Κυριακή 11 Απριλίου 2021

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού
Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Τους ανεκτίμητους και μοναδικούς θησαυρούς για την ιστορία και τον πολιτισμό του Ποντιακού ελληνισμού, που συγκέντρωσε κομμάτι – κομμάτι στα 45 χρόνια της ακαδημαϊκής του καριέρας και όχι μόνο, προσφέρει σε όλους τους Έλληνες, ποντιακής και μη καταγωγής, ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Φωτιάδης.

Μέσω του ethnos.gr ζητάει από τα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου την παραχώρηση ενός χώρου στη Θεσσαλονίκη, που θα λειτουργήσει ως μουσείο και ερευνητικό κέντρο για τον ποντιακό και τον παρευξείνιο ελληνισμό, τιμής ένεκεν στα αθώα 353.000 θύματα της Γενοκτονίας και στον οποίο θα μπορεί να εκθέσει τα αμέτρητα πολύτιμα αντικείμενα για την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου που έχει στην κατοχή του. Μαζί με αυτά θα μπορεί να εκτεθεί και οτιδήποτε σημαντικό κειμήλιο κληρονόμησε ο κάθε απλός Πόντιος από τους προγόνους του.

Όπως αναφέρει στο ethnos.gr ο κ. Φωτιάδης, μεταξύ των αντικειμένων που είναι διατεθειμένος να προσφέρει στο εν λόγω μουσείο και ερευνητικό κέντρο, περιλαμβάνονται τα εξής: Περίπου 35.000 βιβλία, κάποια από τα οποία είναι μοναδικά για τον Πόντο και τον παρευξείνιο ελληνισμό, περίπου 1.500 προφορικές συνεντεύξεις από πρόσφυγες Α΄ και Β΄ γενιάς, πρωτότυποι χάρτες του 18ου και του 19ου αιώνα, γκραβούρες, καρτ – ποστάλ, χιλιάδες φωτογραφίες από τον Πόντο και την πρώην Σοβιετική Ένωση, ανέκδοτα προξενικά έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα από τα αρχεία των Υπουργείων Εξωτερικών χωρών της Ευρώπης και της Αμερικής, 600 αυθεντικούς εικαστικούς πίνακες μεγάλης αξίας, με θέματα που αναφέρονται κυρίως στη Γενοκτονία, την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου, καθώς και εφημερίδες και περιοδικά που εξέδιδαν οι Πόντιοι πριν από τον ξεριζωμό στην ιστορική πατρίδα αλλά και στην περιοχή της Ρωσίας και της μετέπειτα Σοβιετικής Ένωσης. Κάποια από αυτά τα πολύτιμα αντικείμενα σώθηκαν στη βιβλιοθήκη Λένιν της Ρωσίας και όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Φωτιάδης, το υλικό που φωτοτύπησε μόνο από τη Ρωσία, του κόστισε ένα σπίτι στον Παλαιό Άγιο Παντελεήμονα Πιερίας.

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

«Το μουσείο προσφυγικού ελληνισμού, που εξαγγέλθηκε από την Πολιτεία ότι θα γίνει στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, στη δυτική Θεσσαλονίκη, δε μας χωράει. Θα είναι συνολικού εμβαδού 600 τετραγωνικών μέτρων, ενώ με το δικό μας αρχείο για τον Πόντο μπορούμε να γεμίσουμε ένα χώρο ακόμα και 5.000 τετραγωνικών μέτρων. Όλο το υλικό που συγκέντρωσα στα 45 χρόνια της ακαδημαϊκής μου καριέρας, θέλω να το κληροδοτήσω στις επόμενες γενιές, αφού ανήκει στον ποντιακό ελληνισμό. Θέλω να το καταθέσω και να χαίρομαι από εκεί που θα βρίσκομαι. Στην προσπάθειά μου για την ίδρυση Μουσείου Ποντιακού και Παρευξείνιου Ελληνισμού και Ερευνητικού Κέντρου έχω αρωγό το Θεό και ζητώ να συστρατευθούν μαζί μου, να γίνουν σημαιοφόροι, πανεπιστημιακοί, ποντιακά σωματεία και επιφανείς Πόντιοι με οικονομική δυνατότητα, όπως ο Ιβάν Σαββίδης, ο Δημήτρης Μελισσανίδης και άλλοι. Δεν έχουμε το δικαίωμα να στερήσουμε από κανένα να συμμετάσχει στην προσπάθεια», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Φωτιάδης.

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Πολύπλευρη η χρησιμότητα

Κατά τον ομότιμο καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, θα είναι τεράστια και πολύπλευρη η χρησιμότητα του μουσείου και του ερευνητικού κέντρου για τον ποντιακό και τον παρευξείνιο ελληνισμό. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, μεταξύ άλλων «θα βοηθήσει στη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού και θα αποτελέσει ένα μάθημα στην Τουρκία, ώστε να πάψει να προκαλεί. Παράλληλα, θα δώσει συμβουλές και επιχειρήματα στην Πολιτεία για την ιστορία του ποντιακού ελληνισμού, για το τι έπραξαν οι Νεότουρκοι και οι Κεμαλιστές, αλλά και μετέπειτα οι Τούρκοι στους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης. Επίσης, η Πολιτεία θα βάλει ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα της, αφού θα αναδειχθεί και η ποντιόφωνη μουσουλμανική με ελληνική συνείδηση μειονότητα που βρίσκεται σήμερα στον Πόντο καθώς και σε άλλα μέρη της Μικράς Ασίας», τονίζει ο κ. Φωτιάδης.

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Ο ίδιος σημειώνει ακόμα ότι πολύ πλούσιο υλικό θα μπορεί να βρει στο μουσείο και το ερευνητικό κέντρο η Έδρα Ποντιακών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ώστε να βοηθηθεί στο έργο της. Επίσης, σημαντική βοήθεια θα προσφέρει το μουσείο στην έρευνα μουσειολόγων και άλλων ειδικών επιστημόνων και ερευνητών, ενώ θα μπορούν να το επισκέπτονται και μαθητές, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν και σε διαδραστικές εργασίες.

«Η νέα γενιά έχει ευαισθησίες γύρω από την ιστορία και τον πολιτισμό του ποντιακού ελληνισμού και πρέπει να έχει το δικό της χώρο για να τις αναπτύσσει. Ο μεγάλος Πόντιος Λεωνίδας Ιασωνίδης έλεγε ότι οι Πόντιοι ήρθαν στην Ελλάδα, αλλά ο Πόντος έμεινε εκεί. Εμείς θέλουμε, εκατό χρόνια μετά τον ξεριζωμό, να φέρουμε και τον Πόντο στην Ελλάδα», υπογραμμίζει ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Κώστας Φωτιάδης: Προσφέρω κειμήλια που μάζευα 45 χρόνια για μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Να σημειωθεί ότι ένα μέρος του πλούσιου αρχειακού υλικού του παρουσίασε ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης σε έκθεση που διοργάνωσε το 2018, σε χώρο του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Πόντος Δικαίωμα και Υποχρέωση στη Μνήμη» και η οποία σημείωσε τεράστια επιτυχία.

