Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Γλυφάδα: Παρουσιάζεται ο «Ελληνισμός του Πόντου»

Γλυφάδα: Παρουσιάζεται ο «Ελληνισμός του Πόντου»
Γλυφάδα: Παρουσιάζεται ο «Ελληνισμός του Πόντου» 

Ένα βιβλίο θησαυρός, που θα μπορούσε να ονομαστεί «Τα πάντα για τον Πόντο». Ένας ιστορικός τόμος, υπό τον τίτλο «Ο Ελληνισμός του Πόντου», με 740 σελίδες και 568 υποσημειώσεις και παραπομπές σε πρωτότυπες και δευτερογενείς πηγές. Ένα μοναδικό έργο, γραμμένο από τον Νομικό - Διεθνολόγο καθηγητή στρατιωτικών σχολών Δρ. Ιωάννη Σ. Παπαφλωράτο.

Πρόκειται για μία πλήρη ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, καθώς καλύπτει την περίοδο από την αρχαιότητα και το Βυζάντιο μέχρι τις μέρες μας, με γλώσσα στρωτή, χωρίς ακρότητες και με πλήθος χαρτών και φωτογραφιών, που διευκολύνουν τον αναγνώστη και καθιστούν ευκολότερη τη μελέτη του.

Η παρουσίαση του πολύτιμου αυτού έργου, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις «Λειμών» (Νικηταρά 2-4, Αθήνα) έχει προγραμματιστεί για την προσεχή Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023 και ώρα 6:30 μ.μ., στην αίθουσα συνεδριάσεων Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημαρχείο Γλυφάδας (Άλσους 15) σε μια εκδήλωση που διοργανώνει η Ένωση Ποντίων Γλυφάδας «Η Ρωμανία»

Χαιρετισμό θα απευθύνει ο Δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:
- Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών
- Σοφία Βούλτεψη, Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου
- Χρήστος Μπολώσης, Υποστράτηγος ε.α.
- Κυριάκος Τιλγκερίδης, Δικηγόρος, Πρόεδρος των Ποντίων Γλυφάδας 

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Λάμπρος Καλλαρύτης, Δημοσιογράφος.

Τρίτη 28 Μαρτίου 2023

"Δεκαπέντε γυναίκες αστικών περιοχών" παρουσιάζονται στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

"Δεκαπέντε γυναίκες αστικών περιοχών" παρουσιάζονται στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών
"Δεκαπέντε γυναίκες αστικών περιοχών" παρουσιάζονται στη Μέριμνα Ποντίων Κυριών

1923- 2023. Το Σωματείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών συμπληρώνει 100 χρόνια λειτουργίας στη Θεσσαλονίκη. Στα πλαίσια της συγκεκριμένης επετείου σχεδιάστηκαν να πραγματοποιηθούν ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Εναρκτήρια εκδήλωση αποτελεί η έκθεση ζωγραφικής της εικαστικού και γραφίστριας, Νατάσας Μπαλτούνα «ΦΡΑΝΤάless Γιατί σκοτάδι στο φως? 1922- 2022»

15 πίνακες – 15 πρόσωπα, από το φως στο σκοτάδι.

Δεκαπέντε γυναίκες αστικών περιοχών: Ανατολική Θράκη, Παράλια Μικράς Ασίας, Πόντος. Γυναίκες εύπορες, καλλιεργημένες, ανεξάρτητες, ελπίζουν για το φως. Αφήνουν Πατρίδα για την Πατρίδα κι έρχονται αντιμέτωπες με το σκοτάδι!

Μέσα από μια ενδοσκοπική ματιά η εικαστικός - γραφίστρια Νατάσα Μπαλτούνα αποδίδει την εποχή (αρχές του 20ου αιώνα) κι εμπνέεται από το πλούσιο
οπτικοακουστικό υλικό της εποχής. Τα πρόσωπα χάνουν το φως τους, τα ρούχα δεν υπάρχουν πια. Η ελπίδα εξανεμίστηκε!

Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 4 Απριλίου, 17.00, στο Μουσείου της ΜΠΚ «Κεντώντας τη μνήμη».

Διάρκεια της έκθεσης 4-7 Απριλίου.

