Δευτέρα 9 Μαρτίου 2020

Ετήσιο παραδοσιακό γλέντι για το Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου

Ετήσιο παραδοσιακό γλέντι για το Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου
Ετήσιο παραδοσιακό γλέντι για το Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Βόλου, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στο ετήσιο παραδοσιακό γλέντι του, που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020 στις 9:30 μ.μ. στο Γκάζι.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
Τραγούδι: Στέργιος Ζημπιλιάδης, Τάσος Παρχαρίδης,
Λύρα: Μπάμπης Λαζαρίδης,
Αγγείο: Σωτήρης Θεοδωρίδης,
Κλαρίνο: Παναγιώτης Ζουρνατζίδης,
Νταούλι: Χρήστος Ασλανίδης.

Τιμή εισόδου: 13 Ευρώ με πλήρες μενού και απεριόριστο κρασί.

Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 6970432791, 6984076622.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»
Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Η Χρύσα Παπά μεταμορφώνεται σε πλήθος ανδρικών και γυναικείων ρόλων ξετυλίγοντας την τοιχογραφία του ποντιακού ελληνισμού από το 1910 έως το 1962 στην Τουρκία και στη Σοβιετική Ένωση, καθώς από τις 7 Μαρτίου μεταφέρει στη σκηνή του θεάτρου Πόλη το επικό μυθιστόρημα του Γιάννη Καλπούζου «Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου» σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. Η Σέρρα ή αλλιώς Πυρίχιος είναι ο σπουδαιότερος, πολεμικός, ποντιακός χορός και στο έργο, που έχει τη μορφή μονολόγου, η αίγλη του καταγράφεται με πολύ ιδιαίτερο τρόπο από τον συγγραφέα.

Η Χρύσα Παπά μιλώντας στην εφημερίδα Παραπολιτικά μας μεταφέρει τη μεγάλη συγκίνησή της για αυτό το έργο και την ενσάρκωση των πολλών ρόλων του.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Υποδύεστε πολλούς ανδρικούς και γυναικείους ρόλους σε διαδοχικές μεταμορφώσεις. Αυτό είναι εύκολο ή δύσκολο;

Είναι δύσκολο, αλλά έχουμε δουλέψει πολύ εντατικά με τον σκηνοθέτη μας και έχουν προκύψει όμορφα πράγματα. Όλες οι μεταμορφώσεις γίνονται επί σκηνής. Δεν φεύγω καθόλου από τη σκηνή. Το έργο έχει τη μορφή μονολόγου.

Τι μελετήσατε, τι διαβάσατε για τη μεταφορά αυτής της ιστορίας στη σκηνή;

Διάβασα πολλά πράγματα τους τρεις μήνες των προβών, αλλά έχω και βιωματικές γνώσεις, καθώς είμαι Πόντια από την πλευρά του πατέρα μου. Είμαι μεγαλωμένη ως 100% Πόντια. Καταλαβαίνω καλά την Ποντιακή γλώσσα. Έχω μεγαλώσει με αυτά τα ακούσματα. Η ιστορία και η παράδοση των Ποντίων είναι μέσα στο DNA μου. Και διαβάζω γιαυτούς σε όλη μου τη ζωή, από μικρό παιδί. Χορεύω και ποντιακούς χορούς στην παράσταση. Η σέρρα, που είναι αντρικός χορός έχει πάρα πολλά βήματα. Αλλά μαζί με τον σκηνοθέτη μελετήσαμε πολύ το ιστορικό κομμάτι της εποχής και μετά προσπαθήσαμε να εντάξουμε στην ιστορία και τους ήρωες που υποδύομαι.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Εσάς τι σας συγκινεί ιδιαίτερα σε αυτήν την ιστορία;

Με συνταράσσει το γεγονός πως αυτοί οι άνθρωποι που ύστερα από όλα τα δεινά που πέρασαν, κατάφεραν να επιβιώσουν. Στο τέλος του έργου όλοι οι ήρωες εκπέμπουν μια αισιοδοξία, καθώς κατάφεραν να ζήσουν ύστερα από πολλά βασανιστήρια που πέρασαν. Και το συμπέρασμα είναι πως όλοι οι άνθρωποι είναι το ίδιο ανεξαρτήτως φυλής. Το έργο αυτό είναι πανανθρώπινο.

Υπάρχουν σημεία από την παράσταση με τα οποία ταυτίζεστε;

Ναι βέβαια. Ταυτίζομαι με την σκέψη ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι. Και στην παράσταση υπάρχουν κάποιες στιγμές που με συγκινούν βαθιά. Όταν η κόρη συναντιέται με τον πατέρα της μετά από 19 χρόνια, κάνω προσπάθεια ως ηθοποιός να μην βυθιστώ σε αυτό, αλλά να παίξω όπως πρέπει. Και άλλη μια πολύ συγκλονιστική στιγμή της παράστασης είναι όταν η μητέρα της ηρωϊδας περιγράφει τα βασανιστήρια από τους Τούρκους. Είναι δύσκολο, αν σκεφτεί κανείς πως όλα αυτά κάποιοι τα έχουν βιώσει, ενώ εμείς στο σήμερα απλώς μπορούμε να τα φανταστούμε με φίλτρα. Και σε πολλά η φαντασία μας δεν φτάνει ευτυχώς.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Τι συμβολίζει ο τίτλος «Σέρρα», που σημαίνει τον χαρακτηριστικό πολεμικό χορό των Ποντίων;

Η σέρρα συμβολίζει τη ζωή, αλλά και τον πόλεμο, με την έννοια της προσπάθειάς του να ζήσει, όχι να σκοτώσει. Την επιθυμία της επιβίωσης, ότι αγωνιζόμαστε για να ζήσουμε. Και επειδή σε αυτόν τον χορό οι χορευτές πέφτουν κάτω και ξανασηκώνονται συμβολίζει την πτώση του ανθρώπου και το ξανασήκωμα.

Από τη μια βρίσκεται ο πόλεμος και από την άλλη ο έρωτας;

Ναι ακριβώς. Και αυτά πλέκονται μεταξύ τους ακόμα κι όταν χάνονται οι άνθρωποι με τους πολέμους και τις εξορίες. Και ο έρωτας υπάρχει πάντα και παντού, σε οποιαδήποτε κατάσταση. Το έργο δείχνει πως ζούσαν τότε οι άνθρωποι με τον έρωτα παράλληλα.

Αυτοί οι άνθρωποι πέρασαν τεράστιες δυσκολίες. Με ποιους τρόπους τις ξεπέρασαν;

Με πίστη μόνο. Αλλά πολλοί δεν τις ξεπέρασαν ποτέ, γιατί πολλοί άνθρωποι χάθηκαν στη διαδρομή αυτή. Οι ήρωες του έργου τις ξεπέρασαν με πίστη και τύχη. Πίστη στο Θεό και πίστη στη ζωή. Το ένστικτο της επιβίωσης, όταν κάποιος περνάει τόσα βάσανα, είναι πάρα πολύ έντονο. Και αυτό ισχύει πάντα.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Εσείς στις δύσκολες στιγμές σας τι σκέψεις επιστρατεύετε; Πως τις ξεπερνάτε;

Αυτό το έργο και η μελέτη του μου κάνει πολύ στη ζωή μου. Γιατί με βοηθάει να εστιάσω λίγο παραπάνω στα πολύ σημαντικά και να μην τρελαίνομαι με πράγματα που είναι απλά.

Σας έχει ποτέ ρίξει κάτω κάποια μεγάλη δυσκολία;

Φυσικά, μου έχει τύχει πολλές φορές. Και θα μου ξανατύχει. Και μόνο με πίστη και την επιθυμία να ξανασυνεχίσω, κατάφερα να τις ξεπεράσω.