Πηγή: 'Εθνος

Ένα σύγχρονο γλυπτό, σημείο συνάντησης πολιτισμών και ανθρώπων

Ένα σύγχρονο γλυπτό, σημείο συνάντησης πολιτισμών και ανθρώπων
Ένα σύγχρονο γλυπτό, σημείο συνάντησης πολιτισμών και ανθρώπων

του Β. Λωλίδη

Το μεγαλείο της αλληλεγγύης, της ενότητας των λαών, της συνεργασίας, της καταδίκης κάθε μορφής βίας, γενοκτονίας, εθνοκάθαρσης ή ολοκαυτώματος σε βάρος των ανθρώπων, παρουσιάζεται εδώ και λίγες με εμβληματικό τρόπο στην είσοδο της Προσοτσάνης Δράμας, μέσα από ένα γλυπτό, έργο του καλλιτέχνη Οδυσσέα Τοσουνίδη.

Με το έργο αυτό, ο δήμος Προσοτσάνης και ο Σύλλογος Ποντίων Προσοτσάνης θέλησαν να στείλουν το δικό τους ηχηρό μήνυμα απέναντι σε κάθε μορφή βίας που στοχεύει στην εξόντωση του ανθρώπου, ανεξαρτήτως καταγωγής και θρησκεύματος. Με την πρωτοβουλία που ανέλαβαν πριν από περίπου δύο χρόνια, οι δυο τοπικοί φορείς δεν θέλησαν να επικεντρωθούν μόνο στη γενοκτονία ενός συγκεκριμένου λαού, αλλά να καταδικάσουν κάθε βάρβαρη ενέργεια που οδηγεί στη συστηματική εξόντωση του ανθρώπου.

Η έμπνευση του ταλαντούχου καλλιτέχνη Οδυσσέα Τοσουνίδη αποτυπώνει με τον πιο δυνατό τρόπο αυτό το μήνυμα, μέσα από το λιτό, δωρικό, συμβολικό γλυπτό έργο που δημιούργησε και που πλέον δεσπόζει στην είσοδο του οικισμού. Εκεί, στη συμβολή δυο δρόμων, κάτω από τα δέντρα, το μαρμάρινο μνημείο της γενοκτονίας των λαών αποτελεί ένα νέο σημείο συνάντησης πολιτισμών και ανθρώπων.

Η Προσοτσάνη, χαρακτηρισμένη από το 2017 ως Μαρτυρική Πόλη, (σε αναγνώριση των αγώνων και των ανθρώπινων απωλειών που υπέστησαν οι κάτοικοι της κατά την περίοδο της βουλγαρικής κατοχής στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου), φιλοξενεί πλέον ένα σύγχρονο μνημειακό έργο. Θυμίζοντας σε όλους ότι μόνο αν εφαρμοστούν πολιτικές που προλαμβάνουν τη μαζική βία και την ανθρωπινή σκληρότητα μπορούν να αποτραπούν στο μέλλον νέες γενοκτονίες σε βάρος ανυπεράσπιστων ανθρώπων.

Το μαρμάρινο μνημείο αποτελείται από πέντε φιγούρες ύψους 3,5 μέτρων, κατασκευασμένες σε αυστηρές γραμμές, εξ ολοκλήρου από το φημισμένο λευκό μάρμαρο Θάσου, δωρεά της εταιρείας μαρμάρων Κυριακίδη. Στη βάση του έργου υπάρχει ανάγλυφη η φράση «Μνημείο Αθώων Ανθρωπότητας».

Το μνημειακό σύνολο συμπληρώνει ένα μαρμάρινο παραλληλεπίπεδο, πάνω στον οποίο αναγράφονται οι λέξεις «Γενοκτονία» και «Δίκαιος» στις γλώσσες των λαών που έχουν υποστεί γενοκτονία: Ελληνικά, Αρμενικά, Εβραϊκά, καθώς και στις έξι επίσημες γλώσσες των Ηνωμένων Εθνών: Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά, Ρωσικά, Κινεζικά και Αραβικά. Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύεται ο διεθνής χαρακτήρας που έχει η γενοκτονία ως ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας.

Στόχος η αφύπνιση των λαών

«Αυτές οι πέντε μορφές», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γλύπτης Οδυσσέας Τοσουνίδης, «είναι μια οικογένεια, συμβολίζουν την ενότητα και το δεσμό των ανθρώπων. Αναλογιστήκαμε ποτέ πόσες οικογένειες έχουν χαθεί, πόσοι άνθρωποι έχουν πληρώσει βαρύ φόρο αίματος; Ωστόσο, μέσα από το έργο μου εγώ θέλω να στείλω ένα μήνυμα ελπίδας. Μια πορεία προς το φως, προς τη συναδέλφωση των λαών και των ανθρώπων. Οι μορφές αυτές δεν έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά γιατί δεν ήθελα να επικεντρωθώ στη γενοκτονία ενός συγκεκριμένου λαού. Ήθελα, όταν ο επισκέπτης από την Ελλάδα ή το εξωτερικό στέκεται με συγκίνηση και προβληματισμό μπροστά σε αυτό το μνημείο, να ταυτίζεται με τις μαρμάρινες μορφές. Να του θυμίζουν τον δικό του πολιτισμό που γνώρισε το μίσος, την έχθρα, τον πόνο από τους ανθρώπους κάποιου άλλου πολιτισμού».

«Επιπλέον, μέσα από το γλυπτό μου», συμπληρώνει ο γλύπτης, «δεν ήθελα να δώσω βαρύτητα στη γενοκτονία ως μια μορφή εγκλήματος. Εκατομμύρια άνθρωποι πάνω στη γη έχασαν τη ζωή τους με φρικτό τρόπο γιατί κάποιοι άλλοι έτσι το αποφάσισαν. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήταν αθώοι, θύματα όλοι τους μιας παράλογης βίας. Το δικό μου μήνυμα είναι ότι πρέπει να δοθεί ένα τέλος στις γενοκτονίες. Οι σχέσεις των ανθρώπων να βγουν από το σκοτάδι και να προχωρήσουν στο φως. Να προχωρήσουν προς την ελπίδα. Δεν επιδιώκω μόνο να καταδικάσω αλλά και να αφυπνίσω τους λαούς ώστε να αρχίσουν να σκέφτονται και να ενεργούν διαφορετικά».

Ο τίτλος «Μνημείο Αθώων Ανθρωπότητας» οφείλεται στον διεθνούς φήμης Έλληνα καταξιωμένο ερευνητή και καθηγητή στο πανεπιστήμιο της Λυών Νίκο Λυγερό, ο οποίος σε ένα ποίημά του αφιερωμένο στο μνημείο, τονίζει: «δεν ξεχνάμε τους Αθώους των Γενοκτονιών αλλά ούτε και τους Δίκαιους που με το έργο τους μετατρέπουν τη φωτιά της γενοκτονίας σε φως Ανθρωπότητας.

Από την Τιφλίδα της Γεωργίας στην Προσοτσάνη Δράμας

Ο Οδυσσέας Τουσουνίδης μας υποδέχθηκε στον χώρο δουλειάς του στην Προσοτσάνη που μοιάζει περισσότερο με μια φάρμα τέχνης μέσα στη φύση παρά με ένα ατελιέ γλυπτικής. Ανάμεσα στο Φαλακρό και το Παγγαίο, με άπλετη θέα στην πεδιάδα που απλώνεται μπροστά τους, θυμίζει την τηλεοπτική παιδική σειρά τον παιδικών μας χρόνων «ο κήπος με τα αγάλματα». Διάσπαρτα γλυπτά έργα μέσα σε μια καταπράσινη έκταση και ο ίδιος απλός, λιτός, φιλόξενος αλλά ουσιαστικός και περιεκτικός στις κουβέντες του.

