηση που είχε με την Ομοσπονδία Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδος (ΟΠΣΕ).

Η συνάντηση που έλαβε χώρα στα γραφεία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ στη βουλή, έγινε κατόπιν πρωτοβουλίας της ΟΠΣΕ, η οποία ήθελε να συγχαρεί τον Μικρασιάτη στην καταγωγή βουλευτή, για τη στάση του στην ειδική συνεδρίαση της Βουλής για την «Ημέρα Εθνικής Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας», όπου υπήρξε αυθαίρετη αντικατάσταση από το προεδρείο της Βουλής του όρου «Γενοκτονία» από τον όρο «Καταστροφή».

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Χαρακόπουλος διαμαρτυρήθηκε εντόνως τόσο κατά τη συνεδρίαση της Βουλής, όσο και με σχετική επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής κ. Βούτση, η οποία κοινοποιήθηκε, επίσης, σε όλους τους αρχηγούς του δημοκρατικού τόξου, τους διατελέσαντες προέδρους της Βουλής και το ανώτατο όργανο των προσφυγικών Σωματείων.

Κατά τη συνάντηση διαπιστώθηκε η πλήρης συμφωνία για την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλίας από τη συντεταγμένη Ελληνική Πολιτεία για την προώθηση του αιτήματος αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Χριστιανικών Λαών της Ανατολής από τη Διεθνή Κοινότητα.

Εκ μέρους της ΟΠΣΕ στη συνάντηση συμμετείχαν οι κ.κ. Λουκάς Χριστοδούλου, Πρόεδρος, Φώτης Καραλής, Αντιπρόεδρος, Δημήτρης Παντέλας Γεν. Γραμματέας, Αποστόλης Δαγδελένης, μέλος, και Γιάννης Τριανταφυλλίδης, μέλος.

Πηγή: Thessalia TV

Το Σύνδρομο της Λωζάνης - Ένα φωτογραφικό project για τη ζωή των σημερινών Ποντίων στην Τουρκία

Το Σύνδρομο της Λωζάνης - Ένα φωτογραφικό project για τη ζωή των σημερινών Ποντίων στην Τουρκία
Το Σύνδρομο της Λωζάνης - Ένα φωτογραφικό project για τη ζωή των σημερινών Ποντίων στην Τουρκία

του Γιώργου Τατάκη*

Το Σύνδρομο της Λωζάνης (www.lausannesyndrome.com) είναι ένα κοινωνικό φωτογραφικό project που αφορά στην ζωή των σημερινών Ποντίων στην Τουρκία αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Πόντος, είναι η περιοχή στα Νότια παράλια της Μαύρης Θάλασσας οπού ζούσε και ζει η φυλή των Ποντίων. Το όνομα προέρχεται από την Ελληνική ονομασία της θάλασσας "Εύξεινος Πόντος" ή απλά Πόντος. Στην Τουρκία οι Πόντιοι είναι γνωστοί ως Rum (Ρωμιοί) και η γλώσσα που μιλούν Rumca (Ρωμέϊκα). 

Οι Πόντιοι διώχθηκαν ομαδικά από την περιοχή την περίοδο 1922 - 1924 μετά από εχθροπραξίες και με πρόφαση την εμφανή υποστήριξη των Ποντίων στους Ρώσους και τους Έλληνες και κατόπιν της Συνθήκης της Λωζάνης, με την οποία μεταφέρθηκαν οι Χριστιανοί που ζούσαν στην Τουρκία στην Ελλάδα και αντίστοιχα οι Μουσουλμάνοι που ζούσαν στην Ελλάδα, στην Τουρκία. Πολλοί από αυτούς μετανάστευσαν στην πρώην Σοβιετική Ένωση, οι περισσότεροι εκ των οποίων πήγαν στην Ελλάδα μέχρι το 1990 ως παλιννοστούντες. 

