Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020

Περέκ με καβουρμά, ντομάτα, γιαούρτι & κασέρι

Περέκ με καβουρμά, ντομάτα, γιαούρτι & κασέρι
Περέκ με καβουρμά, ντομάτα, γιαούρτι & κασέρι

Στον φούρνο ή στο τηγάνι, γρήγορες, με λίγα απλά αλλά πολύ νόστιμα υλικά, οι πίτες γίνονται πρώτης τάξεως ορεκτικό για το τραπέζι του μεζέ.

Στην παράδοσή μας έχουμε πολλές πίτες: σε κάθε γωνιά της Ελλάδας βρίσκουμε φύλλα ή ζύμες σε διάφορους τύπους με αμέτρητες γεμίσεις, πλούσιες ή φτωχές, πρόχειρες ή περίτεχνες, καθημερινές ή γιορτινές, με τον κατάλογο να μοιάζει ατελείωτος. Αυτό γιατί η φιλοσοφία «έχω ένα ζυμάρι από 2 βασικά υλικά (αλεύρι και νερό) και μέσα τυλίγω ό,τι έχω διαθέσιμο» είναι απλή και στη σκέψη και στην εφαρμογή και το αποτέλεσμα χορταστικό.

Έτσι λοιπόν αυτό τον μήνα πειράζουμε και πειραματιζόμαστε με τη βασική ιδέα: αλεύρι, νερό και γέμιση. Από τις αγαπημένες μας πίτες είναι αυτές που φτιάχνονται με το ποντιακό φύλλο περέκ.

Τι είναι το περέκ

Το περέκ είναι ένα ποντιακό φύλλο το οποίο παραδοσιακά ψήνεται -ουσιαστικά αποξηραίνεται- στο σατζ, ένα στρογγυλό ανάποδο ταψί, στη θράκα του τζακιού. Μόλις ξεραθεί τυλίγεται σε καθαρά πανιά και φυλάσσεται στο ντουλάπι της κουζίνας (ή σε σακουλάκια στον πάγκο των μπακάλικων). Θα το βρείτε σε μπακάλικα με ποντιακά προϊόντα ή στις κεντρικές αγορές σε κάθε πόλη (π.χ. στη Βαρβάκειο στην Αθήνα ή το Καπάνι στη Θεσσαλονίκη).

Η ιδιαιτερότητα αυτής της πίτας είναι ότι γίνεται στο τηγάνι, είναι πολύ γρήγορη και προσαρμόζεται ανάλογα με το τι έχετε στο ψυγείο ή τι τραβάει η όρεξή σας.

Η διαδικασία είναι απλή: ενυδατώνετε τα φύλλα και μετά τα ψήνετε στο τηγάνι. Απλά σπάτε το φύλλο σε κομμάτια μεγέθους παλάμης ή μικρότερα και τα βρέχετε για 3΄΄- 4΄΄ κάτω από νερό βρύσης (δεν τα μουλιάζετε σε μπολ). Έχετε ταυτόχρονα το τηγάνι στη φωτιά, καθώς μετά το βρέξιμο τα στρώνετε απευθείας στη βάση του σκεύους.

Περέκ με καβουρμά, ντομάτα, γιαούρτι & κασέρι

Υλικά για 1 τηγάνι διαμ. 23 εκ
1 φύλλο περέκ διαμ. 40-45 εκ., σε 9 κομμάτια
20 γρ. βούτυρο
80 γρ. καβουρμά (με κρέας που προτιμάτε), ψιλοκομμένο
1 μικρή ντομάτα, σε κυβάκια
60 γρ. κασέρι, σε 3 φέτες
2 καλές κουτ. σούπας γιαούρτι, στραγγιστό

Εκτέλεση

Βάζετε ένα αντικολλητικό τηγάνι σε μέτρια φωτιά και, μόλις ζεσταθεί, βρέχετε τα 3 πρώτα φύλλα περέκ και τα στρώνετε στη βάση του τηγανιού έτσι ώστε το ένα να καλύπτει λίγο το άλλο και να δημιουργηθεί μία πίτα χωρίς κενά.

Απλώνετε τον μισό καβουρμά, το μισό κασέρι, το μισό γιαούρτι και τη μισή ντομάτα. Αλατίζετε  και βρέχετε  άλλα 3 φύλλα και τα στρώνετε  κατά τον ίδιο τρόπο. Απλώνετε  τα υπόλοιπα υλικά, αλατίζετε και συνεχίζετε με τον ίδιο τρόπο με τα τελευταία 3 φύλλα.

Δυναμώνετε τη φωτιά και βάζετε το μισό βούτυρο στα πλάγια του σκεύους για να λιώσει και να πάει κάτω από τα φύλλα. Μόλις η βάση πάρει ένα ωραίο χρώμα, με τη βοήθεια ενός πιάτου γυρίζετε το περέκ για να ψηθεί και από την άλλη. Ρίχνετε το άλλο μισό βούτυρο στα πλάγια του σκεύους. Μόλις το περέκ ροδίσει από κάτω σερβίρετε αμέσως σε πιατέλα.

Πηγή: Olive Magazine

Οι Μεγάλοι Κομνηνοί της Τραπεζούντας και οι Βαγρατίδες της Ιβηρίας (Γεωργίας), 13 ος – 15 ος αιώνας

Οι Μεγάλοι Κομνηνοί της Τραπεζούντας και οι Βαγρατίδες της Ιβηρίας (Γεωργίας), 13 ος – 15 ος αιώνας
Οι Μεγάλοι Κομνηνοί της Τραπεζούντας και οι Βαγρατίδες της Ιβηρίας (Γεωργίας), 13 ος – 15 ος αιώνας

Την έβδομη διάλεξη της 1ης θεματικής ενότητας («Ιστορία»), με θέμα «Οι Μεγάλοι Κομνηνοί της Τραπεζούντας και οι Βαγρατίδες της Ιβηρίας (Γεωργίας), 13ος – 15ος αιών.», με εισηγήτρια την κ. Λίνα Ποζίδου, Υποψ. Διδάκτορα Πανεπ. Πελοποννήσου, πραγματοποιεί την Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020 στις 6:00 μ.μ. η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα εκδηλώσεων της.

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των διαλέξεων του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και θα δοθεί με όλα τα μέτρα προστασίας ενάντια στην πανδημία του κορωνοϊού.

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

Παρακολουθήστε την τέταρτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Παρακολουθήστε την τέταρτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»
Παρακολουθήστε την τέταρτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Ο Φάρος Ποντίων διοργάνωσε μία διαδικτυακή εβδομάδα με τίτλο "Δημιουργική γραφή – δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου", από τις 23 έως τις 29 Νοεμβρίου 2020.

Παρακολουθήστε την τέταρτη μέρα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020, με θέμα "Ποντιακό θέατρο – θέατρο σκιών " και ομιλητές τους:
- Χρήστος Στανίσης: Το θέατρο σκιών στο πανί και στο χαρτί.
- Γιάννης Γεωργιάδης: Σκηνοθετώντας Ποντιακό θέατρο: σκέψεις και προβληματισμοί.