Γεννήθηκε το 1983 στην Τιφλίδα της Γεωργίας, μια πολυπολιτισμική κοινωνία, όπως τονίζει, και συμπληρώνει: «μεγαλώνοντας με αυτές τις καταβολές έβλεπα πάντα με συμπάθεια και κατανόηση τη διαφορετικότητα του κάθε λαού».

Σε ηλικία δέκα ετών και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, ξεκινάει μαζί με τους γονείς του ένα μακρύ και δύσκολο οδικό ταξίδι επαναπατρισμού στην Ελλάδα. Τελικός προορισμός η Δράμα, όπου υπήρχαν οικογενειακοί φίλοι.

Με σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου, στην Εθνική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γεωργίας και στη Σχολή Καλλιτεχνικής Επεξεργασίας Μαρμάρου, στη Δράμα, με πολλές συμμετοχές σε διεθνή συμπόσια γλυπτικής, στα οποία κατέλαβε δύο φορές την πρώτη θέση και με περισσότερες από δεκαπέντε ομαδικές εκθέσεις και τρεις ατομικές στο ενεργητικό του ο Οδυσσέας Τοσουνίδης ανήκει στη γενιά των νέων καλλιτεχνών που φιλοδοξούν να μιλούν μέσα από τα έργα τους και τη δουλειά τους. Άλλωστε, έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, την Τσεχία, την Εσθονία, την Τουρκία, το Ιράν και το Καζακστάν.

Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ

Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής

Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής
Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας Συκεών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην 2η διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής» με εισηγητή τον Βιολόγο - Χημικό, Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Θωμά Σαββίδη, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 στις 8:30 μ.μ.

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο κ. Φόρης Πεταλίδης, δημοσιογράφος - Διευθυντής Εφημερίδας "Εύξεινος Πόντος"

Όσοι επιθυμούν να δουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ.

Εθελοντική αιμοδοσία διοργανώνει η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Εθελοντική αιμοδοσία διοργανώνει η Ένωση Ποντίων Πιερίας
Εθελοντική αιμοδοσία διοργανώνει η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πιερίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου, στην πρώτη για το 2021 προγραμματισμένη Εθελοντική Αιμοδοσία, που θα γίνει την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 από τις 9 το πρωί έως στις 1 το μεσημέρι, στο Πνευματικό- Πολιτιστικό κέντρο του Συλλόγου, Μητροπολίτου Τραπεζούντος Χρύσανθου 13.

Σε αυτή την έμπρακτη χειρονομία αγάπης και συμπαράστασης στον πάσχοντα συνάνθρωπό μας πρέπει να συμμετάσχουμε όσοι μπορούμε, ιδίως τώρα που ο αριθμός των Αιμοδοτών στη χώρα μας μειώνεται δραματικά.

Σάββατο 10 Απριλίου 2021

Σαμψούντα: Κυνηγοί θησαυρών λεηλάτησαν ιστορική ελληνορθόδοξη εκκλησία

Σαμψούντα: Κυνηγοί θησαυρών λεηλάτησαν ιστορική ελληνορθόδοξη εκκλησία
Σαμψούντα: Κυνηγοί θησαυρών λεηλάτησαν ιστορική ελληνορθόδοξη εκκλησία

Γράφει η Μαρία Ζαχαράκη

Η εφημερίδα «Χουριέτ» αναδεικνύει άλλη μία ιστορία εκκλησίας στον Πόντο που υπέστη λεηλασία από κυνηγούς θησαυρών. Μία ιστορική ελληνορθόδοξη εκκλησία στην περιοχή Ασαρτζίκ (Asarcık), που άντεξε στο πέρασμα των χρόνων, λεηλατήθηκε υπό τον ανοχή των τοπικών αρχών, που γνώριζαν την κατάσταση.

Σύμφωνα με τον Ταχσίν Άι, τοπικό  παράγοντα, «πολλοί επισκέπτες έρχονταν στην περιοχή ακριβώς για να μεταβούν στην εκκλησία και κυρίως Έλληνες». Ο ίδιος προσθέτει πως είχε ζητήσει να υπάρξει φύλακας για την προστασία της εκκλησίας, ωστόσο το αίτημά του δεν έγινε δεκτό.

Οι περίοικοι ζητούν τώρα να ανακαινισθεί και να δοθεί στον θρησκευτικό τουρισμό, δίχως να υποστεί περαιτέρω ζημιές. Η εκκλησία της οποίας η χρονολογία οικοδόμησης παραμένει άγνωστη, καταστράφηκε εξαιτίας παράνομων εκσκαφών, με αποτέλεσμα να υποστούν ανεπανόρθωτες ζημιές η στέγη και οι νωπογραφίες.

Πηγή: Έθνος

Παρασκευή 9 Απριλίου 2021

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...
Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Στη συνοικία Αβέρωφ αν κάτι γνωρίζουν καλά οι παλαιότεροι είναι μνήμες από ταλαιπωρία. Η γη τους μυρίζει ακόμα κυνηγητό…

Το Larissanet.gr συνεχίζει τις μικρές και διαφορετικές «βόλτες» στις συνοικίες της Λάρισας καταγράφοντας στιγμιότυπα από το σήμερα και κάνοντας σύνδεση με ιστορίες από το παρελθόν. Σημερινή μας στάση η συνοικία Αβέρωφ. Η γειτονιά του Πόντου.

Αν μια ημερομηνία σημαίνει πολλά για τούτη την περιοχή είναι η 19η Μαΐου, Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων. Κατατρεγμένοι Έλληνες που έφτασαν στην Λάρισα και εγκαταστάθηκαν σε έκταση ιδιοκτησίας «Παράσχου Αβέρωφ», η οποία ανταλλάχθηκε με αντίστοιχη έκταση ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι πρώτοι κάτοικοι της συνοικίας που εγκαταστάθηκαν προέρχονται από τους πρόσφυγες κυρίως του Μικρασιατικού Πόντου και λίγους από την Ανατολική Θράκη, θύματα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922.

Στη Λάρισα εγκαταστάθηκαν ολιγάριθμες οικογένειες προσφύγων, τέλη του 1924 και το 1925. Λόγω έλλειψης καταλυμάτων πραγματοποιήθηκε μια πρώτη πρόχειρη τακτοποίησή τους στο τουρκικό τέμενος (Τζαμί) που βρισκόταν στην αρχή της οδού 31ης Αυγούστου. Συγχρόνως είχε αρχίσει η κατασκευή παραγκών στα νότια όρια της πόλης, στην αρχή της οδού Φαρσάλων, στον χώρο που παρεμβάλλεται μεταξύ της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου και της εξόδου της υπόγειας διάβασης, όπου αργότερα εγκαταστάθηκε το εργοστάσιο μαρμάρων Σκούταρη. Εκτός τούτων ένας μικρός αριθμός προσφύγων εγκαταστάθηκε στη συνοικία Νέα Σμύρνη.