Σήμερα, υπάρχουν ακόμη Πόντιοι που ζουν στην Τουρκία, την Ρωσία και τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, οι ζωές των οποίων είναι το κύριο θέμα του project.  Σκοπός του είναι να αποτελέσει ένα ιστορικό ντοκουμέντο και κληρονομιά για τους Πόντιους και Ποντιόφιλους που ζουν σε όλο τον κόσμο. Θα είναι επίσης χρήσιμο ώστε να βγει στην επιφάνεια μια φυλή που ναι μεν ζει απορροφημένη κυρίως στην Τουρκία αλλά και σε άλλες χώρες, αποτελεί όμως ουσιαστικά μία μειονότητα, η οποία παρουσιάζει εμφανείς διαφορές στην κουλτούρα, οι οποίες θα μπορούσαν να την καταστήσουν τελείως αυτόνομη. 

Σκοπός μου είναι να περάσω χρόνο με οικογένειες Ποντίων που ζουν σε διάφορα μέρη του κόσμου και να καταγράψω φωτογραφικά την καθημερινότητά τους. Αυτή η δουλειά ελπίζω να φέρει στην επιφάνεια την διαφορετικότητα αυτής της φυλής και να καταγράψει μία κουλτούρα που είναι σε πολλούς άγνωστη.


Αναγνωριστικό ταξίδι στην Τραπεζούντα

Στην Τραπεζούντα έμαθα πράγματα που κατέρριψαν μύθους στους οποίους πίστευα σχετικά με τους Πόντιους που ζουν εδώ. Αυτοί οι Πόντιοι είναι όπως οι παλιοί. Τίποτε δεν έχει αλλάξει. Ζουν όπως ζούσαν και τότε. Το χειμώνα στην πόλη και το καλοκαίρι στο Παρχάρ (το εξοχικό, χωριάτικο σπίτι που βρίσκεται σε κάποια ψηλή κορυφή των Ποντικών Άλπεων μαζί με άλλα σπίτια συγχωριανών). Εκεί απολαμβάνουν την δροσιά και το πιο ευχάριστο κλίμα το οποίο είναι και πιο ξηρό σε σχέση με τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Το ρήμα Παρχαρίζω στα Ποντιακά έχει πάρει την έννοια του δικού μας «ρεμβάζω». Μαγειρεύουν και τρώνε αυτά που καλλιεργούν στο μποστάνι τους και την παραγωγή των ζώων τους. Πατάτες, φασούλια (τα δικά μας πράσινα φασολάκια), μαύρα λάχανα, κολοκύθια, καλαμπόκια και άλλα ζαρζαβατικά αλλά και γάλα από τις αγελάδες τους, το οποίο κάνουν τυρί ή βούτυρο και αυγά από τις κότες τους, όσοι έχουν.

Εντυπωσιακό είναι ότι μιλούν όλοι Ποντιακά, ακόμη και οι νεότεροι. Υποστηρίζονται μεταξύ τους, ενώ ψωνίζουν και διασκεδάζουν κυρίως στα μαγαζιά άλλων Ποντίων. Το μεγαλύτερο ποσοστό τους είναι Μουσουλμάνοι και είναι πλέον δεμένοι με την Τουρκία. Από κάποιες πληροφορίες που είχα, αυτοί που είναι ακόμη Χριστιανοί, είτε κρυφά είτε φανερά είναι μεμονωμένα άτομα και όχι κοινότητες. Το ευτυχές είναι ότι σήμερα μπορείς να μιλάς Ποντιακά ελεύθερα στους δρόμους και να είσαι περήφανος για την Ρωμέϊκη καταγωγή σου. Σχεδόν όλοι οι Πόντιοι που ζουν σήμερα στην Τουρκία, βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Τραπεζούντας και η μεγαλύτερη κοινότητα Ποντίων ζει στην περιοχή της Tonya. Σε αυτή την περιοχή δεν έχει καταγραφεί ποτέ χριστιανική εκκλησία σύμφωνα με την μέχρι τώρα έρευνά μου, άρα είναι πιθανό η συγκεκριμένη κοινότητα να είχε εξισλαμιστεί πολύ πριν την περίοδο που άρχισαν τα γεγονότα (μετά το 1918). 