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη 14.00- 20.00, Τετάρτη- Παρασκευή 09.00- 15.00

«Αν οι Πόντιοι δεν γνωρίζουμε την ιστορία μας, δεν πείθουμε τους άλλους»

«Αν οι Πόντιοι δεν γνωρίζουμε την ιστορία μας, δεν πείθουμε τους άλλους»
«Αν οι Πόντιοι δεν γνωρίζουμε την ιστορία μας, δεν πείθουμε τους άλλους»

Μία ευσύνοπτη ιστορική αποτίμηση του Ποντιακού ζητήματος, μια καταγραφή των ιστορικών γεγονότων στον Πόντο από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τον ξεριζωμό και την προσφυγιά στην Ελλάδα, με επίκεντρο τις πολιτικές εξελίξεις εκείνη την εποχή στη χώρα μας, τη Ρωσία και την Οθωμανική Αυτοκρατορία, αποτελεί το βιβλίο του ιστορικού Βλάση Αγτζίδη «Πόντος – Μια Ιστορία από το Μικρασιατικό Βορρά».

Όπως αναφέρει ο συγγραφέας στο ethnos.gr, το βιβλίο πραγματεύεται τη μετανάστευση των Ποντίων στη Ρωσία, τα τραγικά γεγονότα της Γενοκτονίας που ξεκίνησαν το χειμώνα του 2016, την αποτυχημένη προσπάθεια δημιουργίας δεύτερου ελληνικού κράτους στον Πόντο και τις ελπίδες που έσβησαν οριστικά τον Σεπτέμβριο του 1922 με την καταστροφή της Σμύρνης.

«Με ενδιαφέρουν πολύ τα ιστορικά γεγονότα, διότι ο Πόντος αποτελεί ένα σταυροδρόμι αυτών που συνέβησαν εκείνη την εποχή σε Οθωμανική Αυτοκρατορία, Ρωσική Αυτοκρατορία και Ελλάδα. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία βρισκόταν υπό κατάρρευση, στη Ρωσία είχαμε την Οκτωβριανή Επανάσταση και στην Ελλάδα τον Εθνικό Διχασμό. Οι Ρώσοι κατείχαν το μισό Πόντο και η απόσυρση του στρατού τους από το τέλος του 1917 έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των γεγονότων. Επίσης, στην Ελλάδα η νίκη των βασιλικών επηρέασε σημαντικά το ποντιακό ζήτημα. Οι Πόντιοι πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία μας. Αν δεν τη γνωρίζουμε, δε θα μπορούμε να πείσουμε τους άλλους για τα αιτήματά μας», τονίζει ο κ. Αγτζίδης.

Κατά τον ίδιο, από τα μέσα της δεκαετίας του ‘80 έχει δημιουργηθεί μία νέα γενιά Ποντίων ιστορικών, οι οποίοι από μόνοι τους, ως σύγχρονοι Δον Κιχώτες, προσπαθούν να ανασυγκροτήσουν εκείνη την ιστορική εποχή.

«Όλοι μας έχουμε βασιστεί στα αρχικά κείμενα, τα οποία με εντυπωσιακό τρόπο έγραψε η πρώτη γενιά προσφύγων. Εμείς πήραμε σκυτάλη και συνεχίζουμε. Δυστυχώς, για πολλές δεκαετίες όλες οι πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα είχαν παραμελήσει συνειδητά το προσφυγικό ζήτημα. Το τελευταίο αποτελούσε ένα άχθος για την ελληνική διπλωματία. Τη δεκαετία του ‘80 ξεκίνησε μία ριζοσπαστική κριτική, η οποία θέλησε να δώσει απαντήσεις στο προσφυγικό ζήτημα. Από τους κόλπους της δημιουργήθηκε μια νέα ιστοριογραφική σχολή, η οποία βλέπει την ιστορική έρευνα για τον Πόντο έξω από τα άλλα ζητήματα», σημειώνει ο κ. Αγτζίδης. 

«Ευσύνοπτο εγχειρίδιο»

Ως ένα ευσύνοπτο εγχειρίδιο, μία μορφή δημόσιας ιστορίας, χαρακτηρίζει το βιβλίο του Βλάση Αγτζίδη ο καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ιάκωβος Μιχαηλίδης.

«Πρόκειται για μία αξιόλογη βιβλιογραφική παραγωγή, μία από τις μελέτες που αξίζουν την προσοχή του αναγνωστικού κοινού. Το βιβλίο συμπυκνώνει την επιστημονική γνώση και προσπαθεί να την επικοινωνήσει στο μέσο αναγνώστη. Η επιστημονική έρευνα πρέπει να γίνεται κτήμα του κοινού», αναφέρει ο κ. Μιχαηλίδης.