Εσείς είστε ηθοποιός από πολύ μικρή ηλικία. Θυμάστε το λόγο για τον οποίο γίνατε ηθοποιός;

Ναι θυμάμαι. Από το Δημοτικό σχολείο έπαιζα σκετσάκια στο σπίτι και στο σχολείο με ρούχα της μαμάς μου. Και επίσης μου άρεσε πολύ να διαβάζω βιβλία. Αλλά εκεί γύρω στο Γυμνάσιο, πόσα βιβλία πια να μου αγοράσουν οι γονείς μου. Έτσι άρχισα να πηγαίνω στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης για να διαβάζω όσα ήθελα. Ενδιαφέρθηκα και για τη στήλη θέατρο, και εκεί κόλλησα. Άρχισα να διαβάζω όσα πιο πολλά θεατρικά έργα μπορούσα, υπήρξε μεγάλος έρωτας. Και άρχισα να βλέπω και πολλές θεατρικές παραστάσεις. Έπαιξα και η ίδια σε μια παράσταση στο σχολείο στην A' Λυκείου και τότε το πήρα απόφαση. Μέχρι να τελειώσω το σχολείο συνέχισα να διαβάζω πολύ και στη συνέχεια πέρασα στην Γαλλική Φιλολογία του Αριστοτελείου.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Ποια εμπόδια έπρεπε να υπερπηδήσετε τότε για να ξεκινήσετε την καριέρα σας;

Είχα πίστη μέσα μου. Αλλά υπήρχαν πολλές δυσκολίες, γιατί δεν ήξερα πολλά πράγματα. Οι γονείς μου δεν έβλεπαν θέατρο, είναι πολύ λαϊκοί άνθρωποι και δεν είχαν σχέση με τον χώρο. Μπήκα στη σχολή Προσκήνιο του Γ.Ροντήρη και σπούδασα τρία χρόνια. Στη συνέχεια έστελνα βιογραφικά παντού και τα πρώτα χρόνια πήγα σε ΔΗΠΕΘΕ να δουλέψω. Το 2004 κατέβηκα στην Αθήνα χωρίς να ξέρω κανέναν. Μια άλλη δυσκολία ήταν και το οικονομικό. Στην Αθήνα κατέβηκα με πάρα πολύ λίγα χρήματα και έτσι άρχισα να κάνω διάφορες δουλειές. Και έστελνα παντού βιογραφικά.

Ποιος ήταν ο μέντοράς σας εδώ στην Αθήνα;

Κανένας. Ο εαυτός μου. Δεν ήξερα κανένα. Μόνο έναν φίλο εκτός δουλειάς. Έστελνα βιογραφικά και πήγαινα σε οντισιόν παντού. Και κάποια στιγμή υπήρξα τυχερή γιατί μετά από έναν χρόνο άρχισα να δουλεύω στο θέατρο. Η τηλεόραση μπήκε στη ζωή μου το 2007 με κάποια gest που έκανα. Και το 2008 ήρθε η μεγάλη ευκαιρία με τα «Μυστικά της Εδέμ». Ο πρώτος μου μεγάλος ρόλος. Δεν ήταν εύκολο. Είχε πολύ τρέξιμο, αλλά είχα θέληση και πίστη. Πολλές φορές ένιωσα απογοήτευση σε αυτήν την προσπάθεια.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Στα "Μυστικά της Εδέμ" πως αντιμετώπισατε τη μεγάλη δόξα;

Πολλά χρόνια πριν είχα μιλήσει με κάποιους ανθρώπους γιαυτό το θέμα ώστε να μην καβαλήσω ποτέ το καλάμι. Είναι πολύ εύκολο κάποιος να την πατήσει. Οι φίλοι μου με είχαν προιδεάσει, με είχαν προετοιμάσει. Αλλά πάντα μέσα μου από τα χρόνια της Δραματικής ακόμα, είχα τη σκέψη ότι σε αυτή τη δουλειά τα πάντα είναι η διάρκεια. Ωραία είναι και η δόξα και να είμαστε στην πρώτη γραμμή, αλλά το πιο σημαντικό είναι η διάρκεια, να μπορεί ένας καλλιτέχνης να διατηρηθεί πολύ καιρό. Και έτσι κρατούσα πάντα πισινή. Από την άλλη όταν συνεργάζεσαι με καλλιτέχνες που είναι στο χώρο 40 χρόνια, είναι ντροπή να την ψωνίζεις εσύ. Ήμουν και τυχερή βέβαια γιατί στο σήριαλ αυτό δεν μας άφηναν να καβαλήσουμε το καλάμι, μας συγκρατούσαν. Μας είχαν πειθαρχημένους. Αλλά αυτό δεν το καταλαβαίναμε τότε. Το κατάλαβα μετά από χρόνια.

Μέσα από τους ρόλους σας έχετε ζήσει πολλές ζωές. Γενικά ποιους ρόλους αγαπάτε περισσότερο; Με ποιους ρόλους παθιάζεστε;

Μια φορά έκανα κομεντί στην τηλεόραση και άλλη μια στο θέατρο. Αλλά κυρίως έχω κάνει δραματικούς ρόλους. Οι φίλοι μου λένε πως μου πάνε πολύ οι κωμικοί ρόλοι. Εγώ τα αγαπώ όλα, αλλά νομίζω πως ταιριάζω περισσότερο στους δραματικούς.

Χρύσα Παπά: «Ο Πόντος είναι στο DNA μου»

Σας επηρέασε ποτέ η μεγάλη δόξα αρνητικά; Με τη δημοσιότητα πως τα πάτε;

Τη διαχειρίζομαι στο βαθμό που επιθυμώ. Τα πρώτα χρόνια ίσως να μην ήξερα τι να κάνω, αλλά τώρα ξέρω να τη διαχειρίζομαι καλά. Όταν θέλω να αποσυρθώ, αποσύρομαι, όπως φέτος από την τηλεόραση. Αλλά όταν θέλω να είμαι μέσα σε κάτι, το υποστηρίζω πολύ.

Στην τηλεόραση διαλέγετε τις δουλειές;

Προσπαθώ. Δεν έχω όμως στεγανά. Απλά μου αρέσει να συμμετέχω σε ωραίες δουλειές.

Αν κάποιος σκηνοθέτης σας ζητούσε να κάνετε στη σκηνή κάτι πολύ τολμηρό ή ακραίο, θα το τολμούσατε;

Δεν θα έλεγα όχι. Όμως δεν επιθυμώ να κάνω γυμνό. Γι' αυτό και δεν έχω κάνει. Αλλά πρέπει να υπάρχει λόγος συγκεκριμένος. Είμαι ανοιχτή να συζητώ διάφορα, αλλά δεν βρίσκω το λόγο να γίνονται ακραία πράγματα.

Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών τίμησε τον δημοσιογράφο και ερευνητή Γεώργιο Λαμψίδη

Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών τίμησε τον δημοσιογράφο και ερευνητή Γεώργιο Λαμψίδη
Προσθήκη λεζάνΗ Επιτροπή Ποντιακών Μελετών τίμησε τον δημοσιογράφο και ερευνητή Γεώργιο Λαμψίδητας

Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών (Ε.Π.Μ.), συνεχίζοντας την προσπάθεια ανάδειξης των προσωπικοτήτων των καταγομένων από τον Πόντο πραγματοποίησε εκδήλωση-αφιέρωμα στον πρόσφυγα από τον Πόντο Γεώργιο Ν. Λαμψίδη, δημοσιογράφο, ερευνητή, συγγραφέα πλήθους άρθρων-βιβλίων ιστορικών, οικονομικών, γλώσσας καθώς και θεατρικά έργα. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ε.Π.Μ. την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2020.

Ευτυχής συγκυρία ήταν η νέα έκδοση του έργου του Γεωργίου Λαμψίδη (προηγήθηκαν ήδη δύο εκδόσεις το 1963 και 1967) με τίτλο «Τοπάλ Οσμάν, Ιστορίες μιας γενοκτονίας» με επιμέλεια και πρόλογο της κόρης του, της δημοσιογράφου Ουρανίας Λαμψίδου.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του Προέδρου Χρήστου Γαλανίδη. Προβλήθηκε η εργογραφία του Γεωργίου Λαμψίδη και εικόνες από τη ζωή του και τη βράβευσή του και ακολούθησαν οι εισηγήσεις των ομιλητών που κάλυψαν όλες τις πτυχές της προσωπικότητας και του έργου του Γεωργίου Λαμψίδη.

Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών τίμησε τον δημοσιογράφο και ερευνητή Γεώργιο Λαμψίδη

Συγκεκριμένα ο γνωστός στο Πανελλήνιο δημοσιογράφος Γιάννης Μαρίνος παρουσίασε τα χαρακτηριστικά του έντιμου, αντικειμενικού δημοσιογράφου και συνεργάτη του Γεωργίου  Λαμψίδη. Στο ιστορικό έργο του αναφέρθηκαν η Ελευθερία Κυφωνίδου, Δρ Ιστορίας Ε.Κ.Π.Α., με θέμα «Γεώργιος Ν. Λαμψίδης: Αφήγηση σε δύο πράξεις», όπως και ο Βλάσης Αγτζίδης, Δρ Νεότερης Ιστορίας Α.Π.Θ., Μαθηματικός, με θέμα «Η σημασία του έργου του Γεωργίου Ν. Λαμψίδη στην κατανόηση της ιστορικής εμπειρίας». Τέλος, η κόρη του Γεωργίου Λαμψίδη, η δημοσιογράφος Ουρανία Λαμψίδου, αναφέρθηκε με συγκίνηση στις «Αναμνήσεις από τον πατέρα της» αναλύοντας και προβληματίζοντας παράλληλα γύρω από τους όρους «μνήμη» και «λήθη».

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση της μονόπρακτης κωμωδίας «Η υποδοχή» του Γεωργίου Ν. Λαμψίδη, από την παιδική θεατρική σκηνή της Αδελφότητος Ποντίων «Η Παναγία Γουμερά» σε σκηνοθεσία Ναταλίας Ευφραιμίδου και συμπληρώθηκε έτσι ευχάριστα η εικόνα του πολυτάλαντου Γεωργίου Λαμψίδη.

Τον συντονισμό της εκδήλωσης είχε η Γεν. Γραμματέας της Ε.Π.Μ. Γεωργία Χαριτίδου, δ.φ.

Ακολούθησε δεξίωση στο ισόγειο του κτηρίου κατά τη διάρκεια της οποίας τα μέλη και οι φίλοι της Ε.Π.Μ. είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τους εισηγητές και την κόρη του Γεωργίου Λαμψίδη.

Κυριακή 8 Μαρτίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 22ο επεισόδιο (Video)

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 22ο επεισόδιο (Video)
Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 22ο επεισόδιο

Το κάρο προχωρά με τη Σοφία, την Αρίν και τις κόρες τους. Οι τέσσερις γυναίκες κατευθύνονται προς το Ακ Νταγ Ματέν αμφιβάλλοντας όμως για το αν έχουν πάρει το σωστό δρόμο. Γύρω τους ερημιά αλλά καταφέρνουν και προχωρούν μέσα στην δάσος. Ανάβουν φωτιά, διανυκτερεύουν και δείχνουν να ξεχνιούνται από τις έγνοιες τους προς στιγμήν.

Το επόμενο πρωί τις βρίσκει να συνεχίζουν το δρόμο τους παρόλο που έχουν ξεμείνει από νερό. Ξαφνικά βρίσκουν ένα ποτάμι και ξεδιψάνε. Οι μικρές κάνουν μπάνιο στο ποτάμι αλλά ο κίνδυνος παραμονεύει. Τούρκοι ληστές αρπάζουν την Ειρήνη και τη Λουσίν και βιάζουν τη Σοφία και την Αρίν που πέφτουν λιπόθυμες στο χώμα. Στο μεταξύ στο Ερζερούμ η Ιφιγένεια βυθισμένη στη λύπη της ξαφνικά αισθάνεται να σπάνε τα νερά. Η Μελικέ τρέχει κοντά της και φωνάζει τη μαμή.

Μετά από πολύ προσπάθεια ο γιος της Ιφιγένειας έρχεται στον κόσμο. Ο Αλή όσο διαδραματίζονται αυτά συνοδεύει κρατούμενους όντας σε υπηρεσία. Στην πομπή είναι ένα μικρό Αρμενόπουλο το οποίο ο Αλή σώζει από τους Τούρκους και το κρύβει στο σπίτι του στο Ερζερούμ. Η Ιφιγένεια νιώθει ευτυχισμένη ξανά. Παρακαλεί να πουν το νεογέννητο παιδί Μιλτιάδη. Στο μεταξύ ο Μίλτος στο Παρίσι καταφέρνει μέσω του Ζαχάρωφ να βρει ταξιδιωτικά έγγραφα και ξεκινάει να βρει την Ιφιγένεια.


Σχετικά θέματα



















Σάββατο 7 Μαρτίου 2020

Ο Απ. Τζιτζικώστας έβαλε ποδιά και μαγείρεψε Ποντιακό περέκ με κοτόπουλο

Ο Απ. Τζιτζικώστας έβαλε ποδιά και μαγείρεψε Ποντιακό περέκ με κοτόπουλο
Ο Απ. Τζιτζικώστας έβαλε ποδιά και μαγείρεψε Ποντιακό περέκ με κοτόπουλο 

Με έμφαση στα  εκλεκτά προϊόντα της μακεδονικής γης και στις αυθεντικές συνταγές της Μακεδονικής Κουζίνας, ιδιαιτέρως επιτυχημένη ήταν και φέτος η συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στην 29η  “DETROP BOUTIQUE” και στην 9η  “ARTOZYMA”, που πραγματοποιήθηκαν από τις 22 έως τις 24 Φεβρουαρίου 2020 στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο της HELEXPO στη Θεσσαλονίκη.

Στο πλαίσιο των δύο αυτών κορυφαίων διοργανώσεων, οι 56 επιχειρήσεις που φιλοξενήθηκαν στο περίπτερο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είχαν τη δυνατότητα να προβάλουν την ξεχωριστή ποιότητα και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της παραγωγής τους στους εμπορικούς αντιπροσώπους και επισκέπτες. Οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων πραγματοποίησαν εποικοδομητικές συναντήσεις και σειρά εμπορικών συμφωνιών, ενώ καλλιέργησαν το έδαφος για μελλοντικές συνεργασίες με εμπορικούς επισκέπτες που δραστηριοποιούνται, μεταξύ άλλων, στους τομείς της διανομής, της εισαγωγής, του χονδρεμπορίου και της λιανικής πώλησης τροφίμων και ποτών.


Στις δύο διοργανώσεις “DETROP BOUTIQUE” και “ARTOZYMA” συμμετείχε και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας  ο οποίος μάλιστα,  σε ειδική εκδήλωση μαγειρικής και γευσιγνωσίας για την προβολή της Μακεδονικής Κουζίνας και με τη βοήθεια των σεφ της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδoς, μαγείρεψε ποντιακό περέκ με κοτόπουλο, ενώ ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας Σωτήρης Μπάτος μαγείρεψε κόκκινη κολοκύθα με μπάτζο, κερδίζοντας ιδιαίτερα θετικά σχόλια από τους επισκέπτες των εκθέσεων.

Ο κ. Τζιτζικώστας συνεχάρη την ομάδα της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος, η οποία κατέκτησε χάλκινο μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες Μαγειρικής της Στουτγκάρδης. «Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα είναι πάντα κοντά στη Λέσχη Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδας, καθώς αποδεικνύεται ότι η εμπιστοσύνη που έχουμε σε εσάς έχει σοβαρό υπόβαθρο. Περίτρανη απόδειξη είναι το σημαντικό βραβείο που φέρατε, αλλά, εκτός από τα βραβεία,  σημαντική είναι η συνεισφορά σας στο να γνωρίσει ο κόσμος τη Μακεδονική κουζίνα, τα μακεδονικά προϊόντα και φυσικά τον τουριστικό μας προορισμό, τη Μακεδονία μας. Θα συνεχίσουμε και το 2020 την προσπάθεια που κάνουμε σε 70 εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, τουριστικές και αγροτοδιατροφικές, προκειμένου να προβάλλουμε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν την Κεντρική Μακεδονία μοναδική», δήλωσε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής  Μακεδονίας.


Η Λέσχη Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος, ως ένδειξη ευχαριστίας προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, χάρισε στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο  Τζιτζικώστα και στον Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Οικονομίας Σωτήρη Μπάτο το πιάτο που έφερε η ομάδα Ολυμπιονικών από την Στουτγκάρδη. «Είναι ένα ελάχιστο και συμβολικό δώρο για όσα κάνετε για εμάς, για τη στήριξή σας, για τη συνεργασία μας και για να συνεχίσουμε στο μέλλον να προσπαθούμε να είναι η Μακεδονική Κουζίνα σε όλα τα τραπέζια του κόσμου», τόνισε ο αντιπρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος Χρήστος Γκότσης.