Συντονίζει η Μυροφόρα Ευσταθιάδου


Σχετικά θέματα



- Παρακολουθήστε την τρίτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020

Ποντιακό ανέκδοτο κόμικ «Οι τριακόσιοι Πόντιοι» (Video)

Ποντιακό ανέκδοτο κόμικ «Οι τριακόσιοι Πόντιοι»
Ποντιακό ανέκδοτο κόμικ «Οι τριακόσιοι Πόντιοι»

Συνεχίζει την εξαιρετική του προσπάθεια για τη διάσωση της Ποντιακής διαλέκτου ο Γιώργος Κωνσταντινίδης ο συγγραφέας του βιβλίου «Η καλατζήν π'εγάπεσα», το οποίο περιέχει τέσσερις νουβέλες γραμμένες στα Ποντιακά.

Συνταξιούχος φαρμακοποιός, γεννηθείς στο Κιλκίς, έχει προκαλέσει θετικότατες εντυπώσεις με τα κόμιξ, τα οποία φιλοτεχνεί ο ίδιος και ανεβάζει προσθέτοντας τον ήχο της φωνής του στο κανάλι του, στο Youtube.

Αυτή τη φορά μας μεταφέρει ένα ανέκδοτο στην Ποντιακή διάλεκτο με απόδοση στα νεοελληνικά, εικονογραφημένο κόμικ που σατιρίζει τον ηρωισμό και την παληκαριά των Ποντίων.

 

Σχετικά θέματα




Συνεχίζουν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι Πόντιοι στην Κω (Video)

Συνεχίζουν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι Πόντιοι στην Κω
Συνεχίζουν τα μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου οι Πόντιοι στην Κω

Στις μέρες της καραντίνας μπορεί οι Ποντιακοί Σύλλογοι να παραμένουν κλειστοί, όμως τα μέλη των συλλόγων βρίσκουν άλλους τρόπους για να συνεχίσουν την δραστηριότητά τους.

Έτσι και τα μέλη του Συλλόγου Ποντίων Κω «Ο Ξενιτέας» ξεκίνησαν τα on line μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου με εκπαιδεύτρια την φιλόλογο, Γιώτα Ιωακειμίδου και μαθητές της διαδικτυακής τάξης από Κω, την υπόλοιπη Ελλάδα και το Μόναχο.

Στόχος του συλλόγου "Ξενιτέας" η Διάσωση & Διάδοση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς ενώ δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι ανεξάρτητα από το αν είναι μέλη του συλλόγου.

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο στις 19:00 ενώ όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν μπορούν να επικοινωνήσουν με τη σελίδα του Συλλόγου στο Facebook.

Παρακολουθήστε την τρίτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Παρακολουθήστε την τρίτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»
Παρακολουθήστε την τρίτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Ο Φάρος Ποντίων διοργάνωσε μία διαδικτυακή εβδομάδα με τίτλο "Δημιουργική γραφή – δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου", από τις 23 έως τις 29 Νοεμβρίου 2020.

Παρακολουθήστε την τρίτη μέρα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020, με θέμα "Λογοτεχνία για τον Πόντο σε Ρωσία και Τουρκία" και ομιλητές τους:
- Σοφία Προκοπίδου: Η λογοτεχνική γραφή ως λύτρωση από τον φόβο της προσφυγιάς με αφορμή το βιβλίο «Μια βαλίτσα μαύρο χαβιάρι» και άλλες ιστορίες της Αντιγόνας.
- Turgay Bostan: Κοινωνικές και πολιτισμικές σχέσεις Ρωμιών και Τούρκων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Ο κρυπτοχριστιανισμός στη σύγχρονη λογοτεχνική δημιουργία.  

Συντονίζει η Μυροφόρα Ευσταθιάδου.


Σχετικά θέματα


Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα

Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα
Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα

Ένα σπάνιο έκθεμα στο Μουσείο Ανατομίας εντυπωσιάζει γιατί δείχνει τον Έλληνα γίγαντα του οποίου ο σκελετός έχει συναρμολογηθεί και διατίθεται για παρατήρηση και μελέτη στους φοιτητές της Ιατρικής σχολής. Όμως ο αποκαλούμενος γίγαντας της Πτολεμαΐδας είχε ύψος 2,37 μέτρα και έζησε στις αρχές του 20ου αιώνα σε μια εποχή, όπου ο μέσος Έλληνας είχε ύψος 1,62. Αυτό φαίνεται και στην φωτογραφία από τον άνδρα που στέκεται δίπλα στον ψηλότερο Έλληνα.

Οι πληροφορίες για τη ζωή του είναι λίγες. Γνωρίζουμε ότι ήταν πόντιος πρόσφυγας από την περιοχή του Καυκάσου, ο οποίος στις αρχές του 20ου αιώνα, με την ανταλλαγή των πληθυσμών κατέβηκε από τα υψίπεδα του Πόντου και ήρθε στην Ελλάδα. Όπως αναφέρει στη «Μηχανή του Χρόνου» ο Θεόδωρος Τρουπής, καθηγητής περιγραφικής ανατομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο  Έλληνας γίγαντας εγκαταστάθηκε στην Πτολεμαΐδα. Εκεί έζησε μέχρι και το θάνατό του, περί το 1930...

Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα

Το σημαντικότερο ντοκουμέντο ότι υπήρξε είναι ο σκελετός του. Τα οστά του δωρήθηκαν στο Εργαστήριο Περιγραφικής Ανατομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ούτως ώστε να γίνει ανατομική παρασκευή και έπειτα η συναρμολόγηση. Το σπουδαίο ανθρωπολογικό εύρημα βρίσκεται στο Μουσείο Ανατομίας της Ιατρικής Σχολής στην Αθήνα.

Μετά την συναρμολόγηση μετρήθηκε και υπολογίστηκε στα 2,37 μέτρα. Χαρακτηριστικό του μεγέθους του είναι το μηριαίο οστό. Είναι ασυνήθιστα παχύ, μακρύ, ενώ φαίνεται και εντυπωσιακά δυνατό. Κατά τ’ άλλα, στην όψη θα λέγαμε πως μοιάζει με έναν φυσιολογικό ανθρώπινο σκελετό, απλώς μεγεθυμένο...

Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα

Ποιοι ήταν οι Καυκάσιοι Έλληνες

Οι Καυκάσιοι Έλληνες ζούσαν στις Άλπεις του Πόντου, καθώς και σε ορεινές περιοχές της Ανατολικής Ανατολίας και της Γεωργίας. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, παρότι ελληνικοί πληθυσμοί είχαν εποικήσει σποραδικά τα καυκάσια εδάφη από τα αρχαία χρόνια, η μαζική μετακίνηση Ελλήνων προς τα υψίπεδα ήταν αποτέλεσμα των αυξανόμενων τουρκικών επιθέσεων κατά την οθωμανική εποχή.

Πολλοί ελληνικοί πληθυσμοί από τα Βιλαέτια, τη Σεβάστεια, την Τραπεζούντα και τον υπόλοιπο Πόντο βρήκαν καταφύγιο στις δυσπρόσιτες και παγωμένες πλαγιές του Καυκάσου για να σωθούν από τους διωγμούς. Παρά την κλιματική διαφορά, σταδιακά αφομοίωσαν τον τρόπο ζωής των ντόπιων και προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα.

