Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

«Φροντιστήριον» - Το θεατρικό εργαστήριο των Ποντίων φοιτητών στη Θεσσαλονίκη

«Φροντιστήριον» - Το θεατρικό εργαστήριο των Ποντίων φοιτητών στη Θεσσαλονίκη
«Φροντιστήριον» - Το θεατρικό εργαστήριο των Ποντίων φοιτητών στη Θεσσαλονίκη

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της ευρύτερης πολιτιστικής δράσης του, δημιουργεί το θεατρικό εργαστήρι «Φροντιστήριον» με δάσκαλο το σκηνοθέτη Συμεωνίδη Γιώργο, με σκοπό την εκμάθηση και σπουδή της τέχνης του θεάτρου. Τα μαθήματα γίνονται κάθε Πέμπτη στις 20:00 η ώρα, στο εντευκτήριο του Συλλόγου και η συμμετοχή είναι ελεύθερη για όλα τα μέλη και τους φίλους του.

Τμήματα
- Τμήμα θεάτρου (Παγκόσμιο δραματολόγιο)
- Ποντιακό θέατρο (βιωματική εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου)
- Τμήμα προετοιμασίας για τις Ανώτερες Δραματικές Σχολές του Υπουργείου Πολιτισμού

Διδάσκονται
- Υποκριτική
- Αγωγή του λόγου – Ορθοφωνία
- Αυτοσχεδιασμός (Κίνηση)
- Ιστορία Θεάτρου

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Συμεωνίδης Γιώργος γεννήθηκε στην Κοζάνη. Σπούδασε θέατρο. Εργάστηκε ως ηθοποιός σε διάφορους θιάσους. Το 1998 ιδρύει την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Υπουργείου Πολιτισμού «ΘΥΜΕΛΗ» στη Θεσσαλονίκη. Από το 1999 και για 15 έτη υπήρξε επιστημονικός υπεύθυνος των θεατρικών θεραπευτικών ομάδων του Ψ.Ν.Θ. Ζει και εργάζεται ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, εντός κι εκτός Ελλάδος.

Γέμισε Ποντιακούς ήχους η τούρκικη τηλεόραση (Video)

Γέμισε Ποντιακούς ήχους η τούρκικη τηλεόραση (Video)
Γέμισε Ποντιακούς ήχους η τούρκικη τηλεόραση (Video)

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Είναι αλήθεια, ότι στην Τουρκία τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν πατηθεί ακόμα περισσότερο, μετά την απόπειρα πραξικοπήματος το καλοκαίρι του 2016. Ουσιαστικά το πραξικόπημα έγινε μετά, αφού καταλύθηκαν οι δημοκρατικές διαδικασίες μόνο και μόνο για να πάρει ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν όλες τις εξουσίες πάνω του.

Όπως γνωρίζετε ο Τούρκος πρόεδρος προέβη σε πογκρόμ στο στρατό, στην παιδεία. Χιλιάδες άνθρωποι συνελήφθησαν στη γείτονα χώρα τους μήνες που ακολούθησαν και φυλακίστηκαν. Πρόσφατα, δε, οι τουρκικές αρχές εξέδωσαν νέα εντάλματα σύλληψης εις βάρος 107 καθηγητών που θεωρούνται ύποπτοι για διασυνδέσεις με τον ιμάμη Φετουλάχ Γκιουλέν, ο οποίος ζει αυτοεξόριστος στις ΗΠΑ και τον οποίο η Άγκυρα κατηγορεί ότι ενορχήστρωσε το περυσινό αποτυχημένο πραξικόπημα.

Υπό αυτές τις αντιδημοκρατικές συνθήκες, όπως καταλαβαίνετε, η ελευθερία της έκφρασης πηγαίνει... περίπατο. Υπάρχουν όμως μορφές αντίστασης μέσω των τεχνών, όπως η μουσική για παράδειγμα. Εκεί Ελληνόφωνοι καλλιτέχνες από τη Μαύρη Θάλασσα προσπαθούν να επικοινωνούν τη μουσική τους. Τραγουδούν στα τούρκικα, δεν ξεχνούν όμως τη μητρική τους γλώσσα, την οποία οι παππούδες του διέσωσαν και διατήρησαν ακόμα και μετά την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923.

Πρόσφατα δύο Ελληνόφωνοι εμφανίστηκαν σε τούρκικο κανάλι και τραγούδησαν στα ελληνικά. Πρόκειται για τη διάλεκτο που μιλούσαν οι Έλληνες της Μαύρης Θάλασσας, αυτή που στην Ελλάδα απαντάται ως ποντιακά, στην Τουρκία όμως αποκαλείται rumca, ρωμέικα δηλαδή.


Ο Αντέμ Εκίζ και η Τζεμίλε Καρά, τραγούδησαν το «Trabzon'un ilçeleri», που σημαίνει «Επαρχίες της Τραπεζούντας». Σε αυτό το τραγούδι αποκαλούν περιοχές του Ανατολικού Πόντου, όπου συνεχίζουν ακόμα και ζούνε ελληνόφωνοι πληθυσμοί, με το ελληνικό τους όνομα, κάτι που πριν μερικά χρόνια ήταν σχεδόν απαγορευμένο. Στο βίντεο που ακολουθεί θα ακούσετε να γίνεται αναφορά στα Σούρμενα, τα Πλάτανα, τα οποία στα τούρκικα ονομάζονται Ατσααμπάτ και την Τόνγια, την αρχαία Θοανία.

Όλο αυτό το σκηνικό δεν προέκυψε τυχαία. Τα τελευταία χρόνια έχει ανάψει... φλόγα. Οι απόγονοι των προσφύγων που ήρθαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή έχουν χτίσει ένα... γεφύρι με τους εξισλαμισθέντες πληθυσμούς που λόγω της θρησκείας τους δεν έγιναν... ανταλλάξιμο είδος στη Συνθήκη της Λωζάννης και παρέμειναν εκεί. Αυτός ο δίαυλος επικοινωνίας όπως φαίνεται ανοίγει νέους, πολιτισμικούς ορίζοντες.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Αντέμ Εκίζ είναι πολύ γνωστός στο ελληνικό κοινό. Έχει ζήσει στη χώρα μας και ταξιδεύει συχνά με προορισμό την Ελλάδα για εμφανίσεις του με άλλους Έλληνες καλλιτέχνες, ποντιακής καταγωγής.

Πηγή: Newspost

Γεν. Συνέλευση πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Καλλιθέας - Συκεών

Γεν. Συνέλευση πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Καλλιθέας - Συκεών
Γεν. Συνέλευση πραγματοποιεί ο Ποντιακός Σύλλογος Καλλιθέας - Συκεών

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας - Συκεών προσκαλεί όλα τα μέλη του στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 7:30 μ.μ. στην αίθουσα του συλλόγου.

Σε περίπτωση μη απαρτίας η Γενική Συνέλευση θα επαναληφθεί την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017 στον ίδιο τόπο και ώρα 7:30 μ.μ.

Θέματα Γ.Σ.

1. Εκλογή Προέδρου, Γραμματέα της Συνελεύσεως
2. Απολογισμός πεπραγμένων
3. Οικονομικός απολογισμός έτους 2016-2017
4. Προτάσεις – συζητήσεις.

Δικαίωμα συμμετοχής στην Γ.Σ. έχουν τα μέλη που θα τακτοποιηθούν οικονομικά μέχρι την έναρξη της Γενικής Συνέλευσης.

Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017

«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα

«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα
«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα 

 του Θανάση Πολυμένη

Ένα πολύ ενδιαφέρον συνέδριο για τους αντάρτες του Πόντου, για μια κυριολεκτικά άγνωστη περίοδο, διεξήχθη το πρωί της Κυριακής 5 Νοεμβρίου στη Δράμα με θέμα: «Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα». Το συνέδριο διοργάνωσε η Ένωση Χορευτών Ν. Δράμας "Πυρρίχιος", σε συνεργασία με το Δήμο Δράμας και τη ΔΕΚΠΟΤΑ.

Οι εργασίες του συνεδρίου άνοιξαν στις 11.00 το πρωί, με χαιρετισμούς των βουλευτών Ν. Δράμας κ. Δ. Κυριαζίδη και Χ. Κεφαλίδου, του σεβασμιότατου Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλου, του θεματικού αντιπεριφερειάρχη κ. Χρ. Λιθηρόπουλου, του δημάρχου Δράμας κ. Χρ. Μαμσάκου, του προέδρου της Ε.Χ. "Πυρρίχιος" κ. Δ. Τσακαλίδη και του αντιπεριφερειάρχη Δράμας κ. Αν. Πατακάκη.

Εισηγήσεις στο συνέδριο έκαναν οι κ.κ. Θεοδόσης Κυριακίδης με θέμα: «Σχόλια και παρατηρήσεις για την ανάπτυξη αντάρτικων σωμάτων στον Πόντο», ο κ. Θωμάς Αλεξιάδης με θέμα: «Το αντάρτικο του Πόντου και η δράση των ανταρτών στον Πόντο», ο κ. Θεόδωρος Παυλίδης με θέμα: «Η δράση των Ποντίων ανταρτών στην Ελλάδα μετά την ανταλλαγή» και ο κ. Βασίλειος Χατζηθεοδωρίδης με θέμα: «Οπλαρχηγοί του Πόντου στο νομό Δράμας».

«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα

Θ. Κυριακίδης: Αντάρτικο αυτοάμυνας

Στον «Πρωινό Τύπο» μίλησαν οι εισηγητές του συνεδρίου και εξ αυτών ο κ. Θεοδόσης Κυριακίδης, Διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας, Επιστημονικός συνεργάτης στην έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ.

Ο κ. Κυριακίδης αναφέρθηκε γενικότερα στα χαρακτηριστικά του αντάρτικου, για ποιο λόγο αναπτύχθηκε και πού, γιατί εντοπίζεται κυρίως στο Δυτικό Πόντο και όχι στον Ανατολικό, πόσοι ήταν αριθμητικά οι αντάρτες, καθώς και τα προβλήματα της ιστοριογραφίας και της έρευνας και οι περιορισμοί της προφορικής ιστορίας γύρω από το θέμα.

Όπως είπε μιλώντας στον «Π.Τ.» ο κ. Κυριακίδης, «είναι πολύ σημαντικό να διευκρινίσουμε, ότι το αντάρτικο στον Πόντο, δεν είναι ένα αντάρτικο απόσχισης, δεν είναι αντάρτικο δημιουργίας ανεξάρτητου κράτους. Είναι ένα αντάρτικο αυτοάμυνας. Είναι ένα αντάρτικο, το οποίο δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε κυρίως κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν πια γενικεύεται ο νόμος για την στράτευση των Χριστιανών από τον Ιούλιο του 1914 και μετά, όπου επειδή οι Χριστιανοί στέλνονται στα αμελέ ταμπουρού – συνώνυμο της κακουχίας, της ψυχικής και σωματικής εξόντωσης, λιποτακτούν. Οι λιποτάκτες ανεβαίνουν στα βουνά, διότι αν συλληφθούν δολοφονούνται, και δημιουργούν τις πρώτες ομάδες του αντάρτικου».

Όπως εξηγεί ο κ. Κυριακίδης, «αυτές οι ομάδες, υπό την καθοδήγηση καπετάνιων, ουσιαστικά δρουν προστατευτικά προς τον άμαχο πληθυσμό, από τις επιθέσεις των  τσετών. Αυτό είναι σημαντικό να το διαχωρίσουμε, διότι οι Τούρκοι ιστοριογράφοι, προσπαθούν  να δικαιολογήσουν τις πράξεις γενοκτονίας, μέσα από τη δικαιολογία ότι είχαν να αντιμετωπίσουν τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου ποντιακού κράτους μέσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αυτό είναι ένα ψεύδος. Η ιδέα για τη δημιουργία ανεξάρτητου Πόντου έρχεται μετά 1916-1917, όταν πια βλέπουν οι Έλληνες ότι δεν υπάρχει πεδίο συνεργασίας όπως το είχαν διακηρύξει οι Νεότουρκοι για συνύπαρξη, οπότε έχουμε τη δημιουργία του αντάρτικου για να σώσουμε τα γυναικόπαιδα στα χωριά».

«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα

Β. Χατζηθεοδωρίδης: Ο Ιστύλ Αγάς στη Δράμα!

Σε δηλώσεις του στον «Π.Τ.», ο Δραμινός συγγραφέας και συνεργάτης της εφημερίδας μας, κ. Β. Χατζηθεοδωρίδης, αναφέρεται στο πώς Πόντιοι αντάρτες βρέθηκαν στη Δράμα:

«Το αντάρτικο του Πόντου, είχε λάβει τόσο μεγάλες διαστάσεις, ώστε η φήμη τους είχε ξεπεράσει τα όρια της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, γιατί πολλοί απ’ αυτούς είχαν πάει και στη Ρωσία. Ένα μικρό κομμάτι από τον όγκο των πολέμαρχων εκείνης της εποχής στον Πόντο, ήρθε και στη Δράμα το 1924. Και μάλιστα, αμέσως από τα χρόνια της εγκατάστασής τους στο Νομό Δράμας, δημιούργησαν ένα σύλλογο Ποντίων Οπλαρχηγών το 1927. Πρώτος πρόεδρος του συλλόγου, ήταν ο Ιστύλ Αγάς. Ήταν μια φυσιογνωμία, που στον Πόντο, είχε περισώσει, μόνος σε μια μάχη, 6.000 γυναικόπαιδα, τα οποία πλησίαζε ο τουρκικός στρατός για να τα σφάξει. Όταν ήρθε στη Δράμα, δημιούργησε αυτόν τον σύλλογο και λάμβαναν μέρος κυρίως στις εθνικές εορτές με τις τοπικές στολές τους και οπλισμένοι τα πρώτα χρόνια. Με τα όπλα τους ήταν μέσα τον Άγιο Νικόλαο, παραμονή της 28ης Οκτωβρίου 1940. Αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι, όσοι επέζησαν, όταν ήρθε η Κατοχή, οι Βούλγαροι είχαν φροντίσει να έχουν ονομαστική κατάστασή τους. Και επειδή τα δυσάρεστα μαθαίνονται, πληροφορήθηκαν ότι κινδυνεύουν άμεσα και σκορπίστηκαν. Άλλοι πέρασαν τον Στρυμόνα και έφυγαν προς την γερμανοκρατούμενη Ελλάδα και άλλοι πήραν τα βουνά εδώ.

Απ’ αυτούς, άλλοι πήγαν στον ΕΑΜ ΕΛΑΣ και άλλοι στα εθνικά αντάρτικα της ΕΑΟ. Είναι μια ενδιαφέρουσα ιστορία, γιατί υπάρχουν πράγματα που έχουν μεν ελάχιστα γραφεί, αλλά έχουν ξεφύγει από τη μνήμη των σύγχρονων».