Με σύγχρονους και διαδραστικούς τρόπους προβλήθηκαν τα εκλεκτά προϊόντα της Κεντρικής Μακεδονίας και η Μακεδονική Κουζίνα. «Μέσα από τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στην 29η Detrop συνεχίσαμε την καμπάνια μας για την προβολή και προώθηση της Μακεδονικής Κουζίνας, με την πολύτιμη συνεργασία της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδας. Με σεβασμό στην παράδοση και την πολιτιστική μας κληρονομιά οι καταξιωμένοι σεφ ετοίμασαν και προσέφεραν, καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου, σε διακριτό χώρο γευσιγνωσίας του περιπτέρου 12,  με live cooking και tasting event, εδέσματα γνήσιας Μακεδονικής Κουζίνας σε όλους τους επισκέπτες, ταξιδεύοντάς μας σε γευστικά σταυροδρόμια παράδοσης. Την καμπάνια μας  τίμησε με την παρουσία και την ενεργό συμμετοχή του στην προετοιμασία και την προσφορά μοναδικών πιάτων ο πατέρας Επιφάνιος», δήλωσε σχετικά ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Σωτήρης Μπάτος.

Πηγή: ΑΝΤ1

Ετήσιος χορός της "Ευξείνου Λέσχης" Περιστάσεως

Ετήσιος χορός της "Ευξείνου Λέσχης" Περιστάσεως
Ετήσιος χορός της "Ευξείνου Λέσχης" Περιστάσεως

Η "Εύξεινος Λέσχη" Περιστάσεως διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της στον ετήσιος χορός της, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 στις 8:30 μ.μ. στο κέντρο "Θέαμα".

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Λύρα - τραγούδι: Γιώργος Σοφιανίδης, Γιώργος Αμπερίδης, Μπάμπης Καπίδης,
Λύρα - αγγείο: Κώστας Κασιμίδης,
Τραγούδι: Στέφανος Καλλιανίδης,
Νταούλι: Γιώργος Φωτιάδης, Γιάννης Καπίδης
Λαούτο: Γιώργος Στοφορίδης,
Ούτι: Θάνος Γκραίκος.

Είσοδος: 10 (πλήρες μενού, χωρίς ποτό).

Ετήσιος χορός Συλλόγου Ποντίων Ελευθερίου - Κορδελιού

Ετήσιος χορός Συλλόγου Ποντίων Ελευθερίου - Κορδελιού
Ετήσιος χορός Συλλόγου Ποντίων Ελευθερίου - Κορδελιού

Ο Σύλλογος Ποντίων Ελευθερίου - Κορδελιού διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 στην αίθουσα δεξιώσεων "Θέα" (16ο χλμ Παλαιάς Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης - Καβάλας).

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Τραγούδι: Γιώργος Ιωαννίδης, Βασίλης Τοπαλίδης,
Λύρα: Μπάμπης Κεμανετζίδης, Κώστας Τυρεκίδης.

Τιμή πρόσκλησης: 15 Ευρώ (Πλήρες μενού, απεριόριστο ποτό).

Τηλ. κρατήσεων: 6978037605, 6974484431.

Το "Φροντιστήριο Τραπεζούντας" εξέδωσε οδηγίες για την προστασία και πρόληψη από τον κορωνοϊό

Το "Φροντιστήριο Τραπεζούντας" εξέδωσε οδηγίες για την προστασία και πρόληψη από τον κορωνοϊό
Το "Φροντιστήριο Τραπεζούντας" εξέδωσε οδηγίες για την προστασία και πρόληψη από τον κορωνοϊό 

Ένα πολύ ωραίο και χιουμοριστικό κείμενο κυκλοφορεί εδώ και μία μέρα στο διαδίκτυο σχετικά με οδηγίες που εξέδωσε το "Φροντιστήριο Τραπεζούντας" για την λήψη προστατευτικών μέτρων απέναντι στον ιό και την ασθένεια που προκαλεί και ονομάζεται COVID-19.

Όπως και να 'χει, πέρα από τις "Ποντιακές οδηγίες" να συμβουλευτούμε και τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας που βρίσκονται εδώ.

Το Φροντιστήριο Τραπεζούντας εξέδωσε οδηγίες για την προστασία και πρόληψη από τον κορωνοϊό!

- Όντες φτείρκεσαι, θα φτείρκεσαι σην ωλέναν, κι θα φτείρκεσαι σα κατσία τ'αλλουνού και γομώνς ατον σάφλας με τη κορώνας τον υιόν.
- Κι θα χταλεύς το μυτίν και θα σύρς έξ τα πορπουλάντζας και ευτάς ατα κολόθεα.
- Όντες θα καλκεύς την γαρήν σο κρεββάτ'θα τσουπώνς τ' ομμάτεα σ' και κι θα φιλήσ'ατεν στο στόμα, άναυα με γλώσσα πα.
- Κάθαν ημσόν ώρα θα νίφτς' τα χέρεας'.
- Σο Λεωφορείον τη ΟΑΣΘ θα εμπαίνς όντες κι θα θέλτς άλλον να ζείς.
- Αν πονεί το κεφάλι σ', τσιλάς τα γιοργάνεα και φτιλακίζ σ'ασόν Χοτλάχ θα στέκ σ' σο οσπίτ μαναχός.
- Τη κορώνας ο υιόν κι μαντζιρίζ να εξέρτς, ατά λέγνατα οι κομουνισταί.

Πόντιοι: Το ηρωικό και πολυτυραννισμένο ελληνικό φύλο ανά τους αιώνες

Πόντιοι: Το ηρωικό και πολυτυραννισμένο ελληνικό φύλο ανά τους αιώνες
Πόντιοι: Το ηρωικό και πολυτυραννισμένο ελληνικό φύλο ανά τους αιώνες 

Πόντος: Ο Πόντος είναι η ελληνική ονομασία της γεωγραφικής περιοχής των Β.Α. ακτών της Τουρκίας. Στο εσωτερικό η περιοχή εκτείνεται σε βάθος 200 έως 300 χιλιόμετρα.

Ο μεγάλος αποικισμός του Πόντου από τους Έλληνες ξεκίνησε γύρω στον 8ο αιώνα π.Χ. με πρώτη αποικία της Μιλήτου την Σινώπη.

Η Σινώπη με την σειρά της ίδρυσε το 756 π.Χ. την Τραπεζούντα, την Κρώμνα, το Πτέρυον, την Κώτωρο και άλλες.

Ο Ξενοφώντας στο έργο του Κύρου Ανάβασις το 401 π.Χ. περιγράφει την φιλοξενία των ομοεθνών Ελλήνων που γνώρισαν οι «Μύριοι» από τους Τραπεζούντιους.

Κατά την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου η Τραπεζούντα και όλες οι ελληνικές πόλεις του Εύξεινου Πόντου, επεκτάθηκαν και προς το εσωτερικό της περιοχής, εξελληνίζοντας όλο και περισσότερα φύλα. Έτσι ο ελληνικός τρόπος ζωής, η ελληνική Παιδεία και η ελληνική γλώσσα θα εξαπλωθούν πάνω σε όλη την γεωγραφική περιοχή των Ποντίων.

Το βασίλειο του Πόντου επί βασιλείας του Πόντιου Μιθριδάτη Στ’ έφτασε στο υψηλότερο σημείο. Τελικά όμως υποτάχθηκε στους Ρωμαίους με τελευταία την Τραπεζούντα το 63 π.Χ.

Μετά την κατάλυση του βυζαντινού κράτους από τους Σταυροφόρους (1204), οι αδελφοί Αλέξιος και Δαβίδ, ίδρυσαν στην περιοχή του Πόντου την Αυτοκρατορία των Μεγάλων Κομνηνών, που κράτησε 257 χρόνια και γνώρισε μεγάλη οικονομική και πολιτιστική ακμή. Το 1461 υπέκυψε και ο Πόντος στους Τούρκους οκτώ χρόνια μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.

Καθ' όλη την διάρκεια της Οθωμανικής κυριαρχίας ο Πόντος θα σημαδευτεί από τον εξισλαμισμό και την εμφάνιση του κρυπτοχριστιανικού φαινομένου. Το μεγαλύτερο κύμα εξισλαμισμού θα ενσκήψει στα τέλη του 17ου αιώνα. Με το Χαττ-ι Χουμαγιούν (ιερό διάταγμα) του Σουλτάνου το 1856 θα επιστρέψουν πολλοί εξισλαμισμένοι χριστιανοί πάλι πίσω στην χριστιανική εκκλησία.