Η ρωσική απογραφή του 1897 κατέγραφε περίπου 100 χιλιάδες Έλληνες στην ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου και της Υπερκαυκασίας. Ο Πόντιος αρχιμανδρίτης Πανάρετος Τοπαλίδης, από την άλλη, υπολόγιζε ότι ο πραγματικός αριθμός τους ξεπερνούσε τις 225 χιλιάδες.

Ωστόσο, οι ελληνοτουρκικές και ρωσοτουρκικές εντάσεις, καθώς και η τεταμένη πολιτική κατάσταση στην περιοχή, έδειχναν ήδη από τον 19ο αιώνα ότι οι Ελληνορθόδοξοι Καυκάσιοι θα έπρεπε σύντομα να αναζητήσουν νέα πατρίδα, όπως είχαν κάνει οι πρόγονοί τους. Πολλοί λησμονούσαν την Ελλάδα και ήθελαν να επιστρέψουν. Οι συνθήκες όμως πίσω στη μητέρα πατρίδα δεν ήταν ιδανικές...

Ο Πόντιος γίγαντας που είχε ύψος 2,37 μέτρα

Η εγκατάσταση στη Μακεδονία

Στους Βαλκανικούς Πολέμους, οι Έλληνες του Καυκάσου, όπως και κοινότητες ομογενών σε όλη τη Ρωσία συνέβαλαν σημαντικά στον αγώνα στέλνοντας εφόδια, τρόφιμα, χρήματα, αλλά και εθελοντές στον ελληνικό στρατό.

Με την λήξη των πολέμων, κατά τη διετία 1913-1914, περίπου πέντε χιλιάδες Καυκάσιοι Έλληνες εγκαταστάθηκαν στην απελευθερωμένη πλέον Μακεδονία.

«Ευθύς μόλις ακούσαμε για τη μάχη του Κιλκίς ξεσηκωθήκαμε. Δεν ακούσαμε τίποτα άλλο, ούτε για τη Θεσσαλονίκη, ούτε για τα Γιάννινα, ούτε για τη Φλώρινα. Βούιξε ο Καύκασος για την ελληνική νίκη του Κιλκίς. Δεν μπορούσαμε να μείνουμε εκεί. Ξεσηκωθήκαμε! Λαχταρούσαμε για την Ελλάδα», ανέφερε το 1914 ένας από τους ανθρώπους που μετανάστευσαν στο Κιλκίς.

Στα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου και μετέπειτα της Ρωσικής Επανάστασης, χιλιάδες ακόμα Ελληνοκαυκάσιοι αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στη μητέρα πατρίδα. Το ελληνικό κράτος δεν ήταν προετοιμασμένο να τους υποδεχθεί. Ένας τεράστιος αριθμός, έχασε τη ζωή του στη διαδρομή, προσπαθώντας να φτάσει στην Ελλάδα. Οι επιδημίες, η ασιτία και το κρύο θέριζαν....

Οι μαζικές αποστολές Ελλήνων της Υπερκαυκασίας και του βορείου Καυκάσου στην Ελλάδα, κυρίως προς τη Μακεδονία, ξεκίνησαν από τον Απρίλιο του 1920 και διήρκεσαν μέχρι το Μάιο του 1921, όποτε και οι μπολσεβίκοι επικράτησαν οριστικά στην περιοχή.

Η αραιοκατοικημένη μακεδονική γη φάνταζε ως η ιδανική λύση για να υποδεχθεί τους πρόσφυγες, ειδικά μετά την αραίωση του πληθυσμού της λόγω των μεταναστευτικών κυμάτων στο εξωτερικό. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 1928 εγκαταστάθηκαν στην Μακεδονία περίπου 60 χιλιάδες Έλληνες της Ρωσίας, από τους οποίους οι 47 χιλιάδες προέρχονταν από τον Καύκασο.

Ένας από αυτούς ήταν και ο γίγαντας της Πτολεμαΐδας....

Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020

Παρακολουθήστε τη δεύτερη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Παρακολουθήστε τη δεύτερη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»
Παρακολουθήστε τη δεύτερη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Ο Φάρος Ποντίων διοργάνωσε μία διαδικτυακή εβδομάδα με τίτλο "Δημιουργική γραφή – δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου", από τις 23 έως τις 29 Νοεμβρίου 2020.

Παρακολουθήστε τη δεύτερη μέρα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020, με θέμα "Λογοτεχνία Ελλήνων του Πόντου & δημιουργική γραφή" και ομιλητές τους:
- Ευστάθιος Ιωάν. Ταξίδης: Η Λογοτεχνία των Ελλήνων του Πόντου. Ιστορική Αναδρομή – Κριτική Προσέγγιση.
- Γιάννης Καλπούζος: Σταγόνες σεμιναρίου δημιουργικής γραφής μέσα από το μυθιστόρημα «Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου».

Συντονίζει ο Δημήτριος Λαμπρόπουλος (Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης Cardinal Bessario).

 
 
Σχετικά θέματα

Ο Τάσος Κυριακίδης και η Ελληνική εκδοτική ζωή: Λίγες επιμνημόσυνες σκέψεις

Ο Τάσος Κυριακίδης και η Ελληνική εκδοτική ζωή: Λίγες επιμνημόσυνες σκέψεις
Ο Τάσος Κυριακίδης και η Ελληνική εκδοτική ζωή: Λίγες επιμνημόσυνες σκέψεις

του Μ. Γ. Βαρβούνη,
Καθηγητή Λαογραφίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης
 
Το άγγελμα του θανάτου του Πόντιου εκδότη της Θεσσαλονίκης Τάσου Κυριακίδη (1945 – 2020), λύπησε βαθύτατα τους πολυάριθμους φίλους και συνεργάτες του, που συνειδητοποιούν, όσο περνούν οι μέρες, όλο και περισσότερο το μέγεθος της απώλειας. Δεν θα επαναλάβω εδώ τα βιογραφικά του εκλιπόντος, έχουν ήδη γραφεί και είναι γνωστά. Θέλω όμως, ως αραιό θυμίαμα στη μνήμη του, να καταθέσω ορισμένες σκέψεις για τη σημασία της παρουσίας του στα εκδοτικά πράγματα του τόπου μας.

Ο εκδοτικός οίκος τον οποίο ο Τάσος Κυριακίδης μαζί με τον αδελφό του εγκαινίασαν το 1972 υποστήριξε, κατά κύριο λόγο, τις ποντιακές σπουδές και την ελληνική επιστημονική εκδοτική παραγωγή. Για τον Πόντο, τον τόπο καταγωγής του, ο εκδοτικός οίκος των «Αφών Κυριακίδη» εξέδωσε, όπως ήδη έχει γραφεί, περισσότερα βιβλία από κάθε άλλο εκδοτικό οίκο. Ορισμένα από αυτά έφεραν μάλιστα την υπογραφή ή την επιμέλεια του ίδιου, καθώς δεν ήταν μόνο εκδότης, αλλά και συγγραφέας, ενώ είναι γνωστό πως διάβαζε με προσοχή, ιδίως τα ιστορικά και τα λαογραφικά βιβλία, πριν προβεί στην έκδοσή τους, και είχε συχνά βαρύνουσα γνώμη για αυτά. Άλλωστε τόσο ο ίδιος και η οικογένειά του συστηματικά υποστήριξαν το εκδοτικό έργο και της «Επιτροπής Ποντιακών Μελετών», η οποία ως γνωστόν πέρα από το περιοδικό «Αρχείον Πόντου» έχει παρουσιάσει μια σειρά σημαντικότατων μονογραφιών και συλλογικών επιστημονικών τόμων, που έχουν προωθήσει με τρόπο μοναδικό τις ποντιακές σπουδές, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά διεθνώς.