Συνοικία Αβέρωφ Λάρισας: Με ρίζες από τον Πόντο...

Με το πέρασμα των ετών έγιναν συμβολικά έργα όπως η ανέγερση του Ι.Ν. Αναλήψεως του Σωτήρος και η δημιουργία του 13ου Δημοτικού Σχολείου.

Είναι μέρος της 4ης Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Λαρισαίων κι έχει σύγχρονα χαρακτηριστικά. Πολλές είναι πλέον οι εγκαταστάσεις που λειτούργησαν και λειτουργούν εκεί. Μεταξύ άλλων το Ροδοπούλειο Ίδρυμα, το Στέκι ΚΑΠΗ, η στέγη κακοποιημένων γυναικών, τα γραφεία του συλλόγου ατόμων με αναπηρία, τα γραφεία της Πανθεσσαλικής Ένωσης Ατόμων με Σκλήρυνση κατά Πλάκας, τα γραφεία του Πολιτιστικού Συλλόγου Κωφών και Βαρυκόων, το ΙΚΠΑ (Ινστιτούτο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης), το Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Παρέμβασης και τα κοινωνικά συσσίτια του Δήμου Λάρισας. Εκεί βρίσκεται και το ξενοδοχείο Imperial, το οποίο κατασκευάστηκε στον χώρο του πρώην ΞΕΝΙΑ και αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης σε εποχές προ… κορονοϊού φυσικά.

Σημαντικό ρόλο έπαιξε και ο Μορφωτικός και Εκπολιτιστικός Σύλλογος «Ο ΘΕΤΤΑΛΟΣ» ενώ εκεί βρίσκεται και ο Ποδοσφαιρικό Αθλητικό Όμιλο Λαρίσης Αβερωφ (ΠΑΟΛ ΑΒΕΡΩΦ).

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη
Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου ξεκινά η Ποντιακή νεολαία στην Ευρώπη

Η Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη ανακοινώνει την έναρξη μαθημάτων Ποντιακής διαλέκτου στα οποία μπορούν να συμμετέχουν νέοι ποντιακής καταγωγής και μη από όλες τις χώρες της Ευρώπης με διδάσκουσα τη φιλόλογο και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Ποντιακής διαλέκτου, Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου, M. Ed. στη Διδακτική της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας.

Τα μαθήματα είναι δωρεάν και θα ξεκινήσουν με ένα εισαγωγικό πλαίσιο για την ιστορία και τη γλώσσα του Ποντιακού Ελληνισμού και με ορολογία για την ερμηνεία βασικών όρων γραμματικής και συντακτικού στα αγγλικά και στα γερμανικά.

Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 και θα πραγματοποιούνται κάθε Κυριακή στις 18:00 (ώρα Γερμανίας) και 19:00 ώρα Ελλάδας.

Πατήστε εδώ για να συμπληρώσετε την φόρμα και να δηλώσετε την συμμετοχή στα μαθήματα ποντιακής διαλέκτου.

Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία

Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία
Αναβλήθηκε η 2η διαδικτυακή εκδήλωση του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών - Νέα ημερομηνία

Αναβλήθηκε λόγω τεχνικών προβλημάτων η δεύτερη διαδικτυακή διάλεξη του Ποντιακού Πολιτιστικού Συλλόγου Καλλιθέας-Συκεών, με προσκεκλημένο τον Βιολόγο - Χημικό, Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Θωμά Σαββίδη, που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Απριλίου 2021.

Η νέα ημερομηνία για τη διάλεξη με θέμα «Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής» είναι την Κυριακή 11 Απριλίου 2021, στις 8:30 μ.μ.

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας
"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

Οι Σύλλογοι Ποντίων Βαυαρίας πραγματοποιούν την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 στις 6:00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) το τέταρτο διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας με τον τίτλο "Χαϊτέστε ας μαειρεύομε".

Ο Γιάννης Τερζίδης φέρνει στο πρόσωπό μας και στην ψυχή μας δροσερό αέρα από τα παρχάρια της Πατρίδας με την εισήγησή του "Παρχάρ' αέρα εφύσεσεν..." και ο Θεόφιλος Γεωργιάδης μαγειρεύει και μας αποκαλύπτει τα μυστικά των παραδοσιακών φαγητών "σιρόν" και "εβρισστόν" ενώ η σεφ Αφροδίτη Γεωργιάδου μας παρουσιάζει τις γκουρμέ εκδοχές της ποντιακής διατροφής. Τιμώμενα πρόσωπα οι Παρχαρομάνες του Συλλόγου Ποντίων Μονάχου.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ (Meeting ID: 82635553756 Passcode: 903514).

Μια συνεργασία των σωματείων Άουκσμπουργκ, Μονάχου, Λάουφ, Νταχάου και Νυρεμβέργης.

Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»

«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»
«Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής»

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας Συκεών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην 2η διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Η Ποντιακή διατροφή κατά την περίοδο της Σαρακοστής» με εισηγητή τον Βιολόγο - Χημικό, Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Θωμά Σαββίδη, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Απριλίου 2021 στις 8:00 μ.μ.

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο κ. Θεόφιλος Κωτσίδης.

Όσοι επιθυμούν να δουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ.

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

Έχασε τη μάχη με τον κορωνοϊό ο, Ποντιακής καταγωγής, σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης

του Φωκίωνα Φουντουκίδη  Αντίο φίλε Δημήτρη, δεν το περιμέναμε... δεν το πιστεύαμε ότι θα μας δώσεις τόση θλίψη εσύ που μας χάριζες τόσο απλόχερα χαμόγελο, κουράγιο και αισιοδοξία...  Έσβησε σήμερα το χαμόγελο του ανθρώπου μας χάριζε τόσο απλόχερα το χαμόγελο...  Βαθιά θλίψη σκόρπισε σε όλους μας ο αδόκητος χαμός του ανθρώπου που χάριζε καλοσύνη και χαμόγελο σε όλους.  Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης έχασε σήμερα την μάχη με τον αόρατο εχθρό, σε ηλικία 52 ετών.  Με τα σκίτσα του και τα καλά του λόγια και το χιούμορ του, πρόθυμος να βοηθήσεις όλους μας και να δώσει χαρά και αισιοδοξία σε όλους…  Το πιο προηγούμενο Καλοκαίρι κάναμε μαζί το όνειρο της ζωής του να επισκεφτεί τον Πόντο, την αγαπημένη του γενέτειρα των προγόνων του Σάντα και την ενορία Ισχανάντων. Κλάψαμε στο σπίτι των Κουρτιδαίων, των προγόνων του, και υποσχεθήκαμε να είμαστε πάλι στον Πόντο μόλις έφτιαχναν τα πράγματα. Πάλεψε αρκετές ημέρες έως σήμερα στην μονάδα εντατικής Θεραπείας, αλλά ο αγώνας αποδείχτηκε άνισος…  Φίλε Δημήτρη, έφυγες νωρίς, δεν ήταν η σειρά σου, είχαμε πολλά να κάνουμε, καταστρώναμε πολλά σχέδια για εκδόσεις βιβλίων με σκίτσα, για ταξίδια στον Πόντο, για σεμινάρια σκίτσου.  Ο Δημήτρης Νικολαΐδης ήταν 52 ετών με δύο παιδιά.  Θρηνεί το Ωραιόκαστρο, ο τόπος κατοικίας, το Κιλκίς τόπος γέννησης και ο Πόντος, η Σάντα τόπος καταγωγής.  Τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του.  Θεολογία κουράγιο, Ιωάννα, μικρέ Κωστάκη κουράγιο.
Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαίδης στο ταξίδι που έκανε τον Αύγουστο του 2019 στον Πόντο, με φόντο το χωριό της καταγωγής του Ισχανάντων Σάντας

του Φωκίωνα Φουντουκίδη

Αντίο φίλε Δημήτρη, δεν το περιμέναμε... δεν το πιστεύαμε ότι θα μας δώσεις τόση θλίψη εσύ που μας χάριζες τόσο απλόχερα χαμόγελο, κουράγιο και αισιοδοξία...