Οι περισσότεροι Πόντιοι που ζουν στην Τουρκία θέλουν να επισκεφτούν πολύ την Ελλάδα αλλά και την Ρώμη, αφού αισθάνονται δεμένοι και με την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Δυστυχώς είναι αρκετά δύσκολο, μιας και οι περισσότεροι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για ένα τόσο δύσκολο ταξίδι. Ελληνικό προξενείο δεν υπάρχει στην Τραπεζούντα, άρα ο μόνος τρόπος για να ταξιδέψεις στην Ελλάδα είναι να πας μερικές μέρες στην Κωνσταντινούπολη ώστε να βγάλεις διαβατήριο και VISA, τα οποία έχουν και αυτά ένα κόστος, και μόλις είναι έτοιμα τα χαρτιά σου, να ταξιδέψεις στην Ελλάδα. 

Το πρώτο μου ταξίδι στην περιοχή διήρκεσε πέντε ημέρες. Σκοπός του ήταν να έχω μια πρώτη επαφή με την περιοχή, να δω τις αποστάσεις και την πρόσβαση στα Ποντιακά χωριά και να γυρίσω πίσω με αρκετές εικόνες ώστε να συντάξω μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση για να την διανείμω σε υποψήφιους χορηγούς του συνολικού project. Πέρασα τις πρώτες τρεις ημέρες σε τουριστικές περιηγήσεις ώστε να καταλάβω καλύτερα το που βρίσκεται τι, αλλά και να ικανοποιήσω την επιθυμία μου να επισκεφτώ το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, ορόσημο του Ποντιακού πολιτισμού. 

Κατόπιν επισκέφθηκα και φιλοξενήθηκα σε ένα σπίτι σε Παρχάρ στο χωριό των Σκεντεράντων (Iskenderli), στην περιοχή της Tonya. Στην πλατεία του χωριού όλοι οι κάτοικοι μιλούν Ποντιακά στην καθημερινότητά τους. Χρησιμοποιούν φυσικά και Τουρκικές λέξεις, οπότε για μένα που μιλάω λίγα Ποντιακά και καθόλου Τουρκικά ήταν λίγο δύσκολη η επικοινωνία. Ελπίζω να βελτιωθώ, τουλάχιστον στα Ποντιακά, όσο προχωράει το ταξίδι. 

Την τελευταία ημέρα την πέρασα σε ένα πανηγύρι στα 1300 μέτρα στην κορυφή Ισμίξ. Αυτό το πανηγύρι γίνεται κάθε χρόνο και γιορτάζεται η Παναγία με το παλαιό ημερολόγιο. Έχει παραμείνει από παράδοση και μετατοπίζεται μόνο στην περίπτωση που πέφτει Παρασκευή, όπως και αυτή τη χρονιά, λόγω της εβδομαδιαίας Μουσουλμανικής λειτουργίας. Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ότι οι περισσότεροι στο πανηγύρι, μιλούσαν μεταξύ τους Ποντιακά. Υπολογίζω ότι υπήρχαν 1500 με 2000 άνθρωποι εκεί.

Είχα προτάσεις να φιλοξενηθώ και σε άλλα σπίτια την επόμενη φορά, οπότε πιστεύω ότι η πρώτη επίσκεψη ήταν αρκετά επιτυχής και μου έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την συνέχιση του έργου, το "Σύνδρομο της Λωζάνης".

* Ο Γιώργος Τατάκης είναι φωτογράφος.

Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017

Εκδήλωση για τα 90 χρόνια της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, στη Δράμα

Εκδήλωση για τα 90 χρόνια της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, στη Δράμα
Εκδήλωση για τα 90 χρόνια της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, στη Δράμα

Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της, στην εκδήλωση για τα 90 χρόνια από την ίδρυση της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, την Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017 στις 7:00 μ.μ. στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Δράμας.

Ομιλητές

- Διαμαντής Λαζαρίδης, εκπαιδευτικός - συγγραφέας, τ. αντιπρόεδρος της ΕΠΜ
Θέμα: Ιστορικό της ίδρυσης της ΕΠΜ, πρόσωπα, πράγματα

- Γεώργιος Χατζόπουλος, εκπαιδευτικός - συγγραφέας, Άρχων ιερομνήμων του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Θέμα: Επιτροπή Ποντιακών Μελετών: Η Ακαδημία των Ποντιακών γραμμάτων.

Την εκδήλωση θα χαιρετίσει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, κ. Χρήστος Γαλανίδης.