Αλλά και την ελληνική επιστήμη συστηματικά υποστήριξε ο εκδοτικός αυτός οίκος, δημοσιεύοντας μονογραφίες, επιστημονικά συγγράμματα και πανεπιστημιακά εγχειρίδια, με ταχύτητα, πληρότητα και εκδοτική καλαισθησία. Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, οι ερευνητές και οι συγγραφείς, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στον ελλαδικό χώρο γενικότερα, ακόμη δε και έξω από αυτόν, γνώριζαν ότι στο πρόσωπο του Τάσου Κυριακίδη είχαν έναν συστηματικό και αγωνιστικό έμπρακτο υποστηρικτή του έργου τους, που μέσω των εκδόσεών του έγινε γνωστό, διαβάστηκε και κυκλοφορήθηκε στην ημεδαπή και την αλλοδαπή.

Ένθερμος πατριώτης και πιστός χριστιανός, τηρητής κυρίως των ελληνορθόδοξων πολιτισμικών καταβολών του, ο Τάσος Κυριακίδης υποστήριξε έμπρακτα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, δημοσιεύοντας σειρά επιμελημένων και καλοτυπωμένων τόμων σχετικά με την ιστορία του Οικουμενικού Θρόνου και πολλών ιστορικών Μητροπόλεων και επαρχιών του. Υπήρξε ο κατεξοχήν εκδότης του μακαριστού Καθηγητή της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης Βασιλείου Σταυρίδη, και τιμήθηκε με αυτό με το οφφίκιο του Άρχοντος Καστρινσίου από την Α.Θ.Μ. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο (2005), όσο και από την Μητρόπολη Πριγκηποννήσων, την Μητρόπολη Δράμας, τη μονή και το Ίδρυμα της Παναγίας Σουμελά, του ιερού παλλαδίου του Ποντιακού Ελληνισμού.

Πάντα πρόθυμος για συνεργασίες, ο Τάσος Κυριακίδης υπήρξε ο εκδότης και οκτώ δικών μου βιβλίων, προσφέροντας απλόχερα την αγάπη και την βοήθειά του. Του είμαι ευγνώμων για την υποστήριξή του, ιδίως στην αρχή της ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας μας, όπως άλλωστε τα ίδια αισθήματα τρέφουν πολλοί συνάδελφοι πανελληνίως. Στις μεταξύ μας συναντήσεις συμπεριφερόταν πάντοτε με ευγένεια και αρχοντιά, εφαρμόζοντας πάντοτε την πατροπαράδοτη ποντιακή φιλοξενία, όπως την είχε διδαχθεί από τους γονείς του, και την οποία είχε ως βασικό κανόνα ζωής. Ήταν αγωνιστής της ζωής, μαχητικός και αποφασιστικός, αλλά και πάντοτε πρόθυμος σε έργα ευποιΐας, ιδίως αν αυτά αφορούσαν και τον αγαπημένο του Πόντο ή τον προσφυγικό Ελληνισμό, κομμάτι του οποίου ένιωθε και ο ίδιος.

Ας είναι ελαφρύ το χώμα της γης της Θεσσαλονίκης που θα τον σκεπάσει. Εύχομαι και προσεύχομαι ο Κύριος της ζωής και του θανάτου να αναπαύσει τους κόπους του, και να τον κατατάξει «εν χώρα ζώντων», χαρίζοντας παρηγοριά στους οικείους του, στα παιδιά του και στην σύζυγό του Μαρία Βεργέτη, εξαιρετική συνάδελφο στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Πολλά είχε ακόμη να προσφέρει, και σημαντικότατη είναι η παρακαταθήκη που αφήνει πίσω του. Παρακαταθήκη που ορίζεται όχι μόνο από τα βιβλία που εξέδωσε, από το παράδειγμα και το υπόδειγμα της ζωής και της εκδοτικής του δράσης, αλλά και από την αγάπη του για την ελληνορθόδοξη παράδοση του Γένους, στην μελέτη, καταγραφή και αποτύπωση της οποίας ο ρόλος του ήταν βαρύνων.

Την παρακαταθήκη αυτή, τόσο στο εκδοτικό επίπεδο, όσο και στην στάση ζωής απέναντι στον Ποντιακό Ελληνισμό και την παράδοση του Γένους, όλοι έχουμε την ευθύνη να αξιοποιήσουμε και να συνεχίσουμε. Αυτό θα είναι και το καλύτερο μνημόσυνο στον Τάσο Κυριακίδη, τον ευπατρίδη και αρχοντικό Πόντιο εκδότη της Θεσσαλονίκης.

Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020

Παρακολουθήστε την πρώτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Παρακολουθήστε την πρώτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»
Παρακολουθήστε την πρώτη μέρα της εκδήλωσης «Δημιουργική γραφή - δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου»

Ο Φάρος Ποντίων διοργάνωσε μία διαδικτυακή εβδομάδα με τίτλο "Δημιουργική γραφή – δημιουργική ανάγνωση Ποντιακού βιβλίου", από τις 23 έως τις 29 Νοεμβρίου 2020.

Παρακολουθήστε την πρώτη μέρα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020, με θέμα "Δημιουργική γραφή" και ομιλητές τους:
- Ελένη Ζιώγα: Οι λέξεις μάς μιλάνε.
- Κυριάκος Συφιλτζόγλου: Από το σπάραγμα στην αφήγηση. Πως η σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία μπορεί να αφομοιώσει γλωσσικά στοιχεία της ποντιακής ανανεώνοντας τα. 

Συντονίζει ο Μητροπολίτης Σιγκαπούρης & Ν. Ασίας Κωνσταντίνος.


Σχετικά θέματα

Απεβίωσε ο λυράρης Χρήστος Καρυπίδης - Υπήρξε μέλος του Φάρου Ποντίων

Απεβίωσε ο λυράρης Χρήστος Καρυπίδης - Υπήρξε μέλος του Φάρου Ποντίων
Απεβίωσε ο λυράρης Χρήστος Καρυπίδης - Υπήρξε μέλος του Φάρου Ποντίων

Ένα ακόμη μέλος του Φάρου Ποντίων ξεκίνησε για το μεγάλο ταξίδι στην αιώνια ζωή την Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020.

Ο Χρήστος Καρυπίδης σύζυγος της Ευανθίας Καρυπίδου από το Αρσένι Σκύδρας ήταν μέλος του Φάρου Ποντίων αλλά και του Πολιτιστικού Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας Συκεών.