«Η δράση των ανταρτών στον Πόντο και η μετέπειτα πορεία τους στην Ελλάδα», σε συνέδριο στη Δράμα

Θ. Αλεξιάδης: Η ιστορία του Πόντου

Σε δηλώσεις του στον «Π.Τ.» ο κ. Θωμάς Αλεξιάδης, Θεολόγος, Διδάκτορας Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, εξηγεί ότι, «το αντάρτικο ήταν  απότοκο της απόφασης των Νεότουρκων, για τη μετατροπή της πολυπολιτισμικής και πολυεθνικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε εθνικό κράτος. Δηλαδή, το αντάρτικο ήταν αντάρτικο σωτηρίας των γυναικών, των παιδιών και των αμάχων από τις νεοτουρκικές και τις κεμαλικές ορδές της βαρβαρότητας, των θηριωδιών, των ακροτήτων, των ωμοτήτων, του ολέθρου και της ολοκληρωτικής καταστροφής.

Δεν αποσκοπούσε στην εκδίωξη των μουσουλμάνων συντοπιτών τους, αλλά στο δικαίωμα των γηγενών, αυτόχθονων ελληνικών πληθυσμών να ζήσουν ειρηνικά, ισότιμα και ισόνομα με τις υπόλοιπες εθνότητες του τόπου τους. Και υπάρχει μια σημαντική παράμετρος εδώ: η δράση των γυναικών ειδικότερα στην περιοχή της Μπάφρας και γενικότερα στην περιοχή του Δυτικού Πόντου, που ντυμένες με την μαύρη αντάρτική στολή και τα παιδιά δεμένα στην πλάτη κατά περίπτωση, πολεμούσαν για την τιμή τους, την αξιοπρέπειά τους, για το αγαθό της ελευθερίας τους, απέναντι σε μια πάνοπλη κρατική μηχανή που τους αρνήθηκε το δικαίωμα να υπάρχουν.

Το αντάρτικο λοιπόν, είναι η ιστορία της αντίστασης των Ελλήνων του Πόντου, τόσο κατά τη νεοτουρκική εθνική εκκαθάριση, όσο και κατά την κεμαλική, με καταγεγραμμένες πράξεις αυτοθυσίας και ηρωισμού, που τιμά, πλουτίζει και βαθαίνει την ιστορία του ελληνικού έθνους. Κι εδώ υπεισέρχεται το χρέος της ελληνικής ιστορίας, να εντάξει την ιστορία του Πόντου στα σχολικά εγχειρίδια για να διδάσκεται και να παραδίδεται στις επόμενες γενιές.

Οφείλουμε να ερμηνεύσουμε τα γεγονότα της εποχής εκείνης για να αντιληφθούμε τι συμβαίνει μέχρι σήμερα με τη γείτονα χώρα και γιατί συμβαίνει. Και ακόμα παραπάνω, να οικοδομήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τις γενιές που έρχονται».


Οι Ποντιακοί Σύλλογοι στην Πιερία τιμούν τη μνήμη του Γιάννη Μεγαλόπουλου

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι στην Πιερία τιμούν τη μνήμη του Γιάννη Μεγαλόπουλου
Οι Ποντιακοί Σύλλογοι στην Πιερία τιμούν τη μνήμη του Γιάννη Μεγαλόπουλου

Την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 6 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί φιλολογική ημερίδα στη μνήμη του Γιάννη Μεγαλόπουλου, στην αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου του Δήμου Κατερίνης.

Ομιλητές θα είναι οι:
- Βλάσης Αγτζίδης, Δρ. Ιστορίας Τμ. Ιστορίας - Αρχαιολογίας Α.Π.Θ.
- Ι. Θ. Καζταρίδης, Διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας
- Ανθή Ρεβυθιάδου, Καθηγήτρια Τμήματος Φιλολογίας, Α.Π.Θ.
- Βασίλειος Σπυρόπουλος, Επικ. Καθηγητής Τμ. Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α.
- Δημήτρης Χαραλάμπους, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμ. Α.Π.Θ.

Ο Γιάννης Μεγαλόπουλος έφυγε από τη ζωή πριν ένα περίπου χρόνο σε ηλικία 61 ετών. Ήταν γνωστός έμπορος της Κατερίνης και άνθρωπος που αγαπούσε το βιβλίο, τη γνώση και τον πολιτισμό. Μελετούσε, ερευνούσε, έγραφε και δημοσίευε. Θέματα που τον απασχόλησαν ήταν η αρχαία ελληνική φιλοσοφία, ο χριστιανισμός και η σχέση του με άλλες θρησκείες καθώς και θέματα της Τοπικής και Ποντιακής Ιστορίας. Λόγω της ποντιακής του καταγωγής ασχολήθηκε με την ιστορία του Όφι της Τραπεζούντας, με την ποντιακή διάλεκτο και κυρίως την Οφίτικη. Αγαπούσε την ποντιακή μουσική και αγωνιζόταν για την επιβίωση των Οφίτικων εθίμων. 

Ήταν συλλέκτης χαρτών. Δημιούργησε μια μεγάλη συλλογή παλαιών πρωτότυπων χαρτών καθώς και μια αξιόλογη βιβλιοθήκη. 

Τιμήθηκε από συλλόγους, φορείς και σωματεία για την προσφορά του στα γράμματα και τον πολιτισμό.

Χορός Σέρρα - 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών (Video)

Χορός Σέρρα - 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών (Video)
Χορός Σέρρα - 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών (Video)

1ο βραβείο για Ποντιακό παραμύθι σε Νηπιαγωγείο της Βέροιας

1ο βραβείο για Ποντιακό παραμύθι σε Νηπιαγωγείο της Βέροιας
1ο βραβείο για Ποντιακό παραμύθι σε Νηπιαγωγείο της Βέροιας

Την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017 στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας πραγματοποιήθηκε εκδήλωση βράβευσης των σχολείων που συμμετείχαν στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό «Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και Όνειρα, Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον».

Οι μαθητές και η νηπιαγωγός τους κ. Γιάγκογλου Δήμητρα του 12ο Νηπιαγωγείου Βέροιας πήραν το 1ο βραβείο στην κατηγορία «Παραμύθια», για τη μεταφορά του Ποντιακού παραμυθιού «Το Ρέφανον» από την Ποντιακή διάλεκτο στην Κοινή Νεοελληνική γλώσσα.

Στη βράβευση παρευρέθηκαν η νηπιαγωγός κ. Γιάγκογλου Δήμητρα, μαθητές του τμήματός της και γονείς.

Πηγή: InVeria

Άγιοι του Πόντου: Όσιος Ιωάννης ο ησυχαστής, επίσκοπος Κολωνίας

Άγιοι του Πόντου: Όσιος Ιωάννης ο ησυχαστής, επίσκοπος Κολωνίας
Άγιοι του Πόντου: Όσιος Ιωάννης ο ησυχαστής, επίσκοπος Κολωνίας

Γεννήθηκε στη Νικόπολη του Πόντου το 454 μ.Χ. από τον Εγκράτιο και την Ευφημία και επί βασιλέως Μαρκιανού (450-457). Μετά τον θάνατο των γονέων του, οικοδόμησε ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου και μόναζε εκεί, μαζί με 10 μοναχούς. Λόγω της μεγάλης του αρετής, 28 χρονών, χειροτονήθηκε επίσκοπος Κολωνίας. Για εννιά χρόνια αφού διευθέτησε τα εκεί εκκλησιαστικά πράγματα, πήγε στα Ιεροσόλυμα και κατέλαβε τη Μονή του Αγίου Σάββα. Εκεί απέκρυψε το αληθινό του αξίωμα και ορίστηκε από τον Άγιο Σάββα σαν υπηρέτης στον ξενώνα και στο μαγειρείο, υπακούοντας με κάθε ταπεινοφροσύνη.