Κατά τον 19ο αιώνα τα ρωσικά στρατεύματα ήρθαν στον Πόντο τρεις φορές. Οι χριστιανοί τους έβλεπαν σαν ελευθερωτές.

Κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι Νεότουρκοι αποφάσισαν να απαλλαγούν από τους χριστιανικούς πληθυσμούς. Έτσι το καλοκαίρι του 1915 έλαβε χώρα η γενοκτονία των Αρμενίων. Την ίδια εποχή οι Έλληνες δεινοπαθούσαν από τις κακουχίες και τις πορείες στο εσωτερικό της Τουρκίας.

Το τέλος του πολέμου βρήκε την οθωμανική αυτοκρατορία μαζί με τους ηττημένους. Έτσι οι Έλληνες, οι Αρμένιοι και οι Κούρδοι ζήτησαν την αυτοδιάθεσή τους. Οι Πόντιοι  προσανατολίζονταν είτε στη δημιουργία Ελληνικού Ποντιακού Κράτους με ειδική σχέση με την Ελλάδα, είτε σε μορφή Ομοσπονδίας με τους Αρμένιους. Όμως το κράτος αυτό δεν δημιουργήθηκε ποτέ.

Πόντιοι: Το ηρωικό και πολυτυραννισμένο ελληνικό φύλο ανά τους αιώνες

Το 1921 ο Κεμάλ υπέγραψε σύμφωνο φιλίας με την Σοβιετική Ένωση. Έτσι εύκολα στράφηκε εναντίον του ελληνικού στρατού στην Μικρά Ασία, οπότε ο ελληνικός στρατός ηττήθηκε. Τελικά στην συνθήκη της Λωζάννης οι χριστιανοί της Μικράς Ασίας και του Πόντου, υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να μετακομίσουν στην Ελλάδα. Η επιλογή του θρησκεύματος ως κριτήριο για την ανταλλαγή είχε ως αποτέλεσμα την εξαίρεση των εξισλαμισθέντων Ελλήνων Καππαδοκών, Ποντίων και άλλων. Με την ανταλλαγή που αποφασίστηκε στην Λωζάννη, περίπου 400.000 Πόντιοι κατέφυγαν στην Ελλάδα.

Κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ακολουθεί ένα νέο μεγάλο μεταναστευτικό κύμα Ποντίων προσφύγων από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Το σύνολο των Ποντίων που μετανάστευσαν στον Καύκασο και την υπόλοιπη Ρωσία λόγω των διωγμών από τους Τούρκους από το 1914 μέχρι το 1918 που εγκαταστάθηκαν στην Σοβιετική Ένωση και προστέθηκαν στους ήδη υπάρχοντες έφτασε τους 700.000.

Μέχρι το 1937 οι εγκατασταθέντες Έλληνες στην Σοβιετική Ένωση ήταν ελεύθεροι να χρησιμοποιούν την μητρική τους γλώσσα, τις παραδόσεις και την θρησκεία τους.

Κατά την περίοδο κυριαρχίας του Στάλιν έχουμε τους διωγμούς, τις αλλαγές επωνύμων και τις μαζικές εκτοπίσεις των Ελλήνων του Πόντου στην Σιβηρία, στο Ουζμπεκιστάν, στο Καζαχαστάν και αλλού. Κατά την «περεστρόικα» του Γκορμπατσόφτο 1985 ανοίγουν τα σύνορα και οι Έλληνες Πόντιοι εμφανίζουν μια τάση μετανάστευσης προς την μάνα Ελλάδα.

Από την Μικρασιατική καταστροφή και μετά τελικά οι ξεριζωμένοι Έλληνες του Πόντου, της Μικράς Ασίας και όχι μόνο θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση της εθνικής συνείδησης θωρακίζοντας με την παρουσία τους την Θράκη, την Μακεδονία και άλλα μέρη της Ελλάδας. Η αμφισβήτηση όμως που σε μεγάλο βαθμό δέχθηκαν από τους αδελφούς γηγενείς Έλληνες όταν εγκαταστάθηκαν και για πολλά χρόνια ήταν συνεχείς. Μέχρι πριν λίγα χρόνια είχαμε εγκαταστάσεις Ποντίων στην Ροδόπη όπως στην Κομοτηνή, στους Ασωμάτους, στα Παγούρια, στους Υφαντές, στο Μικρό Κρανοβούνιο, στην Καρυδιά, στον Ροδίτη, στο Θρυλόριο, στον Αετόλοφο, στις Σάπες, στα Κασσιτερά, στο Κίζαρι, στη Νέα Σάντα, στην Αίγειρο και στο Μεσοχώρι, για τους οποίους θα αναφερθούμε σε επόμενα γραπτά μας.

Η Γενοκτονία των Ποντίων

Στις 19 Μαΐου με την άφιξη του αρχισφαγέα του Ελληνισμού Μουσταφά Κεμάλ στην Σαμψούντα και τον σφάχτη Τοπάλ Οσμάν, άρχισε η δεύτερη και σκληρότερη φάση της Ποντιακής Γενοκτονίας. Μέχρι το 1923 εξοντώθηκαν περί τα 353.000 άτομα, 1.134 ιεροί ναοί και 960 σχολεία καταστράφηκαν ολοσχερώς.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν γι’ αυτές τις πράξεις από τους Νεότουρκους ήταν η εκτόπιση, οι εξισλαμισμοί, η εξάντληση από τις κακουχίες, οι βιασμοί, τα βασανιστήρια, η πείνα και η δίψα, οι πορείες θανάτου στην έρημο και οι εν ψυχρώ δολοφονίες και εκτελέσεις των θυμάτων. Όλοι αυτοί δεν ζητούν εκδίκηση αλλά έμπρακτη δικαίωση. Η Βουλή των Ελλήνων το 1994 αναγνώρισε την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου ανακηρύσσοντας την 19η Μαΐου ως «Ημέρα μνήμης για την Γενοκτονία των Ποντίων».

Πολλές άλλες χώρες έχουν αποδεχθεί και αναγνωρίσει επισήμως ως Γενοκτονία και τους διωγμούς των Ποντίων.

Η Ποντιακή Γενοκτονία έχει αναγνωριστεί το 2007 και από την Διεθνή Ένωση Μελετητών Γενοκτονίων (I.A.G.S.).

Θα πρέπει όμως να αναγνωριστεί και από μια δημοκρατική κυβέρνηση της Τουρκίας κάτι που δεν φαίνεται ορατό. Οι Πόντιοι σε κάθε γεγονός της ζωής τους είχαν και το ανάλογο έθιμο. Όπως κατά την διάρκεια του γάμου, της βάπτισης, της κηδείας, των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς, του Πάσχα, όπως και τα κύρια έθιμά τους που είναι «τα Ταφία», τα «Παρχάρια» και «Οι Μωμόγεροι» και πολλά άλλα.

Πόντιοι: Το ηρωικό και πολυτυραννισμένο ελληνικό φύλο ανά τους αιώνες

Παρχάρια

Έτσι ονόμαζαν οι Έλληνες του Πόντου τα θερινά βοσκοτόπια στις πλαγιές των ποντιακών Άλπεων όπου υπήρχαν και πολλά παρεκκλήσια. Σε αυτά την άνοιξη γινόταν μεγάλα πανηγύρια και έπαιρναν μέρος όλα τα χωριά των Ποντίων. Με λύρες, γαβάλια, αγγεία και νταούλια, με στολισμένα τα ζώα τους με λουλούδια και κουδούνια μετέβαιναν στα Παρχάρια όπου έμεναν σε πρόχειρα καταλύματα. Στις εκδηλώσεις που γίνονται  τώρα το μοναδικό κοινό στοιχείο που υπάρχει με τα Παρχάρια του Πόντου και τις εκδηλώσεις που γίνονται σήμερα είναι μόνο το ορεινό τοπίο.

Λίγα χιλιόμετρα μετά το Οχυρό της Νυμφαίας εδώ και χρόνια οι Πόντιοι της Ροδόπης αναβιώνουν κάθε άνοιξη το υπαίθριο πανηγύρι των Παρχαρίων του Πόντου. Εκεί υπάρχει και το εξωκκλήσι του Αγίου Γεωργίου Αργυρουπόλεως. Πραγματοποιούνται αναπαραστάσεις εθίμων, παραδοσιακοί χοροί, επίδειξη παρασκευής παραδοσιακών εδεσμάτων και παραδοσιακό γλέντι με συμμετοχή γνωστών ερμηνευτών.