Αθόρυβα, στεκόταν πάντοτε κοντά στο σύλλογο, προσφέροντας ως μουσικός στη χορωδία. Μετέβη στον ιστορικό Πόντο με τον Στάθη Ευσταθιάδη ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 για καταγραφές. Μαζί με τη γυναίκα του, Ευανθία, ήταν με προθυμία κοντά στο σύλλογο. Ο Φάρος Ποντίων τον τίμησε, σε ειδική εκδήλωση, αναγνωρίζοντας την προσφορά του

Επίσης ήταν μέλος και της χορωδίας του Συλλόγου Συκεών και συμμετείχε σε όλες τις παρουσίες της, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Αυτοδίδακτος λυράρης, έπαιξε σε πολλούς γάμους και πανηγύρια, καθώς και στο κέντρο «Σεβνταλής» του Φώτη Φανιάδη και συνόδευε τον ποντιακό σύλλογο του χωριού σε διάφορες εκδηλώσεις.

«Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς με την Εκπαίδευση. Το Κολλέγιο Ανατόλια στην Τουρκία και στην Ελλάδα»

«Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς με την Εκπαίδευση. Το Κολλέγιο Ανατόλια στην Τουρκία και στην Ελλάδα»
«Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς με την Εκπαίδευση. Το Κολλέγιο Ανατόλια στην Τουρκία και στην Ελλάδα»

Στο πλαίσιο της 17ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης το Κολλέγιο Ανατόλια και οι εκδόσεις Καπόν παρουσιάζουν την έκδοση «Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς με την Εκπαίδευση: Το Κολλέγιο Ανατόλια στην Τουρκία και την Ελλάδα» του William McGrew. Η εκδήλωση θα μεταδοθεί διαδικτυακά μέσω του ιστότοπου της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης (thessalonikibookfair.gr) την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020, από τις 18:00 έως τις 19:00.

Η έκδοση παρακολουθεί και καταγράφει την περιπετειώδη διαδρομή του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού ιδρύματος με βασικούς σταθμούς τη Βοστόνη, όπου βρίσκονται οι απαρχές του Κολλεγίου Ανατόλια, τη Μερζιφούντα του Πόντου όπου πρωτολειτούργησε το ίδρυμα το 1886 και τη Θεσσαλονίκη, όπου εγκαταστάθηκε το 1924. Ο συγγραφέας, ιστορικός και πρώην Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια William McGrew αξιοποίησε σπάνια ιστορικά ντοκουμέντα αρχείων που φυλάσσονταν μέχρι σήμερα στο Πανεπιστήμιο του Harvard, και συγκινητικές προσωπικές ιστορίες μαθητών και δασκάλων με όραμα, για να περιγράψει μία εκπαιδευτική πρωτοβουλία που λειτούργησε ως γέφυρα ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς και πολλές φορές βρέθηκε στη δίνη της Ιστορίας.

Ταυτόχρονα, η έκδοση «συνομιλεί» με την υπάρχουσα επιστημονική βιβλιογραφία, καθώς εμπλουτίζει τις πηγές σχετικά με το κίνημα των Αμερικανών ιεραποστόλων, τη Γενοκτονία των Αρμενίων, την ελληνοτουρκική σύγκρουση, τους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και την ιστοριογραφία της Θεσσαλονίκης.

Το βιβλίο κυκλοφόρησε πρώτα στην αγγλική γλώσσα το 2015 (εκδ. Rowman & Littlefield) με τίτλο Educating Across Cultures: Anatolia College in Turkey and Greece και πρόσφατα εκδόθηκε στα ελληνικά από το Κολλέγιο Ανατόλια σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καπόν, σε μετάφραση Ανδρέα Κράουζε και επιμέλεια Χρήστου Πλούσιου.

Οι ομιλητές κατά σειρά θα είναι:

Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος Κολλεγίου Ανατόλια
Ραχήλ Μισδραχή-Καπόν, εκδότρια «Εκδόσεις Καπόν»
Χρήστος Πλούσιος, επιμελητής της έκδοσης, φιλόλογος
Ελπίδα Βόγλη, αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Δήμος Αρχοντίδης, απόφοιτος και Έφορος Κολλεγίου Ανατόλια
Εύη Τραμαντζά, Διευθύντρια Βιβλιοθηκών και Αρχείων Κολλεγίου Ανατόλια
Αιμιλία Ζουμπουλίδου, Πρόεδρος Συλλόγου Αποφοίτων Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια
Ο συγγραφέας William McGrew θα κάνει μια σύντομη παρέμβαση.

Τη συζήτηση συντονίζει η Όλγα Τσαντήλα, Media Relations Officer του Κολλεγίου Ανατόλια

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο William McGrew διετέλεσε Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια από το 1974 μέχρι το 1999 και εν συνεχεία ανέλαβε την προεδρία της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής (2005- 2009). Προηγουμένως είχε διατελέσει μέλος του Διπλωματικού Σώματος των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τουρκία και Κύπρο. Ο κ. McGrew είναι κάτοχος διδακτορικού στην Ελληνική και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία. Το προηγούμενο βιβλίο του αφορούσε το νεοελληνικό κράτος και είχε τίτλο «Land and Revolution in Modern Greece, 1800–1881».

Η παρουσίαση θα μεταδοθεί ζωντανά την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020, 18:00 – 19:00 εδώ.

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020

Εργασίες ανακαίνισης στον χώρο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Εργασίες ανακαίνισης στον χώρο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα
Εργασίες ανακαίνισης στον χώρο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Το τελευταίο διάστημα το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα εκμεταλλευόμενο και την αδράνεια που επιβλήθηκε στα Σωματεία εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 εκμεταλλεύεται την περίοδο για να πραγματοποιήσει εκτεταμένες εργασίες στον χώρο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα στο Ροδοχώρι της Νάουσας.

Το προηγούμενο διάστημα με χορηγία δωρητή που επιθυμεί να παραμείνει ανώνυμος ανακαινίσθηκε εξ ολοκλήρου η μαρμάρινη κεντρική σκάλα του ναού, ενώ θα ακολουθήσουν και οι δυο πλαϊνές. Πρόσφατα με δημοσίευση που πραγματοποίησε το Σωματείο στη σελίδα που διατηρεί σε κοινωνικό δίκτυο ενημερώνει πως ολοκληρώθηκε ο ελαιοχρωματισμός του Ιερού Ναού και των υπόλοιπων κτισμάτων της εκκλησίας με την ευγενική χορηγία των εταιριών Stelma και Isomat, ενώ παράλληλα ανακοινώνει πως θα ακολουθήσουν και άλλες εργασίες αποκατάστασης του πλακόστρωτου δίπλα στον Ιερό Ναό και ανακαινίσεις στον ξενώνα.


Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το e-Pontos με την α΄ αντιπρόεδρο και υπεύθυνη του ξενώνα της Ιεράς Μονής κα Αγγελική Παπαδοπούλου, η οποία είχε αναλάβει και την επιμέλεια των χορηγιών, μας ενημέρωσε συγκεκριμένα πως σχεδιάζεται η ανακαίνιση των κουφωμάτων και των μπάνιων του ξενώνα. Το Σωματείο ευχαριστεί με την ανακοίνωση του όσους βοηθούν στο δύσκολο έργο του και εκφράζει παράλληλα την ελπίδα το παράδειγμα των χορηγών να βρει μιμητές. 