Έσβησε σήμερα το χαμόγελο του ανθρώπου μας χάριζε τόσο απλόχερα το χαμόγελο...

Βαθιά θλίψη σκόρπισε σε όλους μας ο αδόκητος χαμός του ανθρώπου που χάριζε καλοσύνη και χαμόγελο σε όλους.

Ο σκιτσογράφος Δημήτρης Νικολαΐδης έχασε σήμερα την μάχη με τον αόρατο εχθρό, σε ηλικία 52 ετών.

Με τα σκίτσα του και τα καλά του λόγια και το χιούμορ του, πρόθυμος να βοηθήσεις όλους μας και να δώσει χαρά και αισιοδοξία σε όλους…

Το πιο προηγούμενο Καλοκαίρι κάναμε μαζί το όνειρο της ζωής του να επισκεφτεί τον Πόντο, την αγαπημένη του γενέτειρα των προγόνων του Σάντα και την ενορία Ισχανάντων. Κλάψαμε στο σπίτι των Κουρτιδαίων, των προγόνων του, και υποσχεθήκαμε να είμαστε πάλι στον Πόντο μόλις έφτιαχναν τα πράγματα. Πάλεψε αρκετές ημέρες έως σήμερα στην μονάδα εντατικής Θεραπείας, αλλά ο αγώνας αποδείχτηκε άνισος…

Φίλε Δημήτρη, έφυγες νωρίς, δεν ήταν η σειρά σου, είχαμε πολλά να κάνουμε, καταστρώναμε πολλά σχέδια για εκδόσεις βιβλίων με σκίτσα, για ταξίδια στον Πόντο, για σεμινάρια σκίτσου.

Ο Δημήτρης Νικολαΐδης ήταν 52 ετών με δύο παιδιά.

Θρηνεί το Ωραιόκαστρο, ο τόπος κατοικίας, το Κιλκίς τόπος γέννησης και ο Πόντος, η Σάντα τόπος καταγωγής.

Τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του.

Θεολογία κουράγιο, Ιωάννα, μικρέ Κωστάκη κουράγιο.

Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο

Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο
Ιστορικό κειμήλιο της Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα "χάθηκε" μετά από δημοπρασία στο Λονδίνο

Ένα ακόμα ιστορικό κειμήλιο και συγκεκριμένα ένα μουσικό χειρόγραφο της Ιεράς Μονής του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα πωλήθηκε σε πλειστηριασμό σε οίκο του Λονδίνου.

Την είδηση μετέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου, Δρ Θεοδόσιος Κυριακίδης κάνοντας γνωστό ότι παρόλο που έγινε προσπάθεια να συγκεντρωθεί ένα σημαντικό ποσό για την απόκτηση του, αυτό δεν κατέστη δυνατό.

Συγκεκριμένα έγραψε: 
Σήμερα δεν είναι μια καλή μέρα για μας, για τον Άγιο Γεώργιο Περιστερεώτα. Εντοπίσαμε μετά από υπόδειξη ένα μουσικό χειρόγραφο του μοναστηριού του 1750 που ως κτήτορας υπογράφει ο Θεοφάνης Περιστεριώτης. Ο Θεοφάνης στις Βιογραφίες Λογίων του Επαμεινώνδα Κυριακίδη αναφέρεται ότι καταγόταν από το Ρίζαιο, ήταν μορφωμένος και γνώστης της μουσικής. Άφησε πολλά ενυπόγραφα μουσικά βιβλία ένα εκ των οποίων και αυτό για το οποίο γράφω. Αν δεχτούμε τις μετριοπαθείς πληροφορίες η βιβλιοθήκη της Μονής του Περιστερεώτα περιλάμβανε 4000 χειρόγραφα ενώ κατά τον Κιαγχίδη 7500. Το χειρόγραφο βρισκόταν σε πλειστηριασμό σε οίκο του Λονδίνου. Ειδοποιήσαμε τέσσερις καλούς φίλους του Ιδρύματος μας που πάντα στέκονται δίπλα μας σε τέτοιες περιπτώσεις και κατέθεσαν τα πρώτα χρήματα για την απόκτηση του. Κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας η τιμή του χειρογράφου εκτοξεύτηκε 10 φορές πάνω από την πρόβλεψη του οίκου και ενώ και εγώ ως πρόεδρος διπλασίασα τα χρήματα που υπολογίζαμε να δαπανήσουμε για να το αποκτήσουμε τελικά δεν το καταφέραμε. Κάποιος που εκδήλωσε έντονο ενδιαφέρον και προφανώς είχε περισσότερα χρήματα πλειοδότησε και το πήρε. Λυπάμαι όχι μόνο γιατί είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώσουμε ξανά την κλεμμένη περιουσία μας, αλλά και διότι δεν υπάρχουν στα σοβαρά ζητήματα συνασπισμένες δυνάμεις που θα συντονίζονται για την επίτευξη μεγάλων σκοπών όπως ο σημερινός. Λυπάμαι πραγματικά για τη σημερινή απώλεια και για την κατάντια μας...

Ιστορικά κειμήλια που καταλήγουν σε ιδιώτες, φορείς και μουσεία, μακριά από τον φυσικό τους χώρο...

Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος

Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος
Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος

Τις δικές του διαδικτυακές συναντήσεις μέσω της πλατφόρμας Zoom συνεχίζει ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας "Ο Φάρος", την Κυριακή 11 Απριλίου 2021 στις 7:30 μ.μ.

Το θέμα της συνάντησης είναι: «Η Μικρασιάτικη Καταστροφή και το ιστορικό τέλος του Ποντιακού Ζητήματος».

Ομιλητής: Δρ. Βλάσης Αγτζίδης, Δρ Σύγχρονης Ιστορίας ΑΠΘ.

Όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν αρκεί να μπουν 10 λεπτά πριν συνάντηση εδώ (ID 83123214243).

Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821

Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821
Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας: Να αναδειχθεί η συμβολή των Υψηλάντηδων στον αγώνα του 1821

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Να αναδειχθεί η συμβολή στην επανάσταση του 1821 των Αλέξανδρου και Δημήτριου Υψηλάντη, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή στρατεύτηκαν στον αγώνα προσφέροντας όλη την περιουσία αλλά και τη ζωή τους, ζητά ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας.