Τα Ταφία

Την Κυριακή του Θωμά ορισμένοι και την Δευτέρα, οι Πόντιοι τιμούν τους νεκρούς τους. Πιστεύουν ότι οι ψυχές των νεκρών ανεβαίνουν από τον Άδη την ημέρα της Ανάστασης και παραμένουν στην Γη ως την ημέρα του Αγίου Πνεύματος.

Έτσι κάθε Κυριακή του Θωμά τότε και τώρα συγγενείς και φίλοι των νεκρών συγκεντρώνονται στα κοιμητήρια πάνω στους τάφους των αγαπημένων τους παραθέτοντας γεύμα προς τιμήν τους, με εδέσματα που παρασκευάζουν στο σπίτι και άρεσαν στον νεκρό έχοντας μαζί τους και βαμμένα κόκκινα αυγά και ποτά. Με τα τρίματα ενός αυγού σχηματίζουν και τον σταυρό πάνω στο μνήμα του συγγενούς τους. Έτσι με όλα αυτά νιώθουν σαν να γευματίζουν μαζί με το αγαπημένο τους πρόσωπο που έφυγε από την ζωή.

Οι Μωμόγεροι

Το έθιμο αυτό διαδραματίζεται κατά την διάρκεια του δωδεκαημέρου και προέρχεται από την περίοδο της Τουρκοκρατίας όταν μεταμφιεσμένοι αντάρτες Πόντιοι κατέβαιναν στα χωριά με σκοπό την συλλογή και την διάχυση πληροφοριών. Ο τελετουργικός χορός που έκαμναν οι Μωμόγεροι ανύψωνε το ηθικό των συμπατριωτών τους αλλά και τους προετοίμαζε για τον ξεσηκωμό χωρίς να το αντιλαμβάνονται οι Τούρκοι. Η περιοχή του Πόντου γέννησε μεγάλες μορφές του Ελληνισμού. Ορισμένοι από αυτούς είναι οι εξής: 

Ο Διογένης ο Κυνικός φιλόσοφος, Ηρακλείδης ο Ποντικός, φιλόσοφος και αστρονόμος, Δημήτριος και Διονυσόδωρος μαθηματικοί, Στράβωνας γεωγράφος, φιλόσοφος και ιστορικός. Μαρκιανός ο Ηρακλείωτης γεωγράφος. Μιθριδάτης Στ' ευπάτωρ τελευταίος βασιλιάς του Πόντου. Αγία Ελένη εκ Σινώπης, Άγιοι Ευγένιος ο Τραπεζούντιος, Άγιος Αθανάσιος ο ιδρυτής της μονής Μεγίστης Λαύρας και θεμελιωτής του μοναχισμού στο Άγιο Όρος. Όσιος Γεώργιος Καρσλίδης. Εθνομάρτυρας Καπετανίδης Νικόλαος. Ψωμιάδης Πολύκαρπος Μητροπολίτης Ξάνθης. Σουμελίδης Γερβάσιος Επίσκοπος Σεβάστειας και Μητροπολίτης Γρεβενών. Ιεροεθνομάρτυρας Λαζαρίδης Αιμιλιανός. Μητροπολίτης Τραπεζούντος Χρύσανθος Φιλιππίδης από την Ροδόπη. Σακκόπουλος Νικόλαος Μητροπολίτης Μαρωνείας. Ξιφιλίνος Υψηλάντης Κωνσταντίνος Σεβαστοκράτωρ. Δαυίδ Μέγας Κομνηνός ο τελευταίος αυτοκράτορας της Τραπεζούντας. Μουρούζης Κωνσταντίνος Ηγεμόνας της Μολδοβλαχίας. Ξιφιλίνος Ιωάννης οικουμενικός πατριάρχης Κωνταντινουπόλεως. Αλέξιος Β' Μέγας Κομνηνός αυτοκράτορας Τραπεζούντος. Αλέξανδρος Υψηλάντης αρχηγός Φιλικής Εταιρείας. Κωφίδης Ματθαίος βουλευτής μάρτυρας απαγχονίστηκε. Βασίλαγας (Βασίλειος) Ανθόπουλος οπλαρχηγός του Πόντου. Κουρτίδης Ευκλείδης οπλαρχηγός του Πόντου. Θεοφυλάκτου Θεοφύλακτος αγωνιστής του Εθνικού Συμβουλίου Ποντίων. Κοτζά Αναστάς (Αναστάσιος Παπαδόπουλος) οπλαρχηγός του Πόντου. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, πρωτεργάτης της Κίνησης για την Ανεξαρτησία του Πόντου. Τριανταφυλλίδης Σάββας μέγας ευεργέτης. Λαμπριανίδης Λάμπρος υπουργός. Λεοντίδης Νίκος υπουργός Γεν. Διοίκησης Θράκης. Ιασονίδης Λεωνίδας υπουργός. Ισαάκ Λαυρεντίδης βουλευτής. Σαρηγιαννίδης Βίκτωρ άξιος αρχαιολόγος. Πασσαλίδης Ιωάννης ιατρός και πολιτευτής. Ενεπεκίδης Πολυχρόνης καθηγητής. Χρύσανθος Θεοδωρίδης τραγουδιστής "Το αηδόνι του Πόντου". Και πάρα πάρα πολλοί άλλοι.

Σε ολόκληρη την παγκόσμια ιστορία δύσκολα συναντάται άλλο παράδειγμα λαού, τόσο μικρού όπως οι Πόντιοι, ένας απομονωμένος λαός ανά τους αιώνες, ο οποίος παρά την ανελέητη πίεση που δέχθηκε από τους βαρβάρους κατάφερε να διατηρήσει ακέραιη την φυλετική του καθαρότητα και την εθνική του συνείδηση και υπόσταση.

Γι’ αυτό όσο υπάρχουν Πόντιοι θα υπάρχει και η Ελλάς.

Πηγή: Χρόνος

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020

Πρεμιέρα για την παράσταση «Σέρρα – Η ψυχή του Πόντου» (Video)

Πρεμιέρα για την παράσταση «Σέρρα – Η ψυχή του Πόντου»
Πρεμιέρα για την παράσταση «Σέρρα – Η ψυχή του Πόντου»

Το επικό μυθιστόρημα του Γιάννη Καλπούζου «Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου» ανεβαίνει σε θεατρική διασκευή στο θέατρο ΠΟΛΗ στις 7 Μαρτίου 2020 σε ερμηνεία της Χρύσας Παπά και σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη.

Η Χρύσα Παπά υποδύεται πολλούς ανδρικούς και γυναικείους ρόλους σε διαδοχικές μεταμορφώσεις, έτσι ώστε στα μάτια του θεατή να ξετυλίγεται η τοιχογραφία του Ποντιακού Ελληνισμού από το 1915 έως το 1962 στην Τουρκία και στη Σοβιετική Ένωση.

Υπόθεση έργου

Η Λεμονιά αφηγείται, μέσα από εναλλασσόμενους ρόλους και διαβαίνοντας όλη τη συναισθηματική διαστρωμάτωση, την περιπετειώδη και γεμάτη εκπλήξειςζωή του πατέρα της Γαληνού Φιλονίδη από το 1915 μέχρι το 1962 στην Τραπεζούντα και άλλες περιοχές του Πόντου, στην Αμπχαζία και στο Καζακστάν. Ο Γαληνός διχάζεται ανάμεσα σε δυο γυναίκες, δοκιμάζονται οιηθικές τουαρχές κι έρχεται αντιμέτωπος με την αγριότητα και τις τρικυμίες της ψυχής, ενώστο πρόσωπό του και στην πορεία του αντανακλούντα δεινά των Ελλήνων του Πόντου και των Αρμενίων.

Έρωτας, μυστήριο, αγριότητα, ραδιουργίες, κωμικές στιγμές, εξαθλίωση και αξιοπρέπεια. Συνάμα, η ζωή που κυλάει πότε ανέμελη και πότε ως εφιάλτης, ο μικρόκοσμος του καθενός, ο ίσκιος των γονιών που βαραίνει τα παιδιά, η πάλη μεταξύ λογικής και συναισθήματος, και όλα να οδηγούν στη μεγαλύτερη επανάσταση: την ανθρωπιά.