Τι δουλειά έχει αυτή η πινακίδα στη Θεσσαλονίκη;

Τι δουλειά έχει αυτή η πινακίδα στη Θεσσαλονίκη;
Τι δουλειά έχει αυτή η πινακίδα στη Θεσσαλονίκη;

γράφει ο Θεόφιλος Κωτσίδης

Το Μουσείο Μουσταφά Κεμάλ είναι μουσείο της Θεσσαλονίκης και στεγάζεται στο σπίτι όπου πιθανολογείται πως γεννήθηκε ο Μουσταφά Κεμάλ, επονομαζόμενος και Ατατούρκ, δηλαδή «πατέρας των Τούρκων». Βρίσκεται στην οδό Αποστόλου Παύλου, πίσω από το τουρκικό Προξενείο.

Κάθε χρόνο την επέτειο θανάτου του Μουσταφά Κεμάλ "Ατατούρκ" τιμούν σήμερα εκατοντάδες Τούρκοι, επισκεπτόμενοι το τουρκικό προξενείο στη Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει και το σπίτι-μουσείο στο οποίο φέρεται να γεννήθηκε ο ιδρυτής του σύγχρονου τουρκικού κράτους.

Να θυμίσουμε ότι στις 6 Σεπτεμβρίου του 1955 σημειώθηκε μια ασήμαντη, όπως αποδείχτηκε από τις ζημιές, έκρηξη στο τουρκικό προξενείο της Θεσσαλονίκης. Το κτίριο ήταν το σπίτι που γεννήθηκε ο Μουσταφά Κεμάλ.

Στην Ελλάδα το γεγονός θεωρήθηκε ένα αστυνομικό περιστατικό ρουτίνας. Στην Τουρκία όμως, μέσω μιας μικρής εφημερίδας, της Ισταμπούλ Εξπρές, η έκρηξη προβλήθηκε ως πρόκληση των Ελλήνων και εθνική προσβολή. «Βάλανε φωτιά στο σπίτι του πατέρα μας Κεμάλ Ατατούρκ», έγραφε ο τίτλος...
 
Ήταν η μεγάλη προβοκάτσια από την πλευρά των Τούρκων. Αυτή που ευθύνεται για τα "Σεπτεμβριανά", το οργανωμένο πογκρόμ της νύχτας της 6ης Σεπτεμβρίου 1955, εξ ου και η ονομασία, που συνέβη στη Κωνσταντινούπολη, όπου καθοδηγούμενος τουρκικός όχλος προκάλεσε βίαια επεισόδια κατά των περιουσιών των Ελλήνων ομογενών και των Αρμένιων, πλην όμως, Τούρκων υπηκόων.

Για τους Έλληνες του Πόντου, το όνομα του Μουσταφά Κεμάλ είναι γραμμένο στις μαύρες σελίδες της ιστορίας. Στις 19 Μαΐου 1919, κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας, ο Κεμάλ Ατατούρκ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα του Πόντου και δρομολόγησε τη δεύτερη και σκληρότερη φάση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Η πινακίδα αυτή λοιπόν είναι επί της οδού Αγ. Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη. Λίγα μέτρα πριν από το τούρκικο προξενείο. Με τις ευλογίες του κράτους ή του δήμου Θεσσαλονίκης:

1. Διαφημίζουμε και δείχνουμε που βρίσκεται το "αμφιλεγόμενο σπίτι" του Μουσταφά Κεμάλ.

2. Η λέξη "Ατατούρκ" πάνω στην πινακίδα.

3. Υπάρχει στην προσφυγομάνα και Ποντιομάνα Θεσσαλονίκη, πινακίδα με το όνομα του σφαγέα του Προσφυγικού Ελληνισμού.

Οι απαντήσεις, δικές σας!

Αναβάλλεται επ' αόριστον η Γ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Ελευθερίου-Κορδελιού

Αναβάλλεται επ' αόριστον η Γ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Ελευθερίου-Κορδελιού
Αναβάλλεται επ' αόριστον η Γ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Ελευθερίου-Κορδελιού

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Ποντίων Ελευθερίου - Κορδελιού με απόφαση του, αναβάλει επ' αόριστον την τακτική Γενική Συνέλευση που κανονικά θα πραγματοποιούνταν τον Δεκέμβριο του 2020.

Δεδομένων των ιδιαίτερων συνθηκών  που επικρατούν λόγω της πανδημίας και του γενικού lockdown δεν είναι δυνατή η πραγματοποίηση της Γ.Σ., αλλά ούτε και οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού συμβουλίου.

Η Γ.Σ. θα πραγματοποιηθεί μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, όποια χρονική στιγμή και αν είναι αυτή.

Εθελοντική αιμοδοσία για τους φίλους της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας

Εθελοντική αιμοδοσία για τους φίλους της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας
Εθελοντική αιμοδοσία για τους φίλους της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας - Εθνική Βιβλιοθήκη Αργυρουπόλεως καλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του σωματείου να προσφέρουν αίμα για την τράπεζα αίματος του συλλόγου. Η κατάσταση της πανδημίας έχει επηρεάσει την καθημερινότητα όλων μας, ωστόσο οι ανάγκες σε αίμα δε σταματούν. 

Η μονάδα αιμοδοσίας του Νοσοκομείου Νάουσας έχει μεταφερθεί στον χώρο «Καμίνι», λειτουργώντας καθημερινά 9:00-13:00. Στο ειδικό έντυπο τα μέλη και οι φίλοι του συλλόγου επιλέγουν "Για Σύλλογο Εθελοντών Αιμοδοτών" και συμπληρώνουν "Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας".

Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2332059200.

Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020

Στιγμές ιστορίας: Ο Έλληνας που εξευτέλισε δημοσίως τον Κεμάλ Ατατούρκ

Στιγμές ιστορίας: Ο Έλληνας που εξευτέλισε δημοσίως τον Κεμάλ Ατατούρκ
Στιγμές ιστορίας: Ο Έλληνας που εξευτέλισε δημοσίως τον Κεμάλ Ατατούρκ

Η ιστορία ενός αντάρτη που οι Τούρκοι δεν κατάφεραν να εξαφανίσουν.

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Στις 10 Νοεμβρίου οι Τούρκοι τιμούν τη μνήμη του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Εκείνη την ημέρα, το 1938, στις 09:05 το πρωί, στην Κωνσταντινούπολη πέθανε ο ηγέτης τους σε ηλικία πενήντα επτά ετών, από βαριάς μορφής κίρρωση του ήπατος. Ο μεγάλος στρατιωτικός και πολιτικός και πρώτος πρόεδρος της τούρκικης δημοκρατίας έφυγε στην ουσία, λόγω της εξάρτησής του από το αλκοόλ, μία αιτία θανάτου, την οποία οι τούρκικες αρχές προσπάθησαν να συγκαλύψουν συσκοτίζοντας πτυχές της ζωής του που έρχονταν σε σύγκρουση με την εικόνα μαζικής κατανάλωσης που είχε οικοδομήσει ο ίδιος για τον εαυτό του.

Η προσωπικότητά του είναι αμφιλεγόμενη. Για τους Τούρκους ο Μουσταφά Κεμάλ, του οποίου οι πληροφορίες για την καταγωγή του είναι συγκεχυμένες, υπήρξε ο σωτήρας μίας διαλυμένης χώρας, αναμορφωτής και εκσυγχρονιστής της. Είναι ένας σεβάσμιος ήρωας που ανέλαβε πραξικοπηματικά μια διαμελισμένη Οθωμανική αυτοκρατορία, της οποίας το εναπομείναν υπόλοιπο των εδαφών στην Ανατολία, κατόρθωσε να το μετατρέψει σε κράτος. Για τους Έλληνες, των οποίων οι πρόγονοι ήλθαν στην Ελλάδα ξεριζωμένοι από τα εδάφη της Μικράς Ασίας, της Καππαδοκίας και του Πόντου, ο άνθρωπος που ο τούρκικος λαός έδωσε το προσωνύμιο «Ατατούρκ», πατέρας των Τούρκων δηλαδή, διατηρεί τον χαρακτήρα του σφαγέα. Όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά και των Αρμένηδων και των Ασσυρίων.