Βλέποντας ο Άγιος Σάββας τη μεγάλη του αρετή, σύστησε στον επίσκοπο Ιεροσολύμων Ηλία, να χειροτονήσει τον Ιωάννη Διάκονο και Πρεσβύτερο. Τότε ο Ιωάννης, χωρίς να μπορεί να κάνει αλλιώς, φανέρωσε το αξίωμα του και έμεινε στη Λαύρα 12 χρόνια και στη Ρουθά έξι χρόνια. Κατόπιν πέρασε ασκητικά τα χρόνια του σε διάφορες έρημους για 48 ολόκληρα χρόνια και απεβίωσε ειρηνικά 104 χρονών.

Η μνήμη του τιμάται στις 3 Δεκεμβρίου.

Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

LIVE: Παρακολουθήστε ζωντανά το 13ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

LIVE: Παρακολουθήστε ζωντανά το 13ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
LIVE: Παρακολουθήστε ζωντανά το 13ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

 

Πηγή Video: Livemedia

Ξενάγηση στο «Πυρρίχειο Πέταγμα» της πλατείας Αλεξάνδρας

Ξενάγηση στο «Πυρρίχειο Πέταγμα» της πλατείας Αλεξάνδρας
Ξενάγηση στο «Πυρρίχειο Πέταγμα» της πλατείας Αλεξάνδρας

Ξενάγηση στους συμμετέχοντες του 13ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών στο Μνημείο Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου «Πυρρίχιο Πέταγμα» στην πλατεία Αλεξάνδρας, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017 στις 11:30 π.μ.

Ομιλητές θα είναι ο Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης κ. Μάνος Στεφανίδης, ο Καθηγητής Αισθητικής και Φιλοσοφίας της Τέχνης κ. Δημοσθένης Δαββέτας και ο δημιουργός του έργου κ. Παναγιώτης Τανιμανίδης.

Η ξενάγηση εντάσσεται στο πλαίσιο του 13ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών με τίτλο: «Υψηλαντών το Όραμαν, Πυρρίχιου το Σθένος», που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου στις 6 το απόγευμα στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Το Φεστιβάλ διοργανώνει η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος και ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Νοτίου Ελλάδος και Νήσων.

Το 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών και η ξενάγηση στο Μνημείο Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου «Πυρρίχιο Πέταγμα», τελούν υπό την αιγίδα του Δήμου Πειραιά.

Η ξενάγηση είναι ανοικτή στο κοινό.

Πηγή: Portnet

Σχετικά θέματα




Ηλίας Υφαντίδης: Παράδοση είναι ο κύκλος της ζωής

Ηλίας Υφαντίδης: Παράδοση είναι ο κύκλος της ζωής
Ηλίας Υφαντίδης: Παράδοση είναι ο κύκλος της ζωής

Αγάπη, αλήθεια, αλληλεγγύη, ελπίδα. Είναι λέξεις ισοδύναμες που τοποθετεί ο Ηλίας Υφαντίδης δίπλα στη λέξη παράδοση. Για τον 40χρονο μουσικό και δάσκαλο της ποντιακής γλώσσας, η δημοτική παραδοσιακή μουσική έχει τη δύναμη και τη συνεχή ροή ενός ποταμού. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του 13ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, το οποίο ανοίγει τις πύλες του στο κοινό αύριο στις 6 το απόγευμα στο ΣΕΦ για να παρουσιαστούν περίπου 25 χοροί άρρηκτα συνδεδεμένοι με την ιστορία των Ποντίων, οριοθετεί την ουσία της παραδοσιακής μουσικής μακριά από τη φολκλορική της εικόνα: «Για όποιον θέλει να αντιμετωπίζει τη μουσική ιστορία και την παράδοση μέσα από ουσιαστικούς δρόμους δεν μπορεί παρά να δομεί τη ζωή του με βάση το σεβασμό για τον ίδιο τον άνθρωπο και τη ζωή. Δεν φτάνει να μάθεις να παίζεις καλά ένα παραδοσιακό όργανο ή να χορεύεις ενδεδυμένος με μια στολή. Εχει νόημα να αντλείς τις ουσιαστικές αξίες από αυτό το σημαντικό κομμάτι της Ιστορίας. Γιατί παράδοση είναι η καταγραφεί της ιστορίας ενός λαού είναι ο κύκλος της ζωής». 

Δέντρο με καρπούς

Η ποντιακή καταγωγή του εξαίρετου μουσικού και συγγραφέα θεατρικών έργων έρχεται από την Τραπεζούντα, την Κερασούντα και τα Κοτύωρα των προπάππων του και φτάνει ώς το Καζακστάν, απ’ όπου ήρθαν οι γονείς του το 1965 στην Ελλάδα. Αυτή η πορεία του χαρτογραφεί πέρα από τη μετακίνηση του Ελληνισμού και τη δημιουργία μιας παράδοσης που ενσωματώνει τάσεις, ιδιώματα τοπικές ιδιαιτερότητες. Ισως εδώ να κρύβεται ο πλούτος, η ποικιλία των ήχων και των ρυθμών που εξελίσσονται στον χρόνο και φτάνουν ώς το σήμερα. Οπως λέει ο Ηλίας Υφαντίδης «Ο μόνος τρόπος για να μην πεθάνει η παράδοση είναι να ζυμώνεται με το σήμερα. Να αφουγκράζεται την εξέλιξη της κοινωνίας και να την αντανακλά με ευγένεια μέσα στους ιστούς της. Ετσι μόνο δεν θα γίνει ένα μουσειακό είδος . Η δημοτική παραδοσιακή μουσική είναι σαν ένα δέντρο με ρίζες γερές που πάντα θα “αμπελώνει” θα “φυλλώνει”, θα ανθεί και θα δίνει νέους καρπούς». 

Ο Ηλίας Υφαντίδης εξηγεί ότι η λειτουργία του τραγουδιού, της μουσικής και του χορού, μέσα από ένα βιωματικό πεδίο, γίνεται η γέφυρα για τη «συνάντηση» της ομάδας. Δημιουργεί δηλαδή γόνιμους δρόμους για τη μνήμη και την ταυτότητα μιας κοινωνίας. «Ενας λαός που δεν έχει μνήμη και ταυτότητα δεν έχει μέλλον». 

Η δύναμη της μνήμης

Για εκείνους που είχαν ανάλογη ματιά η δημοτική παράδοση αποτελούσε πάντα ένα γοητευτικό πεδίο διερεύνησης και φυσικά ανεξάντλητη πηγή έμπνευση. Ενα πρόχειρο παράδειγμα είναι η μουσική για θεατρικά έργα που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις και που ακτινοβολούν τα στοιχεία της παραδοσιακής μουσικής που δανείστηκε. Το 1962 στο έργο «Καίσαρ και Κλεοπάτρα» του Μπέρναρντ Σω για πρώτη φορά χρησιμοποιεί αυτούσια τη μελωδία ενός παραδοσιακού τραγουδιού την οποία ενσωματώνει στο υπόλοιπο έργο. Ο σκοπός του αιγαιοπελαγίτικου (δωδεκανησιακού) τραγουδιού «Πέρα στους πέρα κάμπους» ακούγεται στο θεατρικό τραγούδι «Τα έξυπνα παπάκια»» κ.λ.π. Αλλά μέσα από αυτή τη διαδικασία, εξηγεί ο Ηλίας Υφαντίδης, μπορεί να αποκαλυφθεί η δύναμή της. «Η παραδοσιακή μουσική είναι το ντοκουμέντο ενός πολιτισμού που έχει ζωντανούς ιστούς και συνεχίζει να τροφοδοτεί τους νέους δίνοντας τους καινούργιους δρόμους για να φτάσουν κοντά της. 