Ο σύλλογος συντάσσεται με τις διαμαρτυρίες των φορέων του οργανωμένου Ποντιακού χώρου επειδή στις πρόσφατες επετειακές εκδηλώσεις για την απόδοση τιμής στους ήρωες του 1821 και τα 200 χρόνια από την Εθνική παλιγγενεσία δεν εκπροσωπήθηκε ο Ποντιακός Ελληνισμός και δεν έγινε αναφορά στους Υψηλάντηδες, με την πρόεδρο του Συλλόγου, Σοφία Τουμανίδου, να κάνει λόγο για «παραγκωνισμό» των φλογερών αυτών πατριωτών. Όπως αναφέρει, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά εάν οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι ήταν ενεργοί - και επιφυλάσσεται για τις 19 Μαΐου - δυστυχώς, όμως, λέει, παραμένουν επί έναν χρόνο κλειστοί έχοντας να αντιμετωπίσουν πληθώρα προβλημάτων χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση.

Πηγή: ΕΡΤ

Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων

Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων
Η ορθόδοξη ασκητική αγωγή στη ζωή των Ποντίων

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον επετειακό κύκλο εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του, που φέτος λόγω των συνθηκών που επικρατούν, λόγω των μέτρων πρόληψης που αλλάζουν συνέχεια για την εξάπλωση του κορωνοϊού, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

Τo Σάββατο 17 Απριλίου 2021 στις 7.00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) ο Μητροπολίτης Δράμας κ.κ. Παύλο, θα μας μιλήσει για ήθη κι έθιμα της Μεγάλης Σαρακοστής.

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο εδώ (Meeting ID: 84913227984).

Η εισήγηση θα μεταδοθεί και «live» από το κανάλι των Αργοναυτών στο Youtube.

Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο
Κ. Φωτιάδης: απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Θεοδωρίδη και το Ελεύθερο ραδιόφωνο παραχώρησε ο ομ. καθηγητής Ιστορίας Κωνσταντίνος Φωτιάδης σχετικά με την προσπάθεια που ξεκίνησε για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στη Θεσσαλονίκη.

«Μέσα από αυτό το διαδικτυακό βιβλίο – λεύκωμα, πεντακόσιες και πλέον σελίδες, απευθύνομαι στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά και σε όλους τους Έλληνες, όχι μόνον τους Ποντίους, ζητώντας να συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια και υπογράφοντας την ίδρυση ενός μόνιμου Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου. Ο Πολιτισμός δεν ανήκει στα άτομα... Και εγώ πλέον, έχω «βαρύνει» πάρα πολύ, με όλο αυτό το «φορτίο» το οποίο κατέχω ακόμη στο σπίτι μου και σε τρεις αποθήκες...Όλο αυτό το υλικό, πρέπει πλέον να βρει τη θέση του...», τόνισε ο κ. Φωτιάδης.

Ας ακούσουμε όλη τη συνέντευξη εδώ.


Σχετικά θέματα

Τρίτη 6 Απριλίου 2021

Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο
Κ. Φωτιάδης: Επιβάλλεται ένα Ποντιακό Μουσείο και Ερευνητικό Κέντρο

του Κωνσταντίνου Φωτιάδη
Ομ. Καθηγητή Ιστορίας, Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Η επιστολή αυτή αφορά την πρόταση για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στη Θεσσαλονίκη. Κατά τη διάρκεια της ερευνητικής και ακαδημαϊκής πορείας μου, που ξεπερνά τα 45 χρόνια, έχω αφιερωθεί στη συλλογή πρωτογενούς και δευτερογενούς υλικού που αφορά την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου.

Συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή το προσωπικό μου αρχείο περιλαμβάνει σχεδόν 35.000 βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά του Πόντου, πολύτιμους χάρτες του 18ο αιώνα, γκραβούρες, καρτ-ποστάλ και χιλιάδες αυθεντικές φωτογραφίες, κυρίως από τον Πόντο και την πρώην Σοβιετική Ένωση. Ανέκδοτα προξενικά έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα από τα αρχεία των Υπουργείων Εξωτερικών της Ευρώπης και της Αμερικής. 1500 μελέτες και προφορικές συνεντεύξεις από πρόσφυγες Α΄ και Β΄ δεύτερης γενιάς. Οι μελέτες αυτές έχουν ολοκληρωθεί σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς της εξομοίωσης, με  προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και αναφέρονται όλες στον ποντιακό, μικρασιατικό και παρευξείνιο ελληνισμό.  Τέλος 600 αυθεντικούς εικαστικούς πίνακες με θέματα, που αναφέρονται κυρίως στη γενοκτονία, την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου. Μέρος του αρχειακού μου υλικού έχει παρουσιαστεί σε μία σειρά Πολυθεματικών Εκθέσεων σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του Εξωτερικού.

Η συγκέντρωση αυτού του αρχειακού υλικού δεν αποτελεί απλά το αποτέλεσμα της εργασιακής μου πορείας ούτε βασίζεται μόνο στην επιθυμία μου να διασώσω την ιστορία των προγόνων μου. Για μένα ήταν και είναι ένα χρέος απέναντι στους προγόνους μου και την ιστορία τους. Ένα χρέος που ακόμα καθορίζει την επαγγελματική και προσωπική μου πορεία. Μεγαλώνοντας ως παιδί προσφύγων στα μετεμφυλιακά χρόνια, η ταυτότητα του πρόσφυγα, η ταυτότητα του Ποντίου δεν είχε τη θέση που της έπρεπε. Η ιστορία μας ήταν άγνωστη και δεν υπήρχε καμία μέριμνα για την διάσωσή της. Με θλίβει που ακόμα και σήμερα, μετά από σχεδόν εκατό χρόνια από την περίοδο της καταστροφής, της γενοκτονίας, του ξεριζωμού και της προσφυγιάς, δεν τολμήσαμε να αναδείξουμε και να ερευνήσουμε αυτή την τραγωδία του ελληνισμού στο βαθμό που της πρέπει. Δεν τολμήσαμε να διεκδικήσουμε το δικαίωμα στην ιστορική μνήμη. Μόνο εκδηλώσεις μνημοσύνων, τελούσαμε και τελούμε.  Οι νεκροί μας δεν έχουν ανάγκη από ένα απλό μνημόσυνο, αλλά από ένα διαρκή αγώνα που θα μας επιτρέψει να σταθούμε απέναντι στο χρέος μας, στο χρέος στην ιστορική μνήμη. «Η μνήμη δεν είναι παρελθόν, είναι σπόρος της σκέψης και του καρπού, θεμέλιο της ζωής» μας συμβουλεύει ο Αργύρης Σφουντούρης που επέζησε από τη σφαγή του Διστόμου. Αυτή τη μνήμη πρέπει να διασώσουμε, γιατί αν δε γνωρίζουμε το παρελθόν μας, δεν μπορούμε να έχουμε μέλλον.

Επιβάλλεται, λοιπόν, να συνεχίσουμε τις έρευνες και κυρίως να ενθαρρύνουμε τις νέες ερευνήτριες και τους νέους ερευνητές προς αυτή την κατεύθυνση. Και επιβάλλεται να έχουμε ένα κεντρικό χώρο για να στεγάσει την υπάρχουσα και μέλλουσα ερευνητική δραστηριότητα. Ένα Κέντρο, όπου το υλικό θα είναι προσβάσιμο και θα αποτελεί ένα ζωντανό χώρο, μία κοιτίδα για τη διάσωση, την ανάδειξη και κυρίως τη συνέχιση της ιστορίας του Ποντιακού ελληνισμού.