Γιατί οι γενοκτονίες που συνέβησαν εκεί στις αρχές του 20ου αιώνα άγγιξαν όλους τους χριστιανικούς πληθυσμούς. Ειδικά για τους Πόντιους, μία ελληνική ράτσα που δέχτηκε τις περισσότερες διώξεις και αγριότητες από τους Νεότουρκους, ο Κεμάλ είναι ο υπαίτιος και υποκινητής των σφαγών που συντελέστηκαν.

Οι Τούρκοι δεδομένα έχουν στο μυαλό τους τον Κεμάλ ως ήρωα και έναν κραταίο ηγέτη, τολμηρό και τρομερό, φόβητρο για κάθε εχθρό που κατασκευάζει η τούρκικη προπαγάνδα. Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας όμως υπάρχουν περιστατικά, τα οποία αποδομούν περισσότερο την εικόνα του Ατατούρκ.

Τον Ιούνιο του 1919, ένα μήνα μετά την απόβαση του στη Σαμψούντα, για να ξεκινήσει, υπό την καθοδήγηση των γερμανών και σοβιετικών συμβούλων του, τη δεύτερη και πιο άγρια φάση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, ο Κεμάλ επισκέφτηκε την Κάβζα, μία περιοχή του δυτικού Πόντου που ανήκε στη μητρόπολη Αμάσειας, με 44 ελληνικά χωριά, η οποία είχε αναπτύξει ισχυρή αντίσταση στις τούρκικες αυθαιρεσίες. Λόγω της αντάρτικης δράσης ήταν επόμενο η περιοχή να δεχθεί όλη τη μανία του τούρκικου φανατισμού. Το 80% του πληθυσμού σφάχτηκε ή πέθανε από τις κακουχίες της εξορίας.

Στις αρχές εκείνου του καλοκαιριού, στην πλατεία της Κάβζας, ο Κεμάλ ήρθε ενώπιος ενωπίω με έναν Έλληνα αντάρτη. Πρόκειται για τον ξακουστό Βασίλειο Τσαουσίδη, ο οποίος κατάφερνε επί 25 χρόνια να ξεφεύγει με πανούργο τρόπο τις παγίδες που του έστηναν. Οι Τούρκοι τον μισούσαν και του απέδωσαν το προσωνύμιο «Πιτς Βασίλ», που σημαίνει παιδί αγνώστου πατρός. Μάλιστα ο Τσαουσίδης το 1915 φυλακίστηκε στις φυλακές της Αμάσειας, αλλά κατόρθωσε να δραπετεύσει.

Ο αρχιαντάρτης της Κάβζας είχε λάβει ένα μεγάλο σπαθί Ρώσου Αξιωματικού, το οποίο του το είχε δωρίσει ο στρατηγός Λιαχώφ, τον Απρίλιο του 2016, όταν ο αρχηγός των ρωσικών στρατευμάτων που είχαν καταλάβει την Τραπεζούντα, κάλεσε μέσω επιστολής στον Μητροπολίτη Αμάσειας Γερμανό Καραβαγγέλη όλους τους οπλαρχηγούς του Δυτικού Πόντου.

Ο Έλληνας αντάρτης συναντήθηκε με τον Κεμάλ Ατατούρκ, χωρίς να γνωρίζει ο ένας τον άλλον. Έφιππος και οπλισμένος ο Πιτς Βασίλ, άοπλος και πεζός ο Κεμάλ. Ο Ατατούρκ του έκανε παρατήρηση, «γιατί κυκλοφορούσε οπλισμένος». Τότε ο Τσαουσίδης τον ύβρισε σκαιότατα για το θράσος που είχε να του κάνει παρατήρηση. Το επεισόδιο έληξε εκεί, αλλά η γενικότερη δράση του και τα πλήγματα που κατάφερνε εναντίον του τούρκικου στρατού είχαν ως αποτέλεσμα να επικηρυχθεί για 5000 χρυσές τουρκικές λίρες. Παρά ταύτα κατάφερε να διαφύγει μεταμφιεσμένος στην Ελλάδα το 1924 από τη Σαμψούντα.

Ο Έλληνας που εξευτέλισε δημοσίως τον Κεμάλ εγκαταστάθηκε στο Σιδηρόκαστρο όπου και πέθανε το 1938. Την ίδια χρονιά που έφυγε και ο Ατατούρκ

* Η ιστορία του Βασίλειου Τσαουσίδη αναφέρεται στο βιβλίο «Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων», του δρ. Γεωργίου Τσακαλίδη.

Πηγή: Newpost

Μπαζάρ από το Ιερό Ίδρυμα Παναγία Σουμελά στην Αστόρια

Μπαζάρ από το Ιερό Ίδρυμα Παναγία Σουμελά στην Αστόρια
Μπαζάρ από το Ιερό Ίδρυμα Παναγία Σουμελά στην Αστόρια

Μπαζάρ πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Σύλλογο Ποντίων «Κομνηνοί», το οποίο διοργάνωσαν το PHOS Council του Ιερού Ιδρύματος Παναγία Σουμελά σε συνεργασία με το γυναικείο τμήμα του.

Το Χριστουγεννιάτικο παζάρι ξεκίνησε στις 10 το πρωί και οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να δουν και να αγοράσουν τα πράγματα που είχαν στηθεί στους πάγκους έξω από το σύλλογο στην 23η λεωφόρο στην Αστόρια. Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν και ζεστούς λουκουμάδες που ετοίμαζαν εκείνη την ώρα οι γυναίκες του Ιδρύματος.

Μπαζάρ από το Ιερό Ίδρυμα Παναγία Σουμελά στην Αστόρια
Μπαζάρ από το Ίδρυμα "Παναγία Σουμελά" Ποντίων Αμερικής πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Σύλλογο Ποντίων "Κομνηνοί". Η Ιωάννα Ραφαηλίδου και η Ελένη Μελισσινού. Φωτογραφία: «Ε.Κ’/Ματίνα Δεμελή

«Έχουμε ξανακάνει μπαζάρ αλλά είναι η πρώτη φορά εδώ στο σύλλογο των Ποντίων που μας παραχώρησε το χώρο για να μας βοηθήσει. Έχουμε μαζέψει δικά μας πράγματα, όλα δωρεές για το παζάρι. Κουστούμια, ρούχα για όλους, κοσμήματα, παιχνίδια, είδη σπιτιού, ασημικά και λουκουμάδες σπιτικούς. Είπαμε από φαγητά να κάνουμε μόνο λουκουμάδες και να προσπαθήσουμε να πουλήσουμε όλα αυτά που έχουμε φέρει» είπε στον «Ε.Κ.» η Ελένη Χατζή.

