Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022

Τον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Νομού Ξάνθης

Τον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Νομού Ξάνθης
Τον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Νομού Ξάνθης

Ο Σύλλογος Ποντίων Νομού Ξάνθης, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο καλοκαιρινό χορό του, την Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022 στις 9:30 μ.μ. στον αύλειο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Πετεινού-Ξάνθης.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι:
Τραγούδι: Αλέξης Παρχαρίδης
Λύρα - Τραγούδι: Στάθης Πορφυρίδης
Λύρα: Τάσος Πετρόπουλος
Αγγείο - Γαβάλ: Χριστόφορος Κοσμίδης
Νταούλι: Νίκος Τσεπίδης
Πλήκτρα: Χρήστος Κουνέλης

Τιμή πρόσκλησης: 12€(Κανονικό), 10€ (Παιδικό) (περιλαμβάνει μόνο μενού).

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στην Αργυρούπολη Δράμας

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στην Αργυρούπολη Δράμας
Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στην Αργυρούπολη Δράμας

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Αργυρούπολης "Η Αναγέννηση" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό που θα πραγματοποιήσει την Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022 στο γήπεδο Αργυρούπολης.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
Τραγούδι: Θεοδοσιάδης Κώστας, Ιωαννίδης Γιώργος, Ορφανίδης Γιώργος
Λύρα: Κογκάλιδης Παναγιώτης, Νικηφορίδης Αντώνης
Νταούλι: Πολυχρονίδης Γιάννης
Πλήκτρα: Γεωργιάδης Χρήστος

Είσοδος 5€

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά
Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Την 1η Αυγούστου 2022, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος μετέβη στο ωραίο χωριό Απιδεώνα Πατρών, το οποίο δημιουργήθηκε το 1924 με την εγκατάσταση τότε, 40 οικογενειών προσφύγων αδελφών μας από τον Πόντο. Αργότερα προσετέθησαν και άλλοι πρόσφυγες, οι οποίοι, όλοι μαζί, μετέφεραν τα ιερά και άγια, από τις αλησμόνητες πατρίδες, την ευσέβεια, την Ορθόδοξη παράδοση, τα ήθη και τα ιερά εικονίσματα που τα φυλάσσουν ως θησαυρό ατίμητο στα σπίτια τους και στο Ναό του Αγίου Γεωργίου.

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Ο Σεβασμιώτατος, χοροστάτησε στον Παρακλητικό κανόνα προς την Υπεραγία Θεοτόκο και κήρυξε τον Θείο λόγο, αναφερθείς στην θαυμαστή προστασία της Παναγίας, της Κυράς του Πόντου, στην παραμυθία των θλιβομένων και κατατρεγμένων, των προσφύγων και διωγμένων από τις πατρογονικές εστίες τους, Ελλήνων του Πόντου, της Καππαδοκίας και Μικράς Ασίας γενικώς.

Μετέφερε όλους νοερά στο πανσεβάσμιο Μοναστήρι της Παναγίας, στο Όρος Μελά του Πόντου, στον Άγιο Γεώργιο Περιστερεώτα, (από ευλάβεια στον Άγιο Γεώργιο Περιστερεώτα, οι κάτοικοι του Απιδεώνος έκτισαν τον Ναό του χωριού τους), στις πίκρες και τα βάσανα της προσφυγιάς, στις θυσίες και τα μαρτύρια των Ποντίων και στη Γενοκτονία γενικώς του Ποντιακού Ελληνισμού.

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Μίλησε με συγκίνηση για την ευσέβεια των κατοίκων του Απιδεώνος, για την διατήρηση της πατρογονικής παραδόσεως και επήνεσε τα παιδιά, αγόρια και κορίτσια, πού ντυμένα με τίς παραδοσιακές φορεσιές πλαισίωσαν την ιερά εικόνα της Παναγίας, εντός του Ιερού Ναού.

Μετά την ιερά Παράκληση, σχηματίστηκε λιτανευτική πομπή με την εικόνα της Παναγίας (αντίγραφο της ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά) και κατευθύνθηκαν όλοι με επικεφαλής τον Σεβασμιώτατο, στο κοιμητήριο του χωριού, όπου έγινε η τελετή της Θεμελιώσεως του Κοιμητηριακού Ναού του Απιδεώνος, προς τιμήν της Παναγίας Σουμελά.

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Οι στιγμές ήταν συναισθηματικά φορτισμένες, αφού στον χώρο αυτό που δεν υπήρχε Ναός, τώρα πλέον ανεγείρεται και ακόμη διότι εκεί αναπαύονται οι πρόσφυγες από τον Πόντο, πού μετέτρεψαν την πίκρα και την οδύνη της προσφυγιάς σέ δύναμη και στάθηκαν στα πόδια τους, δημιούργησαν οικογένειες και τώρα χαίρονται για τα εγγόνια τους, τα οποί τα καμαρώνουν από τον ουρανό για την προκοπή τους, πού έχουν κάνει σαν Έλληνες και Ορθόδοξοι Χριστιανοί, οι οποίοι έχουν βαθειά στη ψυχή τους κλεισμένη τη δόξα και τα μαρτύρια του ενδόξου Ποντιακού Ελληνισμού και νοερά προσκυνούν τα αγιασμένα του Πόντου μας χώματα.