Συντελεστές
Συγγραφέας του έργου «Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου»: Γιάννης Καλπούζος
Θεατρική διασκευή: Γιάννης Καλπούζος
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης
Σύνθεση - Μουσική Επιμέλεια: Ματθαίος Τσαχουρίδης
Σκηνικά - Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Γραφιστική επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης

Ερμηνεύει η Χρύσα Παπά

Ποντιακή Λύρα επί σκηνής: Γιώργος Σαραφίδης

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο: 17.45, Κυριακή: 17.00, Δευτέρα: 20.00

Χορηγός επικοινωνίας: e-Pontos

 

Γενική συνέλευση και εκλογές στην Ένωση Ποντίων “Η Μαύρη Θάλασσα”

Γενική συνέλευση και εκλογές στην Ένωση Ποντίων “Η Μαύρη Θάλασσα”
Γενική συνέλευση και εκλογές στην Ένωση Ποντίων “Η Μαύρη Θάλασσα”

Η Ένωση Ποντίων Νέας Σμύρνης "Η Μαύρη Θάλασσα" προσκαλεί τα μέλη της σε γενική συνέλευση και εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου, στα γραφεία της, Αμισού 11 – Νέα Σμύρνη, που θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 8 Μαρτίου 2020, ώρα 11:00 π.μ.

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια φέρνει στον κόσμο το παιδί του Μίλτου (Video)

Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια φέρνει στον κόσμο το παιδί του Μίλτου
Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια φέρνει στον κόσμο το παιδί του Μίλτου

Το κάρο προχωρά με τη Σοφία, την Αρίν και τις κόρες τους. Οι τέσσερις γυναίκες κατευθύνονται προς το Ακ Νταγ Ματέν αμφιβάλλοντας όμως για το αν έχουν πάρει το σωστό δρόμο. Γύρω τους ερημιά αλλά καταφέρνουν και προχωρούν μέσα στην δάσος. Ανάβουν φωτιά, διανυκτερεύουν και δείχνουν να ξεχνιούνται από τις έγνοιες τους προς στιγμήν.

Το επόμενο πρωί τις βρίσκει να συνεχίζουν το δρόμο τους παρόλο που έχουν ξεμείνει από νερό. Ξαφνικά βρίσκουν ένα ποτάμι και ξεδιψάνε. Οι μικρές κάνουν μπάνιο στο ποτάμι αλλά ο κίνδυνος παραμονεύει. Τούρκοι ληστές αρπάζουν την Ειρήνη και τη Λουσίν και βιάζουν τη Σοφία και την Αρίν που πέφτουν λιπόθυμες στο χώμα. Στο μεταξύ στο Ερζερούμ η Ιφιγένεια βυθισμένη στη λύπη της ξαφνικά αισθάνεται να σπάνε τα νερά. Η Μελικέ τρέχει κοντά της και φωνάζει τη μαμή.

Μετά από πολύ προσπάθεια ο γιος της Ιφιγένειας έρχεται στον κόσμο. Ο Αλή όσο διαδραματίζονται αυτά συνοδεύει κρατούμενους όντας σε υπηρεσία. Στην πομπή είναι ένα μικρό Αρμενόπουλο το οποίο ο Αλή σώζει από τους Τούρκους και το κρύβει στο σπίτι του στο Ερζερούμ. Η Ιφιγένεια νιώθει ευτυχισμένη ξανά. Παρακαλεί να πουν το νεογέννητο παιδί Μιλτιάδη. Στο μεταξύ ο Μίλτος στο Παρίσι καταφέρνει μέσω του Ζαχάρωφ να βρει ταξιδιωτικά έγγραφα και ξεκινάει να βρει την Ιφιγένεια.

«Ομμάτια δακρωμένα - Ένα γράμμα για την Τραπεζούντα» σε Νάουσα, Αμύνταιο και Έδεσσα

«Ομμάτια δακρωμένα - Ένα γράμμα για την Τραπεζούντα» σε Νάουσα, Αμύνταιο και Έδεσσα
«Ομμάτια δακρωμένα - Ένα γράμμα για την Τραπεζούντα» σε Νάουσα, Αμύνταιο και Έδεσσα

Κατόπιν μεγάλης προσέλευσης αλλά και παράκλησης του κοινού, το έργο «Ομμάτια δακρωμένα - Ένα γράμμα για την Τραπεζούντα», του Δήμου Αβδελιώδη, εμπνευσμένο από το ομότιτλο έργο της Τάνιας Χαροκόπου, μετά την θερμή και συγκινητική αποδοχή του κοινού και της κριτικής συνεχίζει τις παραστάσεις στην Νάουσα, Δημοτικό θέατρο Νάουσας, την Παρασκευή 6 Μαρτίου και ώρα 21.00, στο Αμύνταιο, Πνευματικό κέντρο Αμύνταιου, το Σάββατο 7 Μαρτίου, ώρες 18.00 και 21.00 και στην Έδεσσα, Αίθουσα Εκδηλώσεων Π.Ε. Πέλλας, την Κυριακή 8 Μαρτίου, ώρα 19.00.

Πρωταγωνιστούν με αλφαβητική σειρά: Βερόνικα Αργέντζη, Λευτέρης Δημηρόπουλος, Άρτεμις Ματαφιά, Ορφέας Παπαδόπουλος, Ειρήνη Παπαδοπούλου, Νίκος Πολοζιάνης. Μαζί τους οι Γεωργία Ζώη και Δημήτρης Πετρόπουλος.

Φιλική συμμετοχή: Χριστίνα Σαχινίδου. Στον ρόλο του Κωνσταντή, ο Δήμος Αβδελιώδης (κινηματογραφημένο).

Τη μουσική συνθέτει και εκτελεί ο Θεόφιλος Πουταχίδης. Το τραγούδι «Ομμάτα Δακρωμένα» τραγουδούν ζωντανά οι Δέσποινα Φιλίππου και ο Θεόφιλος Πουταχίδης. Μαζί τους παίζουν ζωντανά οι μουσικοί Πόλυς Σταματίδης (καχόν) και Λάκης Παναγιωτίδης (κιθάρα).

 

Γενική συνέλευση και κοπή Βασιλόπιτας για την Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Γενική συνέλευση και κοπή Βασιλόπιτας για την Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής
Γενική συνέλευση και κοπή Βασιλόπιτας για την Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Η Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής καλεί τα μέλη της σε τακτική γενική συνέλευση το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020, στις 11:30 π.μ. στην Ένωση Ποντίων Περιστερίου (Αρκαδίας 35, Περιστέρι, 121 32) με θέματα:
- Εκλογή προέδρου, γραμματέα της Συνελεύσεως και 3μελούς εφορευτικής επιτροπής.
- Λογοδοσία απερχόμενου διοικητικού συμβουλίου.
- Έκθεση εξελεγκτικής επιτροπής.
- Συζήτηση επί των πεπραγμένων και της λογοδοσίας του Δ.Σ.
- Οργανόγραμμα δράσεων της νέας χρονιάς. Ιδέες και προτάσεις υλοποίησης.
- Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του Δ.Σ. και εξελεγκτικής επιτροπής.

Αμέσως μετά την γενική συνέλευση θα ακολουθήσει η κοπή της Βασιλόπιτας.

Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 12ο Παιδικό - Εφηβικό Περιφερειακό Φεστιβάλ

Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 12ο Παιδικό - Εφηβικό Περιφερειακό Φεστιβάλ
Ξεκινούν οι προετοιμασίες για το 12ο Παιδικό - Εφηβικό Περιφερειακό Φεστιβάλ

Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων (Σ.Πο.Σ) Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης της Π.Ο.Ε. προσκαλεί τους Προέδρους των σωματείων να ενημερώσουν και τους χοροδιδασκάλους τους, ώστε να παρευρεθούν το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 και ώρα 17:00, στα γραφεία του συνδέσμου στην Δράμα (Εθνικής Αμύνης, παλιό τελωνείο) προκειμένου να οριστούν οι συντονιστές- χοροδιδάσκαλοι και να δρομολογηθούν τα σχετικά με την οργάνωση του 12ου Παιδικού- Εφηβικού Περιφερειακού Φεστιβάλ.