Η Θεσσαλονίκη τόσο ως προσφυγομάνα όσο και ως πολυπολιτισμική πόλη αποτελεί από μόνη της και εξ ορισμού κέντρο πολιτισμού. Συνεχίζοντας αυτό το ρόλο της μπορεί να αποτελέσει και να αναδειχθεί ως κοιτίδα Μουσείων που αφορούν τις ιστορίες των λαών που έζησαν και ζουν σε αυτήν. Το πρώτο και μεγάλο βήμα έγινε με την απόφαση για την ανέγερση Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη. Αυτό ήταν ένα χρέος που η Πολιτεία όφειλε απέναντι στα δεκάδες χιλιάδες θύματα των συνελλήνων Εβραϊκής καταγωγής στα ναζιστικά στρατόπεδα και στους τόπους Κατοχής.

Γνωρίζω πολύ καλά ότι τώρα ζούμε μία νέα ιστορική στιγμή, με την πανδημία η οποία έχει αλλάξει τις προτεραιότητες και έχει φέρει νέα προβλήματα και προκλήσεις που κανείς δεν φανταζόταν. Ο πολιτισμός είναι ένας από τους τομείς που χτυπήθηκε σκληρά σε αυτή τη συνθήκη. Αλλά είναι και ένας από τους τομείς που θα πρέπει να επενδύσουμε για να ορθοποδήσουμε με το πέρας αυτής της τόσο δύσκολης αυτής περιόδου.

Ιδιαίτερα απευθύνομαι στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στην Υπουργό Πολιτισμού, αλλά και σε όλα τα μέλη του Κοινοβουλίου να δουν με σεβασμό την πρόταση που καταθέτουμε μέσω του Κέντρου Ποντιακών Μελετών. (ΚΕ.ΠΟ.ΜΕ) και αφορά στη δημιουργία Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη. Ο χώρος αυτός προτείνεται γιατί ήδη έχει παρθεί απόφαση για την ανάπλασή του, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου και την ίδρυση Μουσείων εντός του. Πρόσθετοι λόγοι που συνηγορούν στην επιλογή του συγκεκριμένου χώρου είναι και οι παρακάτω: Στις Δυτικές συνοικίες της πόλης μας, όπου το στρατόπεδο είναι η καρδιά του, η πλειοψηφία των προσφύγων είναι ποντιακής καταγωγής. Το στρατόπεδο Παύλου Μελά έχει συναισθηματική εξάρτηση με την τραυματική ιστορία των προσφύγων. Το 2012 σε συνεργασία με τον τότε Δήμο Σταυρούπολης πραγματοποίησα την Πολυθεματική έκθεση σε δύο χώρους του στρατοπέδου Παύλου Μελά. Οι επισκέπτες ήταν χιλιάδες, αλλά η τεράστια επιτυχία ήταν ο μεγάλος αριθμός μαθητών που επισκέφθηκαν την Έκθεση. Ο χώρος αυτός επιτρέπει την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση των μαθητών στο χώρο, για να μπορούμε να πραγματοποιούμε ξεναγήσεις, αλλά και μαθήματα ιστορίας.

Αυτό το πλούσιο υλικό που έχω συγκεντρώσει καθώς και όλη μου τη γνώση και εμπειρία με πολλή χαρά θα διαθέσω για να συνεχίσω το έργο που έχω αναλάβει τόσο σε όλη την επαγγελματική, αλλά και σε όλη την προσωπική πορεία. Αυτό θεωρούσα και θεωρώ χρέος μου απέναντι στους προγόνους μου και στην ιστορική μνήμη. Τώρα, το Χρέος το έχει η Πολιτεία, ώστε να συμβάλλει ενεργά και να στηρίξει αυτή την προσπάθεια. Εκατό χρόνια είναι αρκετά. Είναι καιρός  να στεγάσουμε επιτέλους μερικά από τα ανεκτίμητα προσφυγικά κειμήλια και εκθέματα που σώθηκαν. Να έχουμε ένα χώρο όπου το υλικό θα είναι προσβάσιμο σε όλες και σε όλους. Δεν είμαστε ου-τοπιστές. Πιστεύουμε στη δύναμη του τόπου και του χώρου, που μπορούν να προσφέρουν πολλά στη μελέτη της άγνωστης ιστορίας και του πολιτισμού μας.

Για αυτό προτείνουμε να είστε δίπλα μας στον αγώνα της ολοκλήρωσης του έργου μας και καλούμε όλες και όλους να υπογράψουν για να στηρίξουν την πρωτοβουλία αυτή.

Υπογράφουμε εδώ.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε: ΕΒΟΟΚ

Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ

Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ
Μοναστήρι στον Πόντο μετονομάζεται σε τεκέ

Ορθόδοξο μοναστήρι στη Μαύρη Θάλασσα έχει μπει στο μάτι του δήμου Τσάιμπασί και απειλείται να γίνει τεκές (ιστορικά χώρος συνάθροισης και ησυχαστήριο των δερβίσηδων). Ο δήμος που πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα ΑΚΡ και το κόμμα της Μεγάλης Ενότητας (ΒΒΡ) έχει αποφασίσει να κινητοποιήσει το δημοτικό συμβούλιο και οι επικεφαλής του δήμου ετοιμάζονται να καταθέσουν πρόταση αλλαγής της ονομασίας του μοναστηριού σε τεκέ.

Ο αρμενικής καταγωγής βουλευτής του HDP, Γκαρό Παϊλάν, εξέφρασε την αντίδρασή του στο σχέδιο και κάλεσε το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού να αναλάβει δράση, σημειώνοντας πως τέτοιες ρυθμίσεις αποτελούν κατάλοιπα του παρελθόντος και δεν ταιριάζουν στον 21ο αιώνα. Σύμφωνα με τον Garo Paylan «στην Ανατολία υπήρχαν χιλιάδες εκκλησίες και μοναστήρια Ελλήνων, Αρμενίων και Συροχαλδαίων. Πολλά από αυτά είναι πλέον ερείπια. Προσδοκία μας είναι να καταφέρουμε να έρθουμε σε συμβιβασμό με το παρελθόν. Πρέπει να αναβιώσει η κουλτούρα της συνύπαρξης (…) Είμαστε κάθετα αντίθετοι στην αλλαγή ονομασίας».

Πηγή: Έθνος

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»
Με εξαιρετική επιτυχία το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε από τις 26 έως τις 28 Μαρτίου 2021, το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση», της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Νάουσας – Εθνικής Βιβλιοθήκης Αργυρουπόλεως «Ο Κυριακίδης», μέσω του Zoom και του Facebook live.

Η πλούσια θεματολογία του έδωσε το έναυσμα ώστε να διεξαχθεί μία γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση, να ανταλλαχθούν χρήσιμες απόψεις και να διατυπωθούν προβληματισμοί και προτάσεις που αφορούν τον Ελληνισμό του Πόντου. 

Συνολικά έλαβαν μέρος 87 εισηγητές, εισηγήτριες και πρόεδροι τραπεζών από 10 χώρες, αναπτύσσοντας 17 θεματικές ενότητες, ενώ στην διοργάνωση συμμετείχαν 823 εγγεγραμμένοι σύνεδροι, αλλά και χιλιάδες θεατών που παρακολούθησαν την απευθείας μετάδοση.

Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο διαχειριστής και υπεύθυνος του e-Pontos, Θεόφιλος Κωτσίδης με θέμα: "Η συμβολή των ΜΜΕ στην διατήρηση της Παράδοσης - Η περίπτωση του e-Pontos".
 
 

Κυριακή 4 Απριλίου 2021

Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo

Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo
Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης ενώνει τις δυνάμεις του με τους Έλληνες Ποντιακής καταγωγής του Vityazevo

Με αφορμή το γεγονός την κήρυξη του 2021 ως κοινό έτος Ιστορίας μεταξύ Ελλάδας – Ρωσίας, η επιτροπή αδελφοποιήσεων του Δήμου Λυκόβρυσης Πεύκης επέλεξε να συνάψει σχέσεις συνεργασίας και επικοινωνίας με την Ρώσικη πόλη της Anapa και ιδιαίτερα με το προάστιο Vityazevo.

Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν:

Εκπρόσωποι του προαστείου Vityazevo:
- Σταφιονίδης Δημήτρης, Αντιπρόεδρος του Συλλόγου «Γοργιπία» Ελληνοποντίων του Vityazevo
- Έντισον Ιαννίδης, Μέλος ΔΣ του Συλλόγου «Γοργιπία» Ελληνοποντίων του Vityazevo
- Παπαδόπουλος Παύλος, Αποσπασμένος εκπαιδευτικός του Υπουργείου Παιδείας στο Vityazevo.

Εκπρόσωποι της Επιτροπής Αδελφοποιήσεων  Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης:

- Ιωάννου Παναγιώτης, Αντιδήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης
- Ζαχόπουλος Θανάσης, Διευθυντής Μοντεσσοριανών Σχολείων
- Παπαζαχαρίου Θωμάς, Πρόεδρος Εξωραϊστικού Πολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου Λυκόβρυσης Πεύκης «Αριστοτέλης»
- Ψυλλάκης Παναγιώτης, ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Ποντίων Μεταμόρφωσης «Ο Εύξεινος Πόντος», χοροδιδάσκαλος
- Ρούσσου Ρόζα, Αρχηγός 1ου Συστήματος Αεροπροσκόπων Πεύκης.
- Σαμπάνη Αγγελική, Σύλλογος Ποντίων

Σκοπός ήταν να γνωριστούν αμφότεροι οι εκπρόσωποι από τις δύο χώρες και να γίνει η πρώτη προσέγγιση για την ανάπτυξη διαύλων επικοινωνίας μεταξύ τους. Το συγκεκριμένο προάστιο επιλέχθηκε με δεδομένο ότι στην πλειοψηφία τους οι κάτοικοι είναι Ελληνικής και Ποντιακής καταγωγής 2ης και 3ης γενιάς, οι περισσότεροι εξ αυτών από την περιοχή Καρς του Πόντου, σε αριθμό περίπου 4000 ατόμων, οι οποίοι τιμούν τις παραδόσεις των προγόνων τους, ενώ γίνεται και εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας από τον κ. Π. Παπαδόπουλο αποσπασμένο εκπαιδευτικό του Υπουργείου Παιδείας.

Η πόλη της Anapa βρίσκεται στη βόρεια ακτή της Μαύρης Θάλασσας και για τον λόγο αυτό αποτελεί τουριστικό θέρετρο, που κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, υποδέχεται περίπου 800.000 με 1.000.000 άτομα για τουρισμό και για αυτό οι περισσότεροι κάτοικοι της περιοχής εργάζονται στον κλάδο αυτόν.

Ο Σύλλογος «Γοργιπία» από την πλευρά του έχει αναπτύξει στην περιοχή τις ακόλουθες πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες: Χορωδία, Θέατρο, Διδασκαλία μπουζουκιού και Ποντιακής Λύρας, Διδασκαλία Ποντιακής Διαλέκτου, Πρωταθλήματα Τάβλι και Ποδοσφαίρου, Φεστιβάλ Ελληνικής κουζίνας.

Οι εκπρόσωποι της επιτροπής Αδελφοποιήσεων του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης, επαίνεσαν τους συνομιλητές για την διατήρηση των ηθών και εθίμων της Ελληνικής και Ποντιακής παράδοσης και προθυμοποιήθηκαν να συμβάλουν στην διατήρηση της επαφής με την Ελλάδα, ο καθένας εκπροσωπώντας τον φορέα με τον οποίο δραστηριοποιείται στον Δήμο.

Δεδομένου ότι οι συνθήκες λόγω πανδημίας δεν επιτρέπουν προς το παρόν ανταλλαγή ανθρώπων και εύκολα ταξίδια στο εξωτερικό, στο πλαίσιο αυτό προτάθηκε:

Να αξιοποιηθεί η πολύχρονη και πρακτική εμπειρία των Μοντεσσοριανών σχολείων σε θεσμούς παιδείας, γνώσης και ανταλλαγής ιδεών σε ήδη εφαρμοσμένα προγράμματα στο σχολείο, όπως το Model United Nations (MUN), το διαπολιτισμικό πρόγραμμα ARMAMO και το Erasmus ώστε να γίνει ανταλλαγή στοιχείων επικοινωνίας (e-mail) μεταξύ των μαθητών του σχολείου και των μαθητών του σχολείου του Vityazevo προάγοντας την επικοινωνία και την φιλία και ίσως την επαφή για ένα μελλοντικό ταξίδι ανταλλαγής.

Να έρθουν σε επαφή (μέσω διαδικτυακών συναντήσεων) τα παιδιά του σχολείου του Vityazevo επίσης με άλλα παιδιά και προσκόπους από την Λυκόβρυση – Πεύκη προάγοντας την επικοινωνία και την φιλία.

Να γνωστοποιηθεί και στα 33 μέλη της επιτροπής αδελφοποίησης του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης το περιεχόμενο της πρώτης αυτή συνάντησης και να μεταδοθεί το αίσθημα της συγκίνησης και του ενθουσιασμού που διέπει τους συγκεκριμένους Έλληνες του Εξωτερικού.

Να προσφερθεί βοήθεια στην εκμάθηση ποντιακών χορών ή σε μαθήματα σκάκι (μέσω διαδικτύου κυρίως) αλλά και μελλοντικά να διοργανωθεί κάποιου δια ζώσης φεστιβάλ ή ολιγοήμερης εκδρομής και εκατέρωθεν φιλοξενίας στις δυο πόλεις, εάν οι συνθήκες κάποια στιγμή το επιτρέψουν.

Αφού έγινε γνωστό ότι στο Vityazevo λειτουργεί βιβλιοθήκη με ελληνικά βιβλία, συζητήθηκε από τα μέλη του συλλόγου, εάν υπάρχει η δυνατότητα, οι φορείς του Δήμου Λυκόβρυσης-Πεύκης να ζητήσουν από τα μέλη τους δωρίσουν κάποια βιβλία ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας, για θα σταλούν στο Vityazevo για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης.

Τέλος ανανεώθηκε το ραντεβού για επικοινωνία, των μελών του Συλλόγου «Γοργιπία» με το σύνολο των 33 μελών της επιτροπής αδελφοποιήσεων.