Θα περάσει στη λήθη ένας λαός που δεν έχει γνώση της Ιστορίας του, αφού δεν θα μάθει ποτέ τη “ρίζα” του, την πορεία της εξέλιξής του και την ταυτότητά του». Ο δεξιοτέχνης της ποντιακής λύρας στο σημείο αυτό αντικρούει και εκείνους που στηρίζουν την άποψη ότι η παραδοσιακή μουσική είναι συνδεδεμένη με τον συντηρητισμό: «Παράδοση σημαίνει εξέλιξη. Αν δεν μπολιαστεί με το καινούργιο, εκείνο δηλαδή που αναδύεται από τις συνθήκες της κάθε κοινωνίας και εποχής θα μαραζώσει. Το πιο ενθαρρυντικό για μένα είναι πως στα μαθήματα δεν έρχονται μόνο όσοι έχουν ποντιακή καταγωγή. Εχει μεγάλη σημασία που ενδιαφέρεται να μάθει λύρα και συγκινείται ένας χεβιμεταλάς. Γιατί όποιος παρακολουθεί τη δημοτική και παραδοσιακή μουσική δημιουργεί ένα αισθητικό κριτήριο που του μαθαίνει να διαλέγει τους ανθούς από όλα τα ήδη της μουσικής».

Πηγή: Τα Νέα

Ο Πόντος φέτος θυμάται και γιορτάζει στον Πειραιά

Ο Πόντος φέτος θυμάται και γιορτάζει στον Πειραιά
Ο Πόντος φέτος θυμάται και γιορτάζει στον Πειραιά

Το φετινό, 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ θα διεξαχθεί στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, όπου στις 21 Μαΐου έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μεγαλοπρεπούς μνημείου της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, μια ευγενική δωρεά του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη.

«Ας κινηθώμεν λοιπόν μέ εν κοινόν φρόνιμα, oι πλούσιοι ας καταβάλωσιν μέρος της ιδίας περιουσίας, oι ιερoί ποιμένες ας εμψυχώσωσι τον λαόν με το ίδιόν των παράδειγμα, και oι πεπαιδευμένοι ας συμβουλεύσωσιν τα ωφέλιμα. Oι δε εν ξέναις αυλαίς υπουργούντες στρατιωτικοί και πολιτικοί ομογενείς, αποδίδοντες τας ευχαριστίας εις ην έκαστος υπουργεί δύναμιν, ας ορμήσωσιν όλοι εις το ανοιγόμενον ήδη μέγα και λαμπρόν στάδιον, και ας συνεισφέρωσιν εις την πατρίδα τον χρεωστούμενον φόρον, και ως γενναίoι ας ενοπλισθώμεν όλοι άνευ αναβολής καιρού με το ακαταμάχητον όπλον της ανδρείας και υπόσχομαι εντός ολίγου την νίκην και μετ' αυτήν παν αγαθόν. Πoίoι μισθωτοί και χαύνοι δούλοι τολμούν να αντιπαραταχθώσιν απέναντι λαού, πολεμούντος υπέρ της ιδίας ανεξαρτησίας; Μάρτυρες oι Ηρωικοί αγώνες των προπατόρων μας».

Με αυτά τα λόγια ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, ο εξ Υψηλών, ο πρίγκιπας από την Τραπεζούντα, ο γενναίος Πόντιος με την ευγενική καταγωγή, περιέγραψε το καθήκον προς την πατρίδα και κάλεσε όλους τους Έλληνες στην Επανάσταση.

Σε αυτόν τον σπουδαίο του ποντιακού ελληνισμού, στην επιφανή οικογένειά του και στη συνεχή προσφορά τους στο έθνος από τον 10ο αιώνα ως σήμερα, θα αφιερωθεί το φετινό Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΠΟΕ), σε διοργάνωση του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων (Σ.Πο.Σ.) Ν. Ελλάδας και Νήσων, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου.

2.500 χιλιάδες χορευτές από κάθε γωνιά της Ελλάδας και δεκάδες ακόμη καλλιτέχνες θα συναντηθούν φέτος στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά, μπροστά σε παραπάνω από 10.000 θεατές και για πάνω από 3 ώρες, για να αφηγηθούν και να τιμήσουν την ιστορία αυτού του ήρωα με τη μουσική και τον χορό τους, με βίντεο και ομιλίες. Θα πουν την ιστορία του ανθρώπου-σύμβολο που έλαβε την αρχηγία της Φιλικής Εταιρείας με την ταπεινότητα ενός πιστού και την γενναιότητα ενός ευγενούς, του αγωνιστή που πολέμησε για την εθνεγερσία και που το έργο του ολοκλήρωσε με τη νικηφόρα μάχη της Πέτρας ο αδελφός του, Δημήτριος.

Τον άνθρωπο που, ενώ ήταν ένας πρίγκιπας από τον βορρά, τόσο τιμούσε την ποντιακή καταγωγή του που ζήτησε η καρδιά του να πάει στην Ελλάδα, παρότι δεν την είχε επισκεφθεί ποτέ όσο ζούσε, και σήμερα αυτή βρίσκεται στην εκκλησία των Ταξιαρχών στην οδό Στησιχόρου.

Ο Αλέξανδρος κι ο Δημήτριος Υψηλάντης, που όλο το έθνος τίμησε για την προσφορά τους, αξιώθηκαν να έχουν λαμπρούς προγόνους αλλά και άξιους απογόνους που την ιστορία τους δεν κατόρθωσαν να σβήσουν ούτε οι διώκτες του ποντιακού ελληνισμού. Οι Υψηλάντηδες έχουν ρίζες στους βυζαντινούς χρόνους, από την οικογένεια των Ξιφιλίνων, μέλη της οποίας διετέλεσαν Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως και συνδέθηκαν με συγγενικούς δεσμούς με την αυτοκρατορική οικογένεια της Τραπεζούντας, τους Κομνηνούς και τους Παλαιολόγους.

Οι δεσμοί τους ήταν τόσο στενοί που στον Αλέξανδρο κληροδοτήθηκε, από τον παππού του, το σπαθί του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου. Τα χρόνια μετά την Άλωση, τα μέλη της οικογένειας έγιναν στόχος εξόντωσης των Τούρκων και κατέφυγαν στην Κωνσταντινούπολη όπου συνέχισαν να υπηρετούν τους Έλληνες και Χριστιανούς από σημαντικές θέσεις, απέκτησαν επιρροή κι αναδείχθηκαν σε μια από τις σημαντικότερες ελληνικές οικογένειες. Η προσφορά τους συνεχίστηκε και στις παραδουνάβιες ηγεμονίες, όπου κατάφεραν να σώσουν τους Έλληνες από σφαγές και διωγμούς. Η πατρική οικία του Αλέξανδρου και του Δημήτριου ήταν μια εστία της εθνεγερσίας, εξάλλου δεν είναι τυχαίο ότι εκεί εργάστηκε και μορφώθηκε, ως προστατευόμενος της οικογένειας Υψηλάντη, ο Ρήγας Φεραίος.

Το φετινό 13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ θα διεξαχθεί στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά, όπου πριν λίγους μήνες, στις 21 Μαΐου, στην πλατεία Αλεξάνδρας, έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μεγαλοπρεπούς μνημείου της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, μια ευγενική δωρεά του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη, γόνου Υψηλαντών εκ μητρός.

Το μνημείο ονομάστηκε «Πυρρίχιο Πέταγμα» και μοιάζει σαν ένα κύμα φτιαγμένο από πόνο και διωγμό, σαν ένα κύμα που ξεριζώνει και πετά ένα προσφυγοπούλι από τον Πόντο για να το φέρει στον Πειραιά. Πλασμένο με υλικά του σήμερα λέει την ιστορία ενός ξεριζωμού του χθες, ενώνει το παρελθόν με το παρόν και συμβολίζει τη συνέχεια της ιστορίας και την εσωτερική δύναμη, τη φλόγα και τον ηρωισμό.

13ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ, Σάββατο 2 Δεκεμβρίου, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Διοργάνωση: Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων (Σ.Πο.Σ.) Ν. Ελλάδας και Νήσων.

Κείμενα και καλλιτεχνική επιμέλεια: Ηλίας Υφαντίδης.

Χορηγοί υποστηρικτές:

Α) Μέγας Χορηγός: ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ Πολιτιστικού & Κοινωφελούς Έργου

Β) Υποστηρικτές: 
1) ΕΥΔΑΠ 
2) SYNTHESIS
3) PANOLYMPIA
4) NOVA
5) ANTIPOLLUTION
6) ΑΥΡΑ
7) ΠΑΕ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ
8) Celestyal

Γ) Χορηγοί Επικοινωνίας: 
ΤΑ ΝΕΑ, ΤΟ ΒΗΜΑ 

Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται τα Τρίκαλα

Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται τα Τρίκαλα
Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται τα Τρίκαλα

Με ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση η πόλη των Τρικάλων υποδέχεται την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017 την ιερή θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά από το όρος Βέρμιο, της προστάτιδας του Ποντιακού ελληνισμού, το σύμβολο των ορθοδόξων της Ανατολής, της Κυράς του Πόντου.

Η υποδοχή της Ιεράς Εικόνος θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα της 3ης Δεκεμβρίου στις 4:30 μ.μ. στην κεντρική πλατεία των Τρικάλων συνοδευόμενη από το Μητροπολίτη Βεροίας και Καμπανίας κ. Παντελεήμων και θα παραμείνει στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου μέχρι την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου.

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων και Μικρασιατών Ν. Τρικάλων θα συμμετέχει με τιμητικό άγημα στην υποδοχή της Ιεράς εικόνας δίνοντας το παρών για ακόμα μία φορά σε ένα ιστορικό γεγονός της πόλης.

Πρόγραμμα κεδηλώσεων

Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017

4:30 μ.μ.: Υποδοχή της Ιεράς Εικόνος Παναγίας Σουμελά υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου, του Κλήρου και του Λαού, στην Κεντρική Πλατεία Τρικάλων, την οποία θα κομίσει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων. Εκκίνηση Λιτανευτικής πομπής με κατεύθυνση προς τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου Τρικάλων.

5:00 μ.μ.: Δέηση επί τη αφίξει της Ιεράς Εικόνος, και εν συνεχεία Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός με αρτοκλασία και Θείο Κήρυγμα, Χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος.

9:00-12:30 βραδινή: Ιερά Αγρυπνία ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου.

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

7:30 - 9:30 π.μ.: Όρθρος και Θεία Λειτουργία.
11:30 π.μ.: Ιερά Παράκληση της Παναγίας Σουμελά.
5:30 μ.μ.: Εσπερινός και Ιερά Παράκληση της Παναγίας Σουμελά.
9:00 - 12:30 βραδινή: Ιερά Αγρυπνία ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου.

Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017

7:30 - 9:30 π.μ.: Όρθρος και Θεία Λειτουργία.
6:30 μ.μ.: Μέγας Πανηγυρικός Πολυαρχιερατικός Εσπερινός.
9:00 - 12:30 βραδινή: Ιερά Αγρυπνία.

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017

7:00 - 11:00 π.μ.: Όρθρος και Πανηγυρική Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία.
11:00 π.μ.: Λιτανεία των Ιερών Εικόνων του Αγίου Νικολάου, της Παναγίας Σουμελά και του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Νικολάου, με κατεύθυνση την Κεντρική Πλατεία της πόλεως, όπου θα τελεσθεί η Αρτοκλασία καί το Θείο Κήρυγμα.
8:00 - 12:30 βραδινή: Ιερά Αγρυπνία ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου.

Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2017

7:30-9:30 π.μ.: Όρθρος και Θεία Λειτουργία.
11:00 π.μ.: Ιερά Παράκληση της Παναγίας Σουμελά και αναχώρηση της Ιεράς Εικόνος.

Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του

Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του
Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του

Επτακόσιοι περίπου μέλη και φίλοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Συλλόγου Ποντίων «Ακρίται» και το βράδυ του Σαββάτου 25 Νοεμβρίου κατέκλεισαν την κοινοτική αίθουσα του Αγίου Δημητρίου στο Απερ Ντάρμπι της Πενσιλβάνιας και γιόρτασαν την 78η επέτειο της ιδρύσεως του Συλλόγου.

Η βραδιά αυτή, όπως επεσήμανε η πρόεδρος του Συλλόγου Εφη Παυλίδου- Οικονόμου ήταν αφιερωμένη στην νεότερη γενιά.

«Η αίθουσα βούλιαξε από τους νέους. Περιττό να σας πω ότι εκδώσαμε διακόσια παιδικά και φοιτητικά εισιτήρια. Ένας στους τρεις περίπου συνδαιτυμόνες άνηκε στην νεώτερη γενιά των Ποντίων και αυτό αν μη τι άλλο αποτελεί έναν πολύ καλό οιωνό για το μέλλον του Συλλόγου μας. Τα χορευτικά μας για μια ακόμη φορά έκλεψαν την παράσταση», επεσήμανε η κ. Παυλίδου.

Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του

Ερωτηθείσα για τα χορευτικά επεσήμανε ότι συμμετείχαν 46 χορευτές από πέντε και έξι ετών μέχρι και 40 ετών, οι οποίοι υπό την διεύθυνση του Βασίλη Οικονόμου απέσπασαν τις επευφημίες του κοινού.

Αναφερόμενη στον χορό επεσήμανε ότι διοργανώθηκε δύο μέρες μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και ότι το διοικητικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα να βραβεύσει και να πει ένα μεγάλο ευχαριστώ στον φωτογράφο του «Εθνικού Κήρυκα» Στέλιο Λάμπρου και στους Βασίλη Κεϊσογλου και Λευτέρη Κωνσταντινίδη, από το διαδικτυακό Cosmos Philly.

«Και οι τρεις συμμετέχουν στις εκδηλώσεις και προβάλλουν το έργο του Συλλόγου μας. Μας δίνουν κουράγιο να συνεχίσουμε το έργο με μεγαλύτερο ζήλο και αφοσίωση», πρόσθεσε.

Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του

Παράλληλα εξέφρασε την ευγνωμοσύνη και για την οργανωτική επιτροπή με επικεφαλής τον Στέφανο Ευαγγελόπουλο κατάφερε να χαρίσει μια ανεπανάληπτη βραδιά στους ομογενείς της Φιλαδέλφειας.

Στην εκδήλωση παρέστη ο τέως πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Αμερικής και Καναδά Κώστας Τσιλφίδης, εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Ελληνικών Σωματείων Φιλαδέλφειας και Μείζονος Ντελαγουέαρ, καθώς επίσης και στελέχη και μέλη της κοινότητας του Αγίου Δημητρίου στο Απερ Ντάρμπι Πενσιλβάνιας.

Ο Σύλλογος Ποντίων Φιλαδέλφειας γιόρτασε την 78η επέτειο ιδρύσεώς του

Αναφερόμενη στο γλέντι που ακολούθησε η κ. Παυλίδου επεσήμανε ότι συμμετείχαν οι Γιώργος Σιαμλίδης, Παναγιώτης Θεοδωρίδης και η Ειρήνη Σαχταρίδου, οι οποίοι είχαν έρθει αποκλειστικά γι αυτή την βραδιά από την Ελλάδα, καθώς επίσης οι ομογενείς λυράρηδες και η λαϊκή ορχήστρα.