Συγκίνηση στον Απιδεώνα Πατρών: Στο χωριό των Ποντίων θεμελιώθηκε ναός της Παναγίας Σουμελά

Μετά την θεμελίωση του Ιερού Ναού, τα παιδιά του Απιδεώνος χόρεψαν ποντιακούς χορούς, στο προαύλιο του Ιερού Ναού τού Αγίου Γεωργίου.

Στις εκδηλώσεις συμμετείχαν ο Βουλευτής Αχαΐας κ. Άγγελος Τσιγκρής, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας κ. Σπυρίδων Μυλωνάς, ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Σπυρίδων Σκιαδαρέσης, Δημοτικοί Σύμβουλοι, ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητος, άλλοι εκπρόσωποι αρχών και φορέων και πλήθος ευσεβούς λαού.

Τρίτη 2 Αυγούστου 2022

Ποντιακά τραγούδια σε απόδοση κλασική από ομογενή σοπράνο

Ποντιακά τραγούδια σε απόδοση κλασική από ομογενή σοπράνο
Ποντιακά τραγούδια σε απόδοση κλασική από ομογενή σοπράνο

Γεννήθηκε στο Κομπουλέτι της σημερινής Γεωργίας και μεγάλωσε στη Συμφερούπολη της Κριμαίας, «όταν όλα ήταν Σοβιετική Ένωση», με την πρώτη γλώσσα της, όπως λέει, να είναι τα ποντιακά. Ακολούθησε τον δρόμο του κλασικού τραγουδιού, διαγράφοντας τη δική της πορεία, όμως μια σκέψη στριφογύριζε στο μυαλό της εδώ και τρεις δεκαετίες∙ πώς να «παντρέψει» την αγάπη της για τα τραγούδια και τη μουσική της πλούσιας ποντιακής παράδοσης με την κλασική μουσική της παιδεία.

Η ομογενής υψίφωνος Ίνγκα Μπαλαμπάνοβα κατάφερε να δώσει υπόσταση στο όνειρό της και πλέον στο κανάλι του International Opera Studio Pesaro, που ίδρυσε και διευθύνει, ανάμεσα στις μουσικές του Βέρντι, του Πουτσίνι και του Όφενμπαχ, μπορεί κανείς να εντοπίσει και μια σειρά από βίντεο με παραδοσιακά ποντιακά τραγούδια, που η ίδια έχει αποδώσει σε κλασικό ύφος.

«Ήταν το όνειρό μου εδώ και 30 χρόνια», εξηγεί η Ίνγκα Μπαλαμπάνοβα, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM». «Είναι στο αίμα μου. Από μικρή, η πρώτη μου γλώσσα ήταν τα ποντιακά», λέει, μιλώντας με πάθος για τις ρίζες της. «Τώρα», προσθέτει, «χρησιμοποιώ σπαστά ποντιακά, αφού ανακατεύω λέξεις ελληνικές και ρωσικές, όταν μιλάω -κυρίως- με συγγενείς».

Ποντιακά τραγούδια σε απόδοση κλασική από ομογενή σοπράνο

«Με τον κορονοϊό είχα πιο πολύ χρόνο για ν' ασχοληθώ μ' αυτό που ήθελα εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες. Έκανα μεγάλη έρευνα και άκουσα πολλούς τραγουδιστές για να καταλάβω τι μού ταιριάζει στη φωνή μου», λέει η ομογενής σοπράνο, η οποία αφιερώνει αυτό το πρότζεκτ της στη μνήμη των γονιών και του αδελφού της που δεν είναι πλέον στη ζωή. Όπως τονίζει συγκινημένη, ήταν αυτοί που τη στήριξαν σε όλη τη μακρά διαδρομή της στη μουσική.

«Η μάνα εν κρύον νερό» και «Ο γέρον και η γραία» (https://www.youtube.com/watch?v=U-TnCdA0wp8&t=1s) είναι δύο από τα τραγούδια που επέλεξε να αποδώσει σε κλασικό ύφος η Ίνγκα Μπαλαμπάνοβα και είναι αυτά με τα οποία μεγάλωσε. Κάποια άλλα τραγούδια, όπως το «Την πατρίδα μ' έχασα» αποφάσισε να τα συμπεριλάβει στο πρότζεκτ της κυρίως μέσα από τις παραινέσεις φίλων και γνωστών και, όπως λέει, τ' αγάπησε κι αυτά πολύ.


Όσο για το συναίσθημα που την κυρίευσε, όταν ηχογραφούσε τα ποντιακά τραγούδια; «Ήμουν μέσα στο τραγούδι και προσπαθούσα πολύ να μην κλάψω», απαντά.