Με φωνές και εντάσεις οι εκλογές στον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας (Φώτο - Video)

Με φωνές και εντάσεις οι εκλογές στον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας (Φώτο - Video)
Με φωνές και εντάσεις οι εκλογές στον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας (Φώτο - Video)

Πραγματοποιούνται σήμερα Κυριακή 22 Οκτωβρίου οι εκλογές στον Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας και περιχώρων.

Και στην φετινή εκλογική διαδικασία υπάρχουν πολλές εντάσεις και φωνές μεταξύ υποψηφίων αλλά και μελών του συλλόγου.

Βρεθήκαμε στην εκλογική διαδικασία από όπου μπορείτε να δείτε βίντεο και εικόνες που ακολουθούν:

Ποντιακό γλέντι στην Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία»

Ποντιακό γλέντι στην Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία»
Ποντιακό γλέντι στην Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία»

Η Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου της σε ένα Ποντιακό γλέντι την Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017, στη 1:00 μ.μ., στην αίθουσα του συλλόγου, με τον Γιάννη Ταϊλαχίδη (λύρα, τραγούδι) και τον Θοδωρή Ευφραιμίδη (νταούλι).

Όσοι παρευρεθούν θα έχουν τη δυνατότητα να γευτούν παραδοσιακά ποντιακά εδέσματα.

Άναψε για τη νέα χρονιά ο "Φάρος" στο Σύλλογο Ποντίων Αγίας Βαρβάρας

Άναψε για τη νέα χρονιά ο "Φάρος" στο Σύλλογο Ποντίων Αγίας Βαρβάρας
Άναψε για τη νέα χρονιά ο "Φάρος" στο Σύλλογο Ποντίων Αγίας Βαρβάρας

Άναψε ο "Φάρος" στο Σύλλογο Ποντίων Αγίας Βαρβάρας για μία ακόμα χρονιά με τη δυναμική παρουσία μελών και φίλων του συλλόγου, προκειμένου να ξεκινήσει η νέα σεζόν, με πολλά τμήματα και δράσεις, οδηγώντας τους στα μονοπάτια της παράδοσης και του πολιτισμού με τον αγιασμό που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2017 για τη νέα χορευτική περίοδο..

Και μετά τον αγιασμό, τις ευχές και το κέρασμα, το νταούλι χτύπησε ρυθμικά, όλοι μαζί ένωσαν τα χέρια και χόρεψαν με ζωντάνια και ενθουσιασμό υπό τους ήχους της λύρας, της φλογέρας, του αγγείου.

Σχετικά με τις ημέρες και τις ώρες των μαθημάτων όλων των τμημάτων, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν στα τηλέφωνα 2105441278 και 6973301189.

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στον Ποντιακό Σύλλογο Λουδία "Οι Αετοί του Πόντου"

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στον Ποντιακό Σύλλογο Λουδία "Οι Αετοί του Πόντου"
Νέο Δ.Σ. εξελέγη στον Ποντιακό Σύλλογο Λουδία "Οι Αετοί του Πόντου"

Νέο διοικητικό συμβούλιο εξελέγη στον Ποντιακό Σύλλογο Λουδία "Οι Αετοί του Πόντου".

Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Γιάννης Μεντεσίδης
Αντιπρόεδρος: Λίνα Αδαμίδου
Γεν. Γραμματέας: Σοφία Τοπουζίδου
Ταμίας: Νάντια Μινασίδου
Μέλη: Λίζα Δαμιανίδου, Σοφία Σαράντη, Γιαννούλα Θεοφίλου.

Επίσης για τη νέα χρονιά τα τμήματα που θα λειτουργήσουν στο σύλλογο είναι:
- Εφηβικό τμήμα 16:00 - 17:00
- Παιδικό τμήμα 17:00 - 18:00
- Τμήμα αρχαρίων 18:00 - 18:30
- Τμήμα ενηλίκων 18:30 - 19:30

Εγγραφές θα πραγματοποιούνται κάθε Κυριακή 16:00 - 19:30.

Κάθε Παρασκευή στις 8.00 μ.μ. λειτουργεί τμήμα με χορούς από όλη την Ελλάδα και λαϊκό(συρτάκι κ.ά.)

Τέλος ο σύλλογος κινεί τις διαδικασίες με σκοπό να ιδρύσει, "Τράπεζα αίματος" για το χωριό. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να επικοινωνήσουν στα τηλέφωνα, 2391061816 και 6974884181.