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο στην Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο στην Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο στην Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»

Μετά από τις αρχαιρεσίες στην Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά» στις 9 Φεβρουαρίου 2020, το Διοικητικό Συμβούλιο που ανεδείχθη, συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής:

Πρόεδρος: Κωνσταντινίδης Κυριάκος
Αντιπρόεδρος Α’ -Γενικός γραμματέας: Τσιλφίδης Κωνσταντίνος
Αντιπρόεδρος Β’: Γιαννουσίδης Λάζαρος
Υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων Κευσενίδης Παρασκευάς
Γενικός ταμίας: Παπαδόπουλος Κωνσταντίνος
Υπεύθυνος μελών: Κερενίδης Ιορδάνης
Υπεύθυνος χορευτικών τμημάτων: Χαμαϊλίδης Στυλιανός
Υπεύθυνη Πολιτιστικών και ερανικών εκδηλώσεων: Χαζαρίδου – Σταματοπούλου Συμέλα
Υπεύθυνος νεολαίας: Ευσταθιάδης Κωνσταντίνος
Υπεύθυνος κτιρίου και περιουσιακών στοιχείων: Ιωαννίδης Αναστάσιος
Μέλος: Κοτσαμποϊκίδης Παναγιώτης

Εξελεγκτική επιτροπή: Χαρατσίδης Κωνσταντίνος, Γρηγοριάδης Κωνσταντίνος, Tζιμπιτζίδης Θεόδωρος.

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020

Οι Γενοκτόνοι μας κάνουν και "μάθημα ανθρωπιάς"

Οι Γενοκτόνοι μας κάνουν και "μάθημα ανθρωπιάς"
Οι Γενοκτόνοι μας κάνουν και "μάθημα ανθρωπιάς"

Yunanistan’a insanlık dersi…». Σε μετάφραση: «Μάθημα ανθρωπιάς προς την Ελλάδα…», και, μάλιστα, με τρία αποσιωπητικά, τα οποία υπονοούν την επίκαιρη κατάσταση στα σύνορα του Έβρου και την άρνηση της Ελλάδος να ανοίξει τα σύνορα της, επιχειρούν, σήμερα, 3 Μαρτίου 2020, ορισμένα από τα κορυφαία τουρκικά μέσα ενημέρωσης, με πρώτη την τουρκική Hürriyet και κατόπιν το CNN Türk να αναδημοσιεύει το εκ του πονηρού, διαδικτυακό «μάθημα ανθρωπιάς».

Αντικείμενο του «ειδησεογραφικού – διαδικτυακού μαθήματος», η πριν από 78 έτη φιλοξενία μερικών εκατοντάδων Ελλήνων προσφύγων στη Συρία, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου, καταπώς αναφέρει το σημερινό από Τούρκων διδασκάλων «μάθημα», η Συρία παρείχε ρούχα και διαμονή σε καταυλισμούς στο Χαλέπι, αν και, όπως όλοι γνωρίζουμε, διατηρούνται σοβαρότατες ενστάσεις για το κατά πόσον οι συγκεντρωμένοι στον Έβρο, κατ΄αυτές τις κρίσιμες ώρες, είναι Σύριοι ή Αφγανοί ή Ιρανοί ή Πακιστανοί, ή οποιασδήποτε άλλης υπηκοότητας.

Οι Γενοκτόνοι μας κάνουν και "μάθημα ανθρωπιάς"

Εύλογο είναι το ερώτημα, προς τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, εάν και κατά πόσον, σε επόμενα διαδικτυακά «μαθήματα ανθρωπιάς», θα φιλοξενήσουν την ολοσχερή καταστροφή και στάχτη της Σμύρνης, όπου, ευρέθησαν Ελληνίδες κόρες να βιάζονται, σπίτια Ελλήνων να καίγονται και να καταληστεύονται μέχρι και του σκελετού των δοκαριών τους, αλλά, επίσης, ερωτούμε, αν θα βρεθεί χώρος «μαθήματος ανθρωπιάς» για την πρωτοφανή σε λεπτομέρειες απανθρωπιάς, Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, ή, και, την επί αιώνες, βασανιστική, εριστική πολιορκία και εξάντληση έως αφανισμού του Ελληνισμού της Κωνσταντινουπόλεως, της Ίμβρου και της Τενέδου.

Πηγή: Ορθοδοξία

«Πόντος» και «Ελλάς», τα δέντρα της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας

«Πόντος» και «Ελλάς», τα δέντρα της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας
«Πόντος» και «Ελλάς», τα δέντρα της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας προγραμμάτισε σειρά εκδηλώσεων εντός του 2020, για να τιμήσει τη μνήμη των αδικοχαμένων προγόνων μας. Γι' αυτό μετά την επιτυχημένη παράσταση «Ο  Φώταγας με τ΄ όνεμαν», συνεχίζει την Κυριακή 15 Μαρτίου 2020 και ώρα 10:00 π.μ. την καθιερωμένη δενδροφύτευση στον προαύλιο χώρο της λέσχης. Θα πραγματοποιήσει συμβολική δενδροφύτευση δύο ελαιόδεντρων, με το σύνθημα «Φυτεύω μια ρίζα για τη ρίζα μας». Η μία ελιά θα ονομασθεί «Πόντος» και η άλλη «Ελλάς». Είναι μια δράση με έντονα συμβολικό χαρακτήρα αλλά και με έντονο κοινωνικό μήνυμα.

Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί και ο καθαρισμός του οικοπέδου, (κοπή των χόρτων, κλάδεμα των δένδρων, κ.λπ.) και η απομάκρυνση όλων των σκουπιδιών με σκοπό την βελτίωση και τον καλλωπισμό του προαύλιου χώρου.

Χάλκινο μετάλλιο για τον, Ποντιακής καταγωγής, Σάββα Λεβεντικίδη στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Τζούντο

Χάλκινο μετάλλιο για τον, Ποντιακής καταγωγής, Σάββα Λεβεντικίδη στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Τζούντο
Χάλκινο μετάλλιο για τον, Ποντιακής καταγωγής, Σάββα Λεβεντικίδη στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Τζούντο

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Το χάλκινο μετάλλιο κατέκτησε ο Σάββας Λεβεντικίδης στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Τζούντο που πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα το διήμερο 29/2 – 1/3/2020. Ο Πόντιος τζουντόκα του Γυμναστικού Συλλόγου Ηλιούπολης συμμετείχε στην κατηγορία των Νέων Ανδρών (U21) στα 73 κιλά, στην οποία πήραν μέρος 19 αθλητές του συγκεκριμένου είδους πολεμικών τεχνών.

Ο χορευτής του Ελληνικού Σωματείου Διάδοσης και Διάσωσης της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς «Οι Μωμόγεροι» και χοροδιδάσκαλος του Συλλόγου Ποντίων Ηλιούπολης «Η Τρυγώνα» μοιράστηκε το τρίτο σκαλί του βάθρου με τον Δημήτρη Θηβαίου. Το αργυρό μετάλλιο κέρδισε ο Σταύρος Δούμας και χρυσός αναδείχτηκε ο Μιχαήλ Τσουτλασβίλι.

Ο Λεβεντικίδης, ο οποίος είναι πρωτοετής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, έδωσε συνολικά 5 αγώνες. Κέρδισε τον πρώτο, έχασε στο δεύτερο και συνέχισε για την τρίτη θέση, για την κατάκτηση της οποίας έκανε 3 σερί νίκες.

Τρίτη 3 Μαρτίου 2020

Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Κομοτηνής

 Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Κομοτηνής
 Ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Κομοτηνής

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Κομοτηνής, προσκαλεί  τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό που διοργανώνει, το Σάββατο 7 Μαρτίου 2020 και ώρα 21:00, στο κοσμικό κέντρο "Εγνατία" (7ο χλμ Κομοτηνής - Ιάσμου).

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της βραδιάς θα διανθίσουν οι καλλιτέχνες:
Τραγούδι: Χρήστος Ιωαννίδης, Γιάννης Παρηγορίδης
Λύρα - τραγούδι: Τάσος Πετρόπουλος, Γιάννης Χριστοφορίδης, Παναγιώτης Στεφανίδης
Αγγείο: Ζαφείρης Ευθυμιάδης
Νταούλι: Γιώργος Χαραλαμπίδης, Ραφαήλ Ιακωβίδης

Τιμή πρόσκλησης: 15 Ευρώ το άτομο και περιλαμβάνει πλήρες μενού και απεριόριστο ποτό.

Πληροφορίες, κρατήσεις: 6947167533, 6945123549