Από τη Μόσχα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί στη Ζυρίχη και το Πέζαρο

Η Ίνγκα Μπαλαμπάνοβα, αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο ωδείο στη Συμφερούπολη, μπήκε στην Ακαδημία, στη Μόσχα. Το 1992, μετακόμισε «μόνη, με μια βαλίτσα», στην Ελλάδα και μόλις τη 2η ημέρα της άφιξής της πήγε στο Ωδείο Θεσσαλονίκης, όπου εκεί την ξεχώρισε η Βαρβάρα Τσαμπαλή- Τρικολίδη (μονωδός-υψίφωνος) -«ο άγγελός μου», όπως την αποκαλεί- και την πήρε στην τάξη της.


Στην Ελλάδα έμεινε από το 1992 ως το 1994, οπότε και έφυγε για την Ιταλία με στόχο να βελτιώσει το «μπελ κάντο». Ωστόσο, πηγαινοερχόταν στην Ελλάδα ώσπου μια υποτροφία «Μαρία Κάλλας» την οδήγησε στη Ζυρίχη και το Interational Opera House της Ζυρίχης (Zürich Opernhaus). Στην Ιταλία και συγκεκριμένα στο Πέζαρο μετακόμισε το 2004, όπου έφτιαξε τη δική της οικογένεια. Προβλήματα υγείας του συζύγου της την οδήγησαν να κάνει στροφή στην καριέρα της και να ιδρύσει το International Opera Studio Pesaro, παραδίδοντας μαθήματα σε παιδιά από όλο τον κόσμο- από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ελβετία ως τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, τη Χιλή, την Ιαπωνία και αλλού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

Βόλος: Αποκατάσταση του μνημείου Γενοκτονίας Ελλήνων του Πόντου

Βόλος: Αποκατάσταση του μνημείου Γενοκτονίας Ελλήνων του Πόντου
Βόλος: Αποκατάσταση του μνημείου Γενοκτονίας Ελλήνων του Πόντου

Εργασίες αποκατάστασης του μνημείου της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, το οποίο βρίσκεται στο άλσος «Ανδρέας Βαλαχής», στον χώρο μπροστά από το Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Ιωνίας, θα πραγματοποιήσει ο Δήμος Βόλου. Η σχετική μελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα από την Οικονομική Επιτροπή, με το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων να ανέρχεται στο ποσό των 1.080 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Στην εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Τμήματος Κτηρίων και Υπαίθριων Χώρων αναφορικά με την έγκριση μελέτης, αναφέρονται τα εξής: «Μετά τον βανδαλισμό, το 2015, του μνημείου της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου που βρίσκεται στο άλσος Ανδρέας Βαλαχής, στον χώρο μπροστά από το Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Ιωνίας του Δήμου Βόλου και την κλοπή του χεριού του ηλικιωμένου μάρτυρα, κρίθηκε απαραίτητη η αποκατάσταση του κλεμμένου τμήματος με τα κατάλληλα υλικά και μέσα, προκειμένου για την έντεχνη ολοκλήρωση του κομματιού και την επανατοποθέτησή του στην αρχική θέση». Να αναφερθεί ότι οι εργασίες θα γίνουν με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, στο πλαίσιο του έργου «Συντήρηση αγαλμάτων και προτομών και κατασκευή νέων». Tα βήματα που θα ακολουθηθούν για την υλοποίηση του έργου είναι βάσει της μελέτης τα εξής: Eπαναδημιουργία του χεριού σε πηλό και μεταφορά του σε γύψο, οριστική χύτευση του χεριού σε ορείχαλκο, επεξεργασία της μεταλλικής επιφάνειας και πατινάρισμα του χεριού, προετοιμασία της πλάτης του μνημείου (αφαίρεση των παλιών κοχλιών και συμπλήρωση του θρυμματισμένου κονιάματος) στον χώρο του μνημείου, αναπροσαρμογή του ανοξείδωτου οπλισμού (Φ25) στην πλάτη του μνημείου σε βάθος 0,20 μ., τοποθέτηση επί του συμπλέγματος του ορειχάλκινου χεριού στο χώρο του μνημείου.

Να αναφερθεί ότι άγνωστοι δράστες είχαν βεβηλώσει τον Απρίλιο του 2015 το μνημείο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και όπως είχε γίνει γνωστό με ανακοίνωση της Ένωσης Ποντίων Μαγνησίας, οι βάνδαλοι έσπασαν και αφαίρεσαν από τη σύνθεση του μνημείου το χέρι του ηλικιωμένου μάρτυρα. Το έργο είχε φιλοτεχνηθεί το 2010 από τον διακεκριμένο γλύπτη Αναστάση Κρατίδη, ενώ να αναφερθεί ότι το μνημείο είχε υποστεί φθορές, όταν μετά από λίγο καιρό είχε ζωγραφιστεί με μπλε μπογιά, με την Ένωση Ποντίων να τις αποκαθιστά.