Ένας λυράρης με ψυχή στην Κομοτηνή

Ένας λυράρης με ψυχή στην Κομοτηνή
Ένας λυράρης με ψυχή στην Κομοτηνή

της Μαρίας Νικολάου

Κατάγεται από το Κίζαρι. Ο πατέρας του Χρήστου Καμενίδη, ο Ιορδάνης Καμενίδης ήταν λυράρης. «Έπαιζε λύρα από επτά χρονών και πήγαινε στους γάμους. Πενήντα χρονών πέθανε. Με τη δική του λύρα έμαθα να παίζω κι εγώ και πάνω σ’ αυτήν πήρα τα σχέδια και κατασκευάζω κι άλλες λύρες» δηλώνει με δάκρυα στα μάτια του. Από τα 14 του χρόνια έως σήμερα τα χέρια του έφτιαξαν κι έφτιαξαν λύρες. Μόνο στο μικρό του ψιλικατζίδικο, όπου έστησε πρόχειρα τα εργαλεία της δουλειάς, έχει ήδη δημιουργήσει 150 λύρες.

Ένας λυράρης με ψυχή στην Κομοτηνή

Χρησιμοποιεί σκληρά ξύλα. Το καλύτερο, όπως λέει, είναι το ξύλο δαμασκηνιάς, χρησιμοποιεί επίσης και ξύλα ακακίας, μουριάς, «ό,τι σκληρό ξύλο βρω, το δουλεύω» δηλώνει. Πιάνει στα χέρια του τα εργαλεία ένα – ένα και μας τα παρουσιάζει: σφυριά, σκαρπέλα, λίμες, κατσαβίδια κ.α. «Μόνο κορδέλα δεν έχω εδώ, δεν χωρά» λέει αστειευόμενος δείχνοντας το χώρο γύρω του, ένα μικρό ψιλικατζίδικο με τις εφημερίδες απλωμένες και τους πελάτες να μπαίνουν και να βγαίνουν κάνοντας τις αγορές τους.

Ένας λυράρης με ψυχή στην Κομοτηνή

«Δεν κοιτώ ποτέ πόση ώρα θα μου πάρει. Φτιάχνω σταδιακά τις εργασίες. Σιγά – σιγά» δηλώνει και σπεύδει να προσθέσει ότι δεν είναι λίγοι οι πελάτες του που τον επισκέπτονται και παρατηρούν τις εργασίες κατασκευής. «Τις πουλάτε τις λύρες σας;» ρωτάμε τον μερακλή Πόντιο για να απαντήσει χωρίς δεύτερη σκέψη «Όχι, δεν τις πουλάω. Τις έχω και τις καμαρώνω, είμαι γέννημα θρέμμα Πόντιος κι από πατέρα κι από μητέρα» δηλώνει ο κος Καμενίδης σπεύδοντας να παίξει με την λύρα του. «Κάθε φορά που ακούω ποντιακή μουσική ανατριχιάζω ολόκληρος» λέει και κλείνει τα μάτια απολαμβάνοντας έτσι τις μουσικές του Πόντου.

Πηγή: ΕΡΤ

Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας

Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας
Εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας

Ο Σύλλογος Ποντίων Αλεξάνδρειας και περιχώρων προσκαλεί τα μέλη του για εκλογή εφορευτικής Επιτροπής και διενέργεια εκλογών την Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017 και ώρα 11.00 - 2.00 μ.μ.

Να θυμίσουμε ότι τα μέλη του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας σε Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής 8 Οκτωβρίου, αποφάσισε την δημιουργία επιτροπής ελέγχου μητρώου μελών του συλλόγου και μετά εκλογές για ανάδειξη νέου Δ.Σ.

Η επιτροπή αποτελείται από τους πρώην προέδρους κ. Ουσταμπασίδη Γιώργο και Παπαγερίδη Στυλιανό, καθώς και του μέλους κ. Μητρόπουλο Ευάγγελο.

Η επιτροπή μετά από έλεγχο των βιβλίων εγγραφών και των τακτοποιημένων μελών του συλλόγου προκήρυξε τις εκλογές για την ερχόμενη Κυριακή.