Ο ίδιος χαρακτηρίζει τον Βλάση Αγτζίδη ως έναν «ώριμο και καταξιωμένο ιστορικό μελετητή στο χώρο του ποντιακού ελληνισμού», ο οποίος ανήκει «σε μια γενιά επιστημόνων που ενέταξαν το ζήτημα του Πόντου στις ιστοριογραφικές συζητήσεις, με αιχμή του δόρατος τα τραγικά γεγονότα της Γενοκτονίας.

«Εκτός από τον Βλάση Αγτζίδη σε αυτήν τη γενιά ανήκουν ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης, ο Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, ο Θεοδόσης Κυριακίδης και πολλοί άλλοι. Η ιδιαιτερότητα του Βλάση είναι ότι έθεσε τα ζητήματα του Πόντου στο χώρο της Αριστεράς, η οποία για μια σειρά από λόγους τις τελευταίες δεκαετίες τα είχε αποβάλλει από την ατζέντα της. Ο Βλάσης το έθεσε με πολύ μεγάλη επιτυχία χωρίς εκπτώσεις», τονίζει ο κ. Μιχαηλίδης.

Πηγή: Έθνος

Κυριακή 26 Μαρτίου 2023

Πόντος: Τα δακρυσμένα κύματα της Μνήμης

Πόντος: Τα δακρυσμένα κύματα της Μνήμης
Πόντος: Τα δακρυσμένα κύματα της Μνήμης

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της την Κυριακή 26 Μαρτίου 2023 και ώρα 12:00 στο Κινηματοθέατρο "Ευκαρπίδη" για τη θεατρική παράσταση από το θεατρικό τμήμα του συλλόγου, "Πόντος Τα δακρυσμένα κύματα της Μνήμης", σε κείμενα-σκηνοθεσία του Χάρη Αμανατίδη.

Σάββατο 25 Μαρτίου 2023

1916: Μαρτυρία Ποντίων προσφύγων που έφυγαν και πίστευαν ότι σε τρεις ώρες θα γυρίσουν

1916: Μαρτυρία Ποντίων προσφύγων που έφυγαν και πίστευαν ότι σε τρεις ώρες θα γυρίσουν
1916: Μαρτυρία Ποντίων προσφύγων που έφυγαν και πίστευαν ότι σε τρεις ώρες θα γυρίσουν

Όταν οι κάτοικοι του Άγιου Ιωάννη (Αένες), νότια της Τραπεζούντας, άκουσαν ότι θα έμπαιναν σε λίγο οι Ρώσοι στο χωριό, στις 12 Ιουνίου του 1916, σηκώθηκαν να φύγουν, ώστε να είναι ασφαλείς την ώρα που θα περνούσαν από την περιοχή. Ο παπάς του χωριού τους είπε: «σε τρεις ώρες θα προχωρήσουν και πάλι θα γυρίσουμε». Κι έτσι, ο θείος του Ιγνάτιου Ορφανίδη πήρε ένα ξύλο για να στηρίζεται και όχι την ομπρέλα του, όπως συνήθιζε. Η μητέρα του, άλλωστε, η Σορμαλού έβαλε στο τζάκι να ψήσει τσορμπά, μια ποντιακή σούπα. «Τ΄ άφησε να ψήνεται σιγά σιγά ώστε σε τρεις ώρες που θα γυρίζαμε να είναι έτοιμος να φάμε» λέει ο Ιγνάτιος Ορφανίδης στη μαρτυρία του που φυλάσσεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών. Την ίδια στιγμή, οι ανυποψίαστοι κάτοικοι αποφάσιζαν να φύγουν από το χωριό τους, χωρίς καμία ιδιαίτερη πρόνοια, χωρίς απολύτως καμία υποψία ότι εκείνη τη στιγμή γίνονταν πρόσφυγες.