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

Ξέφρενο Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Πλατεία Άθωνος από τους φοιτητές

Ξέφρενο Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Πλατεία Άθωνος από τους φοιτητές
Ξέφρενο Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Πλατεία Άθωνος από τους φοιτητές

Με ποντιακές λύρες και νταούλια έστησαν το ποντιακό γλέντι στην Πλατεία Άθωνος ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης!

Οι νεαροί φοιτητές περπάτησαν όλο το πλακόστρωτο της Αριστοτέλους, έφτασαν στην Πλατεία Άθωνος και εκεί κορυφώθηκε το δικό τους ποντιακό γλέντι, συνοδευόμενο και από περαστικούς, που έσπευσαν να συμμετέχουν στους ξεσηκωτικούς χορούς των Ποντίων, με το «τικ» να πρωταγωνιστεί.

Το γλέντι που στήθηκε σήμερα έδωσε μια μικρή γεύση για το μεγάλο γλέντι που αναμένεται να πραγματοποιηθεί  το ερχόμενο Σάββατο στην Κάτω Φοιτητική Λέσχη του ΑΠΘ (έναντι ΠΑΜΑΚ, επί Εγνατίας).


Πηγή: ThessNews

Το "Ποντιακό θέμα" αναδεικνύουν οι Τούρκοι στη Σαμψούντα

Το "Ποντιακό θέμα" αναδεικνύουν οι Τούρκοι στη Σαμψούντα
Το "Ποντιακό θέμα" αναδεικνύουν οι Τούρκοι στη Σαμψούντα

Στην Σαμψούντα το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017 θα διοργανωθεί συνέδριο με τίτλο "Ποντιακό θέμα και Τουρκία".

O Σαλίχ Μέριτς-μέλος του Δ.Σ της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ρούμελης Μαύρης Θάλασσας, ανέφερε πως για πρώτη φορά αυτό το θέμα τίθεται στην επικαιρότητα της Σαμψούντας και ότι την προεδρία του Επιστημονικού Συμβουλίου του συνεδρίου έχει αναλάβει ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αργυρούπολης και πρόεδρος του Δ.Σ. της πόλης καθηγητής Δρ. Βενιαμίν Κοτσάογλου.

Ο Σαλίχ Μέριτς είπε πως ένα από τα θέματα που τα τελευταία έτη απασχόλησε την επικαιρότητα της χώρας μας ήταν το "Ποντιακό θέμα", ένα θέμα που θα τεθεί επί τάπητος με διεθνές συνέδριο που οργανώνεται στις 2 Δεκεμβρίου με την συμμετοχή πολλών επιστημόνων.

Ο Μέριτς είπε: "Το θέμα αυτό στην χώρα μας ήταν στην επικαιρότητα ενός πολύ μικρού τμήματος. Είναι πλέον ανάγκη αυτό το σημαντικό θέμα να το θέσουμε στην επικαιρότητα μας. Ο ισχυρισμός είναι ο εξής, ότι στα έτη 1914-1923 στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, 350.000 Ορθόδοξοι σκοτώθηκαν από Τούρκους σε συγκρούσεις που ξέσπασαν. Στην Ελλάδα το πρώτο Κέντρο Ποντιακών Εργασιών ιδρύθηκε στις 19/5/1989. Ακολούθως κηρύχθηκε η 19/5/1919 ως Ημέρα της Ποντιακής Γενοκτονίας. Το 1994 η τότε κυβέρνηση ανακήρυξε αυτή την μέρα ως ημέρα μνήμης. Σε σύνδεση με αυτό σε πολλές πόλεις της Ελλάδας έγιναν μνημεία της Ποντιακής γενοκτονίας".

Ο Σαλίχ Μέριτς είπε πως το Ποντιακό θέμα για πολλά χρόνια δεν έφευγε από την επικαιρότητα των δύο χωρών και πρόσθεσε: "Είναι καταγεγραμμένες οι σφοδρές συγκρούσεις που συνέβησαν με τις ελληνικές συμμορίες σε 19  χωριά στην περιοχή Νεμπιάν της επαρχίας Σαμψούντας, στην περιοχή Μπασαλάν της επαρχίας Μπασαλάν, σε Τάσοβα, Ερμπάα και Ρεσαντιέ της επαρχίας Αμάσειας και στην περιοχή Μπουλαντζάκ της επαρχίας Κερασούντας. Το χωριό Χατζή Ισμαήλ που βρίσκεται σε απόσταση 5 χλμ από το κέντρο της Σαμψούντας υπήρξε κάτι σαν κέντρο διοίκησης υπό την ηγεσία Ελλήνων αξιωματικών της υπηρεσίας πληροφοριών και άλλων Ελλήνων-επικεφαλής συμμοριών.

Οι ποντιακοί σύλλογοι σε Αμερική και Αυστραλία λειτουργούν αποτελεσματικά. Αυτοί στηρίζονται οικονομικά από διάφορους πόρους. Οι σύλλογοι αυτοί για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους, στήνουν μια κοινή γνώμη με βήματα σε πολιτισμό, τέχνη, ιστορία, αθλητισμό και παραδοσιακούς χορούς. Και κρατάνε αυτό το θέμα συνεχώς στην παγκόσμια επικαιρότητα. Το συνέδριο "Ποντιακό θέμα και Τουρκία" για πρώτη φορά θα θέσει αυτό το θέμα στην επικαιρότητα της Σαμψούντας.

Στο συνέδριο θα μετάσχουν 13 πανεπιστημιακοί και θα εξετάσουν το θέμα από διάφορες πλευρές.

Σχόλιο: Με χορηγό το υπουργείο Πολιτισμού της Τουρκίας, ο καθένας καταλαβαίνει ότι σε αυτό το συνέδριο θα εκφραστούν αποκλειστικά και μόνο οι κρατικές απόψεις της Τουρκίας για το θέμα. Άλλωστε αν κάποιος πει κάτι άλλο, κινδυνεύει με απόλυση, σύλληψη, ξυλοδαρμό κ.α.

Και να μην ξεχνάμε πως  ο Γιάννης Βασίλης Γιαϊλαλί  παραμένει στις τουρκικές φυλακές από τις 22 Απριλίου κατηγορούμενος για υποκίνηση τρομοκρατικής δραστηριότητας εξαιτίας της δράσης του για το Κουρδιστάν, αλλά και για προσβολή του Μουσταφά Κεμάλ και του Ερντογάν μέσω των άρθρων και των αναρτήσεων του για τη Γενοκτονία των Ελλήνων.

Οδηγίες προς τους χορευτές εξέδωσε η ΠΟΕ ενόψει του φεστιβάλ

Οδηγίες προς τους χορευτές εξέδωσε η ΠΟΕ ενόψει του φεστιβάλ
Οδηγίες προς τους χορευτές εξέδωσε η ΠΟΕ ενόψει του φεστιβάλ

Οδηγίες προς τους συμμετέχοντες χορευτές του 13ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, εξέδωσε η Επιτροπή Πολιτισμού της Π.Ο.Ε., σχετικά με την ενδυματολογική εμφάνιση αυτών που θα συμμετέχουν στο φεστιβάλ, ζητώντας τους να τηρηθούν αυστηρά.