Μπαζάρ από το Ιερό Ίδρυμα Παναγία Σουμελά στην Αστόρια
Μπαζάρ από το Ίδρυμα "Παναγία Σουμελά" Ποντίων Αμερικής πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Σύλλογο Ποντίων "Κομνηνοί". Από αριστερά: Ελένη Χαντζή, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Ιωάννα Ραφαηλίδου, Συμέλα Τρυκίδου, Μαρία Καλαμαρά, Μάγδα Κατέχη, Αθηνά Μπουρλά. Φωτογραφία: «Ε.Κ’/Ματίνα Δεμελή

«Όλα είναι δωρεές από μέλη και φίλες του Ιδρύματος Παναγία Σουμελά. Προσπαθούμε να βγάλουμε χρήματα για το σύλλογό μας, οι καιροί είναι δύσκολοι, δεν μπορούμε να κάνουμε εκδηλώσεις. Όλα είναι πράγματα καλά που τα είχαν οι άνθρωποι στις ντουλάπες τους ή στις αποθήκες τους. Κάποια είναι αχρησιμοποίητα, καινούργια και τα έφεραν με αγάπη για την Παναγίτσα μας» συμπλήρωσε η Δέσποινα Παπαδοπούλου.

Η ΕΠΜ εξέδωσε το νέο βιβλίο της ειδικής έκδοσης Ποντιακά Παράφυλλα

Η ΕΠΜ εξέδωσε το νέο βιβλίο της ειδικής έκδοσης Ποντιακά Παράφυλλα
Η ΕΠΜ εξέδωσε το νέο βιβλίο της ειδικής έκδοσης Ποντιακά Παράφυλλα

Η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών ανακοινώνει την κυκλοφορία του νέου βιβλίου της ειδικής έκδοσης Ποντιακά Παράφυλλα (αρ. 3): Στάθης Κ. Χριστοφορίδης-Σάρπογλης, «Κουνάκα, η γενέτειρα. Αναμνήσεις - Θρύλοι. Ιστορικά ανέκδοτα - Παραμύθια» γραμμένο στο ιδίωμα της Άνω Ματσούκας του Πόντου με απόδοση στη νεοελληνική από τον γιο του συγγραφέα Χριστόφορο Χριστοφορίδη.

Με την έκδοση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία του συγγραφέα με τίτλο «Μαύρες εποχές και μαύρες ημέρες». Οι δύο πρώτες είναι : «Αμιράντ' - Αραπάντ' (1) (2018) και «Ο Γιάγκον» (2) (2019) που κυκλοφόρησαν από την ίδια σειρά «Ποντιακά Παράφυλλα» της Ε.Π.Μ.

Οι εκδόσεις της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών διατίθενται:
1) Από τα γραφεία της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, οδός Αγνώστων Μαρτύρων 73, Νέα Σμύρνη Αττικής 17123.
2) Από το βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων Κυριακίδη, οδός Παναγίας Δεξιάς 7, Θεσσαλονίκη 54635.
3) Από το βιβλιοπωλείο των Αφών Κυριακίδη Εκδόσεις Α.Ε., οδός Επισκόπου Κίτρους Νικολάου 4, Θεσσαλονίκη 54635.

Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας αποχαιρετά τον Σταυρίκο Παπαβραμίδη

Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας αποχαιρετά τον Σταυρίκο Παπαβραμίδη
Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας αποχαιρετά τον Σταυρίκο Παπαβραμίδη

Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας με βαθύτατη θλίψη αποχαιρέτησε χθες ένα ιστορικό μέλος της, τον υπεραιωνόβιο Σταύρο (Σταυρίκο) Παπαβραμίδη, που έφυγε στον ύπνο του ξημερώματα του Σαββάτου 21 Νοεμβρίου, σε ηλικία 105 ετών. Η κηδεία του έγινε χθες στο νεκροταφείο Σχιστού …με τη σημαία της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς να σκεπάζει το φέρετρό του.

Πρόσφυγας από τον Πόντο, με καταγωγή από την Κρώμνη, εγκαταστάθηκε το 1923 στην Κρεμμυδαρού της Δραπετσώνας και έκτοτε αποτελεί τον ζωντανό μάρτυρα της ιστορίας της πόλης αλλά και της Ένωσής μας, της οποίας ήταν ενεργό μέλος. Έμειναν στην ιστορία οι εκδηλώσεις που συντόνιζε ως υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων αλλά και κονφερανσιέ, εκεί στα μέσα του προηγούμενου αιώνα, με κορυφαία ίσως αυτήν που έλαβε χώρα στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς τον Αύγουστο του 1960 με τον «συμπατριώτη μας Στέλιο Καζαντζίδη», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η αφίσα του συλλόγου. Στην ίδια «αλησμόνητη βραδιά» συμμετείχαν επίσης η Μαρινέλλα, η Πόλυ Πάνου, ο Κωστάκης κ.ά., ενώ γύρω από το κτήριο της Ένωσης είχε δημιουργηθεί ένας πανζουρλισμός, όπως με ενθουσιασμό μας περιέγραφε ο ίδιος ο Σταυρίκος, ο αιώνιος έφηβος, στην τελευταία συνεργασία μας, τον περασμένο Μάιο, για τις ανάγκες του δημιουργικού ντοκιμαντέρ με δισδιάστατο κινούμενο σχέδιο για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, με τίτλο «Two miles from home» της Τζούλιας Σπυροπούλου.

Ένας άνθρωπος με απίστευτα επικοινωνιακά χαρίσματα, δεν αρνήθηκε ποτέ να μοιραστεί τις μνήμες και τις εμπειρίες του από τον ξεριζωμό, την προσφυγιά, τα περιπετειώδη πρώτα χρόνια της εγκατάστασής του στην Ελλάδα. Όπως δεν αρνήθηκε στους νέους της ορχήστρας μας «1919» να χαρίσει τον γραφικό του χαρακτήρα για το λογότυπό της!

Η Ένωση Ποντίων Πειραιώς, τιμώντας όλα τα μέλη της-πρόσφυγες πρώτης γενιάς με μια πολυτελή έκδοση «Από τον Πόντο και τη Μικρασία στον Πειραιά, εδώ …στη Δραπετσώνα», προφανώς και αφιέρωσε αρκετές σελίδες στον ίδιο τον Σταυρίκο Παπαβραμίδη, αλλά και στον αδελφό του, τον θρυλικό λυράρη Νίκο, για τον οποίο ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος.

«Έπαιζε την ποντιακή λύρα και χαλούσε ο κόσμος. Τον φώναζαν συχνά και στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας. Έπαιξε και στα εγκαίνια της Τηλεόρασης, τότε που έπαιξε για πρώτη φορά πρόγραμμα», είπε με καμάρι στη συνέντευξη που παραχώρησε στον συγγραφέα-δημοσιογράφου Θωμά Σίδερη για το έργο του «Οι άνθρωποι πίσω από τα παράθυρα της ιστορίας».

Πράγματι, η Ένωση Ποντίων Πειραιώς και η Δραπετσώνα αποχαιρετούν σήμερα ένα μέρος της ιστορίας της, το οποίο όμως θα διατηρήσουν για πάντα στη μνήμη τους.

Λαφρύν το χώμαν ντο σκεπά’ει ’σε, Σταυρίκο Παπαβραμίδη!