Την παραπάνω μαρτυρία παρουσίασε ο Ιωάννης Κασκαμανίδης, μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας, στο συνέδριο με θέμα «Ο προσφυγικός κόσμος στην Ελλάδα μετά τη συνθήκη της Λωζάνης: ιστορία, εκπαίδευση, πολιτισμός μνήμη», που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στη Φλώρινα. Μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Κασκαμανίδης εξηγεί ότι επέλεξε τη συγκεκριμένη αναφορά, κινητοποιούμενος από το προσωπικό του βίωμα, καθώς κατάγεται από προσφυγική οικογένεια, αλλά και από την ανάγκη να δοθούν απαντήσεις στο ερώτημα «τι θα έπαιρνε κάποιος μαζί του αν γνώριζε ότι πρόκειται να ξεριζωθεί...». Από την έρευνα που έκανε για το θέμα διαπίστωσε ότι οι πρόσφυγες επέλεγαν να πάρουν μαζί τους το κλειδί του σπιτιού τους, θρησκευτικές εικόνες, ακριβά αντικείμενα, μια χτένα ή μια θήκη για τις χτένες, ενώ για τη συγκεκριμένη περίπτωση σημειώνει: «οι άνθρωποι, βγαίνοντας από τα σπίτια τους ήταν σίγουροι ότι σε λίγο θα επέστρεφαν γιατί ο Ρώσος αξιωματικός είχε πει πως ο στρατός θα περάσει από το χωριό και θα ήταν καλό να απομακρυνθούν οι κάτοικοι για λίγες ώρες, ώστε να μην κινδυνέψουν από ενδεχόμενα έκτροπα ή αψιμαχίες με τους Οθωμανούς. Ο παπάς, άλλωστε, που μετέφερε τη σχετική πληροφορία, είναι ένα άτομο εμπιστοσύνης και κύρους και οι κάτοικοι του χωριού έδιναν νομοτελειακό χαρακτήρα στα λεγόμενά του». Τα πράγματα, ωστόσο, δεν εξελίχθηκαν με αυτό τον τρόπο καθώς οι κάτοικοι μετακινήθηκαν πρώτα σε ένα διπλανό χωριό, μετά λίγο μακρύτερα και μετά στην Τραπεζούντα, στο Κερς και στο Νοβοροσίσκ, όπου υπήρχαν ομόδοξοι χριστιανοί Ρώσοι και έτσι θεωρούσαν ότι μπορούσαν να έχουν κάποια ασφάλεια. Η περιπέτεια αυτή τελείωσε το 1918 για να ξεκινήσει μια νέα, που τους οδήγησε στην Μακρόνησο, αμέσως μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα.

Ο Ιγνάτιος Ορφανίδης, μέσα από τη μαρτυρία του, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια την παραμονή των προσφύγων στο λοιμοκαθαρτήριο της Μακρονήσου, από την 1η Αυγούστου 1922 μέχρι, πιθανότατα, το τέλος του έτους και γνωστοποιεί ότι κάποια στιγμή ο ίδιος κατάφερε να φύγει. Παράλληλα, αναφέρει ότι νέοι Πόντιοι από τον Πόντο και το Καρς, που θεωρείται περιοχή του Καυκάσου, πήραν πέτρες και ξύλα και φοβέριζαν ότι θα κάψουν το λοιμοκαθαρτήριο. Αρκετές δεκαετίες αργότερα, σύμφωνα με τον κ. Κασκαμανίδη, διαμορφώθηκαν στον ελλαδικό χώρο ποντιακές ταυτότητες τοπικής εμβέλειας που μπορεί να διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο αφορούν πληθυσμούς που έλκουν την καταγωγή τους από συγκεκριμένες περιοχές και οικισμούς, με μεγάλη κάποιες φορές γεωγραφική διασπορά, και διαθέτουν κοινά εθνοπολιτισμικά χαρακτηριστικά. Σε αυτές, όπως επισημαίνει, έχει ενσωματωθεί το τραύμα και η εμπειρία του ξεριζωμού και της προσφυγιάς. Μια περισσότερο ενιαία ποντιακή ταυτότητα, που αφορά τόσο τους Πόντιους του ελλαδικού χώρου όσο και αυτούς της διασποράς, άρχισε να γίνεται ορατή μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1980.

Ο κ. Κασκαμανίδης παρουσίασε, εξάλλου, μέσα ψηφιακής αφήγησης, όπως οι χρονογραμμές, οι ψηφιακοί διαδραστικοί χάρτες και οι εφαρμογές επισημείωσης (σχολιασμού πάνω σε έναν χάρτη).

Το συνέδριο διοργάνωσαν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής, Ζητήματα ιστορίας, ιστορικής εκπαίδευσης και εκπαιδευτικής πολιτικής», το Εργαστήριο Τοπικής ιστορίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και το Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, η Ελληνική Εταιρεία ιστορικών της Εκπαίδευσης, η Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας και ο Δήμος Φλώρινας.

Π. Γιούλτση

Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