Αναλυτικά για τις γυναίκες θα πρέπει:
Μαλλιά με πλεξούδα και τάπλα. Εάν δεν φέρει τάπλα μπορεί να φορέσει μαντήλα με δέσιμο ποντιακό (χωρίς τάπλα πάντα).
Σκουλαρίκια μπορούν να φέρουν (εφ’ όσον είναι μικρού μεγέθους και θυμίζουν την εποχή)
Να μην έχουν νύχια βαμμένα.
Μπορούν να φέρουν επιστήθια παραδοσιακά στολίδια
Η ζουπούνα να είναι στον αστράγαλο και το σαλβάρ να μην φαίνεται πιο κάτω από την ζουπούνα.
Το σαλβάρ αν είναι μακρύ να δεθεί κάτω από το γόνατο για να πέφτει κάνοντας φουρό.
Να μην φέρουν αλυσίδες, δαχτυλίδια faux και ωρολόγια στο χέρι.
Όσες δεν φορούν λαχόρ να φοράνε ταραπολούζ.
Μπορούν να φέρουν κοντές η κοντογούνι (κατιφέ).
Να μην φοράνε ψηλοτάκουνα υποδήματα.
Μπορούν να φέρουν φότα (με φαρδιά ρίγα) κυρίως όμως όταν πρόκειται για μεγάλες
γυναίκες.

Ενώ για τους άνδρες:
Δεκτή γίνεται μόνο η ζίπκα με την κουκούλα, οποιαδήποτε άλλη φορεσιά δεν επιτρέπεται.
Πασλούκ δεμένο σωστά (να επιμεληθούν οι χοροδιδάσκαλοι).
Η ζίπκα αν ειναι δυνατόν να περιλαμβανει και το πανοφόρι (σακάκι-αμπά).
Πουκάμισο αν ειναι δυνατάν άσπρο-μαύρο.
Να φέρουν όσοι εχουν ώρα-εγκόλπιο-καπνοσάκκουλο και αλυσιίδες επιστήθιες σε ασήμι.
Ζωνάρι υφαντό η ταραπολούζ.

Οι χορευτές του Σέρρα χορού να φέρουν χάριν ομοιομορφίας σκούρη ζίπκα (μαύρο, μπλε, σκούρο γκρι ή σκούρο καφέ), μαύρο πουκάμισο και να φέρουν σελαχλίκι με κάμα η φυσεκλίκια.
Δεν γίνονται δεκτές κόκκινες και κυπαρισσί ζίπκες.
Όλοι, να μην φορούν ρολόγια ή/και καδένες στα χέρια τους.
Απαγορεύεται το φέσι, το παπάχ και οτιδήποτε άλλο ως κάλυμα κεφαλής, δεκτή γίνεται μόνον η κουκούλα.

Σχετικά θέματα

Αγιασμός στον Σύλλογο Χρύσας - Τσακώνων - Ροδονιάς «Ο Πόντος»

Αγιασμός στον Σύλλογο Χρύσας - Τσακώνων - Ροδονιάς «Ο Πόντος»
Αγιασμός στον Σύλλογο Χρύσας - Τσακώνων - Ροδονιάς «Ο Πόντος»

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων Χρύσας - Τσακώνων - Ροδονιάς "Ο Πόντος" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην τελετή αγιασμού με αφορμή την έναρξη της λειτουργίας του για φέτος καθώς και των χορευτικών του τμημάτων.

Ο αγιασμός θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 17:30 στο κέντρο νεότητας Τσακώνων.

Αυτό είναι το αναλυτικό πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Αυτό είναι το αναλυτικό πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Αυτό είναι το αναλυτικό πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Λίγο πριν την έναρξη του 13ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Στάδιο Ειρήνης & Φιλίας (Σ.Ε.Φ.) στον Πειραιά στις 6.00 μ.μ., όπου συμμετέχουν 2.500 χορευτές από όλη την Ελλάδα, το e-Pontos σας παρουσιάζει το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ.

"Τελείωσαν" την ΠΑΕ Ποντίων από το πρωτάθλημα λόγω της φανέλας για τη "Γενοκτονία"

"Τελείωσαν" την ΠΑΕ Ποντίων από το πρωτάθλημα λόγω της φανέλας για τη "Γενοκτονία"
"Τελείωσαν" την ΠΑΕ Ποντίων από το πρωτάθλημα λόγω της φανέλας για τη "Γενοκτονία"

Την Κυριακή 24/11 ο αγώνας μεταξύ της ΠΑΕ Ποντίων Θρυλορίου και του Αετού Μίσχου όπως είναι γνωστό δεν διεξήχθη και αυτό σηματοδότησε τον τρίτο μηδενισμό της ομάδας του κ.Κακουλίδη.

Μετά την εξέλιξη αυτή, η Πειθαρχική επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι ομόφωνα αποφάσισε τα εξής: "1) Ο αγώνας μεταξύ «ΠΑΕ Ποντίων-Αετός Μίσχου» της 24ης Νοεμβρίου 2017 για το πρωτάθλημα της Ε.Π.Σ Θράκης δεν τελέσθηκε από υπαιτιότητα του σωματείου ΠΑΕ Ποντίων Ροδόπης. Τιμωρεί την υπαίτια για την μη τέλεση του αγώνα ομάδα της ΠΑΕ Ποντίων Ροδόπης, με απώλεια του αγώνα με τέρματα 0-3, και με χρηματική ποινή δύο χιλιάδες ευρώ(2.000€).

2)Διαπιστώνει ότι η ομάδα της ΠΑΕ Ποντίων για τρίτη φορά είναι υπαίτια για την μη τέλεση αγώνων πρωταθλήματος της αγωνιστικής περιόδου 2017-2018 και ως εκ τούτου βάση του άρθρου 17 παρ.3 και 27 παρ.4 του ΚΑΠ 2017, αποβάλλεται από το πρωτάθλημα και υποβιβάζεται στην αμέσως επόμενη κατηγορία με (συνολική) ποινή αφαίρεσης μείον έξι (-6) βαθμών από τον βαθμολογικό πίνακα που θα συμμετάσχει στην επόμενη αγωνιστική περίοδο."

Η απάντηση της ΠΑΕ Ποντίων ήταν άμεση μέσω του λογαριασμού της ομάδας στο facebook: "Μόλις μας ήρθε απόφαση της πειθαρχικής Επιτροπής της ΕΠΣ Θράκης που αποβάλουν την ΠΑΕ Ποντίων οριστικά από το πρωτάθλημα... Νομίζουν ότι μας νίκησαν και εκτέλεσαν τις εντολές που είχαν για να μας αφανίσουν... Αύριο η σειρά μας να απαντήσουμε..." ενώ λίγα λεπτά αργότερα συνέχισε με νέο ποστάρισμα: "Η απάντηση μα θα είναι ακραία και άμεση. Μήνυση κατά της ΕΠΟ, της ΕΠΣ Θράκης, του νομικού συμβούλου της ΕΠΟ που πλαστογράφησε το άρθρο 32 της ΟΥΕΦΑ και κάτα του προέδρου της ΕΠΣ Θράκης, Το Είπαμε από την αρχή. Θα το πάμε μέχρι τέλος. Μάχη μέχρι εσχάτων."

Τέλος, χθες το απόγευμα έγιναν γνωστοί οι ορισμοί διαιτητών με την ΕΠΣ να μην ορίζει διαιτητές για την αναμέτρηση των Ποντίων με τον Ηρακλή Σαπών με την ΠΑΕ Ποντίων να επανέρχεται με νέο ποστάρισμα καυτηριάζοντας αυτή την απόφαση "Εξακολουθούν να παρανομούν. Δεν όρισαν διαιτητές στον προκαθορισμένο αγώνα μας. Εμείς όμως θα πάμε κανονικά και θα είμαστε παρόντες για τον αγώνα μας με τον Ηρακλή Σαπών."

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό οι σχέσεις μεταξύ της  ΠΑΕ Ποντίων με την  ΕΠΟ αλλά και την  ΕΠΣ έχουν φτάσει στα άκρα και σίγουρα η απόφαση που όλοι αναμένουν στις 7 Δεκεμβρίου για το ζήτημα της φανέλας θα κρίνει το μέλλον της ομάδας του κ. Κακουλίδη.

Πηγή: Παρατηρητής της